Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Ekonomin...
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
dimman
Mon Aug 11 2008, 18:22
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
...Hur illa är det? Läser på text-tv att Bälinge tillsammans med Sirius äskat pengar av kommunen för sin överlevnad. Dock finns ingen info på officiella eller UNT.
Tillbaka till toppen
Farbror
Mon Aug 11 2008, 19:23

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Det är nog inte så farligt. Komunen inser att elitidrott kostar men komunen kan knappast bara ge bort deg utan vidare...

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Aug 11 2008, 20:26

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Det är illa nog att man går ut i media med det....
Jag betalar med glädje (nåja) dubbelt inträde på onsdag. Om vi blir 1000 som gör det så får vi ihop en bra slant.
Men det är väl bara gratisätare i den här gudfögätna staden

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
garligur
Mon Aug 11 2008, 20:45

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Bra idé. Läge att gå in, sen gå ut och gå in igen. Strålande publiksiffra dessutom!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
dimman
Mon Aug 11 2008, 20:45
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Jag är av naturen emot att kommunens pengar ska användas till att stödja elitidrott, det finns andra hål att fylla. Hur kan man som ansvarig i föreningen motivera 4 sommar-sillyvärvningar om läget är illa ekonomiskt? Illa!
Tillbaka till toppen
gaffa
Mon Aug 11 2008, 21:10

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
gör matten. 150K i en budget på 15 miljoner. som lasse säger i blaskan så är det betydligt viktigare för bälinge. dessutom tror jag att sillyvärvningarna betalar sig bra på sitt sätt i form av fortsatta bidrag från sef.
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Aug 11 2008, 21:18

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Det anmärkningsvärda är snarare att vi värvat spelare som inte ens startar. Sillyvärvningar har ju inte levererat ett skit (nåja) hittills. Men sen gäller de att de får förtroende också... om inte Haris startar på onsdag, då vet jag inte vad. Dock var RiRi en succévärvning, men fortfarande okunskap hos klubben att inte kunnat löst målvaktsfrågan tidigare när man ratade Jon så tidigt.

Finns för övrigt en tråd som täcker detta område vid namn "Sirius och pengarna", men vi kan ju ta diskussionen här ändå.

Jag vill inte att klubben ska hamna i samma jävla ekonomisk situation som vi har varit i för många år, och som vi förens på senare tid rett upp. Men nu kanske vi snart är där igen, om vi åker ur (hemska tanke)...

Behövs mer stöd från näringslivet här i stan också... Sponsra för fan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Aug 11 2008, 21:25
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker det är självklart att kommunen ska stödja elitidrott. Sirius, Bälinge, Uppsala Basket, Almtuna gör faktiskt reklam för Uppsala. Det finns många hål att fylla, ja, men ska man resonera så så kan man inte lägga pengar på något annat än själva kärnverksamheten. Då kanske vi kan sänka skatten med några ören, men vi skulle torska en hel del idrott och kultur.

Sen har väl inte värvningarna kostat jättemycket va?
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Aug 11 2008, 21:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Bigbadda skrev ...
Sen har väl inte värvningarna kostat jättemycket va?

Inte P och RiRi, men Demba och Haris tror jag inte var helt gratis precis.

Självklart ska kommunen hjälpa elitidrotten. Som BB skrev, sätter dessa elitlag Uppsala på kartan med undantag för Bälinge, kanske...
Elitidrottsarenor är dubbelt så självklart som den där kolossen på Vaksala Torg. Hoppas kommunen får tummen ur ****** och tar tag i detta nu, istället för att bara sitta och snacka. Jag är trött på mycket snack men liten verkstad, för mycket av den biten här i stan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dimman
Mon Aug 11 2008, 23:48
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Bigbadda skrev ...

Jag tycker det är självklart att kommunen ska stödja elitidrott. Sirius, Bälinge, Uppsala Basket, Almtuna gör faktiskt reklam för Uppsala. Det finns många hål att fylla, ja, men ska man resonera så så kan man inte lägga pengar på något annat än själva kärnverksamheten. Då kanske vi kan sänka skatten med några ören, men vi skulle torska en hel del idrott och kultur.
Sen har väl inte värvningarna kostat jättemycket va?



Jag ska inte ta den politiska diskussionen här vad jag anser att kommunen ska lägga pengar på, men det är ju anmärkningsvärt att som förening äska pengar av kommunen om man inte är i riktig AKUT ekonomisk kris. Läser man vad Lasse säger i UNT så verkar inte det så akut.

