...Hur illa är det? Läser på text-tv att Bälinge tillsammans med Sirius äskat pengar av kommunen för sin överlevnad. Dock finns ingen info på officiella eller UNT.
Ekonomin...
Det är nog inte så farligt. Komunen inser att elitidrott kostar men komunen kan knappast bara ge bort deg utan vidare...
Det är illa nog att man går ut i media med det....
Jag betalar med glädje (nåja) dubbelt inträde på onsdag. Om vi blir 1000 som gör det så får vi ihop en bra slant.
Men det är väl bara gratisätare i den här gudfögätna staden
Jag betalar med glädje (nåja) dubbelt inträde på onsdag. Om vi blir 1000 som gör det så får vi ihop en bra slant.
Men det är väl bara gratisätare i den här gudfögätna staden
Bra idé. Läge att gå in, sen gå ut och gå in igen. Strålande publiksiffra dessutom!!
Jag är av naturen emot att kommunens pengar ska användas till att stödja elitidrott, det finns andra hål att fylla. Hur kan man som ansvarig i föreningen motivera 4 sommar-sillyvärvningar om läget är illa ekonomiskt? Illa!
gör matten. 150K i en budget på 15 miljoner. som lasse säger i blaskan så är det betydligt viktigare för bälinge. dessutom tror jag att sillyvärvningarna betalar sig bra på sitt sätt i form av fortsatta bidrag från sef.
Det anmärkningsvärda är snarare att vi värvat spelare som inte ens startar. Sillyvärvningar har ju inte levererat ett skit (nåja) hittills. Men sen gäller de att de får förtroende också... om inte Haris startar på onsdag, då vet jag inte vad. Dock var RiRi en succévärvning, men fortfarande okunskap hos klubben att inte kunnat löst målvaktsfrågan tidigare när man ratade Jon så tidigt.
Finns för övrigt en tråd som täcker detta område vid namn "Sirius och pengarna", men vi kan ju ta diskussionen här ändå.
Jag vill inte att klubben ska hamna i samma jävla ekonomisk situation som vi har varit i för många år, och som vi förens på senare tid rett upp. Men nu kanske vi snart är där igen, om vi åker ur (hemska tanke)...
Behövs mer stöd från näringslivet här i stan också... Sponsra för fan.
Finns för övrigt en tråd som täcker detta område vid namn "Sirius och pengarna", men vi kan ju ta diskussionen här ändå.
Jag vill inte att klubben ska hamna i samma jävla ekonomisk situation som vi har varit i för många år, och som vi förens på senare tid rett upp. Men nu kanske vi snart är där igen, om vi åker ur (hemska tanke)...
Behövs mer stöd från näringslivet här i stan också... Sponsra för fan.
Jag tycker det är självklart att kommunen ska stödja elitidrott. Sirius, Bälinge, Uppsala Basket, Almtuna gör faktiskt reklam för Uppsala. Det finns många hål att fylla, ja, men ska man resonera så så kan man inte lägga pengar på något annat än själva kärnverksamheten. Då kanske vi kan sänka skatten med några ören, men vi skulle torska en hel del idrott och kultur.
Sen har väl inte värvningarna kostat jättemycket va?
Inte P och RiRi, men Demba och Haris tror jag inte var helt gratis precis.
Självklart ska kommunen hjälpa elitidrotten. Som BB skrev, sätter dessa elitlag Uppsala på kartan med undantag för Bälinge, kanske...
Elitidrottsarenor är dubbelt så självklart som den där kolossen på Vaksala Torg. Hoppas kommunen får tummen ur ****** och tar tag i detta nu, istället för att bara sitta och snacka. Jag är trött på mycket snack men liten verkstad, för mycket av den biten här i stan.
Jag tycker det är självklart att kommunen ska stödja elitidrott. Sirius, Bälinge, Uppsala Basket, Almtuna gör faktiskt reklam för Uppsala. Det finns många hål att fylla, ja, men ska man resonera så så kan man inte lägga pengar på något annat än själva kärnverksamheten. Då kanske vi kan sänka skatten med några ören, men vi skulle torska en hel del idrott och kultur.
Jag ska inte ta den politiska diskussionen här vad jag anser att kommunen ska lägga pengar på, men det är ju anmärkningsvärt att som förening äska pengar av kommunen om man inte är i riktig AKUT ekonomisk kris. Läser man vad Lasse säger i UNT så verkar inte det så akut.
Men som sagt, nog sticker det i ögona på många i den här stan att först värva fyra nya spelare och sen tigga pengar. Sen vad man anser om hur lyckade värvningarna är sportsligt är i mitt tycke ointressant då jag anser att föreningen i första hand ska se om sitt hus ekonomiskt och inte hamna i en skuldfälla igen även om det skulle innebära en degradering till div. 1.
Jo, de är redan tillräckligt mycket gnäll hos den genomsnittlige Uppsalabon om hur kommunen strukit Sirius medhårs genom åren. Detta ändrade nog inte deras uppfattning precis.
Nä, detta var väl ingen superbra publicitet precis. Förhoppningsvis kanske något företag får upp ögonen och går in med lite cash, tackvare artikeln, om man ska ta fram något positivt med den.
Nä, detta var väl ingen superbra publicitet precis. Förhoppningsvis kanske något företag får upp ögonen och går in med lite cash, tackvare artikeln, om man ska ta fram något positivt med den.
Jag tycker inte heller att det är kommunen som skall gå in med stålar, men de ska fan se till att de kommunala arenorna håller hyfsad standard, annars får de sälja av dem till "Swedbank" eller "EON" eller vad det nu blir.
Jag tycker inte heller att det är kommunen som skall gå in med stålar, men de ska fan se till att de kommunala arenorna håller hyfsad standard, annars får de sälja av dem till "Swedbank" eller "EON" eller vad det nu blir.
Jäpp, håller med fullständigt.
Självklart ska kommunen hjälpa elitidrotten. Som BB skrev, sätter dessa elitlag Uppsala på kartan med undantag för Bälinge, kanske...
Elitidrottsarenor är dubbelt så självklart som den där kolossen på Vaksala Torg. Hoppas kommunen får tummen ur ****** och tar tag i detta nu, istället för att bara sitta och snacka. Jag är trött på mycket snack men liten verkstad, för mycket av den biten här i stan.
Du gör en liten kullerbytta runt ditt eget resonemang här. Det är ju just sådana här uttalanden som gör att allt dröjer. Nu vill jag på intet sätt säga att jag personligen har ett konserthus istället för en ny fotbollsarena men jag kan ändå se att det finns skäl att bygga ett. Om man bara ser till publiktillströmning så tror jag att studenternas ligger i rejält lä.
Jag tycker det är märkligt att klaga på kommunen just i detta läge faktiskt. De har skrivit av alla gamla skulder inför förra säsongen och dessutom pratas det om en ny arena, vilket det inte gjorts på väldigt väldigt länge. Ge dom en chans, vi har varit i elitfotbollen i 1,5 år och är dessutom på väg ur. Snabbare än så går det ju inte ens att bygga en arena...
Jag är väldigt skeptisk till att tigga pengar till nya spelare. Kommunen ska stödja förutsättningar för elitidrott men inte rörliga klubbkostnader som löner till spelare.
Sen tycker jag att argumentet att det är dyrare att åka ur än att spendera nu och därför satsa pengar man kanske inte har är väldigt dumt. Superettanpengen för nästa år har vi inte än, de skall inte räknas in i något överhuvudtaget. Att börja spendera pengar man inte har för att rädda pengar vi inte garanterat kommer få är korkat. Basta.
Sen tycker jag att argumentet att det är dyrare att åka ur än att spendera nu och därför satsa pengar man kanske inte har är väldigt dumt. Superettanpengen för nästa år har vi inte än, de skall inte räknas in i något överhuvudtaget. Att börja spendera pengar man inte har för att rädda pengar vi inte garanterat kommer få är korkat. Basta.
Bara att instämma... Vi har dessutom skapat en massa "badwill" genom detta. Självklart att folk som inte håller på blåsvart blir småsura när man ta av skattekakan.
Bor ju visserligen inte i kommunen, men skulle bli ruskigt frusterad om ex Knivsta IK ville ha del av skattepengarna för att köpa spelare till att ta sig upp en division
Bor ju visserligen inte i kommunen, men skulle bli ruskigt frusterad om ex Knivsta IK ville ha del av skattepengarna för att köpa spelare till att ta sig upp en division
däremot om Alsike IF skulle få stålar av kommunen då skulle Garry jubla!
Är det verkligen så att vi är i en så obekväm sitts ekonomiskt? Det känns inte som att Lasse skulle vara så dum. Jag skulle tro att det snarare handlar om att rent allmänt få igång kommunen trots att de sportsliga framgångarna dalar och att det inbakat i "dokumentet" finns ett önskemål om att få 150 kakor att fylla igen bälinges ekonomiska hål med. Annars vore det bedrövligt rent ut sagt...
Känns som att det egentligen är Bälinge som ligger pyrt till och att Sirius tar sitt ansvar och är med på tåget. Ingen skulle bry sig alls om tex GUSK skulle gå åt helvete
Jag bryr mig inte ett skit om Bälinge. Hellre GUSK-snusk-fusk isf.
Jag tycker det är pinsamt att gå ut o tigga pengar fy fan va illa. Hellre div 1 o stolt än ett superettanlag som tigger.
Jag tycker det inte är så jävla farligt. Kommunen behöver en spark i arslet så dom gör nåt. Och jag vill extremt mycket hellre att Sirius ligger i Superettan än divison 1. Hellre en ful kapning om det verkligen behövs än sjysst spel och ett mål i baken.
Känns som att det egentligen är Bälinge som ligger pyrt till och att Sirius tar sitt ansvar och är med på tåget. Ingen skulle bry sig alls om tex GUSK skulle gå åt helvete
du har en bra poäng, rrr. som jag sa tidigare så är 150K i sirius budget en droppe i havet, och det vore ju rätt mysko om klubben "desperat" begärde det av kommunen.
Vi tjänar faktiskt på att Bälinge håller sig kvar. Åker dom ur sjunker fotbollsintresset lite i Uppsala.
du har en bra poäng, rrr. som jag sa tidigare så är 150K i sirius budget en droppe i havet, och det vore ju rätt mysko om klubben "desperat" begärde det av kommunen.
Varför tigga pengar överhuvudtaget om man inte måste? Har man ingen stolthet och tänker på vilken signal det sänder ut till sponsorer och allmänhet i stan?
Vilket bjäbb om stolthet. Sirius vill hålla sig kvar i Superettan, är det något som är fel eller dåligt med det? Signalen det sänder till sponsorerna är att Sirius behöver pengar. Vilken signal det sänder till allmänheten skiter jag faktiskt uppriktigt i, eftersom dom i alla fall inte går på matcherna och bara gnäller oavsett vad Sirius gör.
Vilket bjäbb om stolthet. Sirius vill hålla sig kvar i Superettan, är det något som är fel eller dåligt med det? Signalen det sänder till sponsorerna är att Sirius behöver pengar. Vilken signal det sänder till allmänheten skiter jag faktiskt uppriktigt i, eftersom dom i alla fall inte går på matcherna och bara gnäller oavsett vad Sirius gör.
Du kanske skiter i stolthet det gör absolut inte jag!!!!
Sen måste vi få allmänheten med oss om vi någon gång ska få mkt publik.
Stolthet är viktigt.... Men jag tycker ändå det största problemet är att man gör ett kraftfullt självmål (ett av få mål vi gör numera, så man borde kanske vara glad) genom att "vanliga" uppsalabor retar upp sig på oss.
Mikko, du har mer rätt än du tror..... Alsike IF var en gång i tiden Vråbo SK.... där jag började min idrottsbana!!
Mikko, du har mer rätt än du tror..... Alsike IF var en gång i tiden Vråbo SK.... där jag började min idrottsbana!!
Vanliga Uppsalabor är i alla fall irriterade på oss, av nån anledning.
