Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Falkenberg borta

Nästa bortamatch på tur är Falkenberg måndagen 28/4. Kanske inte den lättaste matchen att komma iväg på, men jag är där! Hoppas på uppslutning från Skåne- och Göteborgssektionerna iallafall.

Resinfo Göteborg: Bästa tåget går 17.10, framme i Falkenberg 18.07. Man bör även hinna med tåget 17.40 från Götet, framme i Falkenberg 18.38. Tåg hem går 21.20, lite bråttom, men man hinner.

Resinfo Malmö: Allmänna kommunikationer suger, går inte att ta sig hem efter matchen. Fixa egen bil.
Stabilt att du agerar reseledare åt folk på andra orter Bruk.
Det brukar sägas att Falkenbergs IP är otroligt trevlig. Det är inte sant. Arenan suger verkligen. Men byn är riktigt trevlig! Ha det så trevligt, önskar jag kunde hänga med, men tisdagkvällar är inte optimalt för småbarnsföräldrar.
Brukarn <<< jag jobbar den dagen så jag kommer tyvärr inte att kunnat ta mig till Falkenberg. Trodde jag var ledig men så är icke fallet.

Det brukar sägas att Falkenbergs IP är otroligt trevlig. Det är inte sant. Arenan suger verkligen. Men byn är riktigt trevlig! Ha det så trevligt, önskar jag kunde hänga med, men tisdagkvällar är inte optimalt för småbarnsföräldrar.

Måndagar då? Som väl är mer relevant...;-)
Är det någon mer än jag som är bosatt i Malmö och skulle vilja åka? Jag kan eventuellt fixa med bil men det blir lite dyrt att åka själv.
Jag åker. Kan ta bil om fler är på från UA
Erlingmark: Falkenberg saknas i bortaguiden, kanske dags for en uppdatering?
Jag måste ju åka till Falkenberg för att kunna skriva om Falkenberg. Men till nästa säsong kommer FFF att finnas i bortaguiden!
Jag är möjligtvis intresserad av en resa med bil från U-a. Jag är ledig på måndagen men ska dock upp och jobba på tisdag ganska tidigt.. Ska det bli någon form av ekonomi i det hela skulle det ju vara bra att vara typ 4 eller 5 i en bil också. Det är väl typ 120 mil tor. 6-7 timmars körtid. Man borde alltså åka måndag förmiddag och är nog hemma vid 3-4 på morgonkvisten.

Min bil är nog dock inte att räkna med. Trasigt avgassystem..
Trevlig tur, men tyvärr som sagt.
Dags att väcka den här tråden till liv. Blir det någon mer som kommer? Jag är tillgänglig för en öl eller två ett par timmar innan matchen.
Jag både kan och vill åka och glo på matchen, tror jag. Så här på löningsdagen känner jag mig alltid obefogat optimistisk till vad jag har råd med. Men att följa Sirius är ju ett ädelt syfte och ett gott ändamål att spendera pengar på. Alias, har du någon uppfattning på en höft om vad notan skulle landa på om vi blev några stycken som delar bil? Finns det öht plats kvar i bilen? Dessvärre har jag inget körkort dock.. känns lite fult att parasitera på de som har det. ~45 mil x 2 är ju ingenting man viftar bort..
Det är ju som sagt ca 120 mil tor. Det innebär en soppakostnad på mellan 1000 och 1500 beronde på hur törstig bil man åker med. Vad har Alias för bil? Jag har körkort men som sagt inte mycket till bil. Kan iofs undersöka om jag kan låna. En femhundring per näsa kanske skulle kunna kännas överkomligt även om det skulle vara trevligt med en fjärde näsa att splitta på! Blir vi 4 pers i en snål bil landar vi ju på 250 spänn per skalle och då är det ju inget snack! Iofs borde kanske den vars bil vi åker med få lite extra med tanke på övrigt slitage och så.
Jag kan vara med och sponsra ett dylikt arrangemang men kan tyvärr inte åka då jag sitter i jävla möten hela måndagen
Sitter här, nyss hemkommen från Norge, med Sirius-abstinens. Behöver ni en 4:e gubbe kanske jag hakar på (beroende på tid för avresa-hemresa)

