Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Siriusakademin
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Wed May 02 2012, 17:48

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Hittade ingen sådan här tråd.

Här är Siriusakademins hemsida: http://www.svenskalag.se/siriusakademi

Akademin väcker många frågor. Känns som det varit turbulent i verksamheten, med en hel del schismer och bland annat chockhöjda medlemspriser.

Går inget bra för Juniorallsvenskan Elit-laget. Endast en poäng efter fyra matcher. Nyholm har spelat kontinuerligt där, och senast gjorde Alan comeback. Man är lite nyfiken på vad den sistnämnde går för, men han kommer säkert få visa upp sig i A-laget snart.

Rent allmänt verkar dock inte U-lagen rosa marknaden sådär extremt hittills i år, men man kan ju lyfta på hatten för Sirius P97 som vann en match med 25-0. Mäktigt! http://uppland.svenskfotboll.se/information/?scr=result&fmid=1797274

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brekkan
Mon May 07 2012, 08:57
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Det är ingen hemlighet att jag är kritisk till sättet som Ungdom och Akademi bedrivs på numera.
Då forum saknas internt i klubben vilket också gjort att jag inte längre är verksam i klubben så tänkte jag bara ge er lite kalla objektiva fakta kring den här verksamheten.

Precis som Joint skriver så går det sportsigt tungt för de äldsta lagen i Akademin. Ledningen hänvisar till att det inte är viktigt att vinna och göra resultat med ungdomslag, det viktiga är att spelarna utbildas.Kalla fakta är att U19, U17 och U15 i sina serier hittills har tagit 2 poäng av 39 möjliga. Spelarna börjar ruttna på speltidsgarantin som gör att både U15 och U17 kommer att ha väldigt svårt att hävda sig i de serierna. Tyvärr är det så klart de bästa spelarna som är missnöjda och som klubben riskerar att tappa. Genomgående i hela akademin är att de sämre spelarna är nöjda för de får vara med i något som kallas Akademi och de bättre är missnöjda eftersom det inte är en elitverksamhet som bedrivs.


Eftersom verksamheten bedrivs på breddvis och Akademilagen varken spelar bättre fotboll eller gör bättre resultat än övriga breddföreningar så leder det också till att Sirius inte attraherar målinriktade spelare utan de fortsätter i Sunnersta, UIF, IFK Uppsala mfl och som det ser ut nu så kanske de gör det ända tills de går ur junioråldern och riskerar att börja spela a-lagsfotboll i div. 4 och då är spiralen svår att vända.

För den som inte känner till det så har Sirius just nu de bästa ekonomiska resurser man kan tänka sig för att bedriva en sån här verksamhet. Om man jämför med t ex Västerås SK som bedriver en Akademi som givit deras a-lag 13 spelare, så fick de 12 000 SEK förra säsongen och något liknande i år i bidrag. Sirius får tre halvtidstjänster plus delar av de övriga tränarnas löner via bidrag från RF via Upplands IF.
Ändå har man i dagarna lagt ut ansvaret för att få till en fungerande hemsida på en förälder och ställt in sommarens fotbollsskola pga personalbrist. Ett par riktigt bra spelare har lämnat eller är på obestånd med tränarna pga att de har åsikter om hur verksamheten bedrivs.

Jag låter bitter , jag vet, men det är för jag vet hur bra det här skulle kunna vara med bara några mindre förändringar. Jag har inte gett upp hoppet om att vi ska få till fler elitspelare från Uppsala men det minskar för varje dag som går.

Fortsättning lär följa....


[ Redigerat Mon May 07 2012, 12:30 ]
Tillbaka till toppen
Tifo
Mon May 07 2012, 09:17
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Fan vad ledsen man blir när man läser det där. Det såg ju så bra ut med just akademiverksamheten för bara nåt år sedan! Hur kunde detta hända? Kan man göra något för att förändra situationen? Ska man rösta bort någon på årsmötet eller rösta in någon annan?
Tillbaka till toppen
Jerry
Mon May 07 2012, 09:19
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Tack för att du delar med dig Brekkan. Låter ju tyvärr allt annat än bra dock. Man undrar ju vad det är som gör det så svårt för klubben/ledningen att styra upp en sån här verksamhet om nu de yttre förutsättningarna finns. De lär ju se att det inte har fungerat/fungerar speciellt bra som akademin bedrivs.
Tillbaka till toppen
Joint
Mon May 07 2012, 12:01

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Tack för inblicken. Ja, man blir ledsen. Trist också att en sådan kraft som gjort så mycket för föreningen både på och utanför planen väljer att kliva åt sidan på grund av att alla inte kan dra åt samma håll.

