Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Övrigt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Carling
Tue Jun 19 2007, 19:34

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
Intressant med arena-planerna i slutet på artikeln. 6 år låter väldigt långt framåt =( Men är väl realistiskt antar jag.

Angående kapacitet borde man väl bygga så att det lätt går att expandera arenan, och till en början bygga för ca 7000-8000.

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Jun 19 2007, 19:46
Brukarn

Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
Sundsvalls arena tyckte jag var fin och lagom stor, 8000 tar den.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dogstar
Tue Jun 19 2007, 19:49

Registrerad medlem #183
Registrerad: Wed May 09 2007, 12:02
Nej, bygg för 15000 redan nu. Det kommer att behövas.
Tillbaka till toppen
70
Tue Jun 19 2007, 19:59

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
Va? Jag fattar inte. Vad var det som var så upprörande??
http://uppsala.expressen.se/Nyheter/1.728347

Uppe till höger står det "Siriusklacken vann" och man kommer till nån sorts sida med tv-snuttar, men där hittar jag inget om oss. Och vaddå vann? Vann vad?

Tillbaka till toppen
Carling
Tue Jun 19 2007, 20:02

Registrerad medlem #26
http://img413.imageshack.us/img413/8652/sexpressenys2.jpg

Efter mail från mig och gaffa (och kanske fler?) har dom ändrat. Men jag fångade blundern

[Edit] "Siriusklacken vann" syftar på ett gammalt klipp från ESK-matchen. Där dom ju faktiskt har rätt. Vi vann. Fast fel match.

[Edit IGEN!] Dogstar, kul att spela på en arena som är heeeeelt tom. Att spela på en "landsortsarena" som Studan inför 300 är inte kul, men går nog inte att jämföra med att spela t.ex. på Söderstadion inför 700. Håller med Brukarn om Norrport Arena, den verkar fin. Speciellt gillar jag den mysiga ståplatsen.

[ Redigerat Tue Jun 19 2007, 20:10 ]

Tillbaka till toppen
dogstar
Tue Jun 19 2007, 21:19

Registrerad medlem #183
Carling, Även studan av idag är tom och med 500 pers, hänger inte bara på arenan. Jag tror dock att en arena av lite kraftigare kaliber lockar i sig. Men det hänger förstås på att Sirius kan etablera sig.

Visst, arenan ska ha karaktär, men det innebär inte att den är. 10000 bör vara en nedre gräns. Frågan är bara var den ska ligga?
Tillbaka till toppen
Carling
Tue Jun 19 2007, 23:01

Registrerad medlem #26
Den regeln gäller ju främst för Allsvenska lag, visst har Elfsborg lockat folk med Borås Arena, Absolut! Men jag tror inte det kommer fungera i Superettan (vilket faktiskt är vad vi får kalkylera efter), Vi behöver en arena som itne känns tom när den enbart är halvfylld, och då tror jag ca 8000 med möjlighet till expansion är den bästa lösningen.

Men visst är det som du säger, om man skulle gå upp till AS och hänga kvar där ett tag kan vi mycket väl få se 70-talets glada publiksiffror och då är 8000 givetvis alldelles för lite. Men jag menar att man bör ta ett steg i taget. Det viktigaste för mig r itne att arenan blir stor, utan att vi blir av med löparbanorna och att arenan blir mer intim.

[ Redigerat Tue Jun 19 2007, 23:01 ]

Tillbaka till toppen
mathanba
Wed Jun 20 2007, 05:58

Registrerad medlem #12
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:09
Arenan kanske ska ligga där den ligger ungefär. RRR, geologen, har sagt någon gång att det är bra att fotbollsplaner ligger vid åsar. Var det inte så?

För några år sedan var det aktuellt med en totalrenovering av Studan och kommunen presenterade ett material. Det är nog inte aktuellt längre, men det kan vara kul att kolla på ändå, för några tankar var kul. Här ligger en ppt-fil som visar hur man tänkte då:
www.folkbildning.net/~Testing.Testing.vfhsk/UtvecklingsplanForStudent.ppt

Grande e pesante
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Jun 20 2007, 07:35

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
Bra om fotbollsplaner ligger PÅ åsar, bra dränering stabilitet etc. Studan ligger brevid åsen på lera precis vid ån, ett inte alldeles utmärkt läge att bygga nåt stort på, mycket pålar går åt och det är ca 80 m lera i Stadsparken

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
gaffa
Wed Jun 20 2007, 07:45

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
nu är sirius med riktig nätaffär också, kolla här: http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=8&m=h
Tillbaka till toppen
mathanba
Wed Jun 20 2007, 07:51

Registrerad medlem #12
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:09
RRR skrev ...

