Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Mjällby - Sirius
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Denna tråd är nu stängd
Författare Post
Hornby
Wed Aug 06 2008, 08:44
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Dags att börja ladda för denna mycket svåra bortamatch.
Försvaret såg ju stabilt ut senast, men nu måste det väl ändå vara dags för Haris. Mjällby har ju ett "tungt" anfallspar i Ekenberg/Skoog, så Gurra behöver nog assistans.
Kanske kan det vara läge att spela 4-2-3-1?
RR - Tengan, Gurra, Haris, Fernberg - Fredrik, Gallo - Petter, Ante, Mani - P
Bänk: Garcia, Luggen, Ekan, Demba och Hochen


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Wed Aug 06 2008, 10:15

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Hornby: var du på Sirius-Degen? P borde inte starta, ensam, på topp, nästa match. Petter känns också tveksam och borde nog bytas ut mot Ekan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 06 2008, 10:21
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Joint: Men P var å andra sidan suverän mot Åtvid i de 30 minuter han var med, och matchbilden mot Mjällby kan förväntas bli något liknande.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Farbror
Wed Aug 06 2008, 10:38

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Frågan om en eller flera anfallare är knepig! Det är lätt att men magkänslan hävda ett behov av fler forwards när vi inte gör mål som mot Degen. Men man får inte glömma att många spelvändningar kom till tack vare ett bra jobbande mittfält.

Svårt!

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Aug 06 2008, 10:44
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag är egentligen helt emot att flytta ned P på kanten eftersom det alltid är som anfallare han har lyckats. Men med Demba i truppen så är det en frestande tanke ändå, han borde ju teoretiskt sett iaf ha en bra utgångspunkt för kontringslöpningar därifrån.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Aug 06 2008, 10:51

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
30 min bra minuter och 180 minuter dåliga. P. Demba på topp! Hochen som tidig joker..

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Aug 06 2008, 11:18
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Joint: Visst var jag på matchen mot Degen och P kanske inte var så jättelyckad, men jag tror (precis som Brukarn) att han kan funka som ensam forward i en match där vi nog får förlita oss på kontringsspel.



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Aug 06 2008, 12:02
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Det kräver ju att man lyckas få in bollen också. Vill gärna se Demba från start, även om han inte övertygade i U21 tydligen.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Aug 06 2008, 13:14

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jag vill inte ha Mani som anfallare. Han är helt enkelt för kort i rocken för att kunna vinna bollar över knähöjd och Sirius har idagsläget alldeles för få inspel längs marken.

Misstänker att vi inte kommer att kunna använda Hochen annat än som inhoppare något i fortsättningen. Det här med att "ligga efter med träningen" låter misstänkt likt Kullinger förra säsongen. Tror inte att Hochen har motivation nog att komma iform nog för en startplats mer i år. Och efter den här säsongen tror jag inte att han kommer att spela mer fotboll. Han är inte bra nog för att spela på högre nivå och inte motiverad nog att spela på lägre nivå.
Han är dock hjärtligt välkommen att bevisa att jag har fel.

Detta gör att vi inte har så många alternativ framåt. Att spela med Ante som släpande är naturligtvis ett alternativ, i alla fall på bortaplan. Skulle dock föredra att se honom i en mer renodlad offensiv mittfältsroll och ha två renodlade forwards på plan från start. Tror att vår offensiv skulle vinna mycket på det. Palmen verkar inte ses som ett alternativ i dagsläget. Jag vet att Elon är populär här på forumet, men trots att han är en slitvarg så har han egentligen inte skapat någonting alls framåt. Därmed är våra alternativ P, Demba och Antou. Har fått för mig att Demba är en "striker-typ" och de andra två är mer grovjobbande anfallare. Med detta som utgångspunkt skulle jag vilja starta med Demba och endera P eller Antou, beroende på dagsformen.

Blir inte klok på Petter. Tycker han har spelat upp sig sen de första matcherna i våras. Men han gör fortfarande alldeles för många enkla misstag. I måndags skapade han mycket framåt men brände rubbet. Visade ingen kyla i avslutslägena och "duttade" för mycket med bollen runt straffområdet. Kan inte bestämma mig för om jag tycker att man ska satsa på honom och hoppas att det lossnar eller om det är dags att bänka honom och ta Ekan (ller Kim) till nåder.

I försvaret känns tendensen mer positiv. RR verkar ha gett hela försvarspelet en ryggrad, Fernis överraskade positivt på kanten och till och med Nordh spelade stabilt. Om nu Haris är så bra som det sägs så känns det ganska lovande. Är dock lite orolig för Haris beryktade temperament. Vi vill inte gärna dra på oss frilägesutvisningar mot Skoog och Ekenberg.

