Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Bollnäs - Sirius

Sjukt viktigt med poäng idag eftersom Bollnäs är ett av de fyra-fem lag som Sirius har teoretiska möjligheter att sno poäng av. Det är ju ändå sex poäng man måste hämta in. Eskhult och Kyller tillbaka vad jag förstår. Viktigt!
Bollnäs fick däng med 9-1 i Motala här om dagen varpå tränaren fick nog och sa upp sig. Ett lag i dålig form men som förmodligen är riktigt revanschsugna.
Om Sirius kan komma upp i säg 15 % på hörnskyttet och om Kyller et al lyckas låsa till ordentligt så tycker jag det finns klar poängchans. DEt är ju det som är det värsta, besvikelsen riskerar att bli monumental...
Japp, idag "måste" vi fan ta poäng om vi ska vända skutan. Konstig matchtid, 19:00 en lördag... Kom igen nu!
Borde inte den här matchen blåsa bort?
Inte mig emot, det gynnar säkert blås-vart. :)
Verner slår ett frislag offensivt som Bollnäs gör 1-0 på. Jag saknar ord.
Alla frislag har varit farliga för oss denna säsong.
Hur fan kan det lukta 3-0 till Bollnäs? Sirius borde ju ge allt offensivt, vi har för fan inget (!) att förlora... Skärpning nu, snälla....
Man skulle ju kunna åstadkomma en samlings-DVD av misslyckade blåsvarta frislag denna säsong. Känns tungt detta.
Härligt, reducering iaf. Fortsätt pumpa på nu!
f*n precis när man började få en gnutta hopp.
Glädjen blev ju långvarig, FAN!
hoppet lever!
Bravo, Werner!
Hörnmål - såna behövs det mer av!
jaaaaaaaaaa:D:D:D
Snälla rara söta Sirius vinn det här nu!
Inga positiva tankar nu - då går det åt h-vete...
Ät VePe Norra!
John: Här är något för en regnig....

http://www.chessvideos.tv/chess-game-replayer.php?id=2889
Få se om vi kan göra mer än 4 mål i dag då!
Jaaaa!! 3-4 av Virre.. Jag både putade och tryckte (tröööööck) på F5-knappen extra hårt, och det gav resultat! Puta nu framför datorn så håller vi i detta.
Vilken supervändning!
Blås av!!!! Det räcker!
JA! *går och hämtar Cola* (vit månad)
farbror<<< den skall avnjutas lite senare.

Håll i nu blåsvart!

Trocan smakar extra bra just nu. Stock-judas, sänk oss inte nu :(, blåsa av 22 min för tidigt - bra idé.
Bajs
Slarva inte. Vinn.
Nej, UNT jinxade bort matchen för länge sen.. :( helskotta!
Va fan är matchen idag? Vad är det här för skämt? Jag var helt övertygad om att den var i morgon. Satans jävla amatörer som inte kan ha samlade omgångar
RRR, du hinner nog lida ikapp
Har inte ens hunnit med att sätta på mig lidarkalsongerna
Tur jag upptäckte att det var idag så jag inte bilade upp till Bollnäs imorgon och fick se ett öde Sävstaås....
bra wasberg, håll i nu
Döden kommer väl på tilläggstid, som vanligt.
Jag nöjer mig mer än gärna med en pinne nu. ;-)
du ska se att det fixar sig nog med nån utvisning i slutet....
vad var det jag sa.... pessimisten
Färdigspelat. 4-4 som på Studan. Fin upphämtning i alla fall, synd att vi inte fick med oss 2 poäng, men 1 poäng känns ändå helt OK.
Bra jobbat, Sirius. Detta ska vi greja! ;)
Yes, en pinne mot Bollnäs är inte illa, bra Sirius!
Alla poäng år välkomna. Men att det ska vara så jävla svårt att göra fler än 4 mål. Har Sirius gjort det i nån match i år?
Nu tar vi alla matcher framöver!
>dissteffe, ja mot Tillberga blev det väl 5 och mot SAIK borta 7
Du har såklart rätt.
Fan, bra andra, men det räcker inte!
dissteffe: nja... Mot Tillberga i premiären: 6 mål och mot Sandviken borta: 7 mål. Sedan dess har vi inte gjort mer än 4 mål, vilket är på tok för dåligt. Vi är nog alla överens om att vi måste göra fler mål framåt.
Hoppas vi är på gång nu!
nej jag är usel på statistik och att komma ihåg resultat, har för mycket annat i huvet, kommer knappt ihåg målskyttar eller resultat precis efter matcherna
Bra blåsvart. Vi vann 2:a halvlek med 4-2 och det är inte lätt på Sävstaås
UNT kom nu med en sjukt kritisk krönika; [url]http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=4-AV_ID=713673,00.htm[/url]l
Var tvungen att skriva av mig, och försökte göra det i sannsad form - det blev rätt långt dock:

