Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

"Super"allsvenskan 2007

Nu startar jag förresten en ny tråd för den nya serien, med ett tips:
1. Motala
2. Broberg
3. Ljusdal
4. Vänersborg
5. Boltic
6. Sirius
7. ÖSK
8. Tillberga
Hoppas du har rätt! Pelleberga får det jobbigt. Jag fasar inför mötena mot ÖSK. DOm har en del speedkulor som kommer att vara besvärliga att få stopp på. LBK kallar in tre ryssar & kan bli jobbiga. "Mut-Boltic" som jag trodde skulle tyna bort kanske piggnar till med gamlingen Ola & Lystad.

Huvva, så motigt.
Alltid skoj att leka förståsigpåare:

1. Broberg (Skadefylld höst, bör bli bättre nu)
2. Motala (Verkar klart bättre än förra året)
3.Sirius (Nu kör vi!)
4. Ljusdal (Knektarna räddar slutspelsplatsen)
5. Vänersborg (Fortfarande svårbedömda))
6.Boltic (Ola o Lystad kan räcka till kvalplats)
7. Örebro (Tror inte de fixar köttbandyn i superallsvenskan)
8. Tillberga (Duger inte - en man gör inget lag)

Tycker platserna 1-2 och 7-8 känns rätt säkra. Om platserna 3-6 tror jag det blir stenhårt.
1. Broberg (Högsta nivån när det funkar)
2. SIRIUS (Fluff håller väll med iaf)
3. Vänersborg (Har spelat ihop laget till sist)
4. Motala (Kommer tappa helt enkelt en magkänsla)
5.Ljusdal (Ryssar e alltid ryssar)
6. Tillberga (En spelare räcker mot örebro o boltic)
7. Örebro (Nykomling som gjort det bra men räcker ej)
8. Boltic Göta ( Ekonomisk kris idioter på läktaren kan bara inte gå)

Sen åker Tillberga ut i kval mot Kalix o ryssarna håller Ljusdal kvar.
Kom ihåg var ni läste det först *L*
Min lista ser ut så här:
1.Broberg (De är helt enkelt vassa för den här serien)
2.Motala (Detta är min sk. magkänsla, dvs inte en aning)
3.Ljusdal (Alltid adrenalinstinna på senvintern)
4.Sirius (Bonuspoängen hjälper oss på traven)
5.Vänersborg (Har inte hämtat sig efter storförlusten mot Sirius förra året)
6.Örebro (.....)
7.Boltic (.....)
8.Pelleberga (.....)
Mitt tips:
1. Motala
2. Vänersborg
3. Broberg
4. Sirius
-------------------
5. Ljusdal
6. Boltic
-------------------
7. Örebro
8. Tillberga
Som jag skrev i en felaktiga tråd tidigare tror jag laget från svampen hamnar högre upp... men usch vad det är svårtippat.
Och min ser ut så här:
1. Sirius
2-8. Övriga lag
Själv lämnar jag mina gamla gnällgubbiga tips i garderoben och kör på följande:

Solklar etta: Broberg
Dyngsist: Tillberga
Åker ut: Boltic (en otränad gubbe och en norrman gör ingen sommar... eller vinter).
Kvalar: Örebro. Knutsson är visserligen bra, men inte resten.
Kvalar 2: Ljusdal. Har tappat för mycket innan legoknektarna anländer.

Sen blir det värre... Tycker vi har ett gäng jämnbördiga lag som slåss om plats 2-4. Det lag som plockar fullt på hemmaplan tar andra platsen. Tror tyvärr inte det är vi....
Mitt positiva jag säger att vi blir trea, mitt negativa att vi blir fyra... Eftersom jag såg "På spåret" senast går jag på tredjeplatsen. Motala är hemmastarka och tar plats 2. Således Väners på fjärde.
Men....?!? Ta en titt på födelsenummret Garligur! Tippa omotgång som vore du en yngling på 36?? "Optimisten" eller "Stör-mig-inte-under-på-spåret" skall städse vara ditt namn.
Men, har jag missförstått syftet med på spåret? Jag trodde att bestraffningen för optimism var "På spåret"-tittande för att bota den ungdomliga naiviteten, och att Garligurs alltför frejdiga optimism beror på att han tillbringat alldeles för lite tid i Oldsbergs sällskap?
Ja, det kan ha blivit lite fel där.... Men det var Jonas som började ta ut straffet för sin optimism i förskott.... Det får bli skärpning på den fronten. Optimism straffas nu med "På spåret" i svart-vitt, dessutom med hörlurar så man inte på något sätt kan försöka undfly de usla skämten. Kan inte tänka mig nån som frivilligt utsätter sig för sådan behandling i förtid!

En yngling på 36?? Oh, svunna tider.... Jag hoppas att blåsvart ger mig en fin födelsedagspresent, eftersom jag offrar 45års festen för en kväll på Studan när vi tar oss an ÖSK.
Skönt, då står skåpet på sin rätta plats igen. Jag älskar På Spåret, vilket också bör märkas i min sunt pessimistisk/realistiska livsinställning. På senare tid har jag dock tillbringat alltförmånga lördagkvällar hos min TV-lösa flickvän. Så om jag börjar yra om slutspel och kvartsfinaler så vet ni vad det beror på.
Hoho, ordning på Torpet!

Vi får rigga bordsplaceringen på Jubileumsfesten så att "Optimisten" hamnar nära viss kulturpersonlighet.
Ghaaaa nu börjar säsongen.... Trodde jag hade förberett mig väl inför detta, men det känns redan obehagligt nervöst.
Jäpp, jag har hela hösten gått med mantrat: "förlängd förberedande försäsong"

Nu blir det jobbigt!

Det verkar bli lite jippo kring fredagsmatchen mot Vänersborg.
Farbrors farliga "F".... eller var det Karlfeldts?

Snart bara åtta timmar kvar till avslag!!! 6-2 till oss!!!
Jag är lite skeptisk inför kvällens match. Norrmannen och pensionären är ruggigt bra, frågan är vilken form de är i? Men mååålet är alltid två poäng, Sirius är ett toppengäng.
Bryngelsson är den som oroar mig mest. Pensionärerna tillför knappast något första matchen.

