Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Fotboll

Sirius - Degerfors

Dags att bryta ihop och komma igen nu. Dags att spöa Degen för andra gången den här säsongen. :)

Startelva kanske?:

RR
Love - Gurra - Danne - Luggen
Mani - Gallo - Ante - Petter
Demba - P
Det skulle vara trevligt om hr Ekström kunde visa upp sin försäsongsform.
Jag köper den startelvan, med en het Hoch på bänken.
Tankar inför Degenmatchen.

Backlinjen:
Det har gnällts fasligt mycket på backlinjen. Mycket av bristerna ligger dock i ett mittfält som inte täcker upp tillräckligt. Det blir alltför ofta en yta utanför eget straffområde där motståndarna firat julafton hela våren. Givetvis vill även jag ha in en stark vänsterback, till Luggens försvar har inte Mani hjälpt till 100 % i hemjobbet, enligt min mening. Luggen är dessutom starkare som högerback och jag ser det därför som givet att han spelar där i nästa match i Eriks frånvaro och Love på vänsterbacken.

Mittfältet:
Jag tyckte inför serien att vi hade det otroligt bra ställt med yttermittfältare, men anser nu att dessa har underpresterat mest av alla. Skulle därför gärna se Ante i en fri yttermittfältsroll (alá Ljungberg) med möjlighet att operera in centralt mellan mittfält och anfall. Att i stället ha två mer defensivt inriktade innermittfältare skulle kunna eliminera de farliga omställningar vi åker på, och därigenom täcka området framför straffområdeslinjen. Vem som skulle kunna ta rollen centralt bredvid Gallo, vad tycker ni? Kanske Sunshine? kanske Ekström? Själv anser jag att det går för långsamt med både Gallo och Fredrik där. På andra sidan är jag hemskt nyfiken på att se P. Det skulle förstås bli två väldigt offensiva yttermittfältare men i gengäld mer defensivt centralt, var min tanke.

Anfall:
Hochen och DT. Båda är förstås osäkra kort i dagsläget. Fast jag står fast vid att Hoch är en klasspelare som vet var målet finns och därför frisk och skadefri ska vara med i en startelva.

RR
Luggen - Gurra - Danne - Love
P - Gallo - Ekström (Sunhine) - Ante
DT - Hoch
[link=http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=12&m=&team=1&news=1337]Traore spelklar[/link]

Jag är mycket förväntansfull, han verkar vara en killer i straffområdet. Det är bara att hoppas på att de andra spelarna förmår att se till att bollen hamnar där också.

[link=http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=12&m=&team=1&news=1337]Traore spelklar[/link]

Jag är mycket förväntansfull, han verkar vara en killer i straffområdet. Det är bara att hoppas på att de andra spelarna förmår att se till att bollen hamnar där också.

Det känns som ett jobb för firma Ante & Gallo AB.
felpostat
Jag vill ha in Sunshine nu. Det spelar ingen roll att han inte har hittat formen än, den kan omöjligt var sämre än Fredriks ändå...
Hursomhaver, är det skitviktigt - minst lika viktigt som i de senaste tre matcherna - att vi är där och stöttar till 100% särskilt när det går dåligt.
Let the Sunshine in! Let the Sunshine in!

http://www.youtube.com/watch?v=fhNrqc6yvTU
Såg förresten att Toli Ponomarev är klar för Degen. Vilka lag har han inte spelat i nu? Var Sirius hans första lag?
I Sverige har han förutom Degerfors tillhört eller spelat för Norrköping, Brommapojkarna, Djurgården, Reymersholm, Sirius, Essinge, GAIS, Kalmar och Öster. Dessutom har han spelat för Mallorca i Spanien, Vaduz i Liechtenstein, Baku i Azerbajdzjan och Skoda Xanthi i Grekland. Det borde vara något sorts rekord. Och han är bara 26 år!
Bra genomgång Brukis!

Såg också att Niklas Skoog kan vara på G till Mjällby som lån, nästan en värvning i klass med Allbäck (OBS nästan...några kilo fler kanske)
Skoog tackade nej till Mjällby
Jag ser gärna St Cyr på banan. Men "Sunshine" är ett riktigt dåligt smeknamn. Vem fan kom på det?
Jag håller med.. St Cyr är lätt det coolaste namnet i superettan så varför ha ett smeknamn? Sunshine låter som en sliskig 70-tals porrskådis.
till skillnad från St Cyr då eller....?
Han började väl kallas "Sunshine" internt i spelartruppen förra året om jag inte minns fel..?
Vore trevligt om vi fick till en rejäl uppslutning nu på måndag. Känns som nystart.
Jag ska ha min jamaicaflagga färdig till dess, känns rätt med tanke på reggaefestivalen, flaggan är fulsydd men det syns inte på håll....
Mysigt att få gå på fotboll igen. Hoppas P gör 100 mål.
In att drömde jag att Sirius ledde med två noll i paus, så jag tror på en 3-1 seger. Mål : Ante ochtvå av Demba.
Jag drömde förut att Sirius smiskade LaBoIS med 6-0, och vi vet ju alla hur rätt det blev...
Som sagt känns det som nystart och det ska bli skönt att skrika av sig lite.
4-1
P 3 mål och Demba 1
Reviderad startelva:
RR
Luggen - Gurra - Haris - Love
Petter - Gallo - Ante - Elon
Demba - P
Bänk: Garre, Danne, Kim, Ekan, Hoch
RR
Luggen-Gurra-Haris-Fernberg
Ante-Gallo-St Cyr-Love
Demba-P

4-1 med endast P som målskytt ("johan, johan, johan, johan").
2-0, 2xDemba
Äsch! Kom precis på att vi bokat i repa kl 18 på måndag men jag ska försöka vara på plats till avspark ändå. Vi får väl spela snabbare helt enkelt. Fast det är ju dum uppladdning att skrika som en maniac i en timme innan man ska ha spelning med sin kör.
Jo, men då är det ju tur att din kör inte riktigt har tonsäkerheten som modus operandi.
Hochen ska alltid starta 5-0 3 av hoch 2 av gallo den ni.
Som en motpol till Jonas obotliga optimism tippar jag 0-3 och minst 4 skador.
Ying&Yang!
1-1 P målar.
Ska det bli en repris på den otroligt positiva premiären? ;)
Jag säger det klassiska Sirius-resultatet: 3-1. Mål av Demba, Gallo och Ante.
Ruskigt viktig match. Själv laddar jag upp med Sirius-DIF från 2007-DVD:n. Olles 3-1 mål kan man titta på hur många gånger som helst. Den här gången blir det 2-0, första av Demba andra av inbytte Hoch i 89: minuten.
Hoppas och tror på seger imorgon. 2-1 och mål av sommar nyförvärven: P och Demba. 1010 i publik. Mycket folk i Västra?
Hoppas Haris blir klar till matchstart, vore fräschlund att se honom. Eftersom jag missade båda matcherna mot Åtvid har jag inte sett Richie Rich och P live. Eller, jo P har jag livat rätt många gånger men det var ju ett tag sen.
Det blir seger vilket innebär vändningen! Tyvärr missar jag matchen.

