Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Premiär 2018 Hammarby IF - IK Sirius 1 April

Mindre än en vecka kvar, dags för tråd!
Glöm inte köpa förköp

Glöm inte köpa förköp

Fyller vi bortasektionen i år?

[quote1522087722=RRR]
Glöm inte köpa förköp

Fyller vi bortasektionen i år?
[/quote1522088005]
Hur många platser är det?
2-2 inför ett förhoppningsvis kokande "Nya söderstadion". Vecchia och Maholli målskyttar.
Poäng känns nästan genomförbart. Nästan.
1-1. En miljard åskådare.
Vi ska väl hålla på traditionerna 2-0. Så går det alltid i de allsvenska matcherna på Tele2.
Förutom de som slutar 2-2 och 1-4.

Jag tänker på premiärerna såklart. Det går ju inte att komma ihåg några andra. Hurra för 0-2!

[quote1522153896=johann]

Jag tänker på premiärerna såklart. Det går ju inte att komma ihåg några andra. Hurra för 0-2!
[/quote1522154874]

Härligt, enig! 1-4, eller 4-1 egentligen, var ju dessutom i Superettan kom jag på.
Det blir en målrik historia, som sist, 3-3.
Svårt att se att vi inte vinner den här. Frågan är bara hur många bollar, men tennissiffrorna 6-2 till oss minst
Hoppas att ni som kan åka inte råkar ut för samma sak som premiären förra säsongen, att man är på plats när matchen väl startat.

Hoppas att ni som kan åka inte råkar ut för samma sak som premiären förra säsongen, att man är på plats när matchen väl startat.

Att matchen inte spelas en vardag klockan 19 gör nog att risken är mindre
1-0. Jesper drar in en frispark på övertid. Bajen Fans knäpptysta. RRR drar i gång ”Jag har väntat så länge på just dennhär dan...”
Hoppas Wiland står. Stor tradition av att släppa in tre mål mot blåsvart.

Jag åkte Västra-buss och hann tejpa upp banderoller samt bevittna gårdarnas Kim&Isak-tifo. Bara så att breda massan inte tror att vi jobbar match med akademisk kvart. Nu har vi 1.45 h tillgodo till avspark. Borde funka med tanke på att det kanske är lugnare på vägen än vanligt och att Högbergs har Medismarschen i beräkningen och de anser läget lugnt.

Tagga nu! Krossa Bajen!
Papperstrassel i Bajen. Erkan Zengin och Nikola Djurdjic missar matchen.

https://www.svt.se/sport/fotboll/hammarbys-stjarnduo-missar-premiaren
Sirius hej!
Till kyrkan idag med Sirius halsduken på
Sen hem till tven o heja på
Hoppas att Ngt av Moses råd ska slå????
Lagom muntert. Båda straffarna var tveksamma.
Var det några spelare som är värda att uppmärksammas? Både positivt och negativt.
Ingen katastrof att torska mot Bajen borta i premiären. Vi kommer igen.
Kan inte säga att någon av straffarna är direkt fel, men de är samtidigt så billiga. Jag har förstått att den andra situationen där Ian åker ut var en följd av något nytt direktiv för domarna. Det är alltså två händer på axlarna och det bestraffas med straff, utvisning och avstängning. Det är trippelbestraffning för en liten skitgrej. Var är proportionerna?

Kan inte säga att någon av straffarna är direkt fel, men de är samtidigt så billiga. Jag har förstått att den andra situationen där Ian åker ut var en följd av något nytt direktiv för domarna. Det är alltså två händer på axlarna och det bestraffas med straff, utvisning och avstängning. Det är trippelbestraffning för en liten skitgrej. Var är proportionerna?