Farbrors farliga "F".... eller var det Karlfeldts?

Snart bara åtta timmar kvar till avslag!!! 6-2 till oss!!!

6-2??

Näe, 3-3 som bäst.... Huvva, ...... Jag minns att behållningen efter förra årets Premiärmatch (i Superallsvenskan) var att lokalisera Sveriges renaste Pizzeria till Flen(?). Jag har varsel om att det inte blir bättre ikväll.

Förare 4, Broberg 3, Mällinen 2! Man hade ju hoppats att alla dessa herrar för egen maskin skulle nosa på nio gjorda mål.

Om Laget får behålla hälsan, Mickel håller formern & våra anfallare gör lite mål så ...... Hörnskyttet har jag nästan gett upp. Motbevis efterlyses!
Usch... hade nästan förträngt den resan... Sånna förhoppningar vi hade då, när vi styrde kosan söderut. Vi borde haft en ljudinspelning av "på spåret" med oss på den resan.

Men jag har ändå svårt att hålla gubbighetens pessimism vid liv inför kvällen. Tycker vi kan så mycket mer än som visats hittils
Jag tror på 2-2
Känns oroväckande, men jag tror på vinst och 5-3 till våra hjältar. ;-)
Orakeljuryn har: 3-3, 6-2, 2-2, 5-3. Fler bud?
Då säger vi 4-3 då.
En och en halv timme kvar nu..... Känns riktigt nervöst det här... Men klockan 21 ikväll så står vi på fyra poäng!!
Dras med av den optimistiska andan här och tippar 3-1 till de goda!
8-3 Enkel seger
Måste skriva nåt mer kan inte stå på 13 inlägg inför kvällens match.
Solklar 6-4 vinst ikväll, inget snack om saken
Jävligt surt ida men det kommer ordna sig
Känns inte riktigt så nu.... Känns jävligt trist och bittert. Halva laget var tvärdöda... Fattar bara inte varför. Sämst, när det gäller det är vi!

Jävlig negativ nu, bara hoppas att en stor whisky får en på bättre humör. Men tankarna på att åka till Väners på söndag försvanns snabbt.

Fall hade inte ett rätt, Wassberg gick hem efter straffräddningen, Kapten syntes inte alls, inte heller Hellqvist, Klingborg, Wiberg... osv.... Äh, fan.. bara Mickel och Josse gjorde det dom skulle. Hur fan kan det bara bli så fel?

Och hur kan folk ramla så mycket? Jag menar, det är ju inte jag och Farbror som är ute på isen!!

Enda trösten är att det var ännu sämre i Katrineholm förra året. Nu hade vi i alla fall en bra halvtimme i andra halvlek.

Och Boltic var ju inte ens bra... undantaget baggen, Slyngelsson och målvakten. Försvaret var ju ett gäng stabbiga koner som vi borde åkt cirklar runt. FAN!
Synd, surt, tung osv...
Hoppas på bättring i fortsättningen, hoppas iallafall att spelarna går ut och ger 100% hädanefter.
Så går det om man är Siriussupporter och optimist, när ska ni lära er.
Fan att det ALLTID ska bli så här.
Målvakten heter Berggren och är landslagspelare... rätt vass kille.
Fy, vad motigt! Varför??
Det finns två inofficiella statistikkategorier där vi är i ohotoad ledning:
1. Oprovocerat rammel
2. Tackling av medspelare

Ständigt dessa "Varför??"
Tycker 2:a halvek är rätt bra ändå. Boltic hade inte mycket att komma med då. Matchen förlorades väl sista kvarten av 1:a då Mutlaget tilläts gå från 2-2 till 4-2 alldeles för enkelt. Hoppas Thalén får bra med speltid även när Werner är tillbaka. Han gjorde en hel del bra saker. Vi ska fan fixa det här - vi ger ALDRIG upp!!
Ja nog fasen är Berggren bra i boltic men landslaget lär han få vänta med, han spelar i fel lag
En bra målvakt ska ju som bekant ha tur.... men måste man ha sån tur att motståndarna missar öppet mål när man väl lurat bort honom.... eller att spelare får felskär och ramlar på väg fram i ett friläge??
Jag har lite kluvna känslor idag, mest negativt såklart, för förlorar man mot söderjumbon på hemmaplan ser det verkligen inte ljust ut. Å andra sidan tycker jag (till skillnad mot de flesta andra vad det verkar) att Sirius spelade riktigt bra. Frånsett minuterna 20-45 var Sirius klassen bättre än Boltic, och när Sirius forcerade i andra halvlek tycker jag att de spelade bandy på allvar för första gången den här säsongen. Bra fart under skridskorna, bra passningar, och jävligt mycket vilja. Att sedan Boltic har precis 100%ig utdelning i den andra halvleken, och att Sirius bjuder på hur många mål som helst med taffligt försvarsspel är ju tråkigt.

Tröttsamt att tjata på dåliga domare. Men ibland tröttnar man nästan på bandyn. I år gäller det ju tydligen att det blir straff vid alla former av försvarsspel i straffområdet. Hur då den randiga tomte-trojkan kan missa att blåsa när Klingborg blir hockeytacklad in i reklamskyltarna är helt obegripligt. Stewie Wonder hade gjort det bättre.
Enligt uppgift är Berggren uttagen till VM-truppen... Brukarn har en poäng i att domarna har släppt upp spelet nu när elitserien och "super"allsvenskan dragit igång... vilket ändå måste ses som positivt då det i början av transportsträckan var alldeles för underliga avblåsningar av olika slag. Vänersborg borta blir nog en hel del kamp och för hemmalaget kretsar mkt kring Wiselius som också han återuppstått dock något tidigare än fredricsson och lystad.

