Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Förväntningar på säsongen 2008

Dags att vaska fram förväntningarna på säsongen 2008. Dels kan man ägna sig åt ren tippning. Var hamnar Sirius, vilket lag vinner, vilka går upp, vilka åker ur och hur kommer hela serien se ut när säsongen är slut. Den andra delen är mera känslobaserad. Vad ska laget prestera för att du ska var nöjd med säsongen?

Eftersom sillyn inte är slut än kanske man kan vänta med den rena tippningen. Men känner mig ganska intresserad av vad ni andra kräver för resultat för att ni ska vara nöjda med säsongen 2008.

Inser att jag är ganska tråkig. Jag är nöjd om laget placerar sig lika bra eller bättre än förra säsongen förutsatt att man fortsätter spela målrikt (framåt) och underhållande. Tråkigare spel kräver fler poäng och minst en strid in i det sista om en kvalplats.
Kan tillägga att jag tycker att man tveklöst kan ställa högre krav på laget i år än förra året. Men känns som om de överpresterade i fjol och det kan man inte förvänta sig i år.
Förra årets sjundeplats borde ju motsvara en femteplats i år med tanke på att två lag extra försvann till Allsvenskan efter förra säsongen...
Målsättningen är en bättre placering än förra året, men vemfan siktar på en fjärdeplats? Trea eller bättre blir följaktligen min målsättning i dagsläget. Vad man i slutändan är nöjd med är dock svårt att säga så här tidigt. Faller de sista bitarna väl på plats så har jag stora förhoppningar. Tycker att truppen känns jäkligt spännande i år. Förra året saknades bredden i truppen. Nu känns det helt plötsligt som att vi har en av seriens bredaste trupper. Med en liten brasklapp för försvaret.
Förra säsongen var väldigt ojämn. Visst kan man säga att de överpresterade i början men å andra sidan tog de ju bara 11 poäng på 13 matcher i mitten, om jag inte mins helt galet. Och det tycker jag snarast var att betrakta som en underprestation under nästan en halv säsong. Med det poängsnittet säsongen igenom att vi trillat ur med mycket god marginal. Där syntes avsaknaden av Gallo och även, periodvis, av Ante tydligt. I år kommer förhoppningsvis bredden att hjälpa oss att undvika lika avgrundsdjupa formsvackor.
Efter 2007 har Sirius skruvat upp mina förväntningar rejält.
Jag väntar mig en (minst) lika bra tabellplacering i år. Känns som att vi har värvat rätt bra hittils. Bara man slipper hamna i svackor, som det hände lite där när medgången tog slut ifjol.
Förväntar mig också att se "gladfotboll" även i år; underhållande fotboll med mycket mål. Däremot vill jag att vi minimerar misstagen och antalet insläppta mål. ;)
Får våga mig på en tabelltippning snart.
En tabelltippning blir svår att göra innan sillyn är slut.
Äh, jag gjorde en tabelltippning innan sillyn började. Sen är det en annan femma hur rätt man tippar.
Jag hoppas att Sirius ska vara med i toppstriden när vi skriver oktober 2008. Då är jag mer än nöjd. Det känns inte heller som en omöjlighet.
Jag tror att två lag är totalrökta - J-Södra och Ängelholm. I alla fall som det ser ut just nu. Sedan kommer Väsby och Falkenberg att härja där nere, men de har nog snäppet högre potential. Övriga lag tror jag kan hamna i stort sett var som helst i tabellen. Faktiskt!
I toppstriden är självfallet Häcken favoriter. ÖIS, BoIS och BP snäppet där efter men alla de tre är också mycket heta kandidater till årets floppar. Det är sjukt svårtippat i år.
Tippar oss självklart som etta säger som St.ShitSausage vem vill komma 4 eller 5.
Jag är inte nöjd om vi kommer trea och sen förlorar i kvalet. Å andra sidan är jag aldrig nöjd vid en förlust..
För att jag ska vara nöjd med säsongen krävs:
*Slutplacering på övre halvan av tabellen.
*Sirius bästa Uppländska lag
*Vinna åtminstone hemmamatchen mot ESK
*Ta poäng av Bunkeflo

