Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
GIF Sundsvall – IK Sirius Sönd 2 sept kl 17.30
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Fantomas
Fri Aug 31 2018, 14:16

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Böjar bli nervöst. Till skillnad från MFF är det här ju en match där välbehövliga poäng inte bara är en önskedröm. Revansch för senast? Nya överraskningar i startelvan?

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Sep 01 2018, 21:04
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Vet inte om det känns så mycket mer realistiskt med poäng i Sundsvall än i Malmö. Bortser man från namnet så känns ju Giffarna nästan lika starka som skåningarna i år. Hur det är möjligt fattar jag visserligen inte, men så ser det ju ut. Några starka Siriusinsatser på Idrottsparken genom historien är väl i stort sett det enda jag kan se som talar för oss.

Hoppas på fortsättning på fembackslinjen, för det känns ju vettigt med en uppställning där vi får en extra gubbe där vi är som svagast precis framför mål. Och får man önskedrömma så hoppas jag att vi släpper in högst ett mål.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Saemor
Sun Sep 02 2018, 17:07
Registrerad medlem #467
Registrerad: Wed Sep 14 2011, 17:08
inlägg: 646
Förra året var vi starka i andra halvlek i år helt jävla värdelösa. Orkar inte mer, blir fem mål i arslet även denna gång?
Tillbaka till toppen
Fantomas
Sun Sep 02 2018, 17:13

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Orkar inte heller mer. Hissen ner i helvetet. S1 första stopp...

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
GARLIC
Sun Sep 02 2018, 17:29
Registrerad medlem #402
Registrerad: Thu Jun 25 2009, 07:51
inlägg: 147
Hur i hel.... lyckas man match efter match vara med i 1:a hlv för att sedan klappa igenom så totalt i 2:a....Det här ser allt annat än bra ut och något måste göras fortare än kvickt för att inte sluta med en ände av bedrövelse....GGGRRRRRR
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Sep 02 2018, 17:35
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Nä, det ser inte bra ut. Nu är ju övriga bottenlag i samma klass som vi men det vore tråkigt om vi stupar på målskillnaden. Har inte gett upp än men hoppet blir mindre för varje match.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
GARLIC
Sun Sep 02 2018, 17:42
Registrerad medlem #402
Registrerad: Thu Jun 25 2009, 07:51
inlägg: 147
I dom andra bottenlagen ser man iaf lite jävlar anamma ngt som det våra endast visar i Max 60 min....
Tillbaka till toppen
GARLIC
Sun Sep 02 2018, 17:43
Registrerad medlem #402
Registrerad: Thu Jun 25 2009, 07:51
inlägg: 147
I dom andra bottenlagen ser man iaf lite jävlar anamma ngt som det våra endast visar i Max 60 min....Ngt måste göras och det nu ...!!!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sun Sep 02 2018, 19:37
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Dags för tränarbyte. Förstår inte varför man envisas med att stå högt samtidigt som Giffarna slår boll efter boll bakom vår backlinje. Och det är ett jävla fipplande fram och tillbaka med startelvorna.
Tillbaka till toppen
Robin
Sun Sep 02 2018, 19:52
Registrerad medlem #106
Registrerad: Sat Dec 02 2006, 15:32
inlägg: 555
Oh the t word
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sun Sep 02 2018, 20:34
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Kolla vår statistik, den är horribel.
Tillbaka till toppen
Markus
Mon Sep 03 2018, 05:17

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Förstår inte hur man kan börja tala om tränarbyte när vi ligger över såväl kvalstreck som nedflyttning. Nyligen vann vi fyra raka och allt var frid och fröjd...
Vi vet vad laget kan när allt funkar. Vinner vi en massa matcher på slutet kommer Kim och Tolle att hyllas igen.
Lite långsiktighet, tack!
Leve Sirius!

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Sep 03 2018, 05:42
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Med reservation för nåt litet räknefel har vi de senaste 32 matcherna vunnit 8, 3 oavgjorda samt släppt in 83 mål. Vår långsiktighet är att vi tar 27 av 96 poäng och släpper in i snitt 2,6 mål per match.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Mon Sep 03 2018, 07:50

