Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Ovidkommande
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Lira blåsvart FM
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Andreas
Fri Nov 03 2006, 12:18

Registrerad medlem #17
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:26
inlägg: 145
Det lär vara fler än jag som har testat att spela Sirius på FM2007? Vore kul att diskutera kanske? Hur går det för laget osv. Ös på!
Tillbaka till toppen
Carling
Fri Nov 03 2006, 12:47

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Jodå, med en defensiv 4-3-3 upptällning har jag nu tagit mig upp i Superettan och lyckats hänga kvar (slutade 8:a). Ska dock erkännas att jag förbättrat Douda, Hjalmar och Gurra, eftersom dom var på tok för dåliga i originalet. Drog även upp ryktet och rätade till några andra saker.

Hela ryktessystemet i spelet gör det mycket svårt att vara Sirius, eftersom nästan inga spelare värda namnet vill gå till laget, ryktet ökar aldelles för långsamt och är dessutom sjukt ojämnt fördelat. T.ex har Div. 2-laget IFK Malmö 3200 ryktespoäng, medans Mjällby AIF i Superettan har 50(!)

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
RRR
Fri Nov 03 2006, 15:18

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Ursäkta en gamling. FM? Jag trodde det var digitalradio som gällde numera. Garry och Farbror kanske till och med minns det gamla AM-bandet och att ligga nattetid och lyssna på radio Luxemburg?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
gaffa
Fri Nov 03 2006, 15:53

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
du är verkligen förtappad, mikko. t o m jag vet ju vad det är, och har dessutom lirat uefacupen med sirius i en tidigare version av FM. för att bibehålla min ställning som gubbe kan jag dock avslöja att jag håller mig till fm2006.
Tillbaka till toppen
Andreas
Fri Nov 03 2006, 16:19

Registrerad medlem #17
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:26
inlägg: 145
Lyckades också klara mig kvar i Superettan säsong två (femma!). Håller med om ryktesprylen; fixade det så Sirius i alla fall hade ok värde. Gjorde laget även Semi-proffs och fipplade med lite värden på spelare hit och dit. Många har ju värdet 0 i många egenskaper vilket då slumpas. Gjorde även Brekkan och Garcia. Spelar även jag 4-3-3, oftast med två DMC. Hoppas Lasse tycker att laget ska få proffesionell status nu eftersom laget är etablerat i Superettan; såg att bl.a Västerås och Västra Frölunda(?) blev det föregående säsong. 2 miljoner i kassan, vilket grundar sig på försäljning av Smedjegården till Häcken för 3,5 mille och Tighe till Trelleborg för 2. Ville egentligen inte sälja Dombrowski, men Lasse gick in och sa att budet var för bra för att avfärda. Såg också till via editorn att Tighes brorsa var klar för transfer inför säsong två. En kul grej med Chad är att han liksom Tighe har sin bror som favoritspelare, men när Tighe skrev på för Trelleborg var han det inte längre. Brorsan blev sned.
Tillbaka till toppen
Tobbe
Fri Nov 03 2006, 18:31

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Det där speler förvrider huvudet på en. När jag spelade som mest så gick jag runt i en månad och trodde att Michael Owen skrivit på för Man United.

Om nån har info om en holländsk spelare vid namn Jannes Tant så är jag tacksam.
Tillbaka till toppen
Carling
Fri Nov 03 2006, 21:00

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Så sant Tobbe, ofta svårt att hålla isär spelartransfers i spelet och i verkligheten.

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
garligur
Fri Nov 03 2006, 22:52

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
AM bandet är aldrig fel Mikko Ska snart ratta i det igen, då ESPN radio sänder på AM-bandet i USA.

Och jo då, jag rattade då och då in Radio Luxemburg, för jag kunde aldrig stå ut med Kaj Kindvall.

Men å andra sidan vet jag vilket FM dethandlar om ovan, fast jag föredrar ju John Maddens spel och den ovala bollen.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Nov 04 2006, 07:12

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag är fortfarande lost. Är det sånt däringa dataspel ni pratar om?
Det händer att jag spelar tetris eller minröj.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Farbror
Sat Nov 04 2006, 07:23

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Storartat Gubbat, Mikko! Internet är en fluga!

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Tobbe
Sat Nov 04 2006, 08:53

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Mikko//Fotbollsmanagerspel för bövelen. Det bästa och mest realistiska som finns på marknaden. Ibland mer realistiskt än verkligheten. Sjukt beroendeframkallande.

http://www.footballmanager.net/en/article/21/index.html

En liten detalj ur nån av de äldre versionerna av FM/CM var att på den tiden Jallow spelade i Sirius så var han back i FM/CM men anfallare i verkliga livet. Om jag förstått det rätt så spelade han back innan han blev anfallare, så där hade de varit noggranna.