PS. Har körkort
Stort credd för er som åker och ni som kan, ta chansen. Sitter också här med stor Sirius-abstinens men tyvärr har jag inte tid att åka. Hoppas ni får tillfälle att sjunga "Farväl Falkenberg" på hemresan. Hojta rejält!
Jag kastar med lite mer eftertanke tyvärr in handduken. Jag ska upp kl 6 för att åka till jobbet på tisdag så det är faktiskt inte hållbart för mig att komma hem kl 04 då mitt jobb trots allt kräver en del skärpa och sinnesnärvaro.. Hoppas jag inte sabbar för någon.
Jimmy din gamla alika, vilken tid åker du? Jag är ruskigt sugen på att åka till Falkenberg men måste lösa barnvaktsfrågan.....
// 10 av 10
Nagon som vet nagot om radioreferat?
officiella fortsätter intervjua motståndarprofiler. den här gången (den trevlige) ricardo penella http://siriusfotboll.se/index.php?page=12&m=&team=1&news=1226
Usch, det börjar bli nervöst inför matchen, avskyr bortamatcher mot [på pappret] "sämre" lag. Tippar 1-1 igen, garderar med 1-0.
Jag tippar 1-2, precis som ADVVOS.
Är det nån som vet någon speciell anledning till att Antou inte ens varit uttagen i truppen dom senaste matcherna plus mot Falken?
Fernberg har tagits med i truppen sen senast men vem var det som försvann?
ingen. dom åker med en extra man på längre bortaresor för säkerhets skull (sjukdom, etc).

Jag tippar 1-2, precis som ADVVOS.

Precis som jag också gjorde. Mål av Ante och AG.
gaffa: Varför har inte Antou varit med i truppen alls dom här tre omgångarna?
3-1 till blåsvart. Instämmer i dogstars fråga och undrar efter radiosändningar.
Ytterligare en här som undrar om radioreferat eftersom jag måste sitta kvar och jobba kväll. :-(
antou var med i truppen mot degerfors och kom också in i stället för gerndt sista tio. att han inte är med nu bottnar i vår nya konkurrenssituation - mille väljer just nu elon, hoch och gerndt före antou.
Radiosändning vore önskvärt, men enligt P4 Hallands tablå kommer det bara vara fokus på Allsvensk-fotboll. Lutar alltså åt att det blir en kväll med Unt's rapporteringar och Svenskfotboll Livescore.
Om det mot förmodan sänds något från matchen, säg till!
Uppställning:

Sirius:
Målvakt: Milan Barjaktarevic.
Backar: Erik Tengroth, Mikael Nordh, Gustaf Segerström, Love Lidström.
Mittfältare: Martin Ekström, Pierre Gallo, Andreas Eriksson, Mani Tourang.
Anfallare: Daniel Hoch, Alexander Gerndt.

En offensiv uppställning alltså. Vågat, men håller Hoch i 90 minuter? Antar att han bara spelar första, och sedan in med Fredrik Olsson i andra?
Schyst elva!
Mittfältet som det är nu är så jag vill ha det som ordinarie, ibland Olsson istället, beroende på motstånd.

Om Hochen håller i 90 min? Troligen inte, men han har iaf fått upp flåset på träningarna och sätt rätt bra ut. Men en kvalificerad gissning är att han kommer bytas ut senare mot någon annan, kanske mot lite ny energi - typ Elon.