Hallå Peter J!
Din inställning till idrott verkar vara som många andra uppsalabors, d.v.s trångsynta och pessimistiska.
Inse att det inte är kört ännu. Det är inte kört förän domaren blåst av sista matchen.
Många poäng att fightas om ännu och alldeles för tidigt att ge upp.

Kanske, räcker det med att vinna över Gripen, Falun och Tillberga?
Isåfall känns det inte alls orealistiskt.
Falun och Tillberga har dessutom ett ganska tufft spelschema framför sig.
Men jag förstår att du underskattar Sirius, om du nu inte sett så många matcher i år på plats (?).
Om du har gjort det kan du nog erkänna att laget har pontential och har hotat många topplag.
Nu får vi hoppas att denna pontential är spetsad med lite självförtroende (som för övrigt varit obefintlig tidigare i år).

- Ang: "Den stora frågan": Som jag har skrivit ovan är det inte kört än...
Men om vi leker med tanken (huvva) att det är kört då så behöver det inte vara sista gången vi ser Sirius i Eliten.
Men det beror ju självklart på olika saker och det är alldeles för tidigt att spå i.
Dels om vi får behålla "stommen" eller om de drar - det återstår att se och personligen väntar jag med att dra en slutsats där.
Jag tror knappast klubben bara kommer gå och dö, om vi skulle åka ut.
Vi har bevisat många gånger förr att vi kan gå upp igen (kända som "bandyns jojolag") och VARFÖR skulle vi inte kunna upprepa det?

- Ang. "Jag kan tänka": Självklart får du räkna med lite reaktioner och tillvis del upprörda känslor.
Det var väl meningen med din krönika? ;-)
Jag inser också sanningen och anser det krisaktigt i dagens Sirius, men - jag vägrar ge upp hoppet.

- Ang. "Sirius publiksnitt": Såklart är det ruttet.
Uppsala vet inte vad lokalpatriotism är, och bevisligen är det ju bara Sirius Fotboll som lyckats dra rikligt med folk till sina matcher.
Har väl till viss del med spelet att göra.
Jag tror inte att det har med sporten att göra, utan mer att publiken kommer om det går bra eller ja, om det är jippo.
Uppsala är, och (hoppas jag har fel) förblir, en "medgångarstad".
Tråkigt, men sant!

- Ang. "Jag har oerhört": Troligtvis försämras givetvist publiksnittet i Allsvenskan kontra Elitserien.
Känns iofs lite som att "det kan inte bli sämre" och de cirka 500 som går är faktiskt ganska trogna och insatta.
Huruvida sporten skulle konkurrera med ishockeyn är svår att tänka sig, men jag tror TVÄRTOM tillskillnad från dig, att det skulle gynna bandyn (och lokalidrotten i allmänhet) i form av att fler skulle få upp ögonen för den "lokalaidrotten".
Som sagt, det kan knappt bli värre på publikfronten.