3-1. Demba gör 2, båda framspelade av P som också gör ett själv. 1150 ser på.
3-1 till Sirius, Demba, Gurra och Ante gör målen. Blir 2000 i publiken.
Hoppas Haris blir klar till matchstart, vore fräschlund att se honom
Tro mig, han kommer starta ;).
1-2 till Degerfors. 1-1 i halvtid.
Dubbel-Richard räddar oss i en hemskt nervig tillställning.
1-0 efter en usel match, som inte är värd de 1212 åskådare som kommer dit.
Grande e Pesante-banderollen är halvt neddragen som vanligt.. Ät upp Degen!
Vad gör Fredrik i 17-mannatruppen? Det är för mig en gåta. Hellre Sunshine eller Kim.
sunshine är iofs också med i truppen.
Well, rasslar det ngt i faxmaskinen? Det vore kul att se Haris i Blåsvart redan idag!
Hur blir försvaret idag?
Luggen-Fernis-Gurra-Nordh kanske.
Eller passar Fernis bättre som ytterback än vad Nordh gör?
Ingen reservback hursomhaver om inte Haris blir spelklar.
Noterar även att Jallow saknas, en tung petning för honom.
Repan inställd, ska träffa folk på Flustret kl 18 men om några ska dit tidigare så hakar jag gärna på. Vi kan dricka öl och ha panikångest och hyperventilera och ha allmänt mysigt. Hör av er.
Hur blir försvaret idag?
Luggen-Fernis-Gurra-Nordh kanske.
Eller passar Fernis bättre som ytterback än vad Nordh gör?
Ingen reservback hursomhaver om inte Haris blir spelklar.
Noterar även att Jallow saknas, en tung petning för honom.

...och Elon. Men extra surt för Antouman såklart, som verkar ha varit på gång, men jag tycker den petningen var relativt befogad trots allt. P - Demba på topp och sen kan Hochen få sin kvart och visa att han har lagets bästa fötter men också lagets sämsta fysik. En given joker...

Sunshine är ju den som tränat och matchat försvar på senaste tiden, så det är nog en tänkbar lösning ifall det skulle behövas en försvarare.
antou har haft stora problem med en tå. han är med andra ord skadad.
Krya på dig Antou!
Jo, både Antou och Love vilar pga skador.
Hoppas på följande elva:

RR - Fernberg, Gurra, Haris, Luggen - Petter, Gallo, Ante, Mani - P, Demba

Bänken: Garcia, Nordh, Fredrik, Ekan och Hochen
Palmen?
Inte riktigt tillbaka efter en liten fotskada än.
Ser hellre Ekan som ytterback än tex Nordh eller Fernis. Med en naturlig kantspelare blir inte offensiven lidande och jag tror inte nödvändigtvis att han skulle göra sämre ifrån sig defensivt än något av de centrala hönsen skulle göra på kanten.

RR
Ekan - Gurra - Haris - Luggen
Mani - Gallo - Ante - Petter
P - Demba

Vill även gärna se speltid för St Cyr och Hochen. Folk börjar komma tillbaks från semester och med tanke på hur viktig den här matchen är så tror jag på en publiksiffra över 2000. Kanske till och med upp emot 2500 om inte regnet börjar vräka ner.

Resultatet avböjer jag mig från att tippa.
Eller Petter? Jag ser fan hellre Fernis på kanten än Luggen i nuläget, helt seriöst.
Petter kan naturligtvis också vara ett alternativ som ytterback.
Petter Dombrowski ;-)
Ja, varför inte. Fast förutsatt att vi väljer att starta med en fyrbackslinje så ser jag trots allt helst att Luggen startar. Att ha helt nya spelare på båda ytterbackspositionerna skulle kännas lite väl riskabelt. Om inte vårt mittfält visat sig vara så sunkiga i de defensiva omställningarna och lämnat backlinjen i sticket gång på gång så skulle jag kunnat tänka mig att starta med en trebackslinje idag. Fernis - Gurra- Haris. Men det kräver ju att mittfältarna, speciellt de yttre, är alerta defensivt. Men det har ju sällan varit fallet den här säsongen.

Sunshine är ju den som tränat och matchat försvar på senaste tiden, så det är nog en tänkbar lösning ifall det skulle behövas en försvarare.

Men hur bra är St Cyr då? Nån som sett honom på träningarna? Vore väldigt kul att se honom lira, han har ju blivit ganska haussad...
Men hur bra är St Cyr då? Nån som sett honom på träningarna? Vore väldigt kul att se honom lira, han har ju blivit ganska haussad...

Har en bit kvar till startelva-status om du frågar mig. Men ser bättre och bättre ut för varje träning. Kan alltid vara intressant att se honom i en riktig matchsituation några minuter. Jag vill dock se Ekan igen, han har så mycket mer att ge!
Jag har positiva vibbar, mitt tips:
1-0 ,Petter
kraftigt regn hela matchen
639 pers
Kyckling på flustret

Nej nu går jag ned till Flurran
Hoppas att regnet håller sig borta
Tror inte på Fernberg som ytterback, men jag har inga problem med att eventuellt få äta upp det om han gör en stormatch på den positionen. Vinst 2-0 idag, Ante och Demba.
Det kan blir rotblöta lagom till matchen (let the Sunshine in?). Tror, trots detta, på en bra publiksiffra: 2126 personer. Kom ihåg var ni läste det först.
Fröken Thuré har också tippat machen!

[url]http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg-bi=69-bc=5,00.html[/url]
Förvånande med både Haris och Demba på bänken.
Tja, nu ligger vi inte sist längre. Utan att ha sett matchen känns det som en förlust. Något av alla dessa skott borde ha suttit.
Suck. Varför kan vi aldrig få lite flyt?! Det känns onekligen som en förlust även om de andra resulaten gick vår väg. Helvetes jävla skit. Jävligt skönt att ha seriens tristaste lag bakom ivf.
Tillbaka från Studan. Besviken men inte bedrövad. Vi var klassen bättre än Degen och borde ha vunnit den här matchen. Märkligt med Haris o Demba på bänken från start. Vi får trösta oss med att jumboplatsen är lämnad. Chanser borde finnas i nästa mot Mjällby som blev krossade idag.
Jag tyckte Sirius var rätt bra i dag. Lugnt, kontrollerat. Mest otur att det inte blev ett vinstmål, vi borde ha vunnit. Men så ska det tydligen vara hela jävla tiden. Fan, vilken bra analys... Orkar inte.

Tillbaka från Studan. Besviken men inte bedrövad. Vi var klassen bättre än Degen och borde ha vunnit den här matchen. Märkligt med Haris o Demba på bänken från start. Vi får trösta oss med att jumboplatsen är lämnad. Chanser borde finnas i nästa mot Mjällby som blev krossade idag.

