Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season 2011-2012
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
kniv-jonas
Mon Oct 31 2011, 14:56

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Calle och Fernberg är inte ett mittbackspar man vinner en serie med enligt mig. Hoppas vi kan behålla gurra.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 31 2011, 16:08

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Sirius har bevisligen seriens klart bästa försvar. Skulle det vara TROTS att vi har sunkiga mittbackar då eller? Hade de offensiva spelarna gjort sitt hade knappast våra mittbackar hindrat Sirius från att vinna serien.


Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 31 2011, 17:04

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Det är ju för att hela laget varit inställda på försvar pga osäkra mittbackar som vi inte presterat framåt men presterat bakåt. Med ett tryggt försvar vågar man anfalla annat än i sidled och med flera spelare samtidigt.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
nr 4
Mon Oct 31 2011, 21:05
Registrerad medlem #129
Registrerad: Tue Feb 13 2007, 23:27
inlägg: 207
Det finns naturligtvis flera sätt att vinna en serie på, men ja, jag tror att mittbackarna var ett stort skäl till att man inte vann serien.

Jag tycker att det har funnits defensiva brister, lite som Håwe är inne på, men har inte tid att utveckla det just nu. Viktigast här är nämligen offensiven.

Sirius spel bygger på att rulla bollen för att flytta på motståndarlaget och skapa luckor att anfalla i. När sirius spelar med mittbackar som både motståndarna och de själva vet inte kan slå en passning till adress på mer än 20 m så blir det lätt för motståndarna att försvara sig. Siriusbackarna rullar runt, men mottagningarna och passningarna går för långsamt för att flytta motståndaren på ett oordnat sätt. Fortsättningen blir alltför ofta en pastejboll för att tålamodet tar slut. Och den kanske inte är någon katastrof, Kim kan komma och hämta, och det blir ett anfall ändå. Men om mittbackarna bara hade för serien normal kapacitet på passningsfötterna och självförtroende så lovar jag att Sirius hade gjort några mål till, sett över säsongen. Det är bara att se vad som hände när Gurra fick spela. Han vågade ibland ta några steg framåt i banan, och det skapade ytor.

Fernis behöver få vara oomtvistad stjärnback i GUSK någon säsong. På så vis kan han skapa sig lugn att fatta rätt beslut. Nu har han alltför ofta varit kreativ vid fel tillfällen. Men har också styrkor, som sitt mod och fysiken. Lätt en av seriens 20 bästa mittbackar

Oscar fick inleda som startspelare, men samarbetet med Fernis brast och laget gick bättre med honom skadad. Har ändå presterat ok när han kommit in.

Calle verkar inte alls ha fått den roll i laget som han antagligen hade i Väsby. Han har inte känt mandat att ta befälet.

Dillan har inte velat göra bort sig då han inte har fått så många chanser.

Gurra har egentligen inte gjort några stormatcher, men har sitt stukade självförtroende pga assyriskafrysboxen till trots varit den som viskat "jag tar befälet" högst.
Tillbaka till toppen
70
Mon Oct 31 2011, 21:08

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Inte bara seriens bästa försvar. Endast svenska mästarna har förlorat färre matcher än Sirius i år om man räknar i procent och ingen har släppt in färre mål än Sirius i Allsvenskan, Superettan eller Div 1.

Tillbaka till toppen
Hawkeye
Mon Oct 31 2011, 21:22


Registrerad medlem #330
Registrerad: Sun Aug 31 2008, 19:48
inlägg: 696
Kul med statistik. Tråkigare med div 1 norra.

"I hate any advert that portrays football to be about anything other than pain and disappointment"
Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 31 2011, 21:55

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Och trots denna fina statistik tror jag inte det är några lag i kö att värva Fernis eller OZ. Rätta mig om jag har fel.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
70
Tue Nov 01 2011, 05:49

Registrerad medlem #29
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 23:03
inlägg: 1756
Välkommen upp i A-laget Jesper!

