Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Tippa elitserien 2016-17

En tradition detta.
[list]
1. Sandviken
2. Västerås
3. Villa
4. Bollnäs
5. Vänersborg
6. Edsbyn
7. Vetlanda
8. Hammarby
—————————
9. Broberg
10. Kalix
—————————
11. Sirius
12. Tillberga
13. Gripen
14. Tellus
[/list]
Jahopp, i dag (21 fkn' okt!) börjar en ny elitseriesäsong. Jag tror på tajta streckstrider, men i stort sett känns det relativt förutsägbart. Slutspelsektionen borde jag väl egentligen lämna okommenterad, där är frågan mest huruvida Väners ryssbygge ska flippa/floppa och huruvida Televerket kan ta ytterligare steg med en numera något oberäknelig Patrik Nilsson. Sopsäckarna och Gurkorna går tyvärr inte av för hackor, men positivt för sporten är att det känns som att det finns fler finalkandidater än ifjol (inte om man ska lyssna till tränarna på upptaktsträffen dock). Brajens ekonomiska kris tror jag kan avspegla sig lite även sportsligt, men Brobban missar nog ånyo slutspelet. Väl i slutspelet kan Väners hota "big-4" om de fått alla influenser att klaffa, och varning även för Byn som ser ut lite som ett reunion-bygge från då de hade sin fina era. Denna lagduo kan väcka liv i vilken kvartsfinalserie som helst egentligen, men i synnerhet vid derbykvartar då det borde vara 50/50.
Annars då? Med lite stolpe-in kan det bli ett blåsvart trendbrott – det känns hugget som stucket om den sista kvalplatsen. Kalix har knappt försäsongstränat bandy, men bland annat fått in ett par Jenisejryssar och lär sälja sig dyrt på hemmaisen. Zockes gäng borde egentligen inte vara sämre denna säsong, men Rinats axlar är ett år tyngre och laget har i mina ögon elitseriens kanske svagaste (minsta, om inte annat) målvakt. Två lag som känns bort om räkning är Gripen och Tellus som redan nu kan börja ladda för kval.
1. VSK
2. SAIK.
3. Villa
4. Bollnäs
5. Edsbyn
6. Vänersborg
7. Hammarby
8. Vetlanda
-----------------
9. Broberg
10. Sirius
-----------------
11. Tillberga
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Och blir det så att vi får kvala ändå så kommer vi att vara ganska överlägsna i kvalet.
1. Villa
2. SAIK
3. VSK
4. Bollnäs
5. Vänersborg
6. Vetlanda
7. Edsbyn
8. Hammarby
-----------------
9. Tillberga
10. Sirius
-----------------
11. Broberg
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Jag tror Broberg får det svårt i år trots att de spelat mycket bra på försäsongen. Jag tror att Vänersborg kommer som tåget slutet att säsongen och att de åtminstone spelar semifinal.
Vinner gör Villa
OK då vi kör ett tips.

