Västra Sidan Forum :: Forum :: Västra Sidans Forum :: Sirius Bandy
 
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
övrigt bandy
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Brukarn
Författare Post
RRR
Tue Nov 14 2006, 21:29

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Bra krönika om bandy:
http://www.corren.se/archive/2006/11/11/ixx81tpxenj1vem.xml?category1=1096984640-16&

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Rödblå
Thu Dec 07 2006, 10:30
Registrerad medlem #107
Registrerad: Thu Dec 07 2006, 10:19
inlägg: 5
Den är fantastiskt underhållande er "Bortagudien"! Grym research på detaljer, och just därför kanske det inte är överpetigt att påpeka just en liten detalj? Står så här om Byn "Eftersom Edsbyn är hemskt litet är det sällan mer än 1000 åskådare på Edsbyns matcher". Nja, det stämde för fem-sex år sedan (ja, att Edsbyn är hemskt litet stämmer förstås än). Faktum är att Byn nu har en svit på ca tre säsonger utan att nånsin ha haft en siffra under 1000-strecket i serie- och slutspelsmatcher. Var tvåa i publikligan efter Bajen ifjol vilket säkert sved hos våra östliga grannar. Såklart en effekt av framgångarna och hallen (sorry, ev utomhusförespråkare, men så är det...), men ändå. Se nu till att hålla er kvar nu när serien ska kapas på antal lag!

Bror Duktig-hälsningar från en bonde.

Nuuuu läll!
Tillbaka till toppen
Brukarn
Thu Dec 07 2006, 10:53
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Jag tackar för berömmet och har rättat till misstaget. Förbättringar i bortaguiden är alltid välkomna!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Dec 09 2006, 15:49

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Såg BOIS besegra Skutskär idag med 5-3. Rätt hyfsat spel trots hoppig is.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Dec 23 2006, 08:44

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
God Jul, bandytokar!

Vi syns på annandagen!

Gillade f.ö. matchannonsen i UNT i morse: Sirius mot Pelle Fosshaug

övriga spelare i Tillberga göra sig alltså icke besvär

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Jan 06 2007, 09:07

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
VM truppen klar, men vem är Daniel Berlin från Edsbyn och varför är han en överraskning?
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=284872

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
RRR
Sun Jan 07 2007, 12:27

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
I övrigt är Johan Jansson Hydling uttagen till NM truppen U19. Kul. Visa dem nu Lill-Hydas!

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Carling
Mon Jan 08 2007, 13:13

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Kan någon förklara hur bandyns högsta serie fungerar eg.? Jag fattar itne ett skit. Trodde den övre halvan av båda serierna skulle gå till slutspel, alltså utslagsmatcher, men dom gick tydligen bara till Elitserien. När börjar finalspelet, och vilka komemr dit? Kommer någon från Superallsvenskan ta sig till finalspelet, elelr är priset för att klara sig över strecket(top 4) bara att man får spela i allsvenskan nästa år igen?

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
Brukarn
Mon Jan 08 2007, 13:22
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
De fyra första lagen i Superallsvenskan får spela "förkval" till kvartsfinalen mot de fyra sista lagen i Elitserien. Förkvalet spelas i bäst av två matcher.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Jan 08 2007, 15:16

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jag tror att förkvalet brukar benämnas åttondelsfinal men är osäker

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Carling
Mon Jan 08 2007, 19:07

Registrerad medlem #26
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 21:04
inlägg: 555
Aha, så rent teoretiskt så har vi fortfarande chans på SM-guld? =P

"Raising the flag, wild without regrets!
Waving scarfes, singing hard, wearing our rosettes!"
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Jan 08 2007, 19:08

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Jepp.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
RRR
Mon Jan 08 2007, 19:14

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Vetlanda på g med hall:
http://www.hoglandsnytt.se/?n=5942

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
ex17
Thu Jan 18 2007, 21:33

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Uppsala kräver fortfarande Hammarby på 698.000 kronor för de biljetter klubben beställde till SM-finalen på Studenternas i mars. Skulden till Stockholms stad växer för varje vecka som går. I dagsläget har bandyn en skuld på knappt en miljon kronor för hyra av Zinkendamms IP.
- Vi väntar med spänning på den redovisning som Hammarby ska komma med om ett par veckor, säger Maria Arvola, direktör på fritids- och naturkontoret i Uppsala.