Vad gäller Akademin kan man ju tycka att halva poängen med att ha en sådan är att det ska vara lite elitanpassat. Ungdomar utvecklas i olika faser, så speltidsgaranti behöver inte vara fel. Men kanske skulle man kunna lösa en del med att ha två ungdomsverksamheter: IK Sirius Ungdomsfotboll och IK Sirius Akademifotboll. Risken då är kanske att det blir lite som ett A- och B-lag, men det kan man nog ta. Om man säger att de som visat positiv utveckling i IKS UFF gjort bra ifrån sig premieras iform av spel med IKS AFF, eller något i den stilen.

Om man har ekonomiska resurserna är det också märkligt varför medlemsavgiften chockhöjdes så. Jäkligt tråkigt att allt rasat samman så i alla fall, för som sagt så såg det ju rätt så lovande ut för inte så lång tid sedan. 2 av 39 poäng talar sitt tydliga språk om hur det ser ut just nu, rent sportsligt. Att avfärda det som att resultat inte spelar någon som helst roll är bullshit, fatta då att hoppa in i A-laget inom en snar framtid och då helt plötsligt få känna av en resultatbetonad grej. Flera av spelarna i äldsta laget är ju på papperet vuxna.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Mon May 07 2012, 13:08

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Bedrövligt. Lägg ner Akademin om man inte kan skapa förutsättningar att låta talanger blomma ut till elitspelare. Är det breddverksamhet som gäller kan vi lika gärna ha "vanliga" ungdomslag eller låta talangerna utvecklas som juniorer och a-lagsspelare i andra lokala klubbar och sen försöka värva hit dem som har potential att spela a-lagsfotboll på lite högre nivå.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon May 07 2012, 14:58
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Citat från Kim, courtesy Joint:

"Jag stödjer det som Olle (akademichef) och jag försöker att göra. Han har en kompetens och trygghet som är jättebra. Jag tror att det kommer att komma fram talanger här också, det gäller att ha lite tålamod."

Jag lyssnar hellre på snubben som tränat BP i massa år och tog upp den talangfabriken i Allsvenskan. Nu ser man ju vad han menade med "skitsnack". Det du ger oss Brekkan är knappast "objektiva fakta" eftersom du är part i målet så att säga, däremot så är det din subjektiva uppfattning om hur det ser ut. Du har betydligt större insikt i hur det ser ut än vad jag har, men samtidigt tycker jag det är lite skitigt att komma till supporterforumet för att på nåt sätt så split mellan Västra och Sirius. Vad är agendan?
Tillbaka till toppen
olle
Mon May 07 2012, 15:47

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
Tycker inte alls att det är skitigt. Att skriva saker i sitt eget namn på ett öppet forum ställer rätt höga krav på att man kan stå för vad man säger. Hittills har ingen annan än Brekkan kunnat tillföra som mycket information om det som tråden handlar om så är väl nog gott som "agenda". Att allt hittills inte fungera klocka i klubben är ingen nyhet. Att inte prata om det lär inte lösa problemen. Det lär inte heller lösas av några inlägg på ett forum fast jag personligen uppskattar informationen och tror att den, så länge som den håller sig så här saklig, snarar minskar risken för skitsnack.
Tillbaka till toppen
Tifo
Mon May 07 2012, 16:21
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Om Brekkan hade varit den enda kritiska rösten om Akademin och övriga medlemmar i klubben sa att allt var frid och fröjd hade det varit en sak. Nu är det ju så att kritik liknande den Brekkan framför kommer från fler håll och bristen på resultat talar ju dessutom sitt tydliga språk om man nu väljer att inte lyssna eller tro på folk.

