Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly Season 09/10
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
St.ShitSausage
Mon Oct 26 2009, 10:58

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jaha, nu är dags igen. Radikalt ändrade förutsättningar naturligtvis.

Även om spelarflykten blir mindre än Brännarn befarar lär vi ha en turbulent Silly att se fram emot.

RR och Hasani har klubben knappast råd att ha kvar. Hoppas att vi får något för dem och inte tvingas riva kontrakten för att bli av med lönekostnaderna.

Gurra, Petter, Hochen och Mani sitter på utgående kontrakt. Räknar med att vi förlorar Gurra och eventuellt även Petter Jag tror inte att någon av dem får guldkantade kontrakt någon annanstans men de håller hyfsad Superettan-nivå och kan nog bli kvar på den nivån om de så önskar. Hochen blir knappast erbjuden förlängning. Mani tror jag blir erbjuden och kritar på ett nytt kontrakt om han får ordning på skadeproblemen.

I övrigt ställer jag mig lite frågande till huruvida Blomman och Bringan är motiverade nog att stanna och göra ytterligare en satsning. Antar att intresset hos andra klubbar är svalt med tanke på deras skadehistorik men är de motiverade nog att göra comeback i ettan?

Har Gallo motivation nog att avsluta med en säsong i ettan eller lägger han skorna på hyllan redan nu?

Det är extremt viktigt att vi får behålla de unga talangerna som Haisem, Sunday, Jernberg och St Cyr. De skulle antagligen kunna utvecklas under en säsong i ettan. Men vi behöver naturligtvis även äldre och mer rutinerade spelare. Jag hoppas att Gallo fortsätter och det vore guld värt om vi kunde få hem Clage nu men det är väl knappast troligt. Att Bylle är förstamålis nästa säsong är ingen avancerad gissning även om jag personligen hoppas att vi ska kunna behålla RR på något mirakulöst sätt..

I övrigt bör vi även fråga oss om vi vill ha med alla spelare i en nysatsning mot Superettan? Luggen må vara en kämpe men håller han verkligen måttet? Och är Fernberg en spelare vi vill bygga vårt framtida försvar runt? Kanske, kanske inte, men det tål att funderas på.

I övrigt hoppas jag att Brännarn stannar och jag hoppas att Mattias Eriksson stannar som assisterande. Jocke Mattsson är jag inte säker på, det beror lite på hur han gått hem i spelartruppen den här säsongen. Om det vet jag intet.

I övrigt har det nämnts förhoppningar om att vi ska göra en "Degerfors" och studsa tillbaka upp direkt. För att det ska lyckas "the Degerfors-way" krävs att ett antal yngre spelare tar klivet upp i a-laget och tar för sig ordentligt där. Samt att vi lyckas dammsuga vår omgivning på vassa talanger. Även om resurserna i Degerfors är knappa idag har de en närmast otrolig erfarenhet och tradition av ungdomsverksamhet, talangutveckling och scouting i ett stort närområde. Kollar man på spelarna som gått igenom deras led de senaste 15 åren och jämför med oss så råder de inget tvivel om de ligger på en helt annan nivå av "talang-förädling". Vi försöker bygga upp något liknande här men det är upp till bevis redan nu om det ska gå vägen.
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Oct 26 2009, 11:26

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Petter har ju inte direkt glänst i år (läs: under hösten) så jag skulle ställa mig tveksam till att förlänga med honom om han inte ger sig fan på att lira i blåsvart och visar lite klubbkänsla. Mani känns given om han är frisk. Hoch känns körd. Hasani känns körd. Hoppas man behåller Haisem, Fredrik, Sunday, Jernberg, Ian och Sunshine. Fernis kan mycket bättre än han visat iår, han är rätt ung...
Blomman o Bringan känns körda väl? Vem vill ha spelare som bara skadar sig. Gallo? Dyr? håller han ett år till? RR sitter väl på kontrakt? Ahlm känns OK, Bylle om han vill, men håller han ett år till?
Gurra vågar jag inte spekulera om, men det vore bra underligt om ingen klubb högre i spelsystemet ville ha honom.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
70
Mon Oct 26 2009, 11:27

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Intressant och analytisk början på årets silly Skitkorven. Detta kommer bli spännande och jag är säker på att vi kommer att lära känna ett antal nya spelare och få några nya favoriter bland dem lagom till vårstarten.

Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Mon Oct 26 2009, 11:42

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
I övrigt undrar jag hur jag kan inleda fyra stycken med "I övrigt [...]".
Tillbaka till toppen
olle
Mon Oct 26 2009, 12:01

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Tänkte lägga det här i framtid-tråden men nu blir det här istället. Inte direkt silly men kanske önskad stategi som faktiskt är viktig även för sillyn...

Jag är lite kluven och känner att jag kanske kommer att förespråka något ganska tråkigt. Jag vill att Sirius ska göra tre saker:

1. Lägga allt krut på att behålla så mycket av spelare och tränare som det bara går. Kontinuitet har inte funnits på bra länge och jag skulle verkligen vilja att startelvan i första matchen nästa säsong innehåller minst 8 st spelare som redan gjort minst 10 st a-matcher i Sirius.

2. Börja bakifrån. Vi har släppt in alldeles för mycket mål alldeles för länge. Inte konstigt att vi åker ut på målskillnad. Det kanske inte är värdens roligaste att hela tiden säkra bakåt men att börja med att satsa på något annat än försvaret för Sirius del är tjänstefel.

3. Anpassa spelet efter de spelarmaterial vi har. Visst är det roligt med spelade lag med mycket boll men Sirius har inte haft material för att lyckas med det i superettan. Jag vet inte vad spelidén varit exakt men hur den har översatts spelarna och fungerat i praktiken på planen har inte glatt många mer än motståndarna. Vi kanske kan lyckas med ett helt annat spel i norrettan men om vi går upp i superettan igen så får det inte se ut som det gjort de senaste 2,5 åren.

Det är klart att det på ett sätt varit lättare att ”börja om” i superettan än i norrettan men den chansen hade vi inför den här säsongen och den tog vi inte. Nu för vi göra det en division längre ner och då tror jag faktiskt att vi kan lyckas om vi har en realistisk och tydlig bild av vad vi kan och vill göra.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 26 2009, 12:51
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Sen skulle jag gärna vilja lägga till komponenten "karaktärsspelare" på listan. Gudarna ska veta att jag har varit sjukt trött på Haris-tjatet här på forumet, men i slutänden tror jag att jag måste medge att Haris-förespråkarna har rätt. Truppen skulle må väldigt bra av en Kullinger, en Rydström eller en Bojan Djordjic. Frågan är bara var man hittar dem, de växer inte på träd direkt.



...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Oct 26 2009, 12:53
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Clage får väldigt gärna komma hem. Nu har han ju provat på både allsvenskan och livet som utlandsproffs.

I nästa års trupp vill jag se spelare med ett blåsvart hjärta, som är beredda att kriga i norrettan.

Mycket viktigt att vi så snart som möjligt får klart med organisationen kring laget. Tränare, ass. tränare och sportchef?


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 26 2009, 14:51

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Olle och Brukarn sammanfattar på ett utmärkt sätt mina egna funderingar.
Trots 2 säsongers mental förberedelse på degradering är jag fortfarande i nån form av chocktillstånd.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
johann
Mon Oct 26 2009, 14:54
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
jag mår fortfarande fysiskt illa. högst irriterande när man har tenta imorgon. känns mycket sämre igår och idag än vad det gjorde i lördags..

på tal om silly så fick jag i dag positiva ord om fortsättning från jernberg. alltid något!

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 26 2009, 15:05
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
johann: Jag kan säga att jag bommade en tenta under hela min studietid, och det var måndagen efter den svarta lördagen i Visby 2001.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
olle
Mon Oct 26 2009, 15:53

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Brukarn skrev ...

johann: Jag kan säga att jag bommade en tenta under hela min studietid, och det var måndagen efter den svarta lördagen i Visby 2001.


