Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Sirius-Dalkurd 2018-08-17
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Affe Bengtsson
Fri Aug 17 2018, 03:53
Registrerad medlem #237
Registrerad: Fri Aug 03 2007, 07:26
inlägg: 508
Så sjukt viktig match dag, pirrar i hela kroppen. Med tanke på att vi har 5 av dom sex topplagen kvar är det så viktigt att vi vinner i kväll. Det gör vi också, tror och hoppas vi vinner ganska enkelt med 3-0 inför 5134 åskådare.

Glad supporter, och du,,,, bandy ska precis som fotboll spelas utomhus.
Tillbaka till toppen
Fantomas
Fri Aug 17 2018, 09:12

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Risk för att det blir vattenpolo?

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Pinnen
Fri Aug 17 2018, 12:06
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
inlägg: 245
Kommer nån av de nya få starta? Är Moses ok?

[ Redigerat Fri Aug 17 2018, 12:15 ]
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Fri Aug 17 2018, 14:31
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Bra väder ,bra fotboll
Tillbaka till toppen
Fantomas
Fri Aug 17 2018, 19:42

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Ouch. Vissa förluster är bittrare än andra....Kollapsen i början av 2a förstörde allt.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Saemor
Fri Aug 17 2018, 19:51
Registrerad medlem #467
Registrerad: Wed Sep 14 2011, 17:08
inlägg: 646
För en vecka sedan var man i eufori, ikväll är allt nattsvart.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Aug 17 2018, 21:10
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Lukas är ju bevisligen inte en hopplös målvakt, men det är något som bara inte funkar i Siriuströjan. Är det något som inte synkar i samspelet med våra mittbackar, eller vad är det för något?

Vidrigt sur förlust förstås, men det finns fortfarande gott hopp om säsongen. Men målvakts- och mittbacksspelet är sorgebarnet som kan förstöra allt.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
nyg86
Sat Aug 18 2018, 10:30

Registrerad medlem #238
Registrerad: Sun Aug 05 2007, 17:49
inlägg: 540
Mår fortfarande illa hur vi skänker bort matchen, dels spelmässigt sen dessa katastrofageranden av Eis o Lukas. Fy fan va illa.
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sat Aug 18 2018, 15:27
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Bengalbrännarna hade "blivit tillsagda" att stå och bränna fick jag höra bakom en halsduk? Vad var det för jävla påhitt?? Som tur var kom polisen och tog legitimation på de två ungdomarna (båda hade körkort). Vet inte hur det blev med personen som brände av innan matchen var slut, men hoppas att de plockade denne också.

Inte nog med att röken kom där jag och min son stod, han blev dessutom livrädd! Hoppas verkligen att Sirius och Västra ser till att de porta dessa lirare. Skulle det komma en räkning från förbundet hoppas jag att de killarna får öppna sina plånböcker och stå för kalaset.

Förlusten sved, men denna händelse var som en sur strumpa. Trodde det bara var i 08-området man inte kunde ta med sina barn.
Tillbaka till toppen
Hockeyfrillan
Sat Aug 18 2018, 19:14
Registrerad medlem #455
Registrerad: Wed May 26 2010, 07:05
inlägg: 149
Nordelind_9 skrev ...

Bengalbrännarna hade "blivit tillsagda" att stå och bränna fick jag höra bakom en halsduk? Vad var det för jävla påhitt?? Som tur var kom polisen och tog legitimation på de två ungdomarna (båda hade körkort). Vet inte hur det blev med personen som brände av innan matchen var slut, men hoppas att de plockade denne också.

Inte nog med att röken kom där jag och min son stod, han blev dessutom livrädd! Hoppas verkligen att Sirius och Västra ser till att de porta dessa lirare. Skulle det komma en räkning från förbundet hoppas jag att de killarna får öppna sina plånböcker och stå för kalaset.

Förlusten sved, men denna händelse var som en sur strumpa. Trodde det bara var i 08-området man inte kunde ta med sina barn.

Fast så farligt var det väl ändå inte? Förstår om man har barn med sig och det kommer som en blixt från klar himmel.

''Riktig bandy, ni vet den som spelas med träklubba och en boll som gör ont att få på sig.''
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sat Aug 18 2018, 20:27
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Hockeyfrillan skrev ...

Nordelind_9 skrev ...

Bengalbrännarna hade "blivit tillsagda" att stå och bränna fick jag höra bakom en halsduk? Vad var det för jävla påhitt?? Som tur var kom polisen och tog legitimation på de två ungdomarna (båda hade körkort). Vet inte hur det blev med personen som brände av innan matchen var slut, men hoppas att de plockade denne också.