[ Redigerat Sat Nov 04 2006, 08:56 ]
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Nov 04 2006, 14:59

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag förstår fortfarande inte men inser att det fortfarande finns folk som roar sig ute på FM-bandet, det gläder. Har ni egna sändare? När jag var i Japan såldes det små sändare att ha i sin bil modell äldre utan möjlighet att spela s.k. mp3-skivor då kunde man sända dem till sin bilradio, finurlig liten pryl. Har sett att de blivit lagliga även i Sverige numera. Kanske skulle införskaffa en till sin gamla Opel?
CM-bandet har jag aldrig lyckats få in.
Apropå beroendeframkallande när är nästa Siriusmatch?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Andreas
Thu Nov 09 2006, 20:00

Registrerad medlem #17
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:26
inlägg: 145
Andra säsongen i Superettan gav en direktplats till Allsvenskan. Slutade tvåa, efter en heroisk insats av laget borta mot Norrköping i sista omgången (2-0). Häcken hade seglat ifrån, men lag 2-6 var inom 2p inför slutomgången. Med facit i hand hade det faktiskt räckt med oavgjort för att lyckas behålla andraplatsen till slut.

Gjorde mindre mål (Olle börjar bli gammal) än första säsongen i Superettan, men försvaret var tok-tight. Förlorade bara 3 matcher på hela säsongen, men spelade en massa oavgjort. Dock var det nog alla räddade poäng efter att ha hamnat i underläge, som gjorde att uppflyttningen klarades till slut.

Blev tvungen att sälja Rytterbro efter säsongen då GAIS hostade upp 3 mille och Lasse gick in och godkände. Lite surt då han varit skitbra hela säsongen. Fixade dock Siriusbekantingen Hagberg från AIK under sommaren. Väldigt ung (-88:a tror jag) men bra värden.

Allsvenskan verkar dock bli tuff då inga spelare av klass är intresserade av att gå till mig. De väljer hellre typ Norrköping i Superettan än Sirius i Allsvenskan. Har fixat lite youngsters med U19 erfarenheter (två mittfältare och en mittback), en hyfsad AMC från finska andradivisionen, Fylle-Tylle (behöver lite erfarenhet i truppen, mycket ungt) och nån brasseanfallare (Bruno Santos?). Under sommaren förstärkte jag med två ytterbackar av klass: Bencheena och Billy Berntsson. Dessutom har Lindroth visat att han nog kan bli skitbra om några säsonger.

Allsvenskan som kändes som huvudmålet med spelandet, kan mycket väl bli en mardröm. Olle fyller 35 och är på dekis, om än fortfarande bra. För att lyckas hålla mig kvar kommer en hel del tur att behövas och att inga spelare blir långtidsskadade. Även om truppen är stor så är det få spelare som jag tror kan spela ok i Allsvenskan.
Tillbaka till toppen
Tobbe
Thu Nov 09 2006, 20:23

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Fylle-Thylle i Sirius, det vore nåt.
Tillbaka till toppen
Andreas
Thu Nov 09 2006, 22:09

Registrerad medlem #17
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:26
inlägg: 145
Nja, Tobbe. Andra matchen i Allsvenskan skallade han en motståndare och blev avstängd i sex matcher...
Tillbaka till toppen
Tobbe
Fri Nov 10 2006, 06:59

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Han var väl packad.
Tillbaka till toppen
Andreas
Tue Nov 21 2006, 23:42

Registrerad medlem #17
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:26
inlägg: 145
Belgaren Jannes Tant är numer manager för belgiska amatörlaget KSC Blankenberge. Där fick du ett belgiskt lag att hålla på herr Ordf.
Tillbaka till toppen
Tobbe
Wed Nov 22 2006, 07:47

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
KSC Blankenberge, där har vi numera vår vänförening. Jag ska ta och föreslå det på årsmötet i vår.
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sat Jul 18 2009, 06:52
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Säger som Magnus Uggla sjöng inför VM 2002:
"Hoppas på respons..." =)
Till hösten kommer FM10 ut på marknaden och jag sitter med den officiella filen till spelet. Kom gärna med tips och förslag på det som saknats i tidigare upplagor!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sat Jul 18 2009, 09:09
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker den ekonomiska aspekten har saknats, alltså reklamavtal och dylikt. Kan ju vara för att styrelsen hanterar det, men det skulle kännas mer realistiskt om tränaren åtminstone hade insyn. Nu finns det mest.
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sat Jul 18 2009, 11:12
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Det finns så att man kan lägga in avtal i editorn och ev lån, men då jag har noll koll på hur Sirius har det med sådant så är ännu inget gjort... =(
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Jul 18 2009, 12:08

