Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Kvalet 2016
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Joint
Wed Jan 06 2016, 02:15

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
16 poäng kvar att spela om.
10 poäng upp till okval.
9-10-placerade Kungälv-Broberg har kvar att mötas i returen. De kommer alltså att ta minst 17p.
Går vi rent tar vi 22p.

Så, glöm och dröm. Kval blir det ju. Och vilka vill man möta där?

ES-lag 11-14 + AS-duo
ES-lag 12-13 + AS-duo

Det skiljer 2p mellan Kalix-Tillberga och 3p mellan Sirius-Gripen. Ska mycket till för att något annat lag ska dras in i denna kvalstrid. Ödena känns utkristalliserade med undantag för åttonde slutspelsplatsen.

Från ES tar jag nog trots allt helst Tillis (nära och, senaste mötet till trots, inte så mäktiga) så för mig får serien gärna sluta som nu.

Från AS vettefan.

I norr känns Ljusdal lite läskiga om de får behålla Törnberg. Annars är det Tellus, Katrineholm, Falun och kanske Unik som kämpar om den andra kvalplatsen. De känns inte läskiga, fast Tellus verkar lite luriga, med en Klasse som öser in mål.

I söder känns Nässjö givna och bättre i år, särskilt om Sälen spikar igen kassen. Tredje gången gillt i år? Övriga som gör upp om det där är Boltic, Motala och Jönköping. Tar gärna någon ur denna trio, om än att Boltic skrämmer något.

Undantaget Gripen tog AS-lagen i fjol 0 poäng (Falun), 2 poäng (Nässjö) och 3 poäng (Katrineholm).

Vinna kvalet, vinna kvalet, Sirius..!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Jan 06 2016, 09:27
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kalix eller Tillberga? Sportsligt spelar det absolut ingen roll. Ingen av dem åker ur ändå, så jag tar mycket hellre Tillberga för avståndets skull.

Ljusdal eller Nässjö? Ingen av dem tror jag har samma kvalitet som Gripen och Tillberga har haft i tidigare kval. Känns hyfsat jämnt mellan dem, men jag tror att jag hellre tar Ljusdal, trots Törnberg. Ljusdal har vunnit mycket, men aldrig stort, och de verkar inte superdominera sina matcher. Nässjö tror jag vill uppåt nu när de är av med Gripen, samtidigt är de inte jättemycket bättre än ifjol.

Brögäng från norr eller brögäng från söder?
Spelar knappast någon roll där. Är lite rädd för Klasse i Tellus, och UNIK-derby både skrämmer och kittlar. Södergängen tror jag är ganska klena allihop.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Wed Jan 06 2016, 10:08

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Vill ha tillberga endast för lättare resa. Sen vill jag verkligen inte ha ljusdal som jag fortarande tror kan bli farliga i ett kval. Så eftersom nässjö vinner södra tar jag dom och gärna unik ur ett publikperspektiv. Men jag förstår inte hur så många i västra är så sanslöst övertygade om ett enkelt kval. Dom djupdykningarna vi gör i matcher är ju inte lätt att bara undvika i kvalet och som vi har spelat på slutet kan absolut toppen i as hota oss.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jan 06 2016, 12:40

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Ja, serietvåorna är nog inget större hot egentligen.
Nässjö känns givna seriesegrare i söder. En uddamålsförlust i Jönköping är enda plumpen.
Ljusdal är inte lika givna seriesegrare i norr, men det känns som att de bara kommer att bli bättre och fem (troligen sex efter dagens match) raka segrar vittnar kanske redan om det. Det och en förmodad stor revanschlusta kan skrämma även mig.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Jan 06 2016, 12:55
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Usch ja, kvalspel känns ju alltid obehagligt. Det faktum att blåsvart är extremt ojämna gör ju inte saken bättre. Nu tror jag inte UNIK når ända fram men visst skulle det vara extra spännande att möta dem i ett kval. Kan säkert locka 2000-3000 pers och dessutom spar vi resepengar.