Inte nog med att röken kom där jag och min son stod, han blev dessutom livrädd! Hoppas verkligen att Sirius och Västra ser till att de porta dessa lirare. Skulle det komma en räkning från förbundet hoppas jag att de killarna får öppna sina plånböcker och stå för kalaset.

Förlusten sved, men denna händelse var som en sur strumpa. Trodde det bara var i 08-området man inte kunde ta med sina barn.

Fast så farligt var det väl ändå inte? Förstår om man har barn med sig och det kommer som en blixt från klar himmel.


Jag trodde bara att bengaler inte var något som Västra sysslade med....
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Aug 19 2018, 07:57

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Nordelind_9 skrev ...

Hockeyfrillan skrev ...

Nordelind_9 skrev ...

Bengalbrännarna hade "blivit tillsagda" att stå och bränna fick jag höra bakom en halsduk? Vad var det för jävla påhitt?? Som tur var kom polisen och tog legitimation på de två ungdomarna (båda hade körkort). Vet inte hur det blev med personen som brände av innan matchen var slut, men hoppas att de plockade denne också.

Inte nog med att röken kom där jag och min son stod, han blev dessutom livrädd! Hoppas verkligen att Sirius och Västra ser till att de porta dessa lirare. Skulle det komma en räkning från förbundet hoppas jag att de killarna får öppna sina plånböcker och stå för kalaset.

Förlusten sved, men denna händelse var som en sur strumpa. Trodde det bara var i 08-området man inte kunde ta med sina barn.

Fast så farligt var det väl ändå inte? Förstår om man har barn med sig och det kommer som en blixt från klar himmel.


Jag trodde bara att bengaler inte var något som Västra sysslade med....



Det är väl inte västra som sanktionerat några eventuella "bengaler"??
Inget jag tycker att vi ska sanktionera och vi har väl alltid tyckt att det är förkastligt.
Enskilda individer finns ju alltid och kommer alltid att finnas vi kan säga till att vi inte tycker det är speciellt smart men som sagt nån kommer nog alltid att tycka att det är ballt.

Var var förresten bengalerna innan match???? de missade jag? såg lite blåsvart rök dock

Vi har ju haft blåsvart rök på bandyn tidigare men då haft tillstånd (vad jag vet)
I superettan hade vi en incident med bangers i Borlänge

Jag har själv bränt av både bengal och fyrverkerier på bandymatcher i mitt ungdomliga oförstånd i mitten av 90talet
Man är inte alltid så smart när man är ung.... och full... men bandyn var ganska förlåtande förr när man spelade utomhus i snö och vi var ju inte en organiserad supporterförening på den tiden

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sun Aug 19 2018, 09:17
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Jag kanske benämner det som tändes på med fel term, men den blåa och svarta röken som bolmade gissar jag inte är tillåtet.

Hur som hoppas jag att varken Sirius eller Västra behöver betala något för det hela.
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Aug 19 2018, 10:36

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Klubben får inte per automatik böter för pyron i sig. Klubben får böter om visitationen varit bristfällig. Klubben brast kanske här så tillvida att de delade ut flaskor med korkar på vid entrén, samt tillät (?) en hel del paraplyer. Det är svårare att komma åt dessa mindre pjäser. Bör poängteras att det inte antändes en enda bengaliska eld, som brinner i si och så många grader. ÖSK antände bengaler i bred massa, men jag tror inte att det resulterade i böter för oss. Nu var det lite rök det rörde sig om, och helt ärligt, var det så hemskt? Det var ett mycket uppskattat rök-tifo i den sista bandymatchen för i år, och även som en hyllning till Steffe. Personligen tycker jag att röken senast förgyllde också, hade gärna sett att det var bättre uppstyrt dock. Det hade sett lite torftigt ut med bara banderollerna. Sjukt trist dock att det blev konsekvenser av detta, och jag tycker att ditt beteende (Adde) är ovärdigt Västra. D.v.s. att springa till polisen och gola ner medsupportrar. Även om jag beklagar att din son tog illa vid sig, men kom igen. Det är en levande ståplats vi vill ha, och feedbacken från tifot senast har för övrigt bara varit fin från främst kids. Extremt trist dock med avstängning(ar?), och ännu tristare att bevittna fågelholkar som inte sjunger när det klart och tydligt är uppmärkt "SJUNGANDE KLACK".