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Det är många spelarattribut som känns slumpade också. Kan hjälpa till lite någon dag, Adde.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sat Jul 18 2009, 17:44

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jag satt och spanade på några spelare som fyllde i de där formulären här om dagen. Formuläret känndes betydligt mer seriöst än en del av svaren. Om man säger så.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sat Jul 18 2009, 18:13
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Tack Erlingmark! Jag som har gjort formulären. Får ta de spelare i örat som inte svarar seriöst helt enkelt!! Snart skall filerna skickas in till England, men de kommer tillbaks till min ägo inom en snar framtid. Jag vet att det finns många Sirius-experter här på forumet och jag tar mer än gärna hjälp av all kunskap som finns!
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sat Jul 18 2009, 19:30

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Oj, då har du att göra om du ska mata in allt det där. Samtidigt finns det en del saker som de inte bör svara på. Som kontraktslängd till exempel. Och en del frågor som kanske var lite mer av karaktären "mina vänner"...

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Jul 18 2009, 22:13

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Låter jobbigt det där, har ni inget liv?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Tobbe
Sun Jul 19 2009, 06:21

Registrerad medlem #2
Registrerad: Thu Oct 12 2006, 22:17
inlägg: 1139
Häst när det gäller.

[ Redigerat Sun Jul 19 2009, 06:22 ]
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sun Jul 19 2009, 08:22

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Det skulle aldrig falla mig in att börja med FM. Jag skulle aldrig göra något annat.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sun Jul 19 2009, 10:05
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
En del frågor förväntar jag mig inget svar på och en hel del info finns redan. Men det fanns inte tid att göra ett formulär till varje spelare. Jag är glad för den info som kommer in....
Tillbaka till toppen
Nordelind_9
Sun Jul 19 2009, 15:11
Registrerad medlem #127
Registrerad: Mon Feb 12 2007, 13:35
inlägg: 326
Vi som sitter och pillar med lagen till FM får direktiv från "högre ort". Det som jag kan tänkas behöva lite hjälp med är där information saknas eller där det ev behöver ändras….

- Arenahyra (är det någon hyra och är den känd för allmänheten?)
- Föredragen taktik (4-4-2 och 4-2-3-1 är väl sanning om man tittar på årets lag?)
- Samarbetsklubbar (Hur ser avtalen ut idag? Som det är nu i editorn är Sunnersta AIF och AIK samarbetsklubbar. I tidningarna kan man läsa om ett ev avtal med AIK, men där är väl inget klart och det som är angivet i spelet måste vara det gamla, om ett sådant fanns…?)
De alt. där ett x står efter är det inte något avtal som finns skrivet med någon förening. Är det något av dessa avtal nedan som är skrivet SAIF som bör läggas till?
Players Move Freely- SAIF
Players go on Loan- AIK
First Option to buy- x
Play Friendlies- x
Youth Players Training- x
Permanent Deal- x
Same Board- x
Staff Attached Main- x
Financial Help- SAIF
Help with Facilities- x
Renewable- AIK/SAIF
Marketing Relation- x
Scouting Knowledge- x
Start Date- x
End Date- x
Yearly Fee- x

Som rivalklubbar ligger ESK, GUSK och AIK. AIK har jag tagit bort och frågan är hur mycket rivalitet det är med GUSK eg??

Minimum Attendance:
Om skiten träffar fläkten och klubben rasar nedåt vad blir då deras lägsta publiksiffra. Detta skulle kunna jämnställas med klubbens ”die hard” fans som aldrig överger laget.

Maximum Attendance:
Publiksnitt i den bästa av världar för klubben…

Training:
Hur bra är träningsanläggning på en skala 1-20. De bästa ungdomsklubbarna i Sverige ligger på 12-13

Klubbrekord:
Nedan finns 28 alternativ på rekord som en förening kan ha. Jag har lagt in rekord nr 7, matchen mot BOIS redan.
(Där det står ID är spelarens ID nummer i databasen. Det är ifall man vill länka vidare till just den spelaren i spelet.)

