Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly Season 2012
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Brukarn
Fri Mar 16 2012, 19:30
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Tvåårskontraktet skrev han väl på för två år sedan tror jag (inte för att jag har några jätteförhoppningar på någon Bella för det, men det borde åtminstone öka chansen från obefintlig till mikroskopisk).

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Mar 17 2012, 00:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Man undrar ju hur det ligger till ekonmiskt... Utåt sett har det ju verkat lunch, som man kommunicerat ut till UNT och genom stoltseringar av fleråriga sponsoravtal. Det återstår att se bokslutet. Jag hoppas det inte är så illa ställt, bland annat har man ju sagt att uteblivet slutspel i sig inte är någon ekonomisk förlust (hrrrm...) och publiksiffrorna har ju ändå varit godkända med tanke på biljettprisökningen också så jag tycker att man borde gå ungefär som budgeterat där..? Har sponsorsidan sviktat så eller varför detta ekonomiska bakslag? Sitter en sådan som MB på en jättelön kanske?

Jag tycker det är oroväckande med den bristande glädjen i denna annars glädjesprudlande trupp, därför ser jag nog gärna att MB kliver av från sitt tränaruppdrag. Han har sugit musten ur spelare förr (i Västerås) och håller kanske på att göra detsamma här. Dessutom förstår jag inte poängen med att halvhjärtat vara manager, och slentrianmässigt dyka upp i båset. Sedan är jag för oinsatt för att veta vad han gör vid sidan av A-laget, men med tanke på arbetsbelastningen där så finns det nog ett och annat att jobba med. Och där kan han kanske göra lite mer nytta..?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sat Mar 17 2012, 10:20
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Kan inte riktigt släppa det där sms:et Erlingmark fick om Bella. Funderat lite. Tänk om det redan är klart att Berglund blir sportchef och avgår som tränare och att detta varit en avgörande faktor för att Bella ska komma hem? Bella är en vinnarskalle och pallar säkert inte med argumentet "det viktigaste är inte att vinna utan att förbättra det blåsvarta spelet". Killen vill vinna jämt. Punkt slut. Fast vad håller jag på med egentligen? Det var säkert Zocke som skickade sms:et till Erlingmark, bara för att jävlas med oss.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sat Mar 17 2012, 14:01

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nä, Zockes nr var det inte. Men jag vet fortfarande inte vem, eller har fått någon ny info. Skitstörigt.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Mar 17 2012, 14:50

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Bella uttalar sig chill angående SAIKK i Sportbladet i dag. Så lönerna utbetalas nog där trots allt. Men, men...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sutra
Sat Mar 17 2012, 18:07

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Om man tänker sig att Berglund helt försvinner - är det automatiskt en katastrof?

Jag är full av beundran för vad han uträttat hos oss - svårt att överskatta hans betydelse - och han skall ha all heder för det. Men.

Jag tror att det kan vara svårt att få till en trygg och tydlig organisation med honom kvar i en roll utanför båset. Hans roll har varit för stor, och hans formella och/eller informella inflytande kommer nog att vara mycket stort framöver, oavsett roll. Och då är det bättre att klippa helt kanske.

Den här säsongen var vidrig att följa - även eller i synnerhet på avstånd. Väl medveten om att jag inte kan så mycket om bandy, och att jag har en tendens generalisera lite ogenomtänkt, är det främst tre saker som sitter kvar och smakar beskt: a) En övervägende del av efter-matchen-analyserna fokuserade på "stolpe ut", etc. Mycket lite av det jag läste fokuserade på spelet eller lagets prestation. Tvärtom, spelet var på gång, i stort sett utmärkt, men lite otur i avgörande lägen. Visst, så har det snackats förr, men det kändes konstigare i år, kanske för att det pågick in absurdum, kanske för att jag trodde att Sirius skulle tagit ett litet steg framåt i år. b) Ofta, ofta Gabrielsson eller Söderman som talar utåt och frontar. I synnerhet i motgång ger det en känsla av att den som egentligen bestämmer inte leder. Och det är obra. c) I Radio Uppland för nån vecka sedan intervjuvades Berglund om säsongen. Citatet som fastnade handlade om att "egentligen har vi ett spel som räcker till SM-final, men kompetensen saknas". Med risk för att övertolka är detta bland det dummaste jag läst. Jag har också en spelidé som räcker till SM-guld, om jag bara får tillräckligt kompetenta spelare (om nån vill veta, så är det att åka snabbare, skjuta hårdare och sikta bättre än alla andra). Men jag kanske missförstod.

