Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Elitserien säsong 2019/2020

Får välkomna Åby/Tjureda. Spännande med ett nytt lag i serien. Noterbart att dom enligt Aftonbladet har ett eget kapital på 6 miljoner och äger fastigheter för lika mycket.
Väners spöar VSK med 6-5 varav 5! mål på hörna. Sicken tråkig bandy.
Ska bli skönt när Hedqvist och P.Nilsson går i pension.Om inte förbunden gör en ny regeländring kring hörnor före?
sålänge man slår vsk får det fan se ut hur det vill
kniv-jonas skrev ...
sålänge man slår vsk får det fan se ut hur det vill

:-D
Skönt att slippa "kvalångesten" i år med. Nässjö var en missad hörna på tilläggstid ifrån att skjuta ner Frillesås, som var krampaktiga mot redan körda Nässjö. Nu klarade de sig kvar och kul var väl det. De drog mest publik under kvalet på charmiga Sjöaremossen. Minst publik lockade nu elitserie-klara Gnaget. Känns som en parodi. Vad ska Engborg och Galotta hittar på nu, tro? Jisses. Nåväl, kan nog rendera i lite mer riksmedia för sporten, vilket är bra. Ska bli intressant att se var AIK tänkt spela, och om de får med sig supporterskarorna nu eller inte. Derbyna mot Bajen räknar jag med blir kaoz och bör väl spelas på fotbollsarenorna.
Kan någon med BP+ vara god och sammanfatta eller klistra in delar av följande artikel: https://www.bandypuls.se/logga-in/beordrad-bojkott-har-bryter-fosshaug-slutligen-tystnaden-ett-beslut-ovanfor-mitt-huvud-och-det-ar-jag-glad-for Tack.
När AIK säkrade elitserieavancemanget i näst sista omgången bröt stjärnmålvakten Andreas Bergwall mot tystnadsplikten gentemot media.
Efter sista omgången, där AIK föll mot Falu BS, kom tränaren Pelle Fosshaug till slut ut och svarade på frågor i Bandypuls livesändning.
– Jag har ett avtal och kommer köra med AIK i elitserien, säger bandylegendaren.

I början av elitseriekvalet kommunicerade AIK att det var "silenzio stampa" som gällde – inga uttalanden till media.

Men när laget säkrade en plats i elitserien i näst sista omgången, seger "hemma" i Fagersta mot Frillesås med 3–0 – ja, då bröt stjärnmålvakten Andreas Bergwall mot förbudet och uttalade sig till Bandypuls.

Hur skulle det då bli efter sista matchen, den för AIK betydelselösa borta mot Falu BS?

– Jag vet inte, jag måste kolla med Galotta, svarar Pelle Fosshaug på Bandypuls fråga om han kan komma ut till livesändningen.

Men uppenbarligen fick han grönt ljus från Jonas Galotta, som under matcher står som lagledare för AIK.

För ut från bortalagets omklädningsrum kommer han.

– Det har varit mycket gratulationer, folk som tycker att det är bra gjort och att det är bra för sporten, säger Pelle Fosshaug om att AIK är i finrummet säsongen 2019/2020.

Att ladda om till sista omgången som redan klar segrare i kvalet har inte varit helt lätt – och snövädret på Lugnet i Falun gjorde det nog ännu lite värre.

– Det förstår ju alla. Men vi har ju naturligtvis ett ansvar mot alla lag i kvalet. Nu fick vi inte de bästa förutsättningarna och det fick inte Falun heller. När man har enormt mycket att spela för och det snöar och regnar så spelar det inte så stor roll, men när man har ett kontrakt klart för elitserien så är man... känsligare. Så är det, säger Pelle Fosshaug efter 1–5-förlusten.

Klas Nordström satte 1–3 reduceringen för AIK med knappa halvtimmen kvar att spela. Men nära var man egentligen aldrig.

Varför har ni inte pratat med oss?

– Jag kan inte svara på det, det är ett beslut ovanför mitt huvud och det är jag glad för.

När bandylegendaren Pelle Fosshaug tog över AIK inför den här säsongen, som nykomlingar i allsvenskan så var budskapet rakt, tydligt och enkelt: avancemang direkt till elitserien.

– Målet var att ta upp AIK i eliten, det var klara besked. Inte mitt beslut att ha den målsättningen. Men nu har vi gjort det och jag har ett avtal så jag kommer köra med AIK i elitserien, säger Pelle Fosshaug, och nämner kommande derbymatcher mot Hammarby som en av höjdpunkterna.

