← Sirius Bandy
Sirius - Edsbyn
haze
· 2007-12-27 20:51
· 5778 visningar
Svenska mästarna Edsbyn på besök, ett superspännande nyförvärv i form av hemvändaren Eskhult och fredagskväll är tre tunga skäl att gå på bandy imorgon.
Undrar om de tröga uppsalainvånarna tycker de känns lika spännande som vi bandynördar. Känns i alla fall bra att Eskhult får en bra chans att komma in i spelsystemet i en match där vi rimligen inte kan förvänta oss någon utdelning i form av poäng (urviktigt dubbelmöte med Vänersborg väntar ju efter denna match).
Finns intresse att värma med en pilsner eller fler innan matchen?
Tipset till i morgon får bli 3-7
#1 ·
Joint
· 2007-12-27 21:28
Ja, tror och hoppas på omkring 700 pers imorgon. Känns ganska realistiskt medtanke på nyförvärvet + Byn (dock sket sig RF's bussresa hit).
Eskhult förtjänar ett varmt välkomande.
Tips: 4-8, Virre 1, Eskhult 3! :D
Finns intresse att värma med en pilsner eller fler innan matchen?
Visst! Tid & Plats?
Jag vill dricka för-öl! Föreslår Alexander någon gång mellan 17.30-18 om ingen har någon bättre idé.
#4 ·
haze
· 2007-12-28 10:56
Alexander låter bra.
Roger det!
#6 ·
otr
· 2007-12-28 13:07
utmärkt jag kommer till alexander
#7 ·
RRR
· 2007-12-28 14:13
Moi aussi om jag hinner från landsorten
#8 ·
Joint
· 2007-12-28 17:33
Bandystaden, här kommer Sirius!
Fan vilken felaktig dag att vara sick på! 3-1 till Sirius mot Byn och totaldominans enligt rapporterna. So far so good...
10 minuter kvar och ledning 4-3 mot Byn och två man mer på plan! Hur ska firma Andersson lyckas blåsa bort detta?!?
#11 ·
gaffa
· 2007-12-28 19:59
men si, det gjorde dom! de goda avslutade med tre man på botbänken. och de onda fick kvittera i sista sekunden. så fruktansvärt bittert. samtidigt hade jag lätt köpt 4-4 innan matchen. och det viktigaste är att ta väners på onsdag.
#12 ·
Tifo
· 2007-12-28 20:29
Det är så fruktansvärt jävla tragiskt att hela jävla tiden tvingas se på när fega domaruslingar ger bort poäng till de på pappret bättre lagen. Inte nog med att man ska möta svenska mästarna, man ska möta tre taffliga ursäkter till domare också. Och jag känner mig så jävla bestulen över att inte på riktigt kunna känna glädje över en poäng mot Byn, vilket ju borde vara ett fantastiskt resultat och ett resultat som jag hade varit överlycklig för på förhand. Snacka om bandymördare. Tramsin kan hitta på precis vad fan han vill, bandyn kommer ändå aldrig kunna överleva med såna jäkla fiaskon till domare vi begåvats med.
Men, underbart att se Eskhult tillbaka! Varmt välkommen hem! Och hela laget gör ett jättematch och hade de bara fått samma villkor att spela hade vi vunnit lätt idag. Men med minst 4 helt horribla utvisningar och en absurd straff emot oss blev det för tungt. All heder till våra blå-svarta hjältar ändå! Skammen faller över domartrion.
Ordförande i Endbyn borde personligen ringa till alla besökare på Studan & be om ursäkt. Det är ogentlemannamässig och på gränsen till rent fusk att acceptera så mycket allmosor från..... ja, vad dom nu är egentligen.
Är det tillåtet att punktmarkera? Edsbyn klagade på den saken i 77:e & fick (så klart!!) genast Chefsclownen på sin sida. I matchens slutkede törs inte Sirius "punkta" Liiw och det blev kostsamt.
Alltså, hur är det med punktmarkering?
Jag ger snart fan i att gå på idrott överhuvudtaget. Andersson var så in i helvete värdelös så det finns inga gränser. Det är ingen mening med idrott längre, när domarna bestämt sig i förväg.
4-4 och jag är ändå så förbannad att jag sitter och skakar fortfarandet!!!
#15 ·
Joint
· 2007-12-28 20:38
Helt sanslöst hur jävla dåliga tre domare kan vara! Helt jävla sjukt. Gång på gång så gynnades Edsbyn och det är så jävla sorgligt att se... Och straffen? "Slag på skridsko", jo tjeena... får man inte bryta alt. försöka bryta bollen på ett juste sätt i bandysverige längre? Usch! Jag citerar Pirre: "Han kan ju inte regelboken för ett öre, han borde aldrig mer dömma på Studan" - kan inte annat än att hålla med. Elitserien kommer aldrig bli jämn om domherrarna gång på gång fjäskar för de namnkunniga lagen.
