Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Siriusakademin
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Wed Sep 26 2012, 02:11

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Förhoppningsfullt att tabelljumbon E-tuna City slog SFC också, vilket gör att IKS JA har möjlighet att klara sig kvar inför sista omgången. Blåsvart ställs hemma mot ett inte så mycket bättre Vasalund, som dessutom inte har något att spela för, medan SFC möter ett BP som har en slutspelsplats att försvara.

IKS PA har, kan man säga, säkrat kontraktet redan inför sista omgången. I den serien kom Gusk dyngsist med noll poäng och en förfärlig målskillnad...

Några som är på att gå och stötta vårt juniorlag på lördagsförmiddagen? Matchen spelas på Lötens konstgräs. Om intresse finns medtar jag flaggor.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Sep 26 2012, 02:19

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Förslag för den som vill ha en blå-svart lördag:
Lördag klockan 11-13: Sirius-Vasalund, JA @ Löten.
Lördag klockan 13.30-14:45: Pizza & öl @ Alex.
Lördag klockan 15-17: Sirius-Rågsved, Norrettan Dam @ Studan.
Lördag klockan 17->: "Fira" kvalplatsen.
...sedan rundar vi av helgen med Sirius-Dalkurd på söndag. Siriushelg - hej, hej, hej!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Tommy
Wed Sep 26 2012, 21:46

Registrerad medlem #194
Registrerad: Sun May 20 2007, 15:43
inlägg: 250
Joint skrev ...

...sedan rundar vi av helgen med Sirius-Dalkurd på söndag. Siriushelg - hej, hej, hej!


Siriushelg - helg, helg, helg!!!

Ni kan dra åt... Borlänge!
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Sep 27 2012, 00:24

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Fotboll, fotboll, fotboll!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Fri Sep 28 2012, 22:31

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ingen som ska till Löten i morgon, alltså?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sakul
Sat Sep 29 2012, 09:38
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Kanske inte till matchstart, men jag lär dyka upp där iaf.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sat Sep 29 2012, 09:46
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Tvärkört. Har trixat och dealat så jag kan gå på dam + en snabbis på Alex efteråt i alla fall. Mycket nöjd med det.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Hornby
Sat Sep 29 2012, 11:30
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239

"en snabbis på Alex"

Sjysst deal... he-he


[ Redigerat Sat Sep 29 2012, 11:34 ]

Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
dissteffe
Sat Sep 29 2012, 11:37
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Jag sa ju att jag var nöjd. Höhöhö.
Men det får man väl inte säga i det här jävla landet!

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Sep 29 2012, 13:48

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nöjd med junisar i dag. De rullade ut Vasalunds diton. 4-0 Önskar att alla akademikritiker kunde varit där och kollat.
Nu håller vi tummarna för att BP gör sitt, de har trots allt en slutspelsplats att försvara, så stannar IKS kvar även i juniorallsvenskan. Och ni har mage att klaga!?
Jag anar en uppryckning efter sommaren... Ge det lite tid. Tålamod.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sat Sep 29 2012, 14:17
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Tack för info, Joint. Och tack för segern, Sirius.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sat Sep 29 2012, 15:31

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Oootroligt viktigt att de stannar kvar! Skönt, skönt, skönt.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Sakul
Sat Sep 29 2012, 20:20
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Sirius match var jävligt bra, men det spelar mindre roll nu eftersom Syrianska slog BP. Fan. Det var Erlingmark som jinxade.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Sun Sep 30 2012, 12:41

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Jaha, Syrianska hade inte spelat än... Det var ju piss i kvadrat.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brekkan
Fri Oct 05 2012, 10:55
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Detta inlägg är som ett öppet brev till styrelsen eftersom jag numera vet att de är inne här och läser. Och detta är också det forum som är mest Sirius för mig just nu.

Det har inte gått på räls någon gång med Sirius Akademi. Inte i dag med "nya" Akademin och inte heller den gamla som jag var med och drog igång. Då, 2010 och 2011 hade vi väldigt knappa resurser i Akademin, den sköttes av många mer eller mindre ideella krafter och hade helt klart sina brister. Dock tycker jag att vi var på rätt väg och nästa steg hade varit att inför en sportslig nivå under Akademinivån. Det var prio A. När styrelsen tog beslut om att anställa en akademichef så var ingen gladare än jag för jag såg att vi skulle kunna bli mer proffsiga och kunna ta nästa steg. Med facit i hand är jag inte lika glad. Styrelsen valde att ge honom 100% mandat att driva akademin som han vill och vi i fd UK skulle rätta oss efter hans idéer. Efter ett par möten hoppade vi av. Idéerna innehåller som bekant platsgaranti, matchgaranti och stora grupper. Det låter humant för den som är oinsatt men är precis tvärtom. Varje vecka ska det väljas spelare till matcher. Matcherna räcker inte till för alla. Träningsnivån blir också drabbad av den ojämna spelarkvaliteten. Så klart borde man jobba som övriga akademier med små utvalda grupper där alla kan var med på allt och fler nivåer.