Jaha, det var kul för honom. För nog är han bättre än VSK, Edsbyn och SAIK målvakterna, men han får ju mer att göra....
Var det mycket halt på isen igår eftersom det fölls så mycket åt alla håll?
Varför får förresten lagen ha vita dräkter som liknar domarkostymerna? Lätt förvirrande stundtals.
Well, högst 2-3 tappade poäng de kommande tre matcherna. Annars kan man nog utgå ifrån att det blir torftigt en lång tid frammåt.

Nuvarande seriesystem har sina brister men det kommande systemet har helt andra brister. Jag har på känn att det kommer att bli vidrigt svårt att ta sig upp i högsta serien. Rimligen leder detta till att skillnaden mellan divisionerna blir än större. Det är brist på bandyspelare. Hur skall den sämre lagen komma värva/satsa om den knappt ens finns spelare så det räcker till högsta serien.

Gårdagsmatchen har fört magsurheten till nya höjder. Boltic borde väl rimligen heta "SK" så det blir uppenbart vad dom går för. Ola F glider runt och visar sitt långfinger för publiken. Hur får han sitt finger så brunt?

Nu skall underknappad minimera sitt mumlande & maximera sitt tysta lidande.
Vet inte om man ska skratta eller gråta åt att Tillberga snyter Väners på en pinne. Inför imponerande 250 på Rocklundas byggarbetsplats, undrar om parkeringen fortfarande är ett lerhål? Inte speciellt kul att ta sig dit numera. Hade annars funderingar på att åka och se Byn göra slarvsylta av VSK på lördag.
Vill RRR har biljett? Om bör han medtaga loafers alt. stövel av naturmaterial. Jag gråter eftersom mitt vad sprack på just matchens sista skott...
x17>> Krya på dig! Jag hade tänkt att åka & glo på söndag men det funkar nog inte. Lilla Karin är allt för ung för att behöva åka till the Land of the Loafers and noppig tubsocka.
ex17. Jag tar gärna en friplåt. Om Farbror vill med får han plats i bilen.
Ok RRR. Lägger ut en biljett i ditt namn, vid entren mot lerpölen.
Bistår ex17 med guidad tur, simultantolkning & som medlare vid kulturella konflikter?
Schysst, ex17.
Hoppas på en tuff match :-)
Går ut med mitt tips som e 3-5
Jag kör på 4-4
Känns osportsligt att tippa när det spelats 10 minuter, men jag tror oxå på delat pott! 3-3
Det känns inte bra om tillberga kan knipa en pinne borta mot boltic utan psykhaug i laget.
Wow ett spel mål av förare skönt
Pass av Virre, skön start!
Många hörnor utan mål :-(
Kan man misstänka att Förares mål kom på varianten. Det var hörna i samma minut.

Wasberg ser ut att ha knipit en straff!!!
Verkar som vänersborg ligger på rejält nu verkar ha missat en stralle eller wasberg rädda den säger vi utan att ha sett den
unts bevakning har vaknat
1-1 precis innan paus, satan.
Hoppas att man kämpar vidare nu i andra!
UNT SKRIVER: "Det kunde ha stått både 3-1 och 4-1 till Vänersborg efter den första halvleken med tanke på spelet. Men Sirius kämpar och sliter bra och visar en helt annan inställning än som var fallet hemma mot Boltic-Göta i onsdags."

Lite hopp ännu
10 ryssar på våran Josse!
jaaaaaaaaaaaaaaaa
blås av
sjuk vändning, häng i nu
JAAAAA!!!!!!!!!!!
Sirius HEJ!
Såååååååååååå jäääääääääääääävla sköööööööööööööööönt
Sjukt underbart!! En gammal hederlig "Siriuskvart" vände matchen!
Jäkligt skönt att Olle G fick näta också. Han har visat rätt inställning hela säsongen men inte riktigt fått till det - förrän nu!
Instämmer! Olle har krigat bra.

Lite gladare nu.....
I sanning en Siriuskvart!....lite gladare nu.
Mycket gladare. Nu tar vi Fosshaug och Broberg av bara farten
F*n vad starkt jobbat!
Mkt starkt och oerhört viktigt att slå väners borta. Det kan inte ha funnits med i kalkylen för de "mindre positiva" i detta forum.

RRR-> Skön bandyhelg!
Farbror-> Visste inte att herrn skulle besöka loafersland men säg till nästa gång...
ex17>> man måste ju smyga med dylika dåligheter.

"mindre positiv" är ett hedersmärke... kan vara ett förstadie till sk. Grinig Gubbe.

Ruskigt viktiga pinnar men detta till trots så är vi ju bara en skugga över kalkylen.... för nog hade ledningen skissat med 1-2 pinnar mot Mutic?
Ahh se där!!! Ja, jag tycker minsann det krävs ett förstadie innan man kvalat in till Grinig Gubbe. Minst ett par i klassen "mindre positiv" bör krävas. Men noggranna regler bör utformas och ses över, så man inte fattar förhastade beslut i sånna viktiga frågor.

Två poäng på två matcher var väl vad man kunde tänka sig innan. Däremot blev det omvända världen, men det kan man ju faktiskt stå ur med.

Josse glider snart ifrån Elvin i den interna skytteligan.
Josse gör en kanonsäsong hittills
Läs och njut:
http://www.ttela.se/index.asp?article=27685
Delikat!

Dax att ta ett första tummande på tysthetslöftet:

Säsongsprestationer:

"Presterat bättre än höga förväntningar"
Josse - Bättre, hetare & listigare än på länge
Pirre - Strålande i nya rollen
Fall - Klart nyttig men ibland lite väl djärv för ett gammalt hjärta
Wasberg - Imponerar!

"Men va f-n?":
Ubbe - Jobbar & sliter mycket bra men 5 mål?
Broberg - har inte fått upp farten
Jarmo - Ett mysterium

Mickel? Han bara är så här bra. Ingen överaskning men ett klart glädjeämne.

Kommentarer?
Å vad trevligt, jag följde upplösningen via WAP på tåget, och varenda gång jag uppdaterade på slutet hade Sirius gjort ett mål till! Första gången Sirius överraskat positivt under hela säsongen, och underbart att Josse hittat målformen. Senast var väl i slutet av säsongen 00/01 vill jag minnas.

