Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Träningsmatcher säsongen 2018/2019

Hammarby skriver att de har träningsmatch mot Sirius den 20 september kl 15:30 i Relitahallen.

Enligt bokningssystemet ska vi möta ryska Start den 5 september kl 19:00
och även Finland A den 6 september kl 15:30.

Falu BS anger att de ska möta oss den 21 oktober kl 12:15 (Relitahallen).
Vårt kompletta schema

Edsbyns IF - IK Sirius

1 september kl. 17:00 (Svenska fönster arena)

IK Sirius - HK Start

5 september kl. 19:00 (Relitahallen)

IK Sirius - Finska landslaget

6 september kl. 16:00 (Relitahallen)

IK Sirius - Hammarby IF

20 september kl. 15:30 (Relitahallen)

IK Sirius - IK Tellus

23 september kl. 15:45 (Relitahallen)

IK Sirius - Ljusdals BK

30 september kl. 12:15 (Relitahallen)

IK Sirius - Jenisej

2 oktober kl. 15:30 (Relitahallen)

World Cup

11-14 oktober (Göransson Arena)

IK Sirius - Falu BS

21 oktober kl. 12:15 (Relitahallen)
Enligt UNT (och den eminenta journalisten Diamant) så har Sirius följande träningsmatcher:

Edsbyns IF - IK Sirius, 1 september kl. 17:00 (Svenska fönster arena)
IK Sirius - HK Start, 5 september kl. 19:00 (Relitahallen)
IK Sirius - Finska landslaget, 6 september kl. 16:00 (Relitahallen)
IK Sirius - Hammarby IF, 20 september kl. 15:30 (Relitahallen)
IK Sirius - IK Tellus, 23 september kl. 15:45 (Relitahallen)
IK Sirius - Ljusdals BK, 30 september kl. 12:15 (Relitahallen)
IK Sirius - Jenisej, 2 oktober kl. 15:30 (Relitahallen)
World Cup, 11-14 oktober (Göransson Arena)
IK Sirius - Falu BS, 21 oktober kl. 12:15 (Relitahallen)

Edit: Fan, tvåa på bollen såg jag. :D
Ser fram emot detta
Det där Dismant-journalisten är guld
Det blir tuffa träningsmatcher måste jag säga. Kul med riktigt bra lag.

Putte Johanssons HK Start ska det bli roligt att se. De hamnade på ungefär samma plats som oss i den ryska ligan.

De inleder säsongen mot oss enligt deras webbplats:
http://www.starthc.ru/

Riktigt tuffa. Hoppas ju att vi tvålar dit åtminstone Tellus, Ljusdal och Falun. Sen är ju träningsmatcher alltid träningsmatcher. Förrförra säsongen såg det ju löjligt bra ut. Var väl då vi slog VSK? Förra säsongen så såg det ju bra ut (ett tag) mot Broberg plus seger mot Tellus. Bra med bra motstånd. Så får de ett riktigt test på hur frejdig offensiv ska fungera med ett fortfarande bra försvar. :)
Undrar om det blir gofika i år igen
Klacka mot Start?

Klacka mot Start?

Det vore ju en bra start på säsongen. Vi får väl se om Putte Johansson är med och spelar i Start.
Jag kommer till andra halvlek (har barmarksträning för grabbarna innan).
Klackstart
Håller tummarna för godfika! Fint med en brownie och en kopp kaffe i svalkan!
Jag såg att Edsbyns IF - IK Sirius var den enda träningsmatchen med Sirius som Bandypuls skulle webbsända. Skönt, så kan en se den utan att behöva ta sig upp till Edsbyn. :)

Annars är det matcherna mot Tellus (23/9), Okänt lag (30/9, Ljusdal vart avbokat), Neftyanik (6/10) och Falun (21/10) som ligger på helger. Eftermiddagar i veckan kan ju bli lite svårt att ta sig till Relitan på.