I dag har man helt andra resurser i Akademin än 2010 och 2011. Sirius har en organisation med 14 avlönade människor kring ungdom och Akademi. Det borde verkligen göra att verksamheten blomstrar.

Så här ser det ut :

På ungdomssidan (6-11år) har det under året varit : ingen intern tränarutbildning, ingen fotbollsskola, ingen Siriusdag, ingen domarutbildning, inga gemensamma aktiviteter överhuvudtaget, ett ledarmöte, det har varit extremt svårt att få ut pengar för domare mm, ingen styrning av innehållet i verksamheten för ungdomslagen alltså ingen verksamhetsplan/policy att rätta sig efter. 2011 fungerade alla de sakerna åtminstone skapligt. Det som fd Ungdomskommitén hade börjat bygga upp har totalt raserats på 9 månader. Nu är varje ungdomslag en ö i klubben igen.

Akademin:

U19 åkte ur JA Elit och saknar således en vettig matchmiljö nästa år.
Blir spännande att se om man lyckas behålla 94 och 95-orna eller om de söker sig till seniorfotbollen i Uppland eller andra klubbar. Endast en spelare i de här åldrarna har kontrakt och det är Jacob Bergman.

U17. Ska också bli spännande att se vilka som ska bemanna U17 i PA Elit nästa år. Det finns bara 6 st 96-or kvar i Sirius, resten har lämnat.
Tyvärr är det så att stans 15-16 åringarna inte trånar efter en plats i Sirius pojkallsvenska lag längre. Vilket man historiskt sett alltid har gjort. Det är sorgligt och det blir inte bra för någon att Sirius verksamhet är så otydlig. Inte bra för klubben och definitivt inte för de talanger som faktiskt finns i Uppsala. Så klart borde spelarna hellre vilja vara i en elitklubb (förhoppningsvis) med professionella personer i Akademin som bara är där för din utveckling än i en div.4 eller 5 klubb som drivs av ideella krafter.


U 15 har spelat i en alldeles för tuff matchmiljö, 96 regional där man mest har fått storstryk, vilket inte är roligt för killarna. Nästa år ska de bemanna truppen i den ännu tuffare serien PA Elit tillsammans med de få 96-orna. Samtliga 97-or i Akademin har erbjudits plats även nästa år.
Möjligen kan man få in nya spelare men var ska då alla dessa killar spela? Möjligen lämnar en del eftersom det är väldigt otydligt hur deras framtid ser ut i Sirius. Här har platsgarantin spelat ett stort spratt. 97 Ungdom har flera spelare som håller högre kvalitet än några i U15 men Akademin tar ändå inte in dem för då måste de flytta på andra spelare och det tillåter inte platsgarantin. Under hösten har de tvingats samarbeta eftersom några spelare har lämnat Ak för Ungdom och då har inte Ak fått ihop sin verksamhet. Otydlig soppa!

U14 har en grupp med 16 spelare och har i dagarna 15 st provspelare på plats och säger sig ha 4 st platser. Om man tar in fyra nya spelare så får man en alldeles för stor och brokig grupp. Det kommer att ge många missnöjda spelare. Det man skulle kunna göra för att lösa situationen i U14 är att ta in ännu fler spelare och skapa två nivåer i U14. Möjligtvis också i samarbete med de spelare som ligger längst ner i U15. Då är man på rätt spår men att bara fylla på och hoppas att allt ska lösa sig är inte bra. U14 är en hyfsad miljö som ligger ungefär rankade 4-5:a i Uppland för sin ålder.

U13 har haft föräldramöte i veckan och det som kom fram var att ingen var nöjd med verksamheten, de känner sig lurade på ett helt år. 9 st 99-or har under året varit komplementspelare till gamla Sirius P-00 Svart. De upplever att de mest får skäll och att de inte har fått gjort något roligt alls under hela året. Förändring är utlovad med att Sirius ska värva spelare så att U13 får en egen trupp. Frågan är bara vilka som vill ansluta till en grupp med missnöjda spelare?