"Krossade" av 2 mål på övertid...nja där blir det tji poäng tror jag.
Mycket konstigt med nyförvärven på bänken, IKS överlägsna fram till straffområdet, blir så jävla omständigt och plottrigt, vänsterkanten utnyttjas inte, helt rent pga alla är i mitten och grötar speciellt i andra. Fernberg lysande som vänsterback, resolut och stark i brytningarna. IKS spelande försiktigt om än långsamt, sega omställningar, tyckte alla försökte idag ordentligt, men ett jävla regnande kan ju ha sabbat, men lika för båda.

Såg inte vem som nickade i första men Degefors målis gjorde en idioträddning alá Roffe Marinius o Peter Helmerskog.
Men JP MÅSTE sätta bollen med målvakten uppe på läktaren efter Antes lilla chipp i slutet på andra.
Sirius bra fram till straffområdesgränsen, där stannar alla och börjar titta efter Ante... suck

Nån gång skulle man vilja se ett pressat skott utifrån, inte nån av alla dessa luftpastejer.

Petter måste slå bättre inlägg, 4 m höjdbollar till Mani....
P måste springa mer
Vi måste ha ytterbackar som vågar framåt, nu hade vi två mittbackar i stället som blev osäkra så fort de kom över mittlinjen.
Fredrik och Nordh bäst.
Domaren måste nån gång se alla tjuvnyp som Ante fick
Domaren sög pung i dag. Och den var röd-vit. P ska inte spela nästa match från start. Vet inte ens om han platsar på bänken just nu. En spelare som inte kan träffa en fri yta av målet, som för övrigt är 18 kvadratmeter stort, när två backar står emellan, han har tid på sig från straffpunkten och målvakten är i tjottaheiti, ska inte starta.
I Degerfors gick alla bollar in, idag gick inga in, det hade varit bättre om vi spridit ut det.
Noterade för övrigt att Haris verkar vara en riktig vinnarskalle, kanske lite för mycket. En gång skällde han på linjedomaren så det stog härliga till och en gång sparkade han loss en reklamskylt när Sirius missade.
Skitbra tycker jag. In med gubben på plan.
Otur och otur, snarare oprofessionellt. Vi kan inte bara skylla på otur. P och Petter får bara inte vara sådana målsumpare. Kanske läge att kontakta Berglund för konsultring? Alternativt idrottspsykolog. Sirius måste hitta den där vinnarkänslan igen och våga!

Blev chockad över Fredriks plats i startelvan men måste erkänna att han var en av de bättre idag och påminde lite om förra årets Fredrik - stark, slitvarg, hungrig, säker och tjurskallig, det är så jag vill se Fredrik. Även Nordh från start var smått chockerande om än inte helt oförtjänt efter Åtvid borta, och han gjorde en fullt godkänd insats. P var ärligt talat riktigt dålig och Degen saknade nog inte honom... Demba kom in med en skön jävlaranama-mentalitet och bjöd på två fina tacklingar. Såg dessutom ut att ha en jävla spänst då han var högre än Degens målis i luften. Förtjänar startplats mot Mjället vid 4-4-1-1-uppställning.

+ Ante, Gurra, Fernis, Mani och Fredrik.
+ till hela backlinjen och RiRi.
- till avsluten och inläggen.
- delvis domarinsatsen.

Helt okej läktarinsats, men stora bitar av den nedre sektionen såg lite trötta ut..

Oavgjort mot Degen var en besvikelse, speciellt medtanke på matchbilden. Det är dessa matcher vi måste vinna, vi har fan inte råd att kryssa eller förlora mot bonkegäng som Degen, Ängelholm, J-Södra, LB07 - utan dessa matcher måste vi fan vinna! Skönt att ESK åkte på däng i alla fall. Alltid något.
Typiskt att vi inte lyckas göra mål i en sån här måstematch, men jag är ändå nöjd. Bra fotboll i det stora hela från blåsvart och för att citera min fru så "hade ju Sirius bollen mer än de andra". Det var ju stundtals väldigt bra stämning på läktaren (inte bara Västra) och en jävla fart på planen. Ett Siriusmål hade dock gjort matchen lite mer minnesvärd...
Äh domarn var ju bra. Matchen flöt på bra. Han fick en boll på benet en gång, men annars skötte han sig utmärkt.
Varför i h-vete vågar inte Brännan/Jocke starta med 2 renodlade anfallare från start? Vi måste visa viljan att vinna offensivt i en så viktig match och P såg duktigt ensam ut större delen av matchen. Sen att han inte var så bra är en annan femma.

Ante är dessutom en bättre spelare som offensiv spets på ett mittfält än som släpande anfallare. Vi får inte alls med tillräckligt med folk i offensiven och det ser alldeles för plottrigt ut och går för långsamt.

Och Petter ska vi inte gå in på, herregud killen behöver träffa en psykolog för att få hjälp med självförtroendet. Han ser ju helt vilsen ut. Sorgligt!

Fernis var dock helt ok som vänsterback och Fredrik var ganska bra idag.
Äh domarn var ju bra. Matchen flöt på bra. Han fick en boll på benet en gång, men annars skötte han sig utmärkt.

Beror på vem du syftar på. Huvuddomaren blev bättre med tiden men linjedomaren närmast oss var knappast delaktig i spelet. Jag har både sett bättre och värre.

P i klass med Hochen löpmässigt, skillnaden är bara att den sistnämnde är en jävel på fötterna och har känsla för målet.

Ut med Petter och in med Ekan till nästa match.
Tycker Petter får lite för mycket kritik i den här matchen. Att han fick chansen att sumpa så mycket var för att han jobbade mest av mittfältarna i Sirius och var spelbar hela tiden. Sedan hade han inte riktigt flyt när han väl vände runt.
Ut med Petter, ut med P. In med Ekan, in med Demba.
Jag tycker Petter, P och Fredrik oftast får för LITE kritik för sin insats på grund av tidigare förtjänster. Petter var inte särskilt bra idag. Det räcker inte att bara jobba, man måste göra rätt sen också.
Näe, Petter får alldeles för lite kritik!!! Förutom att han sumpar chanserna på ett pinsamt sätt så kan han inte ta emot en boll, dessutom är inläggen av div VI nivå!!!!! UT!!!

GHAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!! Vinner vi inte hemma mot Degen, då är det bara att be om att inget annat bottenlag skräller nånstans och att vi lyckas slita åt oss en kvalplats!!!

Ja, jag är arg, frustrerad, förbannad, förtvivlad, panikslagen, rätt..... och gubbigt grinig!!

