Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Inmarschlåt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Markus
Sun Jul 29 2007, 10:43

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Många lag har ju en tung inmarschlåt när laget kommer in på planen. AS Roma har ju sin italienska smördänga som funkar bra när stadion är fullsatt och alla gapar och AIK har ju sin "När solen skiner över Råsunda" (eller vad den heter). Självklart borde Sirius ha en låt som alltid spelas när laget kommer in som vi sjunger med i. Jag föreslår t.ex. "Sirius, sirius det är laget" med Dobbarna Före, förutsatt att nämnda grupp godkänner detta. Vad finns det för andra låtar? En förutsättning utifrån mitt perspektiv är att det är en Siriuslåt, inte någon rockfavorit eller linande. Det kan spelas i andra sammanhang. Dessutom borde väl någon Siriuslåt spelas under halvtidspausen. Kunde inte VSS styrelse, som väl har bra kontakt med klubben, ta upp denna fråga?

Leve Sirius!

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Markus
Sun Jul 29 2007, 10:56

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
... sedan borde väl Flustret förses med nämnda musik och annan Siriusmusik? Musiken stärker klubbidentiteten och den gemensamma stoltheten..! *inte ett öga torrt*

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Carling
Sun Jul 29 2007, 12:27

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Jo, en inmarschlåt vore väldigt fint =)
Någon som vet ifall nuvarande truddelutt (den med svenska spel och annan reklam) är ett krav från SvFF?

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sun Jul 29 2007, 13:35
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Den är säkert ett krav från Superettans sponsorer. Så vitt jag vet så är "Sirius Sirius det är laget" en gammal låt som Dobbarna Före gjorde en cover på. Men jag hoppas att dom godkänner att den spelas i högtalarna innan inmarsch, och varför skulle dom inte det? Sjysst publicitet. Sen tycker jag att när själva laget går in på plan så ska man köra "när Sirius går in på plan".
Tillbaka till toppen
Sutra
Sun Jul 29 2007, 13:43

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Eye of the tiger. Alltid. Bara. På sport.

Eye of the tiger.
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Jul 29 2007, 15:36

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Sutra har smuttat på sommarglöggen

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Trolle
Sun Jul 29 2007, 16:44
Registrerad medlem #141
Registrerad: Sun Apr 08 2007, 13:16
inlägg: 22
Ja vi har krav på oss att spela en massa jinglar Svenska spel mm. Men någon lucka ska vi väll hitta. Kan ni enas om vad som ska spelas så pratar jag med Brandur , Styrelsen och SvFF.
Jag pratar med matchdelegaten om det imorgon och hör om hon vet var det skulle passa sig att göra dyligt.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sun Jul 29 2007, 18:39
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Då kanske man kan passa på att skrota fjanteriet med att spela nationalsången innan avspark också? Det är väl ändå bara svenska lag i Superettan?

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Jul 29 2007, 19:14
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Ja tack, bort med den! Även om det är kul att sjunga "jag vill leva jag vill dö på Studan".

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sutra
Sun Jul 29 2007, 19:44

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
dissteffe skrev ...

Då kanske man kan passa på att skrota fjanteriet med att spela nationalsången innan avspark också? Det är väl ändå bara svenska lag i Superettan?


Ja! Bums! Det där är ett otyg.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Jul 30 2007, 00:09
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker också att man kunde skrota den. Men jag hoppas att Västra så länge den finns kvar kan ge fullständigt fan i att bua under nationalsången. Oftast verkar det vara en tjej i tonåren som sjunger och ni kan ju tänka själva hur jävla nervöst det är inför tusentals människor. Jag vet...
Tillbaka till toppen
Carling
Mon Jul 30 2007, 04:51

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Buar vi? Näää, nog för att vi skrålat "jag vill dö på studan" men buat har vi väl aldrig gjort?

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
Viking
Mon Jul 30 2007, 08:40
Registrerad medlem #218
Registrerad: Wed Jun 20 2007, 14:23
inlägg: 78
Vem fan buar under Sveriges nationalsång!?! Den borde utvisas med omedelbar verkan ifrån vårt vackra avlånga land!!

Nationalsång hör till all sport, den sjöngs inte pga att det finns lag med olika nationaliteter i ligan utan den sjöngs för förmedla en samhörighet, att trots att vi spelar under olika klubbmärken så spelar vi i samma land under samma flagga.

