Tänkte starta den här tråden redan nu så finns den. Ängelholms lagkapten Augustsson fick ett direkt rött kort idag mot Falkenberg och är därför avstängd mot Sirius.
Sirius - Ängelholm
Här uppfylls med andra ord inte klyschan att "ta en match i taget". Jag tippar redan nu 1-0 och en usel publiksiffra!!!
Jag tror inte Sirius håller nollan. Sirius höll senast nollan mot Falkenberg den 17 september förra året. Innan dess var det mot Giffarna den 16 juni. Totalt i Superettan har vi hållit nollan fyra matcher av 39. Däremot håller jag med om publiksiffran.
Augustsson är för övrigt mittback. Så det motsvarar väl en avstängning på Gurra.
Uppdatering: Augustsson och Ucar avstängda i Ängelholm.
Jag vet. Därför säger jag 2-0 till Sirius. Och nu kommer det åtminstone 1200 personer. AG och Ante(!) nätar.
ÄFF:s form senaste fem matcherna (senaste matchen först):
F-V-O-F-V
Ängelholm är ganska ojämnt i formen alltså. Enligt SvFF:s skottkartor så har Ängelholm gjort 10 av 11 mål i straffområdet. Så en förutsättning för att nolla mot ÄFF är att tvinga dom avsluta utanför straffområdet. På 43 skott från utanför straffområdet har man fått 16 på mål och skjutit 27 utanför, och av de man fick på mål har man gjort ett mål.
F-V-O-F-V
Ängelholm är ganska ojämnt i formen alltså. Enligt SvFF:s skottkartor så har Ängelholm gjort 10 av 11 mål i straffområdet. Så en förutsättning för att nolla mot ÄFF är att tvinga dom avsluta utanför straffområdet. På 43 skott från utanför straffområdet har man fått 16 på mål och skjutit 27 utanför, och av de man fick på mål har man gjort ett mål.
Några intressanta frågor:
Nordh eller Fernberg? Jag är osäker faktiskt. Att Nordh såg skraltig ut i början av säsongen är kanske inte så konstigt när han knappt har spelat fotboll på 2 år. Det var ett misstag att spela honom i startelvan från början, men igår såg han riktigt bra ut. Svårt val.
Hur ska mittfältet formeras? Ante, Petter och Gallo är troligen givna om de kan spela. Men då måste det gå snabbare för Gallo så länge vi inte har ledningen, och alla uppspel måste faktiskt inte gå via honom. Den fjärde platsen är lite svårare, det står väl mellan Ekan och Kim. Mest bekymrad är jag över att Ekan är så iskall framåt, han blir totalt ovän med bollen så fort han närmar sig straffområdet.
Hochen och AG lär ju starta på topp, och jag tyckte att gårdagens insats var ett steg i rätt riktning. När allt stämmer så skulle dessa två kunna vara ett av seriens farligaste anfallspar, men dit är det en bra bit kvar.
Nordh eller Fernberg? Jag är osäker faktiskt. Att Nordh såg skraltig ut i början av säsongen är kanske inte så konstigt när han knappt har spelat fotboll på 2 år. Det var ett misstag att spela honom i startelvan från början, men igår såg han riktigt bra ut. Svårt val.
Hur ska mittfältet formeras? Ante, Petter och Gallo är troligen givna om de kan spela. Men då måste det gå snabbare för Gallo så länge vi inte har ledningen, och alla uppspel måste faktiskt inte gå via honom. Den fjärde platsen är lite svårare, det står väl mellan Ekan och Kim. Mest bekymrad är jag över att Ekan är så iskall framåt, han blir totalt ovän med bollen så fort han närmar sig straffområdet.
Hochen och AG lär ju starta på topp, och jag tyckte att gårdagens insats var ett steg i rätt riktning. När allt stämmer så skulle dessa två kunna vara ett av seriens farligaste anfallspar, men dit är det en bra bit kvar.
Jag tycker Elon ska få starta som yttermittfältare. Han såg bättre ut än Kim på den positionen igår.
Hochen gjorde inte många knop igår, men Hochen är som sagt Hochen och det bevisade han när han slog ett riktigt "Hochen-skott" som NWA var tvungen att tippa över ribban. I övrigt tror jag han lyckades rätt med ett par passningar, annars var det väldigt lojt. Men det är väl kanske lite skitsamma när det gäller Hochen... :D
Elon var otroligt pigg vid sitt inhopp och snurrade upp många på kanten. Grabben är otroligt snabb, dribblingssäker och har ett hyfsat spelsinne. Tyvärr saknar han en riktig bössa på fötterna.
Antouman gjorde väl tyvärr inte ett skit igår, mer än att sumpa två farliga skottlägen. Å andra sidan kan det vara svårt att prestera på en kvart.
Hoch - AG känns som första alternativet på topp. Däremot kan man byta ut Hochen redan efter en timme typ. Det känns inte som att han tillför så mycket då, speciellt inte vid ledning. Då är det nog smartare att ha en hungrig anfallare på topp, typ Jallow.
Elon var otroligt pigg vid sitt inhopp och snurrade upp många på kanten. Grabben är otroligt snabb, dribblingssäker och har ett hyfsat spelsinne. Tyvärr saknar han en riktig bössa på fötterna.
Antouman gjorde väl tyvärr inte ett skit igår, mer än att sumpa två farliga skottlägen. Å andra sidan kan det vara svårt att prestera på en kvart.
Hoch - AG känns som första alternativet på topp. Däremot kan man byta ut Hochen redan efter en timme typ. Det känns inte som att han tillför så mycket då, speciellt inte vid ledning. Då är det nog smartare att ha en hungrig anfallare på topp, typ Jallow.
[quote1213274301=Brukarn]
Fredrik!?
Fredrik!?
