Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Fotboll
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Dalkurdgate
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
Landau
Tue Sep 06 2016, 20:48
Registrerad medlem #299
Registrerad: Wed Feb 27 2008, 18:46
inlägg: 139
Förevigt underdog. Jag har varit naiv som haft doft efter något annat.
Tillbaka till toppen
mona
Wed Sep 07 2016, 06:38
Registrerad medlem #910
Registrerad: Wed Oct 28 2015, 17:52
inlägg: 154
ursäkta en gamling
trodde i min enfald att alla viktiga frågor , i en förening måste införas i protokoll och diskuteras, eller är det andra regler som gäller nu? är det detta som är den nya demokratiska ordningen ? Pengar /makt =egenmäktigt förfarande! Känner en sån avsky över hela förfarings sättet.
Tillbaka till toppen
Tamb
Wed Sep 07 2016, 10:16
Registrerad medlem #110
Registrerad: Mon Dec 11 2006, 08:49
inlägg: 208
Komiskt att Dalkurd hela tiden gått ut med att föreningen startades för att bedriva social verksamhet och att det hela tiden varit det viktigaste. Nu visar det sig att det finns krav från sponsorer med Champions Leauge inom 3-5 år så då väljer man att flytta hela kalaset för att optimera möjligheterna till elitverksamhet och mer stålar.
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Sep 07 2016, 10:59
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Har lyssnat på Dt:s intervju med Dalkurds styrelseordförande Ramazan Kizil (kommer i slutet av sändningen). Styrelsen består av 11 st. medlemmar varav hälften är "svenskar". Alla styrelsemedlemmar bor i Borlänge utom 2-3 st. Kizil säger faktiskt att han hoppas att medlemmarna ska förorda att Dalkurd stannar i Borlänge. Det är bara att hoppas att det blir så men efter att ha lyssnat lite på medlemsmötet igår kväll lutar det mer åt att de flyttar.


I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Nyllet
Wed Sep 07 2016, 13:18
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Dalkurds styrelse är extremt naiv om den tror att föreningen får det bättre i Uppsala än i Borlänge. Vad gäller Malmström har han ett problem. Det skulle strida mot alla rättvisekrav om Dalkurd ges företräde vad gäller nya träningsplaner, lokaler etc. när andra angelägna behov står för dörren såsom en ny hockeyarena, färdigställandet av Österängen samt var bandyn ska hålla hus när nya Studan byggs, för att nämna några exempel. Dalkurds styrelse bör också ha i åtanke att ”vännen” Herr Malmström, med största sannolikhet, inte kommer att sitta kvar som ordförande i idrotts- och fritidsnämnden länge till.


I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Sep 07 2016, 13:34
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Man hör inte mycket från Malmström nuförtiden, men idag yttrade han sig i kommentatorsfältet på Cilla Fishers inlägg. Samma upprepande om etableringsfrihet osv. som alltid. Cillas jävligt skarpa motfrågor verkar han dock ducka för.

https://www.facebook.com/cillafischer/posts/10153897561807636

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Wed Sep 07 2016, 14:13
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
I nämnda kommentarsfält kan man också läsa att Malmström nobbat uppförandet av en mindre multisportanläggning i Björklinge med hänvisning till genusperspektivet. Ett perspektiv man tydligen kan välja lite när det passar om man är Rickard Malmström.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Wed Sep 07 2016, 14:57
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
>>Nyllet
Malmström lär sitta kvar till 2018 och vinner nuvarande majoritet igen så lär han ha kvar sitt jobb i 4 år till. Om han vill.
Anledningen till att ingen kritiserar honom är väl för att om det går bra för Dalkurd så kommer folk att helt glömma bort allt som hände hösten 2016 och hylla mannen som tog upp Uppsala i Allsvenskan.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Håwe
Wed Sep 07 2016, 15:52

Registrerad medlem #340
Registrerad: Sun Oct 19 2008, 19:44
inlägg: 1601
Ekebyvallen kan väl passa Dalkurd med några nya baracker. Med tanke på mångas ilska över hela affären kanske Sirius äntligen blir hela Uppsalas lag. Bästa vore om Kurdistan blev självständigt så kunde kurderna ha ett riktigt landslag att heja på. Dalkurd är och kommer alltid i första hand vara ett lag för kurder oavsett var de huserar.