1. Saik men tror inte dom tar guldet
2. Vsk dom vinner igen satan vilken maskin dom verkar vara :(
3. Villa dom är som vanligt numera med däruppe men är fortfarande lite försvaga för guldet. Några spännande juniorer på g.
4. Bollnäs Hur bra är P.Nilsson? Skadad under försäsongen men här är min skräll till guldet. Kvaliten finns onekligen och jag tycker man har alla bitar för att en bra dag slå alla lag och faktiskt ha en chans på guldet.
5. Vänersborg Här blir det jämt har ingen aning om hur bra ryssarna kommer att bli när dom är inne i det. Antar att dom kan komma allt från fyra till åtta
6. Vetlanda Löfstedt är lite av en favvorit och kan fan lura alla på isen, slutspel känns givet
7 Edsbyn ser ganska bra ut tycker jag, har lite dålig koll på hur bra finnarna är men kanske kan övveraska.
8. Bajjen ser sämre ut för varje år. Tror det är 50/50 mellan dom och tillis om sista slutspelsplatsen
9. Tillberga Många spelare som har fått rutin och jag tror att rinat får mer hjälp denna säsong och kommer vara lika bra sj.
10. Broberg dålig koll på deras lag men kommer vara med och hugga men missar slutspel.
11 Blåsvart. Innan försäsongen började tippade jag oss på plats 13 men tycker vi har gjort det bra och därför klättrar vi upp ett par steg
12. Kalix har ingen koll alls på deras ryssar men tappat en del kvalite sen förra året, svåraste laget att tippa tycker jag.
13 Gripen händer inte mkt där men om eklind skriver på så kanske dom kan ta några fler poäng denna säsong.
14. Tellus en av seriens absolut bästa målvakter, men det räcker ju inte.
1. SAIK
2. VSK
3. Villa
4. Vänersborg
5. Bollnäs
6. Edsbyn
7. Vetlanda
8. Hammarby
-----------------
9. Broberg
10. Tillberga
-----------------
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Skönt att alla är överens om Gripen och Tellus iaf. :)
Skiter egentligen i toppen. Blir väl "spännande" för Hälsingelagen, men det slutar nog med VSK-Villa i final, där VSK lyckas vinna igen. Viktigast är okval, och där känns det ganska jämnt mellan oss, Tillberga och Kalix. Känns som att Tillberga kanske har lite bredare trupp och klarar sig på det.

Hoppas nästan på kval i år då det inte känns så oroligt (Sirius har spelat bra, så skillnaden mellan oss och allsvenska lag borde vara skyhög) och så blir säsongen lite längre.
1. VSK
2. Villa
3. SAIK
4. Edsbyn
5. Vänersborg
6. Vetlanda
7. Bollnäs
8. Hammarby
-----------------
9. Tillberga
10. Broberg
-----------------
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

En skräll om någon av Sirius/Kalix/Gripen/Tellus fixar okval. Svårtippat i övrigt och känns som rätt många lag kan hugga den viktiga fjärdeplatsen bakom VSK, Villa o SAIK.
Känns som att det finns mindre och mindre utrymme för oväntade saker i Elitserien. Men tippar som vanligt med hjärtat och vänder på det. Därför tar vidriga Tillberga sig till slutspel och Sirius är förstås fortsatt fast i kvalträsket.

1. SAIK
2. VSK
3. Vänersborg
4. Edsbyn
5. Villa
6. Bollnäs
7. Tillberga
8. Vetlanda
-----------------
9. Hammarby
10. Broberg
----------------
11. Kalix
12. Sirius
13. Gripen
14. Tellus
Kvalet borde bli en ganska smidig resa. Men 1-2 skador på oss samt ett ljusdal som har en utalad målsättning att gå upp kan ställa till det. Inte omöjligt att ljusdal tar in gubbar under säsongen.
De värsta kvalen har ju varit de åren då laget sett bäst ut på förhand: 2013 och 2015. Så kom inte och hoppas på något jävla kval här!

Håller med om att hotet är vår fruktansvärt smala trupp. Med ett par skador på fel spelare är jag rädd att vi får svårt att slå Tellus.
1. Villa
2. SAIK
3. VSK
4. Bollnäs
5. Vänersborg
6. Edsbyn
7. Vetlanda
8. Hammarby
-----------------
9. Tillberga
10. Broberg
----------------
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Extremt svårt att tippa topp-6. Men jag tror Villa vinner både serien och SM. Nu eller aldrig ;-). Väners är ju på pappret starka men kan bli en flopp. Bajen och Vetlanda känns som de ligger lite efter övriga 6 topplag men jag håller ändå Vetlanda som en "dark horse", kan överraska. Vad gäller övriga lag är det ju givet att Gripen och Tellus hamnar sist. Tillis är, tyvärr, det lag som har störst chans att ta sig till slutspel bland de 6 bottenlagen. Kanske kan de komma förbi Bajen.
Det vackra underbara blåsvarta gänget ser ju faktiskt bra ut men truppen är alldeles för tunn för att orka en hel säsong. Hade vi haft ytterligare 2 elitseriemeriterade spelare i truppen hade jag varit kaxig och trott på en slutspelsplats.
Jag hoppas att jag kommer galet sist med det här tipset pga att Sirius tok-överraskar och går till slutspel. Det har hänt förr, ungdomar.