Olsson tyckte jag inte var märkvärdig igår. Kanske att en revanschsugen Gallo är bättre? U21-matchen idag får avgöra. Sen beror det ju självfallet på ifall Ante är frisk och kry till på söndag. Hur ser det ut, nån?
men vänta nu, såg jag en annan match än ni? fredrik och kim var obrottsligt lojala mot spelidén och laget och tvingade väsbys uppbyggnadsspel ner till nwa och jawo. fredrik hade inte en offensiv tanke igår, men det var inte heller meningen, och särskilt i andra halvlek var han mycket viktig. självklart kan man begära mer offensivt av kim, men hans insats i att (tillsammans med ag och hochen) stänga vägarna för väsbys uppspel plua alla fina hörnor väger i min bok upp det. ekan sprang kanske mest av alla och ska ha heder av det.
Jovisst, men det var en del felpass också.
Ante lär inte spela som det lät igår. Fredrik var Sirius viktigaste spelare igår. Ekan kanske sprang en hel del, men han fortsätter att totalvägra att fatta beslut i tid och gå in i situationerna. Nordh får spela om han kan lova att även fortsättningsvis hålla sig på sin plats som han gjorde igår. Visst var Elon pigg, men hans insats måste också värderas i jämförelse med vad det var för sorts försvarsspel han mötte när han kom in.
Det är vad jag tror/tycker.
Det är vad jag tror/tycker.
Önskad startelva:
Milan
Tengan - Gurra - Nordh - Love
Fredrik
Elon - Gallo - Petter
AG - Hoch
Ett krav är att Gallo ger fan i att tappa boll centralt. Hellre släppa tillbaka eller dra upp den på läktaren. Men det är inte omöjligt att det blir exakt samma uppställning som mot Väsby. Då kommer väl Kim göra en skitmatch igen. Varannanmannen.
Milan
Tengan - Gurra - Nordh - Love
Fredrik
Elon - Gallo - Petter
AG - Hoch
Ett krav är att Gallo ger fan i att tappa boll centralt. Hellre släppa tillbaka eller dra upp den på läktaren. Men det är inte omöjligt att det blir exakt samma uppställning som mot Väsby. Då kommer väl Kim göra en skitmatch igen. Varannanmannen.
Don't get me wrong, jag var mycket nöjd med både Fredrik, Kim och Ekan på det stora hela. Men det är ju inte helt enkelt att ta en plats på innermittfältet om både Gallo och Ante skulle vara tillgängliga. Den uppställning som på pappret känns bäst är "VM94"-systemet, med Petter i Brolinrollen mellan anfall och mittfält: Gallo, Ante, Olsson - Petter, Hochen, Gerndt (där också Mani skulle kunna ta en plats på både mittfältet och Petters kant, och Ekan eller Kim ersätta Fredrik). Den funkade iofs inte så bra mot Qviding, men det är kanske värt en chans till?
Fast nu kunde ju Ante ändå inte spela förstås.
Fast nu kunde ju Ante ändå inte spela förstås.
Hur allvarlig är Antes skada egentligen? Det känns som om han varit på väg tillbaka massor med gånger. Han får se till att bli kry snart.
En bristning verkar ta 3-6 veckor att kurera, enligt landslagsläkaren. Chippen fick ju en bristning i baksidan av låret.
Jag har delat upp skott utanför, skott på mål och skott i mål mot Ängelholm i sex delar: Utanför straffområdet höger, mitt och vänster, samt i straffområdet vänster, mitt och höger. Riktningar är sedda från Sirius håll. Den totala statistiken blir (Mål/på mål/utanför):
USV: 0/1/7
USM: 1/9/10
USH: 1/6/1
ISV: 0/3/4
ISM: 8/17/11
ISH: 3/1/3
Ängelholm är alltså sårbara i mitten och till höger. Det är bra för Sirius eftersom deras lagkapten tillika mittback är avstängd tillsammans med en vänsterback. Sirius behöver bryta in på mitten eller till höger, alternativt slå inlägg. Fasta situationer är ju heller inte dåliga.
Edit: Det ser också ut som att man är sårbara på framför allt hörnor och kontringar. Flera mål har gjorts på ÄFF på kontringar efter t.ex. en ÄFF-hörna.
USV: 0/1/7
USM: 1/9/10
USH: 1/6/1
ISV: 0/3/4
ISM: 8/17/11
ISH: 3/1/3
Ängelholm är alltså sårbara i mitten och till höger. Det är bra för Sirius eftersom deras lagkapten tillika mittback är avstängd tillsammans med en vänsterback. Sirius behöver bryta in på mitten eller till höger, alternativt slå inlägg. Fasta situationer är ju heller inte dåliga.
Edit: Det ser också ut som att man är sårbara på framför allt hörnor och kontringar. Flera mål har gjorts på ÄFF på kontringar efter t.ex. en ÄFF-hörna.
Klipp konfetti!
Haha. Aldrig i livet. Efter förra matchen blir det inget mer klippande på ett tag, framför allt inte till en match mot Rögle.
Vilken förra match? Väsby? BP? ESK? Vi har väl inte haft konfetti vad jag vet, okej... typ en näve mot ESK? Jag tycker vi ska fortsätta att stötta laget på bästa möjliga sätt. Varför ska man aldrig i livet klippa konfetti?
Jag sa inte man, jag sa jag. Jag klippte till ESK-matchen, massvis, men det märktes knappt eftersom jag var den ende.
individuella insatser aside så var matchen mot väsby ett klart steg i rätt riktning i den mån att laget följde en spelplan och hjälpte varann därute (längesen man hörde så mkt snack på plan, och det berodde inte bara på den skrala pubilken). jag blev också alldeles väldigt glad sista tio när många spelare inte alls såg rädda ut - dom ville och vågade vinna och hade inget emot att maska sig till det.
Och Västra var fantastiska!
Man hörs mycket mer när det är färre på läktarna...
Ja. Vi hade ju värsta ekot igår från sjukhus-husen.
Jag gillar när det är lite publik, brings back the good ol memories. Plus att det är skönt att kunna valla runt dottern nedanför klacken ist för att behöva gräva i längdhoppsgropen hela matchen.
F ö...
Ska vi hålla oss lite till ämnet kanske?