Kör hårt nu!
Spelar ingen roll om hochen inte e 100% han ska spela, är den klart bästa målskytten vi har. O skönt att slippa se oss spela med en anfallare, spelar ingen roll om vi ändå är bra framåt med en anfallare det är trist tråkigt och esk.
Gerndt saknar tyngd för att vara ensam på topp. Det ska bli spännande att läsa hur de fungerar ihop.
det är då för jäkligt att man inte ens kan höra matchen.
Då blir det text-TV sidan 377. :-/

http://www.svt.se/svttext/web/pages/377.html
Milan räddade straff till hörna. :D
Milan, Sveriges bästa allsvenska tredjemålvakt!
Men fan!!! 1-0 till Falken p.g.a målvaktstabbe, så...
aj aj aj! 2-0
2-0 vad i helvete!
Nu gäller det att ösa och visa moral. Kom igen nu gubbar!
Sådärja, reducerat.
Nu fortsätter vi i andra halvlek, än är det inte kört!
Absolut inte kört, men jag undrar vad Milan har käkat idag
Amazing Gallo! :D
Ge oss filmklipp senare, gaffa. =)
Gallo gjorde en Tighe. :) Hoppas Sirius kan hålla Joel Johansson i andra och gärna dra in en boll till eller tre.
Va fan stängde dom av kommentarer på UNT:s liverapportering?
Bigbadda: de gör så i halvtid. Kommer igång sen.
I andra halvlek vill jag åtminstone ha ett skott i boxen.
fan nu tar Tengil insparkarna också..
Fan, Milan verkar inte varit någe vidare...
På tok för dåligt att ha så lite skott mot Falken, inte ett enda skott på mål i boxen och då blir det inte så många mål heller... Man kan bara gör ett "Tighe-mål" per match.
Surt... Riktigt trist.
suck...
Åh, denna smärta!
Vi har tre skott på mål, samtliga från c:a 40 meters håll, hur fan ska vi då kunna göra mål? Det funkade en gång.

Tagga till nu, Hoch & co... *saknar Olle*
Varför gör inte Mille nått? Sitter han bara å glor eller? Ut med Love, in med Petter och Elon och allt FRAMÅT, 3-4-3. Är det så jävla svårt???
damn, torsk! jävla helvete.
E någon förvånad över att milan till sist slår någon boll till motståndarna tendensen har varit klar tycker vi står utan en bra förstemålvakt.
Kan Noor bli hjälte i Sirius också? Hopppas hoppas.
Det tror jag men för sent.

Always next season.....
Helt obegripligt att inte kunna skjuta en inspark över halva plan. Tränar man mer än 3ggr veckan tycker jag man borde få till det till slut.
Skönt att äntligen vara nere på marken och i skiten igen, tack Sirius. Glömde bort att man aldrig får vara riktigt glad
Det blir ju lugnt och skönt och ingen trängsel på Studan mot Landskrona i alla fall. Vågar man hoppas på ett avslut från nära håll då?
Conny: Satt och tänkte på det mot Mjällby, Milan orkade inte få bollen över halva plan, tyckte det var märkligt om det var blåst eller nåt, men tydligen är det Jon klass på fötterna alltså värdelöst. Sen endast tre skott på mål från jätteavstånd MOT Falkenberg duger ju verkligen inte, va fan är det för något? Nä nu är det bara att krypa till korset och ta fram kämpatakterna och visa att man vill kriga för poängen.
Mental note: Inte gå in UNT och läsa folks kommentarer. Kan tom hända att Tage vaknat till och gått över till Sirius igen efter att ha ägnat våren till att punktmarkera ESK.
Skottkartan på svensk fotbolls hemsida är ingen rolig läsning. Må vara att Milan inte gör sin bästa match, men hur kan vi släppa in FFF i vårt straffområde så?! Vad gick snett? Varför körde vi inte med samma uppställning som i matchen mot Degerfors? Jag vill att millqvist svarar på dessa frågor.
Mille tycker nog att vi gjorde en godkänd match som vanligt och att grabbarna jobbade bra.
Jag vill se Luggen i nästa match! Inget snack om saken.

"Yellow and White Pride" om matchen och Love:
"Sirius såg ut som torsåsens kycklingar, inte vi! Jag skulle vilja veta vem nummer två i Sirius är? Hatar honom."
All U need is Love!
Jag brukar inte vara jättesugen på att kritisera alltför mycket konkret i det här forumet, men det finns en del grejer som åtminstone jag tycker känns ganska akuta. Varning, detta blir långt.

