Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Taktiktavlan - Siriusanalys för nördar

Hittade ingen riktig tråd för detta, så det fick bli en ny. Fritt fram att diskutera hur Sirius spelar eller hur de borde spela, rita mentala löpvägar och såga/hylla Milles taktik.

Säsongs-DVD:n är ganska avslöjande på många sätt. En sak som jag hade glömt bort är exempelvis hur otroligt nyttig Antou var i början av säsongen. Han ligger bakom ganska många av Sirius chanser genom att hela tiden vara spelbar och genom att löpa som en tok. Det kom jag ihåg, vad jag dock hade glömt bort var hur ofta han faktiskt spelade fram lagkamrater i vassa målchanser. Antou var en vital del av anfallsspelet den tid på säsongen då Sirius spelade som bäst.

Samma period av året var däremot Ante inget vidare. En inte helt oväsentlig del av motståndarnas mål och målchanser kommer efter att Ante har kört fast på mitten och tappat boll, alternativt slängt iväg en blindpass. Å andra sidan ser man hur han växer match för match och kröner det hela med sitt mål mot Falkenberg som är heeelt outstandig. Alla målen i den matchen är iofs makalösa, men Antes är vassast. Tack för redigeringen som låter oss se hela anfallet - med Ante som start och avslut. Fan vad bra han var på slutet!

En annan sak som tål att granska lite närmare är Luggens löpmönster. Vid varje ny highlight kan man roa sig med att leka "hitta Luggen". allt som oftast är han på något fullständigt vansinnigt ställe och tar en helt outgrundlig löpning. Inte sällan resulterar detta i målchanser. Åt båda hållen! Samma kommentar gäller faktiskt även i viss mån Tighe, som också har en ovana att skapa målchanser för motståndarna - samtidigt som han onekligen bidrar en hel del offensivt.

Slutligen hade jag glömt vem det var som genom en helt idiotisk grej ligger bakom upprinnelsen till ESK:s segermål i derbyt borta...

Jon visar också varför Assyriska har gjort ett köp som kommer headlajna i stort sett all forumdiskussion efter deras matcher. Oj vad han blandar och ger!

Äh, nu orkar jag inte mer just nu...
En möjlig startelva som det ser ut nu:

--------------- Garcia -------------------

Luggen - Gurra - Nordh - Tengström

---------------- Gallo --------------------

--- Ekström - Ante - Petter

----------- Hoch - Gerndt

Bänken: Gustafsson, Fernberg, Kim, St Cyr, Palmen.
Mani!?

Det är onekligen trångt på mittfältet. Ska bli intressant att se hur firma Hoch/Gerndt passar ihop. Pratade med en jobbarkompis och exil-BOIS:are, de hade tydligen värvat en stor forward från Ängelholm vilket gör att de har två ganska biffiga herrar på topp. IKS verkar ha gjort tvärtom, om nu inte Gerndt är en reslig karl dvs.
(Ängelholmaren som BoIS har värvat, Calle Genberg, har jag sett en del då han spelade i mitt sommarlag Laholm innan han kom till Ängelholm. Det är en riktigt bra forward skolad i HBK. Både han - och tyvärr också exempelvis Micke Andersson - är den forwardtyp vi saknar, targetspelaren och boxspelaren. När man ska jaga poäng mot bonkegäng i slutet är den typen sjukt viktig. På den här nivån kan just sådana spelare åstadkomma en hel del mål medan de är chanslösa i allsvenskan. Det vi har i den kategorin är tyvärr endast Gurra.)
Visst kan det vara bra att ha en targetspelare när man jagar kvittering. Och lika viktig kan det vara att ha en sådan spelare som kan hålla bollen någon sekund, eller spela bakåt, för att låta laget komma upp, dvs förlänga anfallen en smula. Det tröttar ut motståndaren och man släpper ju sällan in mål om bollen är på den offensiva planhalvan. Dock så ska man komma ihåg att tagettaktik kräver att annat spel av övriga spelare. Skillnaden i spelet blir alltså stor beroende på om denne spelare finns på planen just då. Det är inte så säkert att laget har så lätt att ställa om mellan dessa spelstilar, eller ens behärska båda.
Fö gillar jag att man (enligt pressmeddelandet) värvat en snabb mittback, så att det går att spela med ett högt försvarsspel. På så vis så kan man hålla laget kortare och det borde kunna leda till att man lättare och bättre kan skapa press. Vilket i sin tur är minst lika viktigt om man ska jaga kvittering.
Förhoppningsvis kan också en snabbare backlinje reagera bättre när bollen tappas på mittfältet, vilket jag tror kommer att hända även nästa år, med de kreativa mittfältare man har.