F ö...
Ska vi hålla oss lite till ämnet kanske?
Denna bild kändes grymt mental på något sätt: http://lh3.ggpht.com/ik.sirius.2008/SFBTec89txI/AAAAAAAAApw/mRw-LV_a_8E/IMG_2224.JPG?imgmax=720
Nu ser vi till att göra samma stabila sånginsats mot Ängelholm på söndag, spetsat med fler människor.
Nu ser vi till att göra samma stabila sånginsats mot Ängelholm på söndag, spetsat med fler människor.
Oavsett vad som händer så ska vi alltid vara där. Jag kommer ihåg något som skrevs på ett bajenforum, nämligen att vi ofta och gärna pratar om spelarnas utveckling och talanger, men alltför sällan om hur nummer 12 utvecklas. Vi måste också bli bättre i allt vi gör och aldrig vara nöjda.
Här uppfylls med andra ord inte klyschan att "ta en match i taget". Jag tippar redan nu 1-0 och en usel publiksiffra!!!
Men det påminner ju om Väsby-matchen!
Kan mycket väl bli en upprepning iofs enligt mig.
Det blir nog liknande som mot Väsby, ja. Tror på tråkigt spel, lite publik och att inget lag gör mer än två mål.
Det tycker jag låter underbart, så länge Sirius gör minst ett mål mer än Ängelholm. :) Poäng är gott.
Oavsett vad som händer så ska vi alltid vara där. Jag kommer ihåg något som skrevs på ett bajenforum, nämligen att vi ofta och gärna pratar om spelarnas utveckling och talanger, men alltför sällan om hur nummer 12 utvecklas. Vi måste också bli bättre i allt vi gör och aldrig vara nöjda.
Det var nog bland det bästa som har sagts på detta (okej, Bajens) forum. Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Inte jag heller. Haha. :D
Trolig startelva:
Milan
Tengan - Gurra - Nordh - Luggen
Ekan - Fredrik - Gallo - Petter
Hochen - AG
Ser helt okej ut. 2-0 tippar jag på imorgon. Hoppas att det kommer lite folk. Vädret ser ut att äntligen bli lite bättre imorgon. Sol, 6 m/s vind och 19° enligt SMHI. Helt okej med andra ord!
Milan
Tengan - Gurra - Nordh - Luggen
Ekan - Fredrik - Gallo - Petter
Hochen - AG
Ser helt okej ut. 2-0 tippar jag på imorgon. Hoppas att det kommer lite folk. Vädret ser ut att äntligen bli lite bättre imorgon. Sol, 6 m/s vind och 19° enligt SMHI. Helt okej med andra ord!
Jag skulle vilja se Elon som yttermittfältare i ett inhopp. Han såg bra ut i U21-matchen mot BP.
He he. Man kan få UNT's artiklar upplästa av en syntetröst nu. Jag lyssnade på införartikeln för dagens match. Ganska underhållande! "Hoen" ska tydligen näta..
[url]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=765343,00.html[/url]
[url]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=765343,00.html[/url]
Så klart att hochen nätar tro på 4-1 och 2759 i publik.
2-0, 1500 i publik, Hochen och AG nätar.
2-1
1342 pers
1342 pers
Vilken grym start! Håll i det här nu Sirius!
Fan 2-1. Kom igen nu.
Gurra skadad och fernberg borta nästa match. Kan kosta riktigt mycket.
tydligen bara en stukad fot. håll i det här nu!!!!
Gurras skada verkar dock lindrig.
men dessvärre blev det 2-2 direkt
nåja.. en poäng..
Som det utvecklade sig får man ju vara nöjd med en pinne, för oj vad ÄFF tryckte på stundtals. Och jag förstår att många kände sig besvikna på hur Sirius tappade initiativet, jag tycker inte heller att Sirius ska behöva hamna under sån press på hemmaplan mot ett gäng skånska bönder. Men det fanns ändå två skäl till att det blev som det blev:
1) Efter Gurras skada fick Sirius spela med ett nytt mittbackspar, den unge och oerfarne Fernberg, samt Nordh som kanske inte har den mest grundmurade tajmingen och självförtroendet ännu. Dessutom försågs dem snabbt med varsin ostskiva av en viss äggskalle från Karlstad. Jag tyckte ändå att backlinjen spelade upp sig med tiden, och på slutet såg det bättre ut.
2) Ovan nämnde äggskalle från Karlstad var brutalt och olagligt dålig. Skåningarna slängde sig som pinnved i en storm, och tilldelades frisparkar för allt, allt, allt, i alla ändar av planen. Samtidigt tilläts de utöva fribrottning på Milan på varenda hörna, utan åtgärd. Tur att du inte var där, garligur! Det erkännes att jag ofta lackar på domaren, ibland kanske orättvist, men det här var den sämsta insats jag sett sedan Sirius spelade mot kvarterslagen i tvåan. Med en någorlunda hyfsad domare på planen hade Sirius aldrig hamnat under sådan press som de gjorde.
1) Efter Gurras skada fick Sirius spela med ett nytt mittbackspar, den unge och oerfarne Fernberg, samt Nordh som kanske inte har den mest grundmurade tajmingen och självförtroendet ännu. Dessutom försågs dem snabbt med varsin ostskiva av en viss äggskalle från Karlstad. Jag tyckte ändå att backlinjen spelade upp sig med tiden, och på slutet såg det bättre ut.
2) Ovan nämnde äggskalle från Karlstad var brutalt och olagligt dålig. Skåningarna slängde sig som pinnved i en storm, och tilldelades frisparkar för allt, allt, allt, i alla ändar av planen. Samtidigt tilläts de utöva fribrottning på Milan på varenda hörna, utan åtgärd. Tur att du inte var där, garligur! Det erkännes att jag ofta lackar på domaren, ibland kanske orättvist, men det här var den sämsta insats jag sett sedan Sirius spelade mot kvarterslagen i tvåan. Med en någorlunda hyfsad domare på planen hade Sirius aldrig hamnat under sådan press som de gjorde.