Bigbadda hann före mig....
Det är inte gubbigt att vara besviken efter en sån här match. Jag är det också. Måstematcher måste vinnas.
Petter var riktigt bra större delen av matchen tycker jag. Han bröt in i banan som i fornstora dagar, gick i djupled och tog sig fram till avslut. Visst blir en och annan bollmottagning åt helvete och inläggen var inget vidare, men han är en av de som skapar mest och tar flest avslut idag. Bra!
I övrigt var det den gamle Mani igen. Bra energi, vettigt tillbakajobb och vass framåt - och usla bolltapp, men det är ju som det är med det.
Ante och Gallo var negativa överraskningar idag kan jag tycka (jag har jävligt höga krav på dem också). Ante gjorde en hel del vettigt, men han tappade också sjukt mycket boll och slog bort en del fantastiska lägen genom felbeslut. Gallo låg bakom åtmisntone hälften av Degens bästa chanser och slog bort en hel del fasta situationer. Men har också två frisparkar som så när resulterar.
Bästa trion i blåsvart idag tycker jag dock Fernis, Nordh och Fredrik var. Fernberg spelade till sig vänsterbacken för överskådlig tid. Han dödade Degens Hasani totalt och förlorade knappt en nickduell. Nordh var i stort sett 100-procentig och klev in och styrde upp mittförsvaret när Gurra hade en dålig dag. Fredrik har fått mycket rättmätig kritik på sistone, men revanscherade sig stort tycker jag. Fick ha oerhört mycket boll och skötte det oväntat bra. Stenhård defensivt men också konstruktiv framåt. Men även Fredrik måste skjuta! Dessutom var Rickard stensäker.
Övrigas insatser okej, men jag förväntar mig mycket mer av både Demba och P.
På det stora hela dock ett gigantiskt fall framåt och egentligen de bästa 90 hittills. Åtmisntone defensivt.
För mycket kritik? Ska vi alltid vara sådana kelgrisar och aldrig våga kritisera? Petter var stundtals bra i första halvlek, och kämpandet är det ju inga större fel på men varenda gång han ska passa/skjuta/slå inlägg så blir det bara så fel. Det sitter nog i psyket. Jag har åtminstone skruvat upp mina förväntningar på Petter, men han har underpresterat. Men visst, det är han inte ensam om. P har väl inte rosat marknaden direkt. Gjorde en bra halvtimme uppe i Åtvidaberg, men det är väl också princip det enda han levererat sedan han var här och dominerade de lägre divisionerna.

Ps. Jag har fått kontakt med en malawisk 22-årig spelare som flyttat till stan. Har ingen aning om hans kvalitéer men han vill provträna för Sirius. Bara att dyka ned på träningen? Vem snackar man med innan? Brännan/Jocke?
Jag tycker mest Petter hade sjuk otur. Han skapade mer farligheter än Mani.

Felet var inte starelvan utan att alla spelare tror att någon annan ska ta ansvaret i straffområdet och petar bara bollen vidare. De måste våga missa! Jag ser hellre en spelare som snor bollen av en medspelare i ett avgörande läge och försöker bli hjälte än detta träningsduttande.
Undra hur fan tränarna tänkte, när Demba fick starta på bänken, man har ju läst här och på Siriusbloggen att Demba sett het ut på träningarna, sen såg man ju direkt skillnad i mycket mer rörelse i honom än JP, spelade ut på kanterna, och stark i luften, han och Hochen på topp nästa match, då får Ante några att passa till.....
Håller med nyg86. En av få gånger. :) Jag vill att man ska skjuta när man kommer till straffområdet. Jag skiter i om man missar, huvudsaken är att man försöker. Det kan ta på en försvarare och gå till inkast eller hörna, eller i mål. Men SKJUT FÖR I HELVETE.
Jag kan delvis köpa läget innan match men nu i efterhand vet vi åtminstone att P inte bör starta nästa match.
nyg86... Ja. Demba-Hochen vore intressant. Problemet är väl att Hochen inte orkar särskilt mycket, men det kanske är skitsamma? Hochen ska stå i straffområdet, vänta på att få bollar serverade alternativt bjuda på någon vacker tjipp och endast springa hem för att undvika offside. Säga vad man vill om honom, men han är en bra målgörare. Trots den där nonchalanta attityden är han skön. =P
Vad säger ni? Är ni på att lägga en varsin guldpeng och skramla ihop till ett gymkort till Hochen och fixa ett deff- och konditionsschema åt denne man. Isåfall har vi fan en grym forward. Och sen sätter vi alkolås och säger nej till pizzabufféer. Anlitar den där Anna Skipper helt enkelt.
Sen börjar vi kalla oss för "Sirius Fina Grabbar"...
Nä, DFG misshandlar ju sina egna... det förtjänar ingen att bli. Det är sjukt.

En reflektering från inte bara denna match utan generellt sätt är att vi är usla på nickdueller. Inte många hörnor/inlägg som resulterat i farligheter. Dags att träna fasta situationer alltså och kanske anpassa folket i boxen. Vi behöver skallar som Gurra, Fernis, Nordh, Haris, Ante, P, Demba och Gallo (om han ej slår hörnan själv), som går in med krigarinställning i straffområdet. Mani och Petter i all ära, men de är allt som oftast för korta i rocken för att vinna några dueller där i luftrummet.
Ja... Hochen ska vara med så länge han orkar, bättre att han kan komma till läge i från start, när övriga är fräscha, än att hoppa in i underläge som det oftast varit och Ante o Co är trötta, och med några mål ökar hans ork också. Nu gäller det att chansa också, fötter och målkänsla har han så det räcker och blir över.
Kul att Fernberg var så bra på V-kanten.
Jag har ett par frågor: vem spelade på vänsterkanten, vem skulle hålla bredden på vänsterkanten? Jo, Mani, men var han där? Nix, överallt på planen men INTE på vänsterkanten. Därför gick alla inlägg över honom (med 4 m från Petter). Enligt mig är han en typisk (mycket) vilja men inte kunna och jag blev därför som vanligt förbannad när han fick vara kvar på planen istället för Petter som, även om han missade ibland, höll sin position. Som kommentarerna var i paus, Sirius spelar för enkelspårigt, inget spel på vänsterkanten.
Att Sirius fokuserade på högerkanten måste varit ett taktiskt drag. Har svårt att tänka mig Fernis som offensiv vänsterback. Andra bullar är det med Luggen, han är tokoffensiv och det gör det ju enklare för Petter men samtidigt otacksammare för övriga försvarare.
petter var trött efter alla löpmeter så det bytet var rimligt. angående vänsterkanten så är det bara att titta vilken vänsterback vi hade där. fernberg gjorde det fantastiskt mot hasani, men det var också det som var uppdraget. jämför med luggen på andra kanten, som gav understöd till petter i snart sagt varje anfall.

jag är förstås inte nöjd med en poäng, men insatsen är jag desto mer nöjd med. om vi fortsätter såhär kommer treorna.
Inga bilder?
Jag tar på mig den uteblivna vinsten. Det hade trillat i runda slängar 1500 spänn till mig om Sirius målat och det vore ju givetvis helt orimligt tyckte de högre makterna. Bortjinxat sa Bull.
P passar illa som ensam "targetliknande" forward. Han blir lite stillastående och felvänd. Har han inte gjort sina bästa insatser som offensiv mittfältare?
Fy fan vad jag blir arg på allt duttande. Istället för att skjuta i riktigt bra lägen passar man vidare för att försöka få ett ÄNNU bättre läge. Hur ofta går det hem? Aldrig! Blev skitglad när Gallo till slut försökte med en riktig rökare i ett hyffsat läge. Sen att den gick ett par meter över spelar ingen roll. Att han försöker är mycket bättre än alla 1-meters passningar på straffområdslinjen. Annars tycker jag att spelet var riktigt bra fram till straffområdet, som flera har sagt tidigare.