Inget nytt under solen vad det verkar. Sirius har haft notoriskt svårt att skapa chanser mot lag som står lågt med med sitt mittfält. Det finns liksom inget riktigt spelsystem för att komma till rätta med det. Jag minns att exempelvis MP tränade konsekvent på den detaljen. När motståndarna sätter två pers på Ante och stänger igen ytan mellan backlinje och mittfält har Sirius faktiskt inget svar. Det kan nog vara dags att titta till den detaljen eftersom få lag i serien kommer vara lika gulliga som Degen. Så länge det har varit oreda på den detaljen i motståndarnas försvar, det vill säga så länge Sirius har haft ledningen och motståndet har jagat har det sett riktigt bra ut och Sirius har ägt just den ytan på mitten och skapat mängder av chanser. När Sirius inte har haft ledningen har det sett parodiskt ut framåt bitvis. paradoxalt nog kommer det förmodligen att innebära att Sirius kommer att skapa betydligt mer chanser mot ett lag som BoIS.

Det andra - och nästan ännu större problemet - är naturligtvis att laget inte fungerar defensivt, och i synnerhet på defensiva fasta situationer - något vi är rätt många som har tjatat om hela säsongen. Där var det ju inte ens någon skillnad mot Degen, att de inte fick in en av sina hörnor får faktiskt tillskrivas turkontot. Milan gjorde självklart ingen stormatch igår även om han under första kvarten räddade ett friläge, en nick från två meter och en straff. Men FFF har som sagt åtta avslut kring straffpunkten trots att de i princip spelar med en ensam anfallare. Och tittar man på skottkartan ser man från vems backplats de skjuter. Ett byte till nästa match som känns viktigt är Nordh mot Fernberg. Fernberg må vara ung och orutinerad, men han spelar i alla fall back. Vidare kan man kosta på sig att spela utan Fredrik mot lag som Heby och Kirseberg, men det håller inte mot något lag i S1 om inte någon av "de fyra" lyfter sig ordentligt defensivt. Hade jag coatchat ett lag som jag vet är defensivt darrigt hade Fredrik varit den första spelare jag pekat på inför varje match. Har motståndarna dessutom en mittfältare med tassar som Penella är det fanimej tjänstefel att inte smälla en jämtländsk björnfälla runt dem.

Sedan kan man säga vad man vill om Herr Hoch. Han är på pappret, och vad det verkar i folks önskedrömmar, vår bästa anfallare. Men, ingen spelare som inte är i fysiskt skick att spela mer än 60 minuter - och som dessutom måste fuska bort rätt många av dem, bör spela från start. Det eventuella geni man får offensivt av att låta Hochen spela äts upp av det faktum att man spelar med tio man större delen av matchen, om man inte har en jävla tur. Det har man oftast inte. Om man dessutom väljer att starta med Hochen i en match som man vet att han måste kliva av efter en timme och bara sätter en anfallare till på bänken så har man inte så mycket beredskap för poängjakt på slutet. Med alla offensiva krafter på banan - trötta - kan man liksom bara sitta och rulla tummarna på coachbänken sista kvarten. Om jag var Petter Österberg skulle jag dessutom ställa mig frågan vad fan jag gör i Sirius om jag blir kvar på bänken i en situation där Sirius under andra halvlek i underläge bara skapat ett par skott från halva plan. Var Mani och Ekan verkligen så jävla bra i matchen att de var bättre alternativ än en pigg och fräsch Petter med kvarten kvar?

Saker jag önskar framöver:

1. Mille skaffar sig en spelplan som går ut över att hoppas på att Ante och Gallo ska lösa det hela genom att vara briljanta, och att hoppas på att Hoch ska vara mer i form än vad han är.

2. Att vi övar på defensiva fasta. Nej, inte övar förresten, nöter! Jag vill ha in en person i tränarstaben som kan coacha försvarsspel snarare än en som bara vill ha några att lira tvåmål med.