Jag har ju hela tiden tippat Sirius på plats 6-10 och ser ingen anledning att ändra det.
Bättre än ESK och kvar i SE. Det räcker.
Bättre än ESK, övre halvan och ett publiksnitt på 4000...
Jag är kluven. Laget känns mycket starkare än förra säsongen. Dock kan jag erkänna att jag har noll koll på den nya eventuella forward-målisen. Gör han en gedigen säsong så kan det här sluta bra. Jag är nöjd om vi slutar top fem, men jag blir endast missnöjd om vi hamnar på nedre kvalplats eller sämre.
Det tog nån sekund innan jag fattade ordet "forward-målisen"...
Haha, jamenvisst. Sirius satsar minst sagt offensivt i år.

Det tog nån sekund innan jag fattade ordet "forward-målisen"...

Man tänker direkt på Hochen.
Dessutom är de faktiskt förhållandevis lika. :D
För oss talar en, vad jag förstår, starkare trupp, och att vi fått lite rutin på superettnivå. Mot oss talar att inga lag kommer att underskatta oss och att... äsch.

Jag vill slippa en längre svacka i år. Jag förväntar mig jämnare resultat av en bredare trupp.

Vi säger väl trea. Då är jag mycket, mycket nöjd.
Under förutsättning att det fixar sig med en bra målvakt, så borde vi kunna vara med i den översta tredjedelen av tabellen och fajtas om de allsvenska platserna. Det känns väl också som en rimlig målsättning.
Jag känner mig lite pessimistisk i år. Tror på lite baksmälla från förra årets dundersäsong, men tippar på övre delen av nedre halvan strax före ESK.
Här kommer mitt tips för Superettan 2008!

1. Landskrona
2. Häcken
-----------------------------
3. Brommapojkarna
4. Örgryte
5. Mjällby
6. Sirius
7. Åtvidaberg
8. LB 07
9. Enköping
10. Assyriska
11. Degerfors
12. Jönköping Södra
13. Ängelholm
14. Falkenberg
15. Väsby
16. Qviding
Där tror jag Väsby är lite undertippat. Dom har vunnit massa matcher mot D1 och D2 lag under försäsongen och spelade nyss oavgjort mot TPS Åbo. Qviding ska nog vara längre upp också. Dom har ett bra lag som gått knackigt under försäsongen. Sätt Ängelholm eller nått sist istället.
Som sagt, bara mitt personliga tips. Några chansningar, japp. ;)
Tippa på ni med.
I dagsläget tror jag att jag måste tippa som följer:

1. Häcken
2. Bepe
3. Örgryte
4. LB 07
5. BoIS
6. Assyriska
7. Mjällby
8. Sirius
9. Degen
10. ESK
11. Qviding
12. Väsby
13. Falkenberg
14. Åtvid
15. J-Södra
16. Ängelholm
Lätt!

1. Sirius
2-16. Bonkegängen

Lätt!

1. Sirius
2-16. Bonkegängen

Bra Tifo jag tippar samma.
Tippar Sirius som fyra efter Häcken, Bois och Assyriska.
Hoppas Enköping går i kk
En tredjeplats är väl inte omöjlig? Jag har inte överdriven koll på de andra lagen, men med tanke på att våran trupp är bra mycket bredare än förra säsongen, och att SE kastade upp fler lag i Allsvenskan än den fick tillbaka så tror jag att vi kan greja kvalplats.
Ja, absolut att vi kan vara med att slåss om en Allsvensk-/kvalplats. Expressen tippade oss som 2:a för övrigt. ;o)
Det känns som det är rätt mycket "det beror på...".
Jävla Expressen att sprida förväntningar. Förväntningar har bättre förutsättningar att förstöra en säsong än skador. Det är livsfarligt för spelare och supportrar att läsa sådan propaganda. Här kommer således mitt motdrag för att stävja denna tilltagande optimism