Hoppas även att det anordnas någon slags resa upp till World cup någon matchdag. Skulle vara kul att se Sirius där, även om Göranssons är en vidrig låda...
SNART ÄR DET BANDY!!!!!
Om en timme går våra kalvar ut på grönbete. Läs: Relitahallen kl 17.00.
Bra att de får lite träning på stor plan innan mötet med Byn. Byn har tydligen varit på stor plan i en månad. Jag är nöjd om vi kan undvika tvåsiffrigt och att vi gör några baljor.
Sirius Hej!
Jag tror att det är bra att möta Edsbyn såhär tidigt. De kommer att straffa oss vid minsta misstag och vi kommer troligtvis att tydligt se vad vi behöver förbättra.
Vår defensiv kommer verkligen att ställas på prov.

Jag tror att det är bra att möta Edsbyn såhär tidigt. De kommer att straffa oss vid minsta misstag och vi kommer troligtvis att tydligt se vad vi behöver förbättra.
Vår defensiv kommer verkligen att ställas på prov.

Lätt seger för Sirius så är förvirringen total! Vad ska vi jobba med!? :D
Thorén gör mål när Bajen spöar Byn. Fan, varför stannade du inte utan gick till detta köpelag?
5-4 till Byn i paus efter att Byn lett med 5-0. Kan vi hålla nere siffrorna i andra tro?
5-0 efter drygt 20 minuter kändes riktigt ont MEN 5-4 efter 45 min känns ju kanon. Jag får föraningar om säsongen

Jag är nöjd om vi kan undvika tvåsiffrigt och att vi gör några baljor.

9-6 var under 10 insläppta och fler är bara några mål.

Visserligen spelade Edsbyn match igår också mot Bajen men ett bra resultat av oss ändå
Väldigt bra! Med tanke på träningsmängden på storplan så är jag mycket nöjd.
Med beröm godkänd insats av de vackra. Ska bli kul att se matchen mot Start den 5:e
Någon som prenumererar på bandypuls? Skulle vara kul att få veta vad Esa Määtta svarade på frågan om att Sirius tippas åka ur.
Han väljer att ligga väldigt lågt och konstaterar att det är naturligt att tippa Sirius långt ned med tanke på att så många spelare slutat och många nya tagits in.

Han säger bland annat
"Att vi är tippade sist är givet om man tänker på hur många spelare som har kommit in och hur många som har lämnat. Vi har också tappat mycket rutin."
"Det blir en spännande säsong och vi kommer att göra allt för att hålla oss kvar i elitserien"
"Det är verkligen kul att vi nu äntligen är på gång. Nu slipper vi de tråkiga intervallerna i spåret och kan köra på is. Det känns så in i helvete underbart att man är här"

Det sista citatet kunde nästa stå på en tischa
"Det känns så in i helvete underbart att man är här"

tycker nog inte att vi har en sämre trupp än förra året.Kjellson och Jenefelt kommer kanske märkas men övriga kommer vara bättre än sist.
I mitt tycke så är nog Persson minst i klass med Kjelle :)
I mitt tycke är Persson bättre än Kjellson. Det är en riktig kanonvärvning.
Vi byter ut två relativt långsamma men oerhört erfarna (samt krigare) backar mot unga och hungriga. Det kan gå lite upp och ned här men Lundberg har blivit stabil med åren.

Fall blir svår att ersätta men vi kan å andra sidan spela lite annorlunda nu. Det gick bra även förra året när han var borta så med lite ändrat spelsätt så kan det nog gå.
Det som är problemet är att det brukar ta en säsong eller så att spela ihop sig vilket ex syntes i Vänersborg när de tog in Lomanov mfl. Bollnäs tog det något år att ta sig till final också trots stora värvningar.

Det unga lag vi har kommer säkerligen att spela bra mot bra lag men ha det jobbigt att driva matcher mot något sämre lag. Det är som vanligt med andra ord men det kommer lite nya idéer in som säkert kan hjälpa till lite.

Vi skulle spela mer offensivt enligt Esa och nu gjorde vi sex mål på Edsbyn vilket är i rätt riktning.
Jag hoppas att Start är ett typiskt rysk lag som spelar med hög fart och mycket skridskoåkning. Det gäller att se upp för Putte om inte annat
Någon mer som kommer att se matchen mot Start den 5:e (kl. 19.00)? Jag har bil och bor i "gamla" Gottsunda så är det någon jag hämta upp på vägen?

Någon mer som kommer att se matchen mot Start den 5:e (kl. 19.00)? Jag har bil och bor i "gamla" Gottsunda så är det någon jag hämta upp på vägen?