[ Redigerat Wed Aug 06 2008, 13:30 ]
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Aug 06 2008, 13:31
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Mani är bäst på kanten. Det är Elon också, och oavsett vad man säger om honom så kämpar han alltid 110% och har gjort mer på plan än både Ekan, Palme och Antou när han spelat. Han passar inte som anfallare än i A-laget, men på kanten vill jag gärna se mer av honom.
Tillbaka till toppen
ThomasD
Wed Aug 06 2008, 13:59
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Visst är det viktigt att kämpa, men sen krävs det kunnande också. Där faller både Elon och Petter bort för mig i nuläget.
Tillbaka till toppen
Jerry
Wed Aug 06 2008, 14:04
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Finns det fler personer i Malmötrakten som skulle vara sugna på att ta en bil till Sölvesborg på söndag
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Aug 06 2008, 15:26

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Som Bruk säger, i vårt tabelläge tycker jag man ska anpassa laget efter motståndet. Dessutom tycker jag man ska jiddra så lite som möjligt med laget mellan matcher om det inte gått åt helvete. Ett revanschsuget Mjällby på Strandvallen är top-3 av svårmatcher i serien. Det innebär att jag vill ha tre mittbackar i backlinjen och en extra städare på mitten. Dvs 4-4-1-1 igen. Ett fyramannamittfält med Ante som en av fyra håller helt enkelt inte borta mot Mjällby. Alternativet är att ge Ante en fri kantroll på bekostnad av Mani eller Petter, men jag vill helst se Ante centralt. Han får bli släpande i min elva. Mjällbys höga press passar sedan P bättre än Demba tror jag. Dessutom övertygade inte Demba i U21 heller. Han får bli supersub. Demba är också en bättre spelare att slänga in än P om man behöver jaga kvittering eftersom han har en del targetegenskaper och kan nagla fast bollen offensivt.

I backlinjen vill jag faktiskt peta en av de som var bäst i måndags - Nordh. En spelare som Haris kan vara guld värd mot Eken-Skoog i Fi:s anfall. Hellre Tengan än Luggen tror jag också, men det känns lite tomejto-tomato.

Mittfältet får bli samma som sist. Trots Gallos svaga insats sist. En bra fot behövs på fasta om inte annat.

Ekan visade tydligt igår att han inte vill resa till Blekinge och får stanna hemma. Likaså Palmen som var rätt svag mot Gefle. Elon har en rejäl formsvacka nu vilketinte är så konstigt så han får också stanna hemma i mitt lag. Hochen spelade inte U21 alltså spelar han inte A-laget heller tycker jag. Bänk: Garcia, Luggen/Tengan/Nordh, Demba, St Cyr, Olausson

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Aug 06 2008, 15:30
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Automan?
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Aug 06 2008, 15:57
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Hade väl problem med en tå? Han var ju inte med i U21.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Bigbadda
Wed Aug 06 2008, 16:05
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Just det ja.
Tillbaka till toppen
Foley
Wed Aug 06 2008, 16:43
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Erlingmark: Varför är det inte konstigt att Elon har en formsvacka?

För mej så går luggen bort helt efter degeforsmatchen. Han visade att han inte har fotboll i sig med samma tydlighet som fredrik visade att han är på väg mot fornstora dagars form.. Ett välkommet "byte"!
Tillbaka till toppen
nyg86
Wed Aug 06 2008, 16:57

Registrerad medlem #238
Registrerad: Sun Aug 05 2007, 17:49
inlägg: 540
"Är dock lite orolig för Haris beryktade temperament"

Det är ett understatment...han vill vinna till vilket pris som helst, och det behövs i IKS nu, men man får hoppas att viljan kanaliseras på rätt sätt, att kriga och driva på. Den killen är het på plan, i alla fall mot Gefle igår, återstår att se vad han kan göra mot säkert seriens vassaste anfallspar. Men viljan finns, det är en sak som är säkert.
Tillbaka till toppen
Sakul
Wed Aug 06 2008, 17:01
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
DubbelRichard

Tengan - Haris - Gurra - Fernberg

P - Fredrik - Gallo - Mani

Ante

Demba


Att det inte blev några mål mot Degerfors berodde ju knappast på antalet anfallare, utan på det eviga duttandet med bollen i motståndarnas straffområde. Så en anfallare räcker, speciellt mot Mjällby.
Tillbaka till toppen
Joppe
Wed Aug 06 2008, 17:08

Registrerad medlem #325
Registrerad: Mon Aug 04 2008, 14:09
inlägg: 11
Haris från start utan en minut matchtid med det lag han skall spela med - mot mjället borta... snacka om elddop!
Kan bli både succe och katastrof.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Aug 06 2008, 17:52

