Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly Season 2008/09
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Alias
Tue Oct 21 2008, 10:08
Registrerad medlem #116
Registrerad: Fri Dec 22 2006, 22:26
inlägg: 152
Som vilken spelare som helst så gör Ante ingen nytta under matcher som skadad. Men på träningar och omklädningsrum betyder han nog mer som skadad eller hel mer än de övriga tillsammans. Det är en kille som de andra lyssnar på, en kille som alla vill vara nära kompis med, en spelare/ledare som andra ser upp till.
Jag skulle inte klara att se Ante på Studan i ett annat SE lag sänka Sirius. För om inte VI Signar honom så kommer andra SE lag försöka göra det.

Sitter ned
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 21 2008, 10:08
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Det tror jag inte att folk tar för givet. När det gäller Ante (och till viss del Hoch) är det en chansning att kontraktera dem, men vet inte vad man kommer att få. Jag vill gärna behålla dem, men inser att Sirius kanske inte är en klubb som har råd med några chansningar.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sutra
Tue Oct 21 2008, 11:59

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Det jag är ute efter - och jag kan inte underbygga detta så himla bra - är att Sirius behöver prioritera att få till någon slags kärna, eller stomme, de närmsta säsongerna. Jag tror att den stommen måste byga på ett mod att satsa något mer lokalt och lite yngre. För det känns som att vi har byggt de två senaste säsongerna på ett slags lapptäcke; bvitvis jättekompetent och härligt att se; men kanske har för många av de viktiga/tongivande kommit utifrån och sett Sirius som antingen ett rehabsteg/mellansteg i karriären, eller som en nedtrappning. Och nu när vi ska få spela ett tredje år i superettan vill jag få känslan av något gedignare, eller hur man ska säga. Jag vill ha fler slitvargar, siriushjärtan och uppsalakillar i något slags mentalt centrum; det behöver inte vara så djävla vackert. Men kompetent. För att om några år på allvar vara på väg upp, ett steg till. Och då får man väl återigen värva in det årets Hochar och Gallosar, fast på en högre nivå; för att ta klivet upp och bita sig fast.

Men vafan, jag blir ju inte direkt lack om Andreas Eriksson blir hel, supermotiverad och för oss till allsvenskan.
Tillbaka till toppen
olle
Tue Oct 21 2008, 12:56

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Frågan är lite vad som är största chansningen. Om vi släpper Ante så måste vi hitta någon värdig ersättare. Hur lätt är det? Taktiken med att sumpa Jon innan säsongen var slut visade sig vara ett mindre lyckat drag. Det är dumt att göra samma sak med Ante.

Jag vill ha Ante i truppen. En tränare som inte klarar av att utnyttja hans kvaliteter när han är frisk lär inte klara av speciellt mycket annat heller. Visst har det varit problem med kontinuiteten den här säsongen men det kan knappast skyllas helt och hållet på Antes skador. Kontinuitetsproblemen är värre än så. Jag tycker det är otroligt synd att Jocke/Brännan inte blir kvar. Om jag inte räknar fel så har vi avverkat fyra olika tränare/tränarpar på fyra år (fem om man ska vara noga eftersom Zaine var här två år). Känns inte som om det varit speciellt mycket bättre på spelarsidan. Mycket som kommit och gått. Är väl bara Mani och Gurra som varit ordinarie i A-laget mer än två år? D

Skaffa tränare, kontraktera de som redan finns i truppen, fixa sportchef. Sen kan vi börja snacka nyförvärv.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 21 2008, 13:01
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Olsson har varit ordinarie i 3 säsonger. Men jag förstår din poäng. Kontinuitet är en lyx som är få superettanklubbar förunnat, men någon sorts röd tråd måste man ändå kunna hitta.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
gaffa
Tue Oct 21 2008, 13:36

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
angående ante så har han vad jag vet aldrig varit lagkapten, vare sig i väsby, aik eller sirius. han har många goda egenskaper, men någon större ledare är han inte.

missa inte omröstningen på officiella!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 21 2008, 14:15
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hoppas att Jockes goodbye till tränarposten bara är tillfälligt, och att han satsar på en tränarkarriär i framtiden när familjesituationen tillåter. Han har ju kvaliteterna, hans tränarpose på det här fotot håller Champions League-klass, minst!