DOKUMENT: Storsatsningen som höll hela vägen – här är AIK:s väg från division 1 till elitserien på tre år

Fyra segrar och två förluster, åtta poäng och bäst målskillnad i elitseriekvalet. Efter en stundom hackig säsong i allsvenskan, där AIK inte fick till det precis som man hade velat, så växlade laget upp när det skulle avgöras.

– Vi började få ihop det, bitarna började falla på plats, säger Pelle Fosshaug.

Mer detaljrika nycklar:

– Vi flyttade upp Rinat (Shamsutov) lite högre upp i banan, men hade lite otur när han blev avstängd i två matcher. Men samtidigt fick han vila och komma tillbaka fräsch. Det är en bidragande orsak. Sen vårt innerförsvar har varit fantastiskt, dom spelade i AIK förra säsongen och har varit en av nycklarna. Sen Bergwall (Andreas) naturligtvis. Jag skulle kunna säga alla, det blir nästan orättvist mot spelarna, säger han.

Blir det Kalix som hemmaplan nästa säsong?

– Haha, det kan bli Kalix. Nej då, vi ska hitta en arena i Stockholm som kan vara bra för oss.
Alltid kul med ett nytt lag att hata eller nåt.
Det blir ingen annandag mot Bajen för vår del kan man tänka. AIK-Bajen på annandagen kan dock bli välbesökt! Undrar om de kommer försöka sig på att fylla Tele2 eller så för en sådan match. Bajen har ju försökt med sådant förr.

Jag hoppas framförallt att bandyn blir mer populär i Stockholm och att det blir fler barn som börjar spela.

– Det har varit mycket gratulationer, folk som tycker att det är bra gjort och att det är bra för sporten, säger Pelle Fosshaug om att AIK är i finrummet säsongen 2019/2020.

Väntar fortfarande på en bra förklaring varför bandyn i stockholm är viktigare än bandyn i Rättvik eller Trollhättan.
Snyggt jobbat Sirius!

http://www.svenskbandy.se/NYHETER/SENASTENYTT/iksiriusbeviljaselitlicensforsasongen201920
Så skönt! Bra där!

Intressant också att SAIKK och Bajen inte får klartecken nu!

[quote1552555091=Stellan]

Väntar fortfarande på en bra förklaring varför bandyn i stockholm är viktigare än bandyn i Rättvik eller Trollhättan.
[/quote1552631520]

Det kanske blir viktigt för bandyn i Rättvik eller Trollhättan - är väl inte klart vart AIK ska spela än.
Det är väl bara Bergshamra som ligger i Solna kommun. Spånga, Sollentuna och Östermalm är planer i närheten men tveksamma alternativ.
De vill säkert träna i nya hallen på Gubbängen på försäsongen.

Det är väl bara Bergshamra som ligger i Solna kommun. Spånga, Sollentuna och Östermalm är planer i närheten men tveksamma alternativ.
De vill säkert träna i nya hallen på Gubbängen på försäsongen.

Den hallen är klar tidigast våren 2020
OK! Flera spelare och tränare bor väl i Västerås så de kanske försäsongstränar i ABB arena
Bajen försatt i konkurs. ;)
eller som de själva uttrycker det, en omorganisation för att ”skapa ordning och reda och en professionell organisation”.

Sedan startar de ett nytt bolag, som ska ha ansvar för arrangemang kring matcher och spelarlöner.
Inte första gången de gör en nyemission. Luktar mök.

+1

Fast nyemission är något helt annat, då tar man in nytt aktiekapital genom att utöka antalet aktier.
Nu har man helt sonika begärt sig själva i konkurs.
. och startar ett nytt bolag (troligtvis med likartat mål och syfte som det gamla).
AIK ska alltså spela met Bajen på Östermalms IP! Stora omklädningsrum i alla fall.
Det finns ju yta att bygga läktare på men frågan är hur snabbt man kan få upp dessa.

Sedan tippar jag att de får dispens för att spela på Bergshamra
Ahh visst fick de dispens för att spela på Bergshamra...
Har förbundet sagt ok? Jag har bara hört att AIK bandy sagt att de ska spela där. Arenan är väl fortfarande inte godkänd för spel?
Gal8 o Marco bygger väl nytt med svart arbetskraft
Har förbundet sagt ok? Jag har bara hört att AIK bandy sagt att de ska spela där. Arenan är väl fortfarande inte godkänd för spel?

Med tanke på att Sverige spelade VM-bandy där för tio år sedan är jag övertygad om att det inte borde vara några problem med ES. "Arenan" är ju bättre nu än då och de lär säkert fixa någon form av läktare. Solna kommun har väl driften av arenan? Så de lär väl ta sitt ansvar om det är några problem.