Här är en bild från introt: https://www.flickr.com/photos/96531303@N08/30229126818/in/album-72157672411827318/

Jag vill slutligen reservera mig för min lite halvtaskiga ton nu, men less på efterspel efter trista hemmaförluster. Förra gången var det arenavärdar som kallade oss "svin" på grund av nedskräpning på läktaren i form av ölmuggar, och denna gång var det ordningsmakten som hade tvivelaktiga synpunkter på vårt agerande också. Lite jobbigt att höra när man gör allt som står i ens makt att stötta laget. Och i min värld är vi väl ändock en av seriens schysstaste supportrar. Distans, tack.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sun Aug 19 2018, 11:07
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Livrädd för lite rök? Och jämföra oss med 08-klubbarna känns jävligt långsökt. Läktaren är stor och utomhus, går att flytta sig åt sidan om det inte duger. Eller hem till soffan också för den delen.
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sun Aug 19 2018, 12:41
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Bigbadda, är det så konstigt om ett barn blir livrädd när det kommer rök, som dessutom luktar illa?

Vi var på väg ner från läktaren när en polis stod och tog emot information i en öronsnäcka, så de var redan på väg. Att jag ska ha golat - trodde att man sa till när något inte stod rätt till och att det är civilkurage. Har hört "västralegendarer" säga till folk som skriker olämpliga saker och trodde faktiskt inte att det inte var ok att reagera på röken som jag gjorde. Min spontana tanke var att ingen vågade säga till och att många säkert inte brydde sig om röken heller, men trodde inte att jag var ensam. Hade jag inte haft sällskap hade det varit enklare att jag bara flyttade mig, men har man barn med som dessutom blir rädda så brinner det lätt till i huvudet och man tänker inte logiskt.

Jag får be om ursäkt om jag har gått för hårt åt, trodde inte att denna rök var ok. För en simpel lekman som jag är allt sånt som låter och smäller samma sak. Hade det även framgått någonstans att detta varit på gång hade vi kunnat valt att ställa oss på sidan direkt så hade det inte varit några problem. Min son sjunger sångerna hemma om dagarna så det kändes naturligt att ställa sig högst upp på sångläktaren då han ser bättre därifrån och vi inte skymmer någons sikt om jag håller honom i famnen. Det är där uppe jag själv brukar stå och där är det fullt med fågelholkar, så jag får ofta stå ut med min egen röst.

Är det ingen big deal för övriga är det inte det för mig heller, egentligen. Trodde att jag handlade rätt, men inte. Även om jag inte själv är något fan av rök, så har jag inga problem med det om det sköts rätt. Inbillade mig att Sirius eller Västra skulle få böter.

Vad gäller 08-jämförelsen var väl den inte så hård? Är ju bara därifrån jag har hört folk säga att de inte kan ta med sina barn. Inte ofta man hör problem på Starke Arvid, eller? Klart att jag kommer ta med mina killar i fortsättningen, men nu vet jag att vi får ställa oss på sidan.
Tillbaka till toppen
Aqualung
Sun Aug 19 2018, 15:40
Registrerad medlem #315
Registrerad: Sat May 17 2008, 23:57
inlägg: 38
Att säga till när något inte står rätt till ÄR civilkurage. Om det sedan visar sig att det man sade till om faktiskt sas står rätt till så är ju ingen skada skedd.
Tillbaka till toppen
svennis
Tue Aug 21 2018, 19:31
Registrerad medlem #565
Registrerad: Thu Jan 30 2014, 21:03
inlägg: 456
Varför ryckte polisen in om det var ok med rökpatronerna?
Tillbaka till toppen
Sutra
Wed Aug 22 2018, 04:18

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Vill inte heller ha rök eller annan pyro på läktaren. Gillar man sånt får man jobba demokratiskt för att få till en ändring av gällande regler.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Wed Aug 22 2018, 06:46

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Jag har väldigt svårt att bli upprörd. Spontant tycker jag bara att det är kul, sen kan jag när jag tänker efter inse att det finns en viss problematik.

Jag väljer oftast att inte tänka efter.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Golli
Wed Aug 22 2018, 10:03
Registrerad medlem #271
Registrerad: Wed Dec 26 2007, 11:48
inlägg: 594
Jag har däremot väldigt lätt att bli upprörd i detta fall.
Sirius fick av matchdelegat Gerard Sager flera synpunkter om bengaler/rökpatroner innan och under matchen. Samtliga från våra supportrar. Då matchen var klassad som en 2:a på en 3-gradig skala fanns det dessutom en säkerhetsansvarig från förbundet på plats som tydligen inkom med 5 anmälningar.