SAIK sopar hem det här om Othén håller sig hel. Om inte så kommer de betydligt lägre i tabellen för att de måste ställa barn i buren. Alla pratar om den bästa elitserien någonsin, men många lag har luckor bakom toppspelare som nått gubbålder. Lovande ungdomar i många lag javisst, men vad gör Bollnäs i backlinjen om Westh pajar, VSK om Bergwall får ryggskott och Villa om Esplund stukar foten? För att inte tala om hur Väners funkar om Lomanov blir borta delar av säsongen. Något av topplagen kommer att drabbas av gubbskador och då får vi se om resten av laget pallar. Lag som Sirius har ju inte samma fallhöjd precis (no pun intended).

1. Sandviken
2. Västerås
3. Bollnäs
4. Villa
5. Vänersborg
6. Hammarby
7. Vetlanda
8. Edsbyn
—————————
9. Broberg
10. Tillberga
—————————
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus
Krigsrubriken om Kumpuoja var ju hysterisk. Han är inte skadad. I dagsläget är det väl bara Widén, och han är på G tillbaka. Men visst, ju längre säsongen lider desto större kan ångesten bli. Ljusdal med inte minst Mischa och Olle Sundin kan knappast vara sämre och Kungälv verkar också förhållandevis vassa. Beror på hur pass kvalförberedda ett lag kommer. Tror det kan vara tungt att gå in i ett kval genom ett negativt avgörande i t.ex sista omgången. Vi om några är ju dock kvalrutinerade. Dessutom sägs vi ju fortfarande leta spelare, så att någon hjälte kommer in vid "kris" är väl inget långskott.

Tillbergas silly imponerar inte på mig. Bara från allsvenskan (ok, "Messi" är ok) förutom ett Villa-lån? Nja, då är tappet av Pekka Rintala värre. Broberg känns typ som tidigare men konkurrensen blir ju bara hårdare. Slutspelslagen känns givna i min bok, om än att Broberg som sagt kan vara med och hugga om det ifall de får Hällåsen till sin borg igen.
1. Sirius
2. Villa
3. Västerås
4. Bollnäs
5. Vänersborg
6. Edsbyn
7. Sandviken
8. Hammarby
—————————
9. Vetlanda
10. Kalix
—————————
11. Broberg
12. Tillberga
13. Gripen
14. Tellus
Äntligen ett realistiskt tips.
Skönt att nån gör en Kniv-Jonas, när den unge mannen så snabbt förgubbats!!
Jag försöker tippa med hjärtat i år också
Torsk mot giffarna. Någon som såg matchen? Olle påstår att det blev lite väl stora siffror. Stämmer det?
1. Sandviken
2. Västerås
3. Villa
4. Bollnäs
5. Vetlanda
6. Edsbyn
7. Vänersborg
8. Tillberga
—————————
9. Broberg
10. Hammarby
—————————
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus
Orkar inte tippa men Sirius kommer iaf 9:a. Faller på målsnöret men supportermatchen hinner bli av och det är ju trots allt viktigast.
1. Villa
2. Västerås
3. SAIK
4. Vetlanda
5. Bollnäs
6. Vänersborg
7. Tillberga
8. Edsbyn
—————————
9. Broberg
10. Hammarby
—————————
11. Sirius
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Tyvärr…

1. Villa
2. SAIK
3. VSK
4. Bollnäs
5. Vänersborg
6. Vetlanda
7. Edsbyn
8. Hammarby
-----------------
9. Tillberga
10. Sirius
-----------------
11. Broberg
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

Jag tror Broberg får det svårt i år trots att de spelat mycket bra på försäsongen. Jag tror att Vänersborg kommer som tåget slutet att säsongen och att de åtminstone spelar semifinal.
Vinner gör Villa

Vilket lag vann serien, vilket blev sista lag till slutspel och framförallt hur gick det för Sirius? Jag bara undrar!
Nöjd med säsongen, mindre nöjd med säsongstipset. Men grattis Dissteffe till den första (?) säsongstippartiteln!