Ska dit! Cyklar upp vid 18.30 eller så. Hoppas att det finns något gott fika. Men det är väl mest U20 som har det bästa fikat. Men kaffe och en bulle lär ju finnas. :)
Jag ska dit men vi har barmarksträning med grabbarna så jag kommer lite sent.

Jag såg att även Start hade gjort lite "reklam" för matchen på social medier
https://www.instagram.com/p/BnVPuNBAngy/?taken-by=hcstart
Visserligen enbart hans första riktiga hela match och visserligen bara en försäsongsmatch men jag vill ändå lyfta Simon Karlsson. Fortsätter han utvecklas såhär så kommer det bli mycket roligt framöver.

I övrigt inte så mycket att säga om matchen. Nisse hade en bra passningsklubba. Det var jämnt och med lite tur hade vi kunnat peta in någon boll till. Det var dock skönt att ha hemmapremiären avklarad. Jag både hoppas och tror att laget fick med sig en hel del saker att jobba vidare med.

Han den däringa Kiselev, som gjorde målen för Start, har precis fyllt 30 år vilket enligt utsagor i detta forum gör att han bör vara på topp (karriärmässigt).
Fanns mycket positivt att ta med från den här matchen. Första 20 minuterna i första så kändes det som att det var spel mot ett mål. De pressade högt och vann i stort sett varje boll innan mittlinjen och kom till en del fina lägen. Nisses passar var ibland magiska. Framspelningen till 1-0 var en riktig delikatess!

Jag tycker generellt att det känns som att de har ett mycket högre passningstempo. Visst, i vissa lägen körde de fast i gamla vanor och åkte själv med boll och letade pass, men ofta så var det klapp-klapppassar vilket skapar mycket fler luckor. Kul att se också att det var hela 4 spelare som jobbade hem efter misslyckade lyft och framspelningar. Anar en mer offensiv inställning där, där det ska finnas fler möjligheter framåt.

Tycker att Ortman ser riktigt bra ut i många lägen. Han har en avig teknik som gör honom svårstoppad, Victor gjorde en del riktigt bra brytningar och Simon var brutalt bra i många lägen. Kul även att Liukkonen fick måla i första hemmamatchen också! :)
Mycket nöjd med det jag såg. Ett rakare spel med en del överraskande långbollar. Start insåg faran och backade hem med mycket folk och då tyckte jag Sirius fick lite problem att skapa målchanser. Som sagt Simon Karlsson! Stor och tung och påminner lite om Patrik Nilsson i sitt spel. Kan bli kul det här.
Tack för rapporter!
Finns väl inte så mycket att säga om dagens match mot Finland. Viktor Lundberg klev av i minut 60 med känningar i ljumskarna. Finland gjorde två mål direkt på det. Jimi Heinonen spelade för Finland för att dom skulle få ihop lag och gjorde det bra.
Tja det kanske är en match att lägga till handlingarna. Vi borde vara jämna med Finland med tanke på de spelare som var med. Fedorov från Vetlanda gör tre mål vilket han inte bör göra i serien. Lundberg är viktig som sagt var och han får absolut inte gå sönder ...
Det var väl inte optimalt att spela två matcher på två dagar. Man vill ju inte att killarna ska gå sönder tidigt på säsongen. Och som sagt, Victor måste vi ha hel och frisk hela säsongen.
Inte match samma dag men det blev en "Stockholmsveckan" i alla fall
https://www.instagram.com/p/BnazLT8AxKy/?taken-by=iksiriusbandy
Finnarna vann mot Sverige vilket gör vår match mot dem lite mer intressant (även om det inte var exakt samma lag). Start spelade ut Ljusdal vilket också var intressant att se.

Våra resultat kanske var bättre än vad jag först trodde.
Passningstempot och farten under fötterna var bättre än på väldig länge.Glädjande att se våra unga ta för sig på plan.
å så gick Tellus och vann mot Start. Jag tolkar det som att Start har haft en mycket tung träningsperiod med många matcher på raken och därför inte lyckades komma upp i nivå...
Någon annan förklaring känns mindre sanningsenlig.