Och det mest uppenbara förstås; båda ÄFF's mål var frukten av helt onödigt bolltapp från Sirius sida. Tengan syndade på ettan, tvåan var väl antingen Luggen och/eller Petter inblandade i tror jag. Sånt ska inte förekomma! Straffträning på syndarna så att de lär sig!
17-6 i frisparkar till Ängelholm säger ju allt. Patrik Berglund vill jag aldrig mer se på Studan tack.
Värdelös match! Ängelholm var klasser bättre än Sirius. 5-15 i hörnor säger väl det mesta. Att inte Ängelholm vann får vi tacka Milan för. Vilken målis! Tycker att Frydman ska ringa runt till försvarare istället för målvakter. Målen idag kunde inte Milan göra något åt och han räddade 2-3 st riktiga kanon lägen.
Pinsamt att tillåta ÄFF få vara det spelförande laget, när vi har så mycket bättre kvalitéer. Vi ska vara mycket tacksamma med en pinne idag, men samtidigt blir man oerhört besviken...
Satan vad trötta vi var i slutet. Det tar på krafterna att få springa och jaga hela tiden. Anfall är bästa försvar helt enkelt. Tur som fan att Gurras "skada" var lindrig. En långtidsskada på Gurra och Norrettan hade blivit ett faktum. Såvida vi inte insett att det behöver breddas med försvarare i truppen, inte målvakt.
Pinsamt att tillåta ÄFF få vara det spelförande laget, när vi har så mycket bättre kvalitéer. Vi ska vara mycket tacksamma med en pinne idag, men samtidigt blir man oerhört besviken...
Satan vad trötta vi var i slutet. Det tar på krafterna att få springa och jaga hela tiden. Anfall är bästa försvar helt enkelt. Tur som fan att Gurras "skada" var lindrig. En långtidsskada på Gurra och Norrettan hade blivit ett faktum. Såvida vi inte insett att det behöver breddas med försvarare i truppen, inte målvakt.
Jo, det ovana mittbacksparet gjorde det bra utifrån förutsättningarna. Mer oroligt är det på ytterbackspositionerna. Både Luggen och Tengan går bort sig och slår bort sig mycket. Och det fick straffa sig idag. Love är en mer disciplinerad back.
Ni som klagade så enormt på Milan och förespråkade Garre: vad har ni och säga nu? Milan var strålande!
Skönt att Mani är tillbaka mot J-Södra! Kändes lite saknad idag på sätt och vis.
Ni som klagade så enormt på Milan och förespråkade Garre: vad har ni och säga nu? Milan var strålande!
Skönt att Mani är tillbaka mot J-Södra! Kändes lite saknad idag på sätt och vis.
Vilken jobbig fotbollshelg det har varit. Känns mest som man vill sluta kolla på fotboll och börja virka eller nåt istället.
Men det tråkigaste faktumet av allt: fotbollshypen är över i stan.
783 och 1065 är för dåligt, oavsett situation. Nu hade vi dessutom en seger i bagaget, perfekt väder, en söndagseftermiddag och ingen EM-match som krockade. Dessutom har vi inga Allsvenska-matcher några mil ifrån oss som konkurrerar. Alltså inget att skylla på. Tråkigt. Mycket tråkigt. Och rent ut sagt pinsamt för att vara landets fjärde största stad. Tempen kring Sirius är svalare än på länge. Tråkig stad. Snart läge att flytta hemmamatcherna till Knifetown.
Klubbens har budgeterat ett publiksnitt på 2 500. Det gäller verkligen för klubben, fansen och övriga att försöka få folk till matcherna. Med minskade publiksiffror, går också marknadssidan sämre. Nej, usch... kom igen nu.
783 och 1065 är för dåligt, oavsett situation. Nu hade vi dessutom en seger i bagaget, perfekt väder, en söndagseftermiddag och ingen EM-match som krockade. Dessutom har vi inga Allsvenska-matcher några mil ifrån oss som konkurrerar. Alltså inget att skylla på. Tråkigt. Mycket tråkigt. Och rent ut sagt pinsamt för att vara landets fjärde största stad. Tempen kring Sirius är svalare än på länge. Tråkig stad. Snart läge att flytta hemmamatcherna till Knifetown.
Klubbens har budgeterat ett publiksnitt på 2 500. Det gäller verkligen för klubben, fansen och övriga att försöka få folk till matcherna. Med minskade publiksiffror, går också marknadssidan sämre. Nej, usch... kom igen nu.
Sirius räddades av Milan!
Men för att få publik måste IKS spela bättre, tyvärr är det så, en bra produkt och publiken kommer, tider med att folk kommer ändå är borta, finns annat att göra än att se ett IKS bli pressade av ett gäng från en by och är nykommlingar, bedrövligt!!!!
Men för att få publik måste IKS spela bättre, tyvärr är det så, en bra produkt och publiken kommer, tider med att folk kommer ändå är borta, finns annat att göra än att se ett IKS bli pressade av ett gäng från en by och är nykommlingar, bedrövligt!!!!
Ja, det är så inihelvete pinsamt. 2-2 mot Ängelholm liksom. Skrattretande!
Vem fan é Richardsson? Vem fan é Richardsson? För vi har Barjaktarevic, för vi har Barjaktervic, för vi har Barjaktareviiiic, fy fan vad han é bra!
Fullfokus på att värva någon försvarare istället. Målvakt har vi.
Vem fan é Richardsson? Vem fan é Richardsson? För vi har Barjaktarevic, för vi har Barjaktervic, för vi har Barjaktareviiiic, fy fan vad han é bra!
Fullfokus på att värva någon försvarare istället. Målvakt har vi.
Brukarn, jag är stolt över ditt gnällande på domarinsatsen!!
Det kändes lugnt när man kom hem och slog på datorn och det stod 2-0... sen blev det inte lika kul längre. Fick lov att offra matchen för ett födelsedagskalas... Mitt lilla fat Mackmyra whisky fyllde två år!!! Den lille mådde utmärkt och är väldigt fin för sina unga år!!
