Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Presskonferens

Sirius har kallat till presskonferens kl 18.

"Nya förändringar kring organisationen kring a-laget ska presenteras"
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=757306,00.html

Hoppsan.
Då kom det på UNT också ja.
Millqvist får sparken, Oj! Ja jävlar. Tufft beslut av klubben. Undra vem som ska ersätta? Drar Gary också? Ej synts till på träningen, jag hojjar till träningen nu på direkten. Satan, vi syns där kanske?
Erlingmark: Var hålls presskonferensen? :)
Oj, det var ett vågat beslut om det är sant. Vem tränar på söndag i så fall?
Hemkommen från tränning på Löten. SAIF-tränarparet tränade.
Du kunde stannat hemma och läst det på UNT ;-)
Känns klokt att göra ngt, sen får man väl se om det var "rätt" sak att göra så småningom, men bättre att försöka med ngt än att sitta handfallen.
Jocke Mattsson + Brännan. Välkomna och lycka till!
Oj fan. Vi har varit ganska snälla ändå och jag tycker faktiskt han har fått en ärlig chans. Klart det känns synd att det inte funkade men tror ändå att det var rätt beslut.

Lycka till Mille!

Nu hoppas jag självklart på nytändning. Kör hårt jocke och brännan!
Skönt med lite homegrown stämning på ledartrojkan igen.
Jag tycker att det är ett klockrent beslut av ledningen. Det känns som bra ersättare också. Hoppas att det kan bli den nytändning vi behöver. Det kan ju knappast bli sämre ivf, he he..
Ja det var väll tvunget till förändring, tack mille o gerry för förra säsongen nu ser vi framåt.
Tar Mille o Gary över Sunnersta nu?
Nej, Mille och Gary fortsätter kanske med något inom klubben. Blir intressant att se vad Brännan och Mattsson kan hitta på. Välkomna!
Svårt att de att de kan tänka sig nåt annat tränarrollen. Måste vara en sjuk prestige i att få kicken och ändå fortsätta i klubben (med scouting?).
Låter som en liten alibigrej från styrelsens sida. Undrar vad Mille tänker när han fått sparken för fjärde (?) gången.
Tack Mille och Gary för den här tiden och lycka tll Jocke och Brännan!
Det är väl möjligt att Mille o Gary sitter på kontrakt som ger dem rätt till någon form av ersättning kontraktstiden ut även om de får sparken. Så det är väl knappast otänkbart att klubben omplacerar dem till skoputsare eller nåt så att de endera bidrar med något eller säger upp sig själva.
Bra beslut! Jag tror vi vinner derbyt pga av detta. Det har ju uppenbarligen inte funkat bra det här. Sirius är en klubb som mår bäst av tränare i overall, inte AIK:are i kostym. Lite som landslaget liksom... Men tack ändå för förra säsongen Mille och Gary! Lycka till i framtiden!
Måste erkänna att jag är svag för tränare i kostym, men ännu svagare för segrar.
De får gärna ha på sig vad de vill, men har man kostym som fotbollstränare måste man vinna också, annars är man så att säga over dressed...
Så sant. Jag skiter faktiskt i vad de har på sig, bara de presterar bra. Jag har svårt att se Brännan och Jocke i kostymer, utan jag tror de kör "casual"-stilen med träningsoverall. ;)
Nya tider ny ångest, Jocke och Brännan är kanske rätt väg att gå. Dock blir jag lite rädd för att de, kanske framförallt Brännan, är lite för mycket kompis och tjenistjenis med spelarna för att göra objektiva laguttagningar. Om de "nya" börjar känna att det bara är gamla uppsalaiter som får spela så är det inte bra. Nu är det bara nytt kontrakt som gäller sen ser jag gärna en ny tränare från annan ort. Man kan prata om hjärta hit och klubbkänsla dit men i dagens elitfotboll så tycker jag det bästa man kan hoppas på är att laget spelar för varandra som grupp.

Att Lasse säger att det inte bara är det sportsliga utan även sponsorer och pengar känns inte heller så sunt. Ska sponsorer ha sådan makt att de kan påverka att en tränare får gå?

Självklart kostym.
John: Nja! det är väl mera för att visa sponsorer att man inte är nöjd och förändrar därefter, handlingskraft helt enkelt, svårt att ragga pengar annars, tror att det är vad det handlar om.