Tillbaka till toppen
Joint
Tue Nov 01 2011, 10:31

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag tror att Dillan var med i Dalkurd-matchen också...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Nov 01 2011, 10:32

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Får jag bara fråga vilka andra mittbackar i serien som känns mer lockande än Fernberg-Calle nästa år? Jag kan komma på max två som jag lika gärna skulle ha i truppen.

När det gäller anfallsspelet tycker jag att den stora skillnaden inte har varit Gurra. Den stora skillnaden var när Carlos kom in i laget. Innan dess spelade Kim i praktiken alltid felvänd, och slog i princip alltid en säkerhetspass bakåt eller i sidled, Clage bidrog inte till det offensiva spelet heller och det fanns inte mycket till trygghet i det offensiva mittfältspelet. Det gjorde att Petter, Ante och Sosseh i ganska stor utsträckning isolerades. Däremot var det tajt bakåt centralt på mitten.

Fernberg och Oscar ska med rätta hängas för en del av baklängesmålen i år. Men Bylle och Haisem står för lika många avgörande individuella misstag - ett par-tre baklängesmål var ungefär.
Samtidigt har jag svårt att se att det har varit exeptionellt många misstag av den typen från någon av de defensiva spelarna. Kolla bara på highlightsen på Umeå FC:s hemsida. De vann serien, men de släppte in riktigt bisarra mål de med, om man säger så. Det exeptionella är snarare att Sirius släppt in så extremt få andra mål. Exempelvis på fasta situationer.
Att det faktum att Sirius gjorde för få mål framåt framför allt skulle bero på mittbackarna är ett resonemang som jag helt enkelt inte köper. Kommer ni inte ihåg matcherna mot Syrianska och Dalkurd till exempel? Ett enda mål till på någon av de fem-sex kanonchanser som anfallare och mittfältare brände i de matcherna hade räckt utmärkt till serieseger. Jag tycker Sirius anfall fram till själva avslutet varit riktigt, riktigt bra från ungefär sommaruppehållet och framåt. men som sagt, det tror jag mest har att göra med passningstempot och passningsriktningen på det centrala mittfältet.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
johann
Tue Nov 01 2011, 11:08
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Skördåker?

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Nov 01 2011, 11:11

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Carlos har varit skitbra men det var inte förrns Gurra kom in som tryggheten kom och vi vann flera matcher på raken även mot bra motstånd. Och som jag tidigare sagt, om mittbackarna varit så jäkla bra och unika med lite antal insläppta mål, borde inte lag högre upp i seriesystemet vara intresserade då? Nej, de ser deras taffliga teknik. Brännan däremot ska ha ordentligt med cred för att han med det mittbacksmaterial som stått till förfogande lyckats få försvaret att hålla ihop. Sen är det klart att anfallet med bara något mer mål hade gett oss spel i en högre serie. Men nu diskuterar vi hur vi bör formera truppen inför nästa säsong och jag tror det är mycket viktigt att spelarna känner att de kan lita på försvaret vilket jag intre tror man känt. Då skulle anfallsuppbyggandet sätt annorlunda ut, precis som nr 4 beskrev.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue Nov 01 2011, 12:32

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Ja, vad gör Skördåker nuförtin?

Ja, men vad gäller nästa säsong är det ju så att Sirius har kontrakt med Calle, Oscar, Dillan och - har jag för mig - Fernberg. Ska man i det läget prioritera att försöka signa Gurra, vilket ju kostar en heltidslön skulle jag tro? Jag tycker inte det. Hade Sirius varit en sjukt rik klubb hade det väl varit en sak, men så är det ju inte riktigt. Återigen, jag har verkligen ingenting mot Gurra. Han är kanon, framför allt i offensivt straffområde. Men jag tycker det är viktigare att satsa slantarna på att få till ett bra mittfält. Hellre den heltidslönen på Carlos, om det går att få honom att stanna.