Fernberg var bäst på plan. Petter tycker jag kändes ganska vilsen mest hela tiden, P också. Blev imponerad av Demba när han kom in. Vet inte vad jag gör om han inte får starta nästa match. Typ slår sönder något.
Visst var Fernis bra men mera mittback än ytterback, jag vill ha en offensiv kraft där á la Tighe
Besviken men långt ifrån bedrövad. Äntligen börjar försvaret med RR som pådrivare kännas riktigt stabilt, och då har vi dessutom Haris i bakfickan. Varför startade han inte förresten?
Fernberg! Han ska ha en plats i backlinjen oavsett vilka spelare som är tillgängliga.
Ante! Börjar närma sig sitt "rätta jag", men jag undrar om han inte gör sig bättre som offensiv central mittfältare? Nu blir det lite som att han ska stå för både assist och avslut.
Det mesta brukar ha en tendens att jämna ut sig under en säsong, så nu bör vi ha en "stolpe-in match" tillgodo.

joint: nix, inga bilder. kameran tål inte väta. bättre väder hemma mot falken hoppas vi!
Kanske inte så konstigt att man inte startar med Demba igår. Killen har inte varit här så länge än. Fick höra en utläggning från Erlingmark på detta från en tredje part och det lät vettigt, du kanske ska dela med dig den.

Haris blev väl spelklar en timme innan start och det kanske var lite tajt.

Jag tyckte Petter var riktigt bra. Han sprang och slog bra passningar samt tog massor av offensiva löpningar. Sen tycker jag att det känns lite "AIK" att börja såga P efter tre matcher. Han måste ju få en vettig chans, vi kan inte kasta ut och in folk i varannan match. Dessutom så har många av de andra (Hoch, Ekan) fått sina chanser ett flertal ggr redan och inte tagit den. Uppställningen med Olsson som "rensare" framför backlinjen var ett genidrag och t om Nordh gjorde en vettig match. Bra Sirius!

Och Bravo Västra! Satt med svärfar som håller på Degen, så jag kunde inte deltaga, men bra tryck på klacken och det spreds en bra bit in bland de sittande till vänster.
Visst är det lite "AIK" att såga P redan. Särskilt om man inte var i Åtvid. Jag kan dock tycka att man kanske borde ha ställt två rena anfallare mot ett lag som man kan ana kommer backa hem väldigt mycket. Det är självfallet svårare att vara ensam på topp mot ett tillbakadraget försvar än mot ett offensivt och högt pressande. P löpte även idag kopiöst och slet i stort sett själv backlinjen fram och tillbaka både i sidled och djupled. Det arbetet bäddar också för Demba när han kommer in. Både P och Demba missade varsin 100-procentare. Det är inte acceptabelt från någon av dem och där begär jag mer. Vår tredje anfallare på plan åstadkom inte ett skit under sina minuter. Zip, zero, nada.
Vem som ska starta mot Mjällby borta tycker jag är lite hugget som stucket. Mjällby kommer att ha massor med boll och det är en av seriens äckligaste bortamatcher. P:s speed och löpningar passar nog rätt bra där, han är kanske vår bästa kontringsspelare. Å andra sidan vore det intressant att se vad Demba kan åstadkomma från start.
Det är ju som sagt svårt att kräva mer av spelarna, förutom mål då. Men man frågar sig ju hur vi ska kunna vinna någon match om vi inte kan vinna den här? Men många positiva besked ändå. Försvarsspelet var härligt att skåda, äntligen hjälpte spelarna varandra som de ska göra. Framförallt gladde Fernberg på vänsterbacken.

Angående rättsskipningen så var gårdagens domarjävel trots ett antal usla domslut ändå den bäste domarjäveln vi haft på många matcher.
Visst känns det segt att det inte blev vinst igår men förstår inte upprorsstämningen. Sirius gjorde en mycket stabil insatts och med tanke på hur försvaret sett ut tidigare så tycker jag att bara hålla nollan (och dessutom knappt släppa till en enda chans) är värt att vara nöjd över. Sen klickade anfallsspelet och vi sumpar några givna mål. Jävligt surt men fan inte värt att såga någon vid fotknölarna för det. Om Sirius kan leverera samma kvalitet på spelet resten av säsongen så ska det nog kunna gå vägen. Sen börjar det verkligen bli lite tajt om matcher att plocka viktiga poäng. Det här var en match som vi skulle ha vunnit men jag är inte beredd att såga någon spelare efter igår bara för att vi inte fick in en boll.

Gillade att Mani och Petter kom in mycket i banan. Sen känns det lite segt att varken Petter, Mani eller Ante känns som någon given målskytt. Lite flyt och form kan givetvis ändra på det men den trion måste få in minst 8-9 mål om vi ska fortsätta med en anfallare under resten av säsongen.

Kul att Nordh visade att han kan vara med och slås om en plats i backlinjen. Också kul att Fredrik visade att han verkligen är på väg tillbaka i gammal god form.
Upprorsstämning? Västra är verkligen mesigt om det här är upprorsstämning...
Näste man som kallar västra för mesigt klappar jag till (;-)), jag har svårt att kalla det mesigt när man låter bli att hota spelare domare etc.
Jag tycker Västras beteende på läktaren är mycket bra. Däremot är vi otroligt MESIGA vid sidan av planen. Vi ställer aldrig krav på Sirius, vi kritiserar aldrig. Vi är mest nöjda om vi får gå och titta på matcherna.
Ställa krav på spelare kan man göra, när det gäller vad de uträttar på planen. Men i övrigt kan jag inte se vilka krav man kan ställa på klubben. Vi betalar inte deras löner, vi är inte Sirius. Det finns nog knappt ingen på forumet som skulle göra ett bättre jobb än vad Frydman, Lasse & co har gjort med IKS. Möjligen skulle vi ha kunnat ersätta Millqvist, men det är väl också det enda. Jag tycker att det är viktigt att man skiljer på vår funktion och lagets, vi har samma mål men helt olika sätt att nå dit. Det enda vi kan göra är att gå på matcherna och det gör de flesta av oss frekvent.

Jag är nöjd om jag får gå och se på matcherna. Och ännu nöjdare blir jag om IKS vinner. Men det är inte upp till mig eller oss andra, det får de ta och ordna själva.