Jag sätter oerhört stort värde på att få denna "insider"-info, även om man så klart vet att Brekkan åtminstone har varit en part i målet sas.
Tillbaka till toppen
gaffa
Mon May 07 2012, 18:45

Registrerad medlem #9
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:01
inlägg: 1732
Den modell man verkar vilja använda sig av i akademin numer bygger mycket på att kunna rekrytera en stor andel spelare från de egna ungdomslagen. Just nu finns dock inte stöd/kontroll/kontakt från akademin (eller klubben öht, för den delen) till ungdomslagen, utan de får försöka köra på bäst de vill och kan. Det är lite som att blunda och hålla tummarna. Och jag tror inte det är så t ex BP jobbar...

[ Redigerat Mon May 07 2012, 18:49 ]
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon May 07 2012, 23:26

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Bigbadda skrev ...

Citat från Kim, courtesy Joint:

"Jag stödjer det som Olle (akademichef) och jag försöker att göra. Han har en kompetens och trygghet som är jättebra. Jag tror att det kommer att komma fram talanger här också, det gäller att ha lite tålamod."

Jag lyssnar hellre på snubben som tränat BP i massa år och tog upp den talangfabriken i Allsvenskan. Nu ser man ju vad han menade med "skitsnack". Det du ger oss Brekkan är knappast "objektiva fakta" eftersom du är part i målet så att säga, däremot så är det din subjektiva uppfattning om hur det ser ut. Du har betydligt större insikt i hur det ser ut än vad jag har, men samtidigt tycker jag det är lite skitigt att komma till supporterforumet för att på nåt sätt så split mellan Västra och Sirius. Vad är agendan?


Ja vad fan skulle han säga då i en sådan intervju? Allt annat än att uttrycka förtroende för arbetsgivaren är rätt puckat i det läget.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Mon May 07 2012, 23:42

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Erlingmark skrev ...
Ja vad fan skulle han säga då i en sådan intervju? Allt annat än att uttrycka förtroende för arbetsgivaren är rätt puckat i det läget.

Akademichefen är inte direkt Bergstrands arbetsgivare. Det kändes som ett förtroendeingivande svar. Inget hyckleri.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Pinnen
Mon May 07 2012, 23:57
Registrerad medlem #58
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 16:41
inlägg: 245
jag tyckte nog att det lät bättre när akademin startade än vad det låter nu. Då köpte jag planen och att det kunde bli talanger som kom ur akademin om några år.
Det låter inte så nu...
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue May 08 2012, 00:06
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Hehe tror inte att Kim skulle dra sig för att kritisera sin arbetsgivare om han känner det befogat. Han sitter nog jävligt säkert på sin position för tillfället och jag tror inte han skulle ha några som helst problem att hitta ett tränarjobb på SE-nivå om han fick sparken. Därför lägger jag mer vikt vid det han säger än vad folk som inte ens är med i verksamheten längre säger. Åtminstone så länge jag har nuvarande informationsnivå. Sluta gnälla så jävligt istället.
Tillbaka till toppen
Jerry
Tue May 08 2012, 08:05
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Gnäll och gnäll, konstaterar bara att det finns flera som inte tycker att det fungerar bra, och resultaten talar ju sitt tydliga språk.

Sedan inte sagt att det kan bli bra. Själv hoppas jag att Kim kan hjälpa till att få ordning på akademin. Spelarunderlaget borde som sagts tidigare finnas.
Tillbaka till toppen
johann
Tue May 08 2012, 12:35
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Kim har som det är nu absolut ingenting att göra med akademin, det var han mycket tydlig med på vår träff. Det är synd.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue May 08 2012, 12:40

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Tja, vi tänker väl olika där. Men att i en supporterintervju öppet kritisera hur en kollega bedriver en verksamhet i klubben efter några månader på jobbet hade varit oseriöst, tycker jag.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brekkan
Tue May 08 2012, 12:56
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
gaffa skrev ...

Den modell man verkar vilja använda sig av i akademin numer bygger mycket på att kunna rekrytera en stor andel spelare från de egna ungdomslagen. Just nu finns dock inte stöd/kontroll/kontakt från akademin (eller klubben öht, för den delen) till ungdomslagen, utan de får försöka köra på bäst de vill och kan. Det är lite som att blunda och hålla tummarna. Och jag tror inte det är så t ex BP jobbar...