- Ang. "En bandyhall skulle": Jag tycker att bandy skall spelas utomhus.
Men en bandyhall vore idealet att träna i och kanske även ha till beredskap för matcher vid vissa väderförhållanden.
Det är också möjligt att publiksiffrorna skulle höjas en aning med detta, även om det svider att säga. ;-)

- Ang ihopslagningen: Där är vi överrens.
Vägra sammanslagning! Kan nästan inte finna något positivt i det för staden, möjligtvis sponsorpengar.

- Ang. "Sirius ordförande": Självklart har han gjort bort sig, när han mitt under pågende säsong tar kontakt med pressen och går ut med sådan info.
Inte sant?

- Ang. "Personligen tror jag": Instämmer...

- Ang. "En del har": Sjonis är bra och så, men denna idé var konstig och man måste förstå fansens känslor.
Däremot är han nog, som du säger, en idéspruta.
Jag gillar verkligen hans idé ang. Gothia Cup, fast i bandy.
Däremot ställer jag mig som sagt kritisk mot Gothia-formen vad gäller sammanslagning .

Oj, detta blev långt tillslut... Men jag var tvungen att skriva av mig kände jag.
Du är välkommen att skriva svar-på-tal till mig, det vore kul.

Sist men inte minst, hoppas att Sirius klarar av detta.
Jag vägrar att ge upp hoppet!

Mvh. Johannes O
Pinsamt inlägg av sportchefen hos UNT. Ändå är Peter mer bandyentusiast än Håkan som satt där förr.

Dock skönt med en pinne och att vi fortfarande håller oss vid liv. Kämpa på, svart och blå!
Joint: Grymt bra skrivet! Ändå håller jag tyvärr med karln i det mesta. Med det pinsamt svaga intresse uppsalaborna visat för bandy de senaste 10 åren så kan det aldrig att bära sig med ett elitbandylag här i stan. Visst hoppas jag att Sirius mirakulöst ska hänga kvar även i år, men i längden så hjälper det inte så värst mycket. Att år efter år lita på marginalerna för att hänga kvar i Elitserien ger mig ingenting. Nej, jag tror att det enda långsiktiga hoppet förSirius bandy är att hitta en långsiktig plan, där vi kan få igång spelarutveckling och ekonomi, så oberoende som möjligt av serietillhörighet och sponsorintäkter.

Det enda löjliga i krönikan var att Sjonis skulle ha bemötts av "en kaskad av osakliga påhopp". Hallå, var då någonstans? Jag tycker kritiken har varit precis så sansad och saklig som man kan begära, i alla forum jag har läst på. Med tanke på att existensen av den klubb vi alla älskar sätts på spel tycker jag att debatten har varit ett under av saklighet så här långt.
Positivt är att Peter Johanssons sågning bör fungera som tändvätska. Finns ju gott om vinnarskallar i laget trots allt.