Nu skulle jag bara önska att Sirius lyckas vinna en match med mer än uddamålet.
Jag tar gärna uddamålssegrar bara de blir just segrar.

FaRbror glömmer Gabrielsson som verkar vara på uppgång

och Werner som får ge fan i att vara skadad
Jo, min lista blev lite konstig på så sätt att det är relativt förväntningarna på de olika spelaren. Jag håller med om att Olle har krigat bra & Werner tycker jag har haft en fin-fin utveckling sedan han kom till Sirius.
Bara att skriva under på Farbrors funderingar. (Utom möjligen i mitt fall när det gäller Fall. För senast föll han alldeles för mycket och det skulle behövas ett fall framåt för att han inte ska falla ur ramen).

Uddamålssegrar är inte bra för hälsan... höll på att få hjärtinfarkt samt slå sönder datorn i söndags i väntan på slutsignalen. Dessutom klara symptom på musarm efter ca 60 klickande/minut.
Hellre uddamålssegrar än inga segrar alls förstås. Men som sagt, det är inte nyttigt för den mentala hälsan.
Vi får inte glömma att nämna/analysera lagets fantastiska förmåga att oprovocerad ramla och/eller tackla medspelare.

Det var viss tröst när vi en viss arena "helt utan rock" & kunde konstatera att även VSK & Byn bjöd på en hel del egenrammel. Dock utan att hots oss i statistiken!
Josse har tydligen, enligt säker källa, börjat puta med rumpan igen vid hörnorna.
Ah, det är putandet som har saknats i Sirius lagbygge. Tänk om han hade putat de senaste fem åren, då hade Sirius varit bland "de fem stora" idag!
Kan säkra källor bekräfta om det hjälper till ifall vi putar på läktaren ocks?
Jo, det skulle allt vara en syn för ögat!
Lite info är att Pelle F inte alls är ljumskskadad utan missade matchen mot Boltic pga andra skäl så jag tror han spelar.

Lite info är att Pelle F inte alls är ljumskskadad utan missade matchen mot Boltic pga andra skäl så jag tror han spelar.

"Andra skäl"; när det gäller den snubben så kan det innebära exakt vad som helst. Man vill ju ogärna spekulera. Host. Host.
Han kanske äntligen hamnat där han hör hemma??
Nån som ska äta o ta en bira innan på o´learys?
Förmodligen!
Jag tar tacksamt emot målrapporter ikväll.
Det verkar vara säkra 2 poäng som bärgades i afton. Jag får tacka för rapporter.
Jo, det var en säker vinst, men man kan inte direkt kalla den övertygande. Jag saknar verkligen förmågan att döda matcherna. Nu kom Tillberga iofs in i matchen tack vare en horribel straff, men horribla straffar måste man ju räkna med när det gäller allsvensk bandy år 2007. Och för övrigt, hur kan domarna tillåta sig att ha samma dräkter som ena laget? Borde inte någon tänkt till om en så självklar sak?

Men jaja, nu är tabellen hemskt fin, med Sirius som tvåa. ÖSK på fredag blir en rysare, men det är en annan historia.
Känns rätt behagligt nu, med lite avstånd till det obehagliga nedre strecket. En stabil insats, men det är fan att vi ska missa så många frilägen!!

Tillberga var oväntat tama. Bara Sami Sarri var sitt vanliga tokfula jag. Psykhaug viftade lite med klubban på slutet, men åkte annars mest runt och gnällde.

Och putandet hjälpte!! När vi både putade och tryckte (alltså kring en tänkte bandyklubba) så satt bollen på hörna. Mer putande från Västra mot ÖSK på fredag, så är segern grejad.
Bra utgångsläge som vissa "optimister" omnämner ovan. ÖSK är ett lag med ett par bra fartspelare som blåsvart får se upp med.. EN seger mot ÖSK och man har etablerat en stabil plats bland top 4...
Brukarn: Ja, redan under ananndagsmatchen förvånades jag och en kompis över att domarna hade så lika dräkter som TIllberga, man kan tycka att dom borde lärt sig, och skickat med andra dräkter den här gången!?
Skön seger. Bara att instämma i att Sirius har stora problem att "döda" matcherna. Nu är det bara att ladda för Örebromatchen.
Trevlig läsning:

1 Broberg/Söde 3 2 1 0 27-9 8
2 Sirius 3 2 0 1 17-16 6
3 Motala 3 1 1 1 12-18 6
4 Örebro SK 3 1 2 0 16-11 5
5 Boltic/Göta 3 2 0 1 17-15 4
6 Vänersborg 3 0 2 1 13-14 4
7 Ljusdal 3 0 1 2 13-25 2
8 Tillberga 3 0 1 2 13-20 1
Någon som vet varför det blev ett så långt avbrott i matchen. De kan väl inte ha diskuterat regnet??? Det verkar inte rimligt...

Örebro sport i morgon...
Jag tror det hade att göra med Pirres utvisning i samband med straffen.
Fick höra att ev omspel omnämnts gällande Pierres utvisning, någon som kan bekräfta?
Tydligen spelade Sirius med 12 man ett tag när Pirre kom in från utvisningen (Pirre hade personligt straff eftersom straffen satt).

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=287001
Ungefär vid den här tiden ifjol skulle Sirius spela kval till Svenska Cupen mot något division I lag. Förvisso hade Sirius en del tunga matcher i benen men resultatet blev osmickrande.

Inte någon grad av underskattning får finnas på kartan. Örebro kommer att bli en obehaglig uppgift.

Man kan inte låta bli att undra hur det kommer sig att Ljusdal lyckas ta hit en näve ryssar utan att knäcka ekonomin. Finns det kanske någon koppling till vad man "bjussar" Dynamo på i samband med World Cup?
Man undrar också hur de spelare som faktiskt gjort ett riktigt bra jobb hittills känner sig. Jag tror Ljusdal bygger för att göra en Katrineholm.
"- Vi vill ha omspel av matchen. Men jag tror ärligt talat inte att det kommer att hända någonting, säger TB:s sportchef Peder lönn.
I stället ser han protesten mera som en pedagogisk åtgärd.
- Om ingen påtalar när de gör fel lär de sig aldrig. Vi får inte låta domarna glida runt i den bubbla som de ibland försöker vara i, säger Lönn."