Nu får man naturligtvis se hur mycket Nordh kan spela. Även om hans ljumskar är bra så kan det ju komma bakslag eller följdskador.

Det ser i vilket fall ganska mycket bättre ut nu än vad det gjorde för ett år sedan.
Jag sitter och kollar på DVD:n, och jag måste säga att många baklängeslägen på hemmaplan startar eftersom Luggen, men även Tighe ibland, går upp för att bryta och missar.

För övrigt så älskar jag Milles reaktion när Tighe gör 2-1 mot J Södra. :D
Duncan Ferguson, världens bäste targetspelare genom tiderna har ju varit kontraktslös ett tag nu.
Min startelva, så här inför slutspurten i sillyn, är som följer.

Min förstemålis är inte klar än, men jag har mina förhoppningar.

Backlinjen får bli som följer:

Tengroth - Nordh - Gurra - Nyförvärvet (leta duktigt på nätet så finns det där...)

Jag tror att Gurra och Nordh kan bli ett oerhört intressant mittbackspar. Vi förlorar en hel del i luften med Hjalmar, men vi vinner enormt i spelskicklighet. Dessutom får vi in ledaregenskaper i backlinjen som har saknats tidigare. På kanterna får vi en höger- och en vänsterdoja, två lojala spelare som kommer att vara stabilare defensivt än i fjol och i åtminstone ett fall minst lika bra framåt som Tighe och Luggen. Luggen och Fernberg är två mycket goda ersättare, men jag vill gärna ha in en back till i truppen.

Mittfält:

Kim - St Cyr - Ante - Petter

På mittfältet är det dags för St Cyr på allvar i år. Gallo kommer få svårt att komma tillbaka för fullt från sin skada och den han ska flytta på är Sirius intressantaste spelare på år och dagar. St Cyr vinner mer boll än Gallo, men har naturligtvis inte samma spelsinne - men det är på väg! Årets genombrott. Ante stannar och är Ante i år igen, inte mer att säga om det. Petter kommer nog att hålla Mani på bänken eftersom han är jämnare. Med Petter får vi även ett inläggsspel som vi saknat. På andra kanten finns det sjukt många vettiga alternativ - som överallt på mitten - men jag hoppas Kim tar ett extra steg i vinter och visar att han är mogen detta på allvar. Vi behöver dessutom Kims doja om inte Gallo lirar. Men Fedrik och Ekström kan vara bättre alternativ i många matcher.

Anfall:

Gerndt - Hoch

Dessa två är naturligtvis startspelare. Gerndt kommer tillföra mer djupledsspel och fart än vad vi hade i fjol och Hochen kommer fortsätta stänka in märkliga baljor. Antou och Palmqvist ligger snäppet efter just nu, men jag tror Palmqvist har växt tillräckligt för att få mycket speltid i år.

Detta skulle innebära en bänk med exempelvis Garcia - Luggen - Mani - Ekström - Palmqvist, och då är alltså inte ens sådana som Fredrik och Antou på bänken...

Oh, hoppas att Herr Poesiredaktörn har tittat snett i kristallkulan beträffande Gallo. Mille verkar gilla gammalt & tryggt så det känns avlägset att både Sunshine och Kim skall få spela på Ekströms bekostnad.
Ja, det är mer önskebaserat detta - och då menar jag att jag hoppas att Kim och Sunshine ska ta de extra stegen och helt enkelt vara de bästa alternativen.

När det gäller Gallo vet jag inte hur han har det med knät, men faktum är att han försvann efter sin skada och bara med några få undantag gjorde vettiga matcher efter comebacken. Frågan är hur kul det är att satsa gärnet på konstgräsplaner under en lång försäsong med de förutsättningarna. Är inte Gallo tillbaka i toppform tror jag att han får svårt att peta St Cyr. Helt enkelt.