Det kändes lugnt när man kom hem och slog på datorn och det stod 2-0... sen blev det inte lika kul längre. Fick lov att offra matchen för ett födelsedagskalas... Mitt lilla fat Mackmyra whisky fyllde två år!!! Den lille mådde utmärkt och är väldigt fin för sina unga år!!
Vad gäller publiken så är det ju klart att det spelar roll att det gått dåligt, men man ska nog faktiskt inte underskatta EM:s påvärkan även om det inte var någon tidsmässig krock idag. Men EM snor verkligen all uppmärksamhet. Jag tror att gemene man inte har en susning om att Superettan fortfarande kör.
Men det var inte därför jag loggade in.
Visst kan man säga att Sirius ska vara glada för poängen. ÄFF hade fler chanser och fler avslut och Milan fick verkligen göra ett gäng avgörande räddningar. Men 17-6 i frisparkar är avgörande på många sätt. Det är inte bara statistik. Varje frispark man får med sig ger laget några tiotal sekunder att lugna ner sig och samla laget, formera trupperna och ta initiativet. Ännu mer avgörande blir det om de flesta srisparkarna delas ut på offensiv planhalva som idag. Vid varje sådan fast situation kunde ÄFF flytta upp hela sitt lag "gratis" och därmed få ett automatiskt tryck mot Sirius. Det är också det som genererar många av hörnorna (när det gäller ÄFF:s hörntaktik faller en hel del kritik tillbaka på Milan dock. Det räcker inte att bara stå rätt upp och ner i sådana lägen, han måste röra på sig och buffla runt, annars får han aldrig frispark).
Motsvarande gratistryck fick aldrig Sirius. Tre frisparkar per halvlek är ingenting. Bara på frisparkarna fick alltså ÄFF i runda slängar 5-6 minuter i "gratistryck" jämfört med Sirius 2 min. Låter kanske inte mycket, men det gör en enorm skillnad om inte frisparkarna är någorlunda jämt fördelade. Och nu menar jag naturligtvis inte att alla ska få lika många frisparkar, jag menar bara att man ska hålla samma nivå på hela planen. AG fick faktiskt inte EN ENDA frispark med sig enligt hans lagkamrater.
Fan jag orkar inte med sånt här. Det kommer att leda till en protest i alla fall från klubben. lät det som.
Men det var inte därför jag loggade in.
Visst kan man säga att Sirius ska vara glada för poängen. ÄFF hade fler chanser och fler avslut och Milan fick verkligen göra ett gäng avgörande räddningar. Men 17-6 i frisparkar är avgörande på många sätt. Det är inte bara statistik. Varje frispark man får med sig ger laget några tiotal sekunder att lugna ner sig och samla laget, formera trupperna och ta initiativet. Ännu mer avgörande blir det om de flesta srisparkarna delas ut på offensiv planhalva som idag. Vid varje sådan fast situation kunde ÄFF flytta upp hela sitt lag "gratis" och därmed få ett automatiskt tryck mot Sirius. Det är också det som genererar många av hörnorna (när det gäller ÄFF:s hörntaktik faller en hel del kritik tillbaka på Milan dock. Det räcker inte att bara stå rätt upp och ner i sådana lägen, han måste röra på sig och buffla runt, annars får han aldrig frispark).
Motsvarande gratistryck fick aldrig Sirius. Tre frisparkar per halvlek är ingenting. Bara på frisparkarna fick alltså ÄFF i runda slängar 5-6 minuter i "gratistryck" jämfört med Sirius 2 min. Låter kanske inte mycket, men det gör en enorm skillnad om inte frisparkarna är någorlunda jämt fördelade. Och nu menar jag naturligtvis inte att alla ska få lika många frisparkar, jag menar bara att man ska hålla samma nivå på hela planen. AG fick faktiskt inte EN ENDA frispark med sig enligt hans lagkamrater.
Fan jag orkar inte med sånt här. Det kommer att leda till en protest i alla fall från klubben. lät det som.
"Jag tror att gemene man inte har en susning om att Superettan fortfarande kör." Isåfall måste matcherna marknadsföras bättre. Det är också upp till oss supportrar; påminn grannar, kompisar etc.
Vad gäller domarinsatsen får jag lov att hålla med. Den var minst sagt märklig. Antagligen den sämsta insatsen i år. Men det var inte där vi förlorade matchen. En protest från klubben känns bara patetiskt och lär inte leda till någonting annat än att vi blir betraktade som dåliga förlorare.
Idag var ju Milan säkerheten himself. Däremot kan jag tänka mig att backlinjen gör Milan orolig. Inte tvärtom.
Vad gäller domarinsatsen får jag lov att hålla med. Den var minst sagt märklig. Antagligen den sämsta insatsen i år. Men det var inte där vi förlorade matchen. En protest från klubben känns bara patetiskt och lär inte leda till någonting annat än att vi blir betraktade som dåliga förlorare.
Idag var ju Milan säkerheten himself. Däremot kan jag tänka mig att backlinjen gör Milan orolig. Inte tvärtom.
Hävdar fortfarande att Milan inte e bra han e så osäker därför lider hela försvars spelet , tyckar att en ny målvakt e extremt viktigt. Men men det vänder snart när ante e hel.
Jag är för kampanjen "satsa på Milan". Han har blivit bättre och bättre, och de två senaste matcherna har han varit helt prickfri. Att låna en till målvakt nu låter som cirkus för mig.
Klart klubben ska protestera. Man ska inte behöva acceptera att det ser ut så här. Sen är jag säker på att det inte har någon inverkan, men man måste markera.
Klart klubben ska protestera. Man ska inte behöva acceptera att det ser ut så här. Sen är jag säker på att det inte har någon inverkan, men man måste markera.
"Vad gäller domarinsatsen får jag lov att hålla med. Den var minst sagt märklig. Antagligen den sämsta insatsen i år. Men det var inte där vi förlorade matchen."