Bra om fotbollsplaner ligger PÅ åsar, bra dränering stabilitet etc. Studan ligger brevid åsen på lera precis vid ån, ett inte alldeles utmärkt läge att bygga nåt stort på, mycket pålar går åt och det är ca 80 m lera i Stadsparken

Ah! Var det så det var.
Tackar för info.

Grande e pesante
Tillbaka till toppen
Tamb
Wed Jun 20 2007, 09:46
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
Ett perfekt ställe vore det stora fältet mellan bortre Luthagen och Bärbyleden. Relativt centralt och med goda förbindelser. Men ljushuvudena på kommunen har kommit på att det ska byggas en golfbana där...
Tillbaka till toppen
dogstar
Wed Jun 20 2007, 11:44

Registrerad medlem #183
Bygg om Österängen till en arena, coolt med en nedsänkt plan.

Apropå nätaffär, när kan man vänta sig att nya replikor av matchtröjan finns att köpa?
Tillbaka till toppen
Carling
Wed Jun 20 2007, 11:54

Registrerad medlem #26
Enligt en Brekkan-broder som jag pratade med på Landskronamatchen så kommer dom in först i höst.

Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jun 20 2007, 12:33

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44

Studan....

[ Redigerat Wed Jun 20 2007, 12:35 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Pinnen
Wed Jun 20 2007, 18:32
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
Arenan bör ju iallafall rymma mer än 8500, kan man ju tycka.
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Jun 20 2007, 18:33

Registrerad medlem #41
ja kanske det 10 000. Men det är ju inte många lag som drar lika många som Norrköping?

Tillbaka till toppen
nr 4
Wed Jun 20 2007, 21:21
Registrerad medlem #129
Registrerad: Tue Feb 13 2007, 23:27
Ang felaktiga bilder så är väl detta ett tecken på att det kanske inte är så bra om randiga lag möts, med tanke på förväxlingsrisken .
En ny arena ska vara utan löparbanor, diskusställningar och längdhoppsgropar, men med TAK. Det är då man kan dra publik oavsett väder. Jag tycker inte att Norrporten arena i Sundsvall är någon bra förebild. Där blickar man ut över en kontorsbyggnad istället för läktare, vilket sänker känslan rejält. Det roligaste är helt klart en rundel, med publik på alla sidor. Vid sämre publiktillströmning så säljer man reklamplats på hela kortsideläktarna. Men det är klart att det är lite dyra skyltställningar om man inte har någon publik.
Tillbaka till toppen
Carling
Wed Jun 20 2007, 21:24

Registrerad medlem #26
Jag diggar allra mest engelska div.3-arenor a'la Gamla Ullevi och Idrottsparken(Pekings Park). Såhär mysigt halvstora. Eller. Om man nu får drömma så vill jag ha Westfalenstadion i Dortmund. 80000 platser i ett etage. Mumma.

Tillbaka till toppen
RRR
Sat Jun 23 2007, 15:21

Registrerad medlem #41
Ingen som har fotat lite på sistone eller filmat och lagt ut på youtube?

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Jun 25 2007, 09:52

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
Kan vara värt att spana in U21 ikväll mot Assyriska på Studan. Dels testar Sirius en ny anfallare, dels är det hela sju a-spelare i startelvan.

http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=28&m=e&sa&team=5&infor=161

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Jun 25 2007, 20:09

Registrerad medlem #11
Sosseh gjorde faktiskt Sirius enda mål efter ett riktigt stiligt anfall. matchen slutade 1-1 och var annars bland det trögaste jag skådat. Svårt att uttala sig som Sosseh annat än att han har ett ganska festligt namn. Han gjorde väl ett par vettiga passningar och en och annan smart löpning, men han var verkligen inget extra. Ganska svårt att briljera i den omgivningen dock.

Mani och Gallo var där och såg pigga ut. Mani tänkte spela mot ÖIS sa han.

Tillbaka till toppen
Sutra
Mon Jun 25 2007, 20:37

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
Men, är det inte en djävla sjuka att de nya idrottsplatserna nu heter utan genitiv-s? Behrn Arena, Norrporten Arena, Fan & hans Moster Arena, etc. Trams.

Studenterna Arena, tänk inte ens tanken!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Jun 25 2007, 20:49
Brukarn

Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
Håller med, och jag gillar inte arena-ordet heller. Vad är det för fel på gamla hederliga -vallen?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Farbror
Mon Jun 25 2007, 21:01

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
Sosseh?? Fakta & skvaller, please! Meriter? Spelartyp?

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Jun 26 2007, 07:52

Registrerad medlem #11
Sosseh är 20 (going on 21). Han är 1.88 och väger några pannor över 80. Han gör en del mål och kan spela både på mittfältet och i anfallet. Han lyckades inte med särskilt mycket igår, men visade ändå stundtals upp någon form av potential. Han gjorde inte många knop hemåt utom vid ett par tillfällen då han out of the blue tog en femtimeterslöpning och vann boll. Offensivt kom han i en del bra löpningar och var oftast hyfsat korrekt placerad. Däremot lyckades han inget vidare med att ta vara på sina chanser, förutom målet dock som var riktigt snyggt. I don´t know, men en frisk och fulltränad Sosseh är alla gånger bättre att ha i truppen än en Olle som inte ens dyker upp på träningar.