1. ÖIS
2. Landskrona
3. Häcken
4. Assyriska
5. BP
6. Åtvidaberg
7. Mjällby
8. ESK
9. Sirius
10. Degerfors
11. Qviding
12. F-berg
13. Väsby
14. LB07
15. J-Södra
16. Ängelholm
Expressen måste ha sveriges minst överskådliga sida, var hittar man deras tips?
Man kan köpa bilagan/bilagorna.
Du har tydligen inte varit på Aftonbladets som slår Expressen med hästlängder i svårnavigerat och oöverskådligt
Resultat i träningsmatcher ska man väl ta med en nypa salt, men å andra sidan är ju de det enda man har att gå på när man ska kolla hur lagen står. Jag väntar till efter Assyriskamatchen med att ev revidera min förhoppningar inför säsongen men om det blir en till 0-3-pryl så måste man nog sänka ribban lite. Det verkar i alla fall som om Sirius kommer att göra betydligt mindre mål än de gjorde förra året. AG som man hade förhoppningar på ligger väl i dagsläget närmare en startplats i Sunnersta än bänken i IKS.
Har aftonbladet en nätsida?
Hahaha Jo dom har det. Men gå inte dit =)
Tippa fotboll är helt meningslöst. Det blir ju ändå ALDRIG som förväntat. Men jag tror på expressern och "gissar" att vi hamnar 2 eller 3 till slut.
Man skulle kunna tro att det är tröttsamt att vara pessimist… men tydligen inte! Jag orkar trots att solen skiner.

Får lite vibbar av 2002. Inte sedan dess har Sirius på riktigt haft möjligheten att följa upp en (kanske lite för) bra säsong med något som känns som ett misslyckande för väldigt många, utan att egentligen prestera enormt dåligt. Kommer de att ta chansen? Vet inte, men jag börjar bli nervös…
Samtidigt är det ett helt annat lag än 2002.

Däremot flaggar jag för den svåra andrasäsongen. Alla kommer lite mer taggade och med lite mer respekt inför mötena IKS i år.
Bara hoppas att IKS är ännu mer taggade ;-)
Jag hade en bättre känsla inför förra säsongen än vad jag har i år. Tyvärr. Däremot ger jag inte mycket för kvällstidningarnas S1-tips. Deras genomgång är verkligen av typen finn fem fel.

Däremot ger jag inte mycket för kvällstidningarnas S1-tips. Deras genomgång är verkligen av typen finn fem fel.

Skulle jag tippa och bara ha fem fel skulle jag vara jävligt nöjd... Menade du inte finn fem rätt?
Nä, jag menar mest i laganalyserna där de lyckas få in en imponerande mängd okunskap på väldigt begränsad yta. Själva serietabellen kan väl lika gärna apan Ola tippa som vilken expert som helst. Det är omöjligt.
Nej. Fan. Jag har taskig magkänsla. För att behålla den pessimistiska traditionen tänker jag tippa så här:
Vi åker ut i år. Allt går åt skogen. Kanske kommer vi 12:a med lite tur.

(Så. Nu kan det bara bli bättre. Nu slipper jag oroa mig för säsongen.)
Såhär tror ESK:arna (se bildbevis):
http://img219.imageshack.us/img219/286/esktipshahazj7.jpg
Något jag ska påminna dem om efter serien.

Edit: det kanske var ett första aprilskämt. hehehe.
St Cyr skadad. Benbrott
www.siriusbloggen.com

Fan också.
Inte så jävla kul det där! Okej, han kanske inte är en nyckelspelare i truppen, men han var otroligt på g och nylandslagad och allt. Extremt tråkigt för honom. Men kids läker ju snabbt!

Krya på sig Sunshine!
Krya på dig Sunshine!
Det är verkligen skittrist för honom och för laget. Kanske att Västra kunde investera i någon form av blomsterkvast och ett litet krya på dig-kort till honom?
Fan va surt!
+1 för blommor
Bra initiativ, jag röstar för! Sjukt dålig timing. Inte för IKS främst, men för honom. Tråkigt som bara den att han missar EM-kvalet..
en blomsterkvist är aldrig fel
En övrig fråga för årsmötet!
Satte tågkaffet i vrångstrupen!
Man får bara 8 ggr pengarna om man tippar IKS som vinnare av SE. Det var ju iofs någon spelfirma som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
Och Svenska spel ger 15 ggr pengarna.

Omgivningen har tydligen höga förväntningar på oss.
Jag tror spelet kommer knaggla lite på våren men att vi tar skitpoängen på hösten.