Well, snart smällter man domarskandalen och konstaterar att Sirius gjorde en bragdmatch i regnet och bevisar ännu en gång att man kan spela bandy! En fröjd att se Eskhult dribbla upp farmarna från Byn. Frääälsare!
Hela laget stog dock för en toppen insatts och förtjänade två pinnar.
I efterhand kan vi också konstatera att detta var en välbehövlig och otippad bonuspoäng. Dubbelmötet mot Väners känns sjukt viktigt och jag hoppas på minst 2 pinnar där.
SIRIUS ÄR TILLBAKA!
Jag har trots allt lite Tomtefeeling kvar! En pinne och Eskhult visar klassen. Minna att mannen knappt ha tränat på två veckor.
Om spenatfrossan fortfarande ger rätt till önskningar så skulle jag vilja ha ett sansat samtal med Tramsin och domarbasen om regeltolkning och domarrekrytering. Jag kan inte heller alla regler, åka skridskor eller vara opartisk!!!
Jag har pratat med en domare som hävdar att punktmarkering inte är tillåtet.
Min nyetablerade domarkontakt har lovat att ställa upp på en liten intervju. Jag tar tacksamt emot förslag till samtalsämnen. Skicka dina undringar till min hotmail (sydsad osv).
#19 ·
Joint
· 2007-12-28 21:39
Kul. Finns väl en del frågor att ställa...
För övrigt, har jag nu smällt det så gott det går och insett att en poäng mot svenska mästarna är fantastico! Framtiden känns någolunda ljus och jag tror vi slipper Haparanda 2008/2009.
#20 ·
Joint
· 2007-12-28 23:38
Fyfaaaaan vad skönt med Eskhult i blåsvart och nu känns det verkligen som att vi är på G!
Hoppas verkligen att vi fortsätter ge bandyhjältarna det stödet de förtjänar, men fler folk (läs: fotbollsfolk) borde sluta upp. Dubbelmöte mot Väners, borta på söndag och hemma på onsdag, då vill jag se över 500 pers (skamgräns tycker jag...) och desto större klack! - även fast vi höll igång bra idag.
#21 ·
haze
· 2007-12-29 00:08
Till att börja med vill jag tacka laget för dagens match. Det var alldeles undebart att se våra blåsvarta hjältar ta för sig. Byn har bonnröta som får en poäng till slut.
Säsongens straffacit är föga upplyftande: En ynka straff har vi begåvats med och 12 straffar mot oss (reservation för felräkning). Av de matcher jag sett är det lite jobbigt. 50-50 lägena innanför straffområdena har helt klart utfallit till vår nackdel
Du har räknat rätt Haze, jag skrev ett litet inlägg på förstasidan om det också (misstänker att de flesta inte ens tittar på den). Idag rann bägaren liksom över.
Snacka om att ha kluvna känslor efter matchen, men jag har bestämt mig för att försöka vara mest glad. Eskhult var bättre än jag vågat hoppas, och självförtroendet verkade smitta av sig på de andra i laget. Fall och Werner såg t.ex tidvis ut som nya spelare! Känns sjukt lovande.
#23 ·
Joint
· 2007-12-29 00:50
Jao, visst ska fokus ligga på att stötta Sirius men när domarkåren är så jäkla dålig måste man ju visa sitt missnöje också på något sätt... Kanske en budskapsbanderoll eller något istället? Kom på något vettigt budskap så kanske vi kan lirka ihop en.
#24 ·
haze
· 2007-12-29 01:00
Klockrent inlägg på förstasidan, Brukarn (som vanligt). Reflekterar över klackens uppgift att stötta laget som är värd att poängtera. Ett bra exempel är ju Wasbergs kalasräddning på en hammarbystraff på zinken för några veckor sedan. Vi i klacken skanderar då typ "hela sverige skrattar". I stället borde vi ha någon ramsa i stil med "Wasberg är våran hjälte". Värt att tänka på!
Tycker ni i klacken gjorde en bra match idag! Trots gnäll på domaren osv så var det sång typ hela matchen, kanon!
#26 ·
Joint
· 2007-12-29 02:40
Håller med Jens. Vi gjorde den bästa matchen för säsongen och förtjänar ingen skit. Lite gnäll på domaren hör hemma och jag skulle aldrig klara av att stå och titta på och låta domaren totalt förnedra oss gång på gång. Men givetvis ska fokus vara på sång åt våra egna och det gjorde vi idag också. Mycket bra, formkurvan i klacken pekar uppåt!
