Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Ovidkommande
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Sirius historiska
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Sutra
Fri Apr 10 2015, 12:14

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Finfin läsning. Att säsongen var då till den milda grad kass hade jag glömt. Men Edsbytrippen minns jag också för att en lite morgontrött/hes Lasse Svensson klev på bussen för att informera om vad som var på gång i klubben och visa uppskattning för Västra. Jag blev glad och fick hopp. Bra gjort.

Tack Brukarn!
Tillbaka till toppen
Sutra
Fri Apr 10 2015, 12:15

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Och förresten, vilje. Är den sämsta säsongen i modern tid?
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Apr 10 2015, 15:07
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Alltid svårt att jämföra säsonger, men jag tycker 01/02 var ännu sämre. Vi spelade in lika få poäng, men 01/02 var vi som sämst i fortsättningsserien och var nedflyttningsklara med fem omgångar kvar. Dessutom 0-13 mot Gripen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Sutra
Sat Apr 11 2015, 09:35

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Brukarn skrev ...

Alltid svårt att jämföra säsonger, men jag tycker 01/02 var ännu sämre. Vi spelade in lika få poäng, men 01/02 var vi som sämst i fortsättningsserien och var nedflyttningsklara med fem omgångar kvar. Dessutom 0-13 mot Gripen.


Svårslaget.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Jun 20 2015, 13:23
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Äntligen är fotbollssäsongen 2004 uppe i Sirius Historiska. Det är på många sätt den värsta, på andra sätt den bästa, och på alla sätt den viktigaste säsongen jag har upplevt. Därmed blev texten också lite extra lång, men för den som inte orkar med alltihop så rekommenderar jag iallafall att läsa om domarskandalen mot Enskede, vändningen borta mot Vallentuna, och skadeglädjen kring ESK's degradering på hösttampen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Jun 21 2015, 00:12

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Fantastiska återblickar, tack Bruk. Jag såg ju dessa säsonger ur ett par barnaögon så det är onekligen kul att få nya infallsvinklar på hur det var när det begav sig. Keep it up!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Joint
Sun Jun 21 2015, 01:10

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
"Du gjorde hela tre sejourer i Sirius (1998-1999, 2002-2005, 2008-2010), vilken är du mest nöjd med?
- Ja, jag undrar om jag inte är historisk med det?"


Mani tillhörde Sirius 1991/1993, 2000, hösten 2004, och 2006-2011.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Hornby
Sun Jun 21 2015, 10:12
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Mani debuterade dock i A-laget först 2004. Jag tror dock att Henke Eriksson gjorde fyra sejourer i blåsvart; 1991-94, 96-98, 2001-04 samt höstsäsongen 2005. Inte helt säker på säsongen 1995 och jag orkar inte rota fram mina anteckningar.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Brukarn
Sun Jun 21 2015, 12:37
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
P gjorde faktiskt reservationen att Henke möjligen kunde slå det. Jag hade faktiskt glömt att Henke gjorde comeback 2005, men det är ju alldeles riktigt.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Sep 04 2015, 20:01
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Lite försenat p.g.a semester och hemsidehaveri kommer här nästa bandykapitel i hemsidans historiska sektion. Den här gången fördjupar vi oss i den bästa sortens säsong - den när man går upp. Vilket vi gjorde säsongen 2004/05.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Jocke
Sat Sep 05 2015, 14:29
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Underbart! Jag gillar verkligen dessa!

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Mon Sep 07 2015, 09:31
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Som vanligt väldigt trevlig läsning Brukarn!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Oct 15 2015, 11:33
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nu har historiesektionen tröskat sig igenom hela den hemska första halvan av 00-talet. Nu är det dags för den betydligt trevligare andra halvan, och det var fotbollssäsongen 2005 som saker började röra på sig.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Jocke
Thu Oct 15 2015, 12:24
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Om du inte har väldigt fina anteckningar så gissar jag på en bokstavskombination för att komma ihåg allt detta.
Kombinationen är såklart I K S

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Oct 15 2015, 12:26
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
En enorm kulturgärning!

Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Oct 15 2015, 12:32
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Gedigen research på universitetsbiblioteket är receptet.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Oct 15 2015, 12:36
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Kan man redan nu lägga en förhandsbeställning på kommande bok som förhoppningsvis också innehåller den eminenta bortaguiden?


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Joint
Thu Oct 15 2015, 13:39

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Grymt!

Har ett traumatiskt minne av att Gusk hade ett jäkla sambatåg på både löparbanorna och delvis sambaorkestern på huvudläktaren (något försök till klack). Lite skillnad mot läget i dag, även om Gusk huserar på samma nivå. Men näringskedjan har målats om – blått och svart gäller, no doubt. Gulsvart – ett minne blott, på så sätt. Det kändes som att den stora massan i dessa lokalderbyn oftast höll på Gusk eller Vepe, men underdogsperspektivet ska inte underskattas. Och visst, de var en fluga.

Apropå "kola"-referenserna så ryktas det ju om att "Skiljebos supertalang" torskade för just det i vintras. Mannen, myten ...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Sat Oct 17 2015, 15:13
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag har inga direkta minnen från det här derbyt, däremot från året innan när vi åkte på stryk. Och ja, den stora massan höll verkligen på GUSK på den tiden. Kändes som att det var Västra mot världen.

Men publiksiffran är ju faktiskt helt sjuk - 3400 på division 2-fotboll. Det är ju mer än vad vi haft på en enda match i år när vi jagar allsvenskan. Som sagt, Uppsalaborna älskar sina jippon.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Sat Oct 17 2015, 17:14

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Gusk hade/har ändå runt tusen medlemmar. IKS hade ju knappt ungdomslag i alla kullar på den tiden. Men ja, riktigt sjukt att vi inte kommit upp i den publiknivån i år då vi gör Uppsalas bästa fotbollssäsong på över 40 år ...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Dec 10 2015, 15:19
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Ett nytt kapitel i Sirius 00-tal: Bandysäsongen 2005/06 - och det första slutspelet jag såg.

Annars måste jag säga att det mest slående var hur otroligt dåliga publiksiffror vi hade. Dagens publik framstår ju som fantastisk i jämförelse. Ett axplock av pinsamma siffor:

Sirius-Falun, 311 åskådare (gratismatch i grundserien)
Sirius-Motala 172 åskådare (viktig match i bottenstriden)
Sirius-Vänersborg, 526 åskådare (vår första slutspelsmatch på 12 år)

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Dec 10 2015, 16:04

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jepp, riktigt kassa publiksiffror på den tiden, men knappast saltade som är känslan nu. Någon funktionär berättade ju t.o.m att de räknar med varenda kotte som är på Studan d.v.s funktionärer, spelare m.m i själva publiksiffran. Tror dock att vi vann många nya supportrar i och med succésäsongen. Ok, många utav dem har säkert tröttnat i dag, men som sagt.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Feb 12 2016, 23:30
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
2006 - den absolut viktigaste säsongen jag upplevt. Och den säsong jag om jag kunde skulle vilja uppleva om och om igen. Men nu kan man åtminstone läsa om den:

http://www.vastrasidan.se/web/fotbollssasongen-2006/

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Sat Feb 13 2016, 09:45
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Som vanligt fantastisk läsning! Och jag väntar fortfarande på boken.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Brukarn
Tue Feb 16 2016, 11:58
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Vi får se, men kanske kan delar av materialet dyka upp i en högst eventuell jubileumsbok någon gång i framtiden.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Tue Feb 16 2016, 12:33
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Hoppas på det.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Mar 17 2016, 12:34
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Hittade det här i "byrålådan". Kanske kan det intressera någon:

"
Krönika 1997 eller Återtåget

Efter degraderingen förra säsongen var det dags att ta nya tag i division 2. Dan Sundblad anställdes som ny tränare och bland nyförvärven fanns den unge mittbacken David Ljung och den rutinerade forwarden Kjell Johansson, båda från Gimo. Lämnade truppen under vintern gjorde bl a Anders Hjelm, Tom Nilsson, Lars Geschwind och Einar Brekkan. Ganska tunga tapp alltså, men Sirius betraktades ändå tillsammans med Visby/Gute och Sandviken som en av favoriterna till seriesegern.

Det kan sägas på en gång att blåsvart gjorde en fantastisk säsong och gick obesegrade genom hela serien. Det blev ändå spännande ända in på mållinjen, men låt oss ta det hela från början. Sirius inledde med en stabil 4-0 seger borta mot Älvsjö, efter ett hattrick av blivande skyttekungen Henrik Eriksson. Detta följdes upp av ett kryss (1-1) mot det som skulle bli den främsta utmanaren, Sandviken. Denna match minns man nog mest för att embryot till det som sedan skulle bli Västra Sidan syntes och framför allt hördes för första gången.

Sedan vann Sirius 6 matcher i rad, innan det blev ett nytt kryss (2-2) hemma mot Café Opera. Efter vissa problem ska tilläggas. I sista matchen innan sommaruppehållet ställdes man mot svåra Visby/Gute på Studan. Det blev en 1-0 seger sedan den notoriske målskytten Henrik Eriksson gjort det avgörande målet.

Efter uppehållet vände serien med en 0-0 match på Gotland. Hösten blev något svajigare än våren och man blandade segrar med oavgjorda matcher. I sjuttonde omgången var det dags för derby på Idrottsgården i Gimo. En busslast med blåsvarta supportrar fick se Gimo chocka Sirius och ta en 2-0 ledning. Men Uppsalas stoltheter lyckades hämta upp underläget och klara oavgjort efter mål av Henrik Eriksson och Martin Axelsson. Den senare gjorde en mycket stark höst.

