← Sirius Bandy
Halldebatten
Brukarn
· 2007-11-01 10:32
· 111003 visningar
Eftersom diskussionen ändå dyker upp överallt kan den lika gärna få en egen tråd.
Jag ska villigt erkänna att mitt hallmotstånd mest är känslomässigt, för visst fattar även jag att det kan ge bättre förutsättningar att spela bandy. Men känslan kan aldrig bli densamma!
Men jag tycker att hallhetsen, underblåst av Tramsin och co., har tagit absurda proportioner. Nu dödförklaras plötsligt all utomhusbandy rakt av, vilket är ett helt löjligt påstående. Säsongen 01/02 var publiksnittet i bandyn högre än på 25 år, och detta utan en enda hall i landet. Sex år senare är det tydligen helt otänkbart att bandy ska spelas utomhus! Den här uppskruvade innebandyhetsen börjar få riktigt tråkiga konsekvenser när man nu hotar att stänga bandybanan i Skutskär, med hänvisning till att "all bandy ändå spelas inomhus inom några år". Är det så bandyframtiden ser ut? Vi får 10-15 bandyhallar, och på de orter som inte har råd så dör bandyn?
#1 ·
ex17
· 2007-11-01 10:47
Brukarn faktum är att hall kommer att vara ett arena krav från och med säsongen 2010 eller 2012 för att få delta i Elitserien. (Vet inte hur officiellt dessa uppgifter är och är osäker på om året stämmer men så går tankarna). Jag stödjer det fullt ut. Om bandyn ska kunna ta klivet från att vara en amatörsport till att ha avlönade spelare och ledare måste förutsättningarna finnas. Det finns ingen klubb som kan överleva med att missa 2000 personer om det regnar en match. Visst finns det folk som går ändå, (läs RRR, Garry N och flera "tokar" som jag själv) men barnfamiljerna etc stannar nog hemma istället. Varför inte få barnfamiljer att gå på bandy istället för att gå på huligansport som fotboll? Den här diskussion kan göras oändlig men jag tror man är lite för egoistisk om man säger att det ska spelas utomhus för att det är perfekta förhållanden 1 gång per år. Det fungerar inte - inte ens i Kalix.
Där har vi mitt mardrömsscenario. 14 lag bygger hallar och får spela i en stängd elitserie, resten får harva i ettan eller lägga ner.
Jag förstår inte varför det ska ställas krav på att ha hall. Lag som inte har tillgång till hall kommer att få oerhört svårt att hävda sig. Om de ändå skulle lyckas med bragden att ta sig till Elitserien borde de väl få chansen att spela där?
#3 ·
Fluff
· 2007-11-01 11:32
En hall gör en vacker sport ännu vackrare. Idén om att tillgången till hall ska kopplas med elitlicens tror jag inte blir realitet. Jag har också hört om planerna men tror att de mer ska fungera som påtryckning mot kommunerna att bygga hallar. När det väl kommer till kritan så tummas det säkert på reglerna.
#4 ·
ex17
· 2007-11-01 12:03
Det tror jag också Fluff. Men fotbollen ställer ju krav - blåsvart fick nya lampor på Stud IP endast pga SE. (fast enligt min uppfattning skulle de göra mer nytta på isbanan som har ett otroligt gult och fult samt dåligt ljus). Jag tycker bandyn också kan ställa krav på arenorna. Det finns ju en hel del småläbbiga arenor runt om i Sverige. Vissa mysiga (typ IP i Ljusdal) andra rentav ödsliga (som ex stud ip)
#5 ·
RRR
· 2007-11-01 12:31
Blir jävligt tufft att genomföra en stängd elitserie för de som har hall, men men.
Jag tycker det ska bli kul när man ska ta bort SM-finalen för att det inte finns nån hall som tar 25000 pers.
Visst finns det en hel del att göra avseende areorna (Backavallen Studan o Vinterstadion tex) men vissa arenor är ljuvliga
Tror att många gillar bandyn för att den just är utomhus.
Men visst bygg hallar öka till 55 omgångar ta bort ståplats o stäng serien. Eller nej vänta det kanske hockeyn redan har gjort.
http://www.svenskafans.com/bandy/artikel.asp?id=201344
Bandyfinalen på Swedbank arena 2012? Kul med en halvfull arena där man egentligen spelar fotboll. Blir det inte en del kostnader också om man ska konvertera underlaget från naturgräs (vilket jag innerligt hoppas att det blir på nya nationalarenan) till is?
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=670265,00.html[/link]
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=670256,00.html?from=sectionlinks4[/link]
Hmm... kommunen kanske får tummen ur 2312.
URL-taggar.. please ;-(
Det fixar moderatorn!
#10 ·
John
· 2007-11-01 19:45
Uppsala kommun kommer aldrig bygga en bandyhall. Enda sättet att få en hall är om Hydas vinner en miljard på eurolotto och bygger en. Men vem vill gå och titta på en stängd serie med 12 lag som möter varandra fyra gånger, inte jag iallafall.
Jag är för hall men mot tvång och hockeyserie.
Jag har för mig att jag har läst att "nya nationalarenan" ska ha konstgräs.
#12 ·
RRR
· 2007-11-01 21:45
Vad är URL-taggar?????????
#13 ·
RRR
· 2007-11-01 21:46
konstgräs och bandyhallar, vart är världen på väg.....
#14 ·
ex17
· 2007-11-01 21:52
Fick höra idag att förbundet kommer med ett årtal då alla som vill spela i elitserien måste ha hall. Det som nämndes på denna allsvenskaträff var 2012...
#15 ·
Joint
· 2007-11-01 23:23
Ramsin, Ramsin - ditt jävla svin. Ämnet togs upp i "Sportnytt" idag, han ville på allvar att det skulle vara krav på hall i Elitserien om några år. Fyfan, snacka om att våldta sporten. Det är bara stora (läs: satsande) kommuner som kommer att ha råd med att ha hall och därmed kommer det väl bara att finnas 15-20 st potentiella klubbar att spela där. Men juste, det är vad SBF strävar efter också, de vill ha en framtid med bara lag från storstäderna.
#16 ·
joer
· 2007-11-02 01:11
RRR,
Dags att ändra din tagline till:
Bandy skall spelas UTOMHUS kl 13.15 på söndagar!
(vilket jag helt håller med om)
#17 ·
RRR
· 2007-11-02 09:15
OK
Tramsin, Tramsin - ditt jävla svin.
Tror jag att det skall vara....
#19 ·
Joint
· 2007-11-02 09:45
Fiffigt ;)
#20 ·
haze
· 2007-11-02 10:41
Bra krönika i halldebatten:
http://svenskafans.com/bandy/artikel.asp?id=201459
Skitbra krönika!
Tramsin beskrivs som "entreprenör, riskkapitalist och styrelseproffs", men hans bandybakgrund är det inte mycket bevänt med, mer än att han är Hammarbysupporter. Jag är så trött på hans storstadsfixering, hockeykomplex och mediakåthet. Tänk om Lagrell gick ut och började diktera hit och dit vilka lag som borde spela i allsvenskan och inte. Skulle aldrig funka. Stoppa karln!
#22 ·
ex17
· 2007-11-02 12:04
Fast vem vill se Ljungskile i allsvenskan... ;) *egentligen*
#23 ·
Joint
· 2007-11-02 12:43
Håller med.
Vi i tifogruppen får fixa fram en banderoll med något demostrativt budskap, eller vad säger ni? :)
#24 ·
RRR
· 2007-11-03 12:22
Jag vill inte se Ljungskile i bandyallsvenskan.
Jag vill se Slottsbron, Västanfors, Lesjöfors, Frillesås, Tranås etc etc etc åtmintone ha en möjlighet att spela i elitserien framöver. Jag vill INTE se tex GAIS, Hammarby, Västerås etc etc spela i elitserien bara för att de bygger hallar, de ska fan spela där för att de har kämpat sig dit på sportsliga meriter.
#25 ·
ex17
· 2007-11-04 00:32
Tur då att Västanfors planerar hall... =)
#26 ·
RRR
· 2007-11-04 11:02
Hädanefter skall jag bara gå på bandy i orter där man bojkottar hallar.
hahahaha.... tolv hallar i sverige innan dess? Lycka till... hur blir det med de lag som kliver upp från Allsvenskan? För att få nått urval att bygga en elitserie på behövs det säkert det dubbla antalet hallar. På kort sikt kan lagen i serien bli hur förutsägbara som helst. Jag är övertygad om att Tillberga inte skulle haft nån hall att spela i om inte VSK fanns i stan :-)
Kontentan av resonemanget är.... bygg minst 100 hallar så vi slipper en "stängd" serie.
#28 ·
ex17
· 2007-11-06 09:26
Jag tror du har fel björklingebon i och med att de även byggt en ny fotbollsarena för 8-10000 pers och som ni vet är den högsta nivån i Västerås just nu div 1. "Västerås" modellen har tydligen blivit känd över hela Sverige och faktiskt i andra delar av världen. Västeråsmodellen = samverkan mellan föreningar, företag och kommun.
#29 ·
RRR
· 2007-11-07 13:19
Vore onekligen kul om VSK badny åkte ur bandyeliten och fotbollen stannade där de hör hemma
#30 ·
ex17
· 2007-11-07 17:25
Upplands första hall kommer i.... Skutskär 2009!
Inte kommer många kommuner att bygga hallar själva. Självklart är att det bygger på samverkan mellan föreningsliv och företag. Tror att det är meningslöst att ställa krav på kommunerna att de ska bygga hallar. Uppsala har ju nyligen slutfört Uppsala Konsert och Kongress (det var på tiden). Vill IKS spela inomhus så är det knappast kommunen man ska luta sig emot. Bandyhallar kommer isf att i huvudsak byggas där det finns något ekonomiskt intresse. Det lär det knappast att göra i företagsglesa landsorter. Karlsbyheden får väl konstfryst nu som först? Men, men.... som Gunde sa... ingenting är omööööjligt. Det står nog en hall klar i Karlsbyheden innan Uppsala kommun bygger en hall här. Det måste till andra intressenter än så.
Nu kör vi över reservgurkorna i morgon!!!
ex17... man kan bara spekulera. Veta kan man inte.
#32 ·
RRR
· 2007-11-11 08:08
Lite för dyra markpriser för att kunna bygga hall i Uppsala och Stockholm utan att kommunen ger sin spons genom att "sälja" marken billigt. Annat i bruksorter som Sandviken och Västerås, där kan ju vem som helst köpa tomt utan att bli ruinerad
#33 ·
ex17
· 2007-11-13 08:52
En kommentar från VSK - HIF, första elitseriematchen i ABB Arena,
Kanon med hall. Slippa frysa, se bollen, närhet till spelet och ett djävligt bra spel. Vad kan man mer begära?? Kanske att det blir lika många, eller fler, i fortsättnigen som kommer så det blir lite känsla runt spelet.
#34 ·
RRR
· 2007-11-13 11:38
Brukar du frysa under matcherna?
Se bollen... som spelare låter det allvarligt, börjar du bli gammal och få dålig syn... ;-)
Närhet till spelet.... känner jag dig rätt är det väl mer närhet till spelarna... ,-)
#35 ·
ex17
· 2007-11-13 12:11
Sorry, var lite otydlig, saxade det där från vlt.se. Nej RRR jag har aldrig sett bollen. =) Förresten skoj att vi är eniga om straffregeln. Hörde nämligen en domare på radion (Västmanland) som sa att han tidigare blåst frislag vid 50/50 men att han nu tänker blåsa straff - hur tänker han då? Är det inte bättre att fria i det läget? En annan sak som är lite lustig i det sammanhanget är ju att saker som egentligen bara är frislag ute på plan nu när domaren blåser straff även genererar en utvisning. Borde då inte alla frislag generera en utvisning? =) Sorry brukis om detta kom lite i fel tråd.
#36 ·
RRR
· 2007-11-13 16:35
Den där utvisningsregeln vid straff borde väl också justeras, det har du alldeles rätt i.
#37 ·
RRR
· 2007-11-14 21:55
Börjar kännas lite tröstlöst att vara "emot" bandyhallar nu när "alla" ska ha hall. Såg senast att t.o.m Rättvik ska börja bygga redan 2008 och vara klara 2009.
#38 ·
Tifo
· 2007-11-14 23:57
Ha ha!
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=715541
#39 ·
haze
· 2007-11-15 00:13
Intressant! Det är ju precis detta som är faran med att tvinga fram hallbyggen alltför snabbt. Det är såklart bra för spelarna men det gäller ju att media och publik skall trivas också för annars blir detta vackra prat om hallar bara ett rejält självmål för världen vackraste idrott.
Det är aldrig tröstlöst att vara emot bandyhallar!! Låt dig aldrig mattas i din kamp!!
Bättre med lag i division tre
än att stå i en hall och bandy se.
Kämpa på och stå nu pall
i kampen mot en bandyhall
#41 ·
Joint
· 2007-11-15 08:46
Nej, onda tanke... jag vill inte se blåsvart i division tre, hellre bandyhall tamefan! Hallelujah.
#42 ·
Joint
· 2007-11-15 08:48
Härligt att media bojkottar gurkhallen:-).
#43 ·
RRR
· 2007-11-15 15:03
Pinsamt för de som byggt hallen, vad säger sponsorerna? De som pepprat VSKs dräkter med så mycket reklam att det knappt går att se vilka färger de har, visst är det väl orange och grönvitt i nån hopplös blandning.
#44 ·
ex17
· 2007-11-15 20:35
RRR håller med dig delvis men det är vad jag hört en fråga om pengar och ganska stora sådana för att få en hall utan pelare. Skillnaden ligger runt 50 Mkr.
Roligast är nästan hallbyggarens kommentar på slutet.
Man kan ju tycka att hallbyggaren borde ha fattat att TV nog kommer börja sända när säsongen börjar.
Jaha, Gurkburken blev av någon anledning vald till Årets Bandyarena av Bandyförbundet. Spelar det ingen som helst roll att VSK-publiken sviker för att arenan har dödat all stämning? Eller att TV-bolagen har vägrat sända eftersom hallen är felbyggd? Nej, här ska tydligen bandyhallarna belönas till varje pris. Ett sant tramsinskt beslut!
Ghhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!! Så otroligt sjukt!!!
#49 ·
Joint
· 2008-07-04 11:19
De kunde ju åtminstone tänkt på att bygga en burk utan pelare. Jag har för mig att jag missade 2 mål i matcherna mot Tillis och VSK p.g.a att någon pelare skymde situationen.
#50 ·
ex17
· 2008-07-04 20:45
Nej nu måste jag nog rätta in gubbarna i ledet. Abb Arena är just nu Sveriges bästa arena ur spelarnas och till största delarna av publikens perspektiv. Isen är bra, belysningen överlägsen alla andra arenor (där är faktiskt Stud IP sämst i landet.) Visst skymmer pelarna sikten i vissa lägen och när hallen är full. Men om bygget skulle gjorts utan dessa hade kostnaden varit dubbel. Vidare gick det bra att sända SM-slutspelet därifrån ... Nej Uppsala kommun får nog ta o bygga något bättre tycker jag!
#51 ·
ex17
· 2008-07-04 20:47
förresten vill jag nog ändra mig och inte säga hall... abb arena är den arena/anläggning som idag kan kallas arena i bandysverige. Edsbyn har hall... övriga "platser" är inte mkt till arenor...
#52 ·
Joint
· 2008-07-04 21:09
Det har du rätt i, Jocke. Jag blev riktigt imponerad över lyxen i ABB Arena och den lär vara outstanding i bandysverige utan konkurrens. Grejen med arenan var dock att den tog död på supporterkulturen. Minns själv hur vi som sjumanna-klack "vann" klackkampen mot VSK:arna som bara stod där som om de bojkottade, däremot var de många (2 bussar + bilar) på annandagen ute i Uppsala.
Gillade slutklämmen: "Nej Uppsala kommun får nog ta o bygga något bättre tycker jag!" - det vore drömmen! (okej, kanske inte vad gäller inomhusarena, men åtminstone en tränings/reserv-hall och sen övrig upprustning av våra s.k "arenor").
Hävdar fortfarande att bandymatcher ska spelas utomhus.
*Spela bandy får ni popcorn* - Ge oss bandy! Nununununu!
#53 ·
ex17
· 2008-07-06 09:11
Jag är av en annan åsikt. Jag är inte främmande för att kommunen slår ett tak över banan i Gränby, sittplatser för 2 500 pers och att blåsvart spelar sina matcher där. Tryck i ladan och fullt hus lär det bli! förhoppningsvis kommer vi spelare få ett omkl.rum utan fuktskador och som fått lite underhåll under 15 år. (Det nuvarande har inget gjorts på över 15 år).
Dessa bortskämda ynglingar.....
Gränby?? Det är för långt från Fågelsången.
Gränby är för långt från allt! Hu, jag får kalla kårar...
#57 ·
ex17
· 2008-07-07 12:15
Bortskämda ynglingar... låter mer som bortskämda "gubbar" med gångavstånd från Fågelsången! Visst skulle en arena/hall göra sig bra på "Kap"området men det är väl knappast troligt. Förresten hur många av Er ska delta i den blåsvarta moderat bandy dagen i augusti?
Jo, det är tungt för Farbror och mej att behöva skjuta rullatorerna hela vägen upp till Gränby, dessutom finns det få vattenhål längs vägen!
En glad 25 handicappare ställer gärna upp och försvarar Västras ära i moderat bandy!!!
#59 ·
ex17
· 2008-07-07 20:56
Kontakta ex2.
#60 ·
RRR
· 2008-07-10 09:17
Noterade att byggaren av hallen i Västerås har gått i kk
#61 ·
RRR
· 2008-07-13 11:49
http://www.dt.se/sport/article329792.ece
Nu kan man hursomhelst läsa om Gurkburken i [link=http://www.vastrasidan.se/ny/page.php?104]Bortaguiden[/link].
#63 ·
RRR
· 2008-07-18 08:08
Jag hade vägarna förbi Sandviken i förrgår och imponerades av hallbygget där. Där kan man snacka om arena, inget träskjul som i Edsbyn (först och faktiskt byggt efter förutsättningarna och ger en tät stämning) eller gurkburk (stor och tom och ekande helt utan känsla) som i Västerås utan en riktig ARENA. Sväng förbi om ni är i närheten, fasen en SÅN vill jag ha i Uppsala om vi ska ha nån.
#64 ·
RRR
· 2008-07-18 08:22
Vad hände med den gamla bortaguiden för Västerås?
Vi ska inte ha nån!!!
Förtappas aldrig i din envisa gubbighet!!!
Farbror, fram med de gamla VHS (eller var det BETA) tejperna med På spåret. Mikko behöver en rejäl dos!!!
#66 ·
RRR
· 2008-07-18 09:03
ska man ha en så är det [link=http://www.sandviken.se/kulturfritid/idrottsanlaggningar/goranssonarena/webbkamerafrangoranssonarena.4.7117007d11681de2d17800010158.html]så här[/link] de ska se ut, inte en flyghangar med gurklukt
Ny belysningb på studan enligt officiella
#68 ·
Joint
· 2008-08-12 21:04
På tiden!!! Nu kan du vara nöjd på den här biten iaf, Jocke. :) Vill minnas att du utnämnde Studan som Elitseriens sämsta belysning. Den gamla fotbollsbelysning sitter ju i Gränbys bandyrink.
#69 ·
Joint
· 2008-08-12 21:26
Nu skulle det smaka fågel med infra-värme också. Det skulle nog bidra till ett par extra åskådare i snitt.
#70 ·
RRR
· 2008-08-13 06:44
Kan vi inte sticka varsit par sockor till alla besökare i stället? Tänk vad kultigt med handstickade sockor av Västra Sidan på samtliga i bandypubliken!
#71 ·
ex17
· 2008-08-13 08:28
Vi tackar för belysningen och hoppas det gula "trafiktunnel" ljuset är ett minne blott. RRR--> Vore inte en islada uppe på gränby en bra väg? Träning under bra förhållanden och matcher ute?
#72 ·
Joint
· 2008-08-13 09:50
[size=20]Ny chef för idrottsanläggningarna i Uppsala[/size]
F.d. siriusspelaren i fotboll Mats Benker blir ny sektionschef och ytterst ansvarig för idrottsanläggningarna i Uppsala kommun.
Mats börjar sin anställning nu i augusti och hälsas varmt välkommen av Sirius bandy.
[link=http://www.siriusbandy.com]www.siriusbandy.com[/link]
#73 ·
RRR
· 2008-08-13 10:45
Det ska vara en rejäl islada i såfall
Ännu ett slag emot utebandyn, Vetlanda har fått klartecken för hall, och flyttar kanske in redan nästa säsong. Då är det 5-7 av 14 lag som tvingas spela innebandy nästa säsong väl?
Men Hammarby verkar inte få till nån hall på ett tag. http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=43043&a=1363469&lid=senasteNytt_691054&lpos=rubrik_1363469
För en oinvigd i bandyns alla mysterier... vad är egentligen fördelarna med en hall? Är det avsaknaden av blåsten? Träningsmöjligheterna?
Själv är en av sakerna jag gillar med bandyn just att den spelas utomhus, det är något särskilt att stå och huttra lite på en läktare. Dessutom missar man ju vackra snöfall kvällstid också och sådana saker om man ska spela inomhus och ha sig...
#77 ·
Joint
· 2009-01-07 18:08
http://www.sandviken.se/kulturfritid/idrottsanlaggningar/goranssonarena.4.26bd2910112904e11e180007832.html
Göransson Arena (Sandviken) som står klar i maj.
#78 ·
RRR
· 2009-01-07 18:43
Inse att hade Sirius-Hammarby spelats i kommande Göransson arena så hade 3 personer blivit tvugna att gå hem eftersom de inte hade fått plats
Det är bara ex17 och såna däringa ungdomar som är lite bortklämade. Annat var det förr.....
Då är det väl bara för Uppsala att få tummen ur? Det tog visst hundra år innan vi kommuninvånare fick ett hus att ha konserter i. Tidigare hade vi ingen lokal alls, förutom Rådhussalen, som tog in 50 pers eller så. Med tanke på att allt ska diskuteras och ältas i evighet så lär det inte bli något gjort här. Se på Västerås, där ingenjörerna bygger och förverkligar. Där händer det saker. Vore trevligt om Uppsala skulle kunna lära sig av sina misstag. Helt rätt att göra en upphandling på en hall nu. Ge bandyspelarna i stan möjlighet att träna i optimala förhållanden.
Neeeeeeejjjjjjjj!!!!!!! Låt det ältas i evinnerlighet!!! Länge leve långbänken!!!!!
Bandyhall - ett förfall!!!
Vi står pall - utan hall!!!
#82 ·
Joint
· 2009-01-07 23:50
Neeeeeeejjjjjjjj!!!!!!! Låt det ältas i evinnerlighet!!! Länge leve långbänken!!!!!
Bandyhall - ett förfall!!!
Vi står pall - utan hall!!!
Veckans "ord" går till garligur. Ord.
(Fan, det där borde vi gasta på läktaren. ;D)
#83 ·
RRR
· 2009-01-08 08:16
Fast en liten träningshall med publikkapacitet för ca 2500 på Gränbyfältet kan jag stå ut med men finalarenan ska vara kvar, fast gärna med rejält ansiktsupplyfta läktare
Eller en liten hall på b planen på studan skulle vara optimalt kan man ändra plan vid dåliga förhållanden .
Här kan man skriva på en namninsamling för Hällåsen Sportarena.
http://www.svenskafans.com/bandy/artikel.asp?id=273756
Var kan man skriva på en namnlista mot Hällåsen Sportarena? Och alla andra hallar med för den delen.
#86 ·
RRR
· 2009-01-08 11:24
Kan man inte starta en utbrytarliga för lag utan hall?
Kan man inte starta en utbrytarliga för lag utan hall?
Absolut ser redan nu en rolig serie framför mig med många derbyn det blir perfa.
#88 ·
Tommy
· 2009-01-11 15:40
Fast en liten träningshall med publikkapacitet för ca 2500 på Gränbyfältet kan jag stå ut med men finalarenan ska vara kvar, fast gärna med rejält ansiktsupplyfta läktare
Helt enig! eller "Ord"
Vi får svårt att behålla elitbandy i staden om vi inte har en träningshall!
Men Självklart ska finalarenan vara utomhus och heta Studenternas IP.
Rusta upp läktarna, omklädningsrum, gym, pressrum osv. kanske infravärme för de frusna?
#89 ·
70
· 2009-01-12 11:24
Till och med hockeyn runt om i världen börjar ju förlägga matcher utomhus för att locka publik.
Utomhus rules!
Så ska det låta Sjonis! Den här hallösningen kan jag skriva under på.
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=862996,00.html?from=puff[/link]
#91 ·
ex17
· 2009-02-07 09:28
Har du slagit i?
#92 ·
ex17
· 2009-02-07 09:29
Förstå mig rätt men hall is the shit!
#93 ·
haze
· 2009-02-07 09:53
En hall för träning tror jag inte någon är emot, vore helt perfekt. Sen är det bara att skriva under på det Sjonis säger om Bajenmatchen. Den folkfesten hade icke fungerat i en hall.
Förstå mig rätt men hall is the shit!
Hall is shit yes.
Klart det finns en del fördelar, men lite irriterande är att det är så få som kan se att det finns nackdelar. För det finns det.
#95 ·
RRR
· 2009-02-07 12:16
Jag vill inte se bandy en gurkburk, Byns lada är OK för deras ändamål men planen känns liten. Göranssons Arena i Sandviken kan bli rätt OK så som det ser ut på bilderna men den blir för liten för Uppsala. och slutfrågan, var ska finalen spelas? knappast inomhus med 20-25000 väl?
