Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Bandyfinalen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Brukarn
Wed Mar 30 2011, 11:41
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
En egen tråd för att tycka till om SM-finalflytten kanske?

http://www.unt.se/sport/varlden/bandyfinalen-lamnar-studenternas-1298656.aspx



...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Mar 30 2011, 11:45
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
"Det har varit en tuff kamp ända in på mållinjen, klart att jag är besviken", säger bandygeneralen Charlotte Skott.

Ärligt talat, den här "kampen" var nog avgjord redan i den sekund Tramsin öppnade munnen. Redan förra gången var det ju så gott som klart med Göteborg, men då tvingades man backa eftersom motståndet mot en flytt var så starkt bland distrikten. Den här gången löste man den knuten enkelt genom att helt enkelt inte fråga. I sann tramsinsk anda.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Mar 30 2011, 11:46

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Jag har alltid drömt om att få uppleva en Blåsvart-final på Studan. Jag vill att drömmen ska bli sann. Sirius i final 2012! Snälla ...

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Sakul
Wed Mar 30 2011, 11:49
Registrerad medlem #322
Registrerad: Fri Jul 04 2008, 22:04
inlägg: 1017
JA! FAN VILKEN BRA IDÉ! VI KÖR IN 20 000 PERS PÅ EN ALL-SEATER SOM TAR 50 000! DET KOMMER ABSOLUT INTE ATT VARA VÄLDIGT ÖDE OCH DÖTT DÄR!!!!

Tycker jag summerar det ganska bra.
Tillbaka till toppen
Håwe
Wed Mar 30 2011, 12:25

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Det är självklart att i sista? finalen på Studan så ska Sirius vara ett av lagen.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
St.ShitSausage
Wed Mar 30 2011, 12:49

Registrerad medlem #73
Registrerad: Sat Oct 28 2006, 21:12
inlägg: 1393
Ja, vad ska man säga? Knappast förvånande. På något sätt är jag ändå lite lättad över att den verkar hamna i Stockholm och inte i Göteborg som var på tapeten för ett tag sen. Men nya nationalarenan känns ju onekligen ganska vågat. I alla fall så länge inte Bajen är ett av finallagen. Jag är övertygad om att andra ställen än Uppsala kan göra bra matcharrangemang, det är knappast problemet. Men det som garanterat kommer sänka upplevelsen för tillresta halvnorrlänningar är att den där totala "genomsyrningen av bandy" som en inte allt för stor stad med en viss bandytradition genomgår under finaldagarna. Uppsala kan temporärt förvandlas till "BANDYSTADEN" vilket rimligtvis är attraktivt för alla involverade. Det kan inte Stockholm. Det är för stort och bandyn är knappast tillräckligt stor där. Bandyfansen liksom arrangemanget i sig får nog räkna med att mer eller mindre försvinna i ett söndagstrött Stockholm där folk sannolikt är mer intresserade av latte än pytt.

Kan tänka mig att det kan bli ganska bra publiksiffror första året, eller åren. I alla fall om Bajen är med. Men hur blir det på sikt? Och hur intresserade kommera andra än de närmast sörjande vara över en final mellan, låt oss säga, Bollnäs och Edsbyn? Inte speciellt.

Om inte Stockholmarna lyckas chocka och göra något bra av det här tror jag att klubbarna och distrikten unisont kommer vilja flytta bort finalen därifrån. Om sen bandyförbundet bryr sig om det är en annan femma. Men om arrangemanget som helhet blir märkbart försämrat för supportrarna tror jag att vi kan räkna med en aggressivare debatt där förbundet kommer att pressas hårdare.

Ska man försöka se något positivt så är det att jag alltid varit övertygad om att nästa gång Sirius går till final blir första året finalen är flyttad. Och Mr Murphy kommer naturligtvis att försöka göra sitt för att få den profetian att gå i uppfyllelse. Men jag hoppas innerligt att vi lyckas redan nästa år och då knäcker publikrekordet på Studan.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Mar 30 2011, 12:57
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Bra inlägg, SSS. Håller med om allt utom att Sirius kommer att spela final 2013.
(Jag tror nämligen att Sirius aldrig kommer att spela final.)

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
garligur
Wed Mar 30 2011, 13:04

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Tramsin kommer att lösa problemet genom en regeländring som innebär att Brajjen alltid är det ena finallaget. Övriga får spela om den andra finalplatsen.

Sörjer inte överdrivet mycket annars. Småpåvarna i kommunen, som aldrig ens läser resultatbörsen annars, går nu miste om sin vip-macka o pilsner.

Och själv slipper man fundera på om man ska eventuellt ska tänka sig att gå på finalen.... (Jag tror nämligen som Steffe)

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Hockeyfrillan
Wed Mar 30 2011, 13:38
Registrerad medlem #455
Registrerad: Wed May 26 2010, 07:05
inlägg: 149
Litet svin......

Kan inte nån bränna ner nya söderstadion och/eller Solna Arena eller vad fan nu det där köpcentrat heter .Fast det vore väl bättre om man brände ner Tramsins lilla skrymsle....

''Riktig bandy, ni vet den som spelas med träklubba och en boll som gör ont att få på sig.''
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Mar 30 2011, 14:04

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Mitt tålamod sjönk från 2027 till 2012.

Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare! Bandymördare!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
johann
Wed Mar 30 2011, 16:10
Registrerad medlem #317
Registrerad: Sat May 31 2008, 11:47
inlägg: 2947
för att citera ett gammalt uppsalaband:

"SKITLIV! ORKAR INTE LEVA!"

"Det är vinter, det är kallt, det är Uppsala, det är kul med bandy" Magnus Berglund, 2009.
Tillbaka till toppen
nr 4
Wed Mar 30 2011, 16:41
Registrerad medlem #129
Registrerad: Tue Feb 13 2007, 23:27
inlägg: 207
Den extra omsättning finalen ger beräknades ge uppsala motsvarande 30 årsarbetstillfällen med tillhörande skatteintäkter. Även om det skulle vara högt räknat så var potentaterna nog inte bara ute efter mackorna.

Jag tror inte att arrangemanget blir sämre i Sthlm,och publiksiffrorna lär nog vara motsvarande nu i ett par år. Sedan tröttnar folk som förra gången och vi ser kanske fyrsiffriga åskådarskaror.

Det är alltid svårare att sia längre fram i tiden,men jag skulle gissa att resten av evenemanget då sunkar till sig och det blir turnealternativet från 2018. Eftersom infrastruktur och annonsering kommer att saknas i varje turnéstad så håller sig publiksiffrorna runt 10k. Ytterligare 13 k kommer varje år att missa finalen efter att ha råkat åka till fel stad. Vilket iofs är bra för Uppsalakrögarna, då 2000 hälsingar kommer att helgsupa här, efter att i alkoholdimmorna och den demens som hör bandypublikåldern till ha förträngt alla förändringar sedan millenieskiftet. När sirius förlorar sin final år 2027 så kommer den att i bandymissionens och glädjekalkylernas tecken att spelas inför 318 åskådare på en nyligen takförsedd HSH Nordbank Arena i Hamburg (Marknadsansvarig: "De ekonomiska möjligheterna är större i Tyskland") . Den finalen blir också den sista eftersom Ramsin jr (som blir enhälligt vald på årsmötet 2022 och därefter, under tillnamnet ”den käre ledaren”) sommaren 2027, i ett sista försök att rädda bajens ekonomi säljer alla rättigheter för svensk bandy till ett konglomerat med otydlig ägarbild, men där det engelska ishockeyförbundet frontar. Så blir sagan all...

Kom ihåg var ni hörde det först!
Tillbaka till toppen
Sutra
Wed Mar 30 2011, 18:51

Registrerad medlem #20
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:37
inlägg: 1638
Skrev nyss ett inlägg som jag slarvade bort, men som gick ut på att jag egentligen inte sörjer att evenemanget lämnar Uppsala eftersom jag tycker det blivit för mycket event-tramsande med UNT som minglar med alla sina stafettbloggande lokala näringslivskompisar + dr Alban, men att Solna känns värde, eftersom det är för stort, för dyrt och dumt.

Osså, framförallt, skulle jag älska att resa till en final, säg i ett chartat blå-svart supportertåg som tuffar ut över slätten.

Men sen tänkte jag lite till, och inser att det finns likförbannat inga bättre platser än vår älskade Studa. De nya arenorna i Stockholm har flera redan listat goda argument emot, och resten av Sverige ligger antingen åt helvete rent geografiskt, eller har byggt in sig i små hallar, som förutom att vara hallar är alldeles för små.

Jag tror finalen är tillbaka till 2015. Då tycker jag vi spelar vår fjärde raka. (Men vi kan väl tona ner kringtramset bara lite grann).
Tillbaka till toppen
Hawkeye
Wed Mar 30 2011, 19:03


Registrerad medlem #330
Registrerad: Sun Aug 31 2008, 19:48
inlägg: 696
nr 4 skrev ...

När sirius förlorar sin final år 2027 så kommer den att i bandymissionens och glädjekalkylernas tecken att spelas inför 318 åskådare på en nyligen takförsedd HSH Nordbank Arena i Hamburg (Marknadsansvarig: "De ekonomiska möjligheterna är större i Tyskland") .


Kan bli stökigt när Västra Sidan ska dränka sina sorger på reeperbahn.

"I hate any advert that portrays football to be about anything other than pain and disappointment"
Tillbaka till toppen
Big Spender
Wed Mar 30 2011, 22:52
Registrerad medlem #308
Registrerad: Wed Apr 02 2008, 22:00
inlägg: 786
Om nu distrikten inte gillar tanken, och allt fler är missnöjda med riskkapitalistens/deckarförfattarens maktfasoner, måste väl det åtminstone någon gång finnas ett tillfälle att rösta bort karln? Håller inte Bandyförbundet årsmöten, stämmor eller liknande? Är Ramsin vald på livstid?

En liten undran (som jag tycker har försvunnit ur kommentarerna på de forum jag har läst) är...hur skall den tänkta sittplattsarenan (30k/50k publik-kapacitet) som i huvudsak inte fungerat som (?) bandyplan under säsongen i övrigt kunna ställa upp med bra isförhållanden? Om jag minns rätt (jag borde komma ihåg för jag var på plats) hade Söderstadion enorma problem med iskvalitén de sista åren som finalen avgjordes där?

Bandyförbundet har väl redan klubbat igenom att finalen skall flyttas fram en vecka för att säsongen skall förlängas? Hur lätt blir det att fixa is en sista söndag i mars om termometern närmar sig 10 grader? Hur påverkar stark sol "arenagrytan"? Kan man lägga "locket på" då så löser det sig?

Är inte en krock med fotbollssäsongen då också nära förestående? Och en krock med slutspelet i spelet med de okrokiga klubborna är väl i full gång? Går DIF och/eller AIK långt i håkkin och Bajen missar bandyfinalen så lär det väl inte bli en publikmässig succé?

Jag tror att vi kan fortsätta sikta mot 2017/2027 och sjunga att vi vill vara på Studan...för då är nog finalen tillbaka här i stan


-----------------------------------------------------------
Kämpa på, svart och blå!


Tillbaka till toppen
ex17
Thu Mar 31 2011, 06:32

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Big Spender, jag håller med dig men tror tekniken finns idag för att hålla bra is oavsett väder. Vi får väl se 2013. Jag vill inte döma ut kommande finaler förrän vi sett resultatet av det. Låt dem lycka till och få se vad de kan göra. Jag tror inte heller Sthlm blir någon bandystad likt Uppsala förvandlas till men måste medge att en final mellan Bajen - IKS 2013 vore mumma. Där finns ju nackdelen med Stud IP att kapaciteten aldrig hade räckt... men 2013 kan också bli eko-bandy mellan Broberg och Byn....

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Mar 31 2011, 08:22
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Det blir väl som vanligt. Alla kommer att konstatera att det var mycket bättre förr, men ingen jävel kommer att göra något åt saken.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Mar 31 2011, 08:23
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Jaha, Solna alltså. Nån som vet hur länge kontraktet är? Jag hörde snack om 10 år. Sen blir det nog finalserie kan jag tro. Finfint.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Mar 31 2011, 08:27
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Ja, 5 år med option på 5 till är det som gäller.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
John
Thu Mar 31 2011, 08:39

Registrerad medlem #21
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 14:57
inlägg: 1726
"Vi vill bygga vidare på det som Uppsala skapat kring finalen och hoppas kunna engagera hela staden, säger Lars-Erik Salminen, kommunstyrelsens ordförande i Solna."

Om de ens lyckas att engagera hela Solna så vore det som att flytta finalen till Sverkerskolans grusplan och engagera hela Luthagen. --> Kommer inte att märkas i övriga delar av storstan.

Men nu har Ramsin fått sin final under tak i en miljö som i hans ögon inte kan vara bättre. Om det går åt helvete med allt så kan han inte längre skylla på något och bör då även med bandyförbundets snäva logikflöde avgå.

-----------------------------------------------------------

Gamlingar sitter och minns hur det va.
Visst e det bätter men int' e de bra
Tillbaka till toppen
Farbror
Thu Mar 31 2011, 08:51

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157

Äh! Pallante.

Ingen har kunnat beskriva den demokratiska processen som har legat till grund för Tramsisn beslut. Jag antar att det är ett lite skakigt beslutsläge men att "förbundet" nu har skrivit på ett kontrakt som dom inte har råd att bryta.

Jag hoppas innerligt att bygget av Solna Shoppingmall (sic) blir försenat så att Tramsin får sin efterlängtade möjlighet att dela ut SM-tecken till alla lag som har fyllt i Sutras blankett.

