Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly Season 2008/09
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Mon Oct 20 2008, 16:16

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Samtidigt kan det vara smart att ha en vettig reservkeeper. Sen tror jag knappast att vi kommer att ha RiRi, Garre och Milan nästa säsong.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Mon Oct 20 2008, 16:21

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
1. Sportchef
2. RR
3. Tränare en meriterad utifrån kanske brännan som ass.
4. Minst 3 nya backar gurra e den i dagens trupp som enligt mig e given om han får lira i mitten.
5. En defensiv mittfältare som även kan passa o skjuta bra.
6. En hel ante en pigg hoch o en laddad gallo.

Ok punkt 6 kanske e omöjlig men fan va kul det skulle vara;)
Tillbaka till toppen
Sakul
Mon Oct 20 2008, 16:41
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Foley skrev ...
... Tighe ...

Visst vore det otroligt kul om vi fick tillbaka Tighe, men det känns inte särskilt realistiskt. Jag menar, vad har bliit bättre sen han lämnade, som skulle kunna få honom att vlija komma hit? Dessutom verkar han få speltid i sin nya klubb Minnesota Thunder, så han trivs säkert där.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 20 2008, 17:02

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Vad jag har hört är Tighe rätt sugen på att flytta över Atlanten igen, men vem vet?

Spelare jag gärna vill behålla:
Richard
Gurra
Fernis
Luggen
Patrik
Fredrik
Gallo
Petter
Mani
P
samt eventuellt Demba, Olausson och Hochen

Sedan är det kanske en del som skulle må bra av utlåning och andra som kanske kan hitta på nåt annat kul nånstans.

Högt upp på in-listan står Clage, Tighe, Z, http://www.vf.se/Sport/Fotboll/2008/Oktober/Vecka-42/27109.aspx, Bylle alternativt ung lovande (på riktigt) kille, samt ett gäng andra intressanta icke namngivna spelare.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 20 2008, 17:09

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Vilka av dagens lirare vill vi behålla? Hur länge ska man satsa på en ”talang” om den inte blommar ut? I backlinjen tycker jag Gurra ska vara kvar även om han inte gjort någon direkt bra säsong , dock knappt fått spela i mitten där han hör hemma.
Jag är svag för Haris trots att en del tycker motsatsen, gillar hans inställning och att han går in i dueller.
Lundmark har spelat upp sig under hösten, har offensiva kvalitéer och är klart mest teknisk i backlinjen. Det som talar emot honom är att han inte är så snabb och därmed lätt lämnar stora luckor efter sig om han tappar boll då han sällan hinner tillbaks. De stora ytor han ofta lämnade obevakade under våren tycker jag inte han gjort under hösten dock.
Fernberg tycker jag oftast känns livsfarlig, långsam och oteknisk, ingen slump att han dragit på sig mest varningar av alla i laget. Vet inte hur mycket utveckling det finns i honom. Han är ju en riktig ”köttare” men egentligen ingenting mer i mina ögon.
Tengroth är oerhört svårbedömd, avstår.
Lundh har gjort några bra matcher men känns också för osäker och tafatt.
Önskemål är minst 7 backalternativ, helst 8, där minimikravet på de nya mittbackarna är att de ska vara bra på huvudet. Minimikrav på nya ytterbackar är åtminstone hyfsat tekniska samt snabba. Återkommer med funderingar runt resten av laget.


Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 20 2008, 17:22

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jag kan tänka mig mer Love också, men hoppas egentligen på att få in ännu vassare alternativ...

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 20 2008, 17:25

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Love ja. Han har helt blivit en mittfältare i mina ögon. Där ser jag honom gärna, kanske som back också.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Sakul
Mon Oct 20 2008, 18:21
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Erlingmark: Vore skitkul om Tighe vill tillbaka. Har du säkra källor?

Spelare jag vill behålla:

RiRi - En av Superettans bästa målvakter, skulle säkert hålla om vi gick upp i Allsvenskan också. Blir otroligt glad om han stannar.
Milan - Vore en bra backup till RiRi. Men frågan är om han är beredd att sitta på bänken i Superettan.

Luggen - När vi nu har så få ytterbackar och Luggen är ganska bra så skulle det kännas puckat att göra sig av med honom.
Tengan - Har väl blivit lite av en favorit hos mig. Ge honom lite tid och färre skador så kan det säkert hända grejer.
Gurra - Självklart. Våran bästa mittback.
Haris - En riktig kämpe. Tappar en del i markeringarna ibland, men så farligt är det inte. En mycket bra mittback enligt mig.
Fernis - Han var riktigt bra ett tag den här säsongen. Utvecklas han inte mer och inte blir jämnare så kanske han skulle kunna försvinna, men minst en säsong till måste han få. Blir han inte bättre kan han ju stanna som reserv.