Gal8 o Marco bygger väl nytt med svart arbetskraft

Ett luftslott kanske?
Fin krönika av Anderstedt på Bandyfeber.

"Vore kul om detta vittnar om att Sirius går mot en stark säsong. Kul därför att bandypubliken i Uppsala är så mycket värd det. Stödet Sirius har på Studenternas kan inte jämföras med något annat.

Jag glömmer aldrig när jag för ett par år sedan refererade en match på webb-TV när uppsalalaget mötte Sandviken i Elitserien. Bortalaget ledde med 10–1 i andra halvlek och siriusklacken sjöng för sitt lag.

Det värmde alla på plats, oavsett vilket lag de höll på. Vore kul om de får se sitt kära lag längre upp i tabellen än vad som var fallet förra säsongen."

[quote1570549422=Stellan]Har förbundet sagt ok? Jag har bara hört att AIK bandy sagt att de ska spela där. Arenan är väl fortfarande inte godkänd för spel?

Med tanke på att Sverige spelade VM-bandy där för tio år sedan är jag övertygad om att det inte borde vara några problem med ES. "Arenan" är ju bättre nu än då och de lär säkert fixa någon form av läktare. Solna kommun har väl driften av arenan? Så de lär väl ta sitt ansvar om det är några problem.
[/quote1570692708]

Jag tyckte jag läste att Solna inte hade någon ambition att göra ett dugg. De har ett projekt kallat Bergshamra 2020 som innebär att vissa saker ska göras nästa år, men inte heller det som var planerat då lät som att det räckte för tt få godkänt för ES-spel.
Verkar ju som sagt vara en undermålig arena, men om internationella bandyförbundet i samarbete med SvBF anordnade VM där så borde ju ES kunna gå att fixa.

Sen, jag älskar Lugnet i Falun men hur bra är den arenan på en skala? Fick gå in i en hockeyhall för att pissa. Högtalarna sprakade. Hängbelysningen var gulaktig. Osv. Men de hade ett tält/loge med fullständiga rättigheter! Nej men, jag vill bara belysa att det spelats ES-bandy på andra ställen där det heller inte varit så fett. Ta Frillesås som exempel, där Sjöaremossens "omklädningsrum" bjöd på 40 år gamla (eventuellt mögliga) baracker som tidigare varit i Norrland och på Ringhals.

Och, AIK får med all säkerhet dispens om det krävs.
Kan det förresten stämma att de sålt runt 600 säsongskort?

Alltså, elitbandy spelas ju i Relitahallen så jag litar inte ett skvatt på förbundets arenakrav.

Verkar ju som sagt vara en undermålig arena, men om internationella bandyförbundet i samarbete med SvBF anordnade VM där så borde ju ES kunna gå att fixa.

Sen, jag älskar Lugnet i Falun men hur bra är den arenan på en skala? Fick gå in i en hockeyhall för att pissa. Högtalarna sprakade. Hängbelysningen var gulaktig. Osv. Men de hade ett tält/loge med fullständiga rättigheter! Nej men, jag vill bara belysa att det spelats ES-bandy på andra ställen där det heller inte varit så fett. Ta Frillesås som exempel, där Sjöaremossens "omklädningsrum" bjöd på 40 år gamla (eventuellt mögliga) baracker som tidigare varit i Norrland och på Ringhals.

Och, AIK får med all säkerhet dispens om det krävs.
Kan det förresten stämma att de sålt runt 600 säsongskort?

Alltså, elitbandy spelas ju i Relitahallen så jag litar inte ett skvatt på förbundets arenakrav.

Ja, jag tror inte att det är några problem för AIK att få dispens i år. Ska mycket till för att förbundet ska sätta käppar i hjulet för dem. De är ju "så himla bra för bandyn!".
Bollnäs, Västerås, Vänersborg, Hammarby och AIK ska fortsättas att granskas av licensnämnden.

Däremot inte Sirius som således får elitlicens

Ja måste säga att jag blev lite förvånad över att Bollnäs granskas då jag trodde att de fått ordning på ekonomi när de värvade som de gjorde ...
Bandypuls har frågat spelare och ledare vilket lag som har bästa fansen. Vi kom på 3:e plats, efter Villa och Bajen. Tråkigt att bandyfolket inte kan skilja mellan kvantitet och kvalitet men en 3:e plats visar väl ändå att vi hörs. Vi är ju bäst - det vet alla :-D
Kommer det att vara någon ”Hampan deal” innan (och ev efter) bandyn denna säsong också?
Kommer det att vara någon ”Hampan deal” innan (och ev efter) bandyn denna säsong också?