Förutom att Sirius som redan haft sin beskärda del av merarbete/skandaler i år nu även drabbas av denna onödiga administration, så kommer det att innebära böter.

Jag tycker att det är för djävligt rent ut sagt att vi ska utsätta klubben för detta. Givetvis kommer klubben att vidarebefordra bötesbeloppet till supportrarna.

Fast jag har i ärlighetens namn ingen lust att som medlem i Västra vara med att bekosta detta otyg, utan böteslappen bör tillsändas ansvariga personer, förutom det åtal som väntar.

I slutändan handlar det dock inte om det ekonomiska, utan att det är trist att vår supporterförening som under så många år uppträtt exemplariskt, börjar "utmärka" sig negativt.

Hoppas på bättring!

[ Redigerat Wed Aug 22 2018, 10:05 ]
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 22 2018, 10:34
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Som jag har förstått det så delas det i stort sett aldrig ut böter till klubbarna för pyroteknik längre, så länge säkerhetsarbetet har skötts som det ska. Och om det ändå skulle göra det så skulle förstås ännu mindre Västra Sidan kunna hållas ansvariga för någonting.

Gällande pyroteknik så kan man verkligen säga att det klyver Västra i två delar – många hatar det, men minst lika många älskar det. Nu råkar ju pyroteknik vara otillåtet och kan därför inte uppmuntras av Västra Sidan som förening på något sätt. Men jag tycker ändå att det viktiga är att ha respekt för varandras åsikter här. Jag tycker hursomhelst inte att användandet av pyroteknik kan jämställas med allmän huliganism, som att slåss och svina, skrika obehagliga saker eller slänga in saker på planen. Den som använder pyro gör det inte för att förstöra, utan för att skapa en bra stämning på läktaren, och det finns väldigt många som uppskattar det också.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Golli
Wed Aug 22 2018, 13:26
Registrerad medlem #271
Registrerad: Wed Dec 26 2007, 11:48
inlägg: 594
Enligt uppgifter från klubben så kommer det att rendera i böter. Och det är väl inte mer ok om nu Sirius åker på dem medans Västra kommer undan, eller hur tänker du där Brukarn?

Sedan kommer anmälningarna kräva skriftliga svar från klubben. Detta extrajobb hamnar i slutändan som så mycket annat i knät hos Ove Sjöblom. Jag undrar om inte hans bägare håller på att rinna över snart, i form av allt extraarbete, och att han tackar för sig. Vilket jag tycker skulle vara väldigt tråkigt.

Man kan givetvis tycka olika om pyroteknik, själv anser jag att det är ganska ocharmigt, men så länge det är förbjudet tycker jag att man ska förhålla sig därefter.

Vi kan supporta så pass bra ändå anser jag.
Tillbaka till toppen
johann
Wed Aug 22 2018, 14:19
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Som så ofta förr blandas "Västra Sidan" ihop med de som står på ståplats sektion N. Mer förlåtligt förr när den lilla klack som fanns ofta var densamma som Västra sidans medlemmar, men ändå

Idag är VSS en supporterförening med ca 600 medlemmar som är till för alla Siriussupportrar som enligt stadgarna vill "verka för en god supporterkultur", ståendes på en sjungande ståplatssektion eller ej. De som ska stå till svars för det här är individerna som gjort något som de facto är förbjudet och arrangören som misslyckats med visiteringen, ingen annan.

Vad en "god supporterkultur" är finns det nog cirka 600 olika svar på bland medlemmarna i den fristående supporterföreningen och bland de yngre idag har jag känslan av att pyroteknik är relativt normaliserat och ingen big deal. Själv rycker jag som nån slags halvgubbe ärligt talat på axlarna åt det. När jag började gå på matcher som yngling blev man ibland åthutad av nån äldre för att man gnällde på domaren, idag är det mer regel än undantag på läktaren. Saker förändras. Vill man som medlem i VSS få till ett aktivt arbete mot pyroteknik på läkaren, skriv en motion till årsmötet vettja.

Jag tror fortfarande att det blir svårt att sätta stopp för så länge vi inte har en ståplatsläktare endast avsedd för folk med medlemskap i VSS där majoriteten av medlemmarna dessutom röstat igenom en sådan princip, vilket vore att sätta krokben för allt vad supporterkultur heter.

Ha d gott


"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
 

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System