Fredrik - Är en bra försvarsspelare och sidledspassare, men när det kommer till anfall blir man inte särskilt imponerad. Kanske skulle kunna flytta ner till mittback?
Gallo - Grym spelfördelare. Skulle han försvinna behövs det förstärkning här, för passningsspelare av Gallos kaliber finns det inte fler i Sirius. Även om han ett tag kanske spelade lite mycket bakåt och i sidled så var varenda passning som gick framåt perfekt.
Mani - Nu på slutet av säsongen har han varit riktigt bra. Har han en bra dag har han ett bra skott. Har han en dålig dag så går varenda boll snedare än Petters inlägg.
St Cyr - Ung och utvecklingsbar. Jag har gillat det jag sett av honom den här säsongen.
Petter - Säsongens bästa poänggörare tycker jag säger ganska mycket. Han är en mycket bra spelare, men han skulle behöva förbättra sina inlägg. Eller flytta in i mitten, så att han slipper slå dom?
Love - Ser honom som mittfältare nu. Han har varit mycket bra där.

P - Jag tror inte att vi kan få så mycket bättre anfallare än P just nu. Han kan göra underverk nästa säsong.
Hochen - Våran bästa anfallare! Får han bara en tränare som tror på honom och en ordentlig försäsong så blir han grym. jag lovar.
Demba - Han kanske inte har gjort succé direkt. Men det är nog inte så lätt att komma in i ett lag som ligger sist, spela några matcher och bli skadad. Okej, RiRi klarade det, men han är övermänsklig. Eller ja, P och Haris gjorde det också... Jaja, strunt i det. han är en bra fotbollsspelare helt enkelt. Stark och bra blick för spelet.

Kanske-spelare:

Ekan - Behöver precis som Hochen en tränare som tror på honom. Jag tror i alla fall på honom.
Ante - Alldelles för skadebenägen. Men han är en bra spelare om han får vara frisk. Svårt det här...

Med den truppen (Ante och Ekan borträknade) vill jag ha 1 målvakt, 2-3 backar, 1-2 mittfältare och 1 anfallare. Tighe vore otroligt bra. Jag brukar inte kolla så mycket på motståndarna under matcherna, så jag kan inte föreslå så många spelare. Johan Claesson vore ju bra också såklart.

Och så det viktigaste, tränare och sportchef. Mattsson/Brännan som sportchef och Norling som tränare tror jag vore det perfekta. Nu verkar det som att Norling inte blir kickad och då vettefan... Någon annan allsvensk tränare klanske blir kickad.
Tillbaka till toppen
Alias
Mon Oct 20 2008, 18:53
Registrerad medlem #116
Registrerad: Fri Dec 22 2006, 22:26
inlägg: 152
tog bort


[ Redigerat Mon Oct 20 2008, 18:56 ]

Sitter ned
Tillbaka till toppen
John
Mon Oct 20 2008, 18:59

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Jag ser Clage som drömvärvning och RiRi som ett måste. Sen hoppas jag lite på en Mats Rubarth som jag inte tror får förlängt med AIK men känner att ÖSK är ett steg bakåt vilket leder till Sirius och Uppsala som kan erbjuda ett halvtidsjobb på finansinstitut eller utbildning så stackarn slipper förlita sig på en rockmusikerkarriär. Dags för den gode Mats att tänka på framtiden, sen har vi faktiskt saknat en som snackar till sig röda kort vilket han är bra på. Kort sagt skulle Mats kunna bli en Hoch som jobbar och! kan snacka till sig kort vilket blir nästan en Olle...

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
Alias
Mon Oct 20 2008, 19:04
Registrerad medlem #116
Registrerad: Fri Dec 22 2006, 22:26
inlägg: 152
Jag tycker att E Zettergren i Gusk är så pass intressant att han borde få visa sig i en testmatch på senhösten.

Sitter ned
Tillbaka till toppen
Hinken
Mon Oct 20 2008, 19:07
Registrerad medlem #144
Registrerad: Wed Apr 11 2007, 05:19
inlägg: 30
Men gud... hela mitt inlägg försvann... Igen då, i korthet. Håller Tighe måttet? Siktar vi inte högre än så? Jag är orolig för spelare vars kontrakt går ut nu. Får vi bla behålla vår kapten? Denna länk som någon presenterade är intressant. http://www.vf.se/Sport/Fotboll/2008/Oktober/Vecka-42/27109.aspx. Enligt väldigt säkra källor ska han vara för jävla bra men tyvärr väldigt skadebenägen.