Fotboll, love and understanding!!!
Tillbaka till toppen
Saemor
Thu Sep 08 2016, 06:29
Registrerad medlem #467
Registrerad: Wed Sep 14 2011, 17:08
inlägg: 646
En artikel i Uppsalatidningen skriven av Mohammad Hassan.

http://www.uppsalatidningen.se/insandaredebatt/uppsala-har-plats-for-fler-elitlag-4360733.aspx
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Sep 08 2016, 08:21

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
Vår styrelseledamot hejar ju på Dalkurd och Bajen också, så. Blaha-blaha.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Nyllet
Thu Sep 08 2016, 10:09
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Ja, typ en kameleont . Eller en varg i fårakläder ?

[ Redigerat Thu Sep 08 2016, 10:15 ]

I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Sep 08 2016, 10:38

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
"Gusk, IFK Uppsala, Bälinge, VP, Vaksala, Uppsala Kurd och Uppsala IF kan mycket väl inom en snar framtid vara där Sirius i dag befinner sig."

Som sagt: Blaha-blaha. Kom in i matchen, Hassan.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Golli
Thu Sep 08 2016, 14:25
Registrerad medlem #271
Registrerad: Wed Dec 26 2007, 11:48
inlägg: 594
Centern och Moderaterna klart emot. Liberalernas kommunalråd Mohammed Hassan skrev i Uppsalatidningen idag ungefär att ”han är typ för, fast ändå kanske emot just nu” Dalkurds etablering i Uppsala. Luddigt som sagt.

Saken är ju den att ingenting har presenterats från Malmströms håll, vilket gör det svårt för övriga partier att ta en konkret ståndpunkt. I augusti framkom att han på eget bevåg fört samtal med Dalkurd sedan i juni, utan att informera vare sig oppositionen eller Uppsalas befintliga föreningar. I vanliga fall kommer ett väl berett förslag från majoriteten, som oppositionen sedan antingen kan rösta för, rösta emot eller yrka på förändringar av som majoriteten i så fall får ta ställning till.

Men Malmström kan inte på eget bevåg driva igenom att Dalkurd ska flytta till Uppsala. För det krävs en majoritet i antingen Idrott- och fritidsnämnden eller kommunstyrelsen. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har ju varit knäpptysta i den här frågan vilket troligen beror på att de blev lika tagna på sängen som övriga av beskedet att Malmström samtalat med Dalkurd. Jag har ärligt talat svårt att se att åtminstone S skulle gå med på att Dalkurd får flytta hit med kommunens stöd inom den närmaste framtiden, men det är bara en spekulation. Det skulle slå sönder så mycket för Sirius (och även andra föreningar), som kommunen stöttat i decennier och nu är nära att nå Allsvenskan. Och som därtill bidragit till kommunen genom att ge barn och unga en meningsfull och hälsosam fritid.

På längre sikt kanske det skulle gå när (om) en ny arena tillkommer samt bättre ekonomi i allmänhet. Då skulle det kanske vara görbart utan att förstöra för de befintliga klubbarna.

Så då blir frågan om Uppsala kommun är beredd att ta den kostnaden. Kommunen har stora investeringsbehov som det är, och det som är på förslag är ju dessutom att Dalkurd ska flytta hit sin elitverksamhet. Kommunen skulle alltså inte få de fördelar i termer av hälsa och sysselsättning som kommer med barn- och ungdomsverksamhet.