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
RRR
Thu Jan 18 2007, 22:54

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Fan att inte den där elitlicensen kan gälla nån gång

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Farbror
Fri Jan 19 2007, 06:26

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Japp, det där med "Elitlicens" är lika tandlöst som regeln att alla elitklubbar måste ha en damsektion...... Finfint med skrytiga regler & ambitioner som man utan knussel kan "ducka" via dispensförfarande.

Bandyförbundet har ett policydokument "Bandy 2017" som är en skrämmande läsning. Bitvis rena hånet mot klassiska & frammåtsträvande bandyorter. Policydokumentet hoppas på regional tillväxt i Malmö/Göteborg, Stockholmsderbyn & en elitserie med hallinnehavande lag.

Huvva!

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
RRR
Fri Jan 19 2007, 07:28

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Suck nån annan som tycker att bandyn börjar förlora sin charm..... jäkla vurm för STORSTÄDER.

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
haze
Fri Jan 19 2007, 07:37
Registrerad medlem #14
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:14
inlägg: 1769
Bandyförbundet i ett nötskal.
Undrar hur de har tänkt, tvångsrekrytering från hälsingland kanske?

Man får lust att somna om...


----------------------------------------
1921 - 1922 - 1961 - 1966 - 1968
Alla till Studan!
Tillbaka till toppen
Fluff
Fri Jan 19 2007, 09:45
Registrerad medlem #7
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 10:34
inlägg: 254
Jag har inte läst dokumentet i fråga men ser det ovan som en nödvändighet. Bandy behöver bli en bredare och mer etablerad sport för att få spelarunderlag i framtiden. Att rikta sig till Göteborg tex. är, tycker jag, ett bra drag. För att det ska gå i lås så krävs det en hall, något som jag inte har nåt emot över huvudtaget. Bandy är en vacker sport och är minst lika vacker i en hall. Det går säkert att ordna med lite solinstrålning också. Ja kom igen då! Hugg! Kanske en ny tråd "Bandyns framtid?"
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Jan 19 2007, 10:04
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Well, jag har också tänkt dra igång en tråd om bandyhallar och bandyns framtid, men det kan väl diskuteras här lika gärna. Nu är diskussionen väldigt hypotetisk, eftersom en bandyhall lär inte byggas i Uppsala under de närmaste 100 åren, men personligen är jag jättemycket emot innebandy! Jag inser såklart att om Sirius ska kunna hävda sig så måste det till en hall, men då är det inte bandy för mig. Jag vill stå och frysa på Studenternas iskalla betongläktare och bara ha glöggen att värma mig med, och om det så bara blir en match på säsongen som spelas 13.15 under en blek vintersol så räcker det för mig. Bandyn som jag lärt mig att tycka om den är utrotningshotad, men jag vägrar att släppa nostalgin och bruksortsromantiken!

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
garligur
Fri Jan 19 2007, 10:56

Registrerad medlem #19
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 13:34
inlägg: 3450
Ghaaaa Fluff!!! Nu blir det tvångsisolering, tillsammans med en 12tums svartvit TV och Oldsberg på halvvissen videokassett!!! Innebandy kan dom lira i Fyrishov!!! En hall för träning och ev. träningsmatcher är ok, men alla och jag menar ALLA seriematcher ska ovillkorligen spelas utomhus!!

Jag känner hur det trillar en tår av glädje längs kinden när jag läser Brunkarns inlägg i frågan. Det är vackert, Det är rätt och det är framförallt BANDY!!!