Tillbaka till toppen
Farbror
Tue Jun 26 2007, 10:28

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
Spännande! Jupp, att lyfta lagbok ger inte starka ben (eller fossingar).

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
70
Tue Jun 26 2007, 10:30

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
Åh då måste ju en ramsa på Fy På Sig Sosse skaldas!! Fast med lite mer positiva tongångar såklart:

Åh våran Sosseh va du spelar fint! (x4)

typ...

Tillbaka till toppen
olle
Tue Jun 26 2007, 11:59

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
En musikalisk drömvärvning! Känns som det finns hur mycket upplägg som helst på den låten.

En helt annan fundering. Jag erkänner utan omsvep att jag tyckte att det vara ganska optimistiskt av Sirius att budgetera med en publik på 2000 per match. Jag hade fel. Eller åtminstone med väldigt stor sannolikhet kommer jag att få fel. På 6 matcher har drygt 25000 pers tagit sig till Studan. Det betyder att budgeten går ihop om bara runt 500 per match kan tänka sig dyka upp på de resterande 9 hemmamatcherna. Nu tycker jag inte längre att det är optimistiskt att hoppas på ett snitt runt 3000 personer sett över hela säsongen.

Utan någon närmare ekonomisk analys borde man ändå kunna härleda följande: Mycket publik -> Mera pengar. Mera pengar -> Större utrymme för spelarkostnader.

Att vi för tillfället har problem med både avstängningar och skador är ingen enorm överraskning men ändå en bister verklighet. Jag tror att det dessutom förvärras lite av att laget spelar på gränsen av sin förmåga. Spelarna är extra taggade och går hårdare in i situationer vilket i sin tur ledare till fler skador och fler gula kort. Inte enbart negativt eftersom vi bevisningen samtidigt har plockat mycket poäng. Men behovet av viss förstärkning av truppen är inte jätteakut men ganska önskvärd. Problemen just nu är kanske mittfält och anfall men som Brukarn påpekat många gånger är backlinjen väldigt tunn om det börjar ramla in skador och avstängningar även där.

Det lär knappast vara så att Sirius plötsligt sitter på en massa pengar som man inte vet hur man ska spendera. Tror och hoppas att det inte finns någon större risk för allt för vidlyftiga nyförvärv. Ekonomin måste hålla i Superettan även nästa år då den kanske inte ter sig lika spännande och glamorös.

Jag vägrar bli besviken så länge vi bara håller oss kvar i Superettan. Men samtidigt ska man självklart satsa på att vinna varje match. Om det sedan kan räcka till Allsvenska så är det grymt bra. För att hålla sig kvar i Superettan så tror jag inte att några nyförvärv är livsviktiga så länge vi inte får några allvarligare skador på nyckelspelare. Skadan på Gallo är ett gränsfall men det tror jag vi överlever. Om ambitionen istället är att fortsätta överraska och plocka lika mycket poäng även i framtiden så krävs det nog mer. Känns väldigt synd att inte spinna vidare på det enorma intresse som Sirius lyckats skapa och det otroliga läge laget befinner sig i just nu.

Frågan är alltså vad folk (spelare, ledare, styrelse, fans, publik, Uppsalas samlade gnällgubbselit, bittra VP/GUSKare, media etc) har för ambition, förväntningar och förhoppningar?

Jag är nog lite tråkig och tycker att det bästa är att lita på det man har. Finns det möjlighet till lån av spelare eller någon annan liknande lösning är det dock en trevlig bonus. Vi kör så långt det räcker utan att riskera sura efterverkningar. Efter så många års tragglande och ekonomiskt krisade i lägre divisioner inser jag att min största skräck är att hamna där igen. Visst finns det risk att vi tappar lite poäng och publik under säsongen men tror vi klarar kontraktet. Jag planerar att följa Sirius i många årtionden till och ser bara det här som början på något mycket större.

Blev en jävla massa pladder. Kan summeras i: Verkligheten ter sig främmande, obegriplig och svårhanterlig för en efter tidigare svårigheter lagom klädsamt pessimistisk Siriussupporter som ändå vill glädja sig och våga hoppas, samtidigt som man anar att detta är uppladdningen för all världens sportsliga orättvisa och olycka som lurar i någon enfaldig domares pip, en brutaltacklande motståndare, en hård konstgräsplan, okända kommunala skulder eller bara den vanliga jävligheten.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jun 27 2007, 13:28

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
Antou-man:
http://www.svenskfotboll.se/t3allPl.aspx?p=152185&playerid=4277

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF