Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Dalkurdgate
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Markus
Fri Nov 24 2017, 20:28

Registrerad medlem #54
Registrerad: Wed Oct 25 2006, 08:52
inlägg: 760
Se videon, allt klart med boenden och övrigt i Uppsala... om man ska tro sportchefen. Beslutet klart, blir flytt: http://www.dt.se/dalarna/borlange/tv-dalkurd-rostade-ja-till-uppsala-sporten-sande-live-efter-klubbens-extra-arsmote


Saknar den stora Siriusstjärnan på matchtröjorna...
Tillbaka till toppen
Tamb
Fri Nov 24 2017, 20:37
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Ett sorgligt ögonblick i Uppsalas idrottshistoria och hela Sveriges fotbollshistoria.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Nov 24 2017, 22:08
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Tja, det var ju väntat, omröstningen i Borlänge alltså. Nu måste fokus riktas på Sirius fotbolls framtid. Hålla alla sponsorer och supportrar i Uppsala, Sverige och världen, nu behöver Sirius ert stöd mer än någonsin!
Sirius Hej!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Nov 24 2017, 22:22
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Håller med Nyllet. Nu tror inte jag det går inte att göra mer för att stoppa Dalkurd. Nu hoppas jag att alla kan ge allt för Sirius istället (och att sänka Malmström).

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
MangeD
Sat Nov 25 2017, 00:37
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Viktigaste nu är att säkerställa att politikerna som sagt att det finns träningstider åt Dalkurd på dagtid inte får slinka undan. Spara all korrespondens, vi kommer behöva den framöver. Mitt primära mål nu är att politikerna ska lova att samtliga befintliga föreningar inte ska drabbas flera år framöver
Tillbaka till toppen
Håwe
Sat Nov 25 2017, 06:41

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Vad betalar Sirius och andra klubbar för planhyra när de tränar. Varit i lite polemik på twitter med Adil Kizil och Karwsk Kareme. De säger att i Borlänge betalde de 550 kr i timmen men i U-a blivit lovade endast 80.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Tamb
Sat Nov 25 2017, 07:00
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Där måste man se till att deras hyra blir marknadsmässig det har ju politikerna sagt till oss. Det betyder att de som bolag ska betala flera gånger mer än Uppsalalag som har subventionerad hyra.
Tillbaka till toppen
hannibal
Sat Nov 25 2017, 07:23
Registrerad medlem #496
Registrerad: Sun Jun 17 2012, 11:44
inlägg: 571
Tamb skrev ...

Där måste man se till att deras hyra blir marknadsmässig det har ju politikerna sagt till oss. Det betyder att de som bolag ska betala flera gånger mer än Uppsalalag som har subventionerad hyra.


Exakt! Dalkurd AB ska behandlas som företag och inte förening.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sat Nov 25 2017, 07:31
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Ska erkänna att jag är okunnig på denna punkt men kan inte Dalkurd övergå till att bli förening igen? Då dröjer det väl inte så länge innan de gör det. Sluga typer det där.

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Håwe
Sat Nov 25 2017, 08:02

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
De flyttar både AB och FF till Uppsala och tänker starta upp ungdomsverksamhet här direkt för att betraktas som förening och inte AB. Lycka till med träningstider för ungdomar hälsade jag Kizil. Ni står sist i kön.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
dissteffe
Sat Nov 25 2017, 08:04
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Dalkurd står aldrig sist i någon kö.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Nyllet
Sat Nov 25 2017, 08:09
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Det figurerar en hel del skämt på olika forum över vad Dalkurd kan komma att heta efter deras flytt till Uppsala. Gökkurd är väl ett passande namn ?

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Håwe
Sat Nov 25 2017, 08:11

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Det är upp till föreningarna i U-a att se till att de inte får gå före. Förmodligen lägger de ett gökägg i nån annan förenings bo. De har ju sponsorer som kan betala för sig. Ekonomi och spelarlöner med bankutdrag vore nåt för en grävande journalist. Men journalister idag är mer intresserade av klick och konflikten med Dalkurd och allt vad deras framfart i stan kommer att ge vad gäller det lockar troligen mer än att verkligen gräva.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Tamb
Sat Nov 25 2017, 08:44
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Skulle vara intressant med lite grävande journalistik kring dessa Junadbröder som investerar och rykten om astronomiska sign-on bonus till spelare i superettan.
Tillbaka till toppen
Tamb
Sat Nov 25 2017, 08:47
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Nu hoppas man på att nya regeln som ska förhindra flyttar av klubbar dröjer några år. Då hinner DK flytta igen när Studan aldrig blir färdig. Ska bli intressant om Malmström håller det som stod i debattartikeln att DK inte ska få spela här under byggtiden. Känns som stor risk att bygget blir försenat...
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Sat Nov 25 2017, 12:37
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Tamb skrev ...

Någon med energi borde maila fotbollsförbundets jurist och fråga om deras årsmöte är giltigt om:
*Kallelse gick ut 7 dagar innan mötet. Praxis för årsmöten är 2 veckor tror jag.
*Media och icke medlemmar är inte välkomna att delta i mötet.
*Man måste ha betalat medlemsavgift före 1 april i år för att få rösta. Det står inget i deras stadgar om när man ska ha betalat medlemsavgift för att få rösträtt vid årsmöten.


1. Stadgarna säger att extra årsmöte ska utlysas sju dagar innan.

2. Finns inget som säger att en ideell förening måste släppa in utomstående på årsmötet.

3. Medlemmar i Dalkurd FF är skyldiga att betala medlemsavgiften innan 1 april. Har man inte gjort det blir det svårt att hävda medlemskap.
Tillbaka till toppen
MangeD
Mon Nov 27 2017, 17:20
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Har redan ring SVFF förra veckan och pratat med deras jurist. Inget de kan göra. En medlem kan överklaga om något inte gått till som det ska.
Tillbaka till toppen
Jocke
Tue Nov 28 2017, 10:32
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Håwe skrev ...

Vad betalar Sirius och andra klubbar för planhyra när de tränar. Varit i lite polemik på twitter med Adil Kizil och Karwsk Kareme. De säger att i Borlänge betalde de 550 kr i timmen men i U-a blivit lovade endast 80.


80 kronor är den gamla markeringsavgiften för hyra av gräsplan under "sommarsäsongen" (sista helgen i april – sista helgen i september). Den nya markeringsavgiften för samma plan är 150 kronor.
Dock är det så att hyra under vintern kostar mer.
Löten som är uppvärmd kostar (för föreningar) under vintersäsongen 560 kr att hyra plus 90 kronor om man vill ha ett omklädningsrum.

Skulle dock aktiebolaget hyra så är kostnaden betydligt högre (se länk om priser)

Uppsalas priser
http://interbook.uppsala.se/netinterbook/Upload/files/Prislistafrom1juli2017.pdf

Borlänges priser
https://www.borlange.se/siteassets/dokument/uppleva-och-gora/fritid/taxor-bokning-170215.pdf


Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
Håwe
Tue Nov 28 2017, 13:34

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Och vad är det som gäller för Dalkurd? De hävdar ju att de flyttar både AB och FF hit men vad jag förstått av SvFF:s regler så måste de ha en fungerande ungdomsverksamhet innan de kan räknas som förening när de hyr då alla elitlag måste ha en akademi. Så innan de startat upp den ska de betala som ett AB. Nog viktigt att se till så att det följs.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Tue Nov 28 2017, 14:52
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Håwe skrev...
Och vad är det som gäller för Dalkurd? De hävdar ju att de flyttar både AB och FF hit men vad jag förstått av SvFF:s regler så måste de ha en fungerande ungdomsverksamhet innan de kan räknas som förening när de hyr då alla elitlag måste ha en akademi. Så innan de startat upp den ska de betala som ett AB. Nog viktigt att se till så att det följs.

Precis. Det kommer att kosta Gökkurd en hel del pengar bara att hyra träningsanläggningen, barackerna, betala för uppvärmningen etc. Gökkurd balanserar på en skör tråd vad gäller ekonomin. Skulle deras "storsponsorer" tröttna är det konkurs. De måste klara sig kvar i allsvenskan annars är det nog god natt. Förutsättningarna kunde vara bättre men "som man bäddar får man ligga"!

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Jocke
Tue Nov 28 2017, 16:34
Registrerad medlem #432
Registrerad: Thu Dec 31 2009, 16:22
inlägg: 3013
Håwe skrev ...

Och vad är det som gäller för Dalkurd? De hävdar ju att de flyttar både AB och FF hit men vad jag förstått av SvFF:s regler så måste de ha en fungerande ungdomsverksamhet innan de kan räknas som förening när de hyr då alla elitlag måste ha en akademi. Så innan de startat upp den ska de betala som ett AB. Nog viktigt att se till så att det följs.



De kommer säkert hyra som förening från första början då jag inte tror att Ua kommun har krav på ungdomsverksamhet mm. SvFF regler kan de säkert uppnå genom att överta (samarbeta med) ungdomsverksamhet från /gå samman med någon existerande Uppsala-förening.

Få se nu.. är det AIK eller Djurgården som kallas för Bajen!
Tillbaka till toppen
MangeD
Wed Nov 29 2017, 08:26
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Gå gärna in och tyck till i den senaste artikeln om Dalkurd och mötet angående punkter detta berör som kommunen bjudit in till. Kom ihåg, detta påverkar specifikt alla mindre föreningar mest.
https://www.facebook.com/untsporten/
Vet inte hur man länkar exakt till denna, men scrolla ner så ser ni artikeln.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Nov 29 2017, 11:41
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Jag kan inte var med på mötet med kommunen men dessa frågor skulle jag velat ha svar på. Säkert samma typ av frågor som ni som kan gå tänker ställa men någon kanske är bra att ta upp.

1. En fråga till Malmström. Vad har högst prioritet, att tillfredsställa de lokala idrottsföreningarnas behov i Uppsala kommun eller att skapa bästa förutsättningar för att ta hit en elitförening från annan kommun?
Om Malmström svarar de lokala föreningarnas behov kommer följdfrågan: Varför har så inte skett? Varför har man t.ex. inte satt på värmen i rören under Österängens matta tidigare (från 2015)? Varför har Sirius nekats bygga gym på Löten?

2. Vid svenska fotbollförbundets (SvFF) årliga representantskapsmöte den första december i år kommer det att finnas ett förslag som går ut på att om en klubb flyttar sin verksamhet till en ny stad i ett nytt distrikt så får klubben börja om på den lägsta serienivån med sitt representationslag. Om detta beslut skulle gälla idag skulle Dalkurd inte kunna flytta till Uppsala eller Dalkurd skulle vara tvungna att börja om i division 8 om de flyttade hit.
Utifall SvFF bifaller förslaget kommer alltså kommunen diametralt gå emot det som SvFF tagit beslut om. Varför kan man inte säga till Dalkurd att Uppsala kommun vill avvakta SvFFs möte i frågan så att man inte går emot SvFF:s beslut d.v.s. att tillåta elitföreningen Dalkurd flytta från Borlänge till Uppsala?

3. Vi vill veta, här och nu, hur det blir med hemvisterna på nya Studan. Kommer Dalkurd att tilldelas en hemvist på nya Studan? Med hemvist menas alltså att föreningen inte bara spelar sina hemmamatcher där utan även tränar och har andra faciliteter på arenan. Ja eller nej?

4. Ni som sitter i kommunledningen, i detta specifika fall fritids- och idrottsnämnden, är ju valda av oss ”folket”. Vi som sitter här i lokalen utgör en del av ”folket” som ni har fått i uppgift att tjäna. Hur förankrat hos ”folket” tror ni ert ja till Dalkurd att komma hit är, ja ni t.o.m. önskar och ber klubben att komma hit!
Det intrycket man får är ju att de som dagligdags arbetar med fotbollsfrågor i Uppsalas föreningar samt många fotbollsintresserade, anser att ert beslut är okunnigt, ogenomtänkt, kränkande mot Uppsalas egna föreningar och dessutom odemokratiskt eftersom ni underlåtit att undersöka vad klubbarna i distriktet tycker.
Hur ser ni på att det nu skapats ett stort missnöje, t.o.m. förakt, hos de som arbetar med fotboll i Uppsalas föreningar och bland fotbollssupportrar, gentemot er i idrottsnämnden? Målet som politiker måste väl ändå vara att tillfredsställa kommuninvånarnas behov inom de fastställda ekonomiska ramar som ges? Eller är ni så pass naiva att ni tror att ni kommer att få beröm för detta?

5. Har Dalkurd erbjudit kommunen eller er i idrottsnämnden, någon form av ekonomisk kompensation för att de får etablera sig i Uppsala?



I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Golli
Wed Nov 29 2017, 15:01
Registrerad medlem #271
Registrerad: Wed Dec 26 2007, 11:48
inlägg: 594
Ja. Och som tillägg till det Nyllet fört fram ovan kan man även nämna det som framgår i lagstiftningen.

Kommunallagens 2 kap 3§
Kommuner och landsting får inte fatta beslut med tillbakaverkande kraft som är till nackdel för medlemmarna (alltså de som bor i kommunen), om det inte finns synnerliga skäl för det.

Det är ju givetvis det vi syftar på, att kommunen först och främst ska främja de som redan bor i kommunen, medlemmarna och att kommunen själv bestämmer vem som ska ha rätt till anläggningarna.
Tillbaka till toppen
Joint
Wed Nov 29 2017, 15:33

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Tror tyvärr att det finns kryphål att nyttja likt AFC gjort i Eskilstuna. De "övertog" ju exempelvis Eskilstuna City och gjorde deras A-lag som farmarförening. Likaså misstänker jag att Dalkurd gör med UppsalaKurd (fast de har väl knappt heller ungdomsverksamhet?) … Hur som helst tror jag att de hittar olika lösningar.

Sorglig historia detta då Uppsala kommun frånsett våra elitlag i så många år, men nu verkar en mutad (?) miljömupp frälsa ett utsocknes-lag. Det är så att man baxnar och gråta i fosterställning. AVGÅ MALMSTRÖM!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
MangeD
Thu Nov 30 2017, 22:30
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Jag är riktigt förbannad över allt som hänt i allt detta. Känner mig utlämnad och sviken i all sociala medier där inget hörs. Några få går in och stöttar. Malmström har 4 idiotkrigare som får det att verka att vi inte betyder något och vilket stöd får vi när vi står upp för våran klubb och alla andra Uppsalaklubbar. Näst intill noll, förutom Adam(han som skrev protestlistan) och Brukarn.

Vi väljer våra strider, men hur svårt är det att gå in och enbart gilla ett eller annat inlägg, så det inte ser ut som ingen bryr sig. Alla gnäller men få gör något.

Jag är förbannad och börjar bli på lyset, men jag vill inte vara frontfigur. Har blivit det för ingen annan står där fast att det värsta jag vet är att stå framför folk och prata. Gör något för i helvete

[ Redigerat Thu Nov 30 2017, 22:31 ]
Tillbaka till toppen
Håwe
Fri Dec 01 2017, 08:33

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Jag bor i Sthlm och har ingen möjlighet att gå på möten men har varit in och både svarat Malmström och andra i hans gäng i trådar du är med i. Men många fler kunde skriva, sant!

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
MangeD
Fri Dec 01 2017, 11:23
Registrerad medlem #980
Registrerad: Tue Jan 17 2017, 19:02
inlägg: 428
Håwe skrev ...

Jag bor i Sthlm och har ingen möjlighet att gå på möten men har varit in och både svarat Malmström och andra i hans gäng i trådar du är med i. Men många fler kunde skriva, sant!

Tack för att du gör det. Ja, fler borde göra det. Hörs vi inte syns vi inte.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Dec 01 2017, 14:00
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Ett år för sent! Dra dit pepparn växer SvFF! http://www.unt.se/sport/svff-godtar-forslag-mot-klubbflytt-4834651.aspx

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Fri Dec 01 2017, 16:55

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
SvFF – Fotbollsmördare. Sedan gammalt. SFSU: Agera!

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System