Och nånstans tycker jag att en röd tråd i detta är otydlighet i ansvarstagande/ledarskap. Och skulle det vara så kan man ju undra hur stor lyskraft hans namn, kompetens och karisma har fortsättningsvis. Är han en solklar tillgång?

Vet inte riktigt varför jag skriver detta här och nu; det kanske inte ens är en fråga, och diskussionen kanske hör hemma i en annan tråd.

Men hur som; vad tycker ni egentligen (oavsett kontraktssituation och ekonomiska anspråk), bör Sirius satsa vidare med eller utan Berglund i organisationen?
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sat Mar 17 2012, 22:39

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Bra fråga. Framför allt tycker jag inte att Berglund ska vara både huvudtränare och klubbchef. Han har inte fixat de dubbla rollerna.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
ThomasD
Sun Mar 18 2012, 00:42
Registrerad medlem #5
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 09:50
inlägg: 2058
Jag tycker han ska vara kvar i organisationen. Tror han är en väldigt kompetent verksamhetsutvecklare. Sen är det ju oerhört härligt med hans flumsnack allt som oftast. Tror det var på kickoffen förra året som jag stornjöt när han spann iväg åt alla håll och kanter. Därmed tror jag också att det finns en poäng med en roll där han trots allt har kvar nån spelarkontakt så dom får höra hans snack gällande prestationer och utveckling för det tror jag stimulerar fast inte i egenskap av tränare.
Tillbaka till toppen
Big Spender
Sun Mar 18 2012, 13:17
Registrerad medlem #308
Registrerad: Wed Apr 02 2008, 22:00
inlägg: 786
Men det får inte bli nån "långbänk" när det gäller tränarfrågan. Berglund (och föreningen) måste nog bestämma sig kvickt som attan hur det skall bli på ledarsidan. Det är helt avgörande för spelarrekryteringen. Det brinner i knutarna.

En grön-vit klubb i vår geografiska närhet har haft möte med vår ende landslagsspelare. Oroväckande nog verkar han intresserad av att byta klubb. Vad betyder det att han "står under kontrakt"? Är "kontrakt" inte giltigt längre?

-----------------------------------------------------------
Kämpa på, svart och blå!


Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 13:22
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Jag är kluven vad gäller Berglunds framtida roll i Sirius. Hyser den största respekt för vad han gjort Sirius bandy. Berglund och spelarna har ju ökat bandyintresset i stan. Spin-off-effekten har varit fantastisk ty ungdomsbandyn är bättre än någonsin och vi har fått Relitahallen. Så långt är allt bra. Men man måste förstå att A-laget prestationer är vägledande för hela bandyn i Uppsala. Nu har utvecklingen stagnerat och kanske t.o.m. regredierat och det är dags för en förändring. Jag har sagt det förut och det är min bestämda övertygelse att Uppsalabandyn kommer få svårt att överleva om inte Sirius tillhör slutspelslagen och kanske t.o.m. topp-4. Allt detta snack om 2017 och 2027 (ursäkta västringar!) blir ju lite farsartad, det gäller att överleva nu!
Innan vi hunnit skola in våra duktiga juniorer i A-laget måste vi värva för att ligga i topp. Ja, jag vet att det kostar pengar men det borde finnas sponsorer i en stad med > 200 000 invånare men de vill ha ett framgångrikt lag. Att harva mellan ingenmansland och kvalplats i serien lockar inga sponsorer och publiksiffrorna kommer att dala. Publikpotentialen i Uppsala är enorm men folk är kräsna. Det finns ett mycket enkelt samband mellan framgång och publiksnitt. För att höja publiksnittet måste vi bli bättre och för att bli bättre måste vi värva. Om vi höjer publiksnittet från säsongens 1300 till 2300 pers ökar intäkterna med 1 950 000:- och då är inte slutspelet inräknat! Skulle Sirius vara lika bra som SAIK kommer vi ha ett publiksnitt under slutspelet på 4000-5000 pers. 2 st. kvarts- och 2 st. semifinaler borde ge publikintäkter på mellan 2.4 och 3 miljoner. Detta betalar lönen för två 2 toppspelare och ökar lönen för övriga spelare med åtskiljiga tusenlappar. Mitt förslag är att låta någon annan bli huvudtränare för Sirius, vi behöver en nytändning! Värva! Berglund vill jag ha kvar men som sportchef.