Det ligger en hel del i detta Gaffa. Detta kombinerat med att man inte vill/vågar rekrytera och heller inte är tillräckligt attraktiva för att locka spelare från andra klubbar i Uppsala gör att ekvationen inte går ihop. Möjligen har Olle & Co rätt i att man kan göra elitspelare av alla och det vore ju fantastiskt isf. Problemet för oss kritiker är att det tar minst fem år innan vi ser utfallet.

Nedmonteringen av Sirius Ungdom är fullständig precis som Gaffa skriver och den verksamheten ligger numera under den nya akademiorganisationen. En organisation som innehåller 15 st avlönade personer som jobbar med Akademi och Ungdom varav 4-5 st är på halvtid och en på nästan heltid. Känns spontant som att man borde kunna ha kolla på de äldsta ungdomslagen (01-or) åtminstone. Totalt har Sirius just nu 7 st ungdomslag i åldrarna 6-11 år samt ett lag för P-97. Det sistnämnda riskerar att läggas ner i dagarna eftersom Akademin inte vill samarbeta med dem. Där finns spelare som har ruttnat eftersom de håller högre kvalitet än de som ingår i Akademin. Men dörren till Akademin har varit stängd både ut och in så de spelarna väljer troligen att gå till andra klubbar istället. Nu hade de möte i går med Olle A och förhoppningsvis hittade de en lösning och ett samarbete.

Från U17/19 har det i dagarna slutat ytterligare några spelare. Om detta fortsätter så kommer de lagen få svårt att hävda sig även nästa år i PA och JA. Möjligen finns det en plan för det som jag inte känner till, men det är klart oroväckande.

Kan inte tänka mig att Kim vet att många av de största talangerna i Uppsala spelar i Saif, IFK, UIF mfl i åldrarna 98 och neråt, alltså kommande generation. Så borde det väl ändå inte vara när man har en Akademi som har enorma resurser (jämförelsevis) för just talangutveckling. Och där man har en uttalad målsättning att utbilda elitfotbollsspelare.



[ Redigerat Tue May 08 2012, 14:24 ]
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Tue May 08 2012, 13:28

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Man kan väl säga i att det i hela distriktet finns någon sorts förakt för elitarbete med ungdomar i fotboll. Upplands fotbollsförbund har länge arbetat aktivt mot elitverksamhet för kids i och med seriespelsindelningar, cupförbud, etc. Det avspeglar sig i hur man pratar om duktiga barn i distriktet. Vaksala F97 är ett himla intressant exempel. De började för snart 10 år sedan och har arbetat elitinriktat och målmedvetet med det laget och de tillhör nu den absoluta sverigeeliten. I Uppsala gillar man att prata om dem som "talangfulla", men det talas betydligt mindre om hur de metodiskt har gått till väga och arbetat för att nå så långt som de har gjort. Kunskap finns uppenbarligen inom distriktet, och enstaka lag har gått riktigt bra på grund av ledare med kompetens och en målmedveten grupp.
Det Uppsala borde försöka komma ifrån är just det att det ska bero på slumpen om en spelare råkar hamna i rätt miljö i åldern upp till ca 13 år. Och att den miljön råkar vara blå-svart.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brekkan
Tue May 08 2012, 14:18
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Spiken på huvet Erlingmark! Man kommer att kalla Saifs duktiga 98-or för talangfulla också men de ingår inte i nån öppen breddverksamhet och har i princip aldrig gjort det och lika är det med Vaksalas 97-or. Inte hade de vunnit Gothia genom att ha matchgaranti på hela truppen.

Att vi hösten 2009 startade Akademin berodde på att vi ville ge spelare från alla klubbar chansen till en bra utbildning och välja ut dem som brinner. Och inte, som Erlingmark skriver, låta slumpen styra. Om en supertalang har otur kan han hamna med en dålig tränare ända tills han eller hon är 16 år. Så länge Sirius säger nej till spelare från de andra stora klubbarna i stan så kommer det att kunna hända. Det är ingen garanti att man får en bra utbildning bara för att man är i Vaksala, UIF, Gusk och inte heller Sirius Ungdom.