Japp. Det är samma deal som under fotbollssäsongen egentligen. 50 pix för ölen osv. 139 kr för öl och mat (pytt eller mat av "dagens lunch"-karaktär i hög utsträckning). Om man frågar snällt kan man få billiga shots också!
Nisse är rolig och levererar i Bandypuls enkät

-----
Vem är seriens största skitsnackare?
– David Thorén i Bajen säger jag då. Han snackar riktigt mycket skit, flåsar en i nacken och håller på. Han är dryg helt enkelt, man vill inte ha honom på sig. Spelar fult och är grinig
Simon, Jimi o Kalle är topp3 i poängligan. En eventuellt haltande tabell är ju helt orelevant.

https://www.elitrapport.se/stats?name=Elitserien%20Herr&id=11164&season=2019#rightsection
Trist att se att vi är sist i publikligan däremot.

Trist att se att vi är sist i publikligan däremot.

Men då har inte AIK spelat än!

Jag hoppas, som Bäckman skrev i Bandypuls, att Uppsala(medgångs)publiken får upp ögonen för Sirius nu när de spelar offensivt, gör mål och vinner matcher. Så att folk hittar ner till Studan.

Synd att det inte var 31 personer till på plats i Bollnäs. Hade ju varit fint om det var ett utelag som låg överst i listan.
Att det ska vara så svårt att locka till sig fotbollspubliken? Tänk vad 500 extra skulle göra både för ekonomin och stämningen.
Jag har en känsla av att nästan alla västringar som går på bandy också går på fotboll.

En uppslutning som på fotbollen skulle ju vara helt magisk. Det kanske går att köra något Tifo osv också.
Bandyfebers krönikör som jag citerat och hyllat tidigare, Anderstedt, skrev dock fint om vår publik på Bandyfeber.

"Sirius kan bli riktigt kul att se i vinter. Inte minst hemma där publikstödet är bandysveriges otvivelaktigt bästa."
Fortfarande serieledare
Jag ser Broberg som en av våra konkurrenter till en slutspelsplats så det var bra att de torskade mot VSK igår.
Och Bollnäs som fick stryk. Kan bli en jämn serie detta.
SAIK på kvalplats :-D
Kvällens publiksiffra på Bergshamra: 153... :-P
5-600 sålda säsongskort var det va? ;-)
Men hur många har ens levererats. Fanns ett missnöje kring detta på AIK Bandys ansiktsbok. Pajasar. :-)
AIK = Tillberga light ?
Någon som har status på Hannes Kanbjer. Han står som inte tillgänglig i "inför intervjun" på webbplatsen.

Tränar han? Är han skadad? Är det knät igen?
Bor han kvar i samma tvåa?
Stretar på med hopparknät.
Motala vinner mot VSKK som är kvar på okvalplatsen. Det var inte igår som de låg där efter 9 spelade matcher
Bandystats har lite rolig statistik. Vi ligger sju poäng över fjolårets resultat och VSKK ligger nio poäng under. Kul!
Tycker det kan få fortsätta så....
Det verkar ha försvunnit en månads inlägg till de flestas glädje hoppas jag.

Dock vill jag lägga tillbaka inlägget om Hedqvist. Ena veckan av med kaptensbindeln och nästa då bryter han kontraktet ( å ryktas till AIK).
Om aJkå ska spela "ryssbandy" känns det ganska obegripligt varför man signar Hedqvist nu. Eller ajKå kanske får dispens av förbundet så man kan palla upp honom vid fasta situationer??
Känns för övrigt lite tomt och tyst härinne... Och som bitter gubbe har jag bett UNT dra så långt vägen räcker... ack ja... inte lätt att följa bandy för en gammal man.
Angående HHedqvist. För två år sedan:

https://www.ttela.se/sport/bandy/l%C3%A5ngsiktig-plan-f%C3%B6r-joakim-1.4298608

Här är Joakim Hedqvist, med färskt tvåårskontrakt som spelare i (minst) två säsonger till med IFK Vänersborg, och med en avsiktsförklaring som gör honom till blåvit längre än så. – Min ambition är att jobba med sportsliga frågor och så småningom även att träna IFK.

Att skriva en så kallad avsiktsförklaring är något helt nytt i IFK Vänersborg, men nu passade föreningen på för att försäkra sig om Hedqvists tjänster även den dag som den aktiva karriären är över.
Här finns lite mer bakgrund också (från TTela):

Lite kort:
Upprinnelsen till hela den historia som nu rullats upp är ett samtal från Jonas Galotta, sportchef i AIK Bandy, till Martin Röing i fredags eftermiddag, och där Galotta ville prata om Joakim Hedqvist.