U12 är en bra grupp rent fotbollsmässigt som också får spela en del roliga matcher och cuper. De är dock fortfarande för många även om några av 00-orna har hoppat av. U12 är 18-19 spelare i sin trupp om de inte tappar fler under hösten. 4-5 spelare vid varje match och cup (ännu fler vid 9-manna) måste då ställas över vilket inte är någon bra kombination med att man fortfarande jobbar med föräldratränare. Det leder bara till onödiga ifrågasättanden och jävsituationer. De ledarna skulle kunna jobba i en annan ålder. Klart starkaste 00-laget i regionen och borde kunna fungera som flaggskepp för de yngre som ska söka in till Akademin.

01-intagningen blir också spännande att följa. Den är ett kvitto på om verksamheten är attraktiv eller inte. Det borde finnas ett intresse för målinriktade 11 åringar att få ingå i en Akademi med professionella tränare och få del av de väldigt fina ekonomiska resurser som Sirius faktiskt har just nu.

Jag undrar när de sportsligt ansvariga ska inse att det ser ut så här och börja ändra filosofi för Akademin.
Det allvarligaste är att duktiga målinriktade spelare inte längre vill spela i Sirius utan tror/tycker att det är bättre på annat håll.

Nedan är i stort sett punkterna som vi i fd Ungdomskommitén mailade i december 2011 och jag tycker att det är samma åtgärdspunkter fortfarande:

- Man måste in med minst en nivå till i Akademin. Det måste gå att byta upp och ner beroende på intresse och hur man utvecklas. Som det är nu så är man garanterad plats på högsta nivån från det att man tas in vid 12 års ålder till 17 års ålder. Den ojämna miljön blir inte bra för någon.

- Jobba med mindre homogena grupper, max 14-15 st i varje så att alla kan vara med på allt. Om man flyttar upp en spelare så finns det plats för den i den nya gruppen eftersom även de roterar spelare.

- Man måste vilja och kunna attrahera de bästa spelarna från början, 12 år.

- Man måste stå för att det är elitfotbollsträning för ungdomar som ska bedrivas.

- Man måste marknadsföra verksamheten genom att vara resultatmässigt framgångsrik i en eller helst alla åldrar, vilket man också blir om man jobbar med nivåanpassning och mindre grupper. Annars kommer verksamheten aldrig att bli attraktiv för spelarna. De vill inte tillhöra något som kallas Akademi men där man förlorar mycket mer än man vinner och inte ens tillhör de bästa lagen i Uppsala.

- Man måste ta bort föräldrar från att träna sina egna barn. Detta för att man faktiskt har den möjligheten vilket ingen annan klubb i Uppsala har. Och det finns massor att vinna för alla på det. Vilket styrelsen också påpekade för mig 2011 när vi hade två st föräldrar som ingick i organisationen på träningarna.

- Akademichefen måste jobba närmare verksamheten. I de Akademier som jag känner till så är chefen på plats på träningar och matcher och känner till alla spelare och de styrkor och svagheter som finns hos dem och i verksamheten. Sirius har en annan modell som innebär att chefen i princip bara ser fotbollsverksamheten i undantagsfall. Hans beslut blir inte trovärdiga och grundar sig inte på hur verksamheten ser ut.



Anledningen till att jag inte bara kan släppa Sirius Akademi är att Sirius är den enda klubb som kan och som ska garantera återväxten av utbildade unga elitfotbollsspelare i Uppsala. Även om IFK, Saif, UIF, Vaksala, Gusk mfl får igång bra verksamhet så ska killarna och tjejerna som når längst så småningom till Sirius om de inte ska lämna Uppsala. Övriga klubbar vill också att Sirius ska vara den klubb som säkerställer kvaliteten från åtminstone 16 år och uppåt.
Sirius ungdomsverksamhet med Akademin måste börja fungera annars är risken är att vi åter börjar tappa 16-19 åringar till Stockholm.

Jag vill uppmana den som är sportsligt ansvarig i styrelsen att göra en enkät för samtliga spelare och föräldrar som varit inblandade i verksamheten under 2012 så att ni får en bild av hur det ser ut. Det skulle förvåna mig om det skulle bekräfta den positiva bild som akademichefen rapporterar om på era styrelsemöten.

Många spelare har lämnat under året och fler kan komma att lämna. Samtliga som lämnat har tillhört övre delen i sina miljöer. Det är en utveckling som måste stoppas och jag tror fortfarande att fd UK´s åtgärdspaket är rätta vägen för Sirius.

Framförallt så måste verksamheten bli mycket öppnare och tydligare.