IKS har tagit mig på en sjuhelvetes resa, från div 1 norra till div 2 och sen upp igen. Många trevliga bekantskaper i Västra och några i klubben, resor till okända småorter och dessutom otrevliga barn, svärandes mentalt handikappade män (BK Forward) och sura gubbar. Den resan skulle jag aldrig gjort annars.

Nu blev det lite känslosamt här, men det ska det väl vara.
Vi måste börja göra mål!
Vilka sumpningar man fick se igår alltså.
Tack och lov för att försvaret har blivit stabilare, RR är en klippa. Han gjorde några härliga nedtagningar på blöta bollar i trängda lägen utan att som helst blinka.
Fernis är riktigt härlig att se, vilken kämpaglöd killen har. Plus även till Fredrik som spelade upp sig efter några sämre insatser tidigare under säsongen.

Känns som om Jocke satte defensiven främst iom Ante som släpande och två centrala mf i Gallo och Fredrik. Det tycker jag känns riktigt tryggt. Och vi skapade ju ändå tillräckligt med chanser för att vinna med 2-0, nån ska bara göra dem...
Det har är ju en kanon sida och jag tycker Västra har en fantastisk kärna, en del åker land och rike runt och reprensenterar IKS-fans jävligt bra, stöttar utan en massa tjafs och bråk.

Sen att man har olika syn på spelare och taktik mm, men allt sker i en saklik och trevlig ton, man kan vara förbannad odyl, men det finns inga tendenser alá AIK och DIF. Tycker det inte är mesigt här.
Jag tycker vi är mesiga gentemot Sirius. När något händer som vi är missnöjda med så sitter vi här och gnäller istället för att meddela Sirius var vi tycker att det brister. Vi står ändå och stöttar Sirius, på ett positivt sätt, varje match.
Hur skulle det gå till menar du? Jag tycker inte alls det är supportrarnas roll att börja kräva saker hit och dit. Jag är övertygad om att alla i Sirius, från styrelsen via spelarna till materialarna, gör sitt yttersta för att få det att vända. Och det bästa vi i Västra kan göra är att ge vårt stöd istället för att skapa en atmosfär fylld av krav och ångest runt laget.
Ja vi är mesiga på ett bra sätt.
Jag fattar inte heller hur det här kravställandet skulle gå till rent praktiskt.
Dra ner till kansliet?
-Hej, Steffe, Västra Sidan.
-Hej, vad kan jag hjälpa dig med?
-Jo, vi har snackat lite grand och nu kräver vi fan att ni ska vinna lite mer!
-Ok... Ja, vi gör ju så gott vi kan...
-Det räcker fan inte! Var bättre! Ska det vara så jävla svårt att förstå?

Ha föreläsning i samband med en Siriusträning?
-Jaha grabbar samling i cirkel kring mig och Jocke! Ok, det här är Steffe från Västra Sidan som är här för att ställa lite krav på oss. En applåd är på sin plats tycker jag.

Inte menat som en diss mot dig, Bigbadda. Alla vet hur engagerad du är i IKS och att du brinner för laget.
Äh. En dialog mellan supportrarna och klubben ska man inte negligera.
Jag blev t.ex fly förbannad när jag fick reda på att vår klubb hade röstat ja för stadskampsjippot i Gävle, utan att frågat oss.
Sen har jag även för mig att någon ur klubben berättade om missnöje från sponsorerna som en av anledningarna, när det gällde sparken till Mille & Gary. Tufft.
Jag är chockad över att ett dryftande av mina tankar blir nerskjutet av "the old guard". Ställa krav var nog fel ordval, dialog är bättre. Mej veterligen, och jag sitter ändå i styrelsen men nån får gärna säga emot, så har vi knappt någon dialog alls. Ja, om vi bortser från var vi ska stå på matcherna och så.
Men hur skulle det se ut om supportrarna ska kunna ställa krav, vilket j-la soppa det skulle bli, kolla DIF och AIK, lovar att det är spelare som inte vill spela där som klubben vill värva pga deras sk fans.
En viss dialog ska finnas, för det är ju vi som är intresserade som betalar för föreningens existens i mycket, men kunna påverka förutom tycka i forum och i tidningar om spelare och tränare! Nej tycker jag.
De läser vad som skrivs här, i tidningar och bloggar, oavsett vad de säger och får känna vad folk tycker och tänker ändå.
Dialog har vi t.ex när spelarna kommer och besöker vårat årsmöte. Det tycker jag räcker alldeles utmärkt, supporterklubben ska inte lägga sig i saker som laguttagningar och taktik, annat än genom att tycka till på diverse forum.
Nedskjutna är dom inte, det är ju därför vi har ett forum för att dryfta. Men jag tror att Joint omedvetet har satt huvudet på spiken i sitt inlägg. Sirius får gärna rösta ja till diverse dumheter som förbundet hittar på, där kan vi inte kräva en dialog. Det vi däremot kan göra, är att bojkotta skräpet. Det är ett bra exempel på vilka metoder vi ska använda oss av.

Västra ska inte vara ett bekymmer eller en huvudvärk för föreningen, vi ska bidra med stöd och positiva tongångar, så länge man inte gravt har misskött klubben på nåt vis (som i fallet med Carlstad United om ni har läst om det). Så länge problemet bara är dåligt spel, så får klubben gärna sköta det själva.

Diskussionen om laguttagningar är däremot en tredjedel av nöjet och det är bara kul att dryfta såna här. Jag ser redan fram emot Nyg86's nästa Gallosågning ;-)
Ha ha ha....kommer säkert, men bra skrivet!

Någon som vet om Haris kommer spela i U21 idag.

word, ordf
F ö så var faktiskt inte Gallo så bra igår tyckte jag. Jag tycker att han tenderar att vara bättre när alla andra är dåliga och lite sämre när hela laget spelar bra.
För att återgå till matchen. Jag är glad att försvaret betedde sig som ett försvar och knappt släppte igenom ett skit. RR styrde och skrek på bra lät det som också.

Petter kämpade bra men har en tendens att slå inlägg helt åt helvete (även i andra matcher). Ante kämpade sig spelbar gång på gång, men det måste bli ett slut på de korta passningarna i straffområdet.

Jag är helt klart impad av Sirius spel, och även om vi borde haft de tre poängen så ska vi inte ha några problem alls att hålla oss kvar om vi fortsätter spela på det sättet. För första gången denna säsongen kämpade Sirius i 90 minuter.

Och jag är, liksom någon annan skrev, sjukt imponerad av hur högt upp Demba var i luften i nickduellen med målvakten i slutet. Vackert.

VS var strålande bra också.
Hick!!! läste jag rätt ;-) Tyckte han hade mer kämpa i sig igår, men slår för många dåliga pass, han har ju sån känsla i sina bästa stunder, men helheten var ju bättre igår i laget men man blev gråhårigare än någonsin efter alla missade chanser.