Hall till alla = Final i bäst av sju (eller så)
Håller helt med om att "hall is shit"!!
#98 ·
Joint
· 2009-02-07 17:08
Låter som en bra idé med ett tak över Gränbyplanen. Äventyra inte mer än så, tack.
Tak över Gränby=Ja!
Tänkte skriva att hall på Studan betyder mer publik, men vi har ju väldigt bra publiktillströmning nu när det går bra. Vi ligger just nu på en hedrande fjärdeplats i publikligan, före lag som t.ex. SAIK och Edsbyn.
#100 ·
ex17
· 2009-02-10 08:43
Nu ska jag svära i kyrkan och säger... finalen kanske spelas i bästa av 7 matcher snart...
Nu ska jag svära i kyrkan och säger... finalen kanske spelas i bästa av 7 matcher snart...
Det är ingen dum idé faktiskt. Allt som förstör sporten är ju positivt.
Vänliga hälsningar,
Håkan Ramsin
Jag misstänker att hallmotståndet i Västra beror på att relativt få av oss själva har en bakgrund som bandyspelare (vilket syns med all önskvärd tydlighet i de årliga drabbningarna mellan Sirius och Västra). De flesta av oss har fastnat för bandyn på andra vägar, vi har lockats av atmosfären, kylan, bandyapplåderna, glöggen och allt annat som skiljer bandyn från hockeyns kommers och spektakel.
Visst ligger mycket av tjusningen också i spelet bandy, som t.ex Rosas passning till Maya i söndags. Men för mig räcker det inte med bara det, det finns en smärtgräns när jag kommer att tröttna på bandyn om man tar bort alltför mycket av det som gör den speciell. Jag har t.ex svårt att se mig åka ut och stå i en trist plåtlada ute på Gränbyfältet för att heja på Sirius, det kommer helt enkelt inte att kännas lika roligt och meningsfullt längre. Låt bandyn få vara allt som är bra med bandyn, det är enda sättet den kommer att överleva utanför Hälsingland på.
>>Brukarn
Allt du säger är sant. Dessutom verkar jag ha missat nåt. Har vi inte redan ett innebandylag? Ska vi ha två nu eller vad handlar det om?
Det stora problemet är väl den här märkliga viljan att göra bandy till något bandy inte är, även populärt kallat "utveckla sporten". Jag fattar ju också att det är skönare att lira bandy inomhus, men det är inte automatiskt en bättre upplevelse att se bandy inomhus. Det största problemet med halleriet är ju att hall har blivit ett självändamål. Så funkar det inte. Gurkburken är exempelvis en av landets värdelösaste arenor att se bandy på, trots att den har det där taket alla tjafsar om. Resten av arenan håller helt enkelt inte måttet och det verkar även publiken ha fattat. Att se bandy i Västerås brukade vara förenat med drag och stämning på läktarna nu är det som att vara på jordbruksmässa.
Bandy är liksom vårt svar på boboll, hurling eller aussi rules. Vi borde kunna vara stolta över att ha vår egen sport med allt vad det innebär i stället för att närmast desperat försöka ordna VM-turneringar och sprida sporten till Uzbekistan. Jag tror precis som bruk att det säkra sättet att sänka bandyn i landet är att anonymisera den och klä av den dess särart. Vi kan ju liksom inte konkurrera med hockeyn genom att apa efter så mycket som möjligt, då kommer all publik att förloras till slåssbandyn. Ska jag stå och frysa någonstans så gör jag det fan så mycket hellre utomhus än i en utställningslada.
Och det där med final i bäst av sju, vilken fantastisk idé! Man lägger ned ett av de största idrottsevenemang vi har i Sverige till förmån för något som knappt kommer att dra totalt lika mycket folk, men utspritt över två veckor. Ingen, alltså helt på allvar ingen, utom de två finallagens supportrar och landets absoluta bandyfanatiker (och det vi ju på en höft hur få det är) kommer bry sig om en finalserie på sju matcher. SVT 24 kommer sända varannan drabbning till de 29000 närmast sörjande/de som inte har några vänner att umgås med. Skrivande rikspress kommer nöja sig med en liten notis. Varför inte sälja idén till USA och kolla om man inte borde lägga ner Superbowl till förmån för bäst av sju matcher?
VSKs fyra senaste publiksiffror i hallen:
1072, 1003, 861, 711
IKS fyra senaste på Studan:
4083, 3045, 1611, 1505
Jag är inte emot en hall. Vi behöver schyssta träningsförhållanden för att hänga med i konkurrensen. Tänk att Byn, VSK, SAIK m.fl. kan gå igång med träningar på fullstor plan redan i augusti medan IKS får harva på hockeyrink. Det håller aldrig i längden. Däremot vore det knasigt att ta bort möjligheten att spela utomhus vid bra väderleksförhållanden. Finns inget bättre än bandy i ett par minusgrader och klarblå himmel! Och en bandyfinal i bäst av 7 känns lite som Bandy VM varje år!
Sju bandyfrukostar vete väl faan om man pallar?
:-)
#106 ·
John
· 2009-02-10 11:08
Då är det bättre att skippa slutspel och köra serievinnaren som mästare i stället.
När det gäller hallar så tror jag att de som byggs nu i Sandviken och Värenersborg kommer visa att det går att göra en bra hall både för publik och spelare. Sen finns det massa andra ideer som kan göra bandyn mer publikvänlig, som en stor vit bakgrund bakom varje mål så skulle man se både skott och hörnor bättre. Fast då skulle farbor få hitta nytt ställe att kolla matchen ifrån. Bygg en upphöjd veranda med lekland som att barn kan röja runt på.
Men jag tycker nästan lite synd om VSK som får dras med sin fryslada tills hemglass köper den efter att publiken övergett västeråsbandyn för gott.
Sanvikens och Väners hallar ser betydligt bättre ut på pappret, agree. Och en träningslada är förmodligen nödvändigt to keep up the pace med konkurrenterna. Och jag kan köpa att det vore bra med en hall om vädret kukar ur helt, men parallella arenor med lika publikkapacitet är en utopi och personligen tar jag hellre en 3x30 än en hel säsong inomhus.
Varför inte köra Vasaloppet i bäst av tre? Eller kanske Riksdagsvalet? Fatta spänningen!
Men även om det ger bättre förutsättningar att spela bandy i en hall så får man fråga sig till vilka man kan sprida bandyintresset till. För nybörjare är det inte spelkvaliten som avgör, utan andra saker. Ta med en bandynovis till Gurkburken, och denna kommer att gäspa käken ur led och aldrig mer komma tillbaka. Ta med samma bandynovis till t.ex Zinken eller Studenternas som det varit de senaste matcherna, och chansen är ganska stor att det tar skruv.
ABB Arena är iofs ett skräckexempel, Bandykyrkan tycker jag är betydligt trevligare. Sen får man se hur det blir i Sandviken och Vänersborg, men de hallarna kostar ju sina 200 miljoner också.
#110 ·
johann
· 2009-02-10 11:25
hade , lite off-topic , med mig en bandynovis i lördags (dessutom en nyinflyttad skåning) och vi höll knappt på att komma från studan efter matchen då han sprang runt i alla hörn av arenan letandes efter försäljning av sirius-halsdukar.
när vi snackade efteråt om varför han tyckte var så kul så var ord som atmosfär, kallt, glögg, eldar och korv flitigt förekommande..
där kan man snacka om att ta skruv!
#111 ·
ex17
· 2009-02-10 11:25
Brukis.. ta med en ny fantast i ösregn på Vinterstadion (Behrn Arena) inför 300...
Skillnaden är att Gurkburken alltid är tråkig i alla väder (nåja, kanske inte just förra året mot Tillberga, men det var iaf inte hallens förtjänst).
Håller åter med Brukarn, i hans tidigare inlägg.
Ju mer som tar bort bandy från bandyn, desto större anledning att prioritera annat, och bli en "medgångssupporter" som kommer när det gäller viktiga matcher.
Nu prioriterar jag bandy före det mesta i livet och skrivs in med nit och noggrannhet i almanackan. I en Tramsinsk framtidsvärld, blir det nog mer att man kollar tidningen och ser att det är bandy... ok, ja jag har ju inget speciellt för mig ikväll.
Låt dom bygga sina skit hallar o spela i dom, till sist inser dom att det e tråkigare att kolla i en hall.
Om sirius får hall i gränby och ska börja spela matcher där i framtiden då lägger jag ner mitt intresse helt, och ja jag kollar hellre på div 1 utomhus.
Här finns flera halldebatter:
http://www.vskforum.com/viewtopic.php?t=3526
http://www.bandysverige.se/news_show_sex_nya_bandyhallar_i_ar.html?id=5530000&showall=true
#116 ·
ex17
· 2009-02-10 14:51
Låt dom bygga sina skit hallar o spela i dom, till sist inser dom att det e tråkigare att kolla i en hall.
Om sirius får hall i gränby och ska börja spela matcher där i framtiden då lägger jag ner mitt intresse helt, och ja jag kollar hellre på div 1 utomhus.
Ja om vi inte får hall kan det nog bli div 1 fortare än vad många tror..
[quote1234277454=kniv-jonas]
Ja om vi inte får hall kan det nog bli div 1 fortare än vad många tror..
[/quote1234280254]
Jo men hur gör tramsin med sitt kära bajen finns inte en chans att dom blir utslängda ur serien. Har vi en hall att träna i så hänger vi med i utvecklingen sen kan vi hoppas att det tar 9-10 år innan bajen får hall.
Gällande att hänga med i konkurrensen. Jag hade precis fått för mig att vi ligger topp3. Vid närmare eftertanke så är vi ju iofs efter de 2 som har hall men inte är det så enkelt att alla som skaffar hall kommer springa förbi? Tillis hjälpte det inte.
Brukis.. ta med en ny fantast i ösregn på Vinterstadion (Behrn Arena) inför 300...
Som rätt så ny bandyfantast (innan årets säsong hade jag sett några Siriusmatcher på 90-talet och några av de senaste bandyfinalerna, så jag har nog snart i princip fördubblat antalet gånger jag gått på bandy...) måste jag dock säga att jag tycker att utematcher är otroligt trevliga. Sett bara ur min synvinkel som åskådare tycker jag att det förhöjer upplevelsen. Men jag kan ju vara ett undantag som bekräftar regeln :) . En sak jag gillar med det är att man är inomhus så mycket annars ändå, att det är grymt kul när tillfälle ges till att vara utomhus som omväxling...
#120 ·
Sakul
· 2009-02-10 20:24
Jag tycker vi kan passa på och kräva att alla Allsvenska fotbollsklubbar ska bygga hallar också. Det kan faktiskt vara riktigt jävligt väder på våren och hösten också!
Ledsen alla hallälskare (inte för att det finns särskilt många sådana här kanske), men sporten innebandy har redan uppfunnits. Krav på hall skulle döda bandyn helt. PUNKT!
#121 ·
Sutra
· 2009-02-10 20:28
Alltså... Den "objektiva" spelkvaliteten är bara en dimension av upplevelsen. Jag förstår att den är central för spelarna, men för mig som publik är det helheten som är viktig. Ibland är det ruttet väder, men när jag tänker på alla de matcher jag sett under drygt 30 år, så är taskigt väder inte något dominerande minne; även om jag såklart sett många såna matcher. För att travestera en gammal hjälte "Man är ju inte där för att känna på vädret".
Väderförutsättningar vs spelkvalitet gäller ju alla tuffa utomhussporter, strängt taget. Minns den underbara regnmatchen mellan Turkiet och Schweiz i somras. På många sätt ett skämt, spelmässigt, men i turneringens helhet är den ju en legendarisk pusselbit. Eller omspelet Sverige - Österrike i Gelsenkirchen i tidernas begynnelse. Klassiska matcher.
Träningshall blir kanon, det räcker fint. Och betänk; om det inte blir olagligt med utebandy så kommer ju på sikt alla lag som nu bygger bekväma hallar, och vänjer sig vid dylika fasoner, att vara livrädda för att komma till Studan. "Hjälp, nu ska vi till Uppsala, det är skitläskigt att spela utomhus. Man kan få snöflingor på sig. Och solen i ansiktet. Vi har inte en chans".
Nåväl, det slutar väl med att Sirius spelar inomhus, och vi är ett gäng gubbdjävlar som står utomhus i en snödriva och lyssnar på radio. Funkar säkert det också.
#122 ·
ex17
· 2009-02-10 20:46
Nej hall für alle så vi kan förlänga elitserien, kanske spela CL mot ryska och finska lag och höja sporten från amatör till något annat.
Ja det blir säkert succé med CL, det funkar ju inte ens i hockey. Serien är alldeles lagom lång tycker jag. Visst skulle jag kunna tänka mig att se mer bandy, men som det är nu så finns spänningen där hela tiden. I hockeyn där det spelas matcher till förbannelsen kan man ju gäspa sig igenom sisådär 75% av säsongen även om man är rätt intresserad.
Hear, hear. Jag vill inte att bandyn ska vara en "produkt". Jag vill inte gå och se Sirius-Vänersborg i en seriematch i september. Och sen i november och februari. No way. 26 omgångar plus slutspel är inte lite. Det är fler matcher än i fotbollsallsvenskan. Jag har svårt att begripa varför bandyn så himla gärna vill vara något annat än bandy. Det finns redan en jävla massa andra sporter om man nu är intresserad av jippon. Bandy är inte heller en tillräckligt internationell sport för CL eller ens VM egentligen. Tar man över 200 spänn för en semifinal som man vet kommer vinnas med exakt så många baljor som Sverige känner för har man nog inte begripit mycket.
Sedan tror jag som sagt att bandysverige har en övertro på vad hallarna kommer göra för publiktillströmningen. Det sportsliga köper jag, det är klart att det är lättare att spela bra bandy på plant underlag utan halv storm i nyllet även om jag gillar den delen av spelet också, men publiken blir inte mer intresserad av bandy för att man bygger hallar. Precis som att folk inte började tokrusa på volleyboll bara för att de började spela med poäng på varje serve och nya regler för storleken på dräkten. Bandy är bra som det är. Faktiskt. Och jag tycker att folk väl kan få spela i hallar om de vill. De som jag tycker är problematiskt är just det där med att "då kommer vi kunna dra mer publik, och kan utöka serien, och få till bättre evenemang, etc, etc". Så tror jag helt enkelt inte att det är.
Det är charmigt med EN vintersport som spelas utomhus. Det finns ju ingen annan vinterbollsport än bandy som spelas utomhus. Men det kommer antagligen bli så att alla lag i Elitserien har hallar för matchspel snart.
#126 ·
Joint
· 2009-02-11 00:44
Kopierar det jag skrev till Maya:
"Bandyhall
Du har ju inte klockrena argument Maya, men vi gillar dig ändå. ;)
Tror att en bandyhall kan vara utvecklande för sporten i sig, och den kan säkert expandera tackvare den. Men att sporten skulle dö ut, utan bandyhall, tvivlar jag starkt på. Tror till exempel att många föräldrar faktiskt föredrar bandy just för att man får "frisk luft" och att det faktiskt är sjuuukt mycket billigare att utöva än hockeyn. Att jämföra med sockerplastbandy känns ju inte helt rättvist, eftersom att sporterna utövas på två olika underlag.
Tror definitivt inte att vi går miste om ett elitlag om 3-4 år bara på grund utav avsaknad av bandyhall. En bandyhall hinner för övrigt knappt byggas på 3 år. :)
Sedan tror jag att bandyhallen är främst viktigast för våra framtida spelare, det vill säga juniorerna.
En bandyhall är utmärkt för förbättrade träningsmöjligheter. Det köper åtminstone jag och det verkar som att många andra "västringar" verkar ha sänkt sig så lågt också. ;). Så där har ni ju kommit en bit, att få "gubbar" som Garry N att acceptera en bandyhall vid träningar är stort. Om jag inte minns fel så har han en signatur som lyder: "Vem brände en bandyhall senast?"...
Lycka till mot Villa nu!"
Garry Nilsson som ett flaggskepp i halldebatten?!? Vi lever i märkliga bandytider.
;)
Jag är beredd att ta mitt ansvar. Låt de stackars veka ynglingarna träna under tak. Men sen jävlar ska de tvingas ut.
Tramsin, jag kräver förbud mot alla seriematcher inomhus!!!!
Utomhusbandyn borde k-märkas. Det finns massvis av fula hus som ingen jävel blir glad av som är k-märkta. Möjligheten att spela utomhusbandy borde också få lagstadgat skydd och bevaras till framtida generationer.
En riktigt radikal idé vore ju att ta in folk som gillar bandy i förbundsstyrelsen och inte bara värva folk som inte platsar i hockeyns styrelse.
#131 ·
ex17
· 2009-02-11 11:36
Vi behöver kanske inte spela fler matcher än 26 omgångar MEN vi spelare skulle tycka det var ok med 1-2 matcher i veckan istället för att spela av halva säsongen på en månad för att sedan klämma in VM och sedan spela resten av omgångarna på alldeles för kort tid. Låt bandyn bli lite av any given sunday... Garry borde gilla det...
Vi behöver kanske inte spela fler matcher än 26 omgångar MEN vi spelare skulle tycka det var ok med 1-2 matcher i veckan istället för att spela av halva säsongen på en månad för att sedan klämma in VM och sedan spela resten av omgångarna på alldeles för kort tid. Låt bandyn bli lite av any given sunday... Garry borde gilla det...
Det där håller jag dock med om.
Absolut! Lägg ner VM på stört!
#134 ·
John
· 2009-02-11 13:20
Eller lägg det varannat år efter säsongen i någon av alla hallar som finns. Där kan det gott tyna bort.
Rätt John!!! Då slipper vi dessutom det fåniga avbrottet för nån landskamp som ingen jävel är intresserad av!!
Samtidigt som hockey-VM skulle passa mig bra, för jag är inte intresserad av det heller!!
Any given sunday.... Jo, då kan allt hända! (För icke insatta är det en film med Al Pacino som am. fotbollscoach. Ännu en i raden av usla filmer om världens näst bästa sport... där man förresten kan spela utomhus även om det är -25 och snöstorm)
#136 ·
Joint
· 2009-03-06 19:35
http://www.svenskbandy.se/t2c.aspx?p=1400590&x=1&a=1163418
[color=#cc0033]Svenska Bandyförbundets styrelse har nyligen satt upp målet att Elitserien ska spelas inomhus senast vintern 2013/14.[/color] [color=#00cc00]Att spela utomhus då vädret tillåter detta kommer dock att vara möjligt.[/color]
Rött = Negativt.
Grönt = Ljusglimt i mörkret.
"- Hallarna behövs för att förbättra klubbarnas ekonomi, bland annat genom att förlänga serien. Vi är också övertygade om att det i praktiken kommer vara svårt att hävda sig sportsligt i elitserien utan hall om de flesta konkurrenterna har tillgång till hall. Därför har vi nu tagit detta beslut, säger Svenska Bandyförbundets ordförande Håkan Ramsin till svenskbandy.se"
Ja, Gurkburken verkar ju inte gå så bra ekonomiskt i alla fall... Förlänga serien, i den mån att sprida ut omgångarna på ett vettigare sätt, skulle jag inte säga nej till. Men inte fler omgångar, det är bra som det är. Varje lag ska möta varje lag två gånger, en gång hemma och en gång borta. Inte ens massa Tramsinande. Däremot är det fel att det ska bli så tight med matchande stundtals, som det är typ nu. Och som det var någon gång i samband med "VM"-ruschen.
#137 ·
Sakul
· 2009-03-06 19:42
Lycka till med att få Uppsala Kommun att bygga en hall till 13/14, när dom dessutom planerar Gränby Arena, ny fotbollsarena (som iofs aldrig kommer att bli av) osv.
#138 ·
Tommy
· 2009-03-06 19:49
Jag trodde halldebatten dog efter snömatchen mot Vetlanda i måndags, PUBLIKFEST! Trots vädret och framförallt tack vare den obefintliga hallen!!
Träningshall: Ja tack!
Arena med skjutbart tak: Ja tack!
Hall: Ställa skorna, och hänga jackan i!
#139 ·
Sakul
· 2009-03-06 19:54
Kan man inte typ permanenta finalläktarna och sen slå upp ett öppningsbart tak över Studan?
Går det att göra öppningsbara tak av den storleken? Det skulle vara en rätt trevlig lösning om det gick.
#141 ·
Sakul
· 2009-03-06 20:08
På nåt sätt går det säkert. Men det lär ju kosta en del också...
#142 ·
ex17
· 2009-03-06 20:15
Det går, man kan även göra kreativa lösningar som Ajax hemmaplan. Där kör man ut gräsmattan ut ur arenan för att den ska få sol....
Det vore en rätt mäktig syn faktiskt med ett tak som kunde fällas ut eller dras tillbaka, beroende av vädret. Det blev ju en hall, men samtidigt inte. Win-win-situation?
Mitt intresse för bandy skulle svalna direkt med en hall. Förstår inte ni förespråkare att ni kan glömma dom här publikfesterna i framtiden om ni ska mota in folk i en likkista? Ni dödar bandyns själ och jag tycker det är så tragiskt. Hallbyggandet kommer göra att bandyn sakta dör ut.
#145 ·
Sakul
· 2009-03-06 20:49
Det är ju det jag säger. Öppningsbart tak över Studan!
Ja då är det ju slut med finaler här iaf.
Nu är jag ju en ny "gå på match - supporter", men jo, jag tycker väldigt bra om att stå utomhus och se på bandy. Nu har jag aldrig sett bandy i en hall live än, men jag kan inte föreställa mig hur det skulle kunna slå tex. stämningen på Studan igår.
Dock förstår jag problematiken om vissa lag har hall och kan börja träna på fullstor is tidigare (?), att det kan bli ojämnt.
#148 ·
Sakul
· 2009-03-06 21:11
Vad är det du säger CarlApan? Ett tak som går att "ta fram" vid dåligt väder skulle väl snarare göra att dom ännu hellre vill ha finalerna här.
Men då måste du ju bygga en hall av helt gigantiska mått och den skulle kännas ödsligare i serielunken än gurkburken när tillberga spelar.
Men då måste du ju bygga en hall av helt gigantiska mått och den skulle kännas ödsligare i serielunken än gurkburken när tillberga spelar.
Men finns inte möjligheten (nog för att det kan vara ingenjörsmässigt knepigt och ekonomiskt skräckingivande, men sett i teorin till att börja med) att bygga
till ett utfällbart tak vid Studan?
Undrar hur man skulle kunna göra ett sådant för att få det att fungera och hålla...
Ja om vi ska flyga iväg i tankarna helt så kan vi väll bygga en hall och en gigantisk utomhusarena när vi ändå är på g.
[quote1236374827=CarlApan]
Men finns inte möjligheten (nog för att det kan vara ingenjörsmässigt knepigt och ekonomiskt skräckingivande, men sett i teorin till att börja med) att bygga
till ett utfällbart tak vid Studan?
Undrar hur man skulle kunna göra ett sådant för att få det att fungera och hålla...
[/quote1236375193]
Alla i publiken får en lång pinne och håller upp en presenning...
#153 ·
Sakul
· 2009-03-06 21:40
Meh, vi tänker rent hypotetiskt nu CarlApan. Om det skulle vara genomförbart i teorin.
#154 ·
Joint
· 2009-03-06 22:11
Alltså. En träningshall vore bra för sporten, absolut.
Mitt förslag till Tramsin: skapa två jävla elitserier då. Egentligen tycker jag faktiskt det var skitbra när Elitserien infördes (det enda bra som hänt under Tramsins år), istället som det var innan med söder- och norrgrupp. Men vad fan, vore det inte roligt att ha en grupp med bara inomshusburkar, och en med utomhuslir. Kan tänka mig att inomhuslagen skulle dra maaaaassor med folk...not...
2 serier med 10 lag vardera...
Inomhuselitserie, med lag som: Edsbyn, Västerås, Ale-Surte, Sandviken, Villa Lidköping, Gripen/Trollhättan, Vänersborg, Örebro, Rättvik och Vetlanda. Tänk er vilja partaj det skulle bli...not...
Utomhuselitserie, med lag som: Sirius, Hammarby, Bollnäs, Kungälv, Broberg, Falun, Happis, Båååltik, Ljusdal, Motala.
Därefter kan vi göra upp i slutspel och utvärdera vilka lag som har feststämning och vilka lag som har begravningsstämning. Sedan kanske förbundet inser att man faktiskt kan stå pall utan hall.
Utfällbart tak på Studan vore high-tech och det kan jag köpa, frågan är om kommunen skulle kunna tänkas köpa det? Antagligen för dyrt och komplicerat. Ett sådant tak skulle säkert gå på 25 mille...
Utfällbart tak på Studan vore high-tech och det kan jag köpa, frågan är om kommunen skulle kunna tänkas köpa det? Antagligen för dyrt och komplicerat. Ett sådant tak skulle säkert gå på 25 mille...
Vore ju, dock, en intressant och lite annorlunda lösning. Bara att koppla in universitetet på att designa fram en hållbar variant vetja ;).
#156 ·
Joint
· 2009-03-06 22:20
Vore ju, dock, en intressant och lite annorlunda lösning. Bara att koppla in universitetet på att designa fram en hållbar variant vetja ;).
Ja, så länge inte någon arkitektmupp alá UKK-arkitekten (hur fan kunde han bli prisad?) designar det, så är jag nöjd.
Dock skulle ju inte ett tak medföra en så mycket tidigare säsong, så en träningshall kan nog vara nödvändig ändå. Men den kan man bygga med plats för ett par hundra åskådare, så kan vi gå och kolla träningsmatcher i den i sisådär september. :)
#157 ·
Sakul
· 2009-03-06 22:25
Ja, träningshall behövs ju i vilket fall som helst.