[ Redigerat Fri Oct 05 2012, 12:10 ]
Tillbaka till toppen
dissteffe
Fri Oct 05 2012, 11:27
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Det här var väl mycket intressant och tänkvärt men i fortsättningen anser jag att "öppna brev" till andra organisationer än VSS skickas till just de organisationerna.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Oct 05 2012, 11:58
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Alla diskussioner omkring Sirius hör hemma på det här forumet tycker jag. Det är ockå väldigt bra att Brekkan orkar hålla på att vara jobbig om det här.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
John
Fri Oct 05 2012, 12:57

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
Jag skulle gärna läsa ett svar så vi får båda sidors åsikter.



-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
dissteffe
Fri Oct 05 2012, 13:06
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Kan sammanfatta både Brekkans brev och deras ev svar på en gång:
Brekkan: Allt, precis allt, är skit. Annat var det på min tid.
Akademin/IK Sirius: Knappast, snubbe, allt är asbra och blir bättre hela tiden. Var god och stör oss inte.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Hawkeye
Fri Oct 05 2012, 13:11


Registrerad medlem #330
Registrerad: Sun Aug 31 2008, 19:48
inlägg: 696
dissteffe skrev ...

Kan sammanfatta både Brekkans brev och deras ev svar på en gång:
Brekkan: Allt, precis allt, är skit. Annat var det på min tid.
Akademin/IK Sirius: Knappast, snubbe, allt är asbra och blir bättre hela tiden. Var god och stör oss inte.


*applåderar*

"I hate any advert that portrays football to be about anything other than pain and disappointment"
Tillbaka till toppen
Tifo
Fri Oct 05 2012, 13:36
Registrerad medlem #87
Registrerad: Wed Nov 01 2006, 21:44
inlägg: 1521
Jag tycker att det är jävligt intressant att få ta del av Brekkans synpunkter och inblickar.
Tillbaka till toppen
johann
Fri Oct 05 2012, 14:10
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Ja, synpunkter ska finnas på ett forum, men vi vet det där nu. Lite papegojakänsla börjar det bli. Att publicera ett öppet brev på en inofficiell supporterklubbs forum tycker jag inte är helt hundra. Särskilt som åsikterna i frågan är kända sedan länge genom ett stort antal inlägg. Ett öppet brev, som jag fått höra i alla fall, är väl ett brev som skickas till adressenten men också publiceras i media eller annan öpen kanal. Jag tycker det här är ett diskussionsforum för supportrar och inget annat. Jag skulle inte använda det som plattform för min imaginära kamp för att till exempel riva Relitahallen.

Om man vill förändra kan man bli mobilisera folk att bli medlemmar och gå på årsmötena och få bort nuvarande styrelse. Det är sen gammalt.



[ Redigerat Fri Oct 05 2012, 14:23 ]

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Brekkan
Fri Oct 05 2012, 14:13
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Jag kan bara hålla med !
Allt var bättre på min tid klubben gjorde ekonomisk vinst flera år i rad, betalade av gamla skulder samtidigt som vi gick från botten på tvåan till Superettan.
På min tid i Akademin 2010 och 2011 så ville åtminstone de bästa 15-16 åringarna spela i Sirius. Den snabba förändringen där oroar mig mest av allt.

I dag:

Verksamheten backar ca. 8 miljoner per år just nu. Pengar som skjuts till av Upplands Spelarutveckling AB men används, trots namnet, till att köpa en plats i Superettan. Rätt elller fel ? Kan man sia om. Kul att klubben äntligen har resurser men jag tycker det är synd att man inte tänker mer långsiktigt och satsar mer av pengarna på just spelarutveckling.

Unga spelare lämnar Sirius Akademi och de duktiga 15-16 åringarna som ändå finns i Uppsala söker sig inte längre till Sirius. Antar att fler tycker att det är dåligt.

.....

Någon publik kommentar från de ansvarig kommer vi aldrig att få.




[ Redigerat Fri Oct 05 2012, 14:19 ]
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Oct 05 2012, 14:34
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Men det här är ju ett supporterforum som är öppet för alla sorts diskussioner om klubben. Varför ska vi diktera vem som får skriva och vad som får tyckas här? Brekkan är väl också en supporter om än med en annan bakgrund än de flesta av oss.

Det är ju hur som helst – om den är sann – både saklig och extremt relevant kritik som framförs. Varför skulle det här inte vara rätt ställe att ta upp det på?


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
johann
Fri Oct 05 2012, 14:37
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
Det är ju det öppna brevet som form som jag vänder mig emot om du läser vad jag skrev.