Tippar oss som åtta.
Jag är ruggigt sugen på att säsongen ska börja och nu är det ju bara en vecka till premiären. Hurra!
Klarar laget sig kvar i S1 så är jag nöjd. Kommer laget före ESK så är det en trevlig bonus.
Instämmer, John!
Meh, klart vi klarar topp5. Sluta gnäll gubbstruttar.
Blommor på väg......
fint med blommor.
Jag vet att det är synd och spöstraff på att höja förväntningarna efter en omgång, men jag kan inte låta bli. Det känns som att vi kunde ha ett helt annat bortaspel med stabil defensiv och sylvass offensiv mot degen. Spelar vi dessutom som förra året hemma så kan jag direkt säga att det blir svårt för andra lag att hänga på i toppen.
Nu säger jag inte att det blir så, men det är långt ifrån omöjligt. Kommer sedan Noor så blir det mer drag och antagligen bättre publik.

Hoppas förväntningarna infrias!
Farsan (stenhård hårding, inget emo/trall) får fan fortfarande tårar i ögonen när han berättar om när Sirius gick upp i Allsvenskan (+ storhetstiden i bandy, men detta är ju en fotbollstråd så skit i det) första gången. Farfar (över 90 bast, har fortfarande stenkoll på Sirius) berättar om viktiga moraliska segrar mot andra Uppsalalag i Upplandskuppen på fuckin' 20-talet med stolthet i rösten. Min jävla dröm är att jag kan berättaför min son, när han blir äldre, om nånting annat än den legendariska säsongen 2007 när vi kom 7:a i Superettan. För mig är inte Sirius ett losergäng, vi är Upplandsfotbollens odiskutabla flaggskepp som har haft en temporär (=skitlång) svacka. Det är mina förhoppningar, att jag kan föra vidare traditionen att tro på Sirius för att jag sett dem lyckats med mina egna ögon.
Fett rätt.
Det känns nästan som om jag skrivit dissteffes inlägg själv. Nostalgi kan vara skönt, motgångar likaså.
MEN NU ÄR DET TAMEJFAN DAGS ATT SKAPA LITE NY HISTORIA SOM KAN BERÄTTAS FÖR BARN OCH BARNBARN. Sirius ska vara ett vinnarlag och läktarkulturen skall bli (kan redan vara) bland de bästa i Sverige.

/firma oldboys
[size=25]Sammanfattning av kommentarer[/size]

olle
Kan tillägga att jag tycker att man tveklöst kan ställa högre krav på laget i år än förra året. Men känns som om de överpresterade i fjol och det kan man inte förvänta sig i år.

St.ShitSausage
Förra årets sjundeplats borde ju motsvara en femteplats i år med tanke på att två lag extra försvann till Allsvenskan efter förra säsongen...
Målsättningen är en bättre placering än förra året, men vemfan siktar på en fjärdeplats? Trea eller bättre blir följaktligen min målsättning i dagsläget. Vad man i slutändan är nöjd med är dock svårt att säga så här tidigt. Faller de sista bitarna väl på plats så har jag stora förhoppningar. Tycker att truppen känns jäkligt spännande i år. Förra året saknades bredden i truppen. Nu känns det helt plötsligt som att vi har en av seriens bredaste trupper. Med en liten brasklapp för försvaret.
Förra säsongen var väldigt ojämn. Visst kan man säga att de överpresterade i början men å andra sidan tog de ju bara 11 poäng på 13 matcher i mitten, om jag inte mins helt galet. Och det tycker jag snarast var att betrakta som en underprestation under nästan en halv säsong. Med det poängsnittet säsongen igenom att vi trillat ur med mycket god marginal. Där syntes avsaknaden av Gallo och även, periodvis, av Ante tydligt. I år kommer förhoppningsvis bredden att hjälpa oss att undvika lika avgrundsdjupa formsvackor.

Joint
Efter 2007 har Sirius skruvat upp mina förväntningar rejält.
Jag väntar mig en (minst) lika bra tabellplacering i år. Känns som att vi har värvat rätt bra hittils. Bara man slipper hamna i svackor, som det hände lite där när medgången tog slut ifjol.
Förväntar mig också att se "gladfotboll" även i år; underhållande fotboll med mycket mål. Däremot vill jag att vi minimerar misstagen och antalet insläppta mål. ;)
Får våga mig på en tabelltippning snart.