Ja det kan jag väll gå med på.
Dock skulle ju inte ett tak medföra en så mycket tidigare säsong, så en träningshall kan nog vara nödvändig ändå. Men den kan man bygga med plats för ett par hundra åskådare, så kan vi gå och kolla träningsmatcher i den i sisådär september. :)
Det låter bra. Alternativ: Utfällbart tak på Studan + separat träningshall har min röst. Tyvärr väger den nog rätt otroligt fjäderlätt. :)
Ja, så länge inte någon arkitektmupp alá UKK-arkitekten (hur fan kunde han bli prisad?) designar det, så är jag nöjd.
Jag har kört honom och Lena Hartwig. Knappast Lassie-status på det. Han var en dansk gammal gubbe. "Titte så pent lyset fäller paa burrrken..." Tralala...
Hahahahaha!!! Första gången i mitt liv jag får som jag vill! Det finns en Gud!
[link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=894957,00.html?Akommentar=1[/link]
#162 ·
Joint
· 2009-04-15 20:39
Skärp dig... Tak över Studan vore ju kanoners! Hellre tak över Studan, än inomhushall med techno och popcorn. Det är bara att inse att det snart blir tvång med något form av tak över huvudet och då vore det ju så jäkla guld med tak istället för hall. Våga vägra hall.
Pajasfasoner! Jag vill inte ha nåt av det. Nu är jag lycklig.
#164 ·
Joint
· 2009-04-15 20:50
Vill du hellre se på Vide BK i division 3 än att se Blåsvart spela Elitserien över ett tak? Garry månne?
Javisst vill jag det. Har jag någonsin antytt nåt annat? Jävla kappvändare.
Inget fel på Vide!!! Bandy ska spelas utomhus!
Ord!
Aja hursomhelst så spelar ju min åsikt ingen roll i det stora sammanhanget. Nu är det som det är och det är jag glad för.
#168 ·
Joint
· 2009-04-15 21:19
Okej, då slutar ni eventuellt gå på Sirius om några år då. Den dagen vi blir tvångsnedflyttade på grund utav ohall eller något. Ska ni vara konsekventa borde ni även bojkotta alla bortaresor med lag som har hall. :)
#169 ·
haze
· 2009-04-16 04:49
Olika falla ödets lotter. Somliga diskuterar hall medan andra hoppas på en kall vinter. Heja Skutskär!
http://www.bandysverige.se/news_show_sjois_alternativ_for_skutskar.html?id=6577602
#170 ·
ex17
· 2009-04-16 05:28
Tak kommer inte att fungera tror jag. När ladan byggdes på Ön slog man först upp taket och det blev märkliga vindar där under... Bygg nytt!
Nej, jag slutar givetvis inte gå på Sirius om det blir hall. Men prioriteringarna kan bli lite annorlunda. Nu får allting annat ge plats i almanackan för bandy, men inomhus blir det inte riktigt samma sak. En hel del av charmen med sporten försvinner för mig. Är det då så att det finns andra alternativ ibland, så kan de få gå före nån gång.
Precis som det är med fotbollen för övrigt, för jag jag gillar fotboll, men älskar bandy. När det är fotboll går när jag kan, men en golfrunda kan ibland gå före vid ex. ett möte med ett "stjärngäng" som Qviding.
#172 ·
Egget
· 2009-04-18 09:24
Okej, då slutar ni eventuellt gå på Sirius om några år då. Den dagen vi blir tvångsnedflyttade på grund utav ohall eller något. Ska ni vara konsekventa borde ni även bojkotta alla bortaresor med lag som har hall. :)
Ähh det är ju bara dricka sig väldigt full till dom matcherna. när man är riktigt full är man ju inte för principfast(iaf inte jag) och gör ibland dumma saker på fyllan. t ex gå på bandy i hall. Sen kan man vakna med riktig ångest dan efter och säga att "jag ska aldrig göra om det igen", men sen till nästa match i hall är det bara pått igen. Så länge man klarar av ångesten dan efter att ruckat på sina principer och sålt sin själ för att kunna se en bandymatch så kan man nog klara sig för stunden med att dopa sig med alkohol. Bättre att skjuta upp illamåendet det än att må dåligt under själva matchen :)
#173 ·
RRR
· 2009-04-18 13:04
[quote1240046251=Joint]
Ähh det är ju bara dricka sig väldigt full till dom matcherna. när man är riktigt full är man ju inte för principfast(iaf inte jag) och gör ibland dumma saker på fyllan. t ex gå på bandy i hall. Sen kan man vakna med riktig ångest dan efter och säga att "jag ska aldrig göra om det igen", men sen till nästa match i hall är det bara pått igen. Så länge man klarar av ångesten dan efter att ruckat på sina principer och sålt sin själ för att kunna se en bandymatch så kan man nog klara sig för stunden med att dopa sig med alkohol. Bättre att skjuta upp illamåendet det än att må dåligt under själva matchen :)
[/quote1240059824]
Underbart tänkt Egget. Borde man egentligen inte bjuda på hemkört i alla hallar?
#174 ·
John
· 2009-04-18 13:27
Selectaautomat med HB och en knapp för extra mäsksmak.
#175 ·
Joint
· 2009-05-12 08:04
Nu tycker jag vi ska klappa oss för bröstet!!!
"Sveriges mest konservativa supportrar
Och priset går till… Sirius supportrar!
Jag brukar läsa i olika supporterklubbars forum för att se vad som tycks och tänks i bandysverige. Och i Sirius forum, och i en del neutrala forum också, så är det alltid ett helt gäng Sirius-supportrar som gnäller om det förskräckliga med bandyhallar.
Varför är motståndet mot bandyhallar så stort i just Uppsala av alla ställen?
I övriga delar av Sverige jublar 99% av bandysupportrarna över bandyhallarnas intåg, i Uppsala är det precis tvärtom. Där säger 99% att bandyhallarna dödar sporten istället.
Jag har sett massor av bandy inomhus de senaste fem-sex åren och kan inte påstå att jag tappat lusten för att se på mer bandy efter det. Saknar inte för fem öre att stå utomhus i duggregn och stormvindar och se två lag försöka behärska bollen på en värdelös is.
Kan inte föreställa mig hur bandyhallarna ska kunna vara något negativt för bandyn. Det är väl ganska självklart att det är lättare att locka folk på en vintersport om den spelas inomhus i perfekta förhållanden än om den spelas utomhus i skitväder.
För mig är det ett under att bandysporten ens överlevt så här länge utan hallar. Att det fortfarande finns dårar som står ute och tittar på bandy i regn och rusk. Älskar man bandy så mycket att man står där i ur och skur, stannar man nog inte hemma för att man plötsligt slipper regnet och rusket.
Innebandy hade till exempel aldrig kunnat växa sig stort så snabbt om det spelades på en asfaltsplan utomhus. Den enda anledningen att folk ens orkar bry sig om att titta på världens tråkigaste sport är för att den spelas inomhus i en idrottshall.
Och med bandyhallarna får ju publiken både upplevelsen av att se på idrott inomhus, samt förmånen att se världens vackraste lagsport. En oslagbar kombination."
Från en blogg jag läste.
Jojjo!
"upplevelsen att se på idrott inomhus"
Upplevelsen att se på natur inomhus låter som en rimlig utveckling av teorin.
Långgolfhallar kanske?
Hela planen med en (kanske nödvändig?) träningshall känns allt mer som ett försök att manipulera massorna.
Det finns nog en & annan hallmotståndare som skulle få svårt att avstå från en försäsongsmatch i en träningshall?
#177 ·
Joint
· 2009-05-12 08:52
Garligur gick ju i halvtid på en försäsongsmatch för att han frös....och ville hem och se på champinjonligan!! Bu...
Hehehe... Ser fram emot att läsa Garligurs bortförklaring. *trycker F5 som en besatt*
Inkonsekvens är en riktig gringubbes mellannamn!!!
Skillnad på försäsong och vanlig säsong. Hade det varit försäsong och hall så hade jag inte gått alls!!!
För övrigt känns det väldigt vackert att vi vinner priset ovan!! Kan vi skicka ett tack till nämnde bloggare? Jag är oerhört stolt!!!
#181 ·
Joint
· 2009-05-12 10:16
Jovisst: http://bandybloggen.wordpress.com/
Han delar även ut pris för "Sveriges mest hjärndöda supportrar" till Boltic, men det var ju ingen högoddsare direkt.
Vi står pall utan hall, våga vägra bandyhall! *nynnar*
Jag tror garligur gnäller på hall bara för att ha nått att gnälla på. Han kommer stå där ändå 2013 och glo på Sirius i en hall. Annars så kan man inte säga att man älskar sporten.
Big B en av anledningen till att jag älskar sporten är att den är utomhus tror nog garligur håller med.
Fast det är väl inte den enda anledningen?
Jag tror garligur gnäller på hall bara för att ha nått att gnälla på. Han kommer stå där ändå 2013 och glo på Sirius i en hall. Annars så kan man inte säga att man älskar sporten.
Det var det dummaste inlägget hittils.
[quote1242144260=Bigbadda]
Det var det dummaste inlägget hittils.
[/quote1242144854]
Det där inlägget ja...
Klart jag kommer att se Sirius 2013 också även om det är inomhus. Men som det är nu så går bandy före allting annat i almanackan (om jag inte befinner mig utomlands). Det kommer det inte att göra då för en hel del av nöjet och charmen med sporten försvinner.
Men självklart kommer det att ha hög prioritet att se blåsvart. Liksom Sirius har i fotboll. Men man kan jämföra med att jag där prioriterar att gå och se den ovala bollen när matcherna krockar, just bara för att jag inte tycker fotboll är lika kul.
BigB>>>
Jag vet att du bara är ute efter att provocera och vara irriterande och ibland lyckas du faktiskt. Ibland undrar jag bara om du är 5 år gammal för dina irriterande meningslösa inlägg håller ofta den nivån.
Kärlek, Bröder!
BigB>>>
Jag vet att du bara är ute efter att provocera och vara irriterande och ibland lyckas du faktiskt. Ibland undrar jag bara om du är 5 år gammal för dina irriterande meningslösa inlägg håller ofta den nivån.
Men... Du har ju själv kommit med det underbara rådet att man inte ska läsa ett inlägg om man sen bara kommer gnälla på det. Gör det själv då för helvete. Läs inte så behöver du inte klaga.
Är verkligen kärlek gubbigt?? Näe, tacka vet jag bitterhet, avundsjuka, småsinthet och, framförallt, långsinthet!!!
#192 ·
ex17
· 2009-05-13 05:40
Hall für alle.
Är verkligen kärlek gubbigt?? Näe, tacka vet jag bitterhet, avundsjuka, småsinthet och, framförallt, långsinthet!!!
Inkonsekvens då?
#194 ·
RRR
· 2009-05-13 08:12
Bygg en hall NU!
Mikko, inkonsekvens och dumhet är inte samma sak!!! Dumhet är ruskigt ogubbigt!!!
Utebandyn i Vetlanda räddad för några år framöver. Trevligt, Tjustkulle är en av landets finaste bandyarenor!
http://www.svenskafans.com/bandy/vetlanda/artikel.asp?id=303668
#197 ·
ex17
· 2009-07-01 20:32
Brukarn du har druckit för mkt kir när du varit på besök!
#198 ·
Joint
· 2009-07-01 21:00
Tjustkulle ligger långt ned i rankingen av "finaste bandyarenor". Själva arenan var ju hemsk.
Nä, Tjustkulle är faktiskt ett trevligt ställe, det är bara Ljusdal jag tycker är klart bättre. Och Zinken faktiskt, fast på ett annat sätt. Var det någon som tittade för djupt i Kirflaskan så var det Joint (och från huvudet-mellan-knäna-perspektivet kan jag förstå att du tyckte arenan var hemsk) ;)
Leve Vetlanda!! Leve Tjustkulle!! Leve bandy utomhus!!
#201 ·
Joint
· 2009-07-02 09:42
Men arenan var ju hemsk. Jag fattar inte. Usch. Annars var det schyst. Klart att den smäller högre än en bandyhall alla dagar, ändå. :)
Bara för det får ni en uppdatering av Tjustkulle i bortaguiden här:
http://www.vastrasidan.se/ny/page.php?62
#203 ·
ex17
· 2009-07-03 07:20
Nej Brukarn Tjustkulle är inget trevligt ställe. Delar dock din uppfattning om Zinken även om den var bättre innan renoveringen i och med att publiken var närmare planen då.
Utebandyn räddad i Fagersta också!
http://www.svenskbandy.se/t2c.aspx?p=1400590&x=1&a=1174431
Vackert!! Kommunpamparna och ekonomikrisen är bandyns bästa vänner!!
#206 ·
RRR
· 2009-08-12 14:27
Nu får förbundet bestämma sig för om det blir en utebandyserie och en innebandyserie
Om alternativen är en död sport utomhus eller en levande sport inomhus, så väljer jag det sistnämnda sju dagar i veckan.
Klart bandy utomhus har sin speciella charm, men med alla fina arenor i Sandviken, Västerås, Vänersborg och Lidköping så får även inomhusbandyn sin egen charm.
Den bistra sanningen är ju att inga städer söder om polcirkeln får vinter tidigare än januari nuförtiden, och matcher som regnar bort i parti och minut är varken bra för sporten eller publiktillströmningen.
Ibland får man acceptera att det inte finns några val. Antingen står bandyn och trampar och gradvis krymper för att till slut dö - eller så moderniserar man sig och ger sig sporten förutsättningar att växa.
När jag var liten avskydde jag smaken av hostmedicin, men det var trots allt bättre än att hosta lungorna ur sig vid varje andetag. Samma med bandyhallar. Inomhus är inte lika bra som utomhus - men det är trots allt bättre än att inte ha någon bandy alls att titta på om 15-20 år.
#208 ·
RRR
· 2009-08-12 19:24
det tråkiga är väl att inga lag i storstäder kommer att få nån inomhusarena om det inte händer nåt oväntat på markprismarknaden
Kanske sporten behöver hallarna om man bara ser till iskvalité och dylikt, men det för med sig så mycket annat dumt såsom enbart sittplats på vissa ställen. Publik som egentligen struntar i bandy, men det är ju kul att sitta och käka lite i nån flashig arenarestaurang. Technomusik vid nästintill varje speluppehåll och säkert en massa annat tjafs som jag inte kommer på nu. Folk får väl tuffa till sig lite istället och lära sig hantera snö/regn.
Man kan aldrig lära gamla hundar sitta...
Visst, klart bandyn ska överleva, men jag är strikt självisk i denna fråga. Jag kommer att följa bandy även om det blir inomhus, men inte alls i samma utsträckning som jag gör nu. Nu skriver jag in hela programmet i almanackan och planerar livet efter det. Blir det inne, så gör jag som vanliga sportälskare, går när det passar.
Folk får väl tuffa till sig lite istället och lära sig hantera snö/regn.
Ord!
Bandyklubbarna ligger så oändligt långt efter (både ekonomiskt, organisatoriskt & i tiden) så det känns tveksamt om bandyn någonsin kommer att kunna tävla om eventpubliken som vill snaska sushi och glo på cheerleaders.
Jag undrar hur förbundet tänker (starkt antagande men vaffan) när man har visioner om Hallar für Alle och fler lag i storstäderna.
Det där snacket om att bandy måste överleva - dvs att den skulle dö utan hallar - köper jag helt enkelt inte. Bandyn måste tappa jävligt mycket publik innan den hamnar på samma nivå som typ Volleyboll eller någon annan sport som lever i Sverige, fast på en lägre nivå. Grejen är ju den att för att hallarna ska ha någon inverkan på publikgemytet måste man bygga riktiga hallar med riktiga faciliteter. Det är inte lockande för marginalpublik att stå/sitta inne i en hall i 8+ och titta på öde betong och reklamskyltar. Och den typen av hallar som skulle lyfta publikkomforten har inte bandysverige råd med, och kommer inte heller att få råd med.
Marginellt fler kommer att "upptäcka" sporten inomhus. Eventuella publikökningar kommer enbart att vara relaterade till en eventuellt bättre sportslig prestation (hur mycket har Tillis ökat sitt snitt efter hallen?). Och den effekten avklingar ju om alla har hall.
Det enda argumentet som jag köper är det som kommer från spelarna om det blir mycket bättre förutsättningar för dem att utöva sin sport och att det eventuellt blir lättare att locka kids (men det vete fan, egentligen, de flesta kids kommer ändå att behöva träna utomhus.) Bättre träningsförutsättningar tycker jag låter bra. Smäll upp lite korrugerad plåt över B-planen, eller i Gränby och träna på inomhus.
Åtminstone jag föredrar att se matcherna utomhus. Under alla omständigheter. Snökvarten mot VBK i våras är legendarisk. I en hall hade den varit bortglömd.
Ord!
#214 ·
ex17
· 2009-08-13 07:47
Falköga --> Delar din uppfattning, utveckling!
ThomasD --> Vad är felet med sittplats? Publik som struntar i bandy har vi ju ändå. Inte var det 9000 bandyfantaster på sista matchen. Kanske 1000 fantaster, 2000 medgångs supporters och 6000 "jag vill också vara med men ser inte alltid bollen". Oavsett är alla välkomna och jag har gärna samma publik dagligen som matchen mot Edsbyn.
#215 ·
ex17
· 2009-08-13 07:49
"Åtminstone jag föredrar att se matcherna utomhus. Under alla omständigheter. Snökvarten mot VBK i våras är legendarisk. I en hall hade den varit bortglömd."
Eller så hade vi vunnit med 7-1 och rullat ut dem totalt efter isen... =)
Det hade inte varit hälften så kul att uppleva som det legendariska snödramat!!
Vad är det för fel på sittplats på bandy... huuuuuugaaaaa!!! För mycket pressgurka!!
ex17: Jag skulle också vilja ha 9000 på läktarna i varje match. Men det tror jag skulle vara svårt i en hall...
(ABB max 5800, DINA max 4000, Ale max 2000, Väners max 3300, Lidköping max 4250, Göransson max 4000)
Jag vill inte vara den som är den men hur många utomhusarenor tar in (hm...) 9000 pers då?
#219 ·
John
· 2009-08-13 09:15
Jag tycker det skall bli spännande att åka till alla nya hallar när de är klara och se om någon har lyckats. Det finns ett klipp från SAIKS första träning på SF där man ser insidan av hallen. Den ser faktiskt ganska fin ut fast färgschemat är knasigt. Sen tror jag att både Värnes och Villas kommer bli bra medan Vinterstadion och Slättbergshallen kommer ge en känsla av ett tomt IKEA.
Hur som helst så kommer Uppsala vara sista staden med Hall, så än står det ingen ko i hallen.
#220 ·
Joint
· 2009-08-13 10:07
Jag blir fan mörkrädd av att gå in här. X17, jag gillar dig som spelare men börjar få allt svårare med dina åsikter. Jag köper rakt av resonemang som "bekvämare träningsfaciliteter" men att börja ifrågasätta vad problemet med all-seaters är .. Gaaaah! Som sagt, jag blir mörkrädd. Orkar däremot inte argumentera för min sak, skriver på mobil...
Det finns ju redan en sport som spelas inomhus på is och där det enbart är sittplatser: curling. Där ser man även bollen helt sykiskt bra.
Falköga --> Delar din uppfattning, utveckling!
ThomasD --> Vad är felet med sittplats? Publik som struntar i bandy har vi ju ändå. Inte var det 9000 bandyfantaster på sista matchen. Kanske 1000 fantaster, 2000 medgångs supporters och 6000 "jag vill också vara med men ser inte alltid bollen". Oavsett är alla välkomna och jag har gärna samma publik dagligen som matchen mot Edsbyn.
Felet med sittplats är väl att det gör att den eventuella stämningen tenderar att bli sämre. Kolla Premier league. Med bara sittplats kan man säkert tänka sig att biljettpriset ökar, det är svårt (och tråkigt) att försöka klacka bland bara sittplatser.
Jag vill stå så då antar jag att jag inte är välkommen i flashiga Göransson arena.
#223 ·
Sakul
· 2009-08-13 12:23
Det absolut värsta jag kan tänka mig i en ny arena/hall är avsaknad av ståplatser. Det är den överlägset största stämningsförstöraren, oavsett om det handlar om bandy, fotboll eller hästpolo.
Är det någonting som kommer att döda bandyn, så är det små hallar utan ståplatser.
#224 ·
Golli
· 2009-08-13 14:37
Bandy är en utomhussport. Däremot tror jag att Uppsala är akut behov av en bandyhall.
Min förklaring till ovanstående aningen otydliga påstående är att jag tror att det räcker med en hyfsat enkel träningshall vid Gränby som till nöds kan klämma in ca 1 000 pers, så att spelarna kan få bra träningsförhållanden och klubben ökar sin attraktionskraft på spelarmarknaden.
Vill däremot uppleva liknande tillställningar som dem i vintras fortsättningsvis utomhus på Studan.
En parantes, den föredetta hockeymålisen och sedemera hockeytränaren Christer Abrahamsson fällde en klassisk sportklycha vid en sommarträning "I den här värmen skulle vi haft en utomhushall att träna i".
#225 ·
RRR
· 2009-08-13 14:48
Jag vill ha en bandyhall men jag vill stå och frysa också
#226 ·
Joint
· 2009-08-13 15:24
Den dagen då vi har en All-seater Stadium, den dagen ska jag fan sluta gå på bandy.
Inomhusbandy medför ju andra svårigheter också. Inget sprit till exempel, vilket lär ogillas bland den här skaran... ;-)
Bandy inomhus är genuint ohett som det är just nu och jag hyser inte jättestora förhoppningar om att det kommer att bli bättre.
#227 ·
ex17
· 2009-08-13 16:44
Joint + alla andra. --> Sittplatser eller ej, men jag är som RRR + alla spelare FÖR en hall. Skulle vi få en hall med bara sittplatser skulle jag vara glad, skulle vi få en utan skulle jag vara lika glad. Skulle vi få en hall utan läktare skulle jag också vara glad.
Det är min åsikt, jag vill ha hall och bra förutsättningar.
Sedan är det lite kul att kasta ut, i detta forum, mindre korrekta åsikter som hallfrågan. =)
Jag har sagt det förut, jag är mer än nöjd om vi får en träningshall...
Sedan sa jag inte att jag är för sittplats men jag är för trevlig publik som ger bra tryck! På sittplats eller ej spelar ingen roll...
Fast man börjar ju undra om hall automatiskt betyder bra förutsättningar då Zocke skriver att isen i ABB är lika bra att åka på som bajs ungefär.
Med bara sittplats kommer det inte ges bra tryck, eller åtminstone inte lika bra tryck.
#229 ·
ex17
· 2009-08-13 20:54
Hellre fullstor is och dålig is än nu badkar med dålig is kl 20.30 - 21.45.
#230 ·
ex17
· 2009-08-13 20:54
Hellre fullstor is och dålig is än nu badkar med dålig is kl 20.30 - 21.45.
#231 ·
Joint
· 2009-08-13 21:01
Uteslutande sittplatser är i alla fall att döda stämningen långsamt och plågsamt.
Jag tycker att ni förtjänar en träningshall, enough so!
#232 ·
ex17
· 2009-08-14 07:15
Minst! =)
SAIK backade tydligen 650k förra året, men nu ska arenan frälsa dom är det tänkt. http://gd.se/sport/bandy/saik/1.1162748
"– Göransson Arena kommer att ge oss en fantastisk möjlighet. Det kommer att skapas ett koncept för både företag och privatpersoner som vi inte ens varit i närheten av tidigare. "
Koncept ja. Käk, öl och ett par jäger så behöver ingen bry sig om bandyn. Kanske klappa lite när dom leder med mer än 5.
"– När ett topplag kommer på besök och vi känner att vi kan fylla arenan, så kommer vi att höja biljettpriset en aning. Tvärtom när det gäller mindre attraktiva motståndare."
Sånt älskar väl alla? Får man be om att IKS betraktas som mindre attraktiva?
Lite oseriöst uttryckt tycker jag. Han borde svarat:
"När ett lag som har spetskompetens och är kundcentrerade kommer på besök och vi känner att vi kan fylla arenan, så kommer vi att höja biljettpriset en aning. Tvärtom när det gäller motståndare med en mindre attraktiv produkt."
Det är för gulligt. "Skapas ett koncept för både företag och privatpersoner som vi inte har varit i närheten av längre."
Koncept? Och jag som trodde att de spelade bandy... Alla som tror att de ska kunna på regelbunden basis dra folk till något som de egentligen är måttligt intresserade av bara för att de säljer bärs och har sittplatser innomhus tror jag kommer att bli rätt plågsamt väckta efter ett tag.
Det finns nämligen ett annat lockande koncept för dem som tycker att bira, käk, sittplatser och innomhus är bra för att kunna hänga lite och tjöta med vänner. Krogen.
Välkommen till Göranssons krog, konferens och spa. (Kanske ni vill titta på lite bandy också i förbifarten)?
Jag mår illa!!!
#237 ·
John
· 2009-08-14 09:40
Nästa steg blir 3x30 för att sälja mer bärs.
Nästa steg blir 3x30 för att sälja mer bärs.
Ja det ter sig ju naturligt eftersom inomhusisen tydligen kan liknas vid bajs om man bara har rätt förhållanden.
#239 ·
RRR
· 2009-08-14 19:53
jag blir skitnödig
#240 ·
ex17
· 2009-08-16 15:45
"Nästa steg blir 3x30 för att sälja mer bärs."
Är faktiskt inte omöjligt. Det testades i någon turnering för att även användas (var tanken) i Elitserien. Målet med 3x30 var pengar eftersom man då räknade med att publiken skulle köpa dubbelt så många korvar/läsk/godis/kaffe/mazarin än om det bara var en paus. Personligen gillar jag inte ideen eftersom det i mina ögong gynnar de sämre lagen spelmässigt.