2027 är vår vän och må Solna få en hel radda finaler mellan SAIK och Broberg.

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
haze
Thu Mar 31 2011, 09:27
Registrerad medlem #14
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:14
inlägg: 1769
John skrev ...

Men nu har Ramsin fått sin final under tak i en miljö som i hans ögon inte kan vara bättre. Om det går åt helvete med allt så kan han inte längre skylla på något och bör då även med bandyförbundets snäva logikflöde avgå.



Underskatta inte Kim II Tramsins förmåga att skylla ifrån sig. Han verkar ju dessvärre ha ett gäng lojala knähundar också. Men som sagt, han har fått sin drömfinal och det är bara att hålla tummarna för att bandy överlever till 2027.

----------------------------------------
1921 - 1922 - 1961 - 1966 - 1968
Alla till Studan!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Mar 31 2011, 09:27
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Jag vill veta vad Hundstjärnan tycker.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
olle
Thu Mar 31 2011, 09:33

Registrerad medlem #35
Registrerad: Fri Oct 20 2006, 10:15
inlägg: 479
I grund och botten så tycker jag att det är rätt att finalen går på en arena som inte är något lags hemmaarena. Studan har funkat bra eftersom Sirius inte varit i final där. Om Sirius hade hamnat i final så hade det garanterat blivit ett jävla gnäll och sen hade man flyttat finalen efter det.

Sedan tycker jag att det i princip är rätt coolt att finalen spelas på en sådan jättearena. Men som många redan påpekat finns andra nackdelar och risken är att arenan kommer att eka tomt…

Uppsala kommun ger jag inte så mycket för. Det var inte så länge sedan som man var helt ointresserad och hade man velat visa lite vilja så hade kanske en upprustning av Studan varit på sin plats för sådär 15 år sedan. Har faktiskt minnen av gasvärmarna på huvudläktaren...
Tillbaka till toppen
Björklingebon
Thu Mar 31 2011, 11:57

Registrerad medlem #89
Registrerad: Thu Nov 09 2006, 07:01
inlägg: 321
Peter Ohlsson, ordförande i Svensk Elitbandy berättade för mig att kontraktet med Göteborg var påskrivet och klart men att det fanns en klausul i det som gjorde att bandyförbundet kunde backa ur då "upproret" drog igång. Att Ramsin inte slängdes ut från förbundet den gången verkar ha med att göra att det inte finns någon som vill vara ordförande, verkar det som. Håkan Tramsin är nog persona non gratta (eller vad det nu heter) i Göteborg. Göteborg fick läsa om det i tidningen, eftersom han själv var för feg för att ta samtalet med dem. Allt enligt Peter Ohlsson. Men demokrati verkar inte finnas i förbundet.
Nu är det "bara" att hoppas på att bajjen kommer till final så att det blir någon stämning över huvud taget.

Heja Sirius!
Tillbaka till toppen
Hockeyfrillan
Thu Mar 31 2011, 13:40
Registrerad medlem #455
Registrerad: Wed May 26 2010, 07:05
inlägg: 149
Det blir bra med finalvinst 2027,För då har jag förhoppningsvis kommit ut från kåken!

''Riktig bandy, ni vet den som spelas med träklubba och en boll som gör ont att få på sig.''
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Mar 31 2011, 13:54

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Hockeyfrillan skrev ...
Det blir bra med finalvinst 2027,För då har jag förhoppningsvis kommit ut från kåken!

Word up!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
dr_swintos
Thu Mar 31 2011, 16:31
Registrerad medlem #407
Registrerad: Mon Sep 07 2009, 19:18
inlägg: 234
Unt 24 interjuvade Tramsin..
Efter ha sett den lilla stubguld gubben så mår ja illa..
Min kväll e numera förstörd..

Vill inte att nån annan ska må illa så ja vägrar länka eländet.
Tillbaka till toppen
Hockeyfrillan
Thu Mar 31 2011, 16:36
Registrerad medlem #455
Registrerad: Wed May 26 2010, 07:05
inlägg: 149
Vad sa han då?

''Riktig bandy, ni vet den som spelas med träklubba och en boll som gör ont att få på sig.''
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Mar 31 2011, 16:43
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
haze skrev ...

Underskatta inte Kim II Tramsins förmåga att skylla ifrån sig. Han verkar ju dessvärre ha ett gäng lojala knähundar också. Men som sagt, han har fått sin drömfinal och det är bara att hålla tummarna för att bandy överlever till 2027.


Sin drömfinal får han väl inte förrän Hammarby möter valfri slagpåse i finalen 2013. Men jag hyser ingen tvekan om att han på något sätt får till det också.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System