Foley
· 2008-03-21 17:16
· 6330 visningar
Vad är det här för förening och vad ska de uträtta?
Läste om dom på svenska fans och det kanske är bra idé. Kommer vi att gå med i den unionen?
#1 ·
Joint
· 2008-03-21 22:37
Jag representerade Västra Sidan/IK Sirius under mötet. Tanken är att alla SEF-klubbar ska ingå i unionen. En interimstyrelse valdes och unionen är nu på gång. Det var en del föreläsningar under helgen och representanter från NSA (Norsk Supporter Allianse).
Inga sakfrågor diskuterades, men frågor som kan komma på tal är väl supporterfrågor. Såsom, ståplats existens, lika billiga biljetter för bortasupportrar, pyroteknikförbud, att supportrarna ska få vara med och påverka... osv osv...
Det bådar gott faktiskt.
#2 ·
Tobbe
· 2008-03-23 12:24
Foley// Kom till vårt årsmöte 5/4 och hör Joint berätta live.
#3 ·
Joint
· 2008-10-12 20:31
*Mail från SFSU*
Följande text uppmanar SFSU att publicera på supportersidor:
Information från Svensk Fotbollssupporterunion
I slutet av november är det dags för Svensk Fotbollssupporterunions (SFSU:s) årsmöte. Då kommer den sedan i mars valda interimsstyrelsen lägga fram sina förslag för organisation, arbetssätt och plan för medlemsantagning, bland annat. På detta årsmöte skall även en första ordinarie styrelse väljas. Till denna styrelse söker vi nu nomineringar. Styrelsen kommer på förslag bestå av 10 ledamöter.
Är du intresserad av att representera SFSU och ideellt arbeta med de frågor som kommer stå på agendan, tveka inte på att nominera dig själv eller någon du tror kommer göra en bra insats.
Nomineringar skall senast ha inkommit måndagen den 27 oktober till valberedningen@sfsu.se, bifoga kontaktuppgifter på dig som nominerar.
Om man har frågor eller funderingar som rör nomineringar, roller i styrelsen m.m. går det bra att höra av sig till samma mailadress. Eventuella övriga frågor kring SFSU samt årsmötet hänvisas till info@sfsu.se
Läs mer om SFSU: http://www.sfsu.se
Hur är det, är Västra medlem i SFSU?
#5 ·
Joint
· 2008-10-12 20:53
Hur är det, är Västra medlem i SFSU?
Ja. Jag sitter med som representant för Västra Sidan i SFSU. Alla SEF-supportergrupper har rätt att ansluta sig.
Nominera dig själv om du känner att du orkar vara med i styrelsen. Du har nog alla i Västras förtroende. Dessutom borde den här tråden ligga i Fotbollsforumet va?
#7 ·
Joint
· 2008-10-13 10:33
Hehe, nja, riktigt den orken har jag inte. Dessutom finns det nog personer som kan sköta det bättre nånstans där ute. Hoppas det hela blir bra iaf och att SEF blir samarbetsvilliga med SFSU.
#8 ·
Joint
· 2013-11-02 21:47
Nu är vi åter en elitklubb och en SFSU-styrelsemedlem kom fram till mig Villa away och nu i dag fick jag ett mejl från en annan i SFSU-styrelsen. De ser gärna att vi ansluter oss. Hur ser vi på den saken? En fråga för årsmötet, kanske? Men borde väl inte finnas något större motstånd direkt..? Jag tror att medlemsavgiften är 2 kr/medlem så således skulle det väl kosta oss ungefär 250 kr att vara med.
#9 ·
Sakul
· 2013-11-02 23:42
SFSU verkar ha gjort ett grymt jävla jobb framför allt det senaste året dessutom, det är ju värt att tillägga.
#10 ·
Joint
· 2013-11-03 02:09
Ja, 51 procent-spärren, till exempel. Och nu ett beundransvärt propagerande emot ståplatsreduceringen.
Vi bör vara med tycker jag. Styrelsen kan väl träffas över mail/FB och besluta nåt lite snabbt. Vill Joint ställa upp?
#12 ·
Joint
· 2013-11-03 11:12
Årsmötet är nu, 16-17 november i Götet. Johann eller Jonas som ska på Gais den 15:e kanske är intresserade?
Senast fragan var uppe i styrelsen sa rostade vi nej, jag har for mig att det var for att de stallde upp ganska konstiga villkor pa att man forband sig att svara pa deras mejl inom en viss tidsperiod eller nagot sadant. Jag skulle sjalv garna se att vi gar med den har gangen, och bade staplatsfragan och 51%-regeln ar saker jag gissar de flesta tycker ar viktiga.