I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Mar 18 2012, 13:24

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Fyfyfyfyfyfyfyfyfaaaaaaaaaaaan! Vad illa det låter.

MB har ju för fan kontrakt till 2017. Så stolt som han är lär ju inte han vilja bryta det, det var därför jag var inne på spåret att han kan sköta det vid sidan av planen kanske... Jag undrar vem som skrev det här kontraktet med MB? Löneanspråk? Så som organisationen sett ut den här säsongen skulle man kunna tro att MB skrivit kontrakt med sig själv... Jag saknar sportkommittén.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 13:33
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Så Bajen rycker i Mickel? J-vla svin (Bajen d.v.s)! Och enligt ett inlägg på svenskafans är Sälen på g att lämna Sirius. Dock säger samma person att Sirius pratar med Bergvall. Nä Sälen måste stanna! Mår lätt illa. Snälla Sirius, gör något!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Big Spender
Sun Mar 18 2012, 13:37
Registrerad medlem #308
Registrerad: Wed Apr 02 2008, 22:00
inlägg: 786
Inte Bajen...

-----------------------------------------------------------
Kämpa på, svart och blå!


Tillbaka till toppen
Joint
Sun Mar 18 2012, 13:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Om jag jobbade på UNT skulle jag gräva lite djupare i hela det här organisatoriska rövhålet...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 13:41
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Ursäkta Bajen! Då ändrar jag till VSK, j-vla svin!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 14:10
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Vid närmare eftertanke; för Sirius bästa tror Berglund måste lämna Sirius. Det gör mig ont att säga det för jag har alltid gillat Magnus men om våra viktiga spelare som Mickel och Sälen allvarligt funderar på att lämna föreningen måste det bero på hur föreningen sköts.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
med känsla
Sun Mar 18 2012, 16:09
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
tyvärr verkar det vara väldigt stor oro i Sirius spelartrupp och missnöjet med Berglunds "spelidé" är nog väl utbrett även bland spelare. Det som andra svor över när man uttalade för någon månad sedan verkar de flesta anse idag. Bort med Berglund från tränarrollen så bandyn kan få en positiv syn även i Sirius i framtiden. Man måste kunna behålla kontrakterade spelare som Mickel och tunga pjäser som Sälen m.fl. Samtidigt måste man vara lockande för att rekrytera nya spelare. Läget verkar onekligen väldigt allvarligt och dessutom antagligen med ett stort negativt resultattapp mot budget. Hemskt om man tappar både Mickel och Sälen. Måste ju kosta multum att lösa en landslagsspelare med kontrakt. Varifrån skulle VSK få ekonomi till detta helt plötsligt?
http://www.bandysverige.se/article/12965265/oroligt-i-sirius

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Farbror
Sun Mar 18 2012, 17:32

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Får man förhandla med spelare som har kontrakt?

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Mar 18 2012, 17:39

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Farbror skrev ...
Får man förhandla med spelare som har kontrakt?