Tycker ni i klacken gjorde en bra match idag! Trots gnäll på domaren osv så var det sång typ hela matchen, kanon!
Instämmer! Det hördes tungt även hos oss barnvagnshuliganer.
Håller med! I första, andra & tredje hand ärdet stöd av laget som gäller men i svåra stunder (läs: igår) så är det motiverat med spontan yttrandefrihet.
Domarkåren är en nödvändighet och jag är mycket tacksam för att det finns fakirer som försöker dömma bandy. Men när det dyker upp tragiska exemplar som inte varken dömmer eller gissar utan systematiskt stödjer motståndarna så bör det påtalas.
Gillade jämförelsen med Saddam...
Jag är fortfarande så förbannad att jag har ont i kroppen efter gårdagen. Tyckte det var bättre att se slutet från ett ställe där jag varken hördes, syntes eller kunde gå fram och klappa till Andersson.
Det är bara att konstatera att det inte är värt det här... jag mår psykiskt illa!!! Ser tyvärr ingen anledning att gå och titta på matcher mot lag från övre halvan längre. Jag kan gå dit och betala för att bättra på pubilksiffran, eller skicka pengar med Kniv-Jonas och låta honom gå in två gånger. Det är fan bättre att stanna hemma och följa matcher mot SAIK, VSK, Edsbyn och Brajen framför datorn!!
#29 ·
RRR
· 2007-12-29 11:43
Sirius regerar, vilken pondus Eskhult hade och han lyfte samtidigt de andra till nya höjder
Hellqvist bl a ska ha en rejäl eloge tycker jag, bästa matchen för säsongen.
Pinsamt av domartrion men underbart av Blåsvart.
Edsbyn gjorde en slät figur i regnet, betänk hur det kan komma att se ut i en ev final i mars GBG 2009, bäst att träna på regnmatcher alltså.
#30 ·
ex17
· 2007-12-29 15:25
Farbror--> Det är tillåtet att punktmarkera. Frågan är bara om det någonsin varit emot reglerna? För om motståndarna har bollen får man väl markera en spelare? Och om det egna laget har den får man väl befinna sig var man vill? Som sagt bra att den regeln ändrats...
Jag vet inte vad jag skall tro! Jag pratade med ngn kontaktperson för domarskrået igår och kontaktpersonan sade att punktmarkering är otillåtet.
#32 ·
haze
· 2007-12-29 16:01
http://www.svenskbandy.se/files/%7B8AA99CB0-EAEF-420C-B97B-DD5DC7710C69%7D.pdf
Under regel 7 står bl.a: "Det är förbjudet, när bollen inte är inom spelhåll att punktmarkera en motspelare. Detta betraktas som
obstruktion av icke bollförande spelare."
Vad "bollen inom spelhåll" exakt innebär är knepigt att förstå men det är ju iofs en av bandyförbundets (tramsins) hörnstenar. Ingen ska överhuvudtaget förstå vad de sysslar med.
VIlken klämmig formulering. Är det spelarberoende hur långt bollen kan slås det vill säga aktionsradien för "inom spelhåll". Precis vad gör man när man "punktmarkerar" och hur länge skall man hålla på med det där man gör när man punktmarkerar för att det skall vara brottsligt??
Det torde väl därmed vara bevisat att varken domarna eller några andra kan reglerna. Punktmarkeringsregeln lär vara borttagen till den här säsongen, det skrevs ju en del om det efter SAIK-matchen. Men den gällde tydligen igår alltså?
Det står också under regel 7 att så kallat "man-mot-man"-spel är tillåtet. Var går gränsen då mellan punktmarkering och man mot man spel?
Herr Andersson försvarar sig i dagens blad. Oväntat.
Här är länken för er som inte hittar det:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=707229,00.html
#38 ·
Joint
· 2007-12-30 13:01
Tjaffs! Förstår Söderman. Jaja, vi får väl hoppas att han kompenserar (om) nästa gång han kommer till Studan.
Gurkorna visar sin uselhet och hjälper Falun.
Vidrigt!!!!!
#41 ·
haze
· 2007-12-30 16:36
Vidrigt var ordet, men märkligt att de missade att spela 4-4 som brukligt är när gurkorna kryssar
#42 ·
RRR
· 2007-12-30 16:52
ÄCkliga VSK
Såg att VSK bommade 10 hörnor i första halvan. BS måste haft en del mylla.
Försvara nu inte Hin Håles lakejer!
Hin Håles b-lag har just satt en strut till mot Tillis. Må Hin Håles c-lag försmäkta i en sen uddamålsförlust.