Se på USA, England och Italien för att nämna några. Åk till USA och be dom ta bort nationalsången innan avspark/nedsläpp. Du skulle bli utslängd från arenan innan du visste ordet av.
Tillbaka till toppen
Alerta
Mon Jul 30 2007, 08:54
Registrerad medlem #115
Registrerad: Thu Dec 21 2006, 22:21
inlägg: 9
Vad jag vet så spelar man inte nationalsången särskilt ofta i England innan match inte i Italien heller för den delen, sen Usa är ett väldigt dåligt exempel , jag menar i vilka samanhang spelar dom inte nationalsången?

Bort med nationalsången från Studan ( kanske en möjlig dispans om det blir någon U 21 landskamp...kanske )


[ Redigerat Mon Jul 30 2007, 08:56 ]

Alerta alerta...
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Jul 30 2007, 08:56
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Amerikansk idrottskultur har liksom aldrig varit min favorit... Nej, jag tycker det är ett otyg.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Jul 30 2007, 09:01

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nationalsången var det ja. Komplicerad sak. Jag gillar nationalsångssjungande i internationella sammanhang. Men jag kan inte påstå att jag tycker att nationalssångssjungande hör till all sport. Spelar man i ett landslag spelar man under en nations flagga. Spelar man i Superettans serielunk gör man det inte. Tävlar man i DM i tyngdlyftning gör man det inte heller.

Nationalssångtramset tycker jag ofta blir ett felriktat försök att skapa traditioner som inte finns - och som vi i ärlighetens namn inte är särskilt betjänta av. Den samhörighet som jag känner med andra människor tar inte slut vid Smygehuk.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Hoff
Mon Jul 30 2007, 11:49
Registrerad medlem #156
Registrerad: Tue Apr 17 2007, 11:19
inlägg: 287
Håller med, kan man inte ta upp det på ett medlemsmöte för VS och sen ta upp det med klubben om att vi inte vill ha det (om folk, som det verkar här) inte vill ha kvar den. Inte för att det spelar jättestor roll kanske men ändå att vi visar att vi finns och har åsikter till klubben.

Sirius sirius det är laget
Tillbaka till toppen
Tobbe
Mon Jul 30 2007, 12:34

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Jag kan tycka att det är upp till IKS om man vill spela nationalsången eller inte. Vi ska akta oss för att blanda oss i politiken.

Inmarschlåten känns dock viktigare.
Tillbaka till toppen
Markus
Mon Jul 30 2007, 12:38

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Håller helt med Tobbe. Och hur representativa är VSS för samtliga 3 000 + åskådarE? En del tycker säkert att det är fint och festligt och att känslan av att det är något stort och viktigt på gång förstärks. Och stort och viktigt är det ju när Sirius spelar.

Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
hot volcano #1
Mon Jul 30 2007, 12:43
Registrerad medlem #236
Registrerad: Mon Jul 30 2007, 12:14
inlägg: 1
Hoppas ni får igenom att nationalsången tas bort, det är ett otyg och kulturskymning. Bara snäppet bättre än cheerleaders.

Bra inmarschlåtar, som ger den rätta lite taffliga touchen:
1. mossig marsch från 1933.
2. dålig dansbands- eller discodänga från 1987.
Tillbaka till toppen
Viking
Mon Jul 30 2007, 12:50
Registrerad medlem #218
Registrerad: Wed Jun 20 2007, 14:23
inlägg: 78
Jag tyckte att entrén mot Väsby united i kvalet var ganska maffig.

Blå facklor som i en allé samt en speaker röst/into som ropade ut spelarna. Fullt tillräckligt i min mening.


Jag må vara en obotlig fantast av vår nationalsång. Men jag tycker att man aldrig kan höra den för ofta. Får alltid gås hud när jag hör den på arenor, oavsett om det är hockey eller fotboll!!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Jul 30 2007, 13:22

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Ja, alltså jag har inget mot nationalsånger i sig. Själv är jag ganska förtjust i Italiens. Jag tycker bara det blir lite för fjantigt och pretto i Superettan. Däremot är jag inte så förtjust i argument som att man spelar under fanan i en vanlig seriematch och att just nationalsången skulle visa på någon särskild samhörighet på Studenternas. I så fall vore det ju vettigare att spela en siriuslåt att visa samhörighet kring.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Viking
Mon Jul 30 2007, 13:50
Registrerad medlem #218
Registrerad: Wed Jun 20 2007, 14:23
inlägg: 78
Ja samhörigheten slutar inte vid Uppsalas gränser. Det är med andra ord den enda hymn som kan spelas där alla känner sig samhöriga. Även om du är Sirius supporter som Degerfors anhängare. Nationalsången är allas, alla reser sig upp och visar respekt m.m

Jag kan bara inte med mina blå/gula ögon se national sången som fjantig eller opassande vid ett idrottsevenemang.