1. Dissteffe (-20)
2. Nyller (-22)
3. Jocke (-24)
4. Joint (-26)
4. Stellan (-26)
4. Haze (-26)
7. Kniv-Jonas (-28)
7. Bandyibollen (-28)
9. John (-30)
9. Macke Majs (-30)
11. RRR (-32)
12. Brukarn (-34)
Oerhört första. Väldigt överraskande, jag hade väl typ 3 rätt.
Grattis Dissteffe! Jag är väldigt nöjd med min pallplats!
@Brukarn hur räknar man poäng? MItt säsongstips ligger i en annan tråd.
Du får ett minuspoäng för varje felplacering och lag. Exempel: Du har tippat Sandviken etta och Villa tvåa. Då får du tre minuspoäng för Sandviken (som kom fyra) och ett minuspoäng för Villa som kom etta. Sen är det bara att räkna ihop hela tabellen.
Jag fick det till -25. Jag antar att Broberg, Vetlanda och Edsbyn ställde till det för alla.
Omöjligt! Du kan inte få ett ojämnt tal om du räknar rätt,
Mest svårtippade var:
1. Edsbyn (4.1 placeringar för lågt i snitt)
2. VSK (2.9 för högt)
3. Broberg (2.7 för lågt)
4. Kalix (2.4 för högt)
5. Vetlanda (2.3 för högt).

Mest lättippade var.... Sirius! Nästan alla tippade blåsvart en placering för lågt, men tack vare RRR's tips blev snittipset på Sirius nästan exakt rätt.
1. SAIK
2. Bollnäs
3. Villa Lidköping
4. VSK
5. Vetlanda
6. Värnersborg
7. Edsbyn
8. Hammarby
--------------------
9. Broberg/Söderhamn
10. Sirius
-------------------
11. Tillberga
12. Kalix
13. Gripen
14. Tellus

från: tor sep 15 2016, 10:58

Old Man Bremp är kanske en udda person?

[quote1487873468=Brukarn]

[/quote1487884301]

Antagligen! Jag gjorde ju mitt tips en hel månad innan Joint drog igång den här tråden! (Jag har fått höra att visa anser att det är fusk)

[quote1487884301=Jocke]

[/quote1487884301]

Antagligen! Jag gjorde ju mitt tips en hel månad innan Joint drog igång den här tråden! (Jag har fått höra att några, ej namngivna, anser att det är fusk)
[/quote1487884395]
Jag är inte den som låter udda vara jämnt, så jag räknade om Bremps tips - det blev -22 och en delad andraplats! Hade du bytt plats på Byn och Vetlanda hade du faktiskt vunnit.

[quote1487884395=Old Man Bremp]
[quote1487884301=Jocke]

[/quote1487884301]

Antagligen! Jag gjorde ju mitt tips en hel månad innan Joint drog igång den här tråden! (Jag har fått höra att några, ej namngivna, anser att det är fusk)
[/quote1487884395]

[/quote1487998197]

Fusk vet jag inte men oetiskt och ansvarslöst

Jag är inte den som låter udda vara jämnt, så jag räknade om Bremps tips - det blev -22 och en delad andraplats! Hade du bytt plats på Byn och Vetlanda hade du faktiskt vunnit.

Tänker få fullständig hybris och tippa nästa säsongs elitserietabell redan efter första träningsmatchen.
Jag tror bestämt vi har närt en rebell vid vår barm