Tillbaka till toppen
Nyllet
Thu Sep 08 2016, 15:06
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Jag har en känsla att Dalkurd till slut beslutar sig för att stanna i Borlänge. Detta baserat på kommentarer från både vd och vice vd i Dalkurds styrelse. Att bara flytta A-laget och lämna hela ungdomssidan kvar i Borlänge kommer att splittra föreningen på en ogynnsamt sätt. Vore jag ungdomsledare eller ha ett barn i ett av deras ungdomslag skulle jag byta klubb. Vidare har säkert Dalkurd noterat att Uppsalas fotbollsföreningar (läs Sirius), supportar och några politiska partier, ställer sig kritiska till att Dalkurd etablerar sig i Uppsala redan nästa år. Det låter alltså inte lika positivt längre från Uppsalahåll.
Borlänge kommun måste dock skriftligen garantera Dalkurd att iordningställa Domnarvsvallen för allsvenskt spel samt delge en plan för hur och när det ska ske. Vidare måste Borlänge kommun gå Dalkurd tillmötes att fixa en klubblokal på vallen. Personligen tycker jag det är ett väldigt rimligt krav från Dalkurd sida, de är ju, trots allt, ett topplag i SE. Gör kommunen detta är jag hyfsat säker på att Dalkurd stannar. Allt hänger således på Borlänge kommun men är de för passiva och väntar med besked, är det en signal att de verkligen önskar att Dalkurd lämnar stan. Så vad tycker egentligen Borlänge kommun?


I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Thu Sep 08 2016, 19:37
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Dalkurd kan flytta till Uppsala om dom vill, behövs inget beslut om det av kommunen. Däremot lär kommunens åtgärder kräva beslut, men jag tror inte majoritetens andra ledamöter går emot Malmströms frilansande.
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Sep 08 2016, 19:41

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
@Golli: Jag tror tyvärr att du överskattar partierna. Tror inte de bryr sig så mycket. Eller det är ju bra att (M)almströms vice ordf ryter till. Centern med Hanna i spetsen (?) är väl också bra att de bryr sig, och det partiet har jag fått intryck av vara kanske bäst för idrotten i Uppsala (om än att en centerpartist överklagade Uppsala arenas olagliga upphandling, men den var ju som sagt olaglig, haha). Men jag tror övriga partiers tystnad är ganska talande tyvärr.

"Det skulle slå sönder så mycket för Sirius (och även andra föreningar), som kommunen stöttat i decennier och nu är nära att nå Allsvenskan."
Lugn nu, Golli. Visst, IKS fick ett räntefritt (?) lån när vi var i ruinens brant på 90-talet någon gång, men för övrigt tycker jag inte att kommunens uppbackning har varit bra alls. Om det stämmer som offerkofterna i Borlänge säger; att deras kommunhus verkar mer eller mindre sitta med Bragetröjor under kostymen, så kan man knappast säga desamma om Uppsalas politiker. De få lokalpolitiker som besökt Studan har väl mest gjort det med falska vallöften om ny arena och det. När vi äntligen efter om och men får en arena så visar det sig bli en "arena", vilket bara känns så ledsamt. Man får hoppas att det tilltänkta "torget" norr om arenan fortfarande kommer präglas av den strålande Siriusstjärnan i asfalten som var en sällan skådad vacker detalj (dock av arkitektbolaget). Får vi se en sol och ett par dalahästar nu också tro? Sirius-Dalkurd, same-same, är ju det allmänna resonemanget från våra ryggradslösa lokal(!)politiker.

@Nyllet: Ordf Kizil om någon vill väl flytta representationslaget/aktiebolaget. Min känsla annars är väl att ägarbrödraparet vill det, och deras röst lär ju som sagt också väga tungt. Och nyssnämnde ordf har sjukt stort inflytande (han bildade väl typ föreningen för 12 år sedan?).
Den twitterhetsige Saman säger sig vara hundra på att de stannar i Borlänge, men han säger rätt mycket.
Det där årsmötet beslutade ju om att ge styrelsen fullmakt att se över denna fråga och här lär det stötas och blötas en del. Borlänge kommun har ju faktiskt muntligen gått ut och lovat att iordningställa Vallen vid en eventuell allsvenska. Att få ned det på pränt borde väl inte vara omöjligt. Övriga krav från föreningens sida är jag lite osäker på hur ser ut, men känns väl inte orimliga och om Malmström kan styra upp det från ingenstans här så borde ju inte de (Borlänge) vara sämre, om än att deras dialog verkar heeelt fucked-up. Men visst verkar det vara lite av ett rävspel!