3. Att vi slutar tro på att ett bra kortpassningsspel är allena välgörande mot alla lag i en jämn och relativt bra serie. Olika taktik mot olika motstånd. Man måste läsa sönder motståndet och hitta deras svagheter och spela efter det. Säga vad man vill om Stellan, men han sa ändå en del kloka saker som att om man vill besegra en motståndare på ren överlägsenhet måste man vara minst 70 % bättre än dem. Vi möter inga lag i S1 som är så mycket sämre än Sirius. Mer cynism tack! Det är ingen panik att förlora mot FFF borta. Det är inte ens särskilt konstigt, men jag är jävligt pissed på sättet det sker på. Nästa lag som åker till Falkenberg för att hämta tre säkra poäng kommer också att få stryk.

4. Det har snackats om att vi har en bred trupp i år. Uppenbarligen tycker inte Mille det. Han ser laget varje dag och det har jag naturligtvis respekt för, de andra kanske är mycket sämre. Men jag hatar att ha känslan av att spelare är uttagna på förhand. Om inte annat så kommer "den spikade förstaelvan" att kunna bli en rejäl mental tyngd för truppen att bära, i synnerhet om inte resultaten kommer. Om inte spelare som exempelvis Antou, Luggen och Fernberg får chansen efter en sådan här insats säger det antingen någonting väldigt allvarligt om våra tränare eller om klassen på truppen.

5. Fyra pinnar efter dessa tre matcher är i sig ingen katastrof på något sätt. En förlust mot BoIS nästa vecka skulle inte heller vara det - egentligen. Jag önskar dock att jag kände mig säker på att det kommer jobbas stenhårt för att förbättra det som inte funkade senast och jag önskar att jag kunde känna mig säker på att grundstämningen i truppen är såpass god och att långsiktigheten i lagbygget är såpass bra att man klarar av att jobba bort det som gick fel senast och kan tackla fortsättningen på ett vettigt och konstruktivt sätt. Vi får väl se, men jag rekommenderar alla att använda sig av de eventuella kontakter med högre makter som de besitter. We might be in for a bumpy ride.
Applåder! Lysande, kompis! Mera Ryt & Sakliga Sågningar!
Skönt att det finns en tränare som ska ta hand om det där så vi supportrar slipper agera tränare ;-)
Klockren analys och bra ryt! Heja!
Välskriven analys. Jag har bara sett två matcher i år så får lita på dig, vilket jag gör, att den är korrekt. Två saker bara...

1. "Olika taktik mot olika motstånd."

Att Sirius ställde upp med 4-4-2 i gårdagens match var väl ett exempel på det. Dock känns det som dålig fingertoppskänsla när defensiven tydligen blev så lidande. Hoppas att det är ett olycksfall i arbetet.

2. "Med alla offensiva krafter på banan - trötta - kan man liksom bara sitta och rulla tummarna på coachbänken sista kvarten."

Hoppas att även detta är ett olycksfall i arbetet. Något som jag verkligen gillade med Mille förra säsongen är att han tog byten ganska tidigt och vågade satsa.
Erlingmark du får fan ta över snart! Bra rutet!
Mycket kloka saker Erlingmark. Tyckte det var konstigt att Luggen blev petad eftersom han imponerade på försäsongen. Mille har placerat nyförvärven i startelvan utom Petter som man kan tänka sig inte var "hans" värvning. Egentligen är det ingen fara på taket än men skärpning krävs. Det var lite klagande på Studenternas gräsplan också vilket kanske var befogat. Det måste dock vara uppenbart att gräsplanerna inte är bra så här års. Uppsala torde väl ha den mest nordliga naturgräsplanen i Sverige på elitnivå? Det är således ett tjänstefel att bara förlita sig på passningsspel på backen. En plan B har verkat saknas. En targetplayer på topp skulle inte alls varit fel för att avlasta när spelet har kommit att stå.
1. "Olika taktik mot olika motstånd."