1;Most league appearances (appearances, goals1, staff name and ID)
2;Most league goals (appearances, goals1, staff name and ID)
3;Most overall apps (appearances, goals1, staff name and ID)
4;Most overall goals (appearances, goals1, staff name and ID)
5;Highest fee spent (cash, staff name and ID, other club, date1)
6;Highest fee received (cash, staff name and ID, other club, date1)
7;Record attendance (attendance, other club, date1, stadium)
8;Record win (goals1, goals2, other club, date1)
9;Record defeat (goals1, goals2, other club, date1)
10;Youngest player (staff name and ID, date of birth, other club, date1)
11;Oldest player (staff name and ID, date of birth, other club, date1)
12;Longest winning run (number of games, date1, date2)
13;Longest losing run (number of games, date1, date2)
14;Longest unbeaten run (number of games, date1, date2)
15;Longest run without win (number of games, date1, date2)
16; Most consecutive league games played (appearances, staff name and ID, date1, date2)
17; Most consecutive games played in all competitions (appearances, staff name and ID, date1, date2)
18; Most games without conceding (no. of games, date 1, date 2)
19; Most games without scoring (no.of games, date 1, date 2)
20; Highest League Goalscorer in a Season (staff name, staff ID, goals 1, date 1). For the "Date 1" field in records where this field should represent a season, please put in a date that roughly coincides with the start of that season (eg for season 55/56, please put in 01/07/1955)
21; Most League Goals in one match (staff name, staff ID, goals 1, other club, date 1)
23; Most Individual Goals scored in one match (staff name, staff ID, goals 1, other club, date 1, competition name)
24; Fastest Goal (staff name, staff ID, other club, date, fastest goal, competition name). The time is to be input in whole seconds only (eg a goal scored after 2 minutes 23.2 seconds should be input as “143”).
25; Most Club Goals scored in one match (other club, goals 1, goals 2, attendance, date 1, competition, stadium)
26; Record Lowest Attendance (attendance, other club, date1, competition, stadium)
27; Youngest Ever Goalscorer (staff name and ID, date of birth, other club, goals 1, goals 2, date1, competition, stadium)
28; Oldest Ever Goalscorer (staff name and ID, date of birth, other club, goals 1, goals 2, attendance, date1, competition, stadium)

5. Finances

Cash and Currency
Det som anges här är alltså klubbens samlade kapital i kassa, bank och kortfristiga placeringar. Det är alltså inte fråga om pengar som de eventuellt kan få tag i genom lån och annat. OBS! Det samlade "kapital i kassa, bank och kortfristiga placeringar" är inte att likställa med begreppet "eget kapital". Klubbarnas "eget kapital" skall INTE anges då dessa siffror är felaktigta.

Transfer Budget and Currency
Ange 1 om klubben ej har några pengar då 0 innebär att det ej är angivet. Hur mycket pengar en klubb är villig att spendera är givetvis svårt att spekulera i men beroende på klubbens status, deras nuvarande åskådarantal och historiska spelaromsättning kan ge en indikation. Det är givetvis extremt sällsynt att en klubb är villig att satsa hela sitt kapital på spelarköp. Många klubbar sätter stopp vid 40% av det egna kapitalet.

Remaining Wage Budget and Currency
Om en klubb ej har råd att anställa fler spelare/ledare under första säsongen skall 1 anges, annars anges ungefär hur mycket utrymme klubben har för ytterligare löner.

No. Season Tickets Sold
Unegärligt antal sålda säsongbiljetter.

Income sub-table
Här kan man lägga till eventuella kommande/kända intänkter för klubben. I detta ingår ej pengar från SvFF då detta sker automatiskt beroende på divisiontillhörighet. Nedan följer olika alternativ från klubbdokumentet.
Income Type
Options:
1;Kit Sponsor.
2;Government/Council Grant - money allocated by national government or local government (council).
3;Stadium Sponsor.
4;General Sponsor.
5;Individual TV Deal - to be completed when the club negotiates its own deal with television companies, rather than collectively.
6;Other Income.
7;Club Membership - for clubs that operate a membership system similar to that of Barcelona. It is income generated by individual fans paying to become members of the club; it is worth noting that this does NOT mean season ticket revenue. It is intended to be re-calculated year-on-year (so should be input as yearly and without an end date), and will change according to changes in club reputation
Club Debts Sub-Table

Här anger man kända skulder som klubben har samt vilken typ det rör sig om och summan

Type of debt
The type of debt:
1;CVA (Company Voluntary Agreement)
2;Bank (A loan from the bank)
3;Chairman (a loan from the club’s chairman)
4;PFA (a loan from the players’ association/union)
5;Other (A loan from an undetermined source)
6;State (a loan from the state/government or local government/council)
7;Supporters’ Trust (a loan from the club’s independent Supporters’ Trust)
8;Gift (gift from a benefactor; only to be included if expected to start to be repaid once club is in profit. If never expected to be paid back, then should not be included at all).

[ Redigerat Sun Jul 19 2009, 15:13 ]
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System