Som min löjnant sa i det militära när vi skulle sjunga nationalsången innan hemgång för helgen. Då flera frågade om vi inte kunde slippa sjunga? För att när vi 40 grabbar vrålade ut sången så tyckte vi att det lät förjävligt.

Han sa då: -Förjävligt!?! Så länge ni sjunger med hjärtat så kan det inte låta annat än vackert!!


Hehe jaja vill ni skippa den så är väl det helt okej. Jag kommer att sakna den dock.
Tillbaka till toppen
Hoff
Mon Jul 30 2007, 13:51
Registrerad medlem #156
Registrerad: Tue Apr 17 2007, 11:19
inlägg: 287
Fast Västra sidan är ju Västra sidan, en supporterförening, inte något slags representanter för alla som går på fotboll i Uppsala. Så det står väl oss fritt att tycka och handla som vi vill utifrån vad medlemmarna vill.

Och det är klart att det är upp till IKS att bestämma, men det hindrar inte att vi tycker om saker.


Sirius sirius det är laget
Tillbaka till toppen
Viking
Mon Jul 30 2007, 14:05
Registrerad medlem #218
Registrerad: Wed Jun 20 2007, 14:23
inlägg: 78
Och Västra sidan lever inte och verkar i Sverige eller? Uppsala och studenternas ligger inte i Sverige? När Sirius åker till Norrköping så spelar dom inte i Sverige?

Oavsett vilken arena man åker till så tycker jag att nationalsången ska spelas för att göra oss påminda om vårt hem, vårt land och vår flagga.

Precis som att nationalsången spelas på nästan vartenda skola runt om i landet vid skolavslutningar. Det har inget att göra med skolan i sig, utan det ses som en självklarhet.

Tyvärr så finns det ju inte nåt mer o-nationalistiskt land än Sverige, man kan ju nästa tro att vartenda en skäms för att vara svensk. Se på norge t.ex, inte skäms dom över att öppet visa sin kärlek till sitt land och sin flagga.
Tillbaka till toppen
Hoff
Mon Jul 30 2007, 14:33
Registrerad medlem #156
Registrerad: Tue Apr 17 2007, 11:19
inlägg: 287
Jo det är ju en ideologisk fråga som man får ta ställning till som sådan, men det kanske vi inte behöver diskutera här. Om styrelsen tycker att det vore vettigt att lyfta frågan då det uppenbarligen finns en del folk som inte gillar att den spelas så kanske vi kan diskutera det på forumet eller på ett medlemsmöte.

Sirius sirius det är laget
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Jul 30 2007, 14:34

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Skit samma, vill man spela den så är det OK vill man inte så är det OK, det är inte vår sak att bry oss om. Övrig musik däremot! Bara Johnny Cash tack!

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Tobbe
Mon Jul 30 2007, 14:51

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Det är väl just det här som jag ville undvika. Jag har inget för nationalsången, men tycker inte att det är upp till oss.

Om man vill verka för att vi ska försöka få bort den så får man skriva en motion till årsmötet.
Tillbaka till toppen
No-S
Mon Jul 30 2007, 15:03
Registrerad medlem #169
Registrerad: Sun Apr 29 2007, 18:22
inlägg: 27
Din samhörighet med andra människor slutar kanske inte vid sveriges gränser, betyder det då per automatik att du inte längre kommer från sverige och är stolt över det? Den svenska nationalsången är väl det enda gemensamma SAMTLIGA åskådare har, och personligen tycker jag dte är underbart att höra 4000 personer sjunga gemensamt, oavsett ursprung, ideologi eller politiska åsikter. Sen får ni och era buropp stå för er. Nog om detta.
Tillbaka till toppen
Tobbe
Mon Jul 30 2007, 15:39

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Buar är det ingen som gör.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System