...eller så struntade man i att köpa vid den första pausen för att vänta till den andra. Alternativt struntade vid den andra för att man ändå köpte vid den första.
Så desperat är man väl inte efter korv och mazariner att man behöver en påfyllning efter 30 minuter om man redan handlat en gång? Eller är man?
Ang hallar har förresten UNTs sportblogg åkt runt och betygsatt hallar... [link=hyperlänk url]http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-TYPE=blogg-bi=20,00.html
[/link]
#242 ·
Joint
· 2009-08-16 18:04
ex17: Jag säger bara snömatchen. Så många pauser, så jävla kallt och så mycket klirr i kassan har aldrig kioskverksamheten haft på Studan. :)
3x30 min vore ännu mer att snegla på håkkin. Tre periodpauser liksom. Nedsläckt, popcorn, smurfhits mellan avblåsningarna, med mera...
What's next? Håkkistraff på bandy?
Det finns redan en sport som sneglar på håkkin och det är plastbandyn.
#243 ·
ex17
· 2009-08-16 18:24
Jag kommer ihåg när det var hockeystraff på test. Då fick motståndarlaget jaga den spelaren som tog straffen... såg rätt kul ut.
Men vafan! Det kommer jag ihåg! Trodde det var en evil mardröm, men visst var det så att den som la straffen fick lite försprång och så var jakten igång.
#245 ·
ex17
· 2009-08-16 20:11
Stämmer.
Under gårdagens match mot Sundsvall fick jag en vision. Jag är nu för att bygga en hall så snart som möjligt, men under vissa förutsättningar.
Svaret på allas hallskepticism måste ju heta SNÖKANON. Om vi dessutom kan få brandförsvaret att sponsra med vattenkrig så kan vi ju få fortsätta vara hårdast i Sverige, med grymma snöstormar och regnorkaner, och ändå ge de våra perfekta förutsättningar, men bara när vi själva vill. Och Tramsin kan inte klaga för vi har ju hallen han är så jävla kär i.
Delikat! Tanken på att alltid spela snömatcher måte ju till och med Garry gilla?
Tanken är inte dum.... Kan vi sen bara få det riktigt jävla kallt i hallen också, typ bygga den som ett jättestort frysrum, då är vi en bra bit på väg!
Jag är skeptisk.
Visst är det lite som att "gå över ån efter vatten" men man måste ju stryka Hammarbybandyförbundet medflints.
Det gäller att hitta det positiva... Tänk att kunna få riktigt bandykänsla i juni!! Man skulle inte behöva hänga undan vinterkläderna!! Snökanonen får flingorna att falla, frysrumseffekten ger en lagom temperatur på -4 grader...
Visserligen är det kanske inte så miljövänligt, men va fan.... något får man ju offra!!
#252 ·
Markus
· 2009-09-10 10:35
Kan vi inte börja ha matcher på krogen istället? Där hänger ju många och det finns mycket öl...
Lite tröttsamt med pratet om bandy som ett koncept och en produkt. Självfallet ska klubben ge åskådarna bra service med mat och dryck etc. men om man bara vill bedriva restaurantverksamhet och erbjuda diverse kringprodukter så är man kanske inne i fel bransch? Då kanske man ska öppna hotell istället?
Men jag misstänker att detta med hall kommer att bli ett krav i frmtiden, varken vi gillar det eller inte. Tur är dock att vi inte lär få hall på ett tag och att vi åtminstone har möjlighet att lära oss av pionjärernas misstag. Och ska vi bygga hall (vilket jag är minst sagt skeptisk till) så bör den se ut som en stor senapsburk och sponsras av slotts.
#253 ·
Joint
· 2009-09-10 13:03
Vill vi verkligen förknippas med polsk senap!?!?!
#254 ·
Joint
· 2009-09-10 13:37
Fyrissenap: http://www.fyrissenap.se/ - yay!
Om grisar skulle lära sej flyga och uppsala bygger en bandyhall (brrr uäck etc..) så ska den se ut som en stor fallfärdig lada. Detta för att bevara bandyns härliga lantiskänsla. Det ska ju inte kännas som att man står och blir dyngpackad i en mässlokal för då kanske man börjar bete sig.
Träningshall för de blåsvarta verkar åtminstone vara på planeringsstadiet...
http://www.bandyhall.nu/
Kanske en bra kompromiss?
Tidig träning på fullstor is i Gränby, mycket folk på Studan!!
#257 ·
Tifo
· 2009-09-11 12:27
Det tycker jag är en utmärkt kompromiss. Bara vi slipper spela matcherna där.
#258 ·
RRR
· 2009-09-11 14:55
nja, man kan spela match där om det är extremt skitväder....
nja, man kan spela match där om det är extremt skitväder....
Lämna in kepsen!
Skam och dubbel skam!!! Se vad hästsporten gjort med denne man. Ett totalt förfall!!
Farbror, vi får ta i med hårdhandskarna!
Garligur>>>
Snart är det bara vi som står upp för den verkliga kulturen....alla backar.
#262 ·
Joint
· 2009-09-15 20:52
Hörde att det är presskonferens på måndag klockan 13.15 angående Uppsala Bandyhall.
13.15... bra bandytid!
Det ska jag försöka gå på.
Med plakat och demonstrera utanför???
"Vi står pall, utan hall"
Ghaaaaa... Hörde just Sjonis på radio, efter att ha varit på möte om hallar. "Här kan man sitta i loger och se på bandy och äta varm mat, det är fantastiskt"
Snyft... jag vill inte vara med längre....
Med plakat och demonstrera utanför???
"Vi står pall, utan hall"
Träningshall välkomnar jag. Matchhall vill jag inte ha. Varm mat kan jag äta hemma året om.
#268 ·
haze
· 2009-09-16 06:56
Träningshall välkomnar jag. Matchhall vill jag inte ha. Varm mat kan jag äta hemma året om.
Ord!
Ord!
Kaveh ställde sig frågande till uppgifterna om presskonferens.
#271 ·
Joint
· 2009-09-16 14:58
Vi får la se.
#272 ·
RRR
· 2009-09-16 20:16
Det har i alla fall varit ett möte mellan klubbarna om att bygga en träningshall
#273 ·
Tommy
· 2009-11-16 23:01
http://www.bandyhall.nu/index.php?page=organisation
Bra att de har en representant från spelarna, men lika viktigt borde det vara att ha en representant från den andra parten i bandy, publiken. I planeringen kring träningshall behövs det så klart inte. Men för framtida förändringar kring studenterna borde publik, främst fans, vara representerade.
Att tidigt komma in i planeringen för 2017(!) kan vara av stor betydelse, så att det inte drar iväg åt fel håll.
Är det något Västra funderar kring?
#274 ·
Joint
· 2009-11-21 17:00
"- En jämnare serie, nio bandyhallar och en mycket större exponering av bandyn i TV leder till kraftigt ökande publiksiffror. Det är verkligen glädjande, säger bandyförbundets ordförande Håkan Ramsin"
Äsch, bandyhallar tror jag inte på lång sikt leder till någon direkt publikökning. Hypen dör efter ett tag.
Framförallt kan man konstatera att Ramsin snackar 9 hallar i samband med att han kommenterar publikökningen i Elitserien där det inte finns några 9 hallar.
#276 ·
RRR
· 2009-11-21 20:23
Vore kul om nån verkligen kollar om det är hallarna som har ökat publiken (då menar jag på sikt, ett eller två år är ingen jämförelse, åtminstone inte för en geolog). Drog verkligen inte VSK mer publik mot Bajen innan de byggde hall. Jag tror inte att VSK ökat sitt publiksnitt sedan de byggde hall. Att Edsbyn har gjort det är väl ganska klart men det har ju också ett samband med att det var samtidigt som de blev sponsrade med icke skattade pengar och vann SM ett antal år.
#277 ·
Joint
· 2009-11-21 23:48
VSK har haft mycket publik i år för att man haft gratis eller reat ut sina biljetter. SAIK:s mässhall är snart ett dött jippo, been there - done that, liksom. Väners har bättre lag i år och haft derby mot Villa, och en jäkla hype kring hallen, klart det drar lite så här i början.
Edsbyn ökade publiksnittet för 6 år sedan, ja, men sen har man ju tappat år för år. Bortskämda kanske? Men här är i alla fall deras publiksnitt i grundserien de senaste åren; 2005-06: 2168, 2006-07: 2024, 2007-08: 1628, 2008-09: 1498. VSK dito: 2005-06: 1560, 2006-07: 1459, 2007-08 (första året med hall): 1729, 2008-09: 1682.
Sen vore det intressant att jämföra stämningen inomhus kontra utomhus...
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att hallarna drar mer folk till matcherna än spel utomhus gör.
Den stora skillnaden är istället att det, som i exempelvis regn-november, inte blir 3-4 matcher där vädret är så dåligt att hälften av publiken stannar hemma.
Det gör rätt stor skillnad om man har 1400 pers på varje hemmamatch, med två-tre större publikmatcher per säsong, jämfört med om man har har 600-700 pers på en handfull matcher pga att vädret är kass och skrämmer bort publiken.
Jag tror att klubbarnas kassörer är rätt glada för att matcherna inte är så väderkänsliga, eftersom ett par regnmatcher per säsong kan gräva rätt djupa hål i en klubbs budget.
Sen är väl Västerås och Edsbyn rätt kassa exempel. Bandysveriges två mest bortskämda supporterskaror. I Edsbyn vann man för mycket, klart det blir skittrist att se på bandy till slut när man redan på förväg vet att Edsbyn kommer vinna med tvåsiffrigt i nio av tio matcher.
Och i Västerås har jag själv hört från VSK-supportrar att de skiter i grundserien, den intresserar dem inte utan de börjar gå först när slutspelet startar.
Därför blir det kul med lite mindre lag som Vänersborg och Villa som får hall. Man har inte särskilt bortskämda supportrar, man spelar i en regning del av Sverige och jag tror det gör att publiken kommer öka betydligt mer där än i Edsbyn och Västerås. Förutsatt att resultaten är hyfsat i paritet med de senaste säsongerna, såklart.
#279 ·
Joint
· 2009-11-22 13:09
I Västerås har jag själv hört från VSK-supportrar att bandysuget dog i samband med ladan.
#280 ·
ex17
· 2009-11-23 07:39
En annan del är ju att mer försäljningen har ökat i dessa klubbar.
Merkostnaderna torde ha ökat också?
Sen är det ju lätt att öka merförsäljningen om man tar 20:- för en minimal kopp med synnerligen äckligt kaffe. Om nu folk bara plockar fram plånboken utan att bry sig om vad man får. Jag har lovat mig själv att aldrig mer handla ngn i ABB, hutlöst dyrt utan ngn som helst kvalitet.
Haha ja tar man 25 pix för en korv med bröd borde man fanimej skämmas...
#283 ·
ex17
· 2009-11-23 11:57
Merkostnaden har nog inte ökat, jag misstänker att man betalar samma planhyra ungefär.
Merkostnaden har nog inte ökat, jag misstänker att man betalar samma planhyra ungefär.
Nej, det har ju blivit billigare. SAIK tex har ju helt slutat betala planhyra.
Varför kan man inte bara bygga hallar runt alla planer, montera upp videokameror lite överallt så att jag kan följa alla matcher i min bekväma tv-soffa? Spelarna slipper ju dessumtom störande publik som kan bua och skrika okvädningsord. Detta borde ju vara en hallförespråkares dröm...eller?
#286 ·
Joint
· 2009-11-23 13:26
Ellerhur...
2027 kommer jag att sitta i min varma soffa och mysa när vi tar guld. Fast i slutspel kommer jag masa mig på plats. Men att jag går på 55 matcher i serielunken 2027 i en svettig och steril hall kan ni fetglömma. Döda den moderna bandyn...
Betyder det lösningar likt Uppsala Arena där man har kommunen som betalar x antal miljoner per år i hyra?
#288 ·
Joint
· 2009-11-23 13:34
Planhyran bör väl vara betydligt dyrare i en hall!?
#289 ·
ex17
· 2009-11-23 13:49
Nu är jag ingen expert på området men har "hört" under tiden i gurkburken att det är väldigt förmånligt. Föreningen är delägare i ett arenabolag. Arenabolaget säljer namnet på arenan vilket ger X antal miljoner över en period vilket säkerställer driften. I ABB fallet har jag hört att det handlar om 15 Mkr på 10 år. Hyran betalas till arenabolaget där man är delägare. Ungefär som att betala till sig själv. Men man får akta sig så man inte gör som vissa klubbar, som tar en icke marknadsmässig hyra och då åker på lite skatteproblem ... men som sagt är ingen expert men vet att Vsk har ökat sin omsättning rejält och att man på sikt räknar med att det hela genererar en trupp bestående av professionella bandyspelare. (i samband med övriga intäktsökningar). Lyckas man har man ganska stort försprång mot dem som jobbar heltid fram till 17.00 och som sedan ska träna, ta hand om familj etc. Ska väl också tilläggas att de större föreningarna har en bättre ersättningsnivå än andra klubbar vilket möjliggör att man kan träna tidigare på dagarna.
#290 ·
Joint
· 2009-11-23 13:49
Planhyran bör väl vara betydligt dyrare i en hall!?
Hrrm, här är ett exempel:
Förra säsongen betalade Sandviken 325 000 kronor i hyra för Jernvallen. Nu när bandyklubben kliver inomhus blir nya hyran 640 000 kronor... Nästan dubbelt så dyrt att spela inomhus i Sandviken, men det kanske bara är i Sandviken det är så..
#291 ·
Joint
· 2009-11-23 13:55
Det har även varit mycket snack också om att Sandviken fått ett rejält försprång för att de redan i augusti kunnat träna på fullstor bandyplan - och visst är det så - men till vilket pris då? Jo, 700 000 kr i stället för 35 000 kr som en ishall kostar...
Men de betalar ju ingenting. Det kan väl inte bli så mycket billigare än det?
#293 ·
Joint
· 2009-11-23 14:15
Essajjkåå har alltså dubblat sina omkostnader för planhyra sedan man flyttat inomhus. Alltså måste merförsäljningen som x17 pratar om öka med 300 000 kr per månad jämfört med tidigare år, eller ta fram 300K ur sin övriga verksamhet (var då?!).
Essajjkåå har förvisso ett fint publiksnitt på drygt 2000 (något jag är övertygad kommer minska) - jämfört med 1577 i år. Men trots höjda biljettpriser osv tror jag inte de får in 300K mer per månad på hemmamatcherna..
Nu sparkas ju för övrigt vd:n för Göranssons Arena...
"Maya Olsson har nu arbetsplikt i tolv månader. Därefter kan hon kvittera ut ett avgångsvederlag motsvarande ytterligare tolv månadslöner.
– Men det blir naturligtvis svårt att hitta en uppgift som jag kan kliva in i och göra ett bra jobb efter det som hänt, säger hon."
Men de betalar ju ingenting. Det kan väl inte bli så mycket billigare än det?
Då är det verkligen dags för Essajjkåå att göra rätt för sig!
#294 ·
Joint
· 2009-11-23 15:03
VSK verkar iofs ha rätt bra pris på sin planhyra, 700 kr/h.
Inte så dyrt om man är några stycken som splittar på kostnaden.
#296 ·
Joint
· 2009-11-23 15:10
Fast likt förbannat har VSK Bandy skulder på nästan en miljon kronor till Västerås stad för obetalda planhyror!!! For fuck sake...
#297 ·
RRR
· 2009-11-23 16:13
VSK har skulder, SAIK har skulder, Edsbyn bollar med svarta pengar, Bajen har inga skulder...jorå, skämtade bara. Det går bra för "de fyras gäng". Hur har Villa och Väners det i sina hallar?
#298 ·
Joint
· 2009-11-23 17:03
VSK har skulder, SAIK har skulder, Edsbyn bollar med svarta pengar, Bajen har inga skulder...jorå, skämtade bara. Det går bra för "de fyras gäng". Hur har Villa och Väners det i sina hallar?
Ja, vad ska man säga. Arena Vänersborg är finansierad av kommunen, som satte en maxkostnad på 176 miljoner men som ändock blev dyrare än så, till alla andra icke-bandyfantasters förargelse. Slutnotan landar på MINST 240 miljoner kronor (men många arenahandlingar är hemligstämplade än).
För IFK Vänersborg ökar matchavgiften för en elitseriematch från 4000 till 15000 kronor. En timmes träning för klubbarnas A-lag ökar från 300 till 500 kronor. Allt som allt skulle hyra för träning, match och lokaler innebära en ökning från 214 000 kronor till 657 000 kronor. Men IFK Vänersborg får sammanlagt 443 000 kronor i hyresrabatt första året. Vargön och Blåsut får däremot inga bidrag. Så det känns ju helt klart som att kommunen subventionerar IFK Vänersborg.
Avtal 1: Gäller de elva loger som finns på arenan. Ett par av dem är fortfarande outhyrda, resten har hyrts ut till olika företag.
Det är IFK Vänersborg som sköter uthyrningen och klubben disponerar en loge för eget bruk. Hyran föreslås bli 450 000 kronor per år, men bara 220 000 kronor första året. Rabatt: 230 000 kronor.
Avtal 2: Gäller kontors- och kanslilokaler. Hyran föreslås bli 168 00 kronor, men också här föreslås IFK få en kraftig rabatt första året då hyran blir 30 000 kronor. Och då ingår också hyran för de gamla lokalerna i Bandyns Hus. Rabatt: 138 000 kronor.
Avtal 3: Gäller café- och restaurangdelen. Hyran föreslås blir 150 000 kronor, men inte första året. Då slipper IFK undan med halva beloppet. Rabatt: 75 000 kronor.
Den årliga årliga driftskostnaden för Arena Vänersborg väntas bli runt 20 miljoner kronor.
Sparbanken Lidköping Arena kostar 215 mille och finasieras av Lidköpings kommun och Sparbanken Lidköping. Invigning i en slutsåld arena på annandagen, tycker den arenan verkar hyfsat najs ändå faktiskt: http://www.gunnarkarlqvist.se/bandyarenan/17nov/17nov.htm
För övrigt så är det ju lite kul att Ale-Surte lyckas bygga en hall för 17 mille med en publikkapacitet för omkring 2000. Vi bygger en träningshall för 200 som kostar mer än det dubbla...
Nu är jag ingen expert på området men har "hört" under tiden i gurkburken att det är väldigt förmånligt. Föreningen är delägare i ett arenabolag. Arenabolaget säljer namnet på arenan vilket ger X antal miljoner över en period vilket säkerställer driften. I ABB fallet har jag hört att det handlar om 15 Mkr på 10 år. Hyran betalas till arenabolaget där man är delägare. Ungefär som att betala till sig själv. Men man får akta sig så man inte gör som vissa klubbar, som tar en icke marknadsmässig hyra och då åker på lite skatteproblem ... men som sagt är ingen expert men vet att Vsk har ökat sin omsättning rejält och att man på sikt räknar med att det hela genererar en trupp bestående av professionella bandyspelare. (i samband med övriga intäktsökningar). Lyckas man har man ganska stort försprång mot dem som jobbar heltid fram till 17.00 och som sedan ska träna, ta hand om familj etc. Ska väl också tilläggas att de större föreningarna har en bättre ersättningsnivå än andra klubbar vilket möjliggör att man kan träna tidigare på dagarna.
15 miljoner/år i 10 år eller 15 miljoner på 10 år?
Oavsett så verkar det ju som att någon är beredd att betala en rätt stor slant för att arenorna ska kunna drivas. Dom generar ju knappast nån vinst.
Vad går föreningarna in med i bolaget från början eller får dom vara med gratis? Kommer aktiekapitalet enbart från namnförsäljning?
#300 ·
John
· 2009-11-23 18:02
Globen har aldrig gått plus.
Det år svårt att räkna hem en arena men det finns ju alltid goodwill man kan höja värdet på så ser det bra ut i bokslutet.
#301 ·
JPE
· 2009-12-04 13:35
Hallen
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4070
Vi står pall, utan hall.
Kan vi någon gång, en gång för alla, ta död på den där illussionen om att bandyhallar kommer att vara ekonomiskt lönsamma på lång sikt?
Beror ju helt och hållet på konstruktions- och driftskostnader samt hur mycket intäkterna ökar, om de gör det.
Bra nyheter om den goda hallen!
Positivt i Fastighetsnämndens arbetsutskott (AU)
Onsdagen den 2 december presenterade fastighetskontoret sin utredning och ställningstaganade kring bandyhallen för politikerna i arbetsutskottet. Enligt obekräftad uppgift ser man positivt på hallbygget och man rekommenderade ett föreningsbidrag för delfinansiering av hallen. Vidare har fastighetskontoret identifierat besparingar på energi och skötsel på ca 500 000 kr/år. Hallprojektet har därmed tagit ett stort steg framåt även om det formella beslutet från fastighetsnämnden tas den 17 december. Därefter går ärendet tillbaka till Fritids- och naturnämnden för beslut. Beslut krävs förmodligen även i kommunstyrelsen.
(Källa: www.bandyhall.nu)
Edit: Nu även med ordet "bandy" stavat rätt!
Det borde betyda att det kommer gå igenom. Tjänstemännens rekommendationer brukar följas och det är inte jättedyrt.
#307 ·
Joint
· 2009-12-09 00:31
30/10 Essajjkåå - Edsbyn 8–2. Publik: 3147
7/11 Essajjkåå - Sirius 13–1. Publik: 2112
13/11 Essajjkåå - Kungälv 16–3. Publik: 1385
22/11 Essajjkåå - Katrineholm 22–2. Publik: 1360
Mjo, fast tänk på att man började möta Edsbyn, sen oss och avslutade den där serien mot KVBS. Men jag håller med, publiksiffrorna är ju inte underbara direkt.
#309 ·
Joint
· 2009-12-09 09:45
Framför allt sjunkande, trots oförskämt många mål. Hall = hype som dör.
#310 ·
Sixx
· 2009-12-09 10:25
Think outside the box!
Sixx>>
HAHAHA klockren slogan ju!
#312 ·
Sixx
· 2009-12-16 09:04
Det gick ett inslag på sporten i morse där man visade förberedelserna för hockey-matchen Frölunda - Färjestad som ska gå av stapeln UTE på Ullevi...
Ett fenomen som visat sig framgångsrikt även i NHL.
Nu verkar det som om även hockey-folket fått nog och vill tillbaka ut i friheten.
Går vi samma väg till mötes? VSK, SAIK, Edsbyn och Villa börjar med utomhus matcher...
http://www.ullevi.info/ullevi_hemsidan/vf.htm
#313 ·
Joint
· 2009-12-16 09:10
That's the way we like it! =)
"Kvällens toppmatch i elitserien mellan Bollnäs och Villa Lidköping ställdes in. Anledningen var det kalla vädret i Hälsingland - minus 27 grader. Händelsen aktualiserar frågan om en inomhushall. Bollnäs hoppas kunna ha en redan nästa säsong. -Att bedriva elitverksamhet under dessa förutsättningar är omöjligt, säger Bollnäs sportchef Sören Persson till TT."
Efter att all argumentation hittills gått ut på att vintrarna är för varma för att spela utomhus så är de nu tydligen plötsligt för kalla. Att bandy faktiskt har spelats utomhus utan problem i över 100 år måste helt enkelt vara en stor historieförfalskning och konspiration.
#315 ·
Sakul
· 2009-12-19 07:46
Nu får de banne mig ta och bestämma sig. Är det en global uppvärmning eller nedkylning som tvingar in bandyn i hallar? För både och samtidigt känns lite svårt...
Vakna, Västra! Tillskriva Hallivrarna logik & stringens?
Näe! Just Say No!
#317 ·
RRR
· 2009-12-19 12:38
Blir det inte för jämn temperatur i en hall för att man ska kunna spela bandy?
#318 ·
Joint
· 2009-12-19 17:17
Som BigB säger, vintrarna kommer vara varma och regniga.... Hallå eller? Höhöhö
Fast Joint, det där är ju amatörargumentet. Självklart är det kallt, men mycket kortare tid än tidigare. Sju-åtta av de varmaste åren sen man började mäta för jävligt länge sen inträffade under 2000-talet. Första snön för året kom i mitten av december tillsammans med dom första minusgraderna. Så har det sett ut dom senaste åren.
#320 ·
Fluff
· 2009-12-19 18:43
Hej, de flesta vet att jag är för hallar men det var inte därför som jag var med och drog igång detta:
http://www.koalitionvinter.se/index.htm
Det resulterade i att Idrottsförbundet fick upp miljöfrågan på agendan. Jag har fortfarande något ex kvar av vår informations-DVD om det är någon som vill ha ;-)
#321 ·
RRR
· 2009-12-20 07:39
Kör hårt Fluffy!
#322 ·
Joint
· 2009-12-22 00:09
Intervju med David Karlsson: "Det är en sån charm med Zinken så egentligen inte som hemmaarena, en träningshall skulle vara skönt att ha och så matcherna på Zinken". Fan vad rätt! Träningshall och matcher utomhus ska're va'!
Vackert!!! Det finns tydligen även goda människor där ondskan annars härskar!
Bra där!! Rädda David Karlsson från Hammarby! Vi har ju snart en träningshall.
Fast fortsättningen var:
"Men det är klart att när man ser vilka fina hallar som finns i Sandviken och Vänersborg t ex så blir man lite avundsjuk."
Inte direkt helgod alltså.
Frölunda - Färjestad flyttar utomhus och matchen är redan slutsåld! 31 144 biljetter har sålts! Utomhussport regerar!
Träningshall till alla...men bevara vintersporterna i sitt rätta element!