När brände du en bandyhall senast?
Tillbaka till toppen
Farbror
Fri Jan 19 2007, 11:12

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Hallfrågan är viktig! Rocklunda kommer att få en hall för 10 000 åskådare. Målsättningen är inte att kunna hysa finalen. Förmodligen kommer hallutvecklingen att förstöra finalkonceptet. Hallutvecklingen kommer att tvinga in finalen inomhus. Det vore väl märkligt att spela hela serien i lador & sedan spela årets viktigaste match utomhus?

Alltså kommer halliverna att förstöra Bandyfinalen. Det vore för tragiskt med en utveckling mot ett "bäst-av-många-format" för finalen.

Bandyn missade nog utvecklingen för fyrtiotalet år sedan när håkkin flyttade in i stugvärmen.

Geografiskt utveckling? Visst, men inte till vilket pris som helst. Tänk på det tragiska försöket att göra AIK av Helenelund.

Det vore spännande att få ta del av klubbens hallprojekt. Jag tror, likt Brukarn, att chansen/risken att få en hall i Uppsala med god precision kan uppskattas till 0.

Är Hallar en nödvändighet för Bandyns överlevnad? Vet inte, men jag tror att bandyn får svårt att överleva omvandlingen till "Hall fur Alle". De mindre klubbarna tynar bort redan som vi har det idag.

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Farbror
Fri Jan 19 2007, 12:30

Registrerad medlem #45
Registrerad: Mon Oct 23 2006, 09:44
inlägg: 3157
Bandyförbundet!!!!

Pelle får ett "hårt" straff. Tre veckors avstängning mitt under VM-avbrottet. Fy bubblan!

http://aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,979584,00.html

Gambling Wizard
Grand Patzer
Tillbaka till toppen
Erlingmark
Fri Jan 19 2007, 15:45

Registrerad medlem #11
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 11:59
inlägg: 3646
Nä, paradoxalt nog kommer i stort sett samtliga elitmatcher i bandy utom finalen att spelas i hall om typ 10 år eftersom bandy är finkultur två dagar per år då det lackröda nystanets dans på isparketten är det finaste vi har i sportsverige.

Dessvärre tror jag också att vi kommer få se en ganska tydlig sportslig trend inom några år där lagen med hall drar ifrån. Så stor fördel är det, det är jag övertygad om.

Med kniven mot strupen sedan 1907
Tillbaka till toppen
Brukarn
Fri Jan 19 2007, 16:01
Brukarn


Registrerad medlem #3
Registrerad: Tue Oct 17 2006, 12:31
inlägg: 6834
Nä, jag tror inte att hallar är en förutsättning för bandyns överlevnad, men som Erlingmark skriver så tror jag att det är en förutsättning för de enskilda klubbarnas överlevnad, eller åtminstone framgångar. Så om några år har vi nog en 10 klubbar med hall som permanentat sig i Elitserien, och vi andra får väl leva på frisk luft och gamla minnen.

...och om jag någon klar vinternatt visar er Sirius i min tub skall den blända edra ögon och er själ.
Tillbaka till toppen
haze
Fri Jan 19 2007, 18:13
Registrerad medlem #14
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:14
inlägg: 1769
Det här med hallar blir tyvärr ett ofrånkomligt diskussionsämne. Bandyförbundet lär ju införa trippelmöten när 12-lagsserien blir verklighet och säsongen kommer att förlängas. Studan har ju erkänt duktiga ismakare men med hösten-06 i färskt minne blir det knepigt. Bf kan väl knappast tvinga fram hallbygge för alla lag så det kan bli aktuellt att spela hemmamatcher i t.ex Västerås om det inte finns spelbar is. Då blir det förstås svårt/omöjligt att hålla ihop omgångar på samma speldatum och som frekvent taveltittare är det trist. Har precis som Brukarn m.fl svårt att se ett hallbygge i Uppsala inom några år.