Som sagt, att vanliga Uppsalabor är irriterade på oss beror på att kommunen strukit oss medhårs. Att tigga pengar av kommunen är inget annat än desperat. Om det nu rör sig 150 000 bör detta vara en droppe i havet för Sirius och varför gå ut och gråta i lokalpressen då? Ärligt talat tror jag inte att vi får mer sponsorer för det. Blir både plus och minus där.
Jag tror inte längre att "vanligt folk" retar sig på IKS som förr i tiden. Då satt det Siriushatare i varje klubbstyrelse i stan, alltifrån Hagby IK till Stäppen, GUSK och Fyris. De senaste åren så har man från IKS visat upp en större ödmjukhet och det har nog fungerat. Man ska inte övertolka de låga kommentarerna på unt.se eller den där chatten de har vid sidan om referaten, det är samma tre grabbar (med varsina fem nic) som saknar liv och vänner som sitter där och vräker ur sig pubertalt trams.
>>Tobbe
Hoppas du är som du säger, man blir ju helt misantropisk och bitter när man läser det brinnande hatet mot IKS på unt.se. Känns som ingen i den här stan gillar Sirius.
Hoppas du är som du säger, man blir ju helt misantropisk och bitter när man läser det brinnande hatet mot IKS på unt.se. Känns som ingen i den här stan gillar Sirius.
Det är bara sportchefen på UNT som använder kommentarerna på UNT som källa.
Jag förstår inte poängen med att låta folk kommentera alla artiklar som publiceras på unt.se. Jag är inte intresserad av att läsa Olov Larssons analyser om Uppländsk elitfotboll varje gång det står om minsta skada på Ante eller Love.
Samma sak på Aftonbladet. Så fort det står om någon pedofil eller så ska alla bloggare in och skriva att han är dum i huvet. Jag vet att han är det. Jag vill ha en mer ingående diskussion, kanske med några nya infallsvinklar. Men nej då, bara "åh gud hur kan man göra så?".
Kommentarerna på artiklarna är väl inte till för läsarna utan för dom som skriver kommentarerna själva.
Alla medier erbjuder "lilla jag får var med" upplevelser till läsare/lyssnare/tittare. Det skall ringas, SMS:as och mailas överallt! Tragiskt...
Alla medier erbjuder "lilla jag får var med" upplevelser till läsare/lyssnare/tittare. Det skall ringas, SMS:as och mailas överallt! Tragiskt...
Det är fler som röstar i American Idol än i presidentvalet...
En kommun får inte ge bort pengar hur som helst. Däremot finns det olika sätt för en kommun att investera i saker som den tycker det är värt att investera i. Uppsala kommun verkar just denna sommar tycka att det är värt att investera lite i fotboll eftersom de två elitlagen i distriktet ligger pruttigt till. Men, som sagt, kommunen kan inte ge bort pengar. Däremot kan de säga att om ni kommer in med en liten skriftlig förfrågan om en summa på säg 150' så kan vi skaka fram det om det skulle vara till någon hjälp.
Det säger ju sig självt att inte Sirius skrivit och tiggt om 150' out of the blue. Det är ungefär som om jag skulle gå och handla diverse grejer på ICA för 100 spänn och sedan ställa mig vid utgången och tigga en krona till tuggummiautomaten. Det funkar inte så.
Se det för vad det är; den positiva nyheten att kommunen helt plötsligt vaknat till liv och insett vad det betyder för staden att ha ett par elitlag i fotboll. Detta lilla tillskott är en piss i Mississippi jämfört med nya konstgräsplaner mm. Men det är en viktig symbolhandling. Kommunen är med på tåget.
Att sedan media valt att blåsa upp den lilla detaljen med papperslappen som Sirius och Bälinge måste skicka in för att kunna få pengarna är en annan sak.
Det är vad jag tror i alla fall.
Det säger ju sig självt att inte Sirius skrivit och tiggt om 150' out of the blue. Det är ungefär som om jag skulle gå och handla diverse grejer på ICA för 100 spänn och sedan ställa mig vid utgången och tigga en krona till tuggummiautomaten. Det funkar inte så.
Se det för vad det är; den positiva nyheten att kommunen helt plötsligt vaknat till liv och insett vad det betyder för staden att ha ett par elitlag i fotboll. Detta lilla tillskott är en piss i Mississippi jämfört med nya konstgräsplaner mm. Men det är en viktig symbolhandling. Kommunen är med på tåget.
Att sedan media valt att blåsa upp den lilla detaljen med papperslappen som Sirius och Bälinge måste skicka in för att kunna få pengarna är en annan sak.
Det är vad jag tror i alla fall.
Det blir väl ett lån antar jag om Sirius får några pengar öht.
Det tror jag inte. Då hade Sirius inte varit intresserade.
Nja... är nog inte bara "nätskribenter" som irriterat sig. Många s.k. "vanliga" människor i min bekantskapskrets har blivit nästan blåsvarta av ilska över Lasses UNT utspel.
"Min skatt ska fan inte gå till...." osv. Kanske umgås med fel människor visserligen, men jag tycker fortfarande uttalandet är ett rejält självmål. Och tyvärr då ett av fler denna säsong....
"Min skatt ska fan inte gå till...." osv. Kanske umgås med fel människor visserligen, men jag tycker fortfarande uttalandet är ett rejält självmål. Och tyvärr då ett av fler denna säsong....
Som tur är så bestämmer man inte själv vad skatten ska gå till...
Bigbadda// Nej, det är sant. Då skulle 50 procent av kommunalskatten gå till IKS. Eller kanske 92 procent... ;-)
Det skulle vara ännu värre om det vore fri skatteinbetalning. Det är lite roligt med Sverige. Man kräver fri skola, sjukvård, A-kassa, plus polis, försvar m.m. men man vill helst inte betala skatt.
Jag betalar skatt med glädje.
Samma här, jag säger bara vad många verkar tycka. Förresten så är ju du ganska unik RRR. :)
Alsikebor är så rika, så din åsikt är diskvalificerad!!!
Samma sak på Aftonbladet. Så fort det står om någon pedofil eller så ska alla bloggare in och skriva att han är dum i huvet. Jag vet att han är det. Jag vill ha en mer ingående diskussion, kanske med några nya infallsvinklar. Men nej då, bara "åh gud hur kan man göra så?".
Intressant val av tidning om du vill ha en mer ingående diskussion... ;)
Kommer från han som sitter på en flermiljonvilla i centrala Knivsta med pool.
[quote1218783153=garligur]
[/quote1218812435]
Ni är båda diskade rikemans tjafs kan ni ha på von enkronas 50 års fest.
[quote1218783153=garligur]
[/quote1218812435]
Ni är båda diskade rikemans tjafs kan ni ha på von enkronas 50 års fest.
Jag går bara på Gyllenkroks eller Bäfvernhjelms partys!!!
[size=15]Inga pengar till Sirius och Bälinge[/size]
Tack och lov... Nu slipper vi ett tjat om det där. Pinsamt förslag från första början kan jag tycka... 150 lax borde vara en droppe i havet för en elitfotbollsförening. Snacka om desperata...
Det enda jag vill ha pengar av från kommunen, är de där extra läktarna som vi hade mot Peking, som kostade cirka 40 000:-. Det, om något, hade varit befogat.
Tack och lov... Nu slipper vi ett tjat om det där. Pinsamt förslag från första början kan jag tycka... 150 lax borde vara en droppe i havet för en elitfotbollsförening. Snacka om desperata...
Det enda jag vill ha pengar av från kommunen, är de där extra läktarna som vi hade mot Peking, som kostade cirka 40 000:-. Det, om något, hade varit befogat.
Det blir aldrig tjafs på mina partyn, det är inte fint att prata om pengar.
:-)
:-)
jag upprepar: sirius var och är inte desperata och tog heller inte initiativ till detta. nog talat.
Tillräckligt för att skicka in en skriftlig ansökan...
Man ser ju en viss poäng med ansökan. Eftersom det handlade om pengar så måste ju kommunen behandla den och därför får man också till stånd ett bättre samarbete klubb-kommun-näringsliv (förhoppningsvis).
Gaffa är informationsansvarig i klubben. Läs vad han skriver vet ja. Jag vet att han skrev en mycket lång text i inlägget ovan, men jag tycker ändå att man ska läsa hela. Om det känns för mycket att läsa fokusera i så fall på ord 9-15, det vill säga andra bisatsen efter semikolonet. Gör det saken lättare?
Det var då märkligt att det hela kom upp, hela vägen till kommunstyrelsen. . .
Mmm...
Idag fattade uppenbarligen kommunstyrelsen officiellt beslutet att inte lätta på plånboken och istället återremittera ärendet till fritidsnämnde. ABC kommer att göra ett inslag om detta och har för ändamålet intervjuat en ordförande i Sirius och en lösdrivande supporter. Om inslaget klipps godartat kan man nog höra supportern prata om att 150.000-lappen är en storm i ett vattenglas och att den väsentliga frågan handlar om förutsättningar för att bedriva elitverksamhet i stan. Exempelvis en träningsanläggning med varmvatten i duschen till alla. Och en schucker arena.
Väl talat!
jodå, klippningen var helt okej. väl talat, som sagt! http://playrapport.se/video/1236744#/video/1236744
Bra snack! Av Erlingmark ivf.. Mot "elitserien" hrrm..
Kommunen verkar lite väl insnöade i "Arena 2010". Almtunas arenaprojekt. Och därav ES-snacket skulle jag tro. Hehe... Erlingmark förklarade stödet som kommunen bör ge, på ett bra sätt.
Ja, jo. Det var väl ungefär en tiondel av vad jag sa. Reporterns vinkling: "innebär detta (de eventuellt uteblivna 150') att Sirius kommer åka ur Superettan tror du?"
Hur mycket har Sirius i omsättning egentligen per år just nu?
budgeten som las inför säsongen var på cirka 15 MKR.
Okej. Tack för svaret. :)
Superettan 2009: Vasalund IF och IK Sirius redovisade ett underskott på över 3 mkr.
Vi har alltså inför den här säsongen ett negativt kapital på 3 200 000 :-. Fy fan! Trodde det inte var så jävla illa! Det var ju inte direkt så att vi tokvärvade förra sommaren eller så... Men det är klart, man räknade med bland annat 2500 i publiksnitt (även om inte publikintäkter är en sådan stor del, men man hoppades väl för mycket i övrigt också kan jag tänka mig). Klubben hoppades nog lite för mycket, vilket man inte kan göra när man softar med fötterna på bordet. Krävs hårt jobb av kompetent personal för att det ska gå bra. 2009 kändes bara helt åt helvete. Skulle inte förvåna mig om JTA fick något smarrigt avgångsvederlag också...
Vidare hade vi 1/3-del av Peking och Giffarnas intäkter. Men med sunkiga 10,9 mkr intäkter så är vi ju tillsammans med FCT nästsämst i Superettan 2009 på att dra in cash. Endast Väsby är sämre... Och fan, det går bakåt. 2008 fick vi in 13,6 mkr. Vafan, Mjällby drog nästan in dubbelt så mycket penningar som oss. J-Södra 18.6 mkr... Samtidigt åkte vi ur Superettan, trots att vi hade högre kostnader än FFF, QFIF, SFC, FCT och VU. Rätt imponerande av FFF att komma 6:a med mindre ekonomiska medel än oss och av SFC att komma 4:a med tredjeminst kostnader. Och ÅFF gick upp till Allsvenskan med liknande ekonomisk satsning som vi... Äsch, ekonomianalysen var en dyster läsning. Vill inte att vi ska bli det där "Sirius med noll koll på kulorna" igen... Natti.
Vi har alltså inför den här säsongen ett negativt kapital på 3 200 000 :-. Fy fan! Trodde det inte var så jävla illa! Det var ju inte direkt så att vi tokvärvade förra sommaren eller så... Men det är klart, man räknade med bland annat 2500 i publiksnitt (även om inte publikintäkter är en sådan stor del, men man hoppades väl för mycket i övrigt också kan jag tänka mig). Klubben hoppades nog lite för mycket, vilket man inte kan göra när man softar med fötterna på bordet. Krävs hårt jobb av kompetent personal för att det ska gå bra. 2009 kändes bara helt åt helvete. Skulle inte förvåna mig om JTA fick något smarrigt avgångsvederlag också...
