Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Silly season 2012-2013
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Hornby
Mon Oct 29 2012, 10:42
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Min metod att hålla ångesten på hanterbart avstånd är att direkt börja blicka framåt. Vi har tydligen 17 spelare under kontrakt och det är ju en hyfsad grund att börja på. Visserligen lär vi tappa några av dessa spelare (Ante, Elliot och Calle?), men då får vi betalt. Det jag just nu vill se i blåsvart nästa säsong är en vinnarskalle på mitten och en måltjuv (oavsett hur det blir med Ante).


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Saemor
Mon Oct 29 2012, 10:50
Registrerad medlem #467
Registrerad: Wed Sep 14 2011, 17:08
inlägg: 646
Viktigaste av allt är att Bergstrand och Lagerlöf blir kvar.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 29 2012, 10:55
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Hornby skrev ...

...en vinnarskalle på mitten...


Mirza uppfyller väl det kravet med råge och lär bli kvar. Sen får man se om han kan hålla sig i spelbart skick lite länge nästa säsong.

Annars tycker jag det är hög tid att trimma kostnaderna till en lite mer realistisk division 1-nivå.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
med känsla
Mon Oct 29 2012, 11:10
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
Just vinnarskallar såg man ju för få igår och även mot Vasalund. Det var mera rädda vilsna pojkar som var rädda att göra bort sig och därför avstod att försöka det där allra sista som oftast avgör matcherna. Har ännu svårt att fatta att det gick så här när det såg så otroligt bra ut för tre-fyra omgångar sedan, efter Väsbymatchen. Kanske det gick lite för lätt där och en del av pojkarna trodde de var bättre än vad de i själva verket är.
Målskytt ja! Ante kanske är hämmad av skada men då är ju frågan om han skulle ha spelat alls?

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Nyllet
Mon Oct 29 2012, 11:27
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Antes huvudspel är i landslagsklass men i övrigt......tja. Fast lämnar han Sirius kommer han säkert att ösa in mål för sin nya klubb.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Sakul
Mon Oct 29 2012, 11:39
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
Äh, man gör det så jävla lätt för sig när allt ska bero på att det saknas vinnarskallar, "hjärta" och så vidare. Vad jag såg igår var ett lag som ville vinna den här matchen mer än något annat, men som blev utmanövrerade av ett för dagen bättre ÖFK som försvarade sig med 11 man bakom bollen och gjorde det jävligt bra. Det behöver inte vara svårare än så, Blåsvart saknade inte vinnarskallar och man gjorde inte en särskilt dålig match över huvud taget. Att anklaga dem för att inte vilja vinna matchen tillräckligt mycket är bara fruktansvärt löjligt.

ÖFK har uppenbarligen värvat ihop en jävligt bra trupp, det finns en anledning till att de vinner serien. Tror de klarar sig bättre i Superettan än VSK och UFC, går det knackigt plockar de bara in några brasilianare. Jag vet inte, men jag tycker det är rätt talande att de på sin hemsida har väldigt få fakta om sina spelare, men lyfter fram vilken klubb de kom ifrån. http://www.ostersundsfk.se/?page_id=455

Det är deras sätt att nå Superettan, och det är inte allt för långt ifrån hur vi försöker göra det, jag konstaterar bara att det var inte som att vi blev slagna av ESK. Det här är en klubb med resurser, som dessutom är bra på att utnyttja dessa.
Tillbaka till toppen
Hurst
Mon Oct 29 2012, 12:40

Registrerad medlem #460
Registrerad: Wed Aug 31 2011, 22:44
inlägg: 82
Jag vill ha spelare från Uppsala/Uppland och inte en massa f.d. talanger från Stockholm. För min del får det gärna innebära att man accepterar en lägre profil under några säsonger och låter Björk, Bergman m.fl utvecklas (Skoglund har f.ö. utvecklats enormt mkt den här säsongen). Anledningen är helt enkelt att jag gillar ett sånt Sirius mer än ett anonymt lag som byts ut till 50% inför varje säsong. Jag menar, någonstans håller väl de flesta på IKS pga identifikation med Uppsala. Annars gör man väl som de flesta andra och stödjer något häftigt lag i Stockholm eller utomlands. Säger inte att vi ska ha en hel startelva från Uppland, men om vi ändå inte kan värva oss uppåt kan vi lika gärna försöka göra ngt riktigt ordentligt istället. Då tror jag att resultaten kommer också.