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Foley: Jag tycker inte Elons formsvacka är särskilt märklig eftersom han dels är ganska ung, dels kommer från en nivå med betydligt lägre tempo och kvalitet. han var främst tänkt som en värvning inför kommande år, men har överraskat väldigt positivt jämfört med förväntningarna redan i år. Att han har fått en reaktion på en riktigt bra vår går alltså att förklara tycker jag.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Tobbe
Wed Aug 06 2008, 22:07

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Jag ser uppenbarligen inte det som ni andra ser i Elon. Jag ser att han kämpar, men det skulle även jag göra om jag fick chansen. Jag gillar inte att såga egna spelare i allmänhet, men han påminner lite om Lundin, bara spring utan vett. Hur ung är han f ö?
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Aug 06 2008, 22:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Elon är -86:a. Hyfsat lovande. Men jag håller med, det räcker inte bara med att kämpa. MEN! (Tony Erwin...) Nu ska vi också vara konsekventa och se att det samma gäller Petter. Han kämpar och sliter, men vad har han fått ut på senare tid? Ekan är ju enligt uppgift ännu mer loj och det stör mig...! Men Ekan besitter som jag tjatat om tidigare enorma fotbollskunskaper och måste få en till ordentlig chans i A-laget. Från start.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Tobbe
Thu Aug 07 2008, 03:32

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Petter uträttar en massa mer än Elon någonsin gjort. Visst, han bommade ett gäng bra chanser senast. Men han fortsätter att springa rätt och har bra speluppfattning. Petter går inte att jämföra med Elon.
Tillbaka till toppen
Farbror
Thu Aug 07 2008, 04:22

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
....och hur skall Ekan bli motiverad? Vad hände med takterna från försäsongen?

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Aug 07 2008, 06:56
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ja, Ekan är ett mysterium. Med den bakgrund och rutin som han besitter så borde han verkligen ta en plats i dagens Sirius.
När det gäller blåsvarta yttermittfältare, så saknar jag en viktig ingrediens. Att kunna komma runt på kanten och slå vettiga inlägg. Petter tar sig fram till lägena, men vettiga inlägg har ju inte direkt varit hans signum hittills, medan Mani verkar trivas bäst mer centralt i banan.
Som sagt, Ekan är ett mysterium...



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Thu Aug 07 2008, 09:32

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Ekan har fått massa chanser i a-laget. Också från start. Det hjälps liksom inte. man kan inte ta ut en spelare i truppen på enbart vilken potential spelare har haft eller kanske kan ha. Det gäller Hoch också. Jag tycker att samtliga våra tränare har gett dem för många chanser om något. För alla som är utanför truppen måste det gälla att prestera på träningar och i U21 för att komma tillbaka. Varken Ekan eller Hoch gör det. Bort med dem.

Vill sedan understryka att Petter och Elon knappast kan bli jämförda samma dag denna säsong. Petter är en färdig spelare som vi med rätta kräver mer av, Elon är en ofärdig spelare som presterat över förväntan men som kanske kan utvecklas en hel del framöver. Elon kom in och slet i ett icke kämpande lag. Heder. Men som Tobbe sa, det borde alla göra. Han är ingen Lundin, snarare i så fall en Kesenci.

Hornby tycker jag är inne på en otroligt viktig poäng. Vi saknar vettiga inlägg. En kant väljer vi ju bort medvetet med Mani där. Han är inte denspelar typen. Petter MÅSTE slå mycket bättre inlägg dock. Även ytterbackarna. Och det förbryllar mig lite. Hur jävla svårt kan det vara? En annan sak som måste upp högre i procent (förutom passningarna då) är fasta. Gallo har hittills lagt oroväckande många på första försvarare. oacceptabelt.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Thu Aug 07 2008, 09:34

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
En annan sak. Mjällbys Erton Fejzullahu fick sin tredje varning mot VU och är avstängd mot Sirius. Mycket skönt!

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Aug 07 2008, 09:41
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Några yttrar som varit duktiga på inlägg tycker jag Sirius egentligen aldrig har haft. Undantaget är Petter årgång 2005 då, så i hans fall hyser jag ett visst hopp att han kan hitta känslan igen. Den finns iallafall där. Tengan har också visat känsliga fötter några gånger, i hans fall är problemet snarare att han sällan kommer till lägen, eller att han inte får bollen när han är i lägena.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Farbror
Thu Aug 07 2008, 09:47

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
"The Trend is Your Friend!"

Jag håller helt och hållet med om att man skall visa lite takter för att få spela. Ekan & Hoch har mycket att bevisa.

Elon är på gränsen till säsongens glädjeämne i min bok.

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System