Utan att ha sett situationen kan jag ju hålla med om skitgrej utifrån att det inte riskerar att skada, men jag gillar att det straffas ur aspekten att man är väldigt medveten om och har lätt att kontrollera vad man gör med händerna. Att det straffas trippelt är väl dock tveksamt.
Första halvlek var Sirius riktigt dåliga. Ian hade stora priblem på sin kant, Bajen hade väl scoutat. Andra var ok med en man mindre. Mycket billiga straffar men så är det på tele2 när Bajen spelar. För övrigt tyckte jag nog att Djurgårn hade bättre drag på publiken ifjol. Positivt inga fler skador väl?
Jag har kanske för låga krav, men jag är ändå på sätt och vis nöjd med gårdagen. Framför allt så kändes det mycket solidare än vad jag väntat mig, målen är ju mest otur även om Ian borde veta bättre än att ge moståndaren tillfälle att slänga sig så där. Och framförallt så tyckte jag man kände igen det som Sirius var bra på förra året, att vi inte faller ihop när vi släpper in mål utan vågar ta tag i matchen även när vi är en man kort. Visst, vi skapade nada i första och inte jättemycket i andra heller. Men det syntes ändå på något vis att det här lagbygget kan fungera.
Förresten hade jag fel tidigare, den nya regeln säger att man inte ska döma både utvisning och straff om försvararen försöker ta bollen. Vilket Ian inte gjorde, och alltså dömdes utvisningen enligt den gamla vanliga frilägesregeln. Så visst, det är rätt dömt enligt regelboken eftersom det var kontakt, men ändå helt orimligt hårt. Tror inte att de flesta andra domare hade dömt likadant.
En förlust kan man ta, det röda på Ian behöver inte heller kosta då Eiswohld lär kunna starta framöver. Vi tar seger i hemmapremiären i år istället.

Men avsaknaden av eget spel är ändå oroväckande. Såg ut som många spelare sprang runt och var mer fokuserade på hur vi ska spela än hur vi faktiskt spelar. Man kan göra nåt byte hit eller dit i elvan, men det är dags att släppa loss.
Någon djupledsboll på Eddhari hade kunnat såra bajens försvar mera än höjdbollarna..fanns massa lägen att slå dessa under hela matchen men vi saknar en sådan passningsspelare just nu på mittfältet.
Straffarna var korrekta. Rött kort också tydligen även om jag tycker den regeln är jävligt hård. Sen var det löjligt att skicka upp Kim direkt istället för att ta en diskussion.

Det är inte konstigt att vi inte är helt samspelta och att passningar och positioner inte stämmer helt än. Eddhari gjorde ett tungt defensivt jobb också, samtidigt som backlinjen är ett hopplock och inte fick så mycket stöd som behövdes från mittfältet. Konstaterar också att UNTs betyg är ett skämt, igen. Josh var en klar 4a, två frilägesräddningar t.ex.
Det ska bli intressant att följa den nya regeln för utvisning framöver. I stort sett alla man-mot-man närkamper dras det i tröjor och/eller används händerna mot kropp för att få motståndaren i obalans och sällan blir det någon straffpåföljd men inom straffområdet ska det alltså bli både straff och utvisning. Huva, här kommer det bli tolkningssvårigheter som heter duga.
Nej, det var en målchansutvisning. Sen kan jag tycka att man rent generellt borde blåsa mer för tröjdragningar och annat skit, ungefär som i hockey.
Är det så det fungerar? Jag har förstått det som en modifiering av frilägesutvisningsregeln. Tidigare: En försvarare försöker glidtackla en spelare som är fri men missar och träffar ben. Rött. Nu: Försvararen försöker spela på bollen. Gult.

Situationen vid den andra straffen i söndags: Armar på axlar/fasthållning vid ett friläge. Nu som tidigare rött kort.

Däremot så ska det väl fortfarande- de gånger domaren anser det blåsvärt- "bara" bli straff och eventuellt gult vid de vanliga brottningsmatcherna, t.ex vid hörnor.

Men logiken är ju inte glasklar. Med facit i hand hade det då varit bättre om Ian bara klippt Junior, då hade domaren kunnat bedömma det som försök till spel på bollen.