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Jag vill inte byta tränare. Vi var ju tippade i botten av alla och där nere är vi och kämpar. Det är ju liksom ingen chock direkt.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Sep 03 2018, 08:34
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Vem skulle göra det bättre med den här truppen? Jag tycker också att Kim-Tolle misslyckats, men mera i sina roller som sportchefer än som tränare. Kan inte se hur vi ska hitta någon utifrån som ska komma in och trolla med ett lagbygge som har så stora och uppenbara brister.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Sep 03 2018, 11:16
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Dom misslyckas som tränare också. Envisas med att spela ett spel laget inte klarar.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Sep 03 2018, 11:22
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Sen handlar det inte alltid om att vi förlorar utan HUR vi förlorar. Klappar ihop fullständigt mot Giffarna och släpper in 4 mål sista 30. Klappar ihop mot Malmö. Klappar ihop mot Flyttkurd. Etc etc etc.
Tillbaka till toppen
CarlApan
Mon Sep 03 2018, 11:39

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Klappade vi ihop mot Dalkurd? Vi tog ju igen till 2-3 ju?

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Sep 03 2018, 11:41
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Vi borde inte behöva ta igen det på hemmaplan mot ett lag som ska ligga efter oss.
Tillbaka till toppen
Fantomas
Mon Sep 03 2018, 13:25

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Nej det går alldeles för fort då ett baklängesmål plötsligt blir 3, 4 och tom 5 som mot MFF. Djurgården hemma är ju ett annat skräckminne. Med detta sagt tror jag inte heller ett tränarbyte är lösningen. Jag föreslår istället att vi vinner mot Bajen.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Sep 03 2018, 15:17
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Vad är lösningen då? För som jag ser det nu så är det mer av samma sak som bevisligen inte funkar.
Tillbaka till toppen
svennis
Mon Sep 03 2018, 16:39
Registrerad medlem #565
Registrerad: Thu Jan 30 2014, 21:03
inlägg: 456
Planen är att inte spela för defensivt.Fyra backar med RÅP är en av dom i mitten.och Larsson till höger.Tyvärr gör op och Tim för många misstag runt eget straffområde.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Sep 03 2018, 21:18
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Om vi spelar ett spel som laget inte klarar av så är väl frågan vilken sorts spel laget faktiskt klarar. I de två senaste matcherna är det rätt uppenbart att vår gameplan i första hand har varit att hålla tätt och hoppas på 0-0. Det kräver ju inte direkt någon avancerad fotboll. Sett till hur mycket vi läcker, och att vi mött ganska bra motståndare i de här två matcherna kan jag förstå den taktiken. Men det är ju svårt att hålla nollan i 90 minuter när man sätts under press, och näst intill omöjligt när man har en målvakt utan självförtroende och ett mittbackspar som inte håller för nivån.

Nej, jag har ingen lösning på hur vi ska få ihop det här, men tyvärr tror jag inte det finns någon annan där ute som har det heller. Då tycker jag det är bättre att köra vidare på Kim och Tolle och hoppas att de bevisar att de faktiskt fortfarande vet vad de sysslar med, istället för att äventyra ekonomin på att värva in någon chansning och sätta igång en tränarkarusell som man aldrig vet var den slutar.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Sep 04 2018, 12:07

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Håller med om att det luktade "0-0 och slumpmål" över vår grundinställning, så väl nu, men ännu mer i Malmö. Vi dikterade det rätt så tydligt där nere då vi ställde upp med en fembackslinje och den minste på topp (och nej, han är inte Messi). Möjligt att Moe inte var redo för 90' då, men hattandet framåt har varit horribelt med skräckexempel som Chabbe (duktig på kanten, men han är helt oskolad och kommer inte till sin rätta här) och Okey (helt okej, men knappast någon targetforward). Köper uttagningen senast med Phille, då han är vår bäste närkampsspelare och målskytt, men när han har sin sämsta dag på hela säsongen blir det inte lätt. Otacksam roll, det där, förvisso. Det var ju samma problematik när vi hade Shkodran, men då hade vi åtminstone en forward (om än att han var iskall under våren). Vi måste ju börja iscensätta spetsen lägen dock. Mycket otacksamt när denne inte får några bollar och snarare är den som härjar kring egna hörnflaggan än motståndarnas.

Det känns inte Sirius – under ledning av Kim och Tolle – alls att gå in med denna inställning. Var tog "det blåsvarta spelet" vägen? Nu senast hade vi Kalle, OP, CG och Ian som trotjänare. Kanske inte ryggraden som ska definiera Siriusspelet, men det är ändå mer än 1/3-del som är införstådd i det och sedan tillspetsad med två, som sig bör, någorlunda klasspelare i RÅP och Saeed. Utöver det har vi ju en bollbegåvad mittback i Eis. Trots detta i åtanke visar vi inte upp någon vidare finess.