Vidare hade vi 1/3-del av Peking och Giffarnas intäkter. Men med sunkiga 10,9 mkr intäkter så är vi ju tillsammans med FCT nästsämst i Superettan 2009 på att dra in cash. Endast Väsby är sämre... Och fan, det går bakåt. 2008 fick vi in 13,6 mkr. Vafan, Mjällby drog nästan in dubbelt så mycket penningar som oss. J-Södra 18.6 mkr... Samtidigt åkte vi ur Superettan, trots att vi hade högre kostnader än FFF, QFIF, SFC, FCT och VU. Rätt imponerande av FFF att komma 6:a med mindre ekonomiska medel än oss och av SFC att komma 4:a med tredjeminst kostnader. Och ÅFF gick upp till Allsvenskan med liknande ekonomisk satsning som vi... Äsch, ekonomianalysen var en dyster läsning. Vill inte att vi ska bli det där "Sirius med noll koll på kulorna" igen... Natti.
Man gick alltså in i säsongen 2009 med ett eget kapital på cirka 0 kr, dvs. man hade finansierat alla tillgångar med lånade medel.
Jag tycker nästan att det mest oroväckande är att Sirius hade intäkter 2009 på 10,9 miljoner, ner från 13,6 miljoner året innan. Samtidigt hade man kostnader på 14,1 miljoner, upp från 13,7 miljoner år 2008. Så kostnaderna ökar med 3% samtidigt som intäkterna minskar med 20%. Välskött...
Jag tycker nästan att det mest oroväckande är att Sirius hade intäkter 2009 på 10,9 miljoner, ner från 13,6 miljoner året innan. Samtidigt hade man kostnader på 14,1 miljoner, upp från 13,7 miljoner år 2008. Så kostnaderna ökar med 3% samtidigt som intäkterna minskar med 20%. Välskött...
Mja, jag är ingen ekonom, men 2008 backade man väl också nå 100 papp eller så. Så i alla fall, ekonomin är ju inte den bästa. Sorgligt att se klubbar som FFF och ÄFF bara blåsa förbi oss. FFF:s intäkter har gått från - 2006: 9.6 mkr, 2007: 10,1 mkr, 2008: 12.0 mkr, 2009: 12.3 mkr. Det där är en kurva som pekar uppåt i en bonnklubb. Sirius har under tiden i landets nästhögsta serie varit nästan sämst av alla att dra in cash. I Uppsala - Sveriges fjärde största stad...
Visserligen så har vi inga industrier här, det är dom som har cash, men ändå. Så jävla fattiga är väl inte biomed-företagen.
Nej det är vi inte.... Jag skäms över mitt jobb!!!!
Det där oroar mig mycket mer än säsongsinledningen.
ja ont i magen
Det där oroar mig mycket mer än säsongsinledningen.
Visst är det så. Men både och oroar mig och hör ihop till viss del. Går vi upp så får vi ju 4 miljoner, vilket jag tror Sirius räknat med att man ska göra. Känns ju som det i och med den uttalade målsättningen, heltidsanställd sportchef, klubbchef, målvakt, osv. Kommer nog med största sannolikhet att backa ekonomiskt i år igen, om vi inte går upp i år. Går vi inte upp får vi fortsatta 50k i bidrag - yippieyay...
Sirius oroar mig.
Hmmm... mumlades det inte härom veckan att det var något stort på gång inom Sirius fotboll?
Hmmm... mumlades det inte härom veckan att det var något stort på gång inom Sirius fotboll?
Sammanslagning med Björklöven kanske.
Det är inte första gången man får höra att "något stort" skulle vara på gång. Har svårt att ta det på allvar när det inte händer något konkret. Men ni som vet mer om den här stora beefen får ju gärna berätta mer.
Det borde ju komma in en del kulor från Q-Med, i och med att man gick ut med att det var det största sponsoravtal som skrivits i blåsvarts historia.
Jag hörde att Sirius ungefär har samma intäkter från sponsorerna som i fjol. Trots degraderingen.
angående det redovisade underskottet, från styrelsen: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?nav=100&id=11059&ptid=1198
Jag sväljer det med hull och hår! Det kändes direkt bättre efter det uttalandet.
Det blir spännande att se hur "helhetslösningen" kommer att se ut. Satsningen på att nå "eliten" inom treårsperioden, vad åsyftas? Allsvenskan..? ;-)
Jävligt skönt att de går ut på en gång så där! Jag sätter mig ner i båten igen.
http://www.unt.se/sport/sirius-miljonforlust-har-blivit-noll-962755.aspx
Låter onekligen intressant på förhand. Tar UNT bort Olov Larssons kommentar också (vilket man börjat göra, sent ska syndarn vakna) så är artikeln klart läsbar.
Låter onekligen intressant på förhand. Tar UNT bort Olov Larssons kommentar också (vilket man börjat göra, sent ska syndarn vakna) så är artikeln klart läsbar.
Märkligt, på morgonen har vi 3 mille i skulder, och på eftermiddagen är de borta igen. Har för mig att vi hade lika stora skulder när vi åkte ur ettan 1999, och då tog det typ sex år att bli av med dem.
Märkligt, på morgonen har vi 3 mille i skulder, och på eftermiddagen är de borta igen. Har för mig att vi hade lika stora skulder när vi åkte ur ettan 1999, och då tog det typ sex år att bli av med dem.
Jag tyckte lite synd om Sirius så jag sköt till några miljoner.
Det blir spännande att se hur "helhetslösningen" kommer att se ut. Satsningen på att nå "eliten" inom treårsperioden, vad åsyftas? Allsvenskan..? ;-)
Med elitfotboll menas väl sannolikt Allsvenskan och Superettan? Det är ju så det brukar definieras här i landet.
Om vi nu fått ordning på ekonomin (som genom ett trollslag) så känns det lite drygt om det med 3 år menas Superettan. Jag tycker inte det är lika lattjo i vår nuvarande division...och tror dessutom att det kan vara svårt att locka spelare till föreningen om vi inte studsar tillbaka uppåt direkt...oavsett den helhetslösning som kommer att presenteras på den kommande presskonferensen.
Division 1 är gäsp........... Vill tillbaka till Superettan - omgående! :-(
Big Spender: Du som kommer från bandysidan borde väl veta att tre år är ingenting. Framförallt så tycker jag inte det är så enkelt som att "Sirius går upp i Superettan" = "Sirius är tillbaka i elitfotbollen." För mig så betyder det att vi ska till Superettan (eller högre!) och dessutom ha någonting där att göra. Det får gärna hända nästa år, men det får gärna hända om tre år också. Bara det händer.
>>Brukarn: Helt enig!
Enda skillnaden mot bandyn är ju att vi i fotbollen emellanåt håller till i tredje divisionen, men självklart är ju konkurrensen helt annorlunda inom sommarsporten. Mitt inlägg var bara en spontan reaktion som triggades av något i den där formuleringen "inom tre år" som med tanke på nuvarande tabellplacering kändes lite tröstlös.
Men...som jag skrivit någon gång tidigare så kan jag på något sätt älska även de små arenorna.
Som kuriosa kan jag meddela att jag själv spelat knattefotboll i just Bredbyn...för typ 100-år sedan!
Enda skillnaden mot bandyn är ju att vi i fotbollen emellanåt håller till i tredje divisionen, men självklart är ju konkurrensen helt annorlunda inom sommarsporten. Mitt inlägg var bara en spontan reaktion som triggades av något i den där formuleringen "inom tre år" som med tanke på nuvarande tabellplacering kändes lite tröstlös.
Men...som jag skrivit någon gång tidigare så kan jag på något sätt älska även de små arenorna.
Som kuriosa kan jag meddela att jag själv spelat knattefotboll i just Bredbyn...för typ 100-år sedan!
Det tråkiga med Norrettan 2010 är ju att man knappt får vistas på "de små arenorna" som i de små, charmiga, arenorna. Jag vill tillbaka till Superettan, så är det bara. När man har målet att gå upp på ett år, då blir jag lätt otålig. Då känns det som två år för mycket om vi ska harva i Division 1 både 2010, 2011 och 2012. Å andra sidan kan jag tycka att det här uttalandet är betydligt klokare än uttalandet om Allsvenskan 2012... Men ah, 2027 ...
Fast uttalandet ska, hoppas jag iaf, inte tolkas som ett bokstavligt mål att Sirius ska gå upp till Superettan om tre år. Det är ju ändå ett uttalande från styrelsen, och de kan se till att det finns förutsättningar att Sirius är tillbaka i elitfotbollen om tre år, men vad som händer på planen rår de inte över. Kanske finns alla förutsättningar där om tre år, men så bryter skyttekungen Sunday benet, eller så dömer Nermin Cisic bort oss i den sista avgörande matchen.
Eller å andra sidan kanske vi går upp redan i år, men bara för det tycker jag inte att Sirius är tillbaka i eliten. För visserligen spelade Sirius i elitfotbollen 2007-2009, men vi sköttes inte som ett elitlag. Vilket ju snabbt inses av att titta på siffrorna joint postade, eller av det faktum att vi inte har en heltidsanställd sportchef förrän i år.
Nej, det där uttalandet från the Svensson King är precis den insikt som behövs och precis vad jag vill läsa. Sen återstår ju förstås att se om det finns någon substans bakom det eller om det bara är ett luftslott (dissteffe har sagt åt mig att använda det ordet).
Eller å andra sidan kanske vi går upp redan i år, men bara för det tycker jag inte att Sirius är tillbaka i eliten. För visserligen spelade Sirius i elitfotbollen 2007-2009, men vi sköttes inte som ett elitlag. Vilket ju snabbt inses av att titta på siffrorna joint postade, eller av det faktum att vi inte har en heltidsanställd sportchef förrän i år.
Nej, det där uttalandet från the Svensson King är precis den insikt som behövs och precis vad jag vill läsa. Sen återstår ju förstås att se om det finns någon substans bakom det eller om det bara är ett luftslott (dissteffe har sagt åt mig att använda det ordet).
Apropå luftslott, Siriustrilogin.
1. Män som hatar Sirius (Olov Larsson, Håkan Lundh, en drös Uppsalabor plus icke nämnda domare och linjemän genom åren).
2. Laget som lekte med elden (läs Mille och JT i synnerhet och AIK i allmänhet).
3. Luftslottet som sprängdes (allsvenskan 2012).
1. Män som hatar Sirius (Olov Larsson, Håkan Lundh, en drös Uppsalabor plus icke nämnda domare och linjemän genom åren).
2. Laget som lekte med elden (läs Mille och JT i synnerhet och AIK i allmänhet).
3. Luftslottet som sprängdes (allsvenskan 2012).
Första delen måste vara en riktig tegelsten...
http://studan.blogspot.com/2010/05/varfor-ar-det-sa-svart-med-fotboll-och.html
Skräckblandad förtjusning.
Skräckblandad förtjusning.
Hmmm... Jag sätter en Zoo-ask på att det är en delägare som går in i Sirius Fotboll AB, kanske 49%. Här såg ni det först.
Ge oss en presskonferens! Jo jag vet att det bara gått drygt en vecka, men ändå.
Så har det gått en dryg vecka till...
Men nu är det något på gång!
Klippt från veckoinfon:
"När jag nu skriver
denna info är det på pricken ett dygn kvar
till en Presskonferens. En Presskonferens
som skall informera om en framtida
satsning som ger Sirius möjligheten att
komma tillbaka svensk elitfotboll igen. En
satsning som i sig är rätt så unik inom
svensk fotboll. Så håll utkik i tidningar på
torsdag morgon eller lyssna på radio eller
titta på TV på onsdag kväll så får ni
informationen."