Men som sagt, nog sticker det i ögona på många i den här stan att först värva fyra nya spelare och sen tigga pengar. Sen vad man anser om hur lyckade värvningarna är sportsligt är i mitt tycke ointressant då jag anser att föreningen i första hand ska se om sitt hus ekonomiskt och inte hamna i en skuldfälla igen även om det skulle innebära en degradering till div. 1.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Aug 12 2008, 00:21

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jo, de är redan tillräckligt mycket gnäll hos den genomsnittlige Uppsalabon om hur kommunen strukit Sirius medhårs genom åren. Detta ändrade nog inte deras uppfattning precis.
Nä, detta var väl ingen superbra publicitet precis. Förhoppningsvis kanske något företag får upp ögonen och går in med lite cash, tackvare artikeln, om man ska ta fram något positivt med den.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
RRR
Tue Aug 12 2008, 06:37

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag tycker inte heller att det är kommunen som skall gå in med stålar, men de ska fan se till att de kommunala arenorna håller hyfsad standard, annars får de sälja av dem till "Swedbank" eller "EON" eller vad det nu blir.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Aug 12 2008, 08:10
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
RRR skrev ...

Jag tycker inte heller att det är kommunen som skall gå in med stålar, men de ska fan se till att de kommunala arenorna håller hyfsad standard, annars får de sälja av dem till "Swedbank" eller "EON" eller vad det nu blir.


Jäpp, håller med fullständigt.
Tillbaka till toppen
Foley
Tue Aug 12 2008, 09:37
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Joint skrev ...

Självklart ska kommunen hjälpa elitidrotten. Som BB skrev, sätter dessa elitlag Uppsala på kartan med undantag för Bälinge, kanske...
Elitidrottsarenor är dubbelt så självklart som den där kolossen på Vaksala Torg. Hoppas kommunen får tummen ur ****** och tar tag i detta nu, istället för att bara sitta och snacka. Jag är trött på mycket snack men liten verkstad, för mycket av den biten här i stan.


Du gör en liten kullerbytta runt ditt eget resonemang här. Det är ju just sådana här uttalanden som gör att allt dröjer. Nu vill jag på intet sätt säga att jag personligen har ett konserthus istället för en ny fotbollsarena men jag kan ändå se att det finns skäl att bygga ett. Om man bara ser till publiktillströmning så tror jag att studenternas ligger i rejält lä.

Jag tycker det är märkligt att klaga på kommunen just i detta läge faktiskt. De har skrivit av alla gamla skulder inför förra säsongen och dessutom pratas det om en ny arena, vilket det inte gjorts på väldigt väldigt länge. Ge dom en chans, vi har varit i elitfotbollen i 1,5 år och är dessutom på väg ur. Snabbare än så går det ju inte ens att bygga en arena...
Tillbaka till toppen
John
Tue Aug 12 2008, 09:38

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Jag är väldigt skeptisk till att tigga pengar till nya spelare. Kommunen ska stödja förutsättningar för elitidrott men inte rörliga klubbkostnader som löner till spelare.
Sen tycker jag att argumentet att det är dyrare att åka ur än att spendera nu och därför satsa pengar man kanske inte har är väldigt dumt. Superettanpengen för nästa år har vi inte än, de skall inte räknas in i något överhuvudtaget. Att börja spendera pengar man inte har för att rädda pengar vi inte garanterat kommer få är korkat. Basta.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
garligur
Tue Aug 12 2008, 10:56

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Bara att instämma... Vi har dessutom skapat en massa "badwill" genom detta. Självklart att folk som inte håller på blåsvart blir småsura när man ta av skattekakan.

Bor ju visserligen inte i kommunen, men skulle bli ruskigt frusterad om ex Knivsta IK ville ha del av skattepengarna för att köpa spelare till att ta sig upp en division

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
RRR
Tue Aug 12 2008, 11:46

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
däremot om Alsike IF skulle få stålar av kommunen då skulle Garry jubla!