[link]http://svt.se/svttext/web/pages/316.html[/link]
Vem är förvånad? Att vår träningshall kan framstå som dyr beror nog på att man har varit realistisk i alla kalkyler.
#328 ·
Joint
· 2009-12-24 08:24
Jag diggade TT:s rubrik: "Dyr, dyrare, Vänersborghall".
Man har som tradition att bränna bockar i Gävle. Kan vi inte starta en lite tradition var stans i landet att bränna bandyhallar?
#330 ·
Joint
· 2009-12-24 11:04
Bränn, bränn, bränn bandyhall,
Bränn alla trista hallar,
Kommunens kronor med bristande ljus,
glimmande bågar i Västringars hus,
psalm som är sjungen från tid till tid,
eviga längtan till utomhus-frid!
Bränn, bränn, bränn bandyhall,
Bränn alla trista hallar!
Ut, ut, flytta ut,
Sänk dina tRamsinska vingar,
över Kalle Anka-förbund och trams,
över all suckan ur bortskämdas skam,
över de spelare som gå till ro,
över de tråkiga hallarnas bo!
Ut, ut, flytta ut,
Sänk dina tRamsinska vingar!
Vackert med sån poesi, en julaftonsnatt....
Sitter och läser lite om den där utomhusmatchen i hockeyn igår:
"Spelare, tränare, ledare var alla så begeistrade över kvällens succé att man för hockeyns skull nu vill ha åtminstone en utomhusmatch per säsong. Emil Kåberg blev så tänd på utespel att han ville ha en utomhusrink för Färjestad att träna på fina vinterdagar. Joel Lundqvist ska bära med sig upplevelsen resten av livet och är rätt nöjd med att han för en gångs skull fick uppleva en stor grej före tvillingbrorsan Henrik. "
Tänk vad lyckligt lottade vi bandyälskare är som (än så länge) får uppleva sånt här varenda vecka!
Ja, när till och med håkkispelare hajjar vad bra det är med vintersport under riktiga förutsättningar så framstår ju Tramsins irrspår som ännu vidrigare!
#334 ·
RRR
· 2009-12-29 12:31
He He, hockeyn vill flytta ut, bandyn vill flytta in. Men jag antar att hockeyn bara vill flytta ut när det är bra väder. Träna vill man nog göra inomhus fortfarande
På lördag möter Skutskär Örebro på Skutskärs nedlagda IP. Den otroligt givmilda Skutskärs kommun har tillåtit att idealister fått spola upp naturis så de kan få spela en hemmamatch hemma. Egentligen borde man åka dit och stödja.
#336 ·
RRR
· 2010-01-05 11:06
Ja det går ju Upptåg till Skutskär så det är fullt görligt
På lördag möter Skutskär Örebro på Skutskärs nedlagda IP. Den otroligt givmilda Skutskärs kommun har tillåtit att idealister fått spola upp naturis så de kan få spela en hemmamatch hemma. Egentligen borde man åka dit och stödja.
Älvkarleby kommun är det allt.
[quote1262692428=dissteffe]
Älvkarleby kommun är det allt.
Givetvis. Fel av mig. Rätt av dig. Farbror och jag tänkte åka.
[/quote1262693758]
#339 ·
haze
· 2010-01-05 13:09
Skutskär är värda allt tänkbart stöd. Ett riktigt bra lag dessutom. Synd att man klantade sig med för många lånespelare mot Ljusdal och tappade viktiga pinnar i toppstriden.
Instämmer! Älvkarleby kommun är bandyns fiende nr. 1, t.o.m. värre än Tramsin och Ronny J Toro Rendon Andersson.
#341 ·
RRR
· 2010-01-05 14:55
Vilket tåg?
Intressant att Skuttis blev fällda för att ha använt typ en otillåten spelare i en match men Happis spelade väl flera matcher med en flock importerade gubbar?
Vi kanske kan få lift med några sköna Svampar? Jag kan ringa Robban å kolla!
#344 ·
Joint
· 2010-01-05 18:11
Visst tål Skutis att stödjas. Men det preliminära är ju att stöda Blåsvart, åk till Gurkland på söndag!
#345 ·
Jocke
· 2010-01-05 19:42
Som småbarnsförälder gillar jag att det tillkom snöhögar att leka i för de små. Efter viss kritik! Eller sura gubbar vid den hög som fanns innan.
Senast var det fullt i dessa snöhögar men de kan bli svårt att få plats med dem i en ev. hall
#346 ·
Tifo
· 2010-01-10 06:54
http://www.expressen.se/ekonomi/1.1838780/dyr-arena-ett-fall-for-kronofogden
Så går det när man ska bygga så jävla dyrt och flashigt.
#348 ·
Joint
· 2010-01-10 19:49
Svårt att hålla sig till en budget också tydligen.
Dålig ekonomikontroll på kommunen skulle jag säga.
I dag hade Hallbyggargubbarna möte med kommunen på Hörnan för att kolla vad kommunen egentligen håller på med. Vore kul att veta vad som bestämdes.
Jag var med fram till lunchavbrottet. Inte ett dugg bestämdes. De vibbar jag plockade upp var lite avvaktande. Politikerna verkade inte helt hoppfulla om att saken skulle kunna gå i lås.
Första flaskhalsen kommer i början på februari.
Nu blev man ju inte så jävla glad dårå. Fatta beslut och börja gräva, unkna fånar.
jamen, det här är ju Uppsala i ett nötskal. Här ska det bara diskuteras och dras i långbänk. I Västerås bygger man och diskuterar mindre. Hur lång tid tog det inte innan man byggde forsmark 4 (ja, byggnaden vid Vaksalatorg)? Sen blev det iaf en kompromiss. Nä, vi får nog spela i en nostalgikerliga om några år, där det är förbjudet att använda sig av plastskridskor, konstfruset och klubban ska ha ha läderband på bladet. Då blir vi farliga. :-)... Förresten, kanske inte en dålig idé? Något för Garligur att dra igång? hehehehe.
Om man får tro Farbror rätt så kan vi nog glömma hela träningshallen, tyvärr.
#355 ·
johann
· 2010-01-14 18:03
gah, vi bygger den själva i örsundsbro
Glöm inte det lackröda nystanet!! En gammal hederlig klassisk snörboll med korkkärna!!
Jag är på när det handlar om en sån liga!!!
Om man får tro Farbror rätt så kan vi nog glömma hela träningshallen, tyvärr.
Det är en tolkning i rätt riktning men den skall lindas in i en massa politikerludd.
#358 ·
RRR
· 2010-01-15 08:12
Jag ger mig fan på att vi får bandyhall tidigare i Knivsta än ni får i Uppsala
#359 ·
John
· 2010-01-15 08:32
men vad då hade de hela kommunstyrelsen där som sa nej på politikerspråk trots fritidsnämdens positiva respons?
De hade väl inte tid, de var upptagna med att krångla och jaga röster till nästa val.
Ärligt talat tror jag nästan ingen, inte ens på detta forum, fattar hur viktig träningshallen är för bandyn i Uppsala. Tror Sirius trupp nästa år ser helt annorlunda ut om vi har en hall jämfört med om politikerna stryper hallen.
#361 ·
John
· 2010-01-15 08:56
Det är inte första gången Pelling lägger näsan i blöt om saker som jag bryr mig om. ( han var väldigt poppis bland unga snygga ssu-tjejer på sin tid...)
#362 ·
John
· 2010-01-15 09:00
... Jo just det, när friidrotten börjar säga till att de vill ha kvar sina löparbanor så kommer ingen politiker göra om studan utan att ge dem nya träningsmöjligheter. Det skulle vara politiskt självmord. Så det faller där. Så ja.
#363 ·
Joint
· 2010-01-15 12:49
Haha, träningshall redan nästa säsong? För fan dissteffe, det är Uppsala kommun vi har att göra med. Politikermupparna sitter där med tummen i arslet och bara försenar processen. Vi har väl en träningshall sisådär 2017. Ja, jag vill att Sirius och övriga Bandyuppsala ska kunna träna i bra förhållanden och i längre utsträckning. Jävla pajaskommun.
Vi får väl se om Sirius har ett elitlag efter 2017 då kravet är att alla elitlag ska ha en hall, man kan ju börja med att visa sin goda vilja med att bygga en träningshall och utvärdera vad det ger för ekonomisk vinning i en förlägning, det ger ju enorma fördelar, framförallt för ett elitsatsande Sirius men också att träningshallar får avvika från reglerna om matcher, div1 lag å lägre får ju lira sina tävlingsmatcher där samt att ungdomsbandyn kan ju utvecklas i snabbare takt men som sagt Uppsala Kommun satsar hellre på en icke fungerande bunker på vaksala torg än att sätta Uppsala på kartan en gång för alla. Kommunen går ju till och med i förlust i samband med SM-finalen, lite märkligt kan jag tycka.
Nää fram för en träningshall och i en förlägning en fullstor bandyhall, skit i det där förbannade arenabygget i Gränby, det räcker med hallarna dom har redan, Almtuna kommer iaf inte att ta steget upp någongång, jag följde dom i över 20 år när jag bodde i UA och närmast var kval till AS om jag inte minns fel.
#365 ·
Joint
· 2010-01-15 15:10
"
Sandvikens Supporters gör ett bra jobb med att försöka höras i Göransson Arena. Men understödet är lite för svagt. Det har varit ”försäsongskänsla” över alla matcher. Inte ens mot Hammarby, då det blev stundtals lite heta känslor på isen, blev det fart på publiken.
Jag kanske inte är den rätte att sitta och kritisera publiken, då jag själv är väldigt tillbakadragen som åskådare. Men det har sina skäl då jag som oftast befinner mig på pressläktaren och följer matchen och ibland även livesänder. Det gör att jag har lite svårt att ”leva om ” på läktaren. Men jag brinner i alla fall för den här klubben och det är lite trist att konstatera att stämningen på läktaren har dött, då bandyn flyttade inomhus." SAIK:s SF-redaktör.
#366 ·
Joint
· 2010-01-15 15:12
Nästa stycke var inte lika roligt iofs:
"Varför inte ta in Pigge igen på isen? Han skulle kunna åka runt därnere och göra sina klappningar och raketen. Det funkade ute och bör väl också kunna funka inomhus. Det räcker inte med en digital version av Pigge på storbildskärmen. Folk vill ha äkta vara."
P-p-pajas.
#367 ·
haze
· 2010-01-15 15:37
Vetlandas (eventuella) hall ska tydligen heta "Sapa Arena" - fantasifullt värre. Vila i frid Tjustkulle.
Sapa Arena låter äckligt på något sätt. Bandy ska spelas på ställen som Skogsvallen och Hällåsen.
#369 ·
RRR
· 2010-01-18 18:48
Kunde de inte ha döpt den till Satans Arena, vore rätt ballt i Småland
#370 ·
Joint
· 2010-01-20 14:50
http://www.youtube.com/watch?v=VIPV9Qhum2E HAHAH
Den här var också fin
http://www.youtube.com/watch?v=GZpDl9aMfa8&feature=video_response
#372 ·
haze
· 2010-01-20 20:32
Haha, klockren!
Hahahaha fan va kul
#374 ·
Joint
· 2010-01-20 22:57
Hela Arenan-karusellen är sjukt kul, hur mycket gnäll som helst att gotta sig kring!
#375 ·
John
· 2010-01-21 20:29
Sådär ja.
Men lite frågetecken om beslut kommer i tid eller om det blir ett slagträ inför valet.
I senare fall kanske jag blir tvungen att rösta borgligt...kommunalt.
http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=4-AV_ID=1006306,00.html?from=puff#kommentaranchor
* har ej kunskap att lägga ut en vettig länk. kolla unt.se.
Äntligen! Men låter inte 2 miljoner i stöd till bandyhallen lite magert?
#377 ·
John
· 2010-01-21 20:33
Om jag minns rätt så är det summan hallgruppen vill ha för att kunna driva hallen per år.
Hur kommunen ställer sig till garanti för lånet framgår ej.
Om bandyalliansen måste skrapa fram 35 mille själva så ser det fortfarande mörkt ut.
Ryktet säger pressis på gränbyfältet kl 14 imorgon
Aha, i see! 2 miljoner till DRIFTEN!
Politik är svårt. Jag kan inte avgöra om jag tror att insändaren är kalla handen till Uppsala Arena eller om det är en kylig provokation.
Uppsala Arena framstår i insändaren som en privat ägodel som skall sponsras med skattemedel. Stiligt.
Men redan den 17:e dec bestämde de väl att träningshallen skulle få 2 millar/år? Eller det kanske var en annan instans? Hur som helst, står det en bandyhall i Gränby på valdagen så har de min röst. Annars blir det en röst på nåt vettigare parti.
Jag tror att beslut skall börja ramla in i februari. Om jag miss rätt så skall komunstyrelsen ha möte 2/2 och komunfullmäktig något senare.
Hallalliansen verkar veta nåt som vi inte vet. Saxat från deras hemsida.
Nu blir det bandyhall i Gränby!
Nu har alliansens politiker bestämt sig för att satsa 25 Mkr på bättre förutsättningar för idrotten i Uppsala. Av detta går 2 Mkr/år till träningshallen för bandy i Gränby. Vi är glada för ett klart och tydligt besked - Uppsala kan utvecklas som bandystad. Hallen kan stå klar 7 månader från byggstart. Vi börjar bygga så fort formellt politiskt beslut finns och alla avtal är klara med Uppsala kommun, finansiär och leveratörer. Alliansen för bandyhaller i Uppsala (Hallalliansen) står som byggherre och vi behöver allt stöd vi kan få från Uppsalas näringsliv och bandyvänner.
Nu startar insamlingen av medel. Bandyklubbar och näringsliv ska samla ihop närmare 10 Mkr under resten av 2010. VI HOPPAS PÅ DITT STÖD!
Wow! Att Alliansens politiker lägger dagens presskonfa vid bandyplan i Gränby måste ju vara ett gott tecken.
#384 ·
John
· 2010-01-22 12:02
Ska försöka ta mig till gränbyplanen och tjuvlyssna lite. Än så länge låter det lite för bra för att vara sant. Det måste finnas några gömda "om" och "ifall" känns det som.
Bra spanat, John!
Enligt vår man i Gränby, John alltså, så blir det bandyhall i Gränby i höst. Makalöst bra.
#387 ·
Joint
· 2010-01-22 13:54
Möcke bra med träningshall!
#388 ·
haze
· 2010-01-22 14:26
Fantastiskt bra!
Mycket bra dag för Siriusnyheter, men jag tror varken på träningshall eller på Blomman förrän jag ser dem med egna ögon.
#390 ·
John
· 2010-01-22 14:51
Ska försöka förklara turerna innan träningshallen kan stå kvar.
Kommunala Alliansen lovar nu 25 miljoner årligen i driftsbidrag till dessa projekt.
Men!
Beslutet tas officiellt med budgeten för 2011 i juni/juli i år.
Men!
fritidsnämden kan nu med detta löfte ta beslut den 2/2 2010 att ge detta driftsbidrag till bandyalliansen.
Vilket betyder att rent teoretiskt så kan bygget börja projekteras den 3/2 2010.
Men!
Eftersom detta är ett projekt mellan det offentliga (kommunen) och det privata( föreningslivet) så måste upphandlingen ske enligt vissa regler för att den fria konkurransen skall gälla. Politikerna trodde att minst ett av projekten bandyhallen eller friidrott/innebandy skulle komma under prövning så att allt går rätt till enligt lagen.
Men!
Eftersom detta är ett driftsbidrag och inte ett investeringsbidrag så trodde deras jurister att det inte borde vara något problem.
Så enligt löfte kommer det nu finnas ett driftbidrag men det är föreningarna som skall bygga och hitta pengar till bygget. På hallhemsidan så står det att det behövs 10 raska miljoner för att ro det i hamn.
Kort sagt skrapa ihop 10 mille och hallen står klar i höst.
#391 ·
John
· 2010-01-22 14:55
Detta var då turerna runt just träningshallen för bandy.
Politikerna sade att de trodde att träningshallen står klara i höst. Multihallen höstn -11 och friidrott/innebandy hösten -12
Sedan berättades även att den långsiktiga planen ca 2015-2020 var att bygga fotbolls och bandyarena på studenaområdet vilket skulle finansieras med pengar från exploatering av området på andra sidan ån där det nu står båtar.
#392 ·
John
· 2010-01-22 14:57
Reserverar mig för att jag kan ha missat något men ca så som ovan sades det.
jag frågade även Gunnar Heberg (M) vad som skulle hända om det blev skifte i kommunhuset nu med valet och han trodde inte att de skulle riva upp beslutet men petade även in att de rödgröna var mer för att kommunen själva skulle bygga och driva medans alliansen var mer för större samverkan med föreningslivet.
Tack för rapporten!
Fin redovisning, John. Nån som har 10 miljoner som du inte vet vad du ska göra med?
Va? Har inte alla det? Fickpengar ju.
#396 ·
Joint
· 2010-01-22 19:03
Västra bössar väl ihop ett par millar! ;)
Eftersom min säsongsbiljett i plånboken gör att det känns som att jag går gratis på matcherna (och jag dessutom haft ett litet inslag på DD) skulle jag gladeligen lägga ett litet bidrag i en hink märkt "Träningshall" vid de återstående hemmamatcherna.
#398 ·
John
· 2010-02-10 14:45
Friidrotten och innebandyn fick just ett ja även fyrishov multihall steg ett verkar bli av. Heja kommunen.
#399 ·
Joint
· 2010-02-10 14:49
Friidrotten gör sig förtjänt utav en inomhushall utav bara helvete. Minst lika rättvis som träningshallen för bandy. Fyrishovs multihall lär ju lägga krokben för Gränby Arena. Fyrishovs A-hall duger väl för övrigt rätt bra till sina ändamål i nuläget? Tycker att den hallen är helt okej. Men kul att det händer lite i arenafrågorna hur som helst.
Alltså, fattades det nåt beslut i kommunalstyrelsen i går? Allt verkar så hemligt. www.bandyhall.nu skriver ingenting heller.
Jag svarar mig själv. Det verkar blivit uppskjutet till nästa styrelsemöte.
Processen runt den nya träningshallen rullar på.
Projektledare Folke Bennbom om nuläget:
- Det är många just nu som frågar mig om det blir någon hall eller inte. Den demokratiska processen är lång och det tar tid. Härnäst ska frågan om bandyhallen upp i kommunstyrelsen den 3:e mars. Därefter ska definitivt beslut tas i kommunfullmäktige den 29:e mars. Allt övrigt förberedande arbete är gjort vilket betyder att så fort definitivt beslut är taget så kan byggandet av hallen starta.
(Snott från www.siriusbandy.nu )
#402 ·
RRR
· 2010-02-12 21:10
och så undrar folk varför man kan tänka sig envåldshärskare....
#403 ·
Joint
· 2011-02-11 10:17
Om man ändå ska bygga hall så kan man ju göra som i Borlänge: http://www.dalademokraten.se/sida/id/155470/
#404 ·
Amin
· 2011-02-19 07:38
uuuää, jag råkade klicka mig in på den här sidan...
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaBandyforbundet/Bandy-Sverige/Anlaggningar/9bandyhallar/
Blev dock lite glad för att inte "Relita - avfallsarenan Uppsala" fanns med
#405 ·
Tommy
· 2011-02-19 10:35
En utmärkande, jobbig detalj i eländet är att de envisas med att kalla hangarerna för "arena" i 8 fall av 9...
Slättbergshallen LÅTER i alla fall bra!
#406 ·
Mackan
· 2011-02-22 15:58
Vad skulle ni tycka om en arena med öppningsbart tak?
Det är ju inte taket som är problemet. Det är hela grejen - hela upplevelsen.
Lite som att äta bajs med strössel på. Det smakar ju fortfarande bajs liksom.
#408 ·
RRR
· 2011-02-22 19:51
Men då tycker jag att träningshallen är helt OK, vi slipper va där och spelarna slipper regn vareviga dag på försäsongen
#409 ·
Sutra
· 2011-02-22 20:03
Absolut. Träningshall är kanon tycker jag. Jag kan även leva med en DIÖS-hall här och där; det är väl ändå ingen som tycker att man skall börja sparka boll inomhus på allvar.
#410 ·
Joint
· 2011-02-22 22:13
Ihopfällbart tak blir lite alibi-hall över det hela. Men jag tror att jag kan köpa det. Dock sällar jag ju mig till skaran som faktiskt fascineras av vädermaktens betydelse i sporten och ser då att denna del av sporten dör ut. Men om vi säger så här, hellre tak än tak och väggar. Tittar dock helst under bar himmel - oavsett temperatur, vind och nederbörd. Träningshall är för övrigt accepterat så klart.
#411 ·
Sakul
· 2011-04-01 07:38
Haha, jävlar vad nära det var att jag började en lång utläggning om den nya hallen innan jag insåg vilken dag det är.
#412 ·
johann
· 2011-04-01 08:02
hehe jag fick panikångest i ca 5 sek...
#413 ·
John
· 2011-04-01 08:43
Får erkänna mig lurad i minst 7s
#414 ·
Joint
· 2011-04-01 12:00
Gick inte på den, tur var väl det!
#415 ·
RRR
· 2011-04-01 19:24
missade skämtet....
#416 ·
Joint
· 2011-04-04 08:26
Å andra sidan kan det där läskiga aprilskämtet vara en verklighet om några år.
Folke och eldsjälarna bakom bandyhall.nu förtjänar all credd verkligen. Träningshall for the win!
MEN!
Folke (som har tankar på nästa projekt: en bandyhall för storpublik)): "Vi får inte slappna av bara för att vi får en träningshall. Vi måste ju gå vidare om vi ska vara kvar på toppnivå - och det vill vi ju."
http://www.unt.se/24unt/#category=1089622&date=2011-4&clip=1302852&startTime=0m0s
Vad bra den här dagen plötsligt blev!
http://www.unt.se/sport/varlden/sandviken-kastas-ut-fran-hallen-1354788.aspx
Vi får väl se hur det blir med det där. Tror nog kommunen och företaget går in och ändrar det där beslutet.
#419 ·
Lemon
· 2011-05-25 17:36
Är något för bra för att vara sant är det oftast det.
#420 ·
RRR
· 2011-05-25 18:26
Är det förresten nån som varit förbi vår egen hall och kollat hur det går? Lägg i så fall upp en bild. Jag åkte förbi Vetlanda igår och såg deras aluminiumgrå plåtburk. Inte är den snygg....
Dumma, dumma, jättedumma Göransson, säger SAIK.
http://www.saik.com/Foreningen/Nyheter/Pressmeddelande-fran-styrelsen-for-Sandvikens-AIK-Bandy/
Exakt vad som tidigare var möjligt med klubbens antagna vision, men som nu plötsligt blev omöjligt för SAIK:s styrelse framgår dock inte.
RRR >> Jag var förbi hallen i söndags men tog tyvärr inga bilder på spektaklet. Tre väggar har jag för mig var uppe iaf.
#423 ·
johann
· 2011-05-26 13:03
http://www.bandyhall.nu/uploads/images/Foto/IMG_0849%20beskuren%20fixad%20533%20px.JPG
#424 ·
RRR
· 2011-06-14 16:50
http://www.bandysverige.se/article/11925413/dodsstot-for-ale-arena
det går utför för bandyhallarna
Ja, vad ska man säga? Ale Arena är knappast något att sörja, däremot att stackars Ale/Surte lär begravas med hallen. Tragiskt att bandydöden fortsätter.
I dag beslutades det att de ska lägga ner Ale Arena. Finns klubben Ale Surte när serien börjar?
#427 ·
haze
· 2011-06-21 12:09
Hoppas de börjar kalla sig Surte igen och återgår till att spela på Jennylund. Trist att det går så här illa.
Nåja, det finns ju en del kompetenta spelare i Surte som säkert vill röra på sig nu. Kanske någon som kan lockas till lärdomsstaden?
När får vi höra Tramsin kommentera Ale Arena då? Det går ju emot hans verklighetsuppfattning så enligt honom har det här säkert inte ens hänt.
Bra grej i DN idag om hallarna:
http://www.dn.se/sport/bandyhallarnas-effekt-segrar-och-sorgebarn
#430 ·
Joint
· 2012-01-04 18:40
Förra vintern tålde Arena Vänersborg ingen snö på taket. Den här vintern stod den inte pall för regnet. Läckage. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4891120 :D
Ja ja jag hatar...
#432 ·
Joint
· 2012-01-23 16:14
http://bandysverige.se/article/12771782/nu-hoppas-motala-pa-hall ...
#433 ·
johann
· 2012-01-23 16:19
"- Utan en hall kommer bandyklubben försvinna inom några år, skriver klubbchefen Pär Beckne i förslaget."
Det är sådana där fullkomligt hjärndöda citat som får mig att tappa tron. Det är ju VERKLIGEN INTE SÅ SNÄLLA PÄR MED Ä!
Det värsta är att jag knappt orkar bli upprörd längre...
Skönt att man har givit upp och snart skiter i bandy. Man kan gå en gång om året, och då åka in och titta på Brajjen eller åka upp till Skutskär eller Söderfors för att få lite skön nostalgi.
Jag ger upp kampen, hoppas dom hittar trogna åskådare nån annanstans.
#436 ·
RRR
· 2012-01-25 13:18
Skutskär=naturis :-)
#437 ·
Tifo
· 2012-01-25 20:54
http://www.svd.se/sport/100-miljoner-for-ny-bandyhall-i-tallkrogen_6797795.svd
Byta Zinken på Söder mot en lada i Tallkrogen.. Låter som en slug plan!
Bara 100 mille. Drickspengar för bajen.
#439 ·
Tifo
· 2012-01-25 23:47
Jag blir ändå fascinerad. Någon måste ju rimligen inse att det vore döden för Bajen bandy. De skulle ju sänka sitt publiksnitt med hälften! Det enda roliga med Bajen är ju just Zinken.