Jag håller inte riktigt med. Dels förlorade vi inte matchen, och dels är det faktiskt lite naivt att tro att sådant bara handlar om statistik. Alla som har spelat fotboll själva vet hur enormt jobbigt det är att spela matcher där man får mycket mot sig och lite med sig. Och 6-17 är som sagt inte bara en lite skev statistik. Vad som är matchavgörande eller inte kan man alltid diskutera, men med en frisparksstatistik på kanske 10-13 hade både avslutsstaistiken och hörnstatistiken sett helt annorlunda ut.
"En protest från klubben känns bara patetiskt och lär inte leda till någonting än att vi blir betraktade som dåliga förlorare."
Det kan leda till att Patrik Berglund inte dömer Sirius mer, inget annat. Men det är också hela syftet. Det handlar inte om poäng eller något sådant. Protestsystemet ska man utnyttja sparsamt och enbart om det finns god grund och belägg. Det gör det sällan. I det här fallet gör det det. Det är heller inte acceptabelt att en domare springer efter en spelare efter en tveksamt dömd situation och säger: "ska du inte säga något då? Ska du inte snacka lite mer va?"
Jag håller inte riktigt med. Dels förlorade vi inte matchen, och dels är det faktiskt lite naivt att tro att sådant bara handlar om statistik. Alla som har spelat fotboll själva vet hur enormt jobbigt det är att spela matcher där man får mycket mot sig och lite med sig. Och 6-17 är som sagt inte bara en lite skev statistik. Vad som är matchavgörande eller inte kan man alltid diskutera, men med en frisparksstatistik på kanske 10-13 hade både avslutsstaistiken och hörnstatistiken sett helt annorlunda ut.
"En protest från klubben känns bara patetiskt och lär inte leda till någonting än att vi blir betraktade som dåliga förlorare."
Det kan leda till att Patrik Berglund inte dömer Sirius mer, inget annat. Men det är också hela syftet. Det handlar inte om poäng eller något sådant. Protestsystemet ska man utnyttja sparsamt och enbart om det finns god grund och belägg. Det gör det sällan. I det här fallet gör det det. Det är heller inte acceptabelt att en domare springer efter en spelare efter en tveksamt dömd situation och säger: "ska du inte säga något då? Ska du inte snacka lite mer va?"
Ahh. Då förstår jag, schyst. Det vore guldvärt att slippa karln på Studenternas för all framtid. Då är det inget att snacka om, bara att protestera.
För 4 år sedan var det ju Mikael Nyström som visade ut Brekkan gång på gång. Honom slapp vi se mera av efter att Sirius protesterat. Det är bra att vi gör det nu också. Om domaren betedde sig som Erlingamark skriver är han ju helt ur balans och borde ta en lång time out.
Jag tror aldrig jag har upplevt en så skev domarinsats, visste killen att det var två lag på planen? ÄFFs andra hörna var ett så solklart ruff på Sirius målvakt att jag inte vet vad, det värsta var att den s.k. domaren lät dem fortsätta på precis samma vis och att kycklingarna fick slänga sig som värsta filmstjärnorna.
PS. Jag älskar Turkiet!
PS. Jag älskar Turkiet!
Min granne Dave som var med tyckte att domarinsatsen var pinsam (han är Blackpool-supporter...) och undrade om inte Sveriges domarkår är bättre.
Ja, jävlar vilken vändning av Turkarna! Vad är det du brukar säga, Garry, "det finns inget som är så svårt som att försvara en 4-0 ledning" eller något i den stilen? Uppenbarligen är 2-0 ledningar svåra att försvara också. Först Sirius och nu Tjeckerna. Ni som zappade mellan TV4 och TV4 Sport där de visade Schweiz - Portugal fick också repris på en inkonsekvent och inkompetent domherre.
PS. Vi vill ha Turkar i Västra!
Tyvärr verkar det vara alldeles för få domare som har inställningen att det är en ära och ett ansvar att få döma en fotbollsmatch. Man måste anstränga sig för att vara konsekvent och döma efter regelboken. Där verkar det också brista en del hos många domare, när till och med jag kan reglerna bättre. Förra säsongen var det någon som dömde offside på en Siriusspelare på egen planhalva t.ex. Känns ju som en grundläggande offsideregel att känna till.
Det är heller inte acceptabelt att en domare springer efter en spelare efter en tveksamt dömd situation och säger: "ska du inte säga något då? Ska du inte snacka lite mer va?"
Va?? Det verkar ju helt bisarrt. Hur gammal är han? Domarn alltså. En domare måste ju vara mycket, mycket stabilare än så. Okej att man dömer fel ibland, det kan väl även den bäste råka ut för, men att hålla på med sånt där larv är ju helt uppåt väggarna!
Annars tycker jag återigen Milan stod(!) för en mycket bra insats i dagens match och kul att anfalsparet nätade. Bra att vi tog en poäng också, tabellen ser ok ut får man säga.
Herr och Fru Hammarström vill också tacka för den spontana hurrningen innan matchen!
Jag hävdar fortfarande (liksom någon annan på forumet?) att Keijo Hyvärinen är Superettans bästa domare. Han dömde oss mot Häcken i år för övrigt. Där snackar vi en domare med god kontroll och som sköter snacket på planen på ett perfekt sätt.
Grattis igen. :)
Jag tycker att det känns som att det verkligen vänt nu. Nu väntar ett par "lättare" matcher innan topplagen kommer igen, nämligen J-Södra och LB. Vill gärna se att Sirius lyckas plocka poäng där också, men framför allt att det defensiva spel man såg stundtals idag fortsätter att utvecklas. Jag blev t.ex. väldigt glatt överraskad när jag såg Hochen gå in och täcka upp för Ekan ute till höger när han var ute på utflykt. Såg det flera gångern i backlinjen också. Det känns som att vi verkligen är på rätt väg. Jag tror också att om matchen spelats förra säsongen hade Sirius klappat ihop fullständigt efter Ängelholms kvittering och förlorat.