å så gick Tellus och vann mot Start. Jag tolkar det som att Start har haft en mycket tung träningsperiod med många matcher på raken och därför inte lyckades komma upp i nivå...
Någon annan förklaring känns mindre sanningsenlig.

Jag tar det för givet att det var så. Allt annat låter ju helt orimligt.
Inget kan vara mer orimligt
Jaha då är dags att möta Bajen nu till veckan. Det kan bli en bra värdemätare. Aningen tidig matchstart så jag vet inte om jag hinner dit i tid
Lite tråkig start med mål av Thorén efter fem minuter. Men en bra vändning av matchen och mål av Simon Karlsson igen. Bajen har hörna hela tiden känns det som.
3-2 till de vackra i halvtid alltså och detta utan Victor, Qvist och Markus. Man ska inte klaga ;-).
Blås av!
Bajen har 16 hörnor under matchen vilket är helt galet. Det är ju värre än Bollnäs.
De har även totalt 16 skott på mål som räddas vilket är ett fantastiskt resultat. Skönt med riktigt bra målvaktsspel.
Sanslöst bra av de vackra. 5-5 mot legoknektarna utan våra två bästa spelare. Supernöjd!
Magiskt målvaktsspel! Förhoppningsvis blir det en jämnare serie än vad de flesta verkar tro!
Helvete vad bittert att jag var sjuk och inte kunde gå! Verkar ha varit en riktig krigarinsats! Nervpersen att följa matcher via liverapport...
Det stod i UNT att Lundberg var borta på grund av ljumskproblem men jag uppfattade det som att han var förkyld vilket ju känns bättre i alla fall. (såtillvida förkylningen inte satt i ljumsken! Om den nu kan det?)

Var säkert Lundberg som smittade mig i lördags! Typiskt! :D
Bandypuls har ännu inte kommenterat Sirius match mot Bajen. Lite märkligt med tanke på att det var ett väldigt oväntat resultat där bottenlaget Sirius (som tippas sist) t.o.m. var i ledning med 5-2 in i 2:a halvlek och detta utan sina två bästa spelare.

Bandypuls har ännu inte kommenterat Sirius match mot Bajen. Lite märkligt med tanke på att det var ett väldigt oväntat resultat där bottenlaget Sirius (som tippas sist) t.o.m. var i ledning med 5-2 in i 2:a halvlek och detta utan sina två bästa spelare.

De brukar inte skriva något om de inte varit på plats. Men, en tycker ju att de iaf skulle kunna köra en telefonare med en spelare i vardera laget och fråga vad de tyckte om matchen. Det har ju t.o.m. Bandyfeber gjort. Men, det var ju inget hälsingelag inblandat, så de bryr sig väl inte allt för mycket.

Det stod i UNT att Lundberg var borta på grund av ljumskproblem men jag uppfattade det som att han var förkyld vilket ju känns bättre i alla fall. (såtillvida förkylningen inte satt i ljumsken! Om den nu kan det?)

Min dotter har haft höftsnuva, vilket resulterade i att hon knappt kunde gå på nåt dygn eller två.
Då kanske det är något som går?
Jävla skithelg. Torska med 5-1 mot Tellus blev man ju inte direkt glad över. Tellus har blivit vårt nya Tillis.
Ja det var inte en så lyckad match. Dom plockade ned våra anfall ganska enkelt och vi tillät dem spela rätt igenom oss på mitten. Hmm vi behöver bli lite smartare och även variera spelet mer för att kunna lirka upp försvaret!
Försäsong då blir det blandade resultat, efter alla år på läktaren så har ag kommit fram till att dessa träningsmatcher inte säger någonting om hur säsongen går :) Så bra att vi torska nu så tar vi dom i serien.
Det är ju en tröst i sig. Vi har dem ju redan i premiären så det får bli en snabb revansch
Kul att vinna inte lika kul att förlora.

Försäsong då blir det blandade resultat, efter alla år på läktaren så har ag kommit fram till att dessa träningsmatcher inte säger någonting om hur säsongen går :) Så bra att vi torska nu så tar vi dom i serien.

Det där är extremt sant. Träningsmatchandet säger noll om säsongen.
ALLT som talar till vår fördel uppskattas!