Erlingmark
Jag hoppas att Sirius ska vara med i toppstriden när vi skriver oktober 2008. Då är jag mer än nöjd. Det känns inte heller som en omöjlighet.
Jag tror att två lag är totalrökta - J-Södra och Ängelholm. I alla fall som det ser ut just nu. Sedan kommer Väsby och Falkenberg att härja där nere, men de har nog snäppet högre potential. Övriga lag tror jag kan hamna i stort sett var som helst i tabellen. Faktiskt!
I toppstriden är självfallet Häcken favoriter. ÖIS, BoIS och BP snäppet där efter men alla de tre är också mycket heta kandidater till årets floppar. Det är sjukt svårtippat i år.

kniv-jonas
Tippar oss självklart som etta säger som St.ShitSausage vem vill komma 4 eller 5.

Pinnen
Jag är inte nöjd om vi kommer trea och sen förlorar i kvalet. Å andra sidan är jag aldrig nöjd vid en förlust..

dissteffe
För att jag ska vara nöjd med säsongen krävs:
*Slutplacering på övre halvan av tabellen. [ ]
*Sirius bästa Uppländska lag [X]
*Vinna åtminstone hemmamatchen mot ESK [X]
*Ta poäng av Bunkeflo [ ]

Tobbe
Bättre än ESK och kvar i SE. Det räcker.

Foley
Bättre än ESK, övre halvan och ett publiksnitt på 4000...

CarlApan
Jag är kluven. Laget känns mycket starkare än förra säsongen. Dock kan jag erkänna att jag har noll koll på den nya eventuella forward-målisen. Gör han en gedigen säsong så kan det här sluta bra. Jag är nöjd om vi slutar top fem, men jag blir endast missnöjd om vi hamnar på nedre kvalplats eller sämre.

Sutra
För oss talar en, vad jag förstår, starkare trupp, och att vi fått lite rutin på superettnivå. Mot oss talar att inga lag kommer att underskatta oss och att... äsch.

Jag vill slippa en längre svacka i år. Jag förväntar mig jämnare resultat av en bredare trupp.

Vi säger väl trea. Då är jag mycket, mycket nöjd.

Hornby
Under förutsättning att det fixar sig med en bra målvakt, så borde vi kunna vara med i den översta tredjedelen av tabellen och fajtas om de allsvenska platserna. Det känns väl också som en rimlig målsättning.

70
Jag känner mig lite pessimistisk i år. Tror på lite baksmälla från förra årets dundersäsong, men tippar på övre delen av nedre halvan strax före ESK.

RRR
Tippar Sirius som fyra efter Häcken, Bois och Assyriska.
Hoppas Enköping går i kk

Landau
En tredjeplats är väl inte omöjlig? Jag har inte överdriven koll på de andra lagen, men med tanke på att våran trupp är bra mycket bredare än förra säsongen, och att SE kastade upp fler lag i Allsvenskan än den fick tillbaka så tror jag att vi kan greja kvalplats.

dissteffe
Resultat i träningsmatcher ska man väl ta med en nypa salt, men å andra sidan är ju de det enda man har att gå på när man ska kolla hur lagen står. Jag väntar till efter Assyriskamatchen med att ev revidera min förhoppningar inför säsongen men om det blir en till 0-3-pryl så måste man nog sänka ribban lite. Det verkar i alla fall som om Sirius kommer att göra betydligt mindre mål än de gjorde förra året. AG som man hade förhoppningar på ligger väl i dagsläget närmare en startplats i Sunnersta än bänken i IKS.

70
Tippa fotboll är helt meningslöst. Det blir ju ändå ALDRIG som förväntat. Men jag tror på expressern och "gissar" att vi hamnar 2 eller 3 till slut.

olle
Man skulle kunna tro att det är tröttsamt att vara pessimist… men tydligen inte! Jag orkar trots att solen skiner.

Får lite vibbar av 2002. Inte sedan dess har Sirius på riktigt haft möjligheten att följa upp en (kanske lite för) bra säsong med något som känns som ett misslyckande för väldigt många, utan att egentligen prestera enormt dåligt. Kommer de att ta chansen? Vet inte, men jag börjar bli nervös…

m
Samtidigt är det ett helt annat lag än 2002.