Sedan tror jag som herr Orakel att Mille kommer satsa på Ekström som defaultalternativ, men som sagt, det vore sjukt kul om Kim kunde ta den platsen. Och det är nog inte så far fetched egentligfen.
gärnet?
sån är jag. stavar som en kråka.
Så här skulle det kunna se ut:

Mr X - Tengroth, Nordh, Gurra, Love - Ekström, Gallo, Ante, Petter - Hochen, Gerndt

Bänk: Garcia, Luggen, Fredrik, Mani, Antou

På läktaren: Fernberg, Daouda, Kim, Sunshine, Palmqvist, Elon, Christos

Truppen börjar verkligen se stark ut. På mittfältet och i anfallet finns det många varianter, exempelvis skulle ett "b-lags mittfält" kunna se ut så här: Fredrik, Daouda, Sunshine, Mani. Det säger en del om bredden. En back till vore dock bra och naturligtvis en riktigt bra målvakt.

Jag är så sjukt jävla tok-pepp! Känns som man är 12 år igen! Inte för att Sirius var särskilt bra 1984 men då peppade man ju som fan inför nya plattor med Dio, Maiden, Metallica, etc. Det var ju det enda man tänkte på.
Hornbys startelva känns för öjneblicket väldigt mycket som en förstaelva. Det skulle inte förvåna mig om dock Simba kommer krita med Sirius (han har tränat ett tag nu och gjort det bra - men det ska lösa sig med kontrakt också) och då är det faktiskt bra konkurrens om båda ytterbacksplatserna. Att Nordh/Gurra är givna som mittbackspar är dock klart, med Luggen och Fernberg som först i vikarieledet.
På mittfältet är Ekström kanske nästan bäst av alla på träningarna hittills. Gallo verkar mer sugen än på länge och Ante och Petter tror jag är svårrubbade. Mani har ett tufft jobb att ta sig in där. Sunshine och Fredrik kommer nog att få spela en hel del dock. Fredrik är gjuten som inhoppare för att döda matcher exempelvis.
Hochen och Gerndt ser ut som ett förstaalternativ, men Hochen har ännu inte gjort en träning - försäsong är inte riktigt hans grej kanske. Palmqvist ser sjukt bra ut på träningarna i vanlig ordning, dessutom verkar han ha något som saknades lite förut, självförtroende och kaxighet. Svårt att säga vart det kommer att bära honom, men han känns som trea på topp i hård konkurrens med Antou.

Så här skulle det kunna se ut:

Mr X - Tengroth, Nordh, Gurra, Love - Ekström, Gallo, Ante, Petter - Hochen, Gerndt

Bänk: Garcia, Luggen, Fredrik, Mani, Antou

På läktaren: Fernberg, Daouda, Kim, Sunshine, Palmqvist, Elon, Christos

Truppen börjar verkligen se stark ut. På mittfältet och i anfallet finns det många varianter, exempelvis skulle ett "b-lags mittfält" kunna se ut så här: Fredrik, Daouda, Sunshine, Mani. Det säger en del om bredden. En back till vore dock bra och naturligtvis en riktigt bra målvakt.

Om denna uppställning är den nya startelvan så är inte mindre än 7st spelare nya.

Det känns som att potentialen är stor men frågan är om truppen kommer att vara samspelta tills säsongsstarten med så många ändringar.

Risken finns att lagets prestationer kommer att vara ganska ojämna men det är ett angenämt problem att lösa då truppen är betydligt bredare i år.

Jag håller med att det känns sjukt spännande inför denna säsong.
[quote1200751137=Erlingmark]
Hochen har ännu inte gjort en träning - försäsong är inte riktigt hans grej kanske.

Skadad, sjuk eller annan anledning?
"Skadad, sjuk eller annan anledning?"