Vi har i alla fall många spelare från de egna leden i truppen vilket efterfrågats.
Fast visst vore det bra om vi kunde vinna någon match innan säsongen.
Jo men vi skulle väl vinna World Cup? Det vill jag bestämt minnas att vi beslutade.

Fast visst vore det bra om vi kunde vinna någon match innan säsongen.

Haha nej jag vet fan inte, minns när vi bla krossa bajjen och i övrigt gjorde en grym försäsong, sen började serien o vi vann fan inte en match. Så inga skador e det enda jag vill ha av dessa matcher :)
kniv-jonas skrev...
Haha nej jag vet fan inte, minns när vi bla krossa bajjen och i övrigt gjorde en grym försäsong, sen började serien o vi vann fan inte en match. Så inga skador e det enda jag vill ha av dessa matcher

Hm... håller inte med dig kniv-jonas. Jo, att vi ska hålla oss skadefria är viktigast men nog behöver självförtroendet en boost som en vinst ger. Ny chans mot LBK den 30:e. Då jävlar! ;-)

Ny chans mot LBK den 30:e. Då jävlar! ;-)

Blev inte LBK avbokat? Osäker på det eller om det blir något annat lag istället!
Var det inte den matchen som blir mot Veiterä (stavning?) Istället?
Match i morgon väll 19:00 mot finnar?
Enligt Elitrapport ska vi möta Veitärä kl 15:30 idag

Enligt Elitrapport ska vi möta Veitärä kl 15:30 idag

Även enligt Håkan Lundhs direktrapport på unt.se. :D

Vilka kan det då vara? Vet att de försökte få till en match mot Neftyanik, men vet inte om det var då.
Det var Veitärä.
Jag blir förvånad om killarna är nöjda med matchen. Vissa bitar var ok särskilt i första halvlek. Andra halvlek var bitvis väldigt problemtiskt.
Plus för att vi gör några snabba mål i slutet av matchen. Jag tror att det ger en något bättre känsla. Det såg bitvis lite ängsligt ut och det var många bolltapp. Vi tar det på försäsongskontot tycker jag.

Det kommer att bli en krigarsäsong!
Då var det dags för match imorgon mot Jenisej. En munsbit med andra ord! Jag tycker det är bra att vi matchar mot de bästa och jag hoppas verkligen att vi kan bjuda upp en hel del.

Matchen börjar redan 15:30 men då får man å andra sidan förhoppningsvis se Lill-Sigge på plan.
Jag läser lite historik på Jenisejs sociala medier (Brukarn får korrigera om något är fel)

Det verkar som att Sirius och Janisej möttes för första gången den 27 oktober 1979 (gruppspelet i DEX-Cupen). Jenisej ledde med 4-0 redan efter 3 min och 50 sek. Det låter helt galet men slutresultatet blev 6-4 tillslut så en viss uppryckning verkar blå-svart ha gjort i alla fall.
Vi har tydligen mött dem 11 gånger genom åren. Sirius har 5 vunna mot Jenisejs 4. Två har slutat oavgjorda (total målskillnad 36-36).

Sedan skriver de lite om Lomanov och Anufrienko osv.
Själv funderar jag på om jag ska sjunga på läktaren:
Melodi: Brevet från Lillan (Evert Taube)

Sigge, kom hem för vi längtar efter dig
Kom innan vinter'n är slut, lilla Sigge
Hydas har gått, och om kvällen blir det mörkt
Stjärnorna syns nu på kragen igen

Allt jag vill ha är en signatur på papperet
Ingenting annat det kostar för mycket
I vårat lag finns det nu en plats för dig
Och dina ungar kan träna hos mig
Vacker posei där. Njutning för en gringubbes öra!!
0-5 i paus. Överkörning tydligen.
Torsk med 4-9 mot Jenisej. Någon som var där och kan berätta hur det såg ut?
1-16 i skott och 4-10 i hörnor, enligt statistiken på Elitrapport. Huvva.

Hur tänkte klubben gällande bokningen av träningsmatcherna, btw? Nästan alla är ju på dagtid veckodagar. Det kan ju inte ens gå break-even.
Jag gick ifrån matchen med en god känsla i kroppen. 4-4 i andra halvlek och bitvis bra spelat av Sirius. Vi straffas naturligtvis direkt när vi tappar boll eller inte får till det 100%.
Jag tror många spelare lärde sig mycket. De rutinerade finnarna klev fram vilket var roligt att se. Anton var mycket bra i målet.