Paradoxalt nog (inser att upplägget ovan aldrig kommer genomföras) tycker jag vi ska behålla tränarna (det tyckte jag även om Brännan/Andric...). Jag vet att det är klyschigt att prata om långsiktighet men jag vill helt enkelt att IKS ska vara en sådan förening. Så trots att nuvarande duo förmodligen innebär ännu fler gamla BP-, AIK- och Hammarby-spelare måste de få sin chans.

Sen tycker jag man ska vara försiktig med att ta fram stora sågen. Det är alltid svårt att vinna en serie, Östersund har också satsat stort. Vi har trots allt varit riktigt nära. Är vansinne att prata om ett fullständigt misslyckande, då skulle man ha gjort det redan innan matchen igår, och det var det inte många som gjorde. Argumentet i UNT idag att Sirius är sämst när det gäller ger jag inte heller mkt för. Även om analysen kanske är korrekt i sig är den egentligen irrelevant eftersom norrettan inte spelas i cupformat. Eftersom alla matcher är lika viktiga gäller det minst lika mycket att vara bra när det inte gäller, t.ex. hemma mot Frej i våras.

Finns naturligtvis massvis med andra bra åsikter och perspektiv. Kände bara att jag var tvungen att skriva lite...



http://www.youtube.com/watch?v=ylftUmF-GSw&feature=related
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Oct 29 2012, 14:56
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Sakul skrev ...

Äh, man gör det så jävla lätt för sig när allt ska bero på att det saknas vinnarskallar


Kanske är det så, men om man jämför med 2006 så ser man ganska tydligt att vi då hade spelare som Daouda, Brännan och Olle. Tycker inte riktigt att vi har dessa spelartyper i nuläget.

Jag tycker dock mig se de rätta tendenserna hos t ex Kim och Calle. Förhoppningsvis kan också Mirza kliva fram nästa säsong.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 29 2012, 15:10
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Jag tycker vi kan behålla följande:
Bylle, Linus, Calle, Kalle, Elliot, Kim, Moses, Ian, Björk, Bergman, Petter.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Oct 29 2012, 15:26
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Mycket bra Hurst, håller med om allt, nästan... fast inte riktigt slutklämmen. Det kan inte bara vara slump och tillfälligheter att vi fyra år på raken stupar på mållinjen med pyttemarginal. Om vi nu skulle befinna oss i en toppstrid nästa oktober igen kommer ju garanterat vårt sorgliga facit de senaste fyra åren upp på bordet igen. Och då måste vi kunna hantera det på något sätt.

Men jag tror att det kommer att ta tid att återhämta sig från de här käftsmällarna. Efter Visby 2001 följde tre hundår. Jag är rädd att det kan bli några sådana igen.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 29 2012, 15:42
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Hellre ett yngre lag än ett fullt med avdankade stockholmare. Tar gärna en stabil mittenplacering då, men med utvecklingsmöjligheter för framtiden. Dock är det lite oroande att jag läste att Kim tycker talangerna i Uppsala har fel attityd, lite av en kulturchock jämfört med BP.
Tillbaka till toppen
Hornby
Mon Oct 29 2012, 15:43
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Meisels har med denna spelare i en möjlig blåsvart startelva 2013:

http://www.syrianskaif.com/player.asp?id=14



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Håwe
Mon Oct 29 2012, 15:59

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Sallanto är snuskigt bra när han är som bäst men väldigt ojämn. Han uttryckte ju tidigare i höstas själv tveksamhet till att pendla när han fick frågan om han kunde tänka sig Sirius. Men kan man motivera honom så varför inte.
Det som stör mig mest i hela snacket runt Sirius efter matchen är det stöd som Uppsala som stad i stort visar, när det går bra, javisst skitkul med Sirius men i motgång finns det så många gamar som bara gottar sig eller förbannar allt. Har roat mig senaste månaden med att följa det som skrivs om Östersund där uppe och det känns som om de har haft mycket mer av hela stadens stöd och den energin har burit dem långt.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Mon Oct 29 2012, 16:07
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Självklart. Alla 5400 som var på Studan igår säger ju att dom går på alla Sirius matcher. Klacken var också dubbelt så stor, varav alla självklart står i klacken varje match. Utmärkande för just Uppsala är att även när det går skitbra så finns det gnällgubbar som säger "men det här håller ju inte i Superettan". Så oavsett vad Sirius gör är det bara skit ändå.
Tillbaka till toppen
med känsla
Mon Oct 29 2012, 19:37
Registrerad medlem #474
Registrerad: Sat Oct 29 2011, 13:52
inlägg: 863
Det viktigaste nu inför nästa säsong är väl ändå att skrapa ihop smulorna som är kvar, dvs vilka man VILL ha kvar och vilka som VILL vara kvar, sen skapa en trovärdighet mot sponsorer och publik, först och främst sponsorerna som skall betala för dessa motgångar. Det vore fel att bara utnyttja Ågerups miljoner till A-laget när egentligen det är underifrån som spelarna skall byggas upp och ge nya duktiga lirare om några år från egna led. Som man senare kan sälja och få hyggligt bra betalt för osv. Så frågan nu måste främst vara hur skapar man igen ett trovärdigt paket att sälja in hos alla som skall betala? Varför skall företagen satsa pengar i Sirius fotboll när man också kan synas hos ex vis Storvreta eller Uppsala Basket som har ständiga positiva vibbar kring sina varumärken. Just nu tänker man ju främst på gråtande tränare och spelare när det är Sirius fotboll.

bandy bandy

Tillbaka till toppen
Jerry
Mon Oct 29 2012, 20:05
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
Årets trupp kan väl knappast anklagas för att ha bestått av avdankade Stockholmare, så jag förstår inte riktigt snacket där. Klart det vore schysst med fler lokala talanger, men då måste ju dessa finnas också, vilket ju inte verkar vara fallet.

Då är vi tillbaka på snacket om akademins utformning, och även om den skulle lösa sig till det bästa redan idag, så lär vi inte kunna plocka upp så överdrivet många spelare därifrån på flera flera år.

[ Redigerat Mon Oct 29 2012, 20:07 ]
Tillbaka till toppen
Jerry
Mon Oct 29 2012, 20:09
Registrerad medlem #124
Registrerad: Tue Feb 06 2007, 19:10
inlägg: 158
För övrigt är det ju pisstungt nu förståss, men det känns redan lite lättare. Hade så djävla gärna velat se några schyssta matcher här i min närhet (Malmö) nästa år bara. Men va fan man får väl gå på damerna istället.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 29 2012, 22:32

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Vi behöver nog få in den här killen. Nån som kan ta tag i skiten liksom.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8375312

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Landau
Mon Oct 29 2012, 22:52
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Jerry skrev ...

För övrigt är det ju pisstungt nu förståss, men det känns redan lite lättare. Hade så djävla gärna velat se några schyssta matcher här i min närhet (Malmö) nästa år bara. Men va fan man får väl gå på damerna istället.


Jag bor i Lund, så jag känner precis likadant. Har involverat mina studentvänner i Siriusvärlden, och fått dem taggade på eventuella bortamatcher i Skåne. Men det är längesedan en Siriussäsong har slutat bra nu.
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Mon Oct 29 2012, 23:10

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Mer på allvar så tror jag inte att vi tappar någon kontraktsbunden spelare som vi faktiskt vill ha kvar. Möjligtvis med undantag av Ante. Han har trots allt gjort ett mål mer än i fjol och ligger konstant på ett rätt imponerande målsnitt sett över två säsonger. I år får man ju dessutom väga in att han spelade en tredjedel av säsongen som yttermittfältare. Inga andra spelare är nog tillräckligt heta för att andra klubbar ska dra upp plånkan.