[ Redigerat Thu Sep 08 2016, 19:46 ]

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
junior
Thu Sep 08 2016, 19:58
Registrerad medlem #606
Registrerad: Tue Apr 01 2014, 14:19
inlägg: 98
Å andra sidan twittrade han Samam nu ikväll att de är klart att dalkurd spelar i Uppsala våren 2017, men han verkar twittra väldigt mycket oklara skumma grejer, så de ska väl tas med en stor nypa salt.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Thu Sep 08 2016, 20:51
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Dalkurd kommer garanterat att spela i Uppsala nästa år, nu gäller det bara att genom alla till buds stående medel försöka sätta press på Malmström och opinionen så att Dalkurds fördelar mot andra klubbar minimeras så mycket som möjligt. För de kommer att favoriseras.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Joint
Thu Sep 08 2016, 21:16

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
junior skrev ...
Å andra sidan twittrade han Samam nu ikväll att de är klart att dalkurd spelar i Uppsala våren 2017, men han verkar twittra väldigt mycket oklara skumma grejer, så de ska väl tas med en stor nypa salt.

Sant. Troll-status på honom. Nu skrev han ju dessutom att de "spelar allsvenskt fotboll i Uppsala våren 2017". Om inte myt så en jinx som hette duga.

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Saemor
Fri Sep 09 2016, 06:09
Registrerad medlem #467
Registrerad: Wed Sep 14 2011, 17:08
inlägg: 646
Äntligen börjar politiker och fotbollsledare reagera:

http://www.unt.se/sport/forstor-inte-uppsalas-chans-att-na-allsvenskan-4362370.aspx

"Malmström har på eget bevåg fört samtal med Dalkurd utan att informera berörda nämnder och styrelser. Att på detta sätt föra både oppositionen och befintliga fotbollsklubbar bakom ljuset är oförenligt med den goda demokratiska ordning som vi tror på."

Pajasen Malmström har missat att Sverige är ett demokratiskt land.

http://www.unt.se/sport/uif-ungdomsfotboll-flyttar-till-borlange-4362373.aspx

Tillbaka till toppen
Nyllet
Fri Sep 09 2016, 06:10
Registrerad medlem #469
Registrerad: Mon Sep 19 2011, 17:31
inlägg: 3823
Centerns Stefan Hanna och Mikael Eriksson skriver i UNT. Den mest kritiska artikeln hittills.
Ytterligare en kritisk röst från UIF ungdom - rätt träffande! http://www.unt.se/sport/uif-ungdomsfotboll-flyttar-till-borlange-4362373.aspx
Malmström får fler och fler kängor.


I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.

Winston Churchill
Tillbaka till toppen
hoff666
Fri Sep 09 2016, 06:53
Registrerad medlem #464
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 17:21
inlägg: 279
Jag tycker det luktar lite unket av Hannas artikel. Problemet är ju faciliteterna. Jag har inget emot att Dalkurd spelar här så länge det finns bra förutsättningar för Sirius att träna och spela. Det är ju en resursfråga, inte en fråga om att "andra" inte ska få komma hit.

Sen går det såklart att vara mot att klubbar flyttar omkring.
Tillbaka till toppen
Joint
Fri Sep 09 2016, 08:58

Registrerad medlem #46
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 14:44
inlägg: 13662
http://ikbrage.se/nyheter/pressmeddelande

Så länge stjärnan lyser!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Sep 09 2016, 09:52
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
hoff666 skrev ...

Jag tycker det luktar lite unket av Hannas artikel. Problemet är ju faciliteterna. Jag har inget emot att Dalkurd spelar här så länge det finns bra förutsättningar för Sirius att träna och spela. Det är ju en resursfråga, inte en fråga om att "andra" inte ska få komma hit.

Sen går det såklart att vara mot att klubbar flyttar omkring.


Stefan Hanna är ju inte precis snubben med bästa omdömet, men jag har svårt att hitta så mycket unket här. De skriver väl i princip samma sak som du?

"De resurser som finns i Uppsala för att bedriva elitfotbollsverksamhet utnyttjas emellertid redan till max. I det läget är det felprioriterat och oansvarigt av kommunen att aktivt verka för ytterligare en elitfotbollsklubb att etablera sig här."

men också

"Vi tycker att det är positivt att Uppsala är attraktivt och är i grunden positiva till alla nyetableringar hos oss."