Hittade att Haris lirar i U21, tur att man såg det att det är på Årsta inte Löten.
Det är ett litet mysterium att Gallo har en känslig vänsterfot och slår hyfsade frisparkar, men däremot skjuter ganska risigt i "open play". Det var iofs många som sköt dåligt igår.
Håller med till fullo!!! Han har ju jävligt mycket fotboll i sig, det visade han i fjol, det är därför jag är så frustrerad på honom i år, men vi har ju ett annat lag också, det gör säker mycket till.
Tobbe skrev...
"Men jag tror att Joint omedvetet har satt huvudet på spiken i sitt inlägg. Sirius får gärna rösta ja till diverse dumheter som förbundet hittar på, där kan vi inte kräva en dialog. Det vi däremot kan göra, är att bojkotta skräpet. Det är ett bra exempel på vilka metoder vi ska använda oss av."

Men hallå.
SFSU håller på att etablera kontakt med förbunden, men samtidigt kan inte vi supportrar heller bara sitta och inte göra någonting. Detta jippo som var i Gävle beror just på obefintlig dialog mellan klubb > supportrar, supportrar > förbund. Men den sistnämnda dialogen är på gång för fullt. SFSU kommer att ha en större talan i SEF framöver.

För mig får Sirius ogärna rösta ja till diverse dumheter som förbundet hittar på. Klart vi ska bojkotta sådana dumheter, men om det hade funnits en bättre dialog skulle vi överhuvudtaget inte ens behövt bojkotta eller föra den diskussion. Då skulle vi fortsätta spela som vanligt utan en massa fuffens.
Jo, jag håller med i teorin, men där är det bra (som du tar upp) att man sköter en sån dialog igenom SFSU än att vi slår en signal till Lasse.
Både och i det fallet faktiskt, tycker jag.

Men men, för att återgå till matchen och klackinsatsen så gjorde vi ju en bra match, men vi får inte bli för nöjda. Fortfarande många som inte sjunger.
"Stolt men inte nöjd" funkar i alla lägen.
Jag tycker nog många här underskattar vår betydelse för Sirius och fotbollen i stan. Det är ju vi (läs åskådarna) som betalar alltihop och utan åskådarna skulle det säkerligen också spelas fotboll men inte på den här nivån. Jag blir rosenrasande när SVF driver igenom saker som rör elitfotbollen och därmed alla fotbollsfans utan att ha någon dialog med fansen som ju utgör själva existensberättigandet för elitfotbollen. Jag skulle bli lika förbannad om Sirius genomförde någon radikal förändring som påverkar oss utan att åtminstonne höra vad vi tycker. Typ sammanslagningar och liknande.

Däremot håller jag givetvis med om att spelaruttagningar, spelstil, strategier och annat är saker som vi ska diskutera med varandra här. Det blir lätt kraftigt fel när supportrar ska ska vara med och "bestämma" sådant.. Sammanfattningsvis, go supporterunionen!
Jag tycker vi går ner o kramar alla spelare så kanske dom får bättre självförtroende.
Jag håller med kniv-jonas!
Men hej och hå. Efter Sirius bästa match på länge kommer den här trötta diskussionen upp. Kalla mig gärna konservativ, men inte fan ska "fansen" ha nåt att säga till om annat än vad gäller just relationen klubben-fansen. Där gör klubben klokt i att lyssna.

För det första, vilka är "fansen"? Aktiva forumister? (ca 20-30 pers) Medlemmar i VSS? (ca 100-150 pers) Folk som klappar i händerna någon gång under 90 minuter på Studan? (ca 500-1000 pers). All publik? (ca 1000-2000 pers) Alla som följer laget på ett eller annat sätt? (ca 2000-10000 pers).
Menar man all publik så kan man nog knappast påstå att det finns en gemensam mening. Menar man VSS så kan man ju rösta sig fram till en gemensam mening, men då utgöt man å andra sidan bara i bästa fall ca 10 % av de som betalar entré och kan knappast använda argument som "vi som betalar allt".

Det finns en kategori som har saker att säga till om i föreningen. Det är medlemmarna. Föreningen har stadgar som reglerar hur den dialogen ska gå till. Erfarenhetsmässigt är det ca 30 själar som är intresserade av vad som försiggår i klubben och som masar sig till årsmöten. Det vore förjävla bra om fler gjorde det.

Vi i Västra ska vara stolta över att vi har ett av superettans absolut bäst fungerande forum. Vi har fans på varenda bortamatch (hittills i alla fall). Och det är bra och intressanta diskussioner fans mellan om laget och klubben.
För mig är att vara supporter just att kasta sig ut i det bottenlösa beroendet till laget man älskar. Att följa med på hela berg och dalbanan oavsett vad som händer. Som fan kan jag inte ha några krav på mitt lag, jag är helt enkelt bunden att äta vad som serveras. Som supporeter kan jag inte annat än gråta om mitt lag åker ur en serie, spelar uselt, håller sig med kassa tränare eller - gud förbjude - slås ihop med orangea lag. Mitt support är (tyvärr) helt villkorslöst.

Men när det gäller Sirius nöjer jag mig inte med det. Jag vill vara med och påverka hur saker och ting sköts och jag vill vara insatt i vad som händer. Därför är jag medlem och engagerad i klubben. Men det är en helt annan sak. Visst överlappar det ibland och visst blir det intressekonflikter ibland, men det måste vara så för min del. Supportern Erlingmark kommer att stå på läktaren och heja oavsett om styrelsen byts ut mot innebandykillar och Gary Sundgren är spelande tränare. Och jag hejar precis lika mycket och intensivt på Sirius bandy som på fotbollslaget trots att jag inte är ett jota engagerad i den delen av verksamheten. Medlem Erlingmark försöker sätta sig in i klubbens göranden och använda sitt medlemskap och sitt engagemang för att påverka och "ställa krav" inom de ramar som där finns. Men det är - faktiskt - en helt annan sak.

Den viktigaste skillanden där mellan tror jag det finns en viss poäng att nämna. Som supporter kan jag spekulera och drömma hur jag vill. Och jag kan tycka en jävla massa om hur det ser ut på planen och vem som är värdo och inte utan att behöva ha mer på fötterna än vad jag känner för. Som medlem kan man bara agera utifrån de faktiska förutsättningar som finns - och om de inte passar jobba för att ändra på dem.
Missförstå mig rätt nu (men det kanske inte var mig du syftade på iofs...). Jag menade endast relationen mellan klubben-fansen. Tränarna har mitt fulla förtroende. Vi har enligt mig inte mycket att säga till om angående det sportsliga.
Erlingmark skriver bra och välforumelerat som vanligt, men jag vidhåller min åsikt om att man i egenskap av supporter också har rätt att både tycka och i förekommande fall protestera mot saker man tycker är bajs i hur klubben sköts. Och ska man protestera gör man givetvis det på rätt sätt, dvs går på årsmöten, röstar, motionerar och berättar vad man tycker på ett seriöst och sakligt sätt. Jag tycker ju också att det räcker utmärkt med att vara just supporter för att bli medlem i föreningen.