Jag hänger inte riktigt med i det där med anfallsuppbyggandet heller måsta jag säga. Det blir inte en fenomenalt mycket högre nivå på passningsspelet med Gurra.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
johann
Tue Nov 01 2011, 12:55
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Men vi vann alla matcher som han startade

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Nov 01 2011, 16:21

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Om valet verkligen är så att det står mellan Moggia och Segerström så håller jag med om Moggia. Jag tror ändå att med den startelva vi hade i de sista matcherna så springer vi hem norrettan -12 med lätthet. Det måste vägas in när man satsar. Jag skulle ogilla starkt att se Gurra dominera i Frej.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Nov 01 2011, 20:49
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Håwe skrev ...

Jag tror ändå att med den startelva vi hade i de sista matcherna så springer vi hem norrettan -12 med lätthet.


Okej, sakta i backarna nu, det är för tidigt att jinxa bort 2012 redan! Minns 2002 när alla var fullständigt säkra på revansch efter debaclet 2001. Det tog fyra år innan Sirius var tillbaka som ett topplag den gången.

Visst skulle den trupp vi hade under hösten stå sig mycket bra i vilken serie som helst, men jag tror att konkurrensen nästa säsong blir tuffare. VSK kommer att vilja tillbaka, Dalkurd tar säkert något kliv till, osv. Tyckte att toppen i årets norretta kändes relativt svag, det är därför det känns så extra onödigt att vi fipplade bort ett gyllene tillfälle.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 01 2011, 20:49

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jag tycker Calle spelade upp sig mot slutet. Fernberg tycker jag inte vi ska förlänga med. Visst, han funkar i norrettan. Men vi bygger ett lag för en framtid på högre nivå och jag ser i alla fall inte han skull ha den utvecklingskurvan eller talangen som krävs.

Vad det gäller Gurra så är jag inte helt övertygad om att han blir erbjuden ett heltidskontrakt någon annanstans. Han var deltidsproffs sist han var i Sirius. Vi ska inte erbjuda mer nu. Jag vill gärna att han förlänger. På Sirius villkor.
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Nov 01 2011, 21:15

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Brukarn skrev ...

Håwe skrev ...

Jag tror ändå att med den startelva vi hade i de sista matcherna så springer vi hem norrettan -12 med lätthet.


Okej, sakta i backarna nu, det är för tidigt att jinxa bort 2012 redan! Minns 2002 när alla var fullständigt säkra på revansch efter debaclet 2001. Det tog fyra år innan Sirius var tillbaka som ett topplag den gången.

Visst skulle den trupp vi hade under hösten stå sig mycket bra i vilken serie som helst, men jag tror att konkurrensen nästa säsong blir tuffare. VSK kommer att vilja tillbaka, Dalkurd tar säkert något kliv till, osv. Tyckte att toppen i årets norretta kändes relativt svag, det är därför det känns så extra onödigt att vi fipplade bort ett gyllene tillfälle.


Okey då. Jag tror ändå att med den startelva vi hade i de sista matcherna så springer vi med tur in bland topp tre i norrettan -12.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue Nov 01 2011, 21:26

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Jag tror att den här säsongen tog rätt hårt på VSK. Man har inte en "normalt dålig" ekonomi när man behöver låna ut sina spelare mitt under säsongen av ekonomiska skäl när man ligger under strecket. Nu ryker elitbidraget och jag har svårt att se hur VSK ska ladda om och studsa tillbaka. Större under har naturligtvis hänt. Men personligen tror jag att VSK får det ganska tufft nästa år. Men jag bollar gärna över favoritskapet på dem ändå.