Jag vill också kritisera synen på Ängelholm som nått brögäng från vischan. Det var samma syn som många motståndarlag hade på oss förra säsongen. I Ängelholms trupp var tre från Helsingborg, en från Trelleborg, en från Landskrona, en från amerikansk collegefotboll, en har Hammarby som moderklubb, en annan Falkenberg och en kom från LB07.
Jag tycker att det känns som att det verkligen vänt nu. Nu väntar ett par "lättare" matcher innan topplagen kommer igen, nämligen J-Södra och LB. Vill gärna se att Sirius lyckas plocka poäng där också, men framför allt att det defensiva spel man såg stundtals idag fortsätter att utvecklas. Jag blev t.ex. väldigt glatt överraskad när jag såg Hochen gå in och täcka upp för Ekan ute till höger när han var ute på utflykt. Såg det flera gångern i backlinjen också. Det känns som att vi verkligen är på rätt väg. Jag tror också att om matchen spelats förra säsongen hade Sirius klappat ihop fullständigt efter Ängelholms kvittering och förlorat.
Jag vill också kritisera synen på Ängelholm som nått brögäng från vischan. Det var samma syn som många motståndarlag hade på oss förra säsongen. I Ängelholms trupp var tre från Helsingborg, en från Trelleborg, en från Landskrona, en från amerikansk collegefotboll, en har Hammarby som moderklubb, en annan Falkenberg och en kom från LB07.
Jo, det känns faktiskt som att vändningen var på gång redan efter Väsby. Dock måste dagens match varit den sämsta på länge rent ur spelkvalitét, fast nu hade vi ju en domare som blåste sönder matchen också.
Hochen var faktiskt riktigt bra idag. I lite drygt en timme. Sen utförde han inte mycket. Annars var bägge de offensiva kantspelarna, nämligen Ekan och Petter, mycket bra idag. De något defensivare kantspelarna, alltså Tengan och Luggen, kan man väl begära mer av däremot.
Nu väntar ännu sen "sexpoängsmatch", nu mot J-Södra. Det ska också vara poäng där. Hoppas att vi vågar att föra spelet där och inte vara så fega som vi var idag.
Hochen var faktiskt riktigt bra idag. I lite drygt en timme. Sen utförde han inte mycket. Annars var bägge de offensiva kantspelarna, nämligen Ekan och Petter, mycket bra idag. De något defensivare kantspelarna, alltså Tengan och Luggen, kan man väl begära mer av däremot.
Nu väntar ännu sen "sexpoängsmatch", nu mot J-Södra. Det ska också vara poäng där. Hoppas att vi vågar att föra spelet där och inte vara så fega som vi var idag.
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201262255185074]Domaren jiddrar med Kim[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201563437783154]Domaren jiddrar med Gerndt[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201603794044034]Domaren jiddrar med Nordh[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201635152669122]Domaren jiddrar med Gallo[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201171864655698]Domaren jiddrar med Ekan[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201563437783154]Domaren jiddrar med Gerndt[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201603794044034]Domaren jiddrar med Nordh[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201635152669122]Domaren jiddrar med Gallo[/link]
[link=http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusANgelholmsFF2221/photo#5212201171864655698]Domaren jiddrar med Ekan[/link]
Jävla mupp.
Det löjligaste var ju att Gallo fick kort efter att han påpekat att det var en kyckling som nickat ut bollen till hörna. Alltså en inkorrekt hörna.
Jag buffar för mitt förra inlägg. La till en liten genomgång av Ängelholms trupp. Vi var också nykomlingar förra året och många underskattade oss också.
det är faktiskt lite komiskt. i första halvlek fick ängelholm tre hörnor efter att gula spelare skjutit eller nickat bollen utanför. eftersom hr domare sagt åt halva laget att dom får passa sig är det knappt ens någon som vågar protestera den tredje gången. och så där höll det på även i andra halvlek. huga.
(edit: å andra sidan blev de bestulna på en direkt efter gurras skada, då milan gjorde en tjusig räddning som inte uppfattades.)
(edit: å andra sidan blev de bestulna på en direkt efter gurras skada, då milan gjorde en tjusig räddning som inte uppfattades.)
Fast han missade åtminstone en klockren ÄFF-hörna. :D
Edit: ok, då missade han minst två. :)
Edit: ok, då missade han minst två. :)
......Det är också det som genererar många av hörnorna (när det gäller ÄFF:s hörntaktik faller en hel del kritik tillbaka på Milan dock. Det räcker inte att bara stå rätt upp och ner i sådana lägen, han måste röra på sig och buffla runt, annars får han aldrig frispark).
Men stackarn fick inte en chans att ens röra på sig! Fi ställde konsekvent två gubbar "runt" honom som sedan i stridens hetta tillämpade armkrok & skånsk fribrottning.
Milan kunde gott ha skrikigt: "Släpp Mig"" i örat på en kärlekskrank guling för att kanske uppmärksamma herr Domare på graden av tafsande...
i andra halvlek ställde sirius in en spelare framför milan med enda uppgift att rensa upp lite där. då tappar man ju en försvarare på själva hörnan sen.
Så sant!
Ergo: Brott lönar sig!
Någon A-student i praktisk filosofi borde skriva en uppsats om moralbegreppen hos domare från Karlstad.
Ergo: Brott lönar sig!
Någon A-student i praktisk filosofi borde skriva en uppsats om moralbegreppen hos domare från Karlstad.
officiella kommer med en genomgång av de frisparkar vi faktiskt fick lite senare idag. det är trots allt rätt intressant att vi fick så få. hur kunde vi då ens få de vi fick?
Dåliga domare har jag sett ofta. Fast sällan någon som dömt så ensidigt till ett lag. Skandal. Fick känslan att han på något sätt ingår i Ängelholms trupp eller åtminstone har väldigt starka kopplingar till västra Skåne, alternativt att han blev kuggad under studietiden i Uppsala.
Ser det som en självklarhet att vi lämnar in en protest mot pajasinsatsen.