Om klubben ger tillstånd till det så, ja.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 17:47
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Enligt Big Spender har han ju gjort det så antingen är det kontraktsbrott eller så har Sirius inte råd att ha honom kvar vilket i sig innebär att ekonomin är körd i botten. Det kan ju faktiskt vara så att Sirius inte har råd att betala hans lön. Men har VSK det? Har inte dom miljonskulder till kommunen?

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Mar 18 2012, 18:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Det kan ju vara olika synsätt på ekonomi också. Heder åt Sirius som inte håller på som SAIKK, VSKK, med flera.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
ex17
Sun Mar 18 2012, 18:55

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Bara för att man har skulder får man väl ändå bedriva verksamheten?
Vad jag vet har även vi en skuld hos kommunen som betalas av, det kanske även andra lag har...
Tycker ni ska sluta spekulera i andra föreningars ekonomi, tex Vsk:s. Fokus på blåsvart nu!

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
johann
Sun Mar 18 2012, 19:25
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
vi har ju inga spelare att ha fokus på

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sun Mar 18 2012, 20:03
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Hej ex17! Kul att ha dig tillbaka igen! Tror många av oss är oroliga över vad som händer i Sirius bandy just nu. Rykten går och man blir lite stingslig, minst sagt.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
garligur
Sun Mar 18 2012, 20:05

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Fast fan vet om man borde få bedriva verksamhet som SAIK gjort. Hade det varit företagare hade de fått näringsförbud. Gurkorna vet jag däremot inget om.

Det känns som om man behöver glasögon för att kunna fokusera på blåsvart just nu. Det känns oklart och dimmigt.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Big Spender
Sun Mar 18 2012, 23:12
Registrerad medlem #308
Registrerad: Wed Apr 02 2008, 22:00
inlägg: 786
Jag har läsglasögonen på...men tycker ändå det är svårt att se vad som är skrivet!

-----------------------------------------------------------
Kämpa på, svart och blå!


Tillbaka till toppen
med känsla
Sun Mar 18 2012, 23:31
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
Man kan då fråga sig vad denne Berglund har gjort för Siriusbandy sett på kort sikt en tid framåt? Flera spelare slutar, tom en 21-åring, lagets två enda stjärnor "ryktas" vara på väg bort och det verkar mera likt ett korthus än en stabil bandyförening beredd att ta nästa steg i utvecklingen. Den ekonomiska situationen oroar, något verkar fel där. Samtidigt verkar den tidigare så starka "klubbkänslan" vara försvunnen, det var väl ändå nästan det starkaste i det blåsvarta upplägget, klubbkänslan! Men har inte Mickel företag här i stan? Att Berlin skulle vara på väg till detta Sirius som läget är idag, är nog sämre än ett dåligt aprilskämt - tyvärr! Otäckt om det är så att man inte kan betala spelarlönerna och att därför kontrakt skulle vara uppsagda. Det har ju känts under större delen av säsongen att något är fel inom Siriusbandy. Hoppas innerligt att all denna osäkerhet inom kort utbytes till positiv information.

bandy bandy

Tillbaka till toppen
ex17
Mon Mar 19 2012, 07:12

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Jag tittar till er ibland i detta forum men har slutat skriva.

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
med känsla
Mon Mar 19 2012, 12:04
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
lite lustigt läsning när man googlar på sillyseason bandy så dyker det upp från DN silly season från 2006-10, kul läsa hur det rörde sig i lagen snart sex år tillbaka. Bl a Fall o Wiberg till Sirius från Ljusdal. D. Andersson till Villa (har han spelat i Edsbyn???) Westh från SAIK till Bollnäs, m.fl

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Teebird
Mon Mar 19 2012, 18:30
Registrerad medlem #276
Registrerad: Tue Jan 15 2008, 22:34
inlägg: 257
http://www.unt.se/sport/mickelsson-bekraftar-vsk-intresse-1698497.aspx
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System