Jag upplevde Visby som mycket jobbigare än Södertälje. Jag kan fortfarande känna obehaget från när 70s mobil ringde och det var så uppenbart att det inte var goda nyheter.

2001 i Visby var det definitiva slutet på någonting väldigt positivt (Sirius hade dock slutat spela bra fotboll långt tidigare). 2009 i Södertälje ska bli slutet på en lång negativ trend. Jag känner faktiskt hopp inför framtiden.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 26 2009, 16:04
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag vill se en tydlig värvningsstrategi från styrelsens sida. Det gäller både vilka vi ska behålla och vilka nya vi ska ta in. 2007 och 2008 kändes det som att kravlistan såg ut så här:
1. Har du spelat i allsvenskan?
2. Om inte, har du suttit på bänken i allsvenskan?
3. Om inte, har du tillhört ett allsvenskt lag nån gång?
4. Har du varit skadad mycket?
Om ja, välkommen till Sirius.

Vi måste värva och behålla spelare som är bra och har en uppåtgående trend 2010-2011, inte spelare som var bäst 2007.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 26 2009, 16:31
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Visby var nog snäppet värre ja, inte minst för att hemresan var så mycket längre. Det finns dock en skillnad som talar för att 2009 kan vara värre; 2001 så kändes det verkligen att BP var det bättre laget, och en uppflyttning hade förmodligen slutat med ett duktigt magplask. I år så är jag däremot övertygad om att Sirius i det långa loppet är ett klart bättre lag än både Qviding och Trollen. I år var det jävligt mycket otur att det var vi som drog det kortaste strået, och det svider, mycket.

Men jag tackar Magnus Berglund som har gjort det mycket lättare att hantera sånt här. Tänk långsiktigt, det är 2017 som gäller.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Oct 26 2009, 18:05

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag är övertygad om att Sirius är ett bra mycket bättre lag än Väsby också, och hur Qviding och Väsby kan få ihop till några sponsorer överhuvudtaget är mig en gåta

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Lemon
Mon Oct 26 2009, 20:50

Registrerad medlem #312
Registrerad: Wed Apr 16 2008, 13:42
inlägg: 813
Äsch. Vi grejar det här!

Vad dåligt allt är!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 26 2009, 22:03
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Det som för mej är en gåta är hur ESK 2008 kan ha en halv miljon mer i intäkter än Sirius.
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Oct 26 2009, 23:59

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
En sak som är säker: Hochen fortsätter inte i Sirius. Nästan helt säkert iaf.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Oct 27 2009, 00:03
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Skönt. Då slipper vi honom.
Tillbaka till toppen
garligur
Tue Oct 27 2009, 07:16

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Det skulle innebära att det enda fotbollskunnandet av vikt försvinner ur laget

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Donk
Tue Oct 27 2009, 07:55
Registrerad medlem #273
Registrerad: Thu Jan 10 2008, 09:41
inlägg: 38
Kanske ingen framtidsman men borde kunna dominera som få nästa år.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Oct 27 2009, 10:37

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Finns förstås mycket att kommentera i en sådan här tråd, men jag nöjer mig med en grej.

I några år har vi haft en spelare som håller allsvensk kvalitet. En spelare som är såpass bra att alla våra motståndarlag i princip har en strategi för hur de ska få bort honom från spelet. En spelare som, vad jag förstår, genom åren är den som andra klubbar har förhört sig om.

Och konstigast av allt. En av de spelare som har fått minst uppskattning från oss.

Pierre Gallo.

Jag tror att det kanske kan finnas en liten chans att vi kan få behålla honom nästa säsong. Jag hoppas att klubben gör allt de kan för att behålla honom, men jag skulle tippa på att det till slut är andra faktorer än lön och liknande som avgör. Vår uppskattning och vårt stöd inte minst.