Sirius borde kvalitetssäkra en verksamhet som har Akademilag, Utvecklingslag och Ungdomslag. Då skulle man kunna utbilda fotbollsspelare som skulle kunna utvecklas i sin takt och kunna vandra mellan de olika nivåerna beroende på intresse och hur det går för dem. Detta är en fungerande modell som används av flera andra klubbar.

För den som inte vet så tog man i år in 22 st 00-or och 9 st 99-or som alla är garanterade plats i Akademin tills de är 16 år. Det kan låta humant och bra i teorin men det fungerar inte alls i praktiken. Vi har exemplet i U15 som har en extremt ojämn trupp med 22 st spelare där många skulle må mycket bättre av att spela på en lägre nivå för att göra sig själva rättvisa. 22 spelare i en miljö med speltidsgaranti gör också att man inte kan prioritera dem som man tror mest på. De killarna ska helst knacka på a-lagsdörren om ett-två år. I och med matchgaranti, stora grupper, ojämna grupper, fel matchmiljöer och föräldratränare med allt vad det innebär så får de inte den förberedelse som krävs.

Kommande generationer och deras föräldrar ser detta och risken är att de inte kommer inte att söka sig till Sirius Akademi.


[ Redigerat Tue May 08 2012, 14:29 ]
Tillbaka till toppen
Brekkan
Tue May 08 2012, 14:37
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
[quote]
Bigbadda skrev ...

Citat från Kim, courtesy Joint:

"Jag stödjer det som Olle (akademichef) och jag försöker att göra. Han har en kompetens och trygghet som är jättebra. Jag tror att det kommer att komma fram talanger här också, det gäller att ha lite tålamod."

Jag lyssnar hellre på snubben som tränat BP i massa år och tog upp den talangfabriken i Allsvenskan. Nu ser man ju vad han menade med "skitsnack". Det du ger oss Brekkan är knappast "objektiva fakta" eftersom du är part i målet så att säga, däremot så är det din subjektiva uppfattning om hur det ser ut. Du har betydligt större insikt i hur det ser ut än vad jag har, men samtidigt tycker jag det är lite skitigt att komma till supporterforumet för att på nåt sätt så split mellan Västra och Sirius. Vad är agendan?


Agendan är att få till en elitfotbollsutbildning för ungdomar i Uppsala. Om fler förstår problematiken som råder så är det fler som kan och vill påverka. Jag tycker att Västra sidan är mer "Sirius" än både Olle Andersson och den sittande styrelsen därför tycker jag att detta är ett bra forum. De är bara Sirius i en period, Västra sidan kommer förmodligen alltid att vara Sirius. De flesta här är också medlemmar och medlemmarna styr klubben.
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Tue May 08 2012, 22:09

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
En akademi är enligt definitionen "en högre undervisningsinstitution". Om Sirius nu ska fortsätta kalla det för akademi så bör man kanske försöka se till att förutsättningarna att nå elitnivå är bättre i blåsvart än i en mängd andra lokala småföreningar. I min värld innebär det att man satsar på höjden snarare än på bredden.
Tillbaka till toppen
Brekkan
Thu Jun 07 2012, 10:58
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Eftersom akademins verksamhet är ganska stängd så tycker jag att det är bra att ni som är klubbens ryggrad får lite löpande info om vad som händer.

I förra vecka kom en intervju med Akadmichefen i Sirius veckobrev. Det lät som vanligt väldigt bra men var allt annat än klargörande, vilket verkade vara syftet med intervjun.

En föräldratränare har fått lämna sin post i U15 och nu fått " administrativa uppgifter" . Chefstränaren har tagit hans position.

Fler 96-or har lämnat för IFK, bl a Dennis Kumric som anses väldigt lovande.

Min egen son som ifs bara är 12 år har lämnat akademin. Det känns väldigt märkligt och gör lite ont med tanke att både han och jag verkligen gillar Sirius i grunden.

Det är fortfarande väldigt otydligt vad som gäller för 01-orna till nästa år. Jag frågade klubbens anställde ungdomskonsulent och han visste inte alls hur man skulle rekrytera till den eller om man skulle flytta in de egna 01-lagen på samma sätt som förra året med 00-orna.

U19 fortsätter att gå kräftgång men U17 något bättre nu resultatmässigt dock tappar båda spelare.