Däremot flaggar jag för den svåra andrasäsongen. Alla kommer lite mer taggade och med lite mer respekt inför mötena IKS i år.

Kalle
Satte tågkaffet i vrångstrupen!
Man får bara 8 ggr pengarna om man tippar IKS som vinnare av SE. Det var ju iofs någon spelfirma som jag inte kommer ihåg namnet på nu.
Och Svenska spel ger 15 ggr pengarna.

Omgivningen har tydligen höga förväntningar på oss.
Jag tror spelet kommer knaggla lite på våren men att vi tar skitpoängen på hösten.

Tippar oss som åtta.

John
Klarar laget sig kvar i S1 så är jag nöjd. Kommer laget före ESK så är det en trevlig bonus.

Hoff
Meh, klart vi klarar topp5. Sluta gnäll gubbstruttar.

Foley
Jag vet att det är synd och spöstraff på att höja förväntningarna efter en omgång, men jag kan inte låta bli. Det känns som att vi kunde ha ett helt annat bortaspel med stabil defensiv och sylvass offensiv mot degen. Spelar vi dessutom som förra året hemma så kan jag direkt säga att det blir svårt för andra lag att hänga på i toppen.
Nu säger jag inte att det blir så, men det är långt ifrån omöjligt. Kommer sedan Noor så blir det mer drag och antagligen bättre publik.

Hoppas förväntningarna infrias!

RRR
Häcken o Landskrona är mina tips för nästa år, har en svag känsla av att LBoIS inte gör en sådan dålig säsong till.

uBo
Sirius kommer att ah en säsong där dom upptäcker att dom inte alls har den stabiltet som dom verkar tro att dom har! Dom kommer sen att värva ganska duktigt under sommar upehållet! Som åsså kommer att Floppa! JAg är iaf övertugad om att vi tar en 8de plats! Men jag hoppas på en 5-6 plats!

trymmis
Runt 6é platsen i alla fall, Sirius åker ut, det är jag övertygad om

[size=25]Tips[/size]

Joint
1. Landskrona
2. Häcken
3. Brommapojkarna
4. Örgryte
5. Mjällby
6. Sirius
7. Åtvidaberg
8. LB 07
9. Enköping
10. Assyriska
11. Degerfors
12. Jönköping Södra
13. Ängelholm
14. Falkenberg
15. Väsby
16. Qviding

Kommentar, Bigbadda:
Där tror jag Väsby är lite undertippat. Dom har vunnit massa matcher mot D1 och D2 lag under försäsongen och spelade nyss oavgjort mot TPS Åbo. Qviding ska nog vara längre upp också. Dom har ett bra lag som gått knackigt under försäsongen. Sätt Ängelholm eller nått sist istället.

Erlingmark
1. Häcken
2. Bepe
3. Örgryte
4. LB 07
5. BoIS
6. Assyriska
7. Mjällby
8. Sirius
9. Degen
10. ESK
11. Qviding
12. Väsby
13. Falkenberg
14. Åtvid
15. J-Södra
16. Ängelholm

Tifo & kniv-jonas
1. Sirius
2-16. Bonkegängen

Bollkalliga
Jävla Expressen att sprida förväntningar. Förväntningar har bättre förutsättningar att förstöra en säsong än skador. Det är livsfarligt för spelare och supportrar att läsa sådan propaganda. Här kommer således mitt motdrag för att stävja denna tilltagande optimism

1. ÖIS
2. Landskrona
3. Häcken
4. Assyriska
5. BP
6. Åtvidaberg
7. Mjällby
8. ESK
9. Sirius
10. Degerfors
11. Qviding
12. F-berg
13. Väsby
14. LB07
15. J-Södra
16. Ängelholm

Carling
Nej. Fan. Jag har taskig magkänsla. För att behålla den pessimistiska traditionen tänker jag tippa så här:
Vi åker ut i år. Allt går åt skogen. Kanske kommer vi 12:a med lite tur.

(Så. Nu kan det bara bli bättre. Nu slipper jag oroa mig för säsongen.)

Brukarn
Här är ett väldigt tidigt tips för Superettan 2008. Lite lagomt pessimistiskt kanske.