Lärarmums
öl innan match på alexander ikväll någon?
Jag kommer men kör bil så nån öl blir det inte. Kaffe
Kaffe går utmärkt :)
Ska försöka hinna med det.
Och jag tänker dessutom äta en bit där.
Tackar för svaret angående avbrottet i matchen. Märligt att domarna inte kunde ta snabbare beslut i ärendet.

Nä, nu laddar jag för matchen i kväll. :-)
Så, hur var matchen idag? Ser på textis att vi låg under med både 0-2 och 1-3. Bra resultat i övrigt.
Sirius hade lite jobbigt i första när Örebro låg högt i banan. Sen tycker jag Sirius tar över mer och mer i andra och var riktigt nära att avgöra på hörna 89:e minuten. Nöjd med poängen i vilket fall. Riktigt bra kämpatakter i årets Siriusupplaga.

Dessutom har Josse ökat i värde- numera går det typ 20 ryssar på våran Josse
Så klart.... Josse-index når nya höjder. Instämmer i stort men varför kämpar vi bara i en halvlek? Förutom tokräddningen på Pirres (?) hörna så skapar vi (som jag minns) inte så värst mycket som är riktigt hett.

Jarmo tog ett skär framåt!
Herr Å påminde om att man i Superallsvenskan har totalt 100pts att spela om. Antag att Broberg sopar rent & tar 23 pinnar. Då finns det 77 pinnar kvar att fördela på sju lag, det vill säga 11 i snitt.

Alltså borde man ofta hamna som femma på 11 pts. Vi har försvisso en del poäng med det är ruskigt långt till säker mark. KÄMPA!
Det var länge sedan vi hade en Orakeltävling! Vågar vi ta en giss på Blåsvarts totala poängskörd?

Motala (b), 0.40
Motala (h), 0.80
Örebro (b), 0.70
Vänersborg (h), 0.70
Broberg (b), 0.40
Ljusdal (h), 0.90
Boltic (b), 0.80
------------------------------------------
Summa: 4.7 pts = Klar risk för en femteplats. Huvva!
Bra med en pinne men första var oroväckande likt Bolticmatchen. Skönt att se att Jarmo börjar röra på sig. Även Hellqvist har börjat röra sig (och skjuta! träffa målet nästa gång....) och Ubbe gjorde väl sin bästa match i andra. Bra att även andra än Werner och Wiberg vågar skjuta.
inställt ida
Jaha... hur ska man nu tillbringa eftermiddagen?

Tillberga ser ut att få rejält med pisk i alla fall. Men viktigaste matchen är ikväll, i Söderhamn. Lite kul att se att Burman än en gång rör på sig från Villa och nu dyker upp i Vänersborg!
Hoppas att Sirius får extraresan ned till Motala betald. Fan, har de inga vindskydd nere på östgötaslätten.
"Psyko-Pelle" håller stilen och röjde rejält i Örebro enligt Aftonbladets nätbilaga. Avstängning väntar och nu kan man väl räkna Tillberga som ur.
[link=http://www.na.se/naplayer/fakeframeset.aspx?id=762]film på Fosshaugs spektakel[/link]
Haha, han kastade upp ÖSKarnas skridskoskydd på taket! Det är ett moget sätt att lösa konflikter på!
Japp, det där med skydden var moget & roligt!
ser ut som karln vet att han filmas och vill göra skandal? underligt, ok att tända till vid situationen men att sedan rasa i ett par minuter verkar bara patetiskt.
Tragiskt att bete sig som en 14-åring när man är 41. Men å andra sidan kanske han bara har problem med vilken ordning siffrorna i åldern står i.... i så fall finns det hopp, han kommer att bete sig som en 24-åring redan nästa säsong :)
Bra teori! Fast i och för sig borde han ha betett sig som en 93-åring ungefär då han smiskade bybor för ett par år sedan.
Bortaresor??

m>> Glöm aldrig "En apelsin med ett urverk" (eller vad originaltiteln nu var...) eller Den Onda Nacknypargubben. Pensionärer är ett lömskt släkte.
Farbror, tur att vi ungdomar har långt kvar till pensionärsstadiet.
Så sant! "Närmare 30 än 25"
Två saker kan man lita på i bandy. Fosshaug och VSKs "supportrar".
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=288651
Man blir lite fundersam när det i Villa talas om att Micke Arvidsson tränar för att fylla ut truppen vid behov... Samtidigt skickar man Burra till Vänersborg !!??!!
Micke Arvidsson... Är han månne barnbarn till den Micke Arvidsson som kamperade samman med Christer Kjellqvist, innan den senare kom till oss, som kanske den bästa värvningen ever?
Christer Kjellqvist! Man börjar drömma.... Det sägs att klubbens samlade spelarlöner skulle räcka till knappt två-tre "Edsbynlöner". Det dröjer nog innan vi kan göra en värvning som smyger in på Top 5-listan över klubbens bästa värvningar (Fredin, Kjellqvist, Lomanov,...??).
Nej tyvärr, det är densamme.....
äldre än Fosshaug, ja han är äldre än Fosshaug, äldre än Fosshaug, ja han är äldre än Fosshaug
Det finns många gamla goda "skrönor" om betalningen till Kjellqvist.... Det var bättre förr.... eller i varje fall enklare!!

Men man undrar ju lite vad som händer i Villa. Burra måste gjort sig ruskigt osams med nämnde Arvidsson.... eller blivit ruskigt sunkig sen säsongen startade, då har uppenbarligen tog en plats. Å andra sidan motsägs det av att han lär varit bra på Vänersborgs träningar.