Va?
Tillbaka till toppen
gaffa
Mon Oct 20 2008, 19:10

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
en punkt som kan bockas av: http://www.siriusfotboll.se/index.php?page=12&m=a&team=1&news=1389
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 20 2008, 19:35

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Åsså till mittfältet.
 Ante, skadefri en tillgång i åtminstone alla svenska lag. Det är väl just skadebenägenheten som gör att vi har en chans att behålla honom. Ordentlig rehab under vintern.
 Fredrik, där är ju tydligen kontraktet redan klart. ”The Invisible Worker”. En riktig lagspelare, för mycket felpass vissa matcher.
 Mani, strålande i slutet av säsongen, om han lyft sig till den nivån för gott är han given. Tidigare på säsongen för många felpass och runt i cirklar utan att få något gjort.
 Petter, också lyft sig på slutet men som helhet under säsongen en mindre besvikelse med alldeles för hög felprocent, tror ändå på honom av det han visat under hösten.
 St:Cyr, har förmodligen stor utvecklingspotential, haft några riktigt bra perioder i matcher.
 Gallo, minus är hans hängande huvud och att spelet ofta går så långsamt genom honom. Fördelarna är det strategiska ögat, förmågan att lugna ner spelet, hålla i bollen och att leverera smörpassningar.
 Martin Ekström undrar jag vad som hänt med under säsongen, personligt? Inte ens bra i U21. Såg ut som han hade massor i sig de första träningsmatcherna.
 Kim Skoglund. Påminner lite om Mani i sitt spelsätt men långsammare. Inte utvecklats som man hoppats på.
När man läser en och en ser ju mittfältet ganska bra ut. Tycker ändå att Sirius alltför ofta förlorar initiativet på mittfältet och vinner både första och andraboll för sällan. Så något nytt måste till.
Nu ska jag grunna på anfallet.


Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 20 2008, 19:39

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Åsså glömde jag Love igen. Aggressiv, resolut, kämpar. Ser honom given på mittfätet.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 20 2008, 19:59

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Sakul skrev ...

Erlingmark: Vore skitkul om Tighe vill tillbaka. Har du säkra källor?


Nä, jag vet ingenting.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
olle
Mon Oct 20 2008, 20:35

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Grymt med Fredrik! Riktigt kul också att han var så otroligt snabb och säker på vad han ville. Hoppas det finns fler med samma inställning.

Synd att gefle vann... men hoppas clage är sugen ändå.
Tillbaka till toppen
Farbror
Mon Oct 20 2008, 22:16

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Fredrik! Toppen.

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Tobbe
Tue Oct 21 2008, 06:45

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Jag är nästan släkt med den där provspelaren, frugans brorson är god vän och spelade med honom i Carlstad. Kan kanske gräva fram lite mer info om Jernberg.
Tillbaka till toppen
Farbror
Tue Oct 21 2008, 07:41

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Bra murvlat, Herr Ordf!

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Sutra
Tue Oct 21 2008, 08:26

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Jag önskar att nästa års stab kan åstadkomma en stämning där några av våra upplänningar på mitten växer ut lite mer. Petter borde kunna bli en trygg gubbe redan vid 26, som sedan regerar i många år likt en gammal Benga t ex. Och Mani, herregud, han är ju grym på alla sätt, men det finns fortfarande något "kalvartat" över hans uppenbarelse ibland. Tror att det är såna herrar som skall vara ryggraden på mitten; för Gallo blir ju allt äldre och han får faktiskt finna sig i att hans lättja/noncalans/ålderdom i vissa av säsongens matcher, gör att han inte får vara klippan på mitten. Och Ante har vi ju redan snackat om några varv; med så mycket tras och knas blir det ju ingen stadga. Och jag vill helst inte värva in etablerade gamlingar i mitten; där sitter så mycket av identiteten i lagets spel; och det komer aldrig att kännas lika glödhett kring ett 31-årigt nyförvärv, med ack så fina meriter, som kring en av våra (i vid tolkning) egna produkter.

I försvaret kan vi gärna lyfta in någon gamling; men vik mitten åt Gurra; han kan, det vet vi ju! Och framme får det gärna hämtas in någon ny Hoch; någon som andra ledsnat på, men som av ren inspiration öser in mål första säsongen.