Lyckas vi behålla Gallo tror jag det är den enskilt viktigaste komponenten för att lyckas i norrettan nästa år. Jämfört med övriga mittfältare i Norrettan håller Gallo sjukt hög klass.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
CarlApan
Tue Oct 27 2009, 10:43

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Erlingmark >>

Du måste verkligen se någonting som jag inte ser eller så är jag total fotbollsanalfabet.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Oct 27 2009, 10:49
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Bra talat Erlingmark! Gallo får alldeles för lite credit med tanke på hur viktig han är.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Sakul
Tue Oct 27 2009, 10:52
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Ställer mig lite frågande till om Gallo verkligen fortfarande håller Allsvensk klass, men han är är utan tvekan en av de bättre i Superettan och skulle nog kunna dominera i Norrettan. Måste hålla med om att han fått lite oförtjänt mycket skit ibland. Dock så verkar ju klubben och alla våra tränare ha förstått hans storhet eftersom varenda anfall går genom honom och han aldrig någonsin blir petad. Med rätta, ska tilläggas.
Tillbaka till toppen
Farbror
Tue Oct 27 2009, 10:53

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Instämmer! Gallo är otroligt underskattad.

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Oct 27 2009, 10:57

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
CarlApan skrev ...

Erlingmark >>

Du måste verkligen se någonting som jag inte ser eller så är jag total fotbollsanalfabet.


Om vi skiter i vad jag tycker så länge kan man väl i alla fall läsa ut något av det faktum att han är den mittfältare som gör klart mest poäng. Och det att han är den som andra lag vill värva. Den som andra lag lägger upp sin taktik efter.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
CarlApan
Tue Oct 27 2009, 11:10

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Haha ja det var nog tur att jag var målvakt under min fotbollskarriär för det här med utespelare och speluppbyggnad kommer jag aldrig förstå mej på.

Jag tycker han ser så seg ut att han får Hoch att framstå som Usain Bolt. Sen känns felpassningsprocenten skyhög. Men han har nog vart snäppet bättre den här säsongen än förra iaf.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Farbror
Tue Oct 27 2009, 11:35

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Gallo är nog seg dom första fem stegen men på träningarna ser man att han nöter ifatt nästan alla på lite längre sträckor. Felpassningsprocenten kan man nog till viss del kvitta mot att han för en och annan panikboll i knähöjd från nervösa och bollrädda lagkamrater.

Det som jag retar mig på hos Gallo är att han onödigt ofta slår farliga passningar bakåt. Inte sällan i blindo!

Gallo är väl den av våra mittfältsspelare som vinner bollen flest gånger? Han överträffar nästan Kullinger i att få med sig bollen i "flippersituationer". Dessutom har han ju en räckvidd i passningspelet som förvisso sällan kommer till sin rätt då det har varit lite si och så med blåsvart rörlighet.

Jag skulle sakna Gallo nästan lika mycket som jag skulle sakna Gurra. Nästan!

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Oct 27 2009, 13:41

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Det tog ett tag för mig att se Gallos storhet. Just för att så mycket går genom honom och att han är hårdbevakad gör ju att man ser så tydligt när han gör fel. Vi skulle behöva en till mittfältsstrateg för att inte bli så lättlästa. Där hade jag hoppats på Love. Vet inte var han står i dagsläget men innan skadan visade han upp både inställning och kunnande.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Tamb
Tue Oct 27 2009, 14:35
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Jag förstår inte att det ens har varit diskussioner här om Gallos förmåga. Har inte sett många matcher i år men de jag har sett har han alltid varit klart bästa mittfältaren på plan.
Gallo och Jernberg är två spelare som oftast vill ha boll och gör sig spelbara. Skillnaden är att Jernberg ställer sig på en obevakad yta och ropar efter boll likt den där tjejen på jympan i lågstadiet medan Gallo alltid gör sig spelbar på en konstruktiv yta. Han vet redan innan bollen är vid hans fötter vem han skall passa till.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System