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Oct 05 2012, 14:44
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
"...som ett öppet brev" inledde Brekkan med och jag fattar faktiskt inte varför det spelar någon roll alls. Eller varför vi diskuterar sånt här när vi kan diskutera akademin istället.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Oct 05 2012, 16:41
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Som Siriussupporter är man van vid motgångar. I tre säsonger har fotbollslaget varit nära att gå upp i SE men fallit på mållinjen. Med Sirius bandy fick vi uppleva en minst sagt ångestfylld säsong och årets silly har varit den värsta på år och dar. Fotbollslagen d.v.s. både herr och dam, har däremot fått skenet från Siriusstjärnan på himlavalvet att lysa lite starkare och det inger hopp om en ljusare framtid. Fyra superviktiga matcher återstår för herrarna och damerna ska snart kvala. I detta läge behöver lagen och föreningen allt stöd de kan få. Att framföra relevant kritik gentemot förenings ungdomsverksamhet här på forumet har jag inget emot men det som gör mig ledsen är att det sker just nu. Skulle vi inte kunna vänta, tills fotbollssäsongen är slut, med att diskutera bristerna i Sirius fotbolls ungdomsverksamhet?

[ Redigerat Fri Oct 05 2012, 17:06 ]

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Brekkan
Fri Oct 05 2012, 17:29
Registrerad medlem #32
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 08:28
inlägg: 50
Bra synpunkt! Det har du rätt i Nyllet! Jag är lite för insnöad... Sorry... Givetvis ska vi fokusera på det först.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Fri Oct 05 2012, 21:46

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Klart man alltid kan vänta med att diskutera saker och alltid fokusera på det som sker här och nu. Men det är ju inte så att detta inte diskuterades off season förra året. Och förrförra. Och året innan dess. Om än i lite andra former. Så jag förstår verkligen att folk tröttnar på detta. Det är en av anledningarna till att jag slutade blogga, och till att jag skriver rätt mycket mindre här än förut. Jag tröttnar själv på det. Och jag undrar ibland om allt man lyckats åstadkomma med att tjata om det är att klubben bara sluter sig och allt blir polariserat.

Det är fan som klimatfrågan. Man lackar ju ur på allt tjat om global uppvärmning till slut. Jorden gick ju inte under igår heller, och det är ju najst med lite varmare somrar liksom. Och är det förresten ens sant att det finns ett klimathot! Och även om det skulle vara sant, allvarligt talat, vad rör det mig egentligen? Det rullar nu.

Och så är det ju med allt det där Brekkan lyfter. (Det mesta av det är ju faktiskt inte särskilt svårt att dubbelkolla för den som tvivlar på själva faktabiten vad gäller gruppernas storlek, vilka som tränar, resultaten de gör, hur många som hoppat av, vad föräldrarna tycker, etc). Men även om det kanske är sant, vad spelar det för roll om Sirius kan fostra egna talanger egentligen? Så länge vi har någon som degar in den flis som behövs är det ju faktiskt betydligt enklare att bara köpa och låna spelare som blir över från Stockholmslagen kombinerat med andra halvlokala spelare från klubbar i lägre divisioner i närheten.

Dyrt kanske, men pengar är inget problem nu, och resultaten kommer fortare. Och på sikt - om vi går upp - kan vi sålla ut de lokala spelarna eftersom det är de som inte riktigt håller måttet (bara att titta på startelvorna) eftersom ungdomsverksamheten här har sett ut som den har gjort de senaste 20 åren. Vi har råd med det nu. BP kan lika väl utbilda de kommande Siriusspelarna som vi själva, förmodligen bättre eftersom de har vanan inne.

Jag jobbar verkligen på att försöka se det så. Vissa perioder under hösten har man fått se fantastiskt fin fotboll på Studan. Det är grymt kul! Vinna är grejen!

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Sutra
Fri Oct 05 2012, 22:31

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Jag har hållit mig utanför hela den här diskussionen eftersom jag som vanligt vet för lite. Men...

...för det första håller jag med om att detta är en plats så god som någon att skriva om detta på.

...för det andra tycker jag att det är asbra att Brekkan nöter på om detta. Han har passion, insikt och en åsikt. All respekt för att han inte ger sig.

...för det tredje undrar jag om det inte är dags för IK Sirius FK att få till nån slags öppen "framtidskväll"/"akademikväll" där företrädare för olika perspektiv på berätta lite om hur de ser på saken.

För även om jag som sagt hajjar noll, börjar det bli lite M Berglund-varning på "allt-är-frid-och-fröjd-budskapet." Man undrar ju liksom lite hur det står till egentligen.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System