Ja
Mille

1. Accepterar
2. Uppmuntrar
3. Har ingen susning
??
Skämt åsido, Hochen är sjuk och har varit sjuk under stora delar av ledigheten. Han kommer igång framåt maj...
*puh*
Betyder det att Hochen missar träningsmatcherna och de första matcherna i serien?
Hallå? Det är lång tid kvar ju, han lär ju hinna krya på sig och hinna i form tills dess. Hoppas man... =D
Nej, det betyder ingenting. Så vitt jag vet kan han lika väl träna i morgon igen. Jag vet bara att han inte synts särskilt mycket hittills.
hochen kanske inte har hållit igång som de andra förut, men han har faktiskt tränat sedan i tisdags.
Du ser!
Låt honom vila han måste kunna göra sina 4 anfalls rusher hela säsongen sen.
Orättvist, Knivis!

Hochen gör ett mål per löpmeter & det är rätt så coolt!
Jo det e klart missförstå mig ej jag gillar honom av just den anledningen.

Min startelva, så här inför slutspurten i sillyn, är som följer.

Min förstemålis är inte klar än, men jag har mina förhoppningar.

Backlinjen får bli som följer:

Tengroth - Nordh - Gurra - Nyförvärvet (leta duktigt på nätet så finns det där...)

[...]

Mittfält:

Kim - St Cyr - Ante - Petter

[...]

Anfall:

Gerndt - Hoch

Detta skulle innebära en bänk med exempelvis Garcia - Luggen - Mani - Ekström - Palmqvist, och då är alltså inte ens sådana som Fredrik och Antou på bänken...

Av två anledningar ställer jag mig tveksam till detta unga och uppländska mittfält:
1. Mille - som tidigare har påpekats tycks han föredra rutin. Utöver detta faktum har det på en del håll gnällts om Milles förmåga att inte konversera med spelarna vilket leder in på
2. Gallo som inte platsar på bänken, Mani som haft en given plats och Ekström som värvats till klubben som startspelare, hur reagerar dessa på en eventuell petning? Kan man förvänta sig att tränaren klarar av att motivera dessa herrar till att spela i b-laget?

Utan att egentligen veta något om nyförvärvens karaktärer (Petter undantagen) tror jag det bästa för stämningen i laget vore om samtliga etablerade nyförvärv fick varsin plats i elvan. För att undvika konflikter tror jag också att nyförvärven blir tvungna att smälta in naturligt i det gamla gänget. Ytterligare framgångsfaktorer är att Gallo och Mani får behålla sina platser. Vilket i i sin tur gör att ekvationen inte går ihop. Lösningen blir att göra om Gallo till 2000-talets Beckenbauer och låta en av de möjliga yttermittfältarna ta plats som den tolfte spelaren bland alla Västringar. För det är väl ingen som räknar med att några spelare blir skadade?

Slutligen, ett gångbart lag uttaget med stort uppländskt hjärta:

Garcia - Elon (känn på den), Gurra, Nordh, Fernberg - Kim, Ct Cyr, Mani, Petter - Antou, Palmen
Det vore grymt kul att se Palmen växa till sig!!!
Den tyska blomman är klok och har onekligen viss insikt i etablissemanget Sirius. Mitt tidigare mittfält var medvetet ungdomligt som en sorts förhoppningsjinx att de skulle ta jättekliv under säsongen. Nu tror jag väl inte riktigt att de kommer göra det. Vidare byggde jag det i tron att Gallo var skadad. Nu är inte Gallo det. Vad gäller mittfältet tror jag dock alla är medvetna om att det är stenhård konkurrens om platserna och det är möjligt att Ante känner sig säker, men han är nog i så fall den enda som har visst fog för det.