Det är en total verklighetsförnekelse. Inga argument biter eftersom dom har tunnelseende runt argumentet: Det blir bättre väderförhållanden, det blir bättre väderförhållanden, det blir bättre väderförhållanden.
Lite som vanlig logik är för religiösa människor.
#441 ·
Sutra
· 2012-01-26 09:11
Igår när jag såg Libyen Zambia tänkte jag att nu sitter halva bandysverige och skanderar: Förbjud utomhus, bygg hall!
#442 ·
Joint
· 2012-01-26 19:19
http://www.idrottensaffarer.se/blogg/dan-persson/2012/01/ny-bandyhall-i-stockholm-under-vilka-villkor
Man får hoppas att man dör ung så att man slipper se den totala hallifieringen.
#444 ·
haze
· 2012-01-26 23:14
Bajens ordförande verkar ju inne på att det handlar om en träningshall i första hand. Finns väl inte på kartan att man lämnar Zinken, det vill väl inte ens spelarna.
http://www.direktpress.se/sodermalmsnytt/Nyheter/Ny-bandyhall-planeras-i-Stockholm/
Oroväckande många sittplatser för en träningshall. Relitaburken skulle väll också bara vara för träning men nu lirar ju UNIK i allsvenskan där helt utan publik.
Det vore intressant att höra lite kommentarer hur ni tror att Relitahallen har påverkat Sirius spel den här säsongen?
#447 ·
johann
· 2012-01-27 09:09
http://www.youtube.com/watch?v=Adgx9wt63NY
mina åsikter om relita...
#448 ·
Nyllet
· 2012-01-27 12:20
Bajen lämna Zinken? Det är lika osannolikt som att Sirius skulle överge Studan. Om den dagen skulle komma lägger jag av att gå på Siriusmatcher. Studan är HELIG MARK!
#449 ·
Sutra
· 2012-01-27 17:03
Det vore intressant att höra lite kommentarer hur ni tror att Relitahallen har påverkat Sirius spel den här säsongen?
Tränar man där hela tiden, eller kör man på Studan när förhållandena är ok?
Det enkla gubbsvaret är såklart att hallen har förvekligat spelarna bla, bla, bla. Det tror jag kanske inte iofs, men möjligen blir det tokigt att bara träna under förhållanden som är perfekta. Man kan också fråga sig hur mycket hemmaplanskänsla Studan innebär, om man bara kommer dit på matchdagar? Men som sagt, jag vet inte hur upplägget är.
Däremot har väl exempelvis Eskhultarn sagt att hallen givit motivation att fortsätta. Och även om jag gnällt på honom - osedd - under första svängen av säsongen, är hans betydelse rimligen ganska stor.
Det måste hur som helst vara positivt att ha säker is tidigt på höstentänker jag mig, även om den här djävla skitsäsongen inte direkt bär syn för sägen.
Bränn skiten. Att träna i snömodd ger karaktär.
http://www.svd.se/sport/bandyn-pa-vag-bort-fran-stockholm_5881221.svd
"Ingen bandyhall i Sverige har ännu medverkat till att höja publiksiffrorna, konstaterar Lars Erik-Alversjö. "
Värmdös kommunordförande har koll på grejerna...
#452 ·
70
· 2012-01-28 19:50
Jag undrar hur halldebatten gick när IKS hade en vattenpolosektion och körde hemmamatcherna i Fyrisån oavsett väderlek eller badtemperatur. Hårda grabbar oavsett...
http://www.svd.se/sport/zlatan-pa-en-niva-dar-ingen-varit_7670498.svd
"Taket på gör det visserligen bekvämt för oss besökare, men fotboll ska spelas utomhus. Väder och vind är en del av sporten. Jag sitter hellre och fryser, huttrar och blir blöt om jackan än får känslan av Tipshallen i Växjö."
SvD's krönikör om Friends Arena. Så sant.
#454 ·
Joint
· 2012-11-15 10:53
Jag var där. Svettades. Undrar samtidigt hur isen blir när det är så pass varmt som det är där inne, kändes som 20*C på läktaren. Förvånar mig ju knappast om tanken är att ha finalen under taket. Samtidigt, det var ett "tak" vad det såg ut som... Ett uppfällt tak skulle ändå täcka stor del. Öppningen sträcker sig nog på sin höjd över hela planen. 47 000 var för övrigt knäpptysta. Sittplatsproblematiken där, antar jag. Camp Sweden hade ett pyttehörn på kortsidan och lät mindre än vi i Västra. Ah-äh, emot den moderna idrotten...
#455 ·
Wirre
· 2012-11-16 08:36
På Friends Arenas hemsida skryter dom om en uppvärmd arena.
Bandyn flyttar in på Friends Arena
En traditionsfylld folkfest. Den tredje helgen i mars 2013 blir historisk för alla bandyfans. Då flyttar den anrika, svenska mästerskapsfinalen i bandy in på Friends Arena, efter två decennier på Studenternas i Uppsala. Friends Arena är uppvärmd, så varmt välkomna på fler än ett sätt!
Inte speciellt traditionsfylld längre va?
Niva skriver lite om sista matchen på Råsunda:
"Det sägs att det inte kommer att finnas något väder på nya Friends Arena – att taket och värmesystemet gör så att det alltid är 15 grader varmt därinne – och jag kan bara inte förstå mig på de som vill ha en fotboll som spelas under sådana förhållanden.
Jag antar att det är samma människor som tycker att segrar är det enda som räknas [...]
I en alltmer individualiserad tid hoppas jag innerligt att framtidens fotboll förblir en kollektiv upplevelse, att man fortsätter att stå tillsammans på läktarna snarare än att sitta själv i sin stol."
Känns som att det stämmer rätt bra för bandy också..
#458 ·
Joint
· 2012-11-23 10:47
Prisa Gud!
#459 ·
Joint
· 2013-01-29 22:12
"IK Sirius Bandy
Sirius Bandys ordförande Claes-Håkan Sandberg och klubbchef Kaveh Sarvari har träffat Uppsala kommuns näringslivsdirektör Eva Sterte och fritidsstrateg Mikael Johansson för att diskutera förbättringar på befintliga bandyarenan på Studenternas i väntan på en ny arena. Fortsättning följer..."
Huh? Kryptiskt! Ramsins krav var ju hall i elitserien från och med nästa säsong, men det kan han ju fetglömma. Men klubben jobbar för en sådan, eller? Annars tycker jag man gör helt rätt i att jobba på att förbättra själva Studan. Förbättra det runt om med kioskinfrastruktur och eventuellt ett inglasat öltält på kortsidan, men någon hall pallar man ju inte. Studans fotbollsplan har större renoveringsbehov, kan jag tycka.
Ja krav på hall nästa säsong skulle ju innebära en del rockader i seriesystemet.
Ja hallfrågan lär ju bli en het potatis. Kanske möjligt att bygga ut Relitahallen? Utan hall så är Sirius bandy säkert bara en saga på sikt, för det blir omöjligt att locka till sig de bästa spelarna och de unga talangerna kommer att lockas till andra klubbar. Bajen lär väl också ha ett stort problem eller kan Tele2 arena användas även för bandy?
Här ska inte byggas ut nån relitahall.
Jag tycker Tramsin tar i alldeles för lite... Det borde vara hallkrav för allsvenskan och div I serierna oxå, och helst redan från nästa säsong. Då vi kan ta fram den gamla slagdängan "Divsion två, Sirius ändå"
#464 ·
Joint
· 2013-01-30 09:06
Ingen annanstans i världen spelas bandy-seriespel inomhus kontinuerligt, förutom i Moskva, va? Och hur ser publiksiffrorna ut där, i världens BÄSTA bandyklubb? Jo, vi snackar hundratals åskådare, som bevittnar världens bästa bandyklubb. Hundratals. På sina andra håll i Ryssland är det tusentals som går på bandy. I vissa fall till och med tiotusentals. Det finns säkert massa andra förklaringar till detta, men jag väljer att dra till med; bandyhall - ett förfall.
Så jävla taskiga vintrar har vi då faktiskt inte. På sin höjd är det väl en handfull matcher med tuffare väderleksförutsättningar - per lag och säsong. Stå ut med det - omväxling förnöjer. Det var uppfriskande att höra Ilja uttala sig positivt om vädret (kylan) senast och dra en Rysslandsreferens. Och apropå det såg jag i en matchrapport att Abakan, som tabellmässigt är som Sirius, lockade 7 500 ryssar trots tio minus.
Se på Sveriges bästa bandylag just nu - de har lyckats rekrytera färdigutbildade vassa spelare och allt - utan ens en gång en träningshall. Hur fan då? Bra löner och en juste atmosfär, gissar jag. Nog för att en del bandyspelare är dumma i huvudet, men om man överväger att träna och matcha för ÖSK* i en deprimerande hall som kan liknas vid just en utbyggd Relitahall, före träning i Relitahallen och matchning på ett stämningstrevligt Studenternas? Ja, då är man riktigt dum i kolan. Sedan borde miljöbytet Söderhamn mot Södermalm och fyrsiffrig mot femsiffrig månadslön vara lockande nog för spelare som Giljam. Eller Rydberg som bytte ut Gurkburken... Folk drar till sibirisk kyla och spelar bandy, så visst går det att locka spelare trots att man saknar hall. Det mesta går att köpa med pengar.
* Inget ont om ÖSK, men deras hall var för sorglig. Synd på en sådan klassisk klubb. Den dagen den "arenan" gör entré i Ramsins Elitserie, den dagen kan man oroa sig om bandyn. Herregud, man stirrade in i en jävla plåtvägg, allt var upplyst mest hela tiden, och ja-nej, det räcker så.
Jag tycker det känns som hela hallvågen har ebbat ut lite. För några år sen var förbundet ba: "Hall är ett måste! Ett måste. Fattar ni? Annars åker ni ur serien! Pang, bom!" Nu är det mer: "Hallar är bra. Det blir så fin is."
När vi ändå håller på tycker jag det måste vara hallkrav i div II också.... "Division tre, Sirius för de'"
#467 ·
Nyllet
· 2013-01-30 13:12
Okej, jag vill helst se bandy spelas ute men när allt kommer omkring är det viktigaste för mig att få se Sirius lira bandy på elitnivå och om det framgent innebär spel i Hall så kommer jag att stå där i hallen och heja på mitt Sirius. Jag har dock två krav. Arenan ska vara så estetisk den bara kan och den måste ligga på Studanområdet. Nu lär det dock dröja länge innan någon arena byggs i Uppsala så detta resonemang blir synnerligen hypotetiskt. Hoppas bara att Sirius bandy överlever som elitklubb innan dess.
Dina Arena i Edsbyn byter namn till Svenska Fönster Arena. Så ironiskt när den knappt har några fönster.
#469 ·
RRR
· 2013-08-01 21:12
Dina Arena i Edsbyn byter namn till Svenska Fönster Arena. Så ironiskt när den knappt har några fönster.
De kanske får fönster nu???
Kyrkfönster...
#470 ·
Joint
· 2013-10-10 22:08
Media är ju nästan alltid för den moderna bandyn, tyvärr. Så också denna bandyblogg: http://www.bandysverige.se/blogg/forslund/313871/det-var-battre-forr
Less man blir ...
/1 248 åskådare ute på IP, dagens näst bästa publiksiffra i WC (källkritisk till SAIK:s påstådda 1 500)
Jag orkar knappt lacka längre.
#472 ·
haze
· 2013-10-11 08:36
Han twittrar också:
"Såg nyss SAIK-Vodnik, första 25 spelade SAIK som bara SAIK kan! Det är så skönt att sitta och titta på Bandy, Göransson Arena är bäst!"
Avgå nu!
Men ändå skickligt att kunna sammanfatta precis allt som är fel med bandyn på en enda tweet.
#474 ·
johann
· 2013-10-11 08:53
Ett krig man inte kan vinna, ledsamt.
Man får lägga sina krafter på att ha så kul som möjligt och vara en nagel i ögat på maktens lakejer.
#475 ·
Nyllet
· 2013-10-11 10:16
Huvaligen vilken patetisk blogg! Visst, GA måste vara skitbra för SAIK, de betalar väl sällan planhyran och fansen kan sitta på sina feta arslen och applådera lite förstrött när äckel-SAIK gör mål.
#476 ·
Gabbe
· 2013-10-11 10:48
Varför sponsrar/sponsrade Västra Sidan Relitahallen? http://www.bandyhall.nu/index.php?page=1000-klubben
Relita var ett bra initiativ och jag tycker inte det var fel att vi gick in med en symbolisk summa.
Då snackades det väl om att det var positivt med en hall som endast nyttjades för träning. Nu såhär i efterhand kanske hela grejen inte var en så bra idé.
Ungdomen är bortskämda nu för tiden...
#480 ·
Nyllet
· 2013-10-11 12:11
Relita var och är nödvändig för att skapa bra träningsförhållanden för ungdomarna. Nu kommer de på stor plan i september istället för i mitten av oktober i regn och blåst. Tror dessutom att det blir lättare att få ungdomarna att satsa på bandyn. Ungdomsbandyn har ju lyft sig rejält de senaste åren.
#481 ·
Gabbe
· 2013-10-11 12:26
Det var bara en fråga, jag påstår inte att det var fel att stasa på Relitahallen. Jag förstår hur viktig det är att kunna börja tränna på is redan från september, men jag verkligen hoppas att den här är inte ett steg framot en bandy arena i Uppsala. Om jag har lust att se på bandy i hall under säsongen (jag verkligen hoppas inte), då kan jag ta mig till Göransson eller ABB.
#482 ·
Joint
· 2013-10-11 16:10
Relita är inkörsporten till Bandyhall de luxe och jag är också kritisk till sponsringen i sig. Dock är jag ju för _träningshall_, men ja, som sagt...
Skrev min synpunkt i en annan tråd. Konstigt att träna i hall för att sen möte ett utelag i premiären på uteplan..... Men jag är gammal och trött! Och förhoppningsvis död innan innebandyn dödat allt.
#484 ·
Gabbe
· 2013-10-11 21:29
Skrev min synpunkt i en annan tråd. Konstigt att träna i hall för att sen möte ett utelag i premiären på uteplan..... Men jag är gammal och trött! Och förhoppningsvis död innan innebandyn dödat allt.
Dagen när Sirius spelar bandy matcher i en hall då slutar jag titta på bandy!
#485 ·
Joint
· 2013-10-24 10:24
Detta står under "Arenakrav - bandyhallar" på förbundets hemsida:
Åskådarkapacitet
Elitserien: 3500 st
Allsvenskan: 2000 st
Övrigt: 1000 st
...såvitt jag vet har Relitahallen en absolut maxkapacitet på 350 pers, men det hindrar ju inte Unik från att spela allsvensk bandy där. Gais spelade ju dessutom elitserie-bandy i Ale Arena, samt Sapa Arena tar ju bara in 1 500. Sedan man ju diskutera varför det ska krävas en tusen åskådarplatser i division 2-bandy, men det kan nog bara pucko-förbundet svara på...
#486 ·
Joint
· 2013-10-24 10:30
Längst ned bland dessa krav står förresten: "Vid spel i elitserien, allsvenskan herrar och damer skall hallen anpassas till kraven, ingen dispens kommer att ges."
HAHAHA
Ser inte riktigt poängen med att ha krav på publikkapacitet överhuvudtaget. Det är ju klubbarnas problem i så fall, de kommer givetvis vilja ha tillräckligt med platser för att slippa stoppa folk i dörren varje omgång.
Finns ju ingen som bygger en arena med kapacitet för 1500 pers om klubben snittar 1700 varje säsong. Lite meningslösa krav, således.
Nja bra att det finns vissa krav för jag tvivlar på att tex Relita skulle godkännas i elitserien.
#489 ·
Jocke
· 2013-11-03 14:40
Delägarna till Friends Arena säljer ut sina innehav. Tydligen går anläggningen med 100-tals miljoner i back!
Köpläge .... eller inte!
#490 ·
Nyllet
· 2013-11-04 17:23
garligur, det är nog bäst du tar ett blodtryckssänkande piller eller en rejäl wirre innan du läser det här:
http://www.svenskafans.com/bandy/inne-eller-ute-vunnen-eller-forlorad-492758.aspx
CarlApan är ju en ung man som inte borde ha något problem med högt blodtryck eller så men risken finns alltid att psykiska provokationer kan åstadkomma otrevliga kroppsliga reaktioner. Så ta det lugnt, bandy är ju bara en lek ;-) som många, bl.a. skribenten till artikeln på svenskafans, anser bör spelas inne, och kombineras med olika "event".
Magnus Norman svarade mig på twitter att han skulle ta reda på varför det får spelas elitbabdy i tes Relita och Sapa trots att de ej når upp till publikkraven.
Som joint tidigare påpekade ges ju inga dispenser.
Det ska bli väldigt intressant att se vad han svarar.
#492 ·
Joint
· 2013-11-05 00:14
"Tittar man på publiksiffrorna är det dock tydligt att lagen med hall lockar större publik än lagen som spelar utomhus."
Väners-Daniel borde titta på tabellen också. För det hänger ju ihop. Tyvärr är det ju så att det bara är Hammarby som håller högsta klass. Bollnäs och Broberg nosar förvisso kring plats 6-9 ungefär. Men dessa tre lag har då också, med undantag för Broberg kanske, publiksiffror därefter. Sirius, Ljusdal, Kalix, Kungälv och Gais är ju å sin sida ganska så unisont nederlagstippade. Sådant påverkar. Är det bara jag som tycks se det sambandet? Annars kan man bläddra i historieboken på elitrapport och kolla på publiksiffrorna när vi var ett förmodat slutspelslag. Då var det minsann bättre publiksiffror. Konstigt...
/Medgångssupportrar
Tack för varningen. jag drack mycket lugnande sprit innan. Tur att man är så gammal, över 50, att jag med största sannolikhet slipper uppleva en "bandyarena" i Uppsala, med tanke på att vi har Sveriges längsta politiska långbänk.
Man planerar hall i Sundsvall också. Eller hall och hall, mer tält, faktiskt. Med löparbanor, eller ja, skridskobanor.
http://st.nu/sport/1.6437342-planer-pa-unik-hall
Nyllet >> Vafan länkade du till det där för? Gaaaaahh vilken j-a *****.
Nu måste jag gå och dusch kallt.
#496 ·
Nyllet
· 2013-11-05 10:21
Haha, och dina inlägg på svenska fans har bemöts med diverse invektiv från hallidkare (stavprogrammet föreslog hallickarna - jävligt roligt, läste maskinen mina tankar?). Hallhallickar :-D!
#497 ·
Joint
· 2013-11-05 10:38
Usch vilken smörja...
"Att man förlorar smygsupande bandyportföljsinnehavare när man flyttar inomhus tycker inte är något problem. Mina värsta bandyminnen som liten var när det stod ett gäng vinglande, stinkande, högljudda och många gånger otrevliga fyllon bredvid en på läktaren. Klar förbättring på den fronten sen hallarna kom till." - Daniel J.
#498 ·
Jocke
· 2013-11-05 16:09
Man planerar hall i Sundsvall också. Eller hall och hall, mer tält, faktiskt. Med löparbanor, eller ja, skridskobanor.
http://st.nu/sport/1.6437342-planer-pa-unik-hall
Uppblåst om jag förstod det hela rätt. Om det även avsåg planerna och finansieringen det vet jag inte.
#499 ·
johann
· 2013-12-12 15:17
http://www.bandysverige.se/article/14945791/hammarby-tvingas-flytta-inomhusmatchen?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Tihi
haha hörde på radion :) eller jag menar nääääääj va tråkigt för bandyn o hammarby
#501 ·
Jocke
· 2013-12-12 17:05
hmmm dom kanske behåller isen en stund och satsar på att slå rekord under annandagen istället. Det ska komma ett lag från Uppsala då har jag hört ... Roland Fager dömer matchen.
#502 ·
Lars
· 2013-12-13 06:55
Djurgårn spelar hockey då, så det får de inte.
De ville ha den matchen på Tele2 från början.
#503 ·
Lars
· 2013-12-13 06:56
Eller AIK kanske det var.
#504 ·
Jocke
· 2013-12-13 07:10
OK men det står inget om det på deras webbplats (håkky vill säga)
ahhhh ser nu att matchen är framflyttad till den 10 januari mot Sandviken
#505 ·
Joint
· 2013-12-13 22:12
Komiskt med alla Vänersborgssupportrar som gråter ut. Duger inte med bortamatch ute på Zinken. Herrejösses...
Klart det inte går att fixa is under sånna där förhållanden.
Tror att rekordet hade stått sig. Endast 6 k förköp.
#507 ·
Älgen
· 2013-12-14 20:07
Publikrekordet vet man aldrig om det hade slagits, men 6000 i förköp är enormt mycket. Folk visste ju om att det inte skulle bli fullsatt och att det därför gick bra att köpa biljett på plats. Ganska övertygad om att det hade kommit minst 10 000 åskådare. Att så inte blev fallet är givetvis extremt trist för alla inblandade, och bandysverige också.
Man kan tycka vad man vill om Tele2 Arena och jippomatcher men det hade givetvis varit en fruktansvärt stor PR-vinst för bandysporten om en seriematch lockat 10 000-15 000 åskådare. Det är siffror många allsvenska fotbollsklubbar bara kan drömma om i en vanlig seriematch mitt under säsongen.
Vi vänersborgare har givetvis inget emot Zinkensdamm, trevlig arena, men många hade betalt dyrt för både resa, uppehälle och biljett för att man ville vara med om något historiskt - den första bandymatchen på "Nya Söderstadion" inför storpublik.
Klart att besvikelsen blir stor när folk inser att de "bara" kommer få se en vanlig match på Zinkensdamm istället. Dessutom i hällregn som gjorde att kvaliteten på matchen var under all kritik. Det blir ett antiklimax när man laddat upp för en once in a lifetime-grej och sen blir det bara samma jävla match som man spelar minst en gång varje säsong.
Inte fan hade det kommit 10.000 pers. Inte en chans.
Förstår att ni vänersborgare gillar eventgrejen. Mer jippon är vad bandyn behöver.
#509 ·
Joint
· 2013-12-15 00:14
Det hade varit bra PR för bandyn att höja sina publiksiffror generellt i stället för att en enstaka jippomatch lockar en stor skara och höjer totalsnittet. Visst, sett i siffror är publiktappet minimalt men tendensen är fan inte positiv. Vi (Sirius) har dalande publiksiffror, men med tanke på hur vi är sportsligt numera så är det lite som det är (dock inte bra). Men att slutspelslag som Broberg, Vetlanda och Västerås var och varannan match har tresiffrig publik är lite av en gåta. Särskilt med tanke på att de (inte Broberg dårå...) ju fått "essentiella" hallar. Som du, Älgen, skrev på SvenskaFans så är det ju tydligt att vissa lag fått motsatt publikeffekt av sina hallar. "Lyftet" där borde vara oroväckande siffror för klubbarna och förbundet. De har ju trots allt funnits någon sorts tro på att bara man får hall så löser sig allt och då kommer publiken att vallfärda till ladorna, etc. Således: En övertro på hallar.
För övrigt trodde jag att man åkte på bortamatch för att stötta sin klubb, inte för att njuta av sköna stolar och den snabba WiFin på Telefonvallen.
#510 ·
RRR
· 2013-12-15 06:39
kan man inte bara spela en bandymatch på hockeyrink som jippo i stället, med puck....
#511 ·
Nyllet
· 2013-12-15 10:33
Personligen bryr jag mig inte ett skit om att matchen på Tele2 arena ställdes in. Tror inte Bajen gråter heller. De hade över 5000 på Zinken på en match som annars bara skulle locka ca 2000 pers. Och så får de en ny chans att spela på Tele2 och mot tuffare motstånd vilket borde locka fler att komma. Högsta vinsten skulle jag säga.
Klart att besvikelsen blir stor när folk inser att de "bara" kommer få se en vanlig match på Zinkensdamm istället. Dessutom i hällregn som gjorde att kvaliteten på matchen var under all kritik. Det blir ett antiklimax när man laddat upp för en once in a lifetime-grej och sen blir det bara samma jävla match som man spelar minst en gång varje säsong.
Haha är du ens supporter? Jag ÄLSKAR att åka på samma jävla matcher man spelar minst en gång varje säsong. Men vi kanske ser på supporter livet på ett annat sätt, jag e ju inte där för vara på ett happening. Det kan låta konstigt för er jippoälskare men jag e där dör att hejja fram mitt lag inte sitta på en skön stol.
Upprörd SAIK:are som att de tvingas spela ute:
http://www.svenskafans.com/bandy/hardrock-skickar-ut-saik-496041.aspx
Ofrivillig humor.
Tog ju inte lång tid innan Ramsinofilerna började grina om sjöis.
Jag fattar inte varför jag plågar mig själv med att läsa på twitter, svenskafans, bandyworld etc.
Uppenbarligen gillar jag att bli förbannad och frustrerad.
#516 ·
Nyllet
· 2013-12-17 16:50
Jag säger som CarlApan; varför går man in på svenskafans och läser insändarna? Får man någon omedveten kick av att bli förbannad?
http://www.svenskafans.com/bandy/hardrock-skickar-ut-saik-496041.aspx
Jag är ingen kategorisk motståndare till hall eller arena men likväl upphör jag aldrig att förvånas över de komiska argument en del hallivrare kommer med. Det är ju t.ex. befängt att tro att det är supportrarna som bestämmer om orten skaffar hall eller inte. Dessutom verkar en del hallivrare tro att klubben äger hallen/arenan och blir upprörda över att någon annan aktivitet i arenan tvingar klubben att spela ute en enstaka match per säsong! Man baxnar!