[ Redigerat Wed Jan 06 2016, 12:57 ]

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Jan 06 2016, 13:01

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Tycker det blir än mer nervkittlande att möta Unik. Får VP-vibbar över det. Visst, roliga publikmatcher kanske, men vidriga matcher med tanke på att Unik lär gå all in på just dessa matcher och på försäsongen spelade de ju jämnt med oss. Huvva!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Jan 06 2016, 13:23
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nu torskade de precis mot Tellus, så chansen/risken har minskat.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Jan 06 2016, 15:49
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Och Ljusdal tappade just poäng hemma mot Gurraberg. Som sagt, de dominerar inte direkt i sin serie. Därmed inte sagt att jag inte är rädd för dem.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Jan 06 2016, 15:55
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Kanske något AS-lag kan ta någon enstaka poäng av något ES-lag i kvalet. Större under har väl hänt.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
svennis
Wed Jan 06 2016, 16:05
Registrerad medlem #565
Registrerad: Thu Jan 30 2014, 21:03
inlägg: 456
Tellus är jobbiga att möta med sitt passningsspel likt Barcelona..Katrineholm lite mer fart och Ljusdal en massa griniga gubbar men inget lag i norr bord vi vara rädda för.(Unik saknar fart men Sundin ofta bra.
Tillbaka till toppen
RRR
Wed Jan 06 2016, 19:49

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag vill möta Boltic

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
kniv-jonas
Thu Jan 07 2016, 11:17

Registrerad medlem #13
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:10
inlägg: 3132
Brukarn skrev ...

Och Ljusdal tappade just poäng hemma mot Gurraberg. Som sagt, de dominerar inte direkt i sin serie. Därmed inte sagt att jag inte är rädd för dem.


Jo men det va i en match som spelades 3*30 och utan ett intressant nyförvärv.
Tillbaka till toppen
Jocke
Thu Jan 07 2016, 14:03
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Ljusdal har haft det svårt mot många lag i år men de kan å andra sidan ha samma upplägg som vi dvs att spela ihop ett lag och vara på topp till kvalet. Sämst tvåa blir de nog i den serien hur som helst.

Katrineholm verkar ha kommit igång efter en usel inledning.

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Jan 07 2016, 16:46

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
LBK har en rätt vass och rutinerad mini-målis i Svensson, men han har nu inte stått på länge. Långtidsskadad? Men de har en del rätt bra spelare i truppen, typ "Beja", Törnberg och Skarps samt nu eventuellt det där nyförvärvet från Bollnäs/Snoddas. De har dock inför denna säsong tappat sina bästa spelare till Edsbyn, Broberg, Bajen och Hydas till oss. Lägg därtill att säsongen innan de åkte ur klarade kvalet på maxflyt.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
garligur
Fri Jan 08 2016, 06:44

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Svensson har något okänt knas i ryggen. Osäkert hur länge han blir borta.

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Jan 08 2016, 07:47
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Vi har 8 matcher kvar att fixa till ett vinnande spel till kvalet. Lägstanivån måste bli avsevärt bättre. Och som sagt av andra, spelet på mittfältet måste förbättras, både vad gäller defensiven och offensiven. Kan vi ordna detta tror jag vi klarar kvalet utan att bli nervvrak.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Jan 16 2016, 09:33

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
I och med gårdagens förlust är det nu matematiskt omöjligt att nå okval. Med fem omgångar kvar.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
CarlApan
Sat Jan 16 2016, 12:01

Registrerad medlem #49
Registrerad: Tue Oct 24 2006, 12:56
inlägg: 4950
Jaha då får väl jag ge upp tanken om oval också då. Bittert.

Alcohol is only a temporary solution if you stop drinkin'
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sat Jan 16 2016, 16:00
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Ljusdal fick kämpa för att spöa UNIK (2-1). 2-1 i 88:e min på hörna. Man ska i och för sig inte underskatta LBK men nog ska vi kunna slå Ljusdalsklubben.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Sutra
Sat Jan 16 2016, 16:16

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Tror att det mentala kommer att vara helt avgörande. Den nivå laget visat ett antal gånger under säsongen måste ju räcka vansinngt långt i ett kval. Och förhoppningsvis innebär Eskhults återkomst samt den harmoni som jag tycker framskymtar från gruppen att man kan plocka fram det spel och den inställning som krävs.

Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Jan 20 2016, 20:56
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Skulle förvåna mig mycket om inte Eskhult lirar i kvalet. Bara det att han finns med i laguppställningen kommer att få motståndaren att darra på manschetterna.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Jocke
Thu Jan 21 2016, 05:45
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Skulle förvåna mig om inte Eskhult lirar redan innan kvalet

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Jocke
Fri Jan 22 2016, 09:50
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Intressant match i Allsvenskan norra idag. Katrineholm mot Ljusdal

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Jan 23 2016, 13:27
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Känns väldigt vidöppet mellan Tillberga och Kalix om elfteplatsen, och Kungälv kan faktiskt dras in också om vi slår dem på Studan. Tror Tillberga slår Kalix imorgon och får försprång i både poäng och målskillnad. Men sen har Kalix ett mycket lättare program efter VM-uppehållet.

Förresten är jag inte riktigt lika säker på att jag hellre möter Tillberga längre. Känns som att vi har större chanser att knipa poäng av Kalix nu, och det är väl kanske ändå viktigare än det ekonomiska ändå?

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Jan 25 2016, 07:59
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Kvaldimman börjar lätta så smått. Jag skulle tro att det är minst 70 % sannolikhet att kvalgruppen ser ut antingen så här:
Tillberga/Ljusdal/Boltic.

Eller så här:
Tillberga/Nässjö/Tellus.


[ Redigerat Mon Jan 25 2016, 08:03 ]

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Jocke
Mon Jan 25 2016, 11:26
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Jag tror det blir Kalix i vår grupp samt Ljusdal och Jönköping.

Den 13 februari möts Boltic och Jönköping. Domare: Andreas Broberg

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Jan 25 2016, 11:50
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag ser det som osannolikt. Tror Tillberga får svårt att hålla Kalix bakom sig, eftersom Kalix har en match mindre spelad och ett mycket lättare spelschema. Tippar att Tillberga tar två pinnar, men att Kalix tar minst fyra.

Boltic har en stor fördel i att man möter Jönköping på hemmaplan, plus att de redan mött Nässjö två ggr.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
svennis
Mon Jan 25 2016, 15:54
Registrerad medlem #565
Registrerad: Thu Jan 30 2014, 21:03
inlägg: 456
Hoppas det blir Kalix.Nässjö.unik.
Tillbaka till toppen
Jocke
Wed Feb 03 2016, 08:51
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Idag sänder bandypuls matchen Rättvik-Falun (gratissändning). Det kan vara ev kvallag. Det lutar väl åt att Tellus tar kvalplatsen men det är ju inte färdigspelat än.

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Feb 03 2016, 14:36

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Låter osannolikt med ett dalalag i kval, den eventuella vinnaren i det derbyt är ändå fem pinnar efter Tellus, och det är bara åtta poäng kvar att spela om. Högst troligt att Tellus blir tvåa där. Katrineholm har tre poäng upp, men en match mer spelad. Dessutom kass målskillnad. Unik har en liten chans då de har god målskillnad också, men då måste de nog gå rent.

Ljusdal tycker jag inte skrämmer något särskilt. Deras rutinerade målis är fortsatt borta från bandyn. Sedan har de förvisso vunnit en del, men det är inte med imponerande siffror utan oftast med något ynka mål sådär. För att gå upp till elitserien bör man nog vara mer överlägsen än så. Dock känns det klart att de vinner serien, då de har kvar att möta seriens två sämsta lag. Skarps, Törnberg och Beja är en lite skrämmande trio dock.

Nässjö däremot känns som mardrömsmotståndaren i allsvenskan. De har ju varit desto mer dominanta i sin serie. 109-54 i målskillnad, att jämföra med Ljusdals 80-43 med en match mer spelad. Senast avfärdade de Jönköping med 9-3, däremot spelade de 3-3 mot Boltic för ett par omgångar sedan som då allt mer tagit ett grepp om den andra kvalplatsen.

Nässjö har, om han är i sitt esse, en klassmålvakt i Sälen. Han har varit i denna sits förr och gjort det med bravur. Det är lite läskigt. Sedan tycker jag att de har en klasspelare i Suzdalev, förvisso rätt åldersstigen (fyller 39 år i kvalet), men lik förbannat lär han hålla hög klass. Före detta "PG", numera Thulin, är ju också en halva av riktigt hög klass. Kapten Styrbjörn har även han en massa elitseriemeriter. Lägg därtill ett koppel av bra ynglingar.

OK, Nässjö tog bara två poäng i Sirius kvalgrupp för två år sedan, men de hade lite stolpe-ut då. Bl.a uddamålsförlust mot oss x2. Tror att de är bättre denna gång.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System