Ser det som en självklarhet att vi lämnar in en protest mot pajasinsatsen.
Jag brukar vara ganska överseende mot domarna; helt klart är det svårt att se alla situationer korrekt under en match. Men vad fan var det frågan om egentligen i går? Det enda han lyckades med var att skapa frustrerade Siriusspelare och -supportrar. Herre gud. Sex frisparkar plus någon fördelssituation är ju helt absurt med tanke på hur Ängelholm spelade. De höll i, stängde, gnagde på hälsenor etc under hela matchen. Dessutom verkade herr Domare vara väldigt mentalt instabil. Sökte liksom gruff. Ingen jag skulle vilja backa in i på en parkering direkt. Fy fan.
En av kommentarerna på UNT's forum:
"Alla spelare (fotbollssverige är rätt litet) vet att den här domaren är både dålig och framförallt otrevlig och aggressiv. Förmodligen sa någon Siriusspelare något i början av matchen och han bestämde sig för att ge igen. Alla spelare vet det, hur kommer det sig att ingen på förbundet fattar?"
Berglund har även blivit jagad av planen av ilskna supportrar inte mindre än två gånger:
http://www.fokus.se/2006/11/pappa-huligan
"Alla spelare (fotbollssverige är rätt litet) vet att den här domaren är både dålig och framförallt otrevlig och aggressiv. Förmodligen sa någon Siriusspelare något i början av matchen och han bestämde sig för att ge igen. Alla spelare vet det, hur kommer det sig att ingen på förbundet fattar?"
Berglund har även blivit jagad av planen av ilskna supportrar inte mindre än två gånger:
http://www.fokus.se/2006/11/pappa-huligan
Jag fattar inte den här nolltoleransen mot klagomål mot domare. Är man tillräckligt värdelös måste man väl kunna ta lite kritik, man borde liksom bli van.
Lysande frisparksanalys på Officiella sidan!
Allt är lysande på officiella sidan! Allsvensk klass, minst.
Jag fattar inte den här nolltoleransen mot klagomål mot domare. Är man tillräckligt värdelös måste man väl kunna ta lite kritik, man borde liksom bli van.
Som jag har uppfattat nolltoleransen så innebär den väl ändå att man inte får svära eller ropa könsord mot domaren. Det kan vi väl alla komma överens om att det låter rimligt. Det finns ett samhällsansvar som vi måste ta. Jag blir ledsen när man hör 10-åringar, som sitter bredvid VS, härmar en del av oss och ropar okvädningsord. Jag vill inte ha någon rosa fluff-värld, men det måste finnas respekt, även mot domare!
Så mycket okvädningsord är det väl inte som ropas? Knappt några svordomar och definitivt inga nedsättande ord
Fluff vill nog ha en rosa Fluff-värld?
Fluff vill nog ha en rosa Fluff-värld?
När det gäller ungarna så är det fruktansvärt jobbigt att de ska stå och härma oss under matcherna, men jag tycker inte att vi ska välja våra ord på grund av det, vi är duktiga på att inte ropa okvädningsord och ska fortsätta vara det.
De är vår framtid, glöm inte det. Det gäller att stöpa in dem i vår form och försöka lära dem hur man uppför sig och inte uppför sig. MAO Säg till dem om de stör
Jag tycker att perioden mellan 2-0 och 2-1 är de bästa minutrarna sirius presterat i år. Det såg lugnt och behagligt ut. Sedan klappar vi ju igenom fullständigt, men om vi spelar så en hel match så kan vi plocka tre pinnar av vilket lag i serien som helst tror jag. Skönt att se att något funkar iaf.
Något som inte funkar är målvakter. Milan gör en del bra räddningar nu för tiden, visst. Men det är också allt, vid fasta känns han fortfarande som ett barn. Jag kan inte bedöma hur har styr backarna från sin position men resultatet talar ju för att han inte är den vassaste på det.
Något som inte funkar är målvakter. Milan gör en del bra räddningar nu för tiden, visst. Men det är också allt, vid fasta känns han fortfarande som ett barn. Jag kan inte bedöma hur har styr backarna från sin position men resultatet talar ju för att han inte är den vassaste på det.
Precis, var snälla mot kidsen och uppmuntra de istället för att be de hålla käften. Säg det på ett schyst sätt isåfall. Som sagt, de är vår framtid.
Håller med Foley om Milan. Han är bra och gör en del sjukt imponerande reflexräddningar, men är lite kass i positionsspelet och inger tyvärr inte det lugn som övriga försvarare så väl skulle behöva. Han kommer säkert att vara en skitbra målis om några år, men jag tycker absolut att det kan vara intressant med jamaicanen om han verkar vara något att ha. Stor och tung i alla fall.
Jag sa aldrig att man ska säga åt kidsen att hålla käften, däremot så är det jobbigt med deras härmande och jiddrande, känns mer att som att de driver med oss än att de är vår framtid.
Nä, det var andra på matchen som sa det. :)
Och visst är det jobbigt och öronbedövande, men det är kanske smällar man får ta. De verkar vara Siriusknattar. Skräm inte bort ungarna som det gjordes med Uppsala United?:D
Och visst är det jobbigt och öronbedövande, men det är kanske smällar man får ta. De verkar vara Siriusknattar. Skräm inte bort ungarna som det gjordes med Uppsala United?:D
Säg till dem om de är jobbiga, de fattar. Men de är barn=barnsliga
Uppsala United (håller de på ALLA lag i Uppsala?) satte sin sista potatis när de tog fram trumman.
Jag kan tycka att det är ok att hyscha kidsen om de "går över gränsen". Folk i början på tonåren har ofta en tendens att just göra det, kasta in grejer på plan och skrika saker som är over the top. Social spelregler åt kidsen!
(eder hobbyetnolog)
Jag kan tycka att det är ok att hyscha kidsen om de "går över gränsen". Folk i början på tonåren har ofta en tendens att just göra det, kasta in grejer på plan och skrika saker som är over the top. Social spelregler åt kidsen!
(eder hobbyetnolog)