Efter ytterligare ett par kryss och en 4-0 seger mot Enebyberg (hattrick av Kjell Johansson), var det så dags för seriefinal mot Sandviken uppe på Jernvallen. Storpubliken varav många från Uppsala fick se en målrik och mycket underhållande match (3-3) där alla målen gjordes under den första halvtimmen.

Nu behövde Sirius "bara" vinna mot Älvsjö hemma på Studan i sista omgången. Det var nervöst och krampaktigt till en början, men när Johan Tesséus i sin sista match i den blåsvarta tröjan gav sitt Sirius ledningen, så löstes de flesta nervtrådarna upp och efter mål av Martin Axelsson var saken klar!

Sirius var tillbaka i ettan igen!

Som sagt en fantastisk säsong, där man förfogade över både en ramstark defensiv (13 insläppta mål, Fredrik Sundfors höll nollan i 13 matcher av 22!) och en målfarlig offensiv där Henrik Eriksson och Martin Axelsson stod för de flesta fullträffarna (13 respektive 9 mål). David Ljung imponerade stort som mittback, men försvann tyvärr efter säsongen till AIK.

Men innan det hann han tillsammans med de övriga blåsvarta hjältarna fira seriesegern i Rio!"



Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Mar 24 2016, 07:41
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Grävde lite djupare i "byrålådan". Håll till godo:

"Krönika 1996 eller Hur kunde det bli så här?

Efter den framgångsrika hösten -95 präglades det blåsvarta lägret av en viss optimism inför den nya säsongen. Under vintern förstärktes truppen med målfarlige forwarden Jonny Blom från Sandviken, stabile mittbacken Johan Lindhe från Öster och hemvändarna Magnus Nordelind och Henrik Eriksson från Gimo respektive GUSK. På minuskontot fanns bl.a. Magnus Wikman och Darren Foreman.
Uttalanden som "den starkaste truppen på mycket länge" kunde höras i den närmaste omgivningen omkring laget.

Och det började mycket bra med en 5-0 seger uppe i Luleå! Sedan följde dock 3 mållösa matcher som bara gav 1 poäng, innan det åter blev en säker 3-0 seger hemma mot BP i den femte omgången. I det läget hade firma Eriksson/Brekkan gjort 6 av lagets 8 mål. Denna gång följdes trepoängaren av hela 5 matcher utan mål framåt och ynka 1 poäng, och efter 10 omgångar parkerade blåsvart i tabellens nedre skikt.

Men från omgång 11 och framåt började laget få ordning på spelet och gjorde 11 matcher med bara en förlust (1-3 borta mot Brage). Efter den klara 3-0 segern hemma mot Luleå (hattrick av Brekkan) i omgång 21 kändes det med 5 matcher kvar som att det inte skulle bli några större problem att ta de få poäng som krävdes för att klara kontraktet. Men vad var det som hände?

Jo, Sirius förlorade de 5 sista matcherna, bl.a. båda hemmamatcherna mot mediokra lag som Forward och Hertzöga. I sista matchen blev det klar 0-3 förlust på Söderstadion mot Hammarby, och den lilla chans att klara sig kvar som fortfarande fanns försvann. Division 2 var ett faktum.

Hur kunde det då bli så här?

Truppen kändes som sagt stark, och man var riktigt stabila under en rätt stor del av säsongen. Långvariga skador på viktiga spelare som mittbacken Anders Hjelm och nyförvärvet Jonny Blom (bara 2 mål) är kanske en förklaring. Under stora delar av säsongen hade man förtvivlat svårt att göra mål och faktum är att blåsvart blev mållösa i 13 av 26 matcher. Det höll naturligtvis inte.

Fredrik Sundfors gjorde ännu en bra säsong i målet och framåt visade Einar Brekkan gott gry och blev efter säsongen värvad till seriekonkurrenterna och nya allsvenskarna Västerås."


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Mar 24 2016, 10:23
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Ah, det där minns man en del av. Jag såg mitt livs första (och andra, och tredje) Siriusmål i den där matchen mot BP, efter att jag sett 4-5 mållösa matcher i följd. Minns också hur Anders Hjelm missade en straff i en av de där förlustmatcherna mot slutet, antingen mot Hertzöga eller Forward. Något gult och fult var det iallafall.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Hornby
Thu Mar 24 2016, 13:17
Registrerad medlem #10
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:28
inlägg: 3239
Ja, säsongen -96 minns jag som oerhört frustrerande. Vi hade egentligen ett alldeles för bra lag för att behöva åka ur, men vi lyckades bara få det att fungera i enstaka matcher. Den där straffmissen av Anders Hjelm var ruskigt jobbig.


Some people think football is a matter of life and death. I assure you, it's much more serious than that.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System