Klippt från veckoinfon:
"När jag nu skriver
denna info är det på pricken ett dygn kvar
till en Presskonferens. En Presskonferens
som skall informera om en framtida
satsning som ger Sirius möjligheten att
komma tillbaka svensk elitfotboll igen. En
satsning som i sig är rätt så unik inom
svensk fotboll. Så håll utkik i tidningar på
torsdag morgon eller lyssna på radio eller
titta på TV på onsdag kväll så får ni
informationen."
dokusåpa?
Jag ska på presskonferensen imorgon, rapporterar här så fort jag vet något. Vet ännu inget om vad detta gäller.
Men det låter spännande men lite obehagligt.
Men det låter spännande men lite obehagligt.
Jag är rädd. Men det är å andra sidan kroniskt.
Herregud. Det här låter ju bara jätteläskigt. "Titta på TV"!? Sirius på TV, då måste det fan vara något riktigt jävla skit på gång...
Jag är förväntansfull och fullkomligt skräckslagen!
Panos Sirius eller Sirius Panos?
Jag hoppas att idéen om Sirius som dokusåpelag lades ner sedan förra försöket. Jag hoppas att det blir en trevlig presskonferens. Har jag tid så går jag på konfan, vilken tid är det? Jag är nyfiken!
Skulle vi sälja ut vårt snygga namn skulle jag "göra en Gnaget" på presskonferensen.
Herregud. Det här låter ju bara jätteläskigt. "Titta på TV"!? Sirius på TV, då måste det fan vara något riktigt jävla skit på gång...
Usch ja. Jätteläskigt. Det som gör det läskigt är att ingen normal nyhet om Sirius (fotboll), eller Norrettan för den delen, har potentialen att intressera tv. Och även om det rimligen borde vara goda nyheter skrämmer det onormala. Fy. Fast det kanske är SiriusTV som avses (eller UntTV).
Jag hoppas att idéen om Sirius som dokusåpelag lades ner sedan förra försöket. Jag hoppas att det blir en trevlig presskonferens. Har jag tid så går jag på konfan, vilken tid är det? Jag är nyfiken!
Som jag förstår det så måste man vara inbjuden för att få gå.
Usch vad läskigt... Hitta inte på nåt dumt nu Sirius!
Vilken tid är pk'n?
[quote1276621329=Sakul]
Usch ja. Jätteläskigt. Det som gör det läskigt är att ingen normal nyhet om Sirius (fotboll), eller Norrettan för den delen, har potentialen att intressera tv. Och även om det rimligen borde vara goda nyheter skrämmer det onormala. Fy. Fast det kanske är SiriusTV som avses (eller UntTV).
[/quote1276631018]
Kan väl vara lokala TV4 också utan att det är totalcrazy.
Hoppas nån finansiär köpt Österängen för att bygga en Highburyliknande FOTBOLLS-arena där och sen skänka den till Sirius.
[link=http://studan.blogspot.com/]Panikbyrån[/link] funderar
Det blir en STOR sponsor som kliver in.
Min kollega på jobbet berättade att en advokatkompis till honom var med när kontraktet skrevs. Fast han vågade inte släppa namnet för det ska komma på presskonferensen.
Och Lasse har tydligen jobbat hårt som fan sista tiden för att få ihop det hela även om presskonferensen har legat planerad ganska länge.
Min kollega på jobbet berättade att en advokatkompis till honom var med när kontraktet skrevs. Fast han vågade inte släppa namnet för det ska komma på presskonferensen.
Och Lasse har tydligen jobbat hårt som fan sista tiden för att få ihop det hela även om presskonferensen har legat planerad ganska länge.
Tack för info, Kalle, du lugnade just ned mig. Välbehövligt med en huvudsponsor av rang! Men som sagt, är det som så att det skulle bli något "Sirius Sallén" eller så, kan ju bara alla ta och avgå.
Jag ska hoppa fallskärm imorgon för första i mitt liv, men man är ju fan så mycket mer nervös och spänd inför vad som komma skall på presskonferensen!
Vet vi vilken tid den är så man vet när man ska börja effemma?
Gött verb!
Presskonferensen börjar 11. Jag ska göra ett tappert försök att först och främst ta mig dit, och sedan att livekommentera det hela i kommentatorsfältet till den här unkna texten:
http://studan.blogspot.com/2010/06/riskkapitalbolagsskrack.html
Vi får väl se om det funkar.
http://studan.blogspot.com/2010/06/riskkapitalbolagsskrack.html
Vi får väl se om det funkar.
Häftigt! Var äger den rum? Kansliet?
Nej, den är på Saluhallen, men man får alltså inte bara droppa in, det är inte en öppen presskonferens.
Jag har goda föraningar jag. Tror att det kommer smaka mumma.
Nej, den är på Saluhallen, men man får alltså inte bara droppa in, det är inte en öppen presskonferens.
Nej, det har man ju förstått. Ultraskumt. Hoppas på snabba rapporter från Lars och/eller Erlingmark (om han nu inte skickar Panikbyrån i stället).
Det strular sig för Erlingmark.
noooooooooooooooooooooooooooooooooooooo get in there panikbyrån, vi sitter på nålar här!
http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=11231&ptid=1198&nav=100
Var får man snabbast info då?
EDIT: Ja, det var snabbare än blixten. Nu gavs ju inte sådär jättemycket info, men det här känns som en sundare satsning än något mer spektakulärt som jag befarade.
EDIT: Ja, det var snabbare än blixten. Nu gavs ju inte sådär jättemycket info, men det här känns som en sundare satsning än något mer spektakulärt som jag befarade.
fint! om än luddigt
Ordet långsiktig var med. Bra!
Känns ju jävligt skönt att det finns folk med pengar som vill satsa på Sirius!
Känns ju jävligt skönt att det finns folk med pengar som vill satsa på Sirius!
Jag fattar inte riktigt vad de ska göra. Ge bättre möjligheter för träning för unga spelare? Känns lite som GUSK är den stora vinnaren på det här, de flesta unga Siriusspelare hamnar ju där.
dissteffe: Jo, det är ju det som har varit problemet, men med bättre resurser så kanske Sirius talanger kan flytta uppåt istället för nedåt i seriesystemet. Och det vore bra.
Ja, jo, men jag fattar ändå inte riktigt vad de ska göra. Träna mer?
Edit: Eller tänker de köpa en massa 20-åringar till Sirius A-lag? Det är väl helt ok. Funkar ju för HTFF.
Edit: Eller tänker de köpa en massa 20-åringar till Sirius A-lag? Det är väl helt ok. Funkar ju för HTFF.
Långsiktigt och treårsavtal i samma veva. Det blir mycket spännande att få höra sammarbetet kommer att ge, säg, de närmaste månaderna.
Hoppas det kan ge 3 poäng mot Forward, även utan den unga talangen Gallo. Palla långsiktigare än så.
det ska ju tydligen inte satsas på talang utan också ge en "stabil ekonomi" - lite av en grundsten för avancemang
Ojoj Bengan "kommunhataren" Ågerup har altså köpt in sina bestämda fingrar i Sirius framtid. Ryktet säger att han är känd för att ha kört en riktig pampstil som ägare av Q-med ,på gott och ont såklart, så om klubben räknar med att få en passiv partner som bara ger pengar och ler så är de fel ute. Samtidigt så är det nog bara bra att det blir lite krav och affärssinne i verksamheten. Kul,bra och spännande.
Jag anar lite bitterhet från Bengt mot hockeyn och andra idrotter när hans byggöverklagan på hallbesluten inte gick igenom, tror han ville bygga via sitt numera sålda fastighetsbolag men fick inte, så detta kanske är en slags hämnd som kommer gynna Sirius.
Heja Bengt!
Jag anar lite bitterhet från Bengt mot hockeyn och andra idrotter när hans byggöverklagan på hallbesluten inte gick igenom, tror han ville bygga via sitt numera sålda fastighetsbolag men fick inte, så detta kanske är en slags hämnd som kommer gynna Sirius.
Heja Bengt!
Ha råd att behålla talanger kan ju kanske kännas aktuellt den dag vi lyckas skapa några. Men det bra om det här nu stärker ekonomin även kortsiktigt. Vad som är tanken på sikt vill jag gärna veta mer om. Det låter ju inte direkt som någon unik satsning inom svensk fotboll eller vad det nu var som sas eller skrevs av någon igår.
Och jag som hade hoppats på Zlatan... Blev ett jaha, jaså och den som lever får se. Som redan sagts, 3 p mot Forward är prio A.
Körde han en riktig "pampstil"? Ja, jag kan förstå att han gör det eftersom han är majoritetsägare i Q-Med, det företag han själv startade, sen sålde, sen köpte tillbaka för att han var missnöjd med ledningen. 1 september är det en kvinna som tar över VD-posten i Q-Med efter BÅ. Vilka pampfasoner!
Fördelen är att han verkar få som han vill och vill han ha Sirius i allsvenska så gärna för mig. Sen tycker jag att 3 år inte är så långsiktigt lex 2027.
Finns nog ingen finansiär som vill skriva längre än så med en Div 1-klubb.
Ja tre år får nog räknas som långsiktigt i den finansiella världen. Skulle vara kul att veta om bolaget får del av den befintliga a-lagstruppen eller om det bara är nuvarande junisar som omfattas. Om nu Sunday skulle peta in en 15-20 mål och säljs i vinter vem får pengarna?
Alla spelare borde få heltidslön så de kan träna ordentligt!
Ää det här va ju bara luddigt.
Jättebra, men samtidigt liite antiklimax
Bengt har ju redan betalat 3.2 mille i skulder åt Sirius*, fixar han förlängt kontrakt med Storm och nån bra spelare i sillyn så är jag rätt nöjd med hans första år som sponsor.
*För det måste väl vara han som betalat skiten, va?
*För det måste väl vara han som betalat skiten, va?
fixar han förlängt kontrakt med Storm
Jag hoppas verkligen att man gett Storm ett bra kontraktsförslag!
Olov Larsson tog tillfället i akt att såga hela idén + Sirius + Uppsalaidrotten + Uppsala i två olika inlägg. Tom Siriushatarna måste ju tycka att det är lite pinsamt att ha honom som frontfigur och ledare för deras kamp.
...och vem fan bryr sig om vad Olov Larsson, och andra miffon som tillbringar sina liv gömda bakom sina tangentbord, tycker om någonting överhuvudtaget? Menlösa individer som tar sin enda chans att få lite uppmärksamhet här i livet. Med tanke på all den tid han ödslar på att racka ner på allt och alla i sin omgivning och hävda sin rätt på UNT.se (av alla sajter) så behöver man inte vara beteendevetare för att inse att det är en snubbe med total brist på självkänsla och som desperat försöker rättfärdiga sig genom att hävda sig gentemot andra. Låt honom hållas och var glad att det inte är du som är sån. Stackars jävel.
Olov Larsson, mannen som gav kverulansnarcissismen ett namn.
Ärligt talat fattar jag inte varför de har kommentarsfunktion på typ alla artIklar i typ alla nättidningar. Det räcker väl med insändare?
"Det första Ågerup konkret fått göra är att hjälpa till med den hårt ansatta ekonomin i klubben men nu har man enats om attt Sirius Fotboll AB ansvarar för driften av fotboll och för att ha en god ekonomi. Så länge klubben klarar av det tar Ågerup och hans bolag på sig att finansiera hela talangutvecklingen, satsa på nya ledare och eventuella spelarinköp."
Ok, men det låter ju vettigt och skitbra. Heja Bengt. Fuck Olov.
Ok, men det låter ju vettigt och skitbra. Heja Bengt. Fuck Olov.
Försiktig optimism?
Långsiktigt och treårsavtal i samma veva. Det blir mycket spännande att få höra sammarbetet kommer att ge, säg, de närmaste månaderna.
bengt å sa på presskonferensen att ambitionen är att samarbetet ska löpa vidare efter de första tre åren.
Heja Bengt som sagt! Jag tycker det verkar skitbra! Kontrollen kvar i klubben, men pengar att satsa på utveckling från bolaget.
Slå lååånga bollar, långa bollar, långa bollar på Bengt!
YiiiiHaaa.....
YiiiiHaaa.....