Men mitten som sagt; satsa hemkoka, på ovan nämnda, och så hoppas vi att Kim Skoglund kanske kommer igen och blommar ut någon gång före 40 (han fins väl fortfarande i truppen?).

Skriver detta, hemma med sjukt barn. Treåringen bredvid mig har plockat ner sin siriusstjärna från väggen, och visar den för skärmen, skanderandes "Här kommer siriusstjärnan"", med motiveringen att "de i datorn" skall se oss...
Tillbaka till toppen
Foley
Tue Oct 21 2008, 08:41
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Jag tycker att det är lite väl hårda ord mot ante. Killen är ju outstanding i superettan när han lirar. Visst hade han en skitsäsong, men förra säsongen var det ingen som klagade direkt.. Om man kan förlänga med honom så tycker jag att man ska göra det. Får han en bra säsong nästa år så kan vi ju sälja honom dyrt om inte annat.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Oct 21 2008, 08:50
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kan hålla med Foley litegrann där. Antes skadebenägenhet var anledningen till att han inte hamnade i en större klubb redan förra säsongen, Sirius tog chansen, och vi fick ett fantastiskt år och ett dåligt år. Nästa år kan mycket väl bli fantastiskt igen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sutra
Tue Oct 21 2008, 08:51

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Foley; jag håller med om att han är fantastisk, när han håller. Men jag tycker att hela säsongen ryckts sönder av bristen på kontinuitet på mitten. Och det är där vi måste börja.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Oct 21 2008, 09:05
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Jag tycker också vi ska försöka signa Ante för nästa år om han har lust. Han får kanske lägga upp en individuell träningsplan med sjukgymnast under vintern/försäsongen så han inte rasar sönder hela tiden. Jag vet inte hur sånt där funkar.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
mathanba
Tue Oct 21 2008, 09:06

Registrerad medlem #12
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:09
inlägg: 334
Skriver detta, hemma med sjukt barn. Treåringen bredvid mig har plockat ner sin siriusstjärna från väggen, och visar den för skärmen, skanderandes "Här kommer siriusstjärnan"", med motiveringen att "de i datorn" skall se oss...


Jag ser! Det var vackert! Hälsa honom det.


Grande e pesante
Tillbaka till toppen
Foley
Tue Oct 21 2008, 09:19
Registrerad medlem #103
Registrerad: Wed Nov 29 2006, 01:08
inlägg: 376
Sutra: Jag kan hålla med om att det varit ryckigt i mitten. Men jag tror inte att det hade hjälpt nämnvärt om Ante hade varit hel om jag ska vara ärlig. Att man inte hade en målvakt halva säsongen och därtill endast en mittback under samma period skulle jag säga var det som förstörde säsongen mest (inkl. Mille). Med det sagt kan jag inte lasta ante för särskilt mycket den här säsongen. Ge honom ett kontrakt och chansa igen, det kommer aldrig bli så billigt att få så mycket fotbollsspelare igen..
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 21 2008, 09:53

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Av "ynglingarna" (de som är födda -86 och senare) vill jag att det satsas på Fernis, Sunshine, Elon och kanske Olausson. Resten (Garre, Ian, Kim, Östlund, Palmen) skulle nog må bra av utlåning till t.ex. GUSK (eller Gusk, som UNT hävdar att man ska skriva...). Ian och Östlund kan nöta på med SAIF/träna med A-laget/U21, men resten skulle nog må bra av en ny tillvaro att utvecklas i.

Vad gäller Ante så måste vi utnyttja honom bättre om han stannar. Det fanns tendenser som gjorde att spelet blev så förutsägbart med honom, därför vill jag att den nya tränaren sätter honom i en lite mer fri roll, kanske på kanten? Självklart tackar man inte nej till att behålla honom, men man kanske inte bölar som om det hade varit för ett år sen. Jag gillar Love, han behöver bara träna på sin touch.

I övrigt skönt att Fredrik är klar, men jag vill se fler namn snart.
RiRi-Gurra-Gallo-Ante -Hoch-femman vill man ju hemskt gärna behålla.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Tue Oct 21 2008, 10:01
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Det är även lite märkligt att många tar för givet att Ante vill stanna om han får. Ok, han kanske inte är glödhet på marknaden just nu men om ett AS-lag eller topplag i SE vill chansa på honom lär han ju dra. Det kan ju vara hans sista chans.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 21 2008, 10:06

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Vad sägs om en bytesaffär med Gefle? Ante-Clage.
Supportrarna har ju iaf inte varit sådär jättenöjda med Clage i år.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System