För övrigt tycker jag att såväl förra årets säsong som denna visar att klyftan mellan Superettan och Division 1 ökar. Med anledning av detta föreslår jag att vi tar minst 60 poäng i norrettan nästa år.
Tillbaka till toppen
dimman
Wed Nov 02 2011, 10:05
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Carlos lär väl kräva en heltidslön och det gör väl även Gurra, om man inte kan hitta en bra lösning på sidan om planen. Det bär emot att säga men står valet mellan dessa två så vill jag hellre ha G-M.
Håller med St. Shit, VSK kommer få det tungt.
Tillbaka till toppen
Sutra
Thu Nov 03 2011, 12:13

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
dimman skrev ...

Carlos lär väl kräva en heltidslön och det gör väl även Gurra, om man inte kan hitta en bra lösning på sidan om planen. Det bär emot att säga men står valet mellan dessa två så vill jag hellre ha G-M.
Håller med St. Shit, VSK kommer få det tungt.


Det är väl till sånt vi skulle behöva en schejk. Vore fint om vi kunde långtidssatsa på en stark centrallinje.
Tillbaka till toppen
dimman
Thu Nov 03 2011, 13:32
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Örgryte-shejken kanske vill hjälpa till.
Tillbaka till toppen
Sutra
Thu Nov 03 2011, 17:41

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
dimman skrev ...

Örgryte-shejken kanske vill hjälpa till.


Ja, Ågerup-schejken är ju inte att räkna med.
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Nov 07 2011, 00:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Junior, han som var blå-svart förra året och i år sänkte vår Superettan-plats, är aktuell för ex antal storklubbar i Sverige. Hans teknik är spektakulär och så, men jag blir förvånad när MFF, Blåvitt, Gnaget och Bajen lite lätt flaggar intresse för den unge Kerburan-nigerianen. Mycket snack av agent Innocent dock - jag menar - Sunday skulle till Partizan, etc. Men ännu mer förvånad blir jag att vi släpper en sådan talang. Och tokig blir jag när jag får hans mål på näthinnan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Nov 09 2011, 08:49

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Sunshine fiskar efter blåsvart uppmärksamhet enligt UNT.

[ Redigerat Wed Nov 09 2011, 08:53 ]
Tillbaka till toppen
dimman
Wed Nov 09 2011, 12:02
Registrerad medlem #97
Registrerad: Wed Nov 22 2006, 20:50
inlägg: 232
Han har legat med fienden två ggr. Nej tack, så bra är han inte.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Nov 09 2011, 12:24

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
dimman skrev ...

Han har legat med fienden två ggr. Nej tack, så bra är han inte.


Haha, inte nog med det. Han har legat med två olika fiender. Blev han erbjuden kontraktsförlängning av Sirius innan han stack till VSK?
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Nov 09 2011, 15:02

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Fast stopp och belägg lite! Ingen Siriusspelare har väl enskilt genererat så mycket penningar till klubben under 00-talet som denne Sunshine? Vill minnas att utbildningsbidraget var sexsiffrigt. Just därför erbjöd väl inte Sirius något kontrakt heller. För mig är han välkommen tillbaka, om han är beredd att gå ned i lön lite. VSK-lönen verkar ju lite lyxfällan. Jag tror att hans hjärta är mer blått än grönt, om vi säger så. Mittfältare har vi ganska gott av redan däremot.

Fin intervju med Bylle på VS hem. Hoppas ingen storklubb får fnatt bara, vill ha honom kvar även om man unnar etc.

[ Redigerat Wed Nov 09 2011, 15:04 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Wed Nov 09 2011, 15:45
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Joint skrev ...

Mittfältare har vi ganska gott av redan däremot.



Med tanke på hur bra han var hösten 2010 och den osäkerhet som finns när det gäller Clage, Carlos och Petter så ser jag gärna Sunshine i blåsvart tröja.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Erlingmark
Wed Nov 09 2011, 16:52

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
tror inte vsk har betalat för st cyr än. var nåt strul. han får gärna komma tillbaka, men han ersätter ju inte en sådan som karlos. annan typ. jag noterar mest att han säger exakt det jag är rädd för när det gäller vel-Sirius. osäkert med organisationen gör att man tvekar.


Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System