Trevlig och saklig matchrapport på Bollnäs hemsida i alla fall:
http://www.giffarna.se/web/?textID=540
Well, det är ingen galen krönika dirket. jag håller helt med Bruk om att debatten har förts oerhört sakligt med tanke på hur den är rubriksatt. Det betyder naturligtvis att det finns vissa drag i den som är svåra att skämta bort. Ett sådant, och det enskilt viktigaste, är naturligtvis publiktillströmningen. Redan i premiären (och efter premiären så vi faktiskt vunnit) var siffrorna usla. Så kommer det förbli. Uppsala är ingen bandystad och har faktiskt egentligen inte varit det heller och det finns ingenting som tyder på att Uppsala kommer att bli det. En sammanslagning löser självklart inte det på något vis. En hall boostar förmodligen siffrorna något, men inte dramatiskt. Alltså handlar det väl mest om att bedriva bandy efter de förutsättningar som finns här och då måste spelarna komma underifrån. Bandysverige är såpass smalt att det naturligtvis är fullt möjligt att återvända till Elitserien även om halva truppen sticker. Klasskillnaden mellan allsvenskan och elitserien är enorm. På lång sikt kan nog dock lag som satsar på hall och får ihop lagom stöd på orten bland sponsorer och publik ersätta vissa av dagens elitlag.
Jag tror nog att Sirius kommer att pendla mellan högsta och näst högsta serien ett bra tag till - om folk runt laget orkar. Däremot har jag nog förlorat tron på att Uppsala kommer bli en bandystad och att Sirius kommer spela slutspel inom en framtid som är möjlig att överblicka.
Som Brukarn nämner ovan är vägen mot framgång en bra och långsiktig plan med "rätt" folk inblandat. Jag anser att IKS är på rätt spår med de personer man har i organisation och i laget. Personer med erfarenhet från de klubbar som varit ledande under en lång period. Spelarna jag tänker på är tex Roos och Eskhult med erfarenheter från VSK och Bajen. Manager Berglund har varit med och tagit fram champagnebandyn. Tobias Forss har erfarenhet från VSK och är en rutinerad spelare, precis som Josse. Sjonemark har livserfarenhet och är en man med 1000 idéer, en drivande person. Så fortsätt att bibehålla planen oavsett vad som kommer att ske. De som tror på planen kommer att stanna i klubben och förhoppningsvis kommer det ge resultat. Jag tror också att om laget presterar om ett par år kommer publiken tillbaka. För när publiken var på topp i Uppsala fanns några av världens bästa spelare i laget. Ungefär som om P.Nilsson skulle spela i laget tillsammans med Lomanov. Då tror jag att IKS skulle ha en högre tabellposition och betydligt mer folk.
I Västerås har jag hört att fler o fler går över till Tillberga, varför? Jo Fosshaug lirar där
Östling rules! =)
Tillis o Psykhaug är ungefär som NHL hockey i Florida. Matchen är ointressant men man går dit för att se spelare som slåss!!
Äsch, erkänn att Pelle är den bäste bandyspelare ni sett. och den knäppaste...
Lomanov jr i en landskamp på studan o kanske Obuhov när han va som bäst i falun e dom bästa jag sett.
Men visst mest korkad o knäpp tar den gode per snäppet före magnus muhren.
Jag fortsätter med sidospåret i tråden - Lomanov senior är bäst av alla. Minns hans skott från typ 35-40 meter från högerkanten vid skylten med "kumlins måleri" som satt hårt bakom "pella" i SAIK-kassen... Pella kommenterade efter matchen med att han inte kan träna på sådana skott, eftersom ingen i laget kan skjuta sådana vansinniga skott.
Pelle Fosshaug har ju slagit rekord nu med snabbaste bandymålet. 5 sekunder efter avslag.
Säga vad man vill om Psykhaug men lira bandy kan han ju faktiskt, t.o.m än idag... Jag skulle vilja ranka han på åtminstone min topp-5 över svenska bandyspelare genom tiderna. Putte Nilsson borde nog få plats på min topp-5 också..! :P
Ja, Pelle F är störst. Sedan finns det flera som står på rad, Muhren, Ola Fredricsson, Claesson, P NIlsson, Holgersson... Bästa ryskaspelare är nog Shamsutov eller Tiuvakavin. Nej sånt här svårt...
Bempa Ericsson??? eller Sören Boström?? Den enda inom bandyvärlden som kan få in en klubba på tvären i munnen!!!

Fast nog är det svårt att tänka sig att man nånsin skulle få se någon bättre än Lomanon Sr. Fast med blåsvarta ögon, så är nog den som tillfört Sirius mest Christer Kjellqvist. Han fick ett uppdrag, väl betalt, och utförde det till punkt och pricka.

Men sen går det ju alltid 10 ryssar på våran Josse!! För att inte tala om minst 15 Psykhaug!!
Snackar vi ryssar måste ju Misha Sveshnikov lyftas fram. Såg honom några svängar i World cup när han spelade med Ljusdal. Var lika dominerande som Lomanov var i Sirius.

Kjellqvist ja - försvarare, mittfältsmotor och avslutare - komplett