#14 ·
Joint
· 2013-11-04 00:42
Det är guld värt att 51 %-regeln är i behåll. Det kretsar ju oss i allra högsta grad som har en, just nu i Sverige, närmast unik situation med Ågerup. Det är ju tur att han är sansad, annars har ju vi varit väldigt naiva där som utgått från att han är godtrogen och bara vill gott. Vilket han ju vill. Men det finns ju de som pumpar in för att förändra en massa, typ Ryssholm, och då kan man sälja själen på några röda.
#15 ·
RRR
· 2013-11-05 22:54
nu hade väl aldrig väsby nån själ att sälja
#16 ·
Joint
· 2013-11-06 00:07
Skärp dig, du förstår poängen. _Tänk om_ Ågerup hade varit av Ryssholms mentalitet... Då hade det kunnat gå riktigt utför för klubben. Länge leve 51 %-spärren!
#17 ·
John
· 2013-11-06 16:51
Så här tycker styrelsen
Vi har stött och blött frågan ett tag och kommit fram till att avvakta SFSU årsmöte om några veckor innan vi beslutar om att gå med eller inte.
Vår betänklighet grundar sig i att de inte är särskilt klara med vad de står för. De gillar det som är uppenbart bra (51%-regeln) och ogillar det som är dåligt (reducerad ståplats) men vad tycker de om övriga saker, vilken supportermoralisk kompass har de? Vill vi verkligen ge dem ansvaret att föra vår förenings talan i vilka fråger de vill.
Styrelsen är försiktigt positiv till ett medlemskap men väljer att vänta och hoppas de har tydligare åsikter i fler frågor efter sitt årsmöte.
/ Kassörn
#18 ·
Joint
· 2013-11-06 17:37
Lista på anslutna föreningar och grupper än så länge under 2013:
Rex Scania - Malmö FF
Grönsvart Göteborg - GAIS
Gårdakvarnen - GAIS
Klacksparken - Varbergs BOIS
Sillastrybarna - Mjällby AIF
Bajen Fans - Hammarby IF
Balders Hage - Örgryte IS
Supporterklubben Änglarna - IFK Göteborg
Supras Malmö - Malmö FF
MFF Support - Malmö FF
Guliganerna - IF Elfsborg
Yellow and White Pride - Falkenbergs FF
Supporterklubben Getingarna - Häcken
Yellow Fanatics - IF Elfsborg
Gefle Blue Boys - Gefle IF
Ultras GBG - IFK Göteborg
Järnkaminerna - Djurgårdens IF
Kubanerna - Örebro
Bollklubben Support - Halmstads BK
Bortom Sans - Helsingborgs IF
2013-års frågor har varit: 51 %, polisnotorna, jobbar just nu emot ståplatsreduceringen, är emot kollektiv bestraffning.
Frågor som jag gissar kommer att komma på tal är emot tv-styrda avsparkstider (har säkert redan varit på tapeten) och framöver något form av legaliserande av pyroteknik kanske, i form av pyrozoner som man i har i bandy eller dylikt. Men över huvud taget förespråkar SFSU supportrarnas frågor, som schyssta bortasektioner.
Förstår inte vad det är att vara kritisk mot gentemot SFSU? Som listat ovan är de flesta supporterklubbar med, och några alternativa grupper. Granskar man sedan styrelsen så ser man att större delen är SLO:er eller supporterklubbsprofiler.
#19 ·
Joint
· 2013-11-06 17:41
Här skriver SFSU vad de står för: http://www.svenskafans.com/fotboll/sfsu/artiklar.aspx
#20 ·
John
· 2013-11-06 17:51
Vi är bara lite försiktiga, det handlar om att ge dem förtroende att tala för oss. Ingen liten sak.
#21 ·
johann
· 2014-02-04 14:36
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/fansunionens-viktigaste-fragor-2014-stoppa-matchflyttar-och-begransa-disciplinn/
Obligatorisk läsning inför att vi eventuellt ska gå med. Vettigt fokus om du frågar mig.
#22 ·
DagH
· 2014-04-02 13:29
Missar tyvärr årsmötet pga bortrest, men vill lägga en kort kommentar om att jag också tycker Västra Sidan borde gå med. Jag tycker SFSU har gjort mycket bra, inte minst kring den senaste tidens händelser.
(Flytta tråd till Västra-Sidan-relaterat?)
Tycker det här är bra och känns relevant. http://www.svenskafans.com/fotboll/pressmeddelande-504848.aspx
Och jag tänker mig att det kommer vara som i The Warriors.
#24 ·
Joint
· 2015-11-25 13:52
Workshop lördag, årsmöte söndag. Plats: Peking. Någon sugen på att närvara i vårt namn?