http://img.unt.se/Article_Images/101_10201737Gemensamnytranareisirius_4.jpg

[ Redigerat Tue Oct 21 2008, 14:15 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Oct 21 2008, 14:23
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker det är jävligt kul att faktiskt se män som prioriterar familjen på det sättet.
Tillbaka till toppen
Fantomas
Tue Oct 21 2008, 14:41

Registrerad medlem #323
Registrerad: Wed Jul 16 2008, 18:25
inlägg: 914
Jag tycker absolut vi måste försöka behålla Ante, oavsett ledaregenskaper. Nu är det ju ett gyllene läge att kunna behålla honom och är han hel en säsong kan han ju nästan ensam ta oss till allsvenskan.

Att vakna i mörkret och se Fantomas - en fasa för onda lag
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 21 2008, 16:16

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ante har både positiva och negativa faktorer på träningarna. Visst är han lugn vid sidan av planen, men på planen tenderar han ofta till att vara gnällig - på gott och ont...

Omröstningen lutar åt att bli lite orättvis och opersonlig, då jag har röstat på en och samma spelare 4 ggr. Och en annan spelare en annan gång. På fem IP-nummer. Ni vet säkert vem.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Foley
Tue Oct 21 2008, 17:25
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Självklart måste vi ha någon form av kärna. Det håller inte att byta ut laget varannat år, för mycket lämnas åt slumpen när man måste leta spelare så frekvent. Som Olle är inne på så känns det som att kärnan ska byggas från staben. Skaffa en riktig och heltidsanställd sportchef som verkligen kan lägga ner minst fyra år på Sirius. Sedan samma sak med tränare. Med risk för att tjata ut det så gillar jag vad de har gjort i Kalmar. Fixa en tränare som verkligen vill skapa något från grunden och vara med å bygga laget ända från pojklagen.

Dessutom vill jag ha en ny marknadsansvarig som kan skriva rätt tid och datum i de anonser som finns ute före match...
Tillbaka till toppen
sigge
Tue Oct 21 2008, 18:06
Registrerad medlem #341
Registrerad: Tue Oct 21 2008, 18:01
inlägg: 2
Vet någon hur Peter Gerhardssons situation ser ut i Helsingborg? Han kanske är sugen på att flytta hem till Uppsala och inte minst vara förstetränare i Superettan och då är ju härliga Sirius laget.
Tillbaka till toppen
dogstar
Tue Oct 21 2008, 19:28

Registrerad medlem #183
Registrerad: Wed May 09 2007, 12:02
inlägg: 280
Magnus Wikman är intresserad i alla fall:
http://www2.unt.se/article/1,1826,MC=4-AV_ID=817262,00.html?from=latestnav

sorry att länken inte funkar.
Tillbaka till toppen
olle
Tue Oct 21 2008, 19:57

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Wikman och Brännan känns som att det skulle vara ett bra alternativ om de nu funkar ihop. De kan Sirius och spelarna och jag skulle inte känna mig mer nervös än vanligt med dem på bänken.

Står i UNT om att truppen ska slimas. Vem tar egentligen ansvar för hur truppen ska se ut när det förtillfället saknas en tränare inför nästa säsong och en ordinarie sportchef?
Känns som ganska viktigt att man har en bra plan för vad man gör redan från början.
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Oct 21 2008, 20:18

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Både ny tränare och eventuella nyförvärv måste förutom kompetens ha en stor portion entusiasm och djävlaranamma. När jag tittar på bortatabellen för 07-08 är det för djävla dåligt. 12 p -07 och 11 p i år. Vad händer med laget när dom åker utanför stan? Västra Sidan verkar ju inte bara vara 12:e spelaren utan hela bänken. En rejäl analys av varför laget underpresterar så på bortaplan och en plan för att åtgärda det är ett måste om Sirius ska vara ett lag i toppen.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Hinken
Tue Oct 21 2008, 20:25
Registrerad medlem #144
Registrerad: Wed Apr 11 2007, 05:19
inlägg: 30
Varför ska Sirius kontraktera egna mysgrabbar som vart i klubben länge? Det finns andra tränare än wikman, mattson och brännan som är lika ödmjuka, kunniga och duktiga som de. Ta in en utomstående och anamma nya synsätt. Blir för tunggrott annars. Jag tror på fräscht kunnande och material. Se utanför bubblan...