Hur tänkte klubben gällande bokningen av träningsmatcherna, btw? Nästan alla är ju på dagtid veckodagar. Det kan ju inte ens gå break-even.

Någon pluskalkyl tror jag inte men räknar med. Jag tror det enkla svaret är att det är en förlängd träningstid som tas i anspråk (dvs ingen extra bokning alt flytt av ungdomslagens träningstider), det är hemmaplan dvs ingen resa, matchen mot ryssarna tror jag sändes på youtube och då började matchen 20.30 i deras tidszon vilket är skapligt,
Imponerande att göra 4 mål på 1 skott!
Helt ok resultat i mina öron.
Var en ganska kul match. Kändes som att deras mål kom i sjok. Tidigt i första, sent i första och tidigt i andra. I andra halvleken var det lite kaosigt i försvaret i början när de gjorde sina mål, annars tycker jag att de försvarade sig riktigt bra. Det är ju inga dussinlirare de mötte precis. I första verkade taktiken vara att gå på lyft. Var nära några gånger men inga jättelägen. Och Jenisej var sinnessjukt bra på att ställa om från anfall till försvar. Kändes som att de anföll med 6 man, men sen när vi bröt så hade de lik förbannat typ 9 spelare i försvaret. Kändes som att det var många ryssar på planen. :)

Anton var grym i målet. Gjorde riktigt många fina räddningar. Lundberg var grymt bra. Många gånger han är helt rätt placerad och bryter. Fick även se två riktiga delikatessmål från Kalle och Teemu. 4-9 mot Jenisej var ett riktigt bra resultat. Och jag tror att de fick ut väldigt mycket bra träning i försvarsspelet.
De gjorde något intressant i början på andra och det var att gå tokhögt och pressa oss väldigt väldigt mycket. Vi spelade fast oss någon gång vilket de direkt gjorde mål på. Det är en bra lärdom framförallt om vi någongång hamnar i läget där motståndaren behöver jaga mål i slutet av en match (och därför pressar högt).

Jag tyckte det var intressant att vi vågade spela bollen mitt i deras lag vid flera tillfällen och inte alltid vände ur och sökt den enklaste passen.
Så länge jag har kollat på blåsvart så har vi alltid kollapsat under en hög press. Jag tror med andra ord inte att vi lärde oss ett skit.

Så länge jag har kollat på blåsvart så har vi alltid kollapsat under en hög press. Jag tror med andra ord inte att vi lärde oss ett skit.

Nja, rent historiskt har ju det lättaste sättet att klå oss varit att sätta upp hög press, men jag tycker faktiskt att det finns tendenser den här säsongen att lyckas spela sig ur pressen. De lyckades ett antal gånger mot Jenisej.

Sen så går de i gamla fällor ibland och faller ur mot sargen och försöker skydda bollen, och då går det ju oftast åt helvete, men när de spelar bollen tidigt så lyckas de oftast spela sig förbi pressen.
Det blir ju intressant att följa ett Blåsvart där det är tabu att vända hem.
Haha! Alltid allt framåt! Vi ställer upp med 10 anfallare på banan! :D
Usch. Jag älskar ju att vända hem.

1-16 i skott och 4-10 i hörnor, enligt statistiken på Elitrapport. Huvva.

Jag tänker mig att man tar hyggligt betalt av ryssarna för att dessa ska få matchning i bra hall.
Vänd hem, vänd ur, vänd blad!
Dagens match börjar tydligen 12:15
Jomen jamen visst! Hmmm! Ledning med 2-0 och missad straff innan de vänder matchen. Bra ändå tycker jag och det var bud på mer. Vi kommer göra en del lyft i år verkar det som.
Sista matchen innan premiären. 12:15 i Relitahallen mot Falu BS.
Vad är det som händer? 0-4 redan mot ett lag som inte vunnit på hela försäsongen?
Ett riktigt bottennapp som genrep där inställningen verkade vara ngn helt annanstans..Det här kan bara bli bättre .....
Nnnngahaaaa torsk mot ett halvträntat mas-lag.... jag som varit optimist och täntk oss som placering 12....