Rätta mig gärna om jag är dåligt påläst.
Jag har fattat det som Aqualung. Och håller också helt med om den bristande logiken i regeln.
Att lätt handpåläggning åtföljd av snubbling (förstärkning) skall resultera i straff, utvisning och avstängning är dåligt omdöme av Eriksson i ljuset av en tidigare mycket hårt dömt straff. Lägg därtill blås för ett stort antal 50/50 situationer i hemmalagets favör, samt åtminstone en helt obegripligt missad hörna för oss, kan jag bara konstatera att han inte hade en av sina bättre dagar. Visst, vi var inte tillräckligt bra, men vi hade hemmalaget, publiken och domaren emot oss.
Hur var första straffen mycket hårt dömd? Den tog på Jeppes armbåge och han ska inte ha armarna där.
Äh, jag är allmänt sur över att övernitiske Eriksson letade anledningar att blåsa mot oss i situationer där många domare skulle friat - och att det avgjorde matchen. Hoppas det dröjer tills han dömer oss igen bara...
Så jävla solklar var ändå inte straffen. Dels för att man kan diskutera vad som är "naturlig ställning", Jeppe vrider sig för att slippa täcka skottet med bröstet och armarna följer förstås med i vändningen, och dels för att överarmen skottet tar på inte alls är särskilt långt ut från kroppen. 50-50 situation skulle jag säga, som vi hamnade på fel sida av.
Det som upprör är inte att det blev två straffar och rött. Det kan man absolut tolka in att det ska vara om man är en paragrafryttare utan känsla. Det som upprör är att fotboll alltjämt är en sån bedömningssport och att Hammarby aldrig skulle åkt på samma bedömning. Kom ihåg förra årets möte på Studan då Paulsen sänkte NBT med en ful armbåge så ögonbrynet sprack. Det resulterade inte i någonting.
Exakt. Det är det som gör mig så förbannad. Alla vet att det omvända aldrig skulle inträffa. Nämligen att det inte finns en chans att JE på motsvarande vis skulle blåst två straffar inklusive rött, inom tio minuter mot Bajen på ett fullsatt Tele2, för dessa förseelser. Då skulle han nämligen därefter behövt lämna landet eller leva under skyddad identitet.

Därför blir det en larvig diskussion om dessa 50/50 situationer var rätt eller fel i domarboken, när domsluten i praktiken bara kan drabba det ena laget.

I juridiken finns det något som heter lika inför lagen. Det gäller dock tydligen inte på de allsvenska matcherna. Tycker därmed att det klingar lite falskt om JE när han efteråt slår sig för bröstet och menar att han minsann dömt korrekt.
Frisparken är nog den situationen som blev fel. Tycker båda straffarna e klara. Det som oroar mig är att vi möter ett bajen som jag tycker inte är bra trots det är vi inte med i matchen alls första 45. Enda perioden i matchen vi är med är när bajjen slappnar av och tror det är klart.
Håller med. Igen, laget borde fokusera mer på den egna insatsen, som första 45 var riktigt dålig, än att gnälla på domslut.
Tror jag säkert de gör också. De uttalanden som kommer fram i media speglar ju bara vilka frågor journalisterna ställer.
Till skillnad från laget är jag mycket långsint och hoppas att Eriksson någon gång får förklara sig inför Sankte Per.
"Roade" mig genom att gå igenom skottstatistiken från den allsvenska premiäromgången. Här kommer tabellen:

Norrköping: 33
Hammarby: 15
Häcken: 15
Göteborg: 14
Trelleborg: 10
Malmö: 9
Östersund: 9
Sundsvall: 9
Brommapojkarna: 9
AIK: 6
Örebro: 6
Dalkurd: 6
Elfsborg: 5
Kalmar: 4
Djurgården: 3
Sirius: 1

Jag är nöjd med vår 100 % effektivitet signerad Super-Sub-Sam. Och Wicks gick att känna igen från förra våren. Moses bollkontroll var bra också, även om han kan få ut mer. Rätt missnöjd med resten. Förhoppningsvis ett uppehåll här nu som kan göra gott för vårt kära lag som ännu inte vunnit en match i år och som under hösten hade sju raka förluster. Ge mig seger och hopp! I laget finns det större potential i år. Det är bara att hoppas vi får ihop själva kollektivet och spelet snart också. KÄMPA!