Va?
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 21 2008, 20:47

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Magnus Wikman... Jag ser honom som en juniortränare. Vill ha en mer rutinerad tränare än så. Visst kan det vara positivt att ha två tränare som står spelarna nära, men räcker det inte med en (läs: Brännan)? Brännan känns som en given assisterande tränare med sin sociala kompetens, kunnande och analyserande.

Visst är det kul att vi försöker ha organisationen kring gamla siriussjälar, men det kan nog vara nyttigt med ett perspektiv utifrån också.

Känns för övrigt oroväckande att truppen, som redan är tunn på backfronten, kommer att bantas. Jag hoppas i sådana fall att Sirius förstärker med spetskompetens och spelare som pallar att spela +25 matcher/säsong. Däremot har vi väl ett överflöd på mittfältet... och spelare som inte levererat i den utsträckning man hoppades på. Vi får se hur det blir med Ekan, han har 2 år kvar på kontraktet efter denna säsong. Dags att börja utnyttja det, eller nått...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dogstar
Tue Oct 21 2008, 21:22

Registrerad medlem #183
Registrerad: Wed May 09 2007, 12:02
inlägg: 280
Jag tror (utan att veta förstås) att Wikman kan vara rätt man. Varför skulle rutin borga för framgång? Bra ideér kring lagets utveckling är väl det viktigaste? Jag tycker att Wikman/Brännan är ett bra alternativ i dagsläget.
Tillbaka till toppen
Foley
Wed Oct 22 2008, 06:12
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Det låter ju rätt dumt när man hör att truppen ska slimmas, när man efter halva denna säsong var tvungna att köpa fyra nya spelare för att fylla ut densamma. Men jag tror inte att att det behöver handla om antalet spelare nödvändigtvis. Spelare som St Cyr och Fernberg kostar nog knappt nånting, och den här värmlänningen som provspelar skulle man nog kunna komma lindrigt undan med om man nu fick chansen att kontraktera honom.
Nu har vi betalat av en Antou i två år som inte gett ett skvatt tillbaka i klubbkassan, Ekan likaså i ett år, Nordh. Det är tre ganska feta löner (med sirius-mått mätt) antar jag. För dessa skulle man kunna ha en heltidsanställd sportchef som hittar lika bra motsvarigheter som är 20 bast och som presterar och som man säljer för det dubbla efter tre år. Jag tror att det är viktigt att våga satsa på organisationen om det ska hända nåt med sirius nu.

Wikman skulle väl kännas helt ok. Jag kan till viss del hålla med om att det kan bli för mycket incest om man bara plockar folk som har funnits i organisationen länge. Men jag tycker att inspiration och bra ideer väger tyngre än var man kommer ifrån. Det blir nog inte sämre än Mille hur som. Däremot vet jag inte hur det skulle bli om brännan fick vara ass och wikman huvudtränare, om jag var brännan skulle jag bli lite putt tror jag.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Oct 22 2008, 07:14

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Som jag ser det diskvalificerade sig Wikman fullständigt från positionen som a-tränare igår då han gick ut i pressen och sa att han ville ha jobbet. Han finns redan i klubbens organisation och då pratar man inte med klubben genom pressen och säger att det skulle vara ett naturligt steg för honom. Det naturliga steget om man ska fortsätta rekrytera sin tränare inom organisationen behöver man inte vara Einstein för att räkna ut. Jag förutsätter att det var UNT som totade ihop artikeln utan att Wikman/Brännan visste om upplägget, men det ser fruktansvärt dåligt ut när det framstår som att det finns en intern tuppfäktning om posten. Brännans svar på frågorna makes more sense i alla fall. Självklart måste han i dagsläget jobba på som om han ska vara inblandad i a-laget. Det finns ju ingen annan just nu.