Ja och puckot påstår till och med att "inte ens skidåkare tycker om snö".
Aahhhrgggg...
#518 ·
Joint
· 2013-12-17 18:27
"Då är det kanske inte sporten BANDY ni gillar, utan ARENAN, som råkar vara en utomhusarena! Ni kan förmodligen lika gärna träffas utomhus och bevittna någon annan händelse i stället ....."
Ah fast ne... hahaha!
#519 ·
Jocke
· 2013-12-22 06:25
Det var tydligen sprickor i isen i matchen mellan Villa och Sirius. Jag säger inte att det beror på hallen. Det säger jag inte.
#520 ·
RRR
· 2013-12-22 06:57
Det hade varit nåt "evenemang" dan innan och man hade inte hunnit med att fixa isen enligt matchfunktionärerna. Varför då inte spela på fina isstadion utanför?
Sjukt att dom kan spela under såna där förhållanden. Vill dom spela på plast när dom ändå är på g? Vill dom det? Vavava!?
#522 ·
Jocke
· 2014-01-10 14:20
Plastbandy ... hur gick det med sprintbandy tankarna? Dvs sjumanna, liten plan och plastis...
#523 ·
Nyllet
· 2014-01-13 11:26
Apropå sjöisar :-D
Bandy players like sushi!
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/16345450/485/normal/6727ea73f1c5a/07s99-BANDY-50
Så här vill ni ha det va!? Vavava!?
Bajenspelarnas lilla aktion innan jippomatchen mot SAIK:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bandy/article18157765.ab
Men hur länge har de tjatat om att Stockholmsbandyn framtid hänger på att de får en hall nu? Vad jag kan se så går det fortfarande ganska bra för Bajen ändå.
Tycker det var en enkel fråga. Vad sägs om ALDRIG!!!!
#528 ·
Jocke
· 2014-01-13 14:37
Vad sägs om ALDRIG!!!!
Jag var lite inne på ELLER men det var nog inget alternativ
Broberg jobbar på för att få till en hall på Hällåsen, beslut kan tydligen komma den här månaden: http://www.svenskafans.com/bandy/blir-det-en-hall-pa-hallasen-502569.aspx
#530 ·
Joint
· 2014-03-07 09:20
De har velat ha hall länge, men fått nej av kommunfullmäktige och inte fått fram några finansiärer värda namnet heller direkt. Brobergs Tifogrupp sänkte ju sig så pass lågt att de satte upp budskapsbanderoller utanför kommunhuset och vädjade om hall. Så visst gapar de efter hall, liksom i grannbyn Bollnäs. Däremot är det komplicerade byggen. Långa processer.
Även Kungälv och Kalix vill ju ha hall och propagerar väl en hel del för det. Gais är väl det enda laget i ES som jag inte vet hur de står i frågan. Eller, det är väl klart att de vill ha hall men en bandyhall i centrala Götet är en än mer komplicerad fråga. Ljusdal vill säkert också ha hall (ingen koll), men det känns inte så troligt. Kort sagt så vill väl alla ES-klubbar ha hall... *suck*
#531 ·
johann
· 2014-03-07 09:50
Om förbundet har som långsiktigt mål att kräva hall är det väldigt underligt om någon aspirerande elitklubb skulle motsätta sig hall. Det har sagts förut, kampen för utebandy (på elitnivå) är förlorad. Det bästa vi kan nå är ett skjutbart tak, men det verkar man ju få se sig om i röven efter.
#532 ·
Jocke
· 2014-03-07 10:14
men det verkar man ju få se sig om i röven efter.
Tror inte heller det är rätt plats att leta...
Jag ger nog aldrig upp den här frågan. En av de få frågor jag verkligen brinner för i den här världen.
Rätt Apan!! Kampen går vidare!!!
Inget slår en fin vinterkväll på studan i vindstilla -2gr och siriusvinst..men alltför ofta så blåser det eller regnar/snöar det och då kommer inte publiken.Så en mysig hall som det inte ekar i skulle tolereras.Varför inte med glastak?
#536 ·
Joint
· 2014-03-07 16:49
Ja, när samtliga klubbar i ES har hall så ger jag nog med upp skiten. Lätt för mig att säga nu, men jag kan inte heller tänka mig att knata ned till Studan - eller cykla till Gränby - för att ställa mig och se Sirius vardagslunka sig mot t.ex Tillberga i en ekande, steril hall. Usch, hemska tanke!
Sedan tror jag inte att lite blåst har en allt för stor inverkan på publiksiffran. Ren och skär nederbörd skrämmer bort många, det gör den, men det är inte så många gånger per år det är sådana förutsättningar heller. Det är nog snarare så, som någon här var inne på förut, att bandyintresset i Uppsala överlag är klent. Unik drar ju de facto inte mycket publik heller trots att de spelade i hall och stundtals var topplag i allsvenskan.
#537 ·
Nyllet
· 2014-03-07 17:45
Utebandy är bäst - javisst! Men jag vill se mitt Sirius vinna SM-guld innan jag dör. Om det då krävs att vi spelar i en hall så a' la bonheur. Är det för mycket begärt? Eller är denna önskedröm att häda?
Kanske en till hall i Sandviken:
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.6973199-ny-bandyhall-i-sandviken-
Suck ja varför inte liksom? Annars kan man ju alltid bygga 3 hallar. Ännu bättre.
#540 ·
Nyllet
· 2014-03-18 14:33
Är alla politiker i Sandviken medlemmar i SAIK tro?
#541 ·
Jocke
· 2014-03-18 15:14
7 eller 11 är väl mer gångbara siffror. När man ändå håller på!
#542 ·
Joint
· 2014-06-06 12:09
"Det finns i Vetlanda. Överraskande charmiga SAPA Arena stod klar 2011, inkluderande hockeyhall och konstgräsplan slutade notan på 61 miljoner kronor. Finansierade via ett kommunalt lån på 53 miljoner, övriga kostnader täcktes av sponsorer och aktier.
Alla jag pratade med på plats vittnade om hur arenan, i princip, varit räddningen för sporten i den anrika bandyorten. Och om hur väl den fungerar." - Hela Hälsingland
"Fulheten går dessutom även igen i hallens exteriör. Sapa Arena är kanske den tristaste synen av alla landets bandyarenor, en totalt karaktärs- och ansiktslös plåtlåda med en design som kanske skulle duga till ett brädlager – men knappast till en elitbandyarena. En liten glasfasad vid entrén är det enda som bryter plåtmonotonin." - Brukarns Bortaguide
#543 ·
Jocke
· 2014-09-03 13:12
Politikerna i Kungälv verkar fläska på med löften. Senast nu en airdome över Skarpe Nord. Lätt att luften går ur ett sånt löfte. En ekonomisk bubbla kanske ?
Ska det inte vara möjligt att se bandy från bron längre?
#544 ·
RRR
· 2014-09-09 18:54
Är det möjligen så att Mickel missat att läsa Brukarns bortaguide?
Borttaget-Fel tråd!
#546 ·
RRR
· 2014-10-11 08:20
http://bandypuls.se/lagen/bandyljusdal/1.7184332-tv-se-inramningen-pa-ip
Bandy som det ska vara. Utomhus
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/en-himla-tur-man-inte-spelar-i-broberg
"Och att vädret spelar in allt mer under säsongerna är något som Andreas Westh tycker sig känna. Är det inte för kallt så är vädret som nu, med blåst och regn.
– Det är ett rent helvete. Det känns lite som om det blir sämre och sämre förutsättningar för varje år som går."
Alltså, ibland undrar man om det finns det något gnälligare än en bandyspelare utan tak. Varenda gång man läser en intervju med en bandyspelare som inte har en hall att spela i så är det samma visa: Det är så oändligt tråkigt/jobbigt/besvärligt med bandy! Fattar inte varför de ska hålla på om det nu är så hemskt. Dålig reklam för sporten är det iallafall.
#548 ·
Nyllet
· 2014-10-27 15:25
Så sant Brukarn! Man undrar ju hur det kan komma sig att Bella och Myrran och även Westh valde Bollnäs och därmed hemmamatcher och träningar utomhus? Jo får man tillräckligt bra betalt så är det här med match och träning utomhus av sekundär betydelse. Dessutom är det där "snacket" ett sätt att försöka få politikerna i Bollnäs att bygga en hall.
Eftersom jag har kamrater som åker Vasaloppet, kräver jag att de ska ha bra förhållanden. Vasaloppet bör gå under tak!!!
#550 ·
Nyllet
· 2014-10-28 06:04
Den röd-gröna majoriteten ändrar nu planerna vad gäller ombyggnaden av Studan. Nu ska det bli en bandyhall. En del av er kommer väl att stortjuta men jag tycker det är ett vettigt förslag.
Jävla rödgrön röra.
OM nya Studan öht blir av så är det nog minst 10 år i framtiden. Jag känner mig inte särskilt orolig.
Förresten, Nyllet, var har du läst/hört det där?
#554 ·
Nyllet
· 2014-10-28 08:49
Nyheterna på Upplandsradion.
Nu har UNT refererat också:
http://www.unt.se/sport/vandningen-bandyn-far-inomhusarena-3437691.aspx
Ska vi gissa på att det i ett slag blev fördröjt en 3-4 år nu?
#556 ·
Markus
· 2014-10-28 09:04
Håller med dig Nyllet, bra förslag. Jag har länge varit mot hall men inser att det är ungefär lika fruktbart som det måste ha varit för hockeyfans att vara mot hall på 60-talet. På sikt får vi välja mellan att vara en elitklubb med hall eller att spela i lägre divisioner utan hall. Och då väljer jag trots allt det första. Extremt viktigt dock att det inte blir en "bandyhangar" som i Västerås eller en fånig mässhall.
Extremt viktigt dock att det inte blir en "bandyhangar" som i Västerås eller en fånig mässhall.
Det är ju typ de två enda sorts hallarna som finns.
Hittills är det 50 personer som Gillat artikeln på Sirius BK:s FB. Ingen är FB-vän med mig...
[quote1414487158=Markus]
Extremt viktigt dock att det inte blir en "bandyhangar" som i Västerås eller en fånig mässhall.
Det är ju typ de två enda sorts hallarna som finns.
[/quote1414490067]
Hallarna i Edsbyn och Lidköping känns väl mest "bandyvänliga".
Kan man inte bara ha någon form av "pressening" som tak som går att rulla av så att man fortsatt kan fortsätta spela ute när det är bra väder (när solen skiner en söndag kl 13:15)? Dyra motordrivna skjutbara tak verkar ju inte fungera särskilt väl.
Vi får hålla en tumme för den berömda långbänken i Uppsalas kommunhus. Hur lång tid debatterade man vart nya E4an skulle dras? Vi hoppas på något liknande så får jag se utebandy på Studan resten av mitt liv :-)
#560 ·
Jocke
· 2014-10-28 10:11
E4:an tog väl sisådär 40 år av debattera och Musikens hus (UKK) var på agendan redan 1912 om jag förstått det hela rätt.
Jag är genuint orolig för b-plan dvs att vi blir av med en isyta. Enligt kommunen (Sportfastigheter) så är konstgräsplanerna i Uppsala byggda så att de inte går att konstfrysa.
Hela "nya Studan"-projektet känns ju väldigt osäkert för tillfället. Med tanke på att upprustningen av Löten ju blir dyrare än beräknat och en hall borde rimligtvis bli klart dyrare än den tidigare lösningen.
#562 ·
Gabbe
· 2014-10-28 11:09
Kan vi bara köra "bandyhall ett förfall" hela matchen mot Broberg?
#563 ·
Joint
· 2014-10-28 11:47
En sorgens dag... Fan!!!
Det var väldigt vilket stort förtroende folk har för kommunen...
I morgon blir det nog en intervju med aktuellt kommunalråd där hen förklarar att "Vi ska undersöka möjligheterna att få igenom en remiss till en revidering av detaljplanen. Om så sker kan ett preliminärt beslut om Studanområdet ske våren 2019. Förutsatt att det är samma majoritet i stadshuset då."
Först konstgräs, sedan hall = fritt förfall
Bror, agera!! Bara för att man åker på semester, så rämnar landet och allt man tror på!!
Jag utgår från att Bror tar fram käppen och läxar upp ungtupparna i kommunen tills dess att de återfått sitt förstånd.
#567 ·
Jocke
· 2014-10-29 13:00
Bara för att man åker på semester, så rämnar landet och allt man tror på!!
Vad du ställer till med!
#568 ·
Joint
· 2014-11-06 12:55
http://mobil.unt.se/nyheter/nytt_arenalage_ska_utredas/3448414
Herregud vad denna rödgröna röra är ute och cyklar ...
#569 ·
RRR
· 2014-11-06 18:46
den tidigare röran oavsett färg hade mest pyspunka
De tre saker jag vill ha nu är: bra plats för bandyn medan nya arenorna (med start redan vid fotbollsarenans start) byggs, inte färre utan helst fler isytor efter byggnationen och möjligheter till is på "fotbollsstudan".
#571 ·
Jocke
· 2014-11-19 09:49
Hörde rykten om att placeringen av nya studan på andra sidan ån hade kommit upp igen.
Då behövs ingen reservarena under byggtiden osv. Dock trodde jag att det området redan var påbörjat för annat dvs där vid gamla brädgården (Hallsjö)... om man nu inte menar vid småbåtsvarvet.
Vet inte hur seriöst det förslaget är men det har ju varit uppe till diskussion förut i planeringen.
Det här med hallar påverkar långt ner i åldrarna. Så här säger P15-förbundskaptenen med anledning av de pågående landslagslägren:
"Den allmänna statusen på landets bästa 14-åringar är att spelarna är jämnare.
– Det gör det ju värre för oss, säger de båda förbundskaptenerna.
– Men det kan nog bli lite orättvist i Nässjö när vi åker dit, för där finns det nog fler spelare som inte varit på is så mycket den här säsongen".
Sirius har osedvanligt många spelare med på dessa elitläger i yngre åldrar och det beror nog en hel del på Relitahallen. Nuvarande P15-spelare i Sirius tillhör den första generationen som s a s växt upp med hall.
#573 ·
Nyllet
· 2014-11-19 10:39
Gillar inte tanken att elitbandyn i framtiden kan komma att spelas på annan plats än Studan. Studanområdet är och måste så förbli helig mark för bandyspel. Gah!!
Växa upp med hall = glaslirare.
Gillar inte tanken att elitbandyn i framtiden kan komma att spelas på annan plats än Studan. Studanområdet är och måste så förbli helig mark för bandyspel. Gah!!
Har det kommit nåt nytt i den frågan? Vad jag hört är det främst runt om Studan som det är tänkt att hallen eventuellt ska ligga.
Nyllet kanske inte räknar öster-om-ån som Studan? Om det nu låg någonting i det ryktet.
#577 ·
Joint
· 2015-02-06 14:37
"Uppsala kan få inomhusbacke": http://mobil.unt.se/start/uppsala-kan-fa-inomhusbacke-3587012.aspx
Broberg får ett "väderskydd" istället för bandyhall.
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/forslag-skickas-vidare-till-fullmaktige-1
#579 ·
Jocke
· 2015-04-16 04:08
Och vi blir ev av med en av bandybanorna.... Suck!
http://www.unt.se/sport/bandyskolan-kan-kollapsa-3684525.aspx
#580 ·
RRR
· 2015-04-16 16:50
Jag har undrat varför ingen bygger "bandyhall" på samma sätt som man bygger billiga ridhus med nät i st f väggar. Ridhus får man rätt billigt nuförtiden
#581 ·
Jocke
· 2015-04-19 12:32
Ridhus får man rätt billigt nuförtiden
Men blir det inte svårt att spela bland alla hästar?
#582 ·
RRR
· 2015-04-19 16:23
Jag brukar ofta spela på hästar. Har aldrig sett det som något problem
#583 ·
Jocke
· 2015-04-27 16:34
Kommunfullmäktige i Bollnäs och Söderhamn har båda möte idag för att ev säga JA till bandyhall. I Söderhamn har man hunnit till frågan om Kulturstipendiet för unga 2015. Det går för övrigt till dansaren Hannes Lemberg från Söderhamn men motiveringen "Årets stipendiat har en avsevärd bredd inom sitt gebit, vilket sträcker sig från ett stort antal medaljer i tävlingar i konstformen, till dess mest komplexa form i skepnaden av koreografi"
#584 ·
Nyllet
· 2015-04-27 19:32
Kommunfullmäktige i Bollnäs sa nej till Hall. Rätt rå ton på bollnäs svenska fans just nu.
Rå?? Jag antar att dom firar, det skulle jag gjort!
#586 ·
RRR
· 2015-04-28 03:32
Bollnäs firar väl alltid rått men hjärtligt?
#587 ·
Nyllet
· 2015-04-28 05:07
garligur, kan du inte skriva några uppmuntrande ord på Bollnäs svenskafans ;-)?
#588 ·
Joint
· 2015-04-28 09:18
Vår egna framtid på Studan är en debatt som dött här, det känns som att vi negligerar den i hopp om att inget kommer ske ... Men det kommer det. Den dagen, den sorgen.
Bollnäs och Broberg borde vara glada så länge de spelar ute på sina skogsvallar.
Jag ber till Bandyguden att jag på nytt får uppleva några minnesvärda (mer än vunna kval) bandyögonblick på Studan innan jag blir bandymördad. 2017, kortsiktig lösning? Fan heller! Go for 2017! [size=9]2027 spelar vi ju garanterat i en fucking hall, så att ehh ...[/size]
Jag skiter i debatten eftersom jag inte kan påverka. Varför gå och oja sig över en domedag som med all säkerhet kommer att komma?
Lika bra att njuta av utebandy i högsta serien medans det är möjligt.
Lustigt att folk har så stort förtroende för kommunen att de är övertygade om att nånting kommer att byggas. Jag är fortfarande oerhört skeptisk till att ens fotbollsprylen blir av.
#591 ·
RRR
· 2015-04-28 14:17
Jag tror att debatten smygdör tills nästa val
#592 ·
Jocke
· 2015-05-05 17:51
Paneldebatt om nya bandystudan
https://www.facebook.com/SiriusBandy/posts/10153896781991686
Torsdag kl. 18:00 Eklundshof
Om man följer studenternas ip på facebook så tolkar jag det som att det inte blir något hallbygge i uppsala.
Låter ju fantastiskt positivt i så fall.
Ska man skratta eller gråta? Alltså, jag undrar verkligen, jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta.
#596 ·
Nyllet
· 2015-05-07 11:41
kniv-jonas skrev...
Om man följer studenternas ip på facebook så tolkar jag det som att det inte blir något hallbygge i uppsala.
Vem säger så? Kommunalpolitiker?
Självklart kan man tycka att kommunen har skött detta lite märkligt, men jag kan ju även känna att bandyn inte riktigt snackat ihop sig. Elitverksamheten vill ha en hall, men bredden vill ha många isytor och det är inte så himla enkelt att kombinera även om det såklart inte borde vara omöjligt.
#598 ·
Joint
· 2015-05-07 12:19
Man kan inte ha kakan och äta den med osv ...
Vi kommer ha en särställning i Bandy-Sverige utifall denna hall byggs. En stad med två bandyhallar. Jag gillar inte tanken på hall, men rent krasst tror jag absolut IKS BK har möjlighet att bygga en ny framgångsera som den på 60-talet. Men då är man väl en popcornsupporter ...
I en bandyhall är alla popcornsupportrar...
Jag firar.... Det är inte ofta man får göra det i bandysammanhang, så jag tar chansen. Och jag passar på nu, för risken är påtaglig att vi åker ur kommande säsong och då kanske de flyttar in i Relitan i alla fall. Fira medans det firas kan!
#601 ·
Nyllet
· 2015-05-07 12:53
Nu finns det väl ett beslut från kommunens sida att bygga en ny bandyhall? Är man på gång att ändra sig eller vad? Sedan håller jag med ThomasD att bandyfolket inte snackat ihop sig ordentligt. Man kräver tre isplaner för att tillgodose behoven (förståeligt i sig och jag samtycker i viss mån) men "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" heter det ju. Alltså, bandyfolket kanske helt enkelt får finna sig att ha "bara" två isplaner om vi nu får en hall på Studanområdet. Bristen på isyta kommer att bli mest akut under tiden hallen byggs. Varför inte anlägga en konstfrysen isplan bredvid Relitahallen under tiden? Man skulle ju kanske kunna utnyttja aggregaten i Relitahallen för detta ändamål?
Jag tror det skulle innebära slutet för elitbandyn i Uppsala om den nya hallen inte byggs. Alltså, om vi inte har ett elitlag, hur blir det då med ungdomsbandyn? En inte alltför djärv gissning är att även den skulle bli lidande och vad ska vi då ha tre isplaner till som konsumerar massa energi till i stort sett ingen nytta?
#602 ·
Jocke
· 2015-05-07 16:36
Osäker på om aggregatet till Relitahallen har kapacitet i sig men jag har för mig att det finns överkapacitet bland alla ishallarna på Gränby.
Brist på isyta är väldigt påtaglig och det behövs nog en ny yta någonstans för kompensation
#603 ·
RRR
· 2015-05-08 06:05
Jag vet inte jag, alla bandyspelare numera verkar vilja spela inomhus alltid. Det blir väl en hall tillslut
Tillsammans med Villas hall är väl Relita den enda som inte gått back ekonomiskt?
Tillsammans med Villas hall är väl Relita den enda som inte gått back ekonomiskt?
Går Studan plus?
[quote1431111603=Hockeyfrillan]
Går Studan plus?
[/quote1431290513]
Vet ej, men bland hallarna är det Relita och Villas iaf.
Lustigt att folk har så stort förtroende för kommunen att de är övertygade om att nånting kommer att byggas. Jag är fortfarande oerhört skeptisk till att ens fotbollsprylen blir av.
Det verkar som att du fick rätt snabbare än vad man kunde ana.
#608 ·
Nyllet
· 2015-05-11 09:40
Skulle inte bli ett dugg förvånad om kommunen undersöker förutsättningarna att bygga ut Relitan. Hoppas att det är omöjligt att bygga ut. Mår illa av bara tanken att tvingas se elitbandy i den hallen.
#609 ·
Joint
· 2015-05-11 11:01
Hur illa mår man inte av att den klassiska marken på Studan förstörs, då?
#610 ·
Nyllet
· 2015-05-11 11:23
Det ingår i det totala illamåendet ;-)
Ekonomiskt blir det nästan dubbelt så billigt att inte bygga på studan.
Jamen va fan... Inse att det inte kommer att bli någon hall i Uppsala. Det tog över 100 år att bygga ett "Musikens Hus" och varför skulle det gå så mycket fortare med besluten idag? I Uppsala är det så mycket beslutsvånda att allt till slut rasar i höjden då det gäller kostnader och då blir allt för dyrt till slut. Här bor det bara akademiker och då blir det bara diskussioner. Vi får väl se när det blir nått.
Oavsett vad jag tycker om hallar så är den här kovändningen knappast till fördel för Sirius i dagsläget. Har svårt att överhuvudtaget förstå vad som hände. Drogs hallen tillbaka för att bandyn ville behålla tre isytor? Står valen mellan tre isytor, varav en hall (Relita) och två isytor varav båda hallar? Om det inte byggs någon ny hall, vad ska vi då spela på för matcharena när Studan har rivits? Ska det byggas en ny utearena?
Oavsett vad jag tycker om hallar så är den här kovändningen knappast till fördel för Sirius i dagsläget. Har svårt att överhuvudtaget förstå vad som hände. Drogs hallen tillbaka för att bandyn ville behålla tre isytor? Står valen mellan tre isytor, varav en hall (Relita) och två isytor varav båda hallar? Om det inte byggs någon ny hall, vad ska vi då spela på för matcharena när Studan har rivits? Ska det byggas en ny utearena?
Om jag fattat det rätt så är det Hall+Relita+Någon slags mindre utomhusplan vid hallen. Det var väl ursprungsplanen iaf.
#615 ·
Jocke
· 2015-05-16 05:10
detta är ju en svår fråga. Ursprungligt lovades det fortsatt två isytor men då var lösningen att dela arena med fotbollen och ha en mindre bandyarena intill. Vad jag tycker är tråkigt är att ingen av de konstgräsplaner som man anlagt kan konstfrysas. En enda sådan lösning hade varit underbart bra för bandyn och marginellt påverkat fotbollen. Personligen hade jag gärna sett Österängen som en sådan lösning men så blev det nu inte.
#616 ·
Sutra
· 2015-05-16 05:14
Hade ju varit grymt. Am fotboll och bandy överlappar väl inte heller. Genialt.
Bandy ska spelas på studan fotboll med!
#618 ·
Jocke
· 2015-05-18 16:48
Ja det tycker jag också men detvore kul om det även gick att spela på Österängen (inte för Sirius a-lag kanske men för alla övriga lag)
#619 ·
Joint
· 2015-05-18 17:12
Bandiehall på Studan och "Winter Classic" på Österängen ... Håhå, jaja.
#620 ·
RRR
· 2015-05-19 04:45
Rusta Österängen, den planen är ju den enda i stan som kan bli en klassisk brittisk innerstadsarena, varför inte bygga i tegel....
#621 ·
Jocke
· 2015-05-27 15:46
Skirö/Nävelsjö drar sig troligtvis ur Allsvenskan. De har "de sportsliga förutsättningarna" enligt sig själva dvs hall men det hjälper inte när andra föreningar betalar mer.
Hmmmm en hall är inte allt med andra ord
#622 ·
Joint
· 2015-05-28 13:18
Fram med skumpan! :-D
http://unt.se/sport/bandyhallsplaner-i-uppsala-skrotas-3748797.aspx
Alltså om vi får en upprustning av bandystudan utan hall är det ju guld. Är det inkluderat i beslutet eller ska bandyarenan vara som den är idag? (Ska läsa!)