Det är svårt att gubba bort att vi helt plötsligt har en snubbe som startat och finansierat ett bolag som redan förmodligen pumpat in miljonbelopp i föreningen och som dessutom under minst tre års tid kommer att ta stora delar av kostnadskakan - på villkor att klubben sköter sig.
http://studan.blogspot.com/
http://studan.blogspot.com/
efter en kort titt in på unts kommentarfält har jag bestämt mig för att vara tok-optimistisk angående detta
gnälliga jävla stad-helvete!!!
gnälliga jävla stad-helvete!!!
Tycker det här verkar skitbra. Man kan inte annat än tacka Ågerup för att hhan pumpar in miljoner i Sirius.
Intervjun med Bengt i dagens pappers-UNT lät också väldigt bra. Tycker det känns riktigt smart att satsa resurserna på förädling istället för på råvaror. I andra branscher är det kanske inte så, typ om man vill göra guld, men i fotboll tror jag det är rätt strategi. Råvarorna i form av talanger finns det såklart gott om i Sveriges fjärde största stad, men förädlingen har fungerat uruselt tidigare. Nu kan det bli ändring på det!
Det enda jobbiga är väl möjligen att förväntningarna kommer nu. Jag har alltid, inför andra och mig själv, försvarat Sirius med att resurserna för elitfotboll saknas i den här stan. Nu håller inte det längre, nu måste framgångarna komma.
Det enda jobbiga är väl möjligen att förväntningarna kommer nu. Jag har alltid, inför andra och mig själv, försvarat Sirius med att resurserna för elitfotboll saknas i den här stan. Nu håller inte det längre, nu måste framgångarna komma.
Framgångar? Just det, och redan på söndag.
För att citera kapellmästaren:
Framtiden är inte vad den var...
Framtiden är inte vad den var...
Nu har Sirius äntligen fått mannen som kan ha Sirius som sin lilla kattleksak. Bengt Å. Fo'sho! Cash is King!
Nu har Sirius äntligen fått mannen som kan ha Sirius som sin lilla kattleksak. Bengt Å. Fo'sho! Cash is King!
Fattar inte om du är positiv eller negativ.
Positive vibrations!
joint är "twitter-generation" . vi sena 80talister försöker hänga på men "failar" konstant
Haha, hög tid för mig att skriva ett svensk-jointisk lexikon.
Lite halv-OT kanske men Ågerup är en av 2 delägare i en häst som inatt vann USA:s största travlopp. 5,3 miljoner insprunget. Bra att cashen flyter kan man tycka så att han inte är rädd att spendera lite.
5,3 mille är väl i runda slängar en procent av hans likvida medel...
Sirius eknomiska problem är nog tyvärr av en annan art.
Sirius eknomiska problem är nog tyvärr av en annan art.
Jag tänkte att det kändes lättare att spendera om det trillade in lite extra fickpengar...
5,3 millar är väl i runda slängar 100% av vad Sirius måste dra in under hösten för att få kniven lite längre från halsen.
"Om 200 företag skulle slaska in 20 lax var, då skulle vi ju ha fyra miljoner va. Problemet är ju att vi inte ens har 100!"
Vet inte om detta dykt upp tidigare, men det är lite intressant att även lilla Sirius nu indirekt är med i den globala skatteplanerarcirkusen. USAB ägs ytterst av bolag i Holland och Luxemburg, de två länder i Europa med kanske allra mest "förmånlig" bolagstaxering. Ågerup undslapp vid försäljningen av Q-Med för 3 miljarder kronor, cirka 1 miljard kronor i skatt på det här upplägget. En liten del av de här skattefria pengarna har sedan kanaliserats ner till USAB och Sirius. Kanske ska man bara tacka och buga, men det är bra att ha koll på var pengarna kommer ifrån iallafall.
5,3 millar är väl i runda slängar 100% av vad Sirius måste dra in under hösten för att få kniven lite längre från halsen.
Imponerande uppskattning av statistikgurun i augusti 2010. Stämde precis det....
UNT skriver lite om den opålitlige Ågerup och hans onda imperium USAB: http://www.unt.se/sport/har-ar-pengarna-som-har-raddat-sirius-fotboll-1875853.aspx
Jag är otroligt tacksam mot Ågerup. Han gör mer för klubben än man någonsin kan begära, eller vågat drömma om. Hans satsning skapar en otrolig plattform för Sirius att försöka bygga upp en elitverksamhet på. Det ska inte råda någon tvekan om den saken.
Mina frågeställningar har främst gällt hur Sirius lever upp till det förtroende Ågerup visar klubben. Och naturligtvis vissa farhågor om vad som händer om samarbetet med USAB drastiskt skulle minska eller avslutas. Det går ju inte att komma ifrån att Sirius 2012 sitter i en beroendeställning få andra klubbar gör. Grunden för dessa frågeställningar är naturligtvis att det getts väldigt lite information om villkoren för samarbetet och hur det idag fungerar. För lite information i förhållande till hur viktigt det är för klubbens fortsatta verksamhet och till och med existens, ifall man frågar mig.
Men ingen har anledning att tvivla på att jag är oerhört tacksam mot någon som går in och stöttar Sirius med såväl stora pengar som stort hjärta.
Mina frågeställningar har främst gällt hur Sirius lever upp till det förtroende Ågerup visar klubben. Och naturligtvis vissa farhågor om vad som händer om samarbetet med USAB drastiskt skulle minska eller avslutas. Det går ju inte att komma ifrån att Sirius 2012 sitter i en beroendeställning få andra klubbar gör. Grunden för dessa frågeställningar är naturligtvis att det getts väldigt lite information om villkoren för samarbetet och hur det idag fungerar. För lite information i förhållande till hur viktigt det är för klubbens fortsatta verksamhet och till och med existens, ifall man frågar mig.
Men ingen har anledning att tvivla på att jag är oerhört tacksam mot någon som går in och stöttar Sirius med såväl stora pengar som stort hjärta.
Men hur ska ni göra för att stärka intäktssidan?
- Om både herrarna och damerna går upp så blir det mycket lättare att hitta flera nya sponsorer. Det har varit lite trögt nu men vi kommer att hitta bra paketlösningar till nästa säsong, fortsätter Sjöblom som menar att man redan nu måste våga satsa på en organisation för en högre serie.
Det här är det som skrämmer mig vad är plan B om vi inte går upp
- Om både herrarna och damerna går upp så blir det mycket lättare att hitta flera nya sponsorer. Det har varit lite trögt nu men vi kommer att hitta bra paketlösningar till nästa säsong, fortsätter Sjöblom som menar att man redan nu måste våga satsa på en organisation för en högre serie.
Säljer silverbibeln och betalar av våra skulder.
Ok då e jag nöjd :) Köööööööööööörrrr
Ok då e jag nöjd :) Köööööööööööörrrr
Hahaha!
Tack John!
I det här fallet skrämmer plan A mig ungefär lika mycket som plan B.
Kan vara bra att fundera lite på vilken skala vi snackar om när vdet sägs "lättare hitta nya sponsorer". Vi har alltså kostnader på minst 12 miljoner kronor i år. Senaste tillgängliga intäktssiffrorna är från 2011. De var på knappt fem miljoner. Det är sämre än fucking BK Forward. Siffrorna i år vet jag inte, men man bytte ju folk på säljsidan när Bärlin kom in. Nyligen plockade man också in Lasse Svensson och en snubbe till som säljer på provision eftersom det inte kom in så mycket under Bärlins första månader på posten vad jag förstår. Vart det landar får vi väl se.
Anyways. Vi gör en riktig glädjekalkyl. Vi är snälla och tar i ända från fötterna och säger att intäkterna ligger på 6,5 mille i år. I så fall slutar årets underskott i verksamheten exklusive Ågerups julklapp på storleksordningen 6-8 miljoner. Går vi upp i Superettan tillkommer cirka 3 miljoner i "elitbidrag", de pengarna äts dock i relativt stor utsträckning upp av ökade omkostnader för elitverksamheten i form av längre och fler resor och ökade löner och omkostnader även vid befintlig trupp (många har omförhandlingsklausuler vid avancemang). Men säg att det ger 1,5 miljoner netto.
Om man fortsätter på det gladlynta spåret och säger att vi lyckas höja snittet från cirka 1000 till de 3000 vi hade i snitt debutåret 2007, och att de 2000 extra besökarna i snitt betalar 100 spänn var (och alltså inte till 50 % är gratisbiljetter, kids och panschisar) så ger det 3 miljoner extra i intäkter.
Om vi alltså inte ökar en enda krona på kostnadssidan och inte köper en enda ny spelare vid avancemanget, om vi ökar publiksnittet BETALANDE åskådare till 3000 pers och förutsätter en 30 % bättre intäktssida i år jämfört med säsongen 2011 (den så kallade Bärlineffekten) så ligger vi fortfarande 2-3 miljoner back som måste täckas av ökad sponsorförsäljning. Och då har vi inte ens kollat på damlaget vid ett eventuell allsvenskt avancemang.
Förutsättningarna organisatoriskt och ekonomiskt är helt enkelt betydligt risigare nu än när vi gick upp 2006. Då hade vi en intäktssida som var nästan dubbelt så bra som den är nu och en kostnadssida som var 4-5 miljoner lägre. Truppen första året i superettan 2007 var billigare än den är i år i norrettan. Även om vi har en marknadssida som verkligen levererar kanonfina resultat inför nästa år så kommer vi behöva mellan 2-3 Ågerupmiljoner för en positiv balansräkning - utan värvningar och ökade kostnader. Och utan damfotbollens kostnader.
Summan av kardemumman är att uttalandet om att avancemang löser problemen är Bagdad Bob-snack. Vi går helt enkelt i konkurs om Ågerup
a, skaffar sig en ny hobby
b, börjar se saken ur ett strikt investerarperspektiv
c, tröttnar på Sirius
d, dör
Konkurs? Varför då?
En grej med USAB-dealen är att vi inte längre har några realiserbara tillgångar. USAB har inte bara ekonomiska intressen i spelartruppen. USAB äger spelartruppen. Det innebär att om vi säljer Ante Björkebaum för en miljon går vinsten till ... USAB. Det finns ett annat problem med det. Om man tittar på Superettaklubbarnas ekonomi är en inte oväsentlig del av intäkterna spelarförsäljningar. Vi har inte tillgång till den intäktsformen.
Hur mycket jag än älskar det faktum att Ågerup räddat min klubb är det svårt att inte oroas av det faktum att varenda jävla peng han har betalat hittills har gått till att täcka underskott och att under hela tiden sedan han kom in i verksamheten har klubbens övriga intäkter minskat år för år. Man vill ju inte tro att det beror på att klubben liksom lutat sig tillbaka och tänkt att okej, vi kanske inte säljer så mycket, och kostnaderna har ju stuckit iväg lite, men Ågerup betalar ju, och bara vi går upp löser det sig.
Jag tror att vi går upp i år. Jag är mer eller mindre säker på det. Men vi har fan inte använt de här åren till att göra det vi sa när vi åkte ur - bygga långsiktigt och från grunden. Vi har gjort ganska precis tvärt om. Så det måste komma nu. Och under den tiden får fan inte Ågerup tjillevippa.
Erlingmark, och jag som just var sugen på en skräckrulle. Nu känns det överflödigt. Kommer ligga vaken hela natten och kissa på mig ändå.
Ingen som har tänkt tanken att hans pengar kan hjälpa oss att bli etablerade i S1 och bygga något vinstdrivande på sikt. Just sayin' in the name of å ena sidan å andra sidan. Att snacka om Sirius som en rik galnings hobby tycker jag är respektlöst mot en snubbe som gjort och tänker fortsätta göra så mycket för klubben vi älskar.
Jo, absolut.
Jag tror inte någon av frågeställningarna handlar om Ågerups engagemang. Frågan gäller hur klubben hanterar hans engagemang. Går man "all in" och riskerar klubbens existens, eller har man en plan beyond Ågerup. Hans bidrag är värt hur mycket som helst. Men som Erlingmark, jag och flera andra tidigare varit inne på på är frågan vad som händer om mattan, av vilken anledning som helst, plötsligt rycks bort? Den frågeställningen tycker jag är högst relevant och innefattar inte, såvitt jag kan se, någon kritik mot Ågerup.