Nu har styrelsen gjort vad de kunnat, nu är det för spelarna att ta vid, speciellt om ryktena gick om spelarådets missnöje med Millqvist, hoppas de nya tränarna kan ta t.ex Gallo som varit urusel i serien, sätta fart på Hochen, där har Millqvist varit jävligt svag, haft övertro på dem som gamla Allsvenska spelare och låtit det rulla på.
Tycker trots en dålig inledning på säsongen att det är överraskande att Mille får foten. Det har bara spelats 6 matcher av 30 i serien. Det måste ju ha kommit massiv kritik till ledningen från spelarna. Jag är för sparkandet av tränaren men vad är det vi får istället? Har ingen som helst koll på Brännan och Jocke Mattsson som tränare, mer än att dom var hyfsade spelare själva på planen. Är detta en tillfällig lösning så hade jag varit lugn men nu verkar det som det är permanent. Hade personligen sett att en person med "nya ögon" tagit över. Men antagligen är en "intern lösning" mer ett ekonomiskt alternativ än ett sportsligt. Bara att önska Jocke lycka till, det är inget lätt jobb han har framför sig. Jag hoppas att laget kan få en nytändning för annars kan det här gå åt helvete.
Framför allt så byter man tränare i ett väldigt intressant läge. Två matcher mot bottenkollegor närmaste veckan. Med en nytändning och vettiga resultat där kan man skapa en god känsla i truppen och lite självförtroende.
Med tanke på det täta spelschemat just nu är det nog bra att få in tränare som känner till laget väl och som förhoppningsvis har en bra bild över saker som inte stämt på sistone. Hade inte varit så lustigt att få in en tränare som inte känner till klubben, spelarna eller laget i det här läget.

Vad det gäller eventuell brist på rutin är jag inte speciellt orolig. Alla topptränare har någon gång gjort sin första säsong på elitnivå. För typ tre år sedan blev Tony Gustafsson tränare i Degen efter en säsong som assisterande. MP tog Åtvid som första jobb och gjorde det med förtjänst. Roland Nilssons första tränaruppdrag var Coventry. Magnus Haglund var inte direkt rutinerad när han tog över Elfsborg. Listan kan göras lång. Sirius styrelse känner väl till de nya tränarna och jag tror knappast att de skulle bli erbjudna jobbet om inte styrelsen har anledning att tro att de kan leda gruppen och få dem att prestera på plan. Hade nog varit mer orolig om vi helt plötsligt fått se någon Cratz-typ på bänken som får jobbet för att de har rutin.
Jag tycker det här är en bra lösning, och jag gillar vad jag läser i UNT av både Jocke, Mille, Lasse och spelarna. Proffsigt! Man kan inte låta bli att tycka synd om Mille bara, det blir inte lätt för honom att fortsätta sin tränarkarriär.

Tror inte att kompisfaktorn är någon fara när det gäller Jocke, han stack ju härifrån 1999 och kom tillbaka i år. Sen får man nog betrakta tränarlösningen som någorlunda tillfällig, det är ju två ganska oerfarna tränare. Fungerar det inte så ser nog Lasse och co. om efter ett mer erfaret namn ganska snabbt. Men jag tror på Jocke och Brännan faktiskt, känns helt rätt i läget som är.

Hoppas på en matig intervju med Jocke på officiella snart!
Fan tänk om Ola Andersson skulle ledsna på att pendla till Stockholm och Sirius skulle kunna locka honom med att få bygga upp IKS riktigt mot Allsvenskan, som en ren utmaning istället för dukat bord i AIK, drömma kan man väl få göra eller?
Måste ju finnas en viss kittlande tanke i honom som gammal Sirius kille och Uppsala bo att få bygga upp något stort.
Saxat från UNT:
"En del av spelarna hade redan fått beskedet av Millqvist personligen, men resten av truppen fick alla frågetecken utredda i det lilla mötesrummet på andra våningen." Milles favoriter?
Tänkte på samma sak, eller pendlarpolare.....
Kanske säger en del om stämningen i truppen?
Skit samma, nya tag!
Jag hoppas verkligen att sirius gjorde rätt. Å ena sidan är det ju bra att sparka en tränare tidigt för att ge näste man en ärlig chans. Men å andra sidan 6(!) omgångar. Är inte det nåt slags rekord?
Johan Mattsson vet jag inte mycket om, men hans första intervju var många klasser bättre än milles första. Nu pratas det om klubbtillhörighet och sammanhållning.
Trodde nästan mer på Wikman som tränare, men det kan nog bli bra det här. Helt rätt att sparka Mille, det funkade egentligen bara förra våren med honom, sen dess har det gått knackigare.

Tror inte att det är någon risk att Brännan är för bundis med vissa spelare, han verkar inte ha något problem med att säga vad han tycker.
[link]http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1173988[/link]

Tycker trots allt att Mille är stor i nederlagets stund. Tack Mille & Gary och lycka till i fortsättningen.
Jag är förvirrad. I den här tråden står det Jocke Mattsson överallt. I nyheten som publicerades på officiella så står det Johan Mattsson och på lite andra ställen känns det som det blandas. I senaste matchrapporten står det Jocke. Är det så enkelt att Jocke är ett (o)logiskt smeknamn för Johan...?
Det är helt enkelt så.
Jocke Mattsson var mittfältskung i Sirius. På den tiden det spelades five-a-side brukade han spela flygande målvakt
Jag kan minnas fel, men var det inte Jocke som avgjorde hemmaderbyt mot ESK -99 med en frispark direkt i mål?

Det man minns mest annars är väl hans karakteristiska vaggande löpstil.
Han sprang likt en gorilla.
Jag har iaf fått ett gott intryck av "Jocke". Det är skönt att klubbkänslan prioriteras också. Ge boysen denna säsong på sig, kanske nästa också. Jag tror på de.
Inför nästa säsong vill jag att klubben i sjukt god tid sätter sig ner och ser över vilken ledarlösning man vill ha inför nästa säsong. Det gäller på alla poster i stort sett. Jag säger inte att de som sitter där de sitter inte ska göra det, jag vill bara för en gångs skull känna att det finns en långsiktig strategi för hur klubbens verksamhet ska drivas på det sportsliga planet. Ytterligare år av man tager vad man haver-mentalitet vet jag inte om jag pallar med.