Tolkar KS-beslutet som att utredarna av Studans framtida utveckling ska ta fram två parallella förslag: ett med fotbollsarena och bandyhall och sedan budgetalternativet med fotbollsarena och bandyarena. Alltså vill man få en uppgraderad bandyarena även i billighetsalternativet.
Låter som win win om man ser det så. Förutom att beslutsförfarandet skjuts tre månader.
#625 ·
Nyllet
· 2015-05-28 13:52
Och välkommen till Relitahallen om något/några år, Joint!
Man kan ha olika åsikter om hall men det som gör mig mest bekymrad är dessa politikers totala inkompetens. Först säger man att det ska byggas en kombiarena för fotboll och bandy och sedan ändrar man sig till att det ska byggas en fotbollsarena samt en ny utomhusarena för bandy. Dåligt förslag, vi har ju redan en utomhusarena för bandy! Så kommer maktskiftet och då ändrar man åsikt och planerar nu för att bygga en inomhusarena för bandy på Studan men samtidigt kommer den andra isytan på Studan att försvinna. Bandyfolket blir upprört över att en stor konstfrusen isyta försvinner och oroas samtidigt, med all rätt, över vad som ska hända med ungdomsbandyn under tiden "nya" Studan byggs. Nu tar de ledande politikerna beslutet att skrota planen på en ny inomhushall på Studanområdet. Denna totala velighet är ju skrattretande och samtidigt djupt oroande vad gäller våra förtroendevaldas kompetens. Och det gäller inte bara fritidsområdet utan även sjukvården i vår stad. Titta bara på kollapsen i Landstinget.
Woho! Underbara besked. Här ska firas!
#627 ·
Nyllet
· 2015-05-28 14:07
Verkar som många västringar nu hoppar jämfota av upphetsning över att hallplanerna skrinläggs. Undrar vad ledare, spelare och tränare i Sirius bandy tycker men det är kanske ointressant i sammanhanget. Eller?
#628 ·
Joint
· 2015-05-28 14:35
När rustades en utomhusarena senast? Jag ser gärna att vi går i bräschen för det! Exempelvis Hällåsens renoveringsbehov känns påtagliga, men inget händer där p.g.a halldebatten.
Vad "klubben" tycker i frågan framgår väl ganska så väl i citaten från Sirius Bandys arenaansvarig..? Och därom lär inte merparten västringar och klubben bli enade. Samtidigt hör man ju ganska ofta (Sirius)spelare yttra hur fint det kan vara att kliva ut på Studan.
Nu hoppas jag konstgräs-planen skrotas också, så kan man vara fett med mindfullness se'n. Måtte framtida Studan behålla sin unika själ!
#629 ·
Jocke
· 2015-05-28 16:16
Jag är lite osäker på vad beslutet innebär? Ska fotbollsstudan ligga kvar på samma plats nu då ingen hall byggs? Kan det bli en fotbollsplan och två bandyplaner även I fortsättningen alltså?
Intressant att se hur kommunen fungerar... Inte första gången pengar lagts på utredningar som inte mynnat ut i nånting
Jag är dock glad och nöjd över att hallbygget skrotas. För min del är det bara så att spelare och andra runt om i Sverige får tycka precis vad de vill. För mig är halva nöjet med en bandymatch att få stå utomhus och känna atmosfären.
Visst, jag skulle bry mig om Sirius även om vi spelade i en hall, men många gånger skulle jag sjunka ned i soffan hemma i stället och tänka, äh, jag kollar in datorn istället, om det var inomhus.
Verkar som många västringar nu hoppar jämfota av upphetsning över att hallplanerna skrinläggs. Undrar vad ledare, spelare och tränare i Sirius bandy tycker men det är kanske ointressant i sammanhanget. Eller?
Varför skulle man bry sig om det? Sen bli man ju ihjältjatad av hallmaffian året runt så jag tycker inte att det är speciellt oklart vad alla andra tycker. Jag vet att du drömmer blöta drömmar om popcorn, techno och handklappor Nyllet.
Förtroendet för uppsalas politiker är nu i botten.aldrig mer röd-grön gegga.Oavsett vad som byggs eller inte byggs?( löten projektet säger det mesta)å så vidare.Synd att man är idrottsintreserad och bor i uppsala.Fast man kan ju flytta?
Som jag ser det är det största problemet med hela projektet att bandy-Uppsala inte ens kan komma med klara direktiv. Byggs det hall försvinner en isyta och delar bandysfären protesterar, byggs det inte hall protesterar den andra. Går det att få både hall och en andra isyta? Jag vet inte, men det verkar inte som att det är ett alternativ. Bandyklubbarna i Uppsala måste enas och presentera för politikerna vad man önskar sig, gör man inte det så kommer det inte att hända mycket.
#634 ·
Markus
· 2015-05-29 09:11
Jag föredrar personligen att se bandy utomhus. Men allt just nu talar ju för att det är hallbandy som kommer att gälla på sikt. Vi befinner oss inom bandyn där hockeyn var på 60-talet då lagen flyttade inomhus. Vi kan naturligtvis vägra hallbygge, men följden tror jag blir att Sirius bandy som klubb kommer att gå under på sikt. Därför förordar jag hall, trots att jag varje dag i veckan hellre ser bandy utomhus. Men i valet toppbandy i hall och gräsrotsbandy utomhus väljer jag hallen...
Sedan tror jag ingen drömmer om popcorn, techno och handklappor. Rimligtvis bör det gå att föra en dialog med klubben och staden om hur en hall byggs på bästa sätt och (med klubben) hur matcharrangemangen ska styras upp.
#635 ·
Nyllet
· 2015-05-29 10:36
CarlApan skrev...
Varför skulle man bry sig om det? Sen bli man ju ihjältjatad av hallmaffian året runt så jag tycker inte att det är speciellt oklart vad alla andra tycker. Jag vet att du drömmer blöta drömmar om popcorn, techno och handklappor Nyllet.
Fast jag vill hellre ha lite dansbandsmusik i pausen typ Thorleifs och små vimplar där det står MÅL på som man kan vifta med när vårt kära blåsvarta lag gör mål. En variant av trevliga Pigge vore också käckt, sen är jag nöjd CarlApan!
Får magont av tanken på att komma vecka ut och vecka in till en hall där det spelas musik i varje spelavbrott och publiken sitter och pöser med en handklappa. När de ställer sig upp ses det som något EXTRAORDINÄRT! Stående ovationer! Usch och fy.
Jag säger som Joint. Hellre en schysst ombyggnad av Studenternas så vi kan gå i bräschen för en bra utomhusarena. Kanske bygga på norra kortsidan på bandyarenan (södra läktaren på fotbollen) så man har restaurang och loger både på fotbollen och bandyn.
Fast ibland blir jag modstulen och tänker att det kommer bli en SAPA arena i stan och då mår jag lite illa.
#637 ·
RRR
· 2015-05-29 15:47
Jag vill inte se bandy i en hall
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6186318
Rödgrönrosa vill renovera bandystudenternas för utomhus arena, Alliansen (FP?) vill expandera Relitahallen (SAPA/Stinsen någon?!) undrar var i helvete vi hamnar. Känns uppgivet.
#639 ·
Nyllet
· 2015-06-11 06:34
Huva man blir ju rädd när man hör våra kommunpolitiker svamla i radion. Miljömuppen verkar inte ha någon som helst koll och Hassan surrade om att bygga ut Relita, ett skräckscenario. Nä, det här kommer att sluta illa.
Jepp, Relita är min värsta skräck också. I så fall tänker jag fan se min bandy på Gubbängens IP i fortsättningen. Med sorg i hjärtat.
Vi kan vara lugna. Som en klok man sa till mig kollar man vem som ska driva frågan så slipper vi hall :)
#642 ·
Nyllet
· 2015-06-27 06:16
Angående folksagan om Mäster Skräddare - "det bidde ingenting"
http://www.unt.se/sport/forslaget-studan-som-skolgard-3786643.aspx
#643 ·
RRR
· 2015-06-28 11:55
Förtroendet för politiker i Uppsala är på absolut lägsta nivå
#644 ·
Nyllet
· 2015-08-31 15:50
Bandyalliansen kommer med förslag att bygga ut Relitan för att ta 3500 pers. Studan anses för sliten. Snyft. Mörker.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6244241
#645 ·
Nyllet
· 2015-08-31 17:04
Mer om utbyggnaden av Relitan i UNT. http://www.unt.se/sport/kan-bli-sirius-nya-matcharena-3860852.aspx
Serie bandy i Relita Hallen kommer inte att locka mig. Kommer att följa bandyn i radio och på nätet i fortsättningen i så fall. Studan är ju mitt andra hem.
Det där tror jag inte ni behöver oroa er för.
"Förutsättningen för att utveckla bandyn kräver en inomhusarena. Publiken kräver det"
Jag tycker att det faktum att Uppsalas 20 mest besökta sportarrangemang de senaste 25 åren alla har varit utomhusmatcher i bandy litegrann talar emot det där påståendet.
Mordor har tagit över....
#650 ·
Joint
· 2015-09-02 12:02
Som tur är, i detta fallet, så brukar man ju sällan få tummen ur arena-röven. Hemsk tanke dock.
Fast bandyalliansen har ju visat förr att dom kan. Jag är orolig över att detta kommer bli av pga att kommunen inte behöver slanta upp allt.
Fast bandyalliansen har ju visat förr att dom kan. Jag är orolig över att detta kommer bli av pga att kommunen inte behöver slanta upp allt.
Fast förslaget från bandyalliansen denna gång var väl att kommunen skulle slanta upp allt?
Kan ha tolkat fel när jg hörde snabbt på radion.
#654 ·
Nyllet
· 2015-09-03 10:16
En siffra runt 200 miljoner nämndes men då ville alliansen även ha en ny konstfrusen isyta på Valsätraplan vilket kommunen verkar kallsinnig till. Alltså kan det bli så att kommun står för hela ombyggnaden av Relita men till en lägre kostnad än 200 mille.
Vad som inte framgått hittills är vad som ska hända med isytorna på Studan. Om kommunen säger nej till ny isyta på Valsätraplan måste ju rimligtvis isytorna på Studan få vara kvar. Eller?
#655 ·
Jocke
· 2015-09-04 16:36
Om jag har förstått det hela rätt så var en tanke att ta bort plåthallen runt banan i Gränby och flytta den till Valsätra för att senare bygga större i Gränby (nya större "Relitahallen"). Om nu kommunen säger nej till Valsätra så blir det ju lite svårt att flytta plåten till ny plats.
#656 ·
Jocke
· 2015-10-28 06:26
Han den däringa Andersson som sponsrar Bollnäs verkar ha hur mycket pengar som helst. Nu ska han sponsra en hall också.
#657 ·
RRR
· 2015-10-28 20:12
Bor inte han i Knivsta?
#658 ·
Joint
· 2015-10-28 21:53
Bor inte han i Knivsta?
Från Kilafors men bor i Stockholm. Fastighetsköng.
#659 ·
Jocke
· 2015-10-29 09:09
Köng ... på fastigheter!
Bor han i Knivsta? En del tidningar har rätt vida begrepp vad som menas med Stockholm.
#660 ·
Nyllet
· 2015-10-29 17:32
Det verkar som Bajen får vänta på sin bandyhall.
#661 ·
Jocke
· 2015-10-29 19:25
... och de verkar inte särskilt glada över det heller! :-)
#662 ·
RRR
· 2015-10-29 19:45
spelarna får väl komma hit i stället, här får de träna inomhus o spela utomhus
#663 ·
Jocke
· 2015-11-01 07:58
Ale Arena gör sig ändå rätt bra för våra engelsktalande vänner!
#664 ·
RRR
· 2015-11-01 09:19
:-)
#665 ·
Jocke
· 2015-11-12 18:54
Nu verkar Söderhamn ha bestämt sig och ska bygga väderskydd på Hällåsen
#666 ·
Joint
· 2015-11-12 19:19
Väderskydd?
#667 ·
RRR
· 2015-11-12 20:00
pressenning i hörnet
#668 ·
Jocke
· 2015-11-12 20:57
Vad som menas vet jag inte men även Svenne O kallar det väderskydd!
#669 ·
Jocke
· 2015-11-13 09:09
Tydligen så menar man enklare form av bandyhall på Hällåsen, som man kallar väderskydd.
Kommunalrådet Lindestam säger:
– Vi vill kalla det för vad det är. Hall leder tankarna till arena och då tänker man på arenor som Globen eller Göransson Arena. Vi har inte råd med det, men det borde finnas en möjlighet till att spela skyddat.
En Relitahall med andra ord!
Det hedrar dem iofs, för "arena"-ordet är extremt missbrukat. Men man undrar om det kommer att synas i namnet också? Kommer den att heta typ "Söderhamn Väderskydd"?
#671 ·
Jocke
· 2015-11-13 09:19
En intressant frågeställning detta! Det blir nog någon sponsor som köper namnet. "Helsingehus Väderkydd" blir mitt tips!
#672 ·
Nyllet
· 2015-11-13 11:46
Genom att använda termen väderskydd lurar man politikerna. Att bygga ett väderskydd låter ju mycket billigare än att bygga en hall ;-)
Jag tänker gissa att det kommer vara begränsad uppvärmning i väderskyddet.
#674 ·
Joint
· 2015-11-13 14:51
Länge leve Hällåsen, Sveriges kanske mentalaste bandyarena. Trist med något hallkomplex även där. Det hade dock varit hög tid att renovera den "arenan". Sjukt eftersatt. Gamla isaggregat som suger, en huvudläktare som ser ut att vara byggd av den lokala byggfirman för 60-70 år sedan, och på andra sidan ett par halvhjärtade läktare utan tak som alltid är oplogade och hala.
När renoverades en utomhusarena senast?
Skulle säga Zinken för 10 år sedan och Vänersborgs Isstadion lite innan det.
#676 ·
Jocke
· 2015-11-13 15:36
Hällåsen var charming tyckte jag när jag spelade där sist .... för 25 år sedan.
Fast inget går väl upp mot gamla härliga Faxevallen. De flyttade i mitten/slutet av 70-talet om jag inte minns helt fel.
Vi är trygg, utan väderskydd!
#677 ·
Jocke
· 2015-12-08 05:46
En paradox vore väl om det nya bygget i Söderhamn kom att heta Väderskydd arena!
#678 ·
Jocke
· 2015-12-30 11:44
Hörde rykten om att det ev kan bli så att man behåller isen I Relitahallen året runt! Det är tydligen inte så mycket dyrare att hålla den igång på sparlåga än att tvingas börja om i slutet av augusti. Om det stämmer eller inte kan jag inte uttala mig om men intressant är det. Det är ju kallt som f-n i hallen på sommaren även utan is så det låter inte helt otroligt att det ska fungera.
Det borde ju om inte annat gå att hyra ut en hel del istid till olika stökholmslag som vill träna annat än barmarksträning under sommarhalvåret.
#680 ·
Nyllet
· 2015-12-30 12:50
Grymt om A-laget samt ungdomar, typ U16-U20 kunde träna året runt.
Ja, Bajen kommer nog att hyra in sig en hel del med tanke på att bygget av deras träningshall gått i stå.
#681 ·
Joint
· 2015-12-30 13:35
Blir man inte less om man kör året runt? "Försäsongsträning" icke att förakta. Kumpuoja nämner ju sin ben-styrketräning som en av hans framgångsfaktorer för den här säsongen. Tror det är bra om klubben kan fortsätta samarbetet med UP. Känns som många tränat en hel del rätt under försäsongen, inte minst syns det på de unga som annars brukar kunna uppfattas valpiga. Men ja, det vore onekligen en spetsresurs med årets runt-is och det öppnar även upp för lägerverksamhet, som i sin tur också kan rendera cash.
#682 ·
nyg86
· 2015-12-30 15:03
Nja jag tror de hellre åker skridsko (samt för bollkänslan) och håller fysen igång så än springer intervaller i Röbobacken, sen kör man sedvanlig styrketräning som komplement och annan förebyggande träning som vanligt på barmark/UP-hallen.
#683 ·
Jocke
· 2015-12-30 20:12
Nej det blir nog inte enbart isträning under försäsongen. Det behövs styrketräning. Isträningen ger inte tillräcklig benstyrka exemepelvis.
Det positiva är att man kan ta sig tid att nöta saker på ett annat sätt ex lyror, hörnor, spelvarianter, skott m.m.
Den stora grejen kan vara att köra sommarläger m.m.
#684 ·
RRR
· 2016-01-01 06:44
Bara spelarna tränar sina ljumskar så vi slipper de där jävla höftböjarna varenda jävla år
#685 ·
Jocke
· 2016-01-01 18:22
Glöm inte att stretcha!
Stockholm bygger en hall i Gubbängen enligt dagens DN, byggstart våren 2017. Om det är en Relita eller en Göransson framgick inte.
#687 ·
Jocke
· 2016-01-23 09:49
Klubbarna i Stockholm är lite oeniga om vad de vill ha för typ av hall. Det man verkar ha enats om är att den ska ligga vid nuvarande Gubbängen och att det även blir en till bana där. Hallen kommer då även kunna vara ett bullerskydd för de nya bostäder som man tänker sig bygga vid Gubbängen. Örbyleden är väldigt hårt trafikerad så det behövs säkert.
Bullerskydd Arena blir om jag förstått det hela liknande Relitahallen dvs mer träningshall än en stor matcharena.
#688 ·
Jocke
· 2016-04-22 11:20
Nu verkar ryssarna planera för fler hallar också. Nu senast Uralskij Trubnik som planerar en hall för 5 000 åskådare.
#689 ·
Jocke
· 2016-05-18 05:31
http://www.tranastidning.se/article/bandyhall-pa-gang-i-tranas/
Tranås testar greppet att kalla det för aktivitetshall
#690 ·
Nyllet
· 2016-05-18 13:43
Och vad händer med arenafrågan i Uppsala? Tyst som i graven.
Ja, det skulle ju göras en uppföljning på min inlägg till UNT, men det har man inte sett någonting av hittills.
Kan iaf konstatera att jag enbart fått positiv feedback på debattartikeln. Fick också mejl från Bandyalliansen som berättade att de efter att ha tagit del av en analys av Relitalösningen nu var helt eniga om att den är ett dåligt förslag. Så förhoppningsvis slipper vi den vilket jag ser som det absolut viktigaste i nuläget.
#692 ·
Nyllet
· 2016-05-18 17:24
Det var en mycket bra skriven artikel, Brukarn. Bra att Västra ryter till när det verkligen behövs. Undrar hur det hela kommer att sluta. Trist att förhandlingsläget varit dåligt. Jag menar Sirius Bandy har ju inte rosat marknaden på sistone. Hade Sirius varit ett etablerat slutspelslag tror jag vi haft ett bättre utgångsläge vad gäller arenafrågan.
#693 ·
Jocke
· 2016-06-15 14:01
Fem av SAIK:s 13 hemmamatcher kommer att spelas ute på Jernvallen kommande säsong. Vi går bakåt tycker klubben men där går åsikterna isär kan jag tänka mig!
Det äör bland annat förberedelser inför curlingförbundets stora jubileumstävling som "ställer till det".
#694 ·
Nyllet
· 2016-06-16 05:57
SAIK borde jubla. Fem "winter classic"!
Blir någon av "ute" matcherna på Jernvallen mot Sirius?
Tyvärr inte.
#698 ·
RRR
· 2016-06-16 16:51
Då blir det ingen resa till Sandviken i år heller
#699 ·
Jocke
· 2016-06-22 13:44
å så blev det sådär otrevligt tyst igen kring detta med Relitahallen och nya studan!
Ju tystare kring det där med Relitahallen desto bättre. Vill aldrig mer höra talas om det!
#701 ·
johann
· 2016-06-22 14:01
På årsmötet var det mycket tydligt att det från Sirius sida inte ses som ett alternativ.
#702 ·
Jocke
· 2016-06-28 14:11
[quote]
Ju tystare kring det där med Relitahallen desto bättre. Vill aldrig mer höra talas om det!
[/quote1ä467122925
Om tyst innebär att det är inget att prata om så OK men jag är lite rädd för att tyst kan innebära att man inte vill att någon ska tycka till i processen.
#703 ·
RRR
· 2016-06-28 19:57
Man vill ju höra att man bygger en ny Studan
#704 ·
Jocke
· 2016-09-06 09:28
Hallen på Gubbängen är ev påväg ... eller åtminstone konstfruset på fotbollsplanen invid så att hallen senare kan byggas.
http://www.hammarbybandy.se/hur-gar-det-med-hallbygget/
#705 ·
Jocke
· 2016-10-06 14:31
även Ryssarna planerar för hallar. Här ett tävlingsbidrag för hallen i Irkutsk
http://www.rusbandy.ru/news/9771/
#706 ·
Jocke
· 2017-01-18 13:52
Inte direkt hallfråga men svårt att behålla isar med politiker som tycker
"– Sjöaremossen är inte tillgänglig för många människor, den ligger ju långt in i busken. Jag har själv varit där och jag vet hur besvärligt det är att ta sig dit, säger han."
http://www.hn.se/sport/bandy/det-r%C3%A5a-kommunkriget-om-isbanan-1.4120625
#707 ·
Jocke
· 2017-03-17 19:09
Sjöaremossen är räddad
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/%C3%A4ndrar-avtalet-om-sj%C3%B6aremossen-1.4199986
#708 ·
Jocke
· 2017-08-02 14:02
Det ser ut att bli en "Relitahall" i Söderhamn.
http://brobergsoderhamn.se/2017/07/hallasen-just-nu/
Fy fan :(
#710 ·
RRR
· 2017-08-03 02:03
Stinsen snarare
#711 ·
Jocke
· 2017-12-04 15:21
Rönnqvist ställde några frågor till kommunen och fick svar
http://www.unt.se/sport/siriusspelarens-fragor-till-kommunen-4813851.aspx
Att bana två kommer att tas bort alt halveras verkar man vara klar på men i övrigt verkar det mesta vara oklart.
Den nya vägen planeras att gå där skelettläktaren står nu samt snedda över bana två till den nya bron.
#712 ·
Jocke
· 2018-03-23 11:22
Intressant detta som Esa säger om att man utvecklas mest på träning och att det därför är viktigt att kunna genomföra träningar på ett planerat sätt (läs: inomhus).
Matcher ska naturligtvis spelas på Studan (säger jag)
Tingvalla får tak. Väggar vet jag inget om dock.
FY FAN. Vi får sända en begravningskrans till Boltic Blues.
FY FAN. Vi får sända en begravningskrans till Boltic Blues.
Låter som en bra idé. Kransen alltså. Är glad över att jag hann uppleva Tingvalla iaf.
Åh helvete vilken tragedi! Lär bli episka kravaller i Karlstad nu.
#717 ·
Jocke
· 2018-05-24 14:44
Boltic Blues ville vad jag förstod att den åtminstone skulle vara bengalsäker!
#718 ·
RRR
· 2018-05-25 05:28
Fan BB framstår som den mest sympatiska bandyklacken, den såg jag inte komma, när de får reda på förbud mot portfölj lär de inte gilla taket
De är inte bara fula, bandyhallarna, de är ta mig fan livsfarliga:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv9Olo/omrade-avsparrat-efter-ammoniakutslapp--brandman-till-sjukhus
#720 ·
Jocke
· 2018-08-22 12:45
Det är problem med kylaggregat mm i Motala vilket gör att de troligtvis måste skjuta på några matcher i början på säsongen. Inget nytt under solen med andra ord. Det lär säkert aktualisera planerna på en hall i Motala.
Schlagerfestivalen räddar slutspelsfesten i Lidköping!
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/BJKble/agerar--efter-mello-krocken-bekymrade
#722 ·
Jocke
· 2018-09-16 05:32
Kan detta bli Villas Waterloo?
Ja, herregud vilket gnäll. Låter som att Villa kommer att gå under för att de tvingas ut i friska luften för en dag eller två. Se möjligheterna, bönder.
#724 ·
Jocke
· 2018-09-16 14:05
Om inte annars som en träning inför finalen som de med all säkerhet tror att de når.
#725 ·
Jocke
· 2018-10-10 05:08
Nu börjar bygget av en hall i Irkutsk.
http://www.rusbandy.ru/news/12317/
Som ni förstår av texten ska den även rymma hastighetsåkning på skridskor.
#726 ·
Jocke
· 2019-03-17 08:10
Som sagt var så planerar Åby Tjureda att bygga hall. Det vore extremt synd om de efter att ha skött föreningen fantastiskt under alla år helt plötsligt får hybris.
#727 ·
Jocke
· 2019-03-21 13:28
Åby/Tjureda har tydlien haft ett medlemsmöte och bestämt att man ska föreslå en isolerad plåthall (för cirka 40 miljoner kronor).
http://www.vxonews.se/sport/aby-tjureda-har-valt-bandyhall-men-behover-kommunal-hjalp/
#728 ·
RRR
· 2019-03-24 12:34
Trist
#729 ·
Jocke
· 2019-04-01 08:16
Broberg bjuder in Bollnäs till midsaommarbandymatch. Jag är lite osäker på vad jag tycker om det. Kan vara intressant som en "plojgrej"!
Nu kommer de ha is året runt i Söderhamn och de behöver ju få in bokningar osv.
#730 ·
Jocke
· 2019-05-07 19:03
Det verkar vara klart att det blir hall för ÅbyTjureda och att den ska stå klar till oktober i år.
#731 ·
RRR
· 2019-05-07 20:41
Usch
#732 ·
Jocke
· 2019-05-21 06:20
Kan då också lägga till att hallen på Gubbängen nu är pågång och väggar och tak är på plats.