Att Sirius ställde upp med 4-4-2 i gårdagens match var väl ett exempel på det.

Ja och nej, skulle jag säga. Gårdagens 4-4-2 är nog egentligen normalfallet och Milles tänkta startelva i i stort sett alla lägen. 4-2-3-1-varianten från tidigare tror jag framför allt har berott på att Hochen inte har varit tillgänglig, men där kan jag ha fel. Hur som helst är gårdagens 4-4-2-variant urtypen för ett "vi kommer att rulla ut dem"-tänkande, och visst, hade Sirius fått ledningen kunde det mycket väl varit en omptimal uppställning. Problemet är väl bara att Sirius aldrig var i närheten av att ta ledningen. Det är alltid lätt att vara efterklok och jag förstår tanken bakom att spela med två forwards, särskilt mot lag som man kan misstänka kommer stå lågt. Det kräver ju dock att båda dessa löper häcken av sig, både för att skapa oreda i deras försvar med djupledslöpningar och för att störa deras uppspel. Ska man löpa häcken av sig måste man vara 100 % i form. Och utan att vara efterklok - jag sa det innan matchen också - så tycker jag att det hade varit smartare att spela Fredrik mot Penella, antingen i en 4-2-3-1 eller i en 4-4-2 och offra antingen Mani eller en anfallare. Hamnar man i underläge då finns fler val till ändringar för att skapa mer tryck offensivt, samtidigt som man kanske kan få mer trygghet i spelet från start. Minns att både mot Degen och Mjällby var första 5 bedrövliga och rent skärrade. Sedan fick vi mål. De fick vi inte igår.

Sedan håller jag med om att Mille i fjol hade sjukt bra tajming med bytena och med matchcoachningen. Mot Degen och Mjällby tycker jag det såg bra ut också. Matchen igår såg jag inte, så jag vet inte hur det såg ut och varför inga byten gjordes.

Jag tror inte att det är så jävla stor fara på taket egentligen. Laget kan spela riktigt bra och det kommer de att göra tillräckligt ofta för att bli ett mittenlag i alla fall, och jag är inte lika sur nu som jag var tidigare idag ;).

Sedan kan jag bara hålla med om det där med targetplayer. Det har vi inte haft sedan Henke eriksson var som bäst, och knappt ens då. Det vore verkligen en nåd att stilla bedja om. Det skulle ge oss fler alternativ offensivt - något jag tror vi kunde behöva.
eder önskan är min lag. nu ligger gallos mål uppe på officiella. riktigt klassmål, nu får han faktiskt låta bli att leta passning fler gånger! http://siriusfotboll.se/index.php?page=12&m=c&team=1&news=1227
Fanns det ett mörker i ljuset? ;-)
Inte för att jag vill ta ifrån Gallo något, men visst fan ser det ut som om han snarare försöker slå ett inlägg till Mani än att få till ett avslut?
Tifo: ungefär så brukar det se ut när Gallo gör mål. ;)
Riktigt snyggt hur som helst, inte Tighe-klass men i hård konkurrans med Hochens.
Det jag reagerar mest på är firandet efter målet. Bara några handslagningar. Inget jag skulle bli ännu mer pappad och göra fler mål av.
tänk på att dom låg under. i det läget tänkte dom bara på att komma igång och spela igen så att dom kunde göra ett mål till. men visst, lite glädje får man väl tillåta sig. och sorry över hjärnsläppet, det har varit en alldeles för lång dag...
nja, det där är knappast ett inlägg. om du inte menar att han måttar ett stenhårt inlägg som mani måste hoppa till ribban för att nicka in? :-p
Mani är ju en känd nickspecialist så det är ju uppenbart att det är en boll för honom... ;-)
Grejen var ju att jag inte tyckte att det såg så stenhårt ut. Men det är kanske filmen som inte gör skottet rättvisa.
Snygg kurva på det skottet tycker jag. Otagbart för det kommer så oväntat för Falkenbergs slips. Klassiskt. Mer sånt.