Jag ser gärna att Brännan fortsätter och att Jocke kanske kan ta j-laget om han tycker han har tid för det - nåt jobb måste man väl ändå ha trots familj... Däremot tror jag att det behövs en person till kring a-laget och då förslagsvis en något mer erfaren tränare som har visioner och ambitioner som ligger i linje med vad klubben vill. Jag tror att Norling är en sådan även om jag tvivlar på att han vill hit. Jag tror att Zoran är en annan och Roar Hansen en tredje. Och tvärt emot många andra här inne har jag en enorm respekt för Olle Nordin som tränare.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Oct 22 2008, 08:25

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Elingmark, du tar i så du spricker. Wikman är en trevlig prick men UNT en ful fisk som vill så split.
Olle har i alla fall en stor mustasch och kan kanske komma med tips på den fronten.
Zoran lär få Bergmans herrkläder att jubla.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Oct 22 2008, 08:32
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Så länge ingen får för sig att att gräva upp Bosse Petersson så är allt lugnt. Peter Gerhardsson (Helsingborg) vore en ball lösning. En lugn kille som älskar fotboll och avskyr rubriker kring sin person.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Oct 22 2008, 08:39

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jag tar alltid i så jag spricker. Faktum är att jag håller med dig i allt du skriver, RRR
Men jag tycker faktiskt att detta ser för bedrövligt ut:

"På frågan om vem han skulle vilja se som tränare i Sirius nästa säsong svarar han snabbt:
- Mig själv.
- Det är inte så att jag har fått någon förfrågan, men jag skulle vilja bli ny tränare i Sirius. Det är det inte någon tvekan om."


Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Oct 22 2008, 08:43

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jo men killen skämtar ju i det första svaret tog jag för givet. Klart han skulle vilja bli tränare i Sirius, vem vill inte det

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Oct 22 2008, 08:45

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Men gör det honom verkligen lämpligare som huvudtränare om han skämtar i det första svaret

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
olle
Wed Oct 22 2008, 09:05

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Tycker inte Wikmans svar är så farligt. Han kunde kört något standardsvar men alla hade ändå vetat att han menade det han sa nu. Om det rör upp känslor inom klubben så var det såklart ett dåligt drag för honom själv men jag tror inte att det kommer att påverka beslutet.

Ingen aning om hur man skulle fördela ansvar mellan brännan/wikman. Vet inte heller om de funkar tillsammans eller om de ens är rätt personer. Jag förespråkar dem mest därför att jag helt enkelt gissar att de skulle sköte jobbet hyfsat bra och för att det verkar finnas lite för många lösa trådar just nu så en relativt snabb lösning på tränarfrågan nog kan vara mer värt än att senare eventuellt hitta någon som är lite bättre. Menar inte att jag ser wikman/brännan som någon form av nödlösning men kan för lite om tränare för att säga något tvärsäkert. Tycker inte man kan ge tränarfrågan mer än absolut max två veckor till innan den blir löst. Med så pass många spelarkontrakt som löper ut i år så hamnar man lätt i en väldigt jobbig sits om man inte kan presentera en tydlig riktning för laget/klubben ganska snart.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Oct 22 2008, 09:12
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jockes uppsägning borde inte ha kommit som någon överraskning för styrelsen, så förhoppningsvis har man haft lite tid på sig att reka tränarmarknaden, och förhoppningsvis har man några krokar ute. Jag vill iaf gärna tro att det inte ska behöva bli något panikbeslut i tränarfrågan, utan att vi kan överväga några olika alternativ.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
olle
Wed Oct 22 2008, 09:20

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Brukarn skrev ...

Jag vill iaf gärna tro att det inte ska behöva bli något panikbeslut i tränarfrågan, utan att vi kan överväga några olika alternativ.


Du har nog helt rätt. Tror bara jag känner mig lite bränd på jakten efter ett kändt namn efter Mille. En nackdel med att rekrytera internt kan vara att det blir svårare att hitta spelare utifrån. Men det ska förståss en ny sportchef fixa ändå...
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Oct 22 2008, 10:04

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Om någon hade frågat mig om jag ville träna Sirius så hade jag svarat JA! Fast jag hade hellre tränat Danmarks damlag

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Tobbe
Wed Oct 22 2008, 10:36

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Träna Sirius, aldrig i livet.

Jag tycker Wikman/Brännan skulle kunna vara intressant, när det gäller "mysfaktor" så har väl Wikman inget att komma med, han är väl knappast tjenis med särskilt många i truppen nu för tiden. Däremot råder det en klar övertro på folk "utifrån", det gäller både spelare och tränare. Jag skulle bli riktigt besviken om det dök upp nån trött gammal gubbdjävel som sabbade stämningen på en månad och som man sedan fick höra illasinnade rykten om i två år (Mille). Vi gick jävligt hårt i "känt namn"-fällan senast med Gary & Millqvist, gör inte om det den här gången, snälla.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System