Sedan är det ju så att om Jocke/Brännan gör ett grymt jobb under säsongen så är de ju heta kandidater till tränarposten nästa år.
utan att egentigen avslöja nånting så var jocke + brännan redan påtänkta som dubbla ass till nästa säsong.
Hade också tänkt mig något i den stilen. Det vore ju coolt om de lyckades själva dock. Vi får väl se...utvärdering efter säsongen, låt de göra sitt nu.

utan att egentigen avslöja nånting så var jocke + brännan redan påtänkta som dubbla ass till nästa säsong.

Den som ändå hade ett dubbelt ass...
Hö hö. Dubbla assisterande till vem?
rätt lång intervju med jocke och brännan uppe på officiella nu, sent om sider: http://www.siriusfotboll.se/index.php?page=12&m=&team=1&news=1285
Nu skriver stadens tomtekung i sin krönika att Sirius supportrar skulle vilja sparka Jocke Mattsson efter tre matcher. Jag blir så trött. De få poänger han faktiskt har ibland drunknar i all idioti.
Var får han allt sitt skitsnack ifrån? Han säger också att Bälinges fans vill att Zaine ska avgå. Sen när har Bälinge fans? Dom har på sin höjd publik. Jag vet ingen av oss som har sagt på forumet att Jocke borde avgå, så han måste ha drömt upp det själv.
Jisses, s.k. "sportjournalister"... Varför får inte Dunder sköta allt det där i stället, hon verkar i alla fall mer intresserad av sporten och inte bara av "skandaljounalistik"
Jag har mejlat hr johansson:

Hej Peter.
Jag läser i din senaste krönika att "om fansen fick sista ordet skulle [...] även Jocke Mattsson (sparkas ut i kylan) efter bara tre matcher som huvudtränare för Sirius fotboll", med vilket jag antar att du vill säga att alla fans, inklusive Sirius, är otåliga och okunniga idioter som inte förstår sig på fotboll ett dyft.

Jag undrar om du kan peka ut en enda Siriussupporter som har uttryckt åsikten att Jocke Mattsson bör sparkas. Eller har du helt enkelt omformat verkligheten litegrann så att den ska passa med poängen du vill göra?

Jag vet inte om Jocke Mattsson läser UNT, om han gör det hoppas jag att han känner Sirius fans bättre än så, och inser att det du skriver är bullshit. Oavsett vilket är det dock illa att du använder dina krönikor till att pådyvla oss åsikter som helt enkelt inte finns.

// Martin Erlandsson, vice ordförande Västra Sidan Supporters
Den där jävla tyckande journalistiken, man blir ju så förbannat trött. Bra initiativ Brukarn!
Bra, Brukis! Jocke och Brännan har vårat stora förtroende. Hoppas de känner att de har de också. Kan någon länka mig till pajaskrönikan? Jag hittar den inte...på nätupplagan.
Kan ju hoppas att hans lögner hamnar där de hör hemma, på ESKs s.k. "supporter"forum...
Här är fortsättningen på korrespondensen med sportchefen. Tror inte att det kommer något svar på mitt andra mejl.

Hej Peter
Anonyma kommentarer på nätet skulle jag inte kalla representativa för någon överhuvudtaget. Det finns inget som säger att dessa (opublicerade) inlägg är skrivna av supportrar till Sirius, det är snarare troligt att det rör sig om motsatsen. Själv så kan jag lova att stödet för Jocke och Andreas Brännström så här långt är hundraprocentigt bland de rikitga Siriusfansen. Och med riktiga menar jag riktiga människor som faktiskt går till Studenternas och engagerar sig i klubben, och inte "Olof" eller "Ture" på UNT's diskussionsforum.

// Martin

--- Johansson Peter skrev:

Martin.
Jag kunde skrivit delar av fansen, vilket varit mer korrekt. Det har dock dykt upp åtskilliga röster på våra forum som krävt Jockes avgång, många av dem så rabiata och kränkande, att vi helt enkelt inte godkänt dem. Men det var oklokt att generalisera, jag håller med Dig på den punkten.
mvh
peter
Sportchefen ger sig själv lite upprättelse här. Det hedrar honom iaf att han håller Sirius högre än det där spektaklet i Alperna.

[link]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=763656,00.html[/link]
PL: [link=http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=763656,00.html]"Till sist; I söndags skrev jag några rader om det faktum att många röster på unt.se:s olika forum krävt Johan Mattssons avgång - redan efter tre matcher. Jag har därför fått ett par ilskna mejl från lagets supportrar som menar att det är bullshit och att "de riktiga supportrarna" står upp för Johan Mattsson och för Sirius.
Det är den typen av stöd det här laget behöver nu. Först och främst under de närmaste fem dygnen."[/link]

Det lönar sig att säga ifrån!