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Foley
Tue Aug 12 2008, 12:49
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Är det verkligen så att vi är i en så obekväm sitts ekonomiskt? Det känns inte som att Lasse skulle vara så dum. Jag skulle tro att det snarare handlar om att rent allmänt få igång kommunen trots att de sportsliga framgångarna dalar och att det inbakat i "dokumentet" finns ett önskemål om att få 150 kakor att fylla igen bälinges ekonomiska hål med. Annars vore det bedrövligt rent ut sagt...
Tillbaka till toppen
RRR
Tue Aug 12 2008, 13:03

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Känns som att det egentligen är Bälinge som ligger pyrt till och att Sirius tar sitt ansvar och är med på tåget. Ingen skulle bry sig alls om tex GUSK skulle gå åt helvete

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Aug 12 2008, 14:00

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag bryr mig inte ett skit om Bälinge. Hellre GUSK-snusk-fusk isf.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Tue Aug 12 2008, 16:21

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Jag tycker det är pinsamt att gå ut o tigga pengar fy fan va illa. Hellre div 1 o stolt än ett superettanlag som tigger.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Aug 12 2008, 16:31
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker det inte är så jävla farligt. Kommunen behöver en spark i arslet så dom gör nåt. Och jag vill extremt mycket hellre att Sirius ligger i Superettan än divison 1. Hellre en ful kapning om det verkligen behövs än sjysst spel och ett mål i baken.
Tillbaka till toppen
gaffa
Tue Aug 12 2008, 16:51

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
RRR skrev ...

Känns som att det egentligen är Bälinge som ligger pyrt till och att Sirius tar sitt ansvar och är med på tåget. Ingen skulle bry sig alls om tex GUSK skulle gå åt helvete


du har en bra poäng, rrr. som jag sa tidigare så är 150K i sirius budget en droppe i havet, och det vore ju rätt mysko om klubben "desperat" begärde det av kommunen.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Aug 12 2008, 17:04
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Vi tjänar faktiskt på att Bälinge håller sig kvar. Åker dom ur sjunker fotbollsintresset lite i Uppsala.
Tillbaka till toppen
dimman
Tue Aug 12 2008, 17:08
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
gaffa skrev ...

du har en bra poäng, rrr. som jag sa tidigare så är 150K i sirius budget en droppe i havet, och det vore ju rätt mysko om klubben "desperat" begärde det av kommunen.


Varför tigga pengar överhuvudtaget om man inte måste? Har man ingen stolthet och tänker på vilken signal det sänder ut till sponsorer och allmänhet i stan?
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Aug 12 2008, 17:18
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Vilket bjäbb om stolthet. Sirius vill hålla sig kvar i Superettan, är det något som är fel eller dåligt med det? Signalen det sänder till sponsorerna är att Sirius behöver pengar. Vilken signal det sänder till allmänheten skiter jag faktiskt uppriktigt i, eftersom dom i alla fall inte går på matcherna och bara gnäller oavsett vad Sirius gör.
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Tue Aug 12 2008, 17:34

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Bigbadda skrev ...

Vilket bjäbb om stolthet. Sirius vill hålla sig kvar i Superettan, är det något som är fel eller dåligt med det? Signalen det sänder till sponsorerna är att Sirius behöver pengar. Vilken signal det sänder till allmänheten skiter jag faktiskt uppriktigt i, eftersom dom i alla fall inte går på matcherna och bara gnäller oavsett vad Sirius gör.



Du kanske skiter i stolthet det gör absolut inte jag!!!!
Sen måste vi få allmänheten med oss om vi någon gång ska få mkt publik.
Tillbaka till toppen
garligur
Tue Aug 12 2008, 18:06

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Stolthet är viktigt.... Men jag tycker ändå det största problemet är att man gör ett kraftfullt självmål (ett av få mål vi gör numera, så man borde kanske vara glad) genom att "vanliga" uppsalabor retar upp sig på oss.

Mikko, du har mer rätt än du tror..... Alsike IF var en gång i tiden Vråbo SK.... där jag började min idrottsbana!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Aug 12 2008, 18:29
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Vanliga Uppsalabor är i alla fall irriterade på oss, av nån anledning.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Aug 12 2008, 20:24

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Som sagt, att vanliga Uppsalabor är irriterade på oss beror på att kommunen strukit oss medhårs. Att tigga pengar av kommunen är inget annat än desperat. Om det nu rör sig 150 000 bör detta vara en droppe i havet för Sirius och varför gå ut och gråta i lokalpressen då? Ärligt talat tror jag inte att vi får mer sponsorer för det. Blir både plus och minus där.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System