– Men jag svarade att det inte var någon idé, han står under kontrakt, säger Röing.

Uppgifter säger också att Galotta föreslog ett spelarbyte, Hedqvist mot en Aik-spelare.

– Han föreslog ett antal scenarier men fick samma svar, det fanns inget att diskutera.

Jag undrar vilka spelare som Galotta ville byta bort?
Månne har herr Nilsson ledsnat på osäkra anställningsvillkor och kontrakt som knappt är värt blecket? Då pratar vi ju om samma spelartyp, även om jag tycker Patrik är klasser bättre än Hedqvist i nuläget. Eftersom reglerna är som de är kan man ju inte göra en "Torbjörn Sunesson" och bogsera ut en skytt till fasta situationer. (Men visst, förbundet är inte att lita på när det gäller deras egna regler).
Ett annat scenario är ju att lämpa av ryssarna, då Vgb varit ryssglada tidigare....
Ja, det har blivit en rätt dyr hobby att följa bandy... :O
BandyPlay ca 400, BandyPuls ca 200, UNT-surf ca 100.
Så 700 kr/mån bara för att hänga med i bandysvängar onlajn!
Känns för övrigt lite tomt och tyst härinne... Och som bitter gubbe har jag bett UNT dra så långt vägen räcker... ack ja... inte lätt att följa bandy för en gammal man.

In och läs på: http://svenskafans.com/bandy/sirius
Fläkte just upp två nya matchartiklar där nu!!

[quote1578641568=garligur]Känns för övrigt lite tomt och tyst härinne... Och som bitter gubbe har jag bett UNT dra så långt vägen räcker... ack ja... inte lätt att följa bandy för en gammal man.

In och läs på: http://svenskafans.com/bandy/sirius
Fläkte just upp två nya matchartiklar där nu!!
[/quote1578653596]

Grymt!
Gott gry, yngling!!
Jag kanske får omvärdera min uppfattning om svenskafans. Raderade mitt konto för ett antal år sen, då jag ledsnade på nån som jag har för mig hette Daniel från Vbg och lovade mig själv att vara en gringubbe som aldrig mer går in där :-)
Patrik Nilsson är inte med idag mot Vetlanda. Skadad? Ersättas med Hedqvist ?
Ja men det var ju en lagom munter kväll.... Hur fan kunde Villa släppa en pinne??? Inte kändes det bättre att Motala tog två heller. 11e platsen känns allt mer som en högvinst!!!
Vidrigt.
Det var ju derby med allt vad det innebär. Men det har ju blivit rätt urholkat efter att Villa hade 18 raka eller vad det var. Klar missberäkning att Väners knep poäng där.

Än värre var nog ändå att Motala tog sin första seger sedan Lucia och sin första bortaseger mot Bajen sedan cirka 1997. De är grymma i regn.

Håller med, luktar kval eller okval ... Om vi inte tar två raka segrar mot likvärdigt motstånd den kommande veckan.
Jag VÄGRAR ge upp drömmen!
Våga vägra!
Idag gick en del resultat vår väg. Både Bajen och Väners förlorade. Skönt att de inte tog in något på oss.
Tuff avslutning för oss med Edsbyn, Västerås och 2xBollnäs.

AIK och Vänersborg har vi kvar också. Det blir nyckelmatcher
Någon som hört något om Erik Persson? Han har varit borta en hel del. Sjuk eller?
Sjuk, ja.
Sjuk som i förkyld eller är det något annat?
Det har ju gått någon vecka som han varit borta eller tar jag fel?
Mitt i landslagsuppehållet - Heiononen förlänger.

Det är bra fart på den grabben vilket ju även märkts i målprotokollet. Bra staffprocent också hittills.

Dock "bara" kontrakt på ett (1) år. Teemu skrev ett två-årskontrakt.
Liw förlänger två år. Jag undrar om de har "Elitserieklausuler" dvs att det endast gäller om Sirius spelar i Elitserien nästa säsong.
^ Upp med hakan, Jocke! Här ska inte spelas i någon andra division. Även fast vi dippat är vi inte så dåliga. Apropå det tror jag att allsvenskan, frånsett tre* norra bonkelag, förvisso är jämnare än tidigare, men att det generellt sett är sämre. Att det bara skiljer tre poäng mellan mittenlaget och serietvåan borde tyda på det. Sen är det väl dessutom oklart om Laik ens har som ambition att gå upp?

* Unik kan hålla fullgod allsvensk klass om de får hjälp från Sirius i form av exempelvis Simon Långburk. Borlänge dock klappusla utan seger på 19 matcher och Skutis, som fick en gratisplats, räcker inte till.