Sen ogillar ju jag en Dalkurdflytt även av rent Siriusegoistiska skäl, men det fattar jag förstås att politiker inte ska ta hänsyn till. Men som sagt var, idag saknas det ju dessutom rimliga förutsättningar för dem att etablera sig här.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Fri Sep 09 2016, 09:57
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Meisels ska intervjua Malmen på måndag, han tar även emot frågor från läsare. Maila till: daniel.meisels©unt.se

Själv hoppas jag mest på att han ställer följdfrågor av typen "Men exakt vad menar du med det?" när RM väljer att svara på samtliga frågor med något som han sagt 17 ggr tidigare och inte betyder något.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
hoff666
Fri Sep 09 2016, 11:49
Registrerad medlem #464
Registrerad: Fri Sep 02 2011, 17:21
inlägg: 279
Brukarn skrev ...

hoff666 skrev ...

Jag tycker det luktar lite unket av Hannas artikel. Problemet är ju faciliteterna. Jag har inget emot att Dalkurd spelar här så länge det finns bra förutsättningar för Sirius att träna och spela. Det är ju en resursfråga, inte en fråga om att "andra" inte ska få komma hit.

Sen går det såklart att vara mot att klubbar flyttar omkring.


Stefan Hanna är ju inte precis snubben med bästa omdömet, men jag har svårt att hitta så mycket unket här. De skriver väl i princip samma sak som du?

"De resurser som finns i Uppsala för att bedriva elitfotbollsverksamhet utnyttjas emellertid redan till max. I det läget är det felprioriterat och oansvarigt av kommunen att aktivt verka för ytterligare en elitfotbollsklubb att etablera sig här."

men också

"Vi tycker att det är positivt att Uppsala är attraktivt och är i grunden positiva till alla nyetableringar hos oss."

Sen ogillar ju jag en Dalkurdflytt även av rent Siriusegoistiska skäl, men det fattar jag förstås att politiker inte ska ta hänsyn till. Men som sagt var, idag saknas det ju dessutom rimliga förutsättningar för dem att etablera sig här.


Jo jag läste den nog slarvigt första gången. Du har rätt inser jag när jag läste om den.
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Sep 09 2016, 12:07
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Man borde inte bry sig om all skit som folk twittrar, men fan vad jag blir trött på Brännan.

Som om han inte skulle bli galen av ilska om laget han tränade plötsligt fick veta att de skulle dela träningsanläggning med en seriekonkurrent, mitt i det känsligaste läget på säsongen.

Som om han inte, om han försökte, skulle se problemet med politiker som agerar i det dolda, mörkar för dem besluten berör och ljuger i media.

Som om han inte, innerst inne, fattar att det är oförsvarligt av kommunen att prioritera ett herrlag från en annan kommun framför ett damlag i hemkommunen. För det var ju helt oförlåtligt att diskriminera damer när Sirius gjorde det härom året?

Istället utmålar han Sirius som hysteriska rättshaverister och förmodligen lite rasister också. Dra åt helvete med dig.


...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
dissteffe
Fri Sep 09 2016, 12:28
Registrerad medlem #206
Registrerad: Sun Jun 10 2007, 11:43
inlägg: 5739
Det är ju samma tugg som alla "kritiska röster" kör med. "Sirius beter sig som bortskämda barn som sitter i sandlådan och inte vill dela med sig av sina leksaker. Skärp er för fan!" Man borde kunna begära mer av en professionell fotbollstränare som (i det här läget, tyvärr) har ganska stort inflytande i fotbollsuppland. Jag tror många lyssnar på honom och tror att han har rätt. Han twittrar ju.

If we make it we can all sit back
And laugh
But I fear tomorrow I'll be crying
Tillbaka till toppen
Bigbadda
Fri Sep 09 2016, 12:41
Registrerad medlem #146
Registrerad: Thu Apr 12 2007, 12:36
inlägg: 4277
Brännan är en pajas på Twitter.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System