Eftersom det visat sig lyckosamt att tippa oavgjort tror jag på 4-4 ikväll. Skulle jag tippat något annat, vilket jag givetvis inte gör, eftersom man inte ska bryta en god trend, så hade jag sagt 5-3 till blåsvart, men som sagt, det säger jag inte.
Arvidsson sa väl att de lånade ut Burman till Väners för att han hoppades att de skulle hänga kvar för derbynas skull. Men sen ångrade han sig när det blev en sån sjukstuga i Villa.
Dålig Karma! Mitt tips blir 3-5.
Mitt tips:
Ännu sämre 1-6, mental kallops
För i helvete... Vi vinner med 3-2. Mediokert spel, sjukt spännande.
Eventuella poäng kommer självklart på hur bra vi putar och kramar! Dålig putning = 0 poäng. Bra putning = 2 pinnar
Missar 1:a halvlek i kväll vilket är ett gott tecken. Senast det skedde var mot Boltic förra året då Sirius vände till 5-4.
En timme och 15 minuter kvar... börjar kännas lite nervöst nu. Kommer att vara helt nöjd med två pinnar på två möten mot Motala.
1-0. Kul! Jubel i Strasbourg...
Sanslöst bra med 5-0 efter 34 min! Vågar man tro på rapporteringen från svenskbandy.se? I så fall har Förare lyckats med konststycket att göra 2 spelmål i samma matchminut. Fantastiskt!
Verkar dock råda vissa tveksamheter om rapporteringen, både svt text och unt:s direktrapportering säger 4-0. Synd, men 4-0 får väl duga det med...
Eller 5-0 efter att Broberg stänkt in sitt andra för kvällen.
Men efter 5-0 slutade blåsvart att kämpa och Örebro skottade betydligt bättre på en ospelbar is. Tack och lov höll Wasberg och stolpen emot, så vi hade 5-2 med in när isen plogats igen.

Då kändes det tryggare även om 3:an slank in också. Men en undran kom över oss i bilen mot Knivsta. Måste det vara så att när Viktor och Ubbe är bra, då försvinner Mikkel och Wiberg? (Samt då givetvis tvärt om).
Bäst när det gäller!
Bra jobbat blåsvart!

garligur: Örebro skottade tydligen illa i Västerås men Motala verkade ju hyfsade på att skotta.
Intressant matchlogg från svenskbandy.se
en hörna och en utvisning efter matchslut

http://www.svenskbandy.se/result.aspx?t=l&WCU=1888851

Jaja... Örebro-Motala.... jävla radiosignalister... whatever... Södercrap!!!
Reviderat Siriusindex:

Motala (b), 0.50
Örebro (b), 0.70
Ljusdal (h), 0.90
Broberg (b), 0.40
Vänersborg (h), 0.60
Boltic (b), 0.80
Summa: 3.9 pts dvs 12.9 pts när allt är klart
Jag som följer via svt:s web-pling tycker inte om när Sirius går från 6-0 i paus till 5-2 i början av andra.
Sutra>> det är verkligen slitigt med minusmål!
Å andra sidan är inte "vår egen" matchrapportering så mycket bättre. Ljusdalsledningen med 3-1, blev på några sekunder 2-3 i baken....
Då kör vi Blåsvart!!!
Blir tufft men hoppas på en poäng.
Det kan man väl kalla en någorlunda hygglig start med 2-0 efter 6 min.
Målrikt.1-3 redan
Läckert!!
Ser ut som om vi är ordentligt tillbakatryckta.
Telefonrapport från Motala: Sirius drar på sig klara men dumma utvisningar. På det hela taget skapar vi bra press genom att lyfta på Motalas skakiga vänsterback. Vår telefonist på läktaren är (huvva!!!) segerviss.....
Går det åt helvete kan vi i alla fall konstatera att vi är serieledare i halvtid!!
Eller inte.... missade att Broberg kvitterat i slutet på 1:A
Konstigt att man alltid är mer nervös när Sirius leder..
Ja, det är mycket lättare de gånger mot ex Sandviken, när man är i rejält underläge. Det känns inte alls lika påfrestande.
kämpa på svart o blå
Trevligt... Motala utvisning i 73;E... och vi har en straff till godo... enligt UNT
Just nu är vi serieledare igen!!!
Kämpa på svart och blå
Det här är hälsovådligt. Förr eller senare kommer infarkten pga Sirius
Jävlar... för mycket kvar!!!!
Fast jag ser helst att Broberg vänder så är glappet till kval större.
serieledare nä du nillson nu börjar du bli en tjoande ungdom farbror ta tag i det här
Går det mot förmodan illa nu så e det på spåret i ett år för dig
Blåååås av
Usch, många Motalahörnor nu
Så jääääääääävla sjysst!!!!!!!!!!
jupps !
Härligt! Motala har blivit en drömmotståndare. Väntar med spänning på uppdatering av Farbrors siriusindex.
Vilken kämpainsats! Härligt blå-svart!

Tabellen ser ju ganska fin ut måste jag säga.. Kan det inte räcka med seriespel nu?
så jävla skönt serieledning för första gången sen jag vet inte när ( i högsta serien)
Reviderat Siriusindex:

Örebro (b), 0.80
Ljusdal (h), 1.00
Broberg (b), 0.50
Vänersborg (h), 0.80
Boltic (b), 0.80
Summa: 3.9 pts dvs 14.9 (+1.5) pts när allt är klart
Det är inte ett uttryck för optimism utan rena fakta & sund hyfs: Se nu till att bli tilltalade Herr Serieledare de kommande veckorna. Detvar som sagt ett tag sedan vi låg överst i en serie som inte var Din I
SÅ JÄVLA UNDERBART!
Skönt att kolla texttv sid 346 och se vilka som är i TOPP!!!!!!
Farbror, ödmjukhet är en dygd.... det kan gå fort utför för herr Serieledare också...

Men just nu är det bara såååååååå jääääääääävla skööööööönt!
Åh så skönt
Så sant!!! Siriusindex inger visst hopp, 11 pinnar borde räcka till kval. Allt skall ha sina rätta proportioner men ikväll är det Herr Serieledare, om jag får be!
Tack ;-)
Serieledare... det är inget man är van att tala om förutom i div 1 sammanhang. Det känns riktigt bra, nästan overkligt. Underbar början på superallsvenskan Sirius!
Otroligt skön 40-års present, tack Sirius Bandy!
Skönt att läsa tabellen i morse
Grattis då, gubbe!! Välkommen på rätt sida sträcket!