Jag tror inte någon av frågeställningarna handlar om Ågerups engagemang. Frågan gäller hur klubben hanterar hans engagemang. Går man "all in" och riskerar klubbens existens, eller har man en plan beyond Ågerup. Hans bidrag är värt hur mycket som helst. Men som Erlingmark, jag och flera andra tidigare varit inne på på är frågan vad som händer om mattan, av vilken anledning som helst, plötsligt rycks bort? Den frågeställningen tycker jag är högst relevant och innefattar inte, såvitt jag kan se, någon kritik mot Ågerup.
Ingen som har tänkt tanken att hans pengar kan hjälpa oss att bli etablerade i S1 och bygga något vinstdrivande på sikt. Just sayin' in the name of å ena sidan å andra sidan. Att snacka om Sirius som en rik galnings hobby tycker jag är respektlöst mot en snubbe som gjort och tänker fortsätta göra så mycket för klubben vi älskar.
Jo, jag tänker den tanken hela tiden. Det är ju det jag tjatar om. Vi borde använda pengarna till att bygga något långsiktigt hållbart. Det är fan 15 miljoner på tre år. Det motsvarar hela Umeå FC omsättning samma tre år och lite till. Det är enorma pengar.
Om Ågerup investerar 15 miljoner till, vilket jag tror att han kommer göra, hoppas jag att vi kan använda dem till att just bygga något vinstdrivande på sikt, inte till att kompensera obalanserade budgetar. Sirius har agerat som en snubbe jag såg på Lyxfällan för något år sedan som hade vunnit några mille på Lotto eller nåt och som hade använt rubbet till överkonsumtion och sedan satt kvar med alla kostnader och samma sketna intäkter när lottovinsten försvann. Det känns som att det är bäst att vidta åtgärderna när pengarna finns, inte när de just tagit slut.
Problemet är verkligen inte Ågerup - han har räddat klubben undan konkurs, och han är verkligen ingen galning. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det såg ut som att det var det jag menade. Det gör jag inte. Men om han vore en galning tror jag att risken vore mindre för klubben. Ågerup verkar tydlig i alla sammanhang med att han ser detta som en investering. Människor som investerar i saker brukar för eller senare vilja se avkastning. Jag tror nog att Ågerup har ett tillräckligt stort engagemang för klubben att han kan tolerera bra mycket pengar ut innan han tycker det blir för mycket, men jag skulle tro att det finns en gräns nånstans. Jag vill inte att Sirius undersöker närmare var den ligger.
En Rune Andersson pumpade in mellan 40 och 50 miljoner i Trelleborgs FF under ett par decennier. Under hela den tiden sket TFF i att bygga en riktig organisation. När Rune till slut la av backade klubben 9 miljoner och skaffade sig ett negativt eget kapital på ett år. I somras sa de upp all personal och håller på att ramla ur andra serien i rad.
Ågerup kanske stannar i 20 år som investerare i Sirius också. Vilket år i den kedjan är det okej att börja gnälla på att Sirius inte sköter ekonomin och organisationen?
Jag har några snabba kommentarer bara. För det första, men det är en teknisk grej, så är alltid en balansräkning positiv. Däremot så kan man ha negativt eget kapital, men det balanseras ju alltid på den sidan med skulder. Låter detta konstigt kan man betänka att ett företag aldrig kan ha negativa tillgångar, alltså en tillgångssida som är mindre än noll (kanske finns nåt jävla undantag nånstans med goodwill eller nåt som jag inte känner till, men jag är tveksam).
För det andra, och här spekulerar jag bara, så tror jag att Ågerup är en så kallad entreprenör. Man bygger helt enkelt inte upp ett miljardföretag genom att vara en pajas med tummen i arslet. Efter att ha jobbat väldigt nära en så kallad entreprenör under en tid kan jag säga att dom är speciella människor. Jag tror att Ågerup ser något i Sirius som han tror kommer betala av på hans investering längre fram i tid, för inte fan gödslar han med pengar för skojs skull. Som sagt, jag skulle ha lite större tillit till Ågerups affärssinne och känsla för vad som ger avkastning på sikt, med tanke på hans bakgrund, än vad många verkar ha.
För det andra, och här spekulerar jag bara, så tror jag att Ågerup är en så kallad entreprenör. Man bygger helt enkelt inte upp ett miljardföretag genom att vara en pajas med tummen i arslet. Efter att ha jobbat väldigt nära en så kallad entreprenör under en tid kan jag säga att dom är speciella människor. Jag tror att Ågerup ser något i Sirius som han tror kommer betala av på hans investering längre fram i tid, för inte fan gödslar han med pengar för skojs skull. Som sagt, jag skulle ha lite större tillit till Ågerups affärssinne och känsla för vad som ger avkastning på sikt, med tanke på hans bakgrund, än vad många verkar ha.
Där är vi så klart överens, Erlingmark. Din ganska raljerande ton gör det lite svårt att se skogen för alla träd ibland.
Vad Sirius gör med pengarna är så klart a och o, och där finns det ju oklarheter även om jag inte alls är lika övertygad som du om att ett gäng klassvärvningar är att kasta stålarna på brasan.
Vi är förhoppningsvis ganska tidigt i Ågerups engagemang i Sirius och jag är mer nyfiken än ångestfylld på vad som händer om vi går upp i år. *sprider optimism*
Vad Sirius gör med pengarna är så klart a och o, och där finns det ju oklarheter även om jag inte alls är lika övertygad som du om att ett gäng klassvärvningar är att kasta stålarna på brasan.
Vi är förhoppningsvis ganska tidigt i Ågerups engagemang i Sirius och jag är mer nyfiken än ångestfylld på vad som händer om vi går upp i år. *sprider optimism*
Bra snack, johann!
[quote1348869152=kniv-jonas]
I det här fallet skrämmer plan A mig ungefär lika mycket som plan B.
Kan vara bra att fundera lite på vilken skala vi snackar om när vdet sägs "lättare hitta nya sponsorer". Vi har alltså kostnader på minst 12 miljoner kronor i år. Senaste tillgängliga intäktssiffrorna är från 2011. De var på knappt fem miljoner. Det är sämre än fucking BK Forward. Siffrorna i år vet jag inte, men man bytte ju folk på säljsidan när Bärlin kom in. Nyligen plockade man också in Lasse Svensson och en snubbe till som säljer på provision eftersom det inte kom in så mycket under Bärlins första månader på posten vad jag förstår. Vart det landar får vi väl se.
Anyways. Vi gör en riktig glädjekalkyl. Vi är snälla och tar i ända från fötterna och säger att intäkterna ligger på 6,5 mille i år. I så fall slutar årets underskott i verksamheten exklusive Ågerups julklapp på storleksordningen 6-8 miljoner. Går vi upp i Superettan tillkommer cirka 3 miljoner i "elitbidrag", de pengarna äts dock i relativt stor utsträckning upp av ökade omkostnader för elitverksamheten i form av längre och fler resor och ökade löner och omkostnader även vid befintlig trupp (många har omförhandlingsklausuler vid avancemang). Men säg att det ger 1,5 miljoner netto.
Om man fortsätter på det gladlynta spåret och säger att vi lyckas höja snittet från cirka 1000 till de 3000 vi hade i snitt debutåret 2007, och att de 2000 extra besökarna i snitt betalar 100 spänn var (och alltså inte till 50 % är gratisbiljetter, kids och panschisar) så ger det 3 miljoner extra i intäkter.
Om vi alltså inte ökar en enda krona på kostnadssidan och inte köper en enda ny spelare vid avancemanget, om vi ökar publiksnittet BETALANDE åskådare till 3000 pers och förutsätter en 30 % bättre intäktssida i år jämfört med säsongen 2011 (den så kallade Bärlineffekten) så ligger vi fortfarande 2-3 miljoner back som måste täckas av ökad sponsorförsäljning. Och då har vi inte ens kollat på damlaget vid ett eventuell allsvenskt avancemang.
Förutsättningarna organisatoriskt och ekonomiskt är helt enkelt betydligt risigare nu än när vi gick upp 2006. Då hade vi en intäktssida som var nästan dubbelt så bra som den är nu och en kostnadssida som var 4-5 miljoner lägre. Truppen första året i superettan 2007 var billigare än den är i år i norrettan. Även om vi har en marknadssida som verkligen levererar kanonfina resultat inför nästa år så kommer vi behöva mellan 2-3 Ågerupmiljoner för en positiv balansräkning - utan värvningar och ökade kostnader. Och utan damfotbollens kostnader.
Summan av kardemumman är att uttalandet om att avancemang löser problemen är Bagdad Bob-snack. Vi går helt enkelt i konkurs om Ågerup
a, skaffar sig en ny hobby
b, börjar se saken ur ett strikt investerarperspektiv
c, tröttnar på Sirius
d, dör
Konkurs? Varför då?
En grej med USAB-dealen är att vi inte längre har några realiserbara tillgångar. USAB har inte bara ekonomiska intressen i spelartruppen. USAB äger spelartruppen. Det innebär att om vi säljer Ante Björkebaum för en miljon går vinsten till ... USAB. Det finns ett annat problem med det. Om man tittar på Superettaklubbarnas ekonomi är en inte oväsentlig del av intäkterna spelarförsäljningar. Vi har inte tillgång till den intäktsformen.
Hur mycket jag än älskar det faktum att Ågerup räddat min klubb är det svårt att inte oroas av det faktum att varenda jävla peng han har betalat hittills har gått till att täcka underskott och att under hela tiden sedan han kom in i verksamheten har klubbens övriga intäkter minskat år för år. Man vill ju inte tro att det beror på att klubben liksom lutat sig tillbaka och tänkt att okej, vi kanske inte säljer så mycket, och kostnaderna har ju stuckit iväg lite, men Ågerup betalar ju, och bara vi går upp löser det sig.
Jag tror att vi går upp i år. Jag är mer eller mindre säker på det. Men vi har fan inte använt de här åren till att göra det vi sa när vi åkte ur - bygga långsiktigt och från grunden. Vi har gjort ganska precis tvärt om. Så det måste komma nu. Och under den tiden får fan inte Ågerup tjillevippa.
[/quote1348915240]
Fast Ante ska enligt någon som var väldigt inblandad i köpet av honom ha varit billig och ska inte tillhöra USAB. Så om det inte ställts krav senare i samband med inpumpande av stålar så torde han ägas av Sirius.
Ja, Ante var himla billig. Men vad jag förstår så fördes hela dåvarande spelartruppen in i USAB i samband med att USAB betalade räkningen i fjol. Men jag vet ju inte. mycket olika uppgifter om det ena och det andra och svårt att veta vad som stämmer och inte.
Men inte så svårt att spekulera om både det ena och det andra tydligen.
Men inte så svårt att spekulera om både det ena och det andra tydligen.
Undrar hur intressant det vore att läsa alla världens supporterforum om de var befriade från spekulationer.
Erlingmark, du är en klarsynt man!
Man måste ner på "fälgen" nästa år igen precis som 2006 allt annat måste vara fel. Detta oavsett om man går upp eller ej. Jag kan inte tänka mig att USAB tycker att situationen är trivsam just nu, de har hamnat i en gisslansituation. Ågerup och Fritjofsson är kloka män med sunda värderingar.
Nån gång måste Sirius börja leva efter sina resurser. Det som hänt de senaste åren har utarmat klubben på ev. framtida intäkter och inte givit någon sportslig framgång ännu. I bästa fall kan man hoppas att USAB skriver av sina rättigheter i klubbens spelare. I sammanhanget är det kaffepengar för Ågerup....
Klubben kommer att behöva intäkter från framtida spelarförsäljningar för att kunna ta nästa steg på egen hand.
Sorgligast av allt är att man trots alla dessa pengar inte lyckats bygga något beständigt på ungdomssidan, snarare tvärtom.