U15 spelar i för svår serie, 96-regional, med för stor ojämn grupp. Bara ett fåtal som har utbyte av den nivån. Missnöjet är stort, kanske blir det bättre när man nu tar bort föräldratränaren.

U14 verkar fungera ok, men nivåmässigt ligger de någonstans 4-5:a i Uppland bland 98-lag och det kan väl inte vara tanken när det heter Akademi.

U12/13 som tränar ihop med 30 spelare och föräldratränare. Matchar i en 98 och en 99 serie. Alla spelare klarar inte dessa nivåer. När IFK´s 99-or möter Sirius Akademi så ser Sirius trupp ut på det sättet att de 8 bästa 00-orna matchar i 98-serien och övriga spelar i 99-serien. Matchen slutar 10-0 till IFK, dåligt för alla.
Bedrövligt att Sirius inte kan planera sin verksamhet bättre när de är den enda klubben som har anställda tränare och ledning, 15 st totalt om jag räknat rätt, bara på Akademin.


De problem som den förra ungdomskommitén förde fram under vintern är också de problem som nu visar sig:

För ojämna och stora grupper - nu har man börjat matcha tuffare och då är det spelare som blir sittandes på bänken hela matcher. Och många får alldeles för lite matchning.

Föräldratränare - för trovärdigheten i verksamheten och neutraliteten så ska inte laguttagningar och coachning göras av föräldrar. Det har man nu också insett i o m att man tagit bort en av dem. Dock har man kvar föräldrar som tränare i U12/13.

Fel serier - man har en övertro på spelarnas kvalitet och har anmält upp dem en ålder. I varje matchmiljö är det för många av spelarna som inte klarar av nivån. Det gäller U12-U19. Möjligen med undantag för U14 som verkar ligga rätt.

Intagningen - man måste se till så att Akademin attraherar de bästa spelarna i Uppsala annars är det ingen mening att kalla det för Akademi, det blir bara elakt mot killarna som får orimligt högt ställda krav på sig från omgivningen. Träningsmiljön blir också för dålig för att skapa elitspelare när man inte ställer tillräckligt höga krav på intagningen. Detta kan låta elitistiskt men det är också tanken med verksamheten : att utbilda morgondagens elitspelare.

Dessa punkter har vi i fd UK mailat till styrelsen i december 2011. Jag är 100% säker på att Sirius inom ett år antingen har anpassat verksamheten så att den i stora drag överensstämmer med fd Ungdomskommiténs åsikter/önskemål eller så finns den inte kvar som Akademi.

Tyvärr för Sirius skull så tror jag att de som har störst förutsättningar att gå hela vägen är de som kommer att lämna i sommar för de tycker att upplägget är fel och då har man som sagt inte mycket till Akademi kvar...


[ Redigerat Fri Jun 08 2012, 14:23 ]
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Jun 12 2012, 18:00
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Se där:

http://www.svenskalag.se/news.asp?teamID=7837&newsID=224384


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Wed Aug 29 2012, 02:55

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Sirius U19 slog VSK:s dito med 4-1!!!!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Sep 03 2012, 16:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
U19 möter City borta i kväll. Bottenmöte i Juniorallsvenskan Elit Norra. Men lyckas även U19-City-spöket släppa nu så är det bara två poäng upp till SFC och säker mark (?). Efter att ha blivit förnedrade med 9-1 mot Peking så har laget tagit fyra poäng på de två senaste matcherna. Förhoppningsvis fortsätter man på det spåret...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Mon Sep 03 2012, 21:36

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
3-1-vinst!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Sep 04 2012, 12:13
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/juniorallsvenskan/elit-norra/?scr=result&fmid=1804163

Bra att ungtupparna i A-truppen får regelbunden matchning. Det är värre för tex OZ, Viktor och Jocke som inte får mycket speltid överhuvudtaget.



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Tue Sep 04 2012, 14:31

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Japp, men går vi upp till Superettan nu så får ju dessa möjligheten till U21-matchande.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Sun Sep 23 2012, 11:34
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Trevligt!

http://svenskfotboll.se/cuper-och-serier/juniorallsvenskan/elit-norra/?scr=result&fmid=1804189


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System