Som svar på Farbrors undring så var det faktiskt inte så väldigt länge sedan Sirius senast ledde en serie som inte hette div 1. Närmare bestämt 99/00 då vi ledde fortsättningsallsvenskan efter 3-4 omgångar (efter tre raka segrar i upptakten mot KSK, Villa och Kungälv). Dock känns det här bra mycket roligare!

Och det är ju sista gången någonsin Superallsvenskan spelas. Jag kommer att sakna den serien.
Tack Brukarn!

Superallsvenskan är en bra konstruktion. Betydligt mer intressant än elitserien.
Grattis RRR!
tackar :-)
Jaha. En klassisk andrahalvlek då. 5-3 med 20 kvar och torsk med 7-6. Slutet av serien ser ju ut att bli rätt spännande. Problemet är bara att jag hatar ordet spännande i det här fallet.

Brobban 12
Sirius 11
Kextown 10
Väners 10
Motala 8
BK Dansband 8
Byket 0

Uschiamej!
Hmm, trist vändning i 2:a halvlek.

Positivt1: övriga resultat gick rätt väg.
Postivt2: nästa match söndag 13.15!!!
Spelet totalt bortblåst i andra, föll ihop som ett korthus, ingen jobbade utan väntade på att nån annan skulle ta skiten, onödiga utvisningar och allmän villervalla.
Och allt började med att Fluff och Kniv-Jonas började sjunga "SM-guld".....
Känns fortfarande bistert idag, och det är svårt att glädjas över solsken och ledig lördag....

Skulle hellre åka tillbaks till Örebro och klippa av trådarna i deras belysning!!! Det ursäktar givetvis inte blåsvarts usla andra halvlek, men två mål var direkta skördar över boll-i-lamporna-snabbt-frislag-hinner-inte-ställa-om syndromet.

Satan, vilken usel match. Varför bjuder vi in lag som Boltic & Örebro i kampen om okval? Jag tycker nog att första halvlek var ganska skral den oxå. Hade vi inte haft bra hörnskytte så......

Sittstrejk på söndag! Om det inte blir full pott mot Ljusdal så flyttar jag sittstrejken till hemmasoffan. Blä!
Varför får jag aldrig se en bra bandymatch? Laget verkar spela helt OK och vinna när ingen ser dem?
Jaha dags att glömma den bittra fredagen o se fram emot en ny match. Seger idag o det ser bra ut tippar klara 14-3 med gardering för 7-2 kämpa på svart o blå.
Eftersom min fina svit med oavgjorda tips sprack, så ger jag upp den. Lämnar också gubbgnället hemma och tippar 5-2!!

Samtidigt lovar jag att klappa till den som tar upp ramsan "SM-guld, SM-guld, SM-guld" om vi är i ledning. Samma sak gäller "Ljusdal åker ur i år".
Två underbart sköna poäng i en riktig skitmatch. Hade varit fullt nöjd med oavgjort, eftersom blåsvart valde att bara spela bandy i matchens första 15 minuter.

Efter målet i baken blev det dock lite bättre fart, men målen var slumpmål efter returer och strul.

Fan, vi måste sätta chanserna. Det håller inte att missa frilägen eller straffar i match efter match efter match...

Men två poäng, och nu kan Ljusdal säga hej då till allsvenskan.
Tretton viktiga pinnar borde betyda 40%+ att landa på en 4:e plats.
Reviderat Siriusindex:

Broberg Sirius 63% 13% 25%
Motala Örebro 63% 13% 25%
Vänersborg Boltic 57% 14% 29%
Ljusdal Tillberga 33% 17% 50%
Motala Broberg 50% 17% 33%
Sirius Vänersborg 29% 14% 57%
Tillberga Boltic 50% 17% 33%
Örebro Ljusdal 57% 14% 29%
Broberg Örebro 63% 13% 25%
Boltic Sirius 43% 14% 43%
Vänersborg Tillberga 63% 13% 25%
Ljusdal Motala 25% 13% 63%

Broberg 12 16
Sirius 13 15
Motala 10 14
Örebro 10 13
Ljusdal 4 6
Tillberga 7 10
Vänersborg 12 16
Boltic 8 11
Lag, pts efter 8 omgångar, pts efter 11 omgångar
Mycket procent där....

Mycket viktig match på onsdag. Hoppas att Broberg inte hämtat sig från sin avgrundsdjupa svacka, två torsk mot Väners, en knapp vinst mot Boltic och stortorsk mot Tillis är inte direkt nåt som imponerar. Hoppas att IKS kan spela skit och vinna på onsdag. Nån som ska upp?
Nix, jag är förvisad till London på möte.

not: det är "pyttemjuks" förbaskade Excel som inte kan plussa procent.
Tyvärr måste jag stå i en replokal... Räknar med att Kniv-Jonas skickar SMS under andra halvlek.

Någon som tänker dyka upp på Saluhallen på fredag på "förfirandet"? Jag har bokat in mig.
jepp, jag ska kicka off.
Inbokad!
Hygglig matchstart. Broberg drar på sig utvisningar
Två lika i halvtid är jag mycket nöjd med!
snart får bästa västra skytten ta straffarna kan inte bli sämre iaf
Det är då fan att vi ska missa frilägen och straffar!!! Sen må domarn ha varit hur dålig han vill!!!
Motala Broberg 50% 17% 33%
Sirius Vänersborg 29% 14% 57%
Tillberga Boltic 50% 17% 33%
Örebro Ljusdal 67% 11% 22%
Broberg Örebro 57% 14% 29%
Boltic Sirius 43% 14% 43%
Vänersborg Tillberga 63% 13% 25%
Ljusdal Motala 22% 11% 67%