Man måste ner på "fälgen" nästa år igen precis som 2006 allt annat måste vara fel. Detta oavsett om man går upp eller ej. Jag kan inte tänka mig att USAB tycker att situationen är trivsam just nu, de har hamnat i en gisslansituation. Ågerup och Fritjofsson är kloka män med sunda värderingar.
Nån gång måste Sirius börja leva efter sina resurser. Det som hänt de senaste åren har utarmat klubben på ev. framtida intäkter och inte givit någon sportslig framgång ännu. I bästa fall kan man hoppas att USAB skriver av sina rättigheter i klubbens spelare. I sammanhanget är det kaffepengar för Ågerup....
Klubben kommer att behöva intäkter från framtida spelarförsäljningar för att kunna ta nästa steg på egen hand.
Sorgligast av allt är att man trots alla dessa pengar inte lyckats bygga något beständigt på ungdomssidan, snarare tvärtom.
I Uppsalatidningens artikel om sponsorpengar svarar Sjöblom snarlikt men ändå i en helt annan anda. Man kan ju nästan tro att journalisterna skarvar/slarvar lite när dom skriver...
"Om damerna går upp till allsvenskan och herrarna till Superettan så behöver vi få in betydligt mer pengar. Då har vi ett tufft jobb framför oss."
"Om damerna går upp till allsvenskan och herrarna till Superettan så behöver vi få in betydligt mer pengar. Då har vi ett tufft jobb framför oss."
Ågerup lovar nya fräscha miljontillskott till Sirius åtminstone så länge han lever... Säger också att pengarna framför allt ska gå till akademi och ungdomsfotboll och inte får "bli som knark" för Sirius. Bra snack! Viktig passning till styrelsen.
Oj vilket skönt besked, och väldigt bra tajming att få det under den här nervösa veckan också. Min känsla för det här året har ju hela tiden varit att det är nu-eller-aldrig som gäller, och det har gjort att betydelsen av söndagens match har känts rent plågsam. För egentligen, även om det kanske inte känns så, är nog det här viktigare för framtiden än matchen på söndag.
Väldigt bra som sagt också att Ågerup dessutom är tydlig med hur pengarna ska användas.
Väldigt bra som sagt också att Ågerup dessutom är tydlig med hur pengarna ska användas.
Är det ngn som har insyn i budgeten? Funderar på hur upplägget ser ut rent tekniskt? Misstänker att Ågerups pengar trots allt även i framtiden kommer innebära att föreningen kan styra om övriga resurser till annat än akademi och ungdomsfotboll?
Upplever Ågerup som väldigt välvillig, men det är naturligtvis inte enbart positivt. Håller med i Erlingmarks resonemang, välvilliga och tillåtande finansiärer som ställer upp för att det är kul brukar vara förödande på lång sikt för organisationer som måste effektiviseras. Jag hoppas att han formulerar tydliga och riktigt hårda krav för fortsatt finansiering. Dagens intervju i UNT vittnar iaf om att han är medveten om problemet. Å andra sidan garanterar han mer pengar så länge han lever, vilket rimmar illa med en eventuell kravspecifikation.
En fråga som er till har mer koll på SAIK Bandy: SAIK har ofta anklagats för ekonomisk doping mm. Som jag förstår det har de fått stora tillskott och gratis hyra etc. av kommunen för att finansiera en verksamhet som inte går runt. Utifrån temat föreningar som förlitar sig på externa tillskott. Vad skulle ni säga att de största skillnaderna är mellan vår situation de senaste två åren och SAIK:s? Jag vet att SAIK är onda etc. men jag tycker att det vid första anblick är svårt att se några större skiljelinjer på ett principiellt plan. Jag har som sagt inte full koll på SAIK så upplys mig gärna :)
Upplever Ågerup som väldigt välvillig, men det är naturligtvis inte enbart positivt. Håller med i Erlingmarks resonemang, välvilliga och tillåtande finansiärer som ställer upp för att det är kul brukar vara förödande på lång sikt för organisationer som måste effektiviseras. Jag hoppas att han formulerar tydliga och riktigt hårda krav för fortsatt finansiering. Dagens intervju i UNT vittnar iaf om att han är medveten om problemet. Å andra sidan garanterar han mer pengar så länge han lever, vilket rimmar illa med en eventuell kravspecifikation.
En fråga som er till har mer koll på SAIK Bandy: SAIK har ofta anklagats för ekonomisk doping mm. Som jag förstår det har de fått stora tillskott och gratis hyra etc. av kommunen för att finansiera en verksamhet som inte går runt. Utifrån temat föreningar som förlitar sig på externa tillskott. Vad skulle ni säga att de största skillnaderna är mellan vår situation de senaste två åren och SAIK:s? Jag vet att SAIK är onda etc. men jag tycker att det vid första anblick är svårt att se några större skiljelinjer på ett principiellt plan. Jag har som sagt inte full koll på SAIK så upplys mig gärna :)
Så som jag ser det är det skattepengar till SAIK och privata till IKS. Dessutom har vi ett avtal med Ågerup att gå på medan de får pengar när deras luftbudget inte går ihop och räddas av kommunen.
Det är såklart absolut inget fel med att driva föreningar med externa tillskott, i princip kommer ju ändå nästan alla pengar i budgeten för en förening på den här nivån utifrån. Jag har aldrig tyckt det funnits något som helst fel i att låta Ågerup finansiera delar av Sirius verksamhet – tvärtom - däremot har jag och många med mig undrat över hur avtalet egentligen har sett ut och om Sirius har använt tillgångarna på ett vettigt sätt.
Vad jag har lackat på när det gäller SAIK är att de i många år har haft stora skulder, främst till arenabolaget, som man inte har betalat. Istället har man kört på i samma hjulspår, värvat spelare från konkurrenter genom dyra löner, och i efterhand ha räddats av a) ett arv och b) guldbonus från Sandvik. En annan ”lösning” de använde sig av var att låta ett par av sina dyraste spelare anställas av sina sponsorers företag där de fick lön för att spela bandy för SAIK, därigenom kom de runt problemet med att de i första hand borde använda sina tillgångar till att betala av på sina skulder. Dessutom är det en skillnad på varifrån de externa medlen kommer – i Sandvikens fall är det delvis kommunen, och därmed skattepengar, som indirekt betalat för SAIK-gulden genom att de fått subventionerade hyror. Som extra ilskebonus tillkommer ju SBF’s papperstiger elitlicensen som SAIK alltid tilldelas trots sin träskekonomi.
Vad jag har lackat på när det gäller SAIK är att de i många år har haft stora skulder, främst till arenabolaget, som man inte har betalat. Istället har man kört på i samma hjulspår, värvat spelare från konkurrenter genom dyra löner, och i efterhand ha räddats av a) ett arv och b) guldbonus från Sandvik. En annan ”lösning” de använde sig av var att låta ett par av sina dyraste spelare anställas av sina sponsorers företag där de fick lön för att spela bandy för SAIK, därigenom kom de runt problemet med att de i första hand borde använda sina tillgångar till att betala av på sina skulder. Dessutom är det en skillnad på varifrån de externa medlen kommer – i Sandvikens fall är det delvis kommunen, och därmed skattepengar, som indirekt betalat för SAIK-gulden genom att de fått subventionerade hyror. Som extra ilskebonus tillkommer ju SBF’s papperstiger elitlicensen som SAIK alltid tilldelas trots sin träskekonomi.
sandvik är väl deras ågerup
Bra Brukarn, kunde inte ha sagt det bättre själv. Fast varför börja snacka om SAIK mitt i värsta fotbollsångesten? Det fick mig genast på extremt dåligt humör.
Akronymen "SAIK" brukar ha den effekten på dig.
.
Tack för bra svar!
Den enda relevanta skillnaden är väl möjligtvis att SAIK tankar skattepengar, men det är ju sandvikarnas ansvar. Sirius har ju iofs också fått relativt stora skulder efterskänkta av kommunen. Sirius fotboll betalar inte heller av gamla skulder. Vi har åtminstone ett par sexsiffriga till privatpersoner. Vi kör med en betydligt mycket mer underbalanserad budget än SAIK och värvar ju också spelare och tränare istället för att gå runt utan tillskott. Möjligen är det väl så att vi kan känna oss mer lugna i att det löser sig vid årets slut. Verkar vara mer panik i SAIK. Sedan har ju inte Norrettan elitlicens. Förra årsredovisningen hade inte räckt till elitlicens i Superettan vad jag kan läsa mig till. Återstår då egentligen bara en nyckelaspekt - vi är goda, SAIK är onda. Det räcker för mig.
Det finns en till avgörande skillnad: SAIK karvar guld med sina skuldberg, medan vi harvar i division-3-eller-hur (förhoppningsvis snart division-2-eller-hur).
Ågerup är god i alla fall. Tack för att du håller skutan flytande. Det är lite i stället för en fet huvudsponsor ...
Fast han är ju huvudsponsor. Hur tror du annars pengarna kommer in i Sirius? Med stor sannolikhet så bokförs Ågerups tillskott som sponsorintäkter.
Det tror jag inte. Det verkar viktigt för Ågerup att inte vara sponsor utan att investera. Sirius budgeterar (2011 i alla fall. I år verkar det som att de kör utan budget) ju inte heller med de pengarna på intäktssidan, vilket man borde gjort om det fanns ett sponsoravtal. Det blir helt enkelt ett kapitaltillskott vid behov.
Fast vad jag vet kan en ideell förening inte få kapitaltillskott på det sättet. Om det inte är ett lån förstås. John vet säkert det bättre än jag, men en intäkt måste ju bokföras som en intäkt. Ett AB kan göra nyemissioner och därigenom få kapitaltillskott utan att ta banklån, men Sirius är ju numer igen en förening. Eller så kanske dom har nån skum konstruktion där dom skickar räkningarna till Ågerup...
Skicka räkningarna till Östersund
Fick se den affärsplan (japp, sunkigt ord jag vet, men det var så det kallades) som sportansvariga presenterade för Sirius styrelse inför säsongen 2011 för hur man skulle använda Ågerups pengar.
Grunden var att USAB skulle ta över kontrakten för alla spelare i U19 samt de unga egenproducerade spelarna i a-truppen (vilket redan skett i samband med att Ågerupdealen presenterades, förutom att vi inte hade kontrakt skrivna med alla kids), sedan skulle befintlig trupp med kontrakt samt de man ville förlänga med fortfarande finnas i Sirius istf USAB. Till det ville man värva fyra identiifierade spelare som man dessutom hade tagit kontakt med och som var intresserade. Dessa var enligt den listan Mattias Mete (Syrianska - gick till VSK när Sirius nobbade), Pa Dibba (Brandbergen - gick till Giffarna senare), Joakim Lindner (BP - kvar i BP) och Ante Björkebaum (Tja, den vet vi ju). Tanken var att alla dessa spelare kostade under 100k ink utbildningsbidrag, men att de skulle föras in i USAB som tillgång och sedan kunna sälja minst två av dem under kontraktstiden med vinst och därmed skapa vinst även i USAB. Det skulle på det sättet lösgöra pengarna från Ågerup till Akademin.
År två i affärsplanen skulle vara ett övergångsår där vi eventuellt skulle behöva värva en eller två liknande spelare beroende på om vi skulle sälja någon av de fyra spetsspelarna samtidigt som scoutingverksamheten från lägre serier skulle spetsas till, och år tre i affärsplanen skulle nyförvärven till A enbart komma från egen U-verksamhet och scouting i lägre serier, och endast i undantagsfall värvningar av färdigutbildade spelare i händelse av försäljningar eller långtidsskador på nyckelspelare.
Styrelsen avfärdade den affärsplanen med hänvisning till att det var säkrare att värva etablerade spelare med bättre kvalitet i mars när alla börjar få panik, men att scoutingverksamheten naturligtvis skulle stärkas.
(Att affärsplanen avfärdades vet man ju, men argumenten bakom har jag bara andrahandsuppgifter på, så det kanske inte alls stämmer.)
Man ska inte gråta över spilld mjölk, utan det jag menar är att jag tycker att man skulle sjösätta en liknande affärsplan nu.