Att inte mäkta med ett endaste avslut på mål mot Sundsvall är bedrövligt. Nu hade Tim likt Saeed i Malmö en i överliggaren när matchen var avgjord, men that's it, liksom. Det och någon flipper-situation. Inte många situationer där vi faktiskt förmår skapa kvalitativa chanser tack vare vårt grundspel.

Känslan i Malmö var att KoT minimerade truppens grundkapacitet och känslan hängde kvar lite nu senast. Att parkera bussen har funkat i en timme, lite tack vare motståndarnas avslagenhet. Därefter har vi rasat ihop som dominobrickor. De utstrålar "fuck, där sprack vår gameplan och enda chans till poäng" så fort 1-0 registrerats till motståndet.

Det hade varit underbart att se ett Sirius som går för att vinna (KB uttalade sig så) i praktiken, när vi möter typ Giffarna (ja, de är rätt bra i år, men fan inte omöjliga). Ett Sirius vars inställning är "we are Sirius, fuck the rest" där vi fokuserar på vårt spel och mindre på motståndarna. Framför allt ett Sirius som står upp för varandra. Ett Sirius som visar blod, svett och tårar. Inte så mycket av den varan nu, tyvärr. Med rätta inställningen bör vi inte släppa in nio mål på de två senaste slut-halvtimmarna. Visst, vi har större issues än någonsin på målvaktsposten, men ändå.

…och där har våra annars så kära tränare misslyckats. Nu var det extremt olyckligt det som hände med Josh-fanskapet, men det är september nu och vi har ännu inte hittat en målis av klass. Bevisligen hade de en övertro på Lukas och kanske därför man gjorde sig av med Vargen, som annars gjort bäst ifrån sig av de alla. Karim tycker jag dock spelade upp sig (inte minst foten förbättrades), men sedan Lukas kom hem verkar han vara orubbad etta. Men han måste ju höja sig, detta håller inte. Det är värre än förra hösten.

Jag blir besviken på sportchefandet när vi bevisligen saknar forward och målvakt. Vi har inte den fetaste plånboken, jag vet, men ändå. Det måste ju finnas någon/några vi hade kunnat ta in. I stället värvar vi åter en drös mittfältare. Visst, vi behövde få in en härförare där, men vi behöver ju också spets framåt och bakåt. Hur tänkte man här?

Jag blir även besviken på coachningen och uttagningarna emellanåt, men är osäker på om det skulle hjälpa att byta tränare nu. Det känns som att de goda har kört fast.
Dock är det allsvenskan nu och det är tydligt vilken klasskillnad det är på våra elitserier numera. Vi gjorde en historisk prestation i fjol och ÖFK är undantaget som bekräftar regeln (som redan tycks etablera sig i topp). Annars är det fan inte lätt att hävda sig här och det gäller att vara ödmjuk inför det. Vi kan inte spela som i trans längre, den tiden är förbi. Det var en underbar era, men nu lever vi i en allsvensk tid där motståndarlagen är bekanta vid våra svagheter osv. Med allt detta sagt är jag ändå, tyvärr, lite bekymmersam över tränarnas "utveckling" i klubben. All respekt till Ove, men tvivlar på att styrelsen sitter inne på något alternativ. Vi är där vi är och nu gäller det att göra det bästa av situationen!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
svennis
Tue Sep 04 2018, 19:25
Registrerad medlem #565
Registrerad: Thu Jan 30 2014, 21:03
inlägg: 456
En summering av joint borde vara att anfall är bästa vapnet till framgång då vi släpper till massor av mål när vi är samlade.vi ska hjälpa varandra bakåt med en bättre press understöd.En mot en har vi inte fyra backar som klarar av att bli utmanade och styra bort.Ta Island-Argentina som exempel i VM samma styrkeförhålland som IKS-Malmö där fanns inte många hål i Islänska försvaret att ta sig igenom.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Sep 05 2018, 11:45
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kan också tycka att det är lite för mycket fokus på de här "kollapserna". Visst, det känns förstås provocerande när man ägnat tid och betalat pengar för att åka till Sundsvall eller Malmö, och så lägger sig laget som en plattfisk, men samtidigt så är det inte därför vi kommer att riskera nedflyttning. Heroiska upphämtningar har ju också varit något av ett signum sedan vi gick upp i Allsvenskan, och jag tar hellre fem kollapser och en mirakulös vändning än sex 0-1-torskar.

Huvudproblemet är väl snarare varför vi nästan alltid släpper in det första målet. Gör man det är det väldigt svårt att vinna fotbollsmatcher.

[ Redigerat Wed Sep 05 2018, 11:46 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
 

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System