[ Redigerat Fri Jan 19 2007, 18:14 ]

----------------------------------------
1921 - 1922 - 1961 - 1966 - 1968
Alla till Studan!
Tillbaka till toppen
mathanba
Fri Jan 19 2007, 19:32

Registrerad medlem #12
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 12:09
inlägg: 334
Mja, jag är allvarligt oroad för bandyn öht.
Bandyn är "mer än sig själv", "mer än själva sporten", mes de un deportivo (gaffa, titta inte) pga kulturfaktorn. Bandy är kultur, det anser alla - såväl folk som är idrottsintresserade som de som är ointresserade.
Men...
1 - Bandyn är kultur pga det är en bruksortssportm och bruksorterna är lite på dekis, så att säga. Bandyn är inte stor på orter som inte är klassiska bandyorter. Därav förbundets storstadsplaner, förstås. Jag tror att om storstäderna vinns, är bandyn inte så bandy längre, och om de inte gör det självdör bandyn.
2 - Bandy är kultur för att man tvingas stå ute och frysa och uppleva gemenskap och idrott trots att vädret är så hemskt och man borde inte gå ut. Hallarna tar död på detta. Alltså, bandyn som idrott kanske mår bra av hallar, men inte bandyn som kultur.
3 - Bandy är kultur för att man, i värmande syfte, kan ta sig en liten lätt avslagen ljummen styrketår på läktaren. I goda vänners lag. Säg hej till det om det blir hallar. Vilket det blir. Alltså, jag menar inte att man måste supa för att ha kul (YES! Jag fick in den meningen!) utan jag menar att en del av bandyns kulturella stämpel beror just på att man KAN dricka dryckjom på bandy, vilket inte går och dessutom skulle kännas akward på basket.
4 - Bandyn är kultur pga sin final. Hmmm. Är finalen det enda som ska hålla bandyn kulturell framöver? Ja, kanske det, om nu inte man överger den också. Flyttar den inomhus och "i bäst av sju matcher". Så dum tror jag inte någon är IDAG. Men när/om intresset svalnar kanske åtgärderna blir desperata.

Utan ute, utan dryckjom, utan skumma orter tror jag bandyn tappar sin särställning gentemot de nördiga vinterlagidrotterna som hockey, basket och landbandy och så.
Jag ser faktiskt inte munternt på bandyns framtid.


Grande e pesante
Tillbaka till toppen
RRR
Fri Jan 19 2007, 21:28

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
1. Bandy är inte en brukssport. Edsbyn, Bollnäs, Nässjö, Uppsala, Karlstad, Kungälv mfl är INTE bruksorter.
2. Bandyspelarna (som börjar bli bortskämda med för bra förhållanden...) mår bra av hallar, den (gamla) bandypubliken vill nog inte ha hallar.
3. Bandyportföljen lär förbjudas i en hall vilket innebär att vi får supande på parkeringsplatsen utanför som i hockeyn.
4. Finalen kommer aldrig att hamna inomhus, som sagt, blir en rolig serie med matcher inomhus hela säsongen och en utomhusmatch i finalen i plus tio och störtregn.


Jag ser inte muntert på bandy i storstäderna med AIK, GAIS, Djurgården, Västerås och Karlstadhuliganer på läktarna....

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
ex17
Fri Jan 19 2007, 22:49

Registrerad medlem #22
Registrerad: Thu Oct 19 2006, 16:24
inlägg: 733
Det finns nog ingen spelare som inte väljer att spela inomhus om tillfälle ges. När vi mötte falun var det vindstilla, några minus grader och perfekta förhållanden eller i alla fall när vi kom till falun. Sen var det snö och snöskottning... Varken rättvist eller skoj för publiken...

Bara det snyggaste laget vinner varje gång är jag nöjd
Tillbaka till toppen
RRR
Sat Jan 20 2007, 09:30

Registrerad medlem #41
Registrerad: Sun Oct 22 2006, 15:22
inlägg: 6994
Ganska kul för publiken väl?

Jag har ett hjärta som slår... tålmodigt år efter år
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>   

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF
Powered by e107 Forum System