Som träningarna (det lilla jag sett själv och det jag har hört rapporteras) har sett ut har dock knappast Ekström tänkt sig en plats på bänken. Han har varit riktigt bra. Petter ligger förmodligen också före Mani och kommer troligtvis att göra det i vår också. Gallo har sett sjukt taggad ut och en Gallo i form är given. Det skulle innebära Ekström - Gallo - Ante - Petter. Det enda man kan invända mot det är att det ser väldigt offensivt ut. Det vill till att backlinjen hinner bli väl samspelt - och bra - för att jag ska klara hjärtat med ett sådant offensivt mittfält. Sturmabteilung Fredrik är ju inet särskilt glamorös, men jag anar att vi kan få se en hel del av honom åtminstone i vissa matcher. St Cyr är inte heller ett dumt alternativ av det defensivare slaget. En sak känns väldigt säker, om Fredirk inte är på plan från start så kommer han sitta på bänken.
Två år i ett galet strukturerat Gefle kan inte vara helt bortkastade? Jag tror Petter kommer att ta ett större defensivt ansvar nu än han gjorde sist han spelade här. Vidare tror jag (utan att någon gång sett) Ekström kan klara defensiven då han har så många säsonger i SE bakom sig. Det blir nog ett välbalanserat mittfält - även om jag av någon anledning gillar spelare som Fredrik... undrar varför?
Favorit-11 och bänk just nu:
Milan
Luggen-Gurra-Nordh-Tengroth
Ekan-Gallo-Ante-Mani
Antou-Gerndt
Bänk: Garre, Fernis, Sunshine, Kim, Hoch
Instämmer! Men Petter ska ha en plats på min bänk åtminstone. Startelvan också (när han kommit igång vill säga).
Jo, när han kommer igång. Det han presterat i de matcher jag sett (AIK, Valsta) gör att han inte ens hamnar på bänken för mej. Då har Mani men även Kim sett betydligt bättre ut.
Nja,
Milan
Tengroth, Gurra, Nordh, Love
Ekan, Gallo, Ante, Petter
Hochen, Gerndt
Bänk: Garcia, Luggen, Fredrik, Mani och Antou

Petter i startelvan JUST NU? Nej, knappast. Och peta Luggen? Han har ju varit absolut en av de bättre i träningsmatcherna.
I övrigt håller jag med om att Hochen kanske borde spela i elvan, men inte heller "just nu" då han ligger fett efter med försäsongsträninngen. Men Antou har sett pigg ut i år hittils!
Joint: Agreed. Om man går på hur det sett ut på träningsmatcherna så kan man inte peta varken Mani eller Luggen.
Sen tycker jag att en plats på bänken klart är reserverad för Sunshine. Det baserar jag på hur han presterat på de träningsmatcher jag sett. Fredrik har inte direkt imponerat. Han har inte varit dålig, men godkänd räcker inte för en bänkplats med tanke på vad Sunshine presterat.
Milan
Tengo, Gurra, Nordh, Luggen
Ekan, Gallo, Ante, Mani
Antouman, AG
Bänken: Garre, Love (eller Fernis, beror på), Sunshine, Petter och Hoch.
Enda skillnaden mellan oss är Kim/Petter och Love/Fernis på bänken. :)
Kul match att se:
Milan
Luggen-Gurra-Nordh-Tengan
Ekan-Gallo-Ante-Mani
Hochen-AG

Mot:
Garcia
Love-Fernis-Fredrik-Junis
Kim-Sunshine-Petter-Elon
Antou-Palmqvist
Jag vill verkligen ha en back till, inte minst för att man då kan få ihop två hela lag.

Nu börjar det likna nått! Möjlig startelva mot Vasa:
RR
Söderbring - Gurra - Blomgren - Haisem
Sunshine
Petter - Mani
Hochen
JP - Palme

Spelare jag vill se inbytta: Luggen, Fernberg, Jernberg, Olausson, Tengan och Love om han kan.
>>Bigbadda:

Gallo (ja, han är väldigt given) då? Olsson (känns också väldigt given) då?

För övrigt tror jag inte att Söderbring ("I månadsskiftet februari/mars hoppas jag kunna gå in i full träning.") är helt kry den 7:e februari. Däremot, Tengan? För att inte glömma bort Luggen...!

Tvivlar även på ifall Petter kommer spela. Han har väl haft lite småont nu ett tag och opererat sig för inte allt för länge sedan.

Och Love kan du ju glömma redan nu.

Sen kan man ju iofs mixa lite nu när det är träningsmatch, men ändå.
Ja, Gallo är given, men knappast i en träningsmatch eftersom vi vet vad han kan. Det går inte att säga om Jernberg t.ex. Det samma gäller för Olsson. Tengan istället för Söderbring då. Kanske Sunshine - Mani på mittfältet då. Vi har väl ett antal spelare som kan spela defensiva mittfältare (Gallo, Sunshine, Jernberg?, Fredrik), då är det mer intressant att se några andra där än Gallo och Fredrik tycker jag bara.