1. Häcken
Jag var säker på att Häcken skulle gå upp i år, och jag är lika säker på att de gör det nästa år. Det är bara att pytsa in ännu fler Gothiamiljoner.

2. Landskrona
Om de rekryterar en kompetent tränare tror jag 2008 kan bli BoIS år. Det finns tradition, pengar och kvalitet i truppen.

3. BP
Det är inte lätt att komma från Allsvenskan till Superettan, det har vi sett många gånger. Men jag tror BP har så mycket stabilitet att de undviker att rasa.

4. Assyriska
Svänggäng som ända var alldeles för bra för division 1, och med några förstärkningar tror jag de är ett lag för toppen.

5. Åtvidaberg
Förvånade och imponerade i år. Åtvid, Degen och Mjällby är trevliga klubbar som inte borde kunna hävda sig i elitfotbollen men gör det ändå. Jag tror iofs att de spelar här på nåder, förr eller senare åker de. Men Åtvid har bäst förutsättningar som andralag i Östergötland, och har en bra generation på gång.

6. J Södra
Verkar som mustaschmannen stannar, vilket knappast är till fördel. Lär inte nå allsvenskan, men kommer nog att stabilisera sig som tryggt mittenlag i Superettan.

7. Enköping
Jo, tyvärr tror jag de blir bäst i Uppland. Rajalakso är en tung förlust, men de lär ha gott om pengar på banken att förstärka med. Och flott-Bosse är dessvärre en duktig manager.

8. LB07
Malmö behöver ett andralag i Superettan, men det borde vara IFK Malmö och inte denna löjliga fusion. Nåja, Erol och co. lär klara sig fint även nästa år.

9. Qviding
Har bra förutsättningar att bli bästa laget på Valhalla. Vet vad som krävs den här gången, och Zoran är duktig.

10. Sirius
Är jag pessimist som tippar oss så här långt ned? Nej, jag ser det inte så, jag tror Sirius har en ljus framtid. Men för att sikta uppåt måste vi först etablera oss i Superettan, och andraåret är ofta svårt. Så här på förhand känner jag mig nöjd med nytt kontrakt.

11. Degerfors
Helt osannolik slutspurt i år. Kan de fortsätta på det sättet blir det toppstrid, men det tror jag inte. Det kändes mer som vilja än kunnande.

12. Mjällby
Det är roligt, men egentligen helt sanslöst att denna byhåla har elitfotboll. Förr eller senare åker de nog, och det känns som att de är lite på nedgång.

13. Falkenberg
De brukar väl klara sig med en hårsmån. I år hade de maxflyt, och det har de säkert även 2008.

14. Ängelholm
Var sjukt bra under vårsäsongen, inte lika bra under hösten. Tror att hösten var mer signifikativ. Riskerar väl också att tappa en del spelare.

15. Örgryte
Något radikalt måste hända på ÖIS-gården för att stoppa den här rutchbanan. Jag har svårt att se ett enda ljus i mörkret för stackars Örgryte.

16. Väsby
Lite önsketänkande, men Superettan är ingenting för hobbylag. Dags för Väsby att inse det.

-----------------------------------
Så. Det var kul att läsa... :)
Verkligen. Vilka stabila tippare vi är! Framför allt Ängelholm och Falkenberg kan man ju konstatera att vi har missat.
jag får väl tillägga att jag kommer att vara ännu mer missnöjd om vi kommer på nedre kvalplats och förlorar.
Ja, efter att ha gett Joint pris för årets längsta inlägg vill jag ju bara säga att jag är ganska nöjd med mitt eget tips.
Är det inte så att man alltid underskattar(Ängelholm)/överskattar(LBoIS) lag som ligger långt bort (dvs har usel koll på)
Orkar inte läsa igenom allt det där just nu, gör det senare. Jag tippade inför säsongen på något annat forum. Det enda jag kommer ihåg är att jag hade Sirius som femma och Bunkis 4. Ganska fel kan man ju säga...
Jag vill ställa brukarn till svars för det där med att sätta örgryte sist...
Det måste ju vara grövsta feltippningen.
ÄÄ va fan hade ju rätt en omgång
Men hallå, den tippningen gjorde jag ju innan silly season ens började. Inte fan kunde jag veta att ÖIS skulle få Allbäck och en massa Stenamiljoner.