Broberg 12 16
Sirius 13 15
Motala 10 15
Örebro 10 12
Ljusdal 4 5
Tillberga 7 11
Vänersborg 12 17
Boltic 8 10
Lag, pts efter 8:e, pts efter 11:e

Avgör! Inte ens ett avsågat Boltic känns som en hanterbar räddningsplanaka. Huvva!
Avslutningen känns aningen läskig, Väners är sannerligen svårspelade, och ett Boltic med kniven mot strupen i sista känns också svårt. Vi får verkligen hoppas att Broberg hittat formen och gör sitt jobb mot ÖSK och Motala.
Nu när vi inte kan åka ur direkt, så känns det bättre att blicka uppåt. Det är jobbigt att behöva hålla på Tillberga i morgon, men en seger för Tillis innebär att vi åker till Karlstad för att möta ett lag som redan åkt ur. Å andra sidan gillar jag inte Boltic heller, så.... Men man kan ju hålla på kvalmotståndarna förståss

å andra sidan hoppas jag vi ska slippa bekymmra oss om den matchen och i stället fira blåsvarts födelsedag med en seger... Jag dristar mig till att redan nu tippa 4-2!
Har Garligur börjat "tulla" på bubbeldrickan? Är det en profetia om att snarast titta på 42 avsnitt av "ni-vet-vad"?
Ja men man ska aldrig ändra ett vinnande koncept.

Jag tippade oavgjort alla matcherna när vi vann fem raka. Sen kände jag mig tvingad att bryta trenden när förlusten kom, och ändrade till vinst mot Ljusdal. Således håller jag kvar vid detta och tippar vinst igen mot Väners.

(Tippade inget resultat mot Broberg, då jag hade dåliga vibbar).
Blir riktigt tufft i kväll men tippar att Sirius fixar detta med en 4-3 seger. Med tanke på 100-årsfirandet bör Josse få avgöra eftersom han är äldst i truppen.
Då lär det väl snarare vara Elvin som blir matchhjälte?
Jag tror på Josse. Bara det putas och kramas ordentligt, så löser det sig.
Mindre än fem timmar kvar till avslag... Börjar känna spänningen... Vore så skönt att ha det klart ikväll!!!!!
såja!
vinst mot boltic/göta och en del flyt så blir det s*g***;)
Just ikväll är det tillåtet att skriva ut orden ovan.... SM-guld, SM-guld, SM-guld.... Visserligen tror jag inte på det, men det kommer att bli så in i helvete skönt att titta på åttondelen. Bara njuta och se allt som en bonus!!!

Vet inte om man ska gnälla en sån här dag, men nog kändes det som det hade varit läge för taktikbyte i halvtid!!?? Eller är våra tränare så säkra på Pirres försvarsmur? Hade velat se ett motvapen mot Vänersborgs höga press, men det kom aldrig.

Men det räckte ändå och just nu känns allt bara så underbart härligt blåsvart!!!!
Väldigt skönt att gå in på goalwire och konstatera att vi vann. Det får inte direkt snuvan och halsontet att försvinna här uppe i Åre men det lindrar en hel del. Guldet blir väl en smal sak nu. Vi fyller ju trots allt 100 år.

Martin
Nån som vet vilken tiden elitserie lagen väljer motstånd, och om det sänds på radion.
Förmodligen direkt efter matchernas slut, vid 15.00.

I och med att Hammarby garanterat slår Falun så blir de fyra lagen på nedre halvan Vetlanda, Bollnäs, Villa och Falun.

Om Bollnäs tar Vetlanda hemma väljer man först. Villa förlorar mot Byn och väljer trea. Falun är redan dyngsist.

Kontentan av detta blir att vi väljs först, trots att vi kanske vinner Superallsvenskan. Bollnäs väljer bort Broberg (trots ekonomin i den matchen) och räknar övriga lag som jämna. De har ju traditionenligt alltid klappat till oss och resan blir dessutom mycket kortare.

Resan till Bollnäs blir då betydligt kortare för oss som vill på bortamatch på fredag, men motståndet tuffare.

Vetlanda väljer sen Vänersborg där dom vunnit enkelt. Villa tar Motala och Broberg får möta Falun.

Tar Vetlanda poäng i Bollnäs tror jag ändå vi får möta Giffarna. Vetlanda tar ändå Vänersborg och så blir ändå resonemanget som ovan.

Förbered er på en Bollnäsresa på fredag! Jag är på!!

Jag tror att Bollnäs mycket väl kan välja ett knackigt Broberg (säg 20% chans) & i så fall tror jag fktiskt att vi får Falun! Villa väljer Väners & Vetlanda väljer Motala. Så det så!
Jag tror inte Bollnäs vill ha ett hälsingederby mot ett Broberg som i så fall har allt att vinna. Bollnäs-Sirius ligger nog nära till hands. Om drygt 2 timmar vet vi vad som väntar.
Jupp, VePe Norra är det naturliga alternativet men när nu Garligur har slagit an den optimistiska tonen så....
Så behöver man inte vänta på "lottningen" i radio. Bollnäs tränare sa direkt efter matchen att det blir Sirius. En resa till Bollnäs på fredag således!
Jupp ska bli skönt att se vp när vi slår ut dom tippar 5-3 hemma virre 2 mickel 2 ubbe 1. Borta torskar vi med 7-5 men går således vidare med mer mål på borta is. Borta sätter roos 2 hörner förare 1 hörn variant sen får hellqvist o wiberg göra ett varsit. Kom ihåg var ni såg det först.
Klar Buster-klass! Först slår vi ut VePe norra & sedan får De Onda från Loaferlunda ett tidigt sommarlov.
Bollnäs bör kanske inte känna sig helt klara, det var trots allt inte så långt borta med en IKS seger i första matchen i höstas och Sirius har närmat sig de fula orangeblå. Jag tippar en seger på onsdag 4-3 men tyvärr en torsk på fredag efter förlängning 5-3 till de onda.
Farbror, intresserad av mer underhållning på byggarbetsplatsen?
x17>> Visst, jag räknar kallt med att Loafer SK väljer fel inför kvarten & bjuder in oss.