Sedan ligger det givetvis i klubbens intresse att ha en bra dialog med de eventuella supporterföreningar som finns. Supportrandet är en jävligt viktig del av elitfotbollen och bidrar väldigt mycket till den produkt som idrottsföreningen säljer till publiken. Utan fotbollsklackarna skulle det bli rejält mycket sämre underhållningsvärde för fotbollen vilket skulle skrämma bort både publik och sponsorer och därmed skulle mycket pengar försvinna.

Men det är klart att mycket i tjusningen av att vara supporter ligger just i att åka känslomässig berg- och dalbana med både toppar och dalar, men nog fan finns det gränser för vad mitt supporterskap tål. Dessa vilja inte utforska närmre men fan vet om jag skulle hålla på ett Uppsala united..
Det var rätt kul i tvåan också, dricka kir på läktaren
Jag är mest sur över att många verkar så nöjda för att vi "spelade bra" mot Degen... Vi fick 0-0 hemma mot ett lag som slåss för att hänga kvar!!!! Det är inte bra!!! Det är inte ens bra om vi hade haft 100-0 i målchanser!!! Det är inte ens bra om domarn så missade fem straffar för oss!!!

Med nuvarande tabellsituation är det fullständigt ointressant om vi "spelar bra" så länge vi inte gör mål. Det finns ingen naturlag som säger att "målen kommer om vi fortsätter spela så här"

0-0 hemma mot Degerfors är SKIT, SKIT och ännu mer SKIT. Jag är mycket nöjd om vi får en kvalplats med tanke på tabelläge och spel
En ursäkt för att supa med andra ord. Sedan slänga ut snabeln och kissa ståendes från läktaren. Heja...
Jag har aldrig sagt att Västra ska sitta och ringa till Jocke och säga vilka vi tycker att han ska ta ut i nästa match. Däremot finns det mycket annat som vi som supporterförening (enda) kan försöka påverka, där jag tycker att kommunikationen brister som det är nu mellan oss och klubben. Jag skulle t.ex. gärna vilja se en bra och klar avgränsning mellan oss och sittplats. Någon sån har inte kommit upp än, trots att jag har för mej att det påtalats för klubben. Vad händer med frågan om folk som inte får komma in på vår sektion också? Jag hörde något om det på Degenmatchen. Jag vill inte att Västra ska börja lägga sig i vilka som ska spela och inte, men jag tycker att vi oftare ska säga vad vi tycker, även till klubben, när vi tycker att något är fel.
Dessutom bör vi förhandla fram en banderollyta. Just nu är det reklam nedanför Västras sektion. Och ingan räcken. Ingen renodlad ståplats helt enkelt, men den är ju framröstad här.
Det där är ju typiskt sådana frågor som klubben gör bäst i att svara på när supporterklubben säger något. Jag kanske svarade mest på mina egna hjärnspöken tidigare. Låt hoppas det.

Det har varit lite snack om varför inte Haris och Demba fick starta i måndags. Det här är mina teorier (obs mina teorier som i "inte officiella". P startade istället för Demba eftersom Sirius valde att formera sig på samma sätt som mot Åtvid. Givet hur det har sett ut på träningarna i veckan och hur det såg ut den dryga halvtimme som P spelade mot Åtvid var det ett givet val. Det är det ena. Det andra är att Demba inte är riktigt fulltränad och följaktligen inte bör starta av det skälet.
Haris startade inte dels eftersom han inte var klar i tid för att tränarana skulle kunna förbereda startelvan ordentligt. Han blev klar för spel sen eftermiddag. Vid det laget har laget redan samlats och de som ska starta bör få veta det i så god tid som möjligt. Att hålla en plats öppen i ett osäkert läge hade bara orsakat en massa osäkerhet. Dels hade Haris vid det laget bara gjort två träningar med laget.
Allmänt. Jag tycker det är bra matchning att låta nyförvärv börja på bänken rent allmänt. De ska inte ha en given plats i laget bara för att de är just nyförvärv om de inte är av kalibern högsta sverigeklass. Även nyförvärv ska förstås konkurrera till sig sin plats på samma villkor som alla andra. Dessutom tar det bort onödig press från dem att låta de vara inhoppare istället för startare. En mjukare inmatchning helt enkelt.

Till nästa match utgår jag från att de som visat mest på träningar i veckan och de som presterade bäst i matchen och i U21 senast startar.
Var det västringar som inte kom in på vår sektion mot Degen? Varför säger de inte till i så fall. Killarna som var vakter nedanför oss kände jag knappt igen så de lär väl knappast känna igen oss heller. Trolle kanske kunde ställa nån vakt hos oss som "varit med förr"?
Såg att det var några som gick från vår sektion till västra läktaren men uppfattade aldrig att de inte fick stå hos oss.
Det var ingen som kollade nåt överhuvudtaget när vi kom till läktaren.
Jag har inte haft nåt problem under hela säsongen vad jag kan minnas. Det funkar betydligt bättre än förra året!
Det var en snubbe som var tvungen att lova "värden" att hans kompis skulle lösa medlemskap i Västra för att han skulle släppa in honom, Lars tog upp det med Trolle men det var inget som Trolle hade spritt. Förmodligen så körde värden en egen agenda.

Vi fick också en "passning" från Trolle, "har vi egna publikvärdar så har vi egen kontroll på saker och ting". Men det har varit snålt med frivilliga i år.
Jag vet inte, jag är lite less på det där med att tjata på folk att ställa upp. IKS borde kunna ordna det själva.
Eller så kör Trolle en bra info inför varje gång folk ska vara publikvärdar. De gånger jag stått som värd så fick jag en väst och sen fladdrade han bara iväg. Vi ska inte behöva sköta publikvärdskapet för att dom ska göra rätt.
Publikvärden som jag pratade med påstod till och med att någon hade sagt till honom att det inte finns speciella Västrapriser, vilket ju är helt fel. Han visste inte vem det var som hade sagt det men om det är sant så tycker jag att det är väldigt dåligt. Jag tycker att man borde dra ett snöre mellan vår sektion och de andra och sen bara kontrollera de som vill gå in till nästa sektion och skita i oss.
Jag känner igen det där du nämner ovan, Lars. Alltså. Det finns mer inkompetent personal än bara publikvärdarna. En gång fick jag betala "overprice" för att komma in på östra läktaren, trots att jag tydligt sa "Västra"-sektionen och visade upp medlemskortet. Tillslut gav jag mig och pröjsade den lilla extra summan , pengarna går trots allt till välgörande ändamål - tänkte jag. Finns virriga gubbar åt allt...denna gubbe påstod att det inte spelade någon roll ifall jag stod på "ståplats" (västras sektion) eller satt på sektionen bredvid.