Jag tycker också att Kim och Tolle ska stanna även om jag tycker att de har stått för en jäkligt märklig insats i år. Jag tror fortfarande att Sirius problem är på en mer strukturell nivå än på tränarbiten. Dock tror jag att de måste få ett tydligare uppdrag som inkluderar spelarutbildning och spelarutveckling. I år verkar de ha fått ett enda bud - gå upp till varje pris. Det håller inte. De tycker inte våra egna ungdomar håller - well, det borde vara en del av ert uppdrag att arbeta med den biten i så fall. Att åka runt och se varenda div II och III-lag i trakten och jobba med långsiktig spelarutveckling och spelarutbildning. Värva billigt, sälja dyrt på sikt. En sådan process tar minst 5-7 år skulle jag tro. Det var ju också det klubben inledde när man startade akademin och det var det uppdraget Brännan (och Antonio) till slut fick - långsiktig sportslig utveckling av klubben och spelarna. I år har vi vikt av från den linjen till förmån för jakten på superettaplats och alltså tagit ett steg tillbaka. Skillnaden är den mellan "ni får de resurser ni behöver, men vi ska upp i Superettan" och "ni får de resurser ni behöver, och ni ska framför allt bygga en stabil sportslig grund i Sirius".

Vi har många bra spelare för nivån som står under kontrakt. Komplettera med unga egna samt spelare från lägre divisioner och arbeta med utveckling av akademin och individerna som redan finns på plats. Det kanske kostar ett mellanår, men det bygger hållbart för framtiden i alla fall.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 30 2012, 03:06

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ante på FB: "Flyttar till Stockholm i början på nästa vecka." Flyttar till Djurgården då också, eller?

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Oct 30 2012, 05:38
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Eller BP.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Oct 30 2012, 08:26
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ante fyller 25 nästa år och har en uttalad målsättning att spela så högt upp i seriesystemet som möjligt. Jag räknar inte med honom nästa säsong.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Oct 30 2012, 09:52
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Av de utgående kontrakten ser jag väldigt gärna att man förlänger med Ian, Kim och Linus. Sosseh? Jag är tveksam.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Landau
Tue Oct 30 2012, 11:28
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Nej Sosseh har inte haft någon vidare säsong. Har svårt att se att han blir kvar. Vi måste ha in nya offensiva krafter.
Tillbaka till toppen
Joint
Tue Oct 30 2012, 15:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Nu var nog flytten mest för att tjejen ska plugga på KTH och att Ante är en toffel... Just han har gjort många mål, och har sina spetsegenskaper som spentsen, men vek också ned sig i de "stora matcherna". Jag tror inte att Ante är så mogen för elit än. 'Erlingmark' var det väl som kallade Ante-Sosseh "hög superettan-klass" inför säsongen. Sosseh har inte gjort någon glad, mer än i cupmatchen (grym cupspelare, att han inte fick förtroende efter det kändes tveksamt) och CG har inte alls kommit till sin rätta. Därför vill jag nästa säsong ha in en rutinerad anfallare, som man kan ha bredvid Ante eller som komplement till honom. Någon som varit med förr, som vet vad det krävs, som skjutit upp ett lag en serie och gjort massa mål...

I övrigt ser det ju bra ut med typ 17 kontrakterade, men man bör omförhandla med Smedjen och Kim, de har utvecklats väl och bör om inte annat få flera förslag runtom.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Tue Oct 30 2012, 16:07
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Ja VSK lär ju slänga sig på luren, plus ett gäng äckliga pisslag från 08.
Tillbaka till toppen
RRR
Tue Oct 30 2012, 17:32

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag vill att alla nästa år tar sitt ansvar och går upp, orkar inte lära mig nya spelare

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
CarlApan
Thu Nov 01 2012, 13:04

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Ingen surprise att OZ lämnar kanske.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Håwe
Thu Nov 01 2012, 13:27

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Verkar redan klart enligt untbloggen. Blir det tillbaks till GUSK eller måhända Frej?

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System