Grunden var att USAB skulle ta över kontrakten för alla spelare i U19 samt de unga egenproducerade spelarna i a-truppen (vilket redan skett i samband med att Ågerupdealen presenterades, förutom att vi inte hade kontrakt skrivna med alla kids), sedan skulle befintlig trupp med kontrakt samt de man ville förlänga med fortfarande finnas i Sirius istf USAB. Till det ville man värva fyra identiifierade spelare som man dessutom hade tagit kontakt med och som var intresserade. Dessa var enligt den listan Mattias Mete (Syrianska - gick till VSK när Sirius nobbade), Pa Dibba (Brandbergen - gick till Giffarna senare), Joakim Lindner (BP - kvar i BP) och Ante Björkebaum (Tja, den vet vi ju). Tanken var att alla dessa spelare kostade under 100k ink utbildningsbidrag, men att de skulle föras in i USAB som tillgång och sedan kunna sälja minst två av dem under kontraktstiden med vinst och därmed skapa vinst även i USAB. Det skulle på det sättet lösgöra pengarna från Ågerup till Akademin.
År två i affärsplanen skulle vara ett övergångsår där vi eventuellt skulle behöva värva en eller två liknande spelare beroende på om vi skulle sälja någon av de fyra spetsspelarna samtidigt som scoutingverksamheten från lägre serier skulle spetsas till, och år tre i affärsplanen skulle nyförvärven till A enbart komma från egen U-verksamhet och scouting i lägre serier, och endast i undantagsfall värvningar av färdigutbildade spelare i händelse av försäljningar eller långtidsskador på nyckelspelare.
Styrelsen avfärdade den affärsplanen med hänvisning till att det var säkrare att värva etablerade spelare med bättre kvalitet i mars när alla börjar få panik, men att scoutingverksamheten naturligtvis skulle stärkas.
(Att affärsplanen avfärdades vet man ju, men argumenten bakom har jag bara andrahandsuppgifter på, så det kanske inte alls stämmer.)
Man ska inte gråta över spilld mjölk, utan det jag menar är att jag tycker att man skulle sjösätta en liknande affärsplan nu.
Det var ju en jättebra affärsplan! Dumt att släppa den. Hoppas som sagt att man upprättar något liknande i år istället.
http://www.etc.se/intervju/miljardaren-som-drommer-om-det-klasslosa-samhallet
Så sympatisk.
I teorin vackert men... "Men om man inte skatteplanerar så drabbas man hela tiden. I den största affären tjänade Q-med 1,4 miljarder. Vi riskerade 68 procents skatt. Tack vare planeringen betalade vi inte en krona i skatt."
Det är nog rätt svårt att hitta miljardärer som inte fifflar med såna där saker. Vi får väl vara väldigt glada att just den här miljardären verkar vettigare än de flesta andra miljardärer och dessutom delar med sig av sina miljarder till Sirius.
Alla skattepengar går ju ändå till att bygga bandyhallar...
kul med Tito ändå. lite udda.
I teorin vackert men... "Men om man inte skatteplanerar så drabbas man hela tiden. I den största affären tjänade Q-med 1,4 miljarder. Vi riskerade 68 procents skatt. Tack vare planeringen betalade vi inte en krona i skatt."
Frågan är hur han gjort om det varit mer rimliga 30-40% skatt, förstår att 68% känns svettigt även för en del socialister.
Anyways. Vi gör en riktig glädjekalkyl. Vi är snälla och tar i ända från fötterna och säger att intäkterna ligger på 6,5 mille i år. I så fall slutar årets underskott i verksamheten exklusive Ågerups julklapp på storleksordningen 6-8 miljoner.
Glädjebesked: Checken stannade vid blotta 1,5 mille i år, enligt uppgift, då'rå.
Rätt glädjande med tanke på att B.Å var tvungen att slänga in hiskeliga 8 miljoner säsongen dessförinnan. Dryga 8 miljoner, till och med...
Den första ångbåten som krossade atlanten hette Sirius. Den fick elda upp all inredning då kolet tog slut för att klara resan, men den kom över. Tar vi oss upp, och är det värt det. Jag t hoppas att svaret är ja på båda.
I januari 2012 var klubben tvungen att ta in ytterligare 1,5 miljoner pga tidigare underskott. Om detta var de enda pengar som Usab sköt till under 2012 så är jag den förste att gratulera Bärlin & Co. på marknadssidan för då har de ökat intäkterna från 5 till 13 miljoner. Nu kan i och för sig kostnaderna ha minskat och i så fall vill jag gratulera dem som förhandlat kontrakt med tränarduon, spelare och alla akademitränare. Väldigt imponerande om de kostnaderna var lägre 2012 jämfört med 2011.
Fantastiskt bra jobbat om dessa två insatser ätit upp de 8,3 miljonerna eller 9,8 som det faktiskt handlade om 2011.
Fantastiskt bra jobbat om dessa två insatser ätit upp de 8,3 miljonerna eller 9,8 som det faktiskt handlade om 2011.
Den första ångbåten som krossade atlanten hette Sirius. Den fick elda upp all inredning då kolet tog slut för att klara resan, men den kom över. Tar vi oss upp, och är det värt det. Jag t hoppas att svaret är ja på båda.
Jag brukar avsky att se nya inlägg i den här tråden, men det här gillade jag. Fortsätt så Jerry.
Härligt om klubben inte behöver ta emot massor av pengar för att täcka underskott. Bra kämpat!
Jag kan absolut ingenting om idrottsekonomi men om jag fattat det rätt så är det så här:
Sponsorer skjuter till pengar = hurra, hurra, man jublar och blir stolt
USAB skjuter till pengar = skandal, oproffsigt, vidrigt, man kräks av hat
Ni som kan det här får gärna påpeka om jag missuppfattat nåt.
Sponsorer skjuter till pengar = hurra, hurra, man jublar och blir stolt
USAB skjuter till pengar = skandal, oproffsigt, vidrigt, man kräks av hat
Ni som kan det här får gärna påpeka om jag missuppfattat nåt.
Det är jättebra att Usab skjuter in pengar i Sirius.
Jag är personligen lite kritisk till hur kortsiktigt man använder dessa pengar och att de från början var tänkta att användas till spelarutvevkling för uppländska unga spelare vilket de inte har använts till hittills. Snarare tvärtom, man köper in väldigt meriterade och duktiga spelare och tränare som ska ta Sirius till Superettan vilket för att man inte alls har någon press på sig att lyfta upp och lyckas utbilda egna talanger.
Ett annat dilemma är att Usab inte är en sponsor som innan säsongen går in med en summa pengar i utbyte mot marknadsföring eller annan nytta för företaget. De är ett riskkapitalbolag ,som är väldigt Siriusvänliga vilket vi alla ska vara glada för, och som i efterhand täcker upp Sirius underskott. Ett arbetssätt som dock inte kommer att vara tillåtet den dagen man spelar i elitfotbollen och de licensregler som gäller där.
Därför är det väldigt positivt om det som Joint skriver är sanningen. Låt oss hoppas.
Jag är personligen lite kritisk till hur kortsiktigt man använder dessa pengar och att de från början var tänkta att användas till spelarutvevkling för uppländska unga spelare vilket de inte har använts till hittills. Snarare tvärtom, man köper in väldigt meriterade och duktiga spelare och tränare som ska ta Sirius till Superettan vilket för att man inte alls har någon press på sig att lyfta upp och lyckas utbilda egna talanger.
Ett annat dilemma är att Usab inte är en sponsor som innan säsongen går in med en summa pengar i utbyte mot marknadsföring eller annan nytta för företaget. De är ett riskkapitalbolag ,som är väldigt Siriusvänliga vilket vi alla ska vara glada för, och som i efterhand täcker upp Sirius underskott. Ett arbetssätt som dock inte kommer att vara tillåtet den dagen man spelar i elitfotbollen och de licensregler som gäller där.
Därför är det väldigt positivt om det som Joint skriver är sanningen. Låt oss hoppas.
Det är jättebra att Usab skjuter in pengar i Sirius.
Jag är personligen lite kritisk till hur kortsiktigt man använder dessa pengar och att de från början var tänkta att användas till spelarutvevkling för uppländska unga spelare vilket de inte har använts till hittills. Snarare tvärtom, man köper in väldigt meriterade och duktiga spelare och tränare som ska ta Sirius till Superettan vilket gör att man inte alls har någon press på sig att lyfta upp och lyckas utbilda egna talanger.
Här är en källa: http://www.idrottensaffarer.se/namn/2012/10/miljardaren-finansierar-fotbollssatsningen
Vad jag har hört så har marknadssidan gått framåt väldigt mycket 2012, så det får man tacka Bärlin för. Samtidigt så kunde man ju se i Uppsalatidningens sportsponsringsgranskning att IKS FK drog in 4,5-5 millar i rena sponsorintäkter. Också ett par millar i biljetter och sådant, men sedan då? Är inte utgifterna på närmare 15 millar? 1,5 millar låter milt i sammanhanget och att vi ska vara än mer självförsörjande i år har jag svårt att se med värvningarna som skett, men bra om så är fallet. Stabilt.
Vad jag har hört så har marknadssidan gått framåt väldigt mycket 2012, så det får man tacka Bärlin för. Samtidigt så kunde man ju se i Uppsalatidningens sportsponsringsgranskning att IKS FK drog in 4,5-5 millar i rena sponsorintäkter. Också ett par millar i biljetter och sådant, men sedan då? Är inte utgifterna på närmare 15 millar? 1,5 millar låter milt i sammanhanget och att vi ska vara än mer självförsörjande i år har jag svårt att se med värvningarna som skett, men bra om så är fallet. Stabilt.
8 millar var det visst...
http://www.unt.se/sport/rekordomsattning-i-sirius-2338301.aspx
Då var Idrottens Affärer ute och cyklade med sina uppgifter. Samtidigt som man nästan vill hemlighålla det lite, det är först när UNT Sport "granskar" som siffrorna kommer svart på vitt här... Men jag förstår ifall man skäms. 20 fucking miljoner och harva kvar i Division 1 är ett skämt. Ett jävligt tråkigt skämt. Att det är en rekordomsättning med allt vad det innebär är väl inte så konstigt heller, då damlaget går under samma paraply, som för övrigt faktiskt kostade 4,5 millar...
Kan inte gode herr Lasse Svensson övertyga Ågerup om att gå in i Sirius bandy också. Med en motsvarande ekonomisk insats i bandylaget skulle vi gå en storhetstid till mötes.
[quote1362874439=Erlingmark]Anyways. Vi gör en riktig glädjekalkyl. Vi är snälla och tar i ända från fötterna och säger att intäkterna ligger på 6,5 mille i år. I så fall slutar årets underskott i verksamheten exklusive Ågerups julklapp på storleksordningen 6-8 miljoner.
Glädjebesked: Checken stannade vid blotta 1,5 mille i år, enligt uppgift, då'rå.
Rätt glädjande med tanke på att B.Å var tvungen att slänga in hiskeliga 8 miljoner säsongen dessförinnan. Dryga 8 miljoner, till och med...
[/quote1363889712]
Idrottens affärer var nog inte ute och cyklade, utan de frågade helt enkelt hur mycket USAB hade lagt in i Sirius när artikeln skrevs, och det var ju i oktober. Det är ju det som är grejen med hur USAB-pengarna används. De kommer in för att täcka verksamhetens underskott, det var därför som jag skrev "julklapp" förut, och det var kanske dumt eftersom det säkert uppfattas raljant. Nu blev tillskottet inom det spannet, 6-8 mille, som kändes rimligt att gissa på, vilket betyder att marknadssidan inte fortfarande inte lyckats växla upp och öka intäkterna. Jag tycker problemet fortfarande kvarstår, vi har inte lyckats förvalta Ågerups pengar ett endaste dugg långsiktigt, snarare tvärtom - vi satsar dem på att till varje pris gå upp genom att skaffa färdigutbildade spelare, vilket kostar pengar - men det är pengar som kommer in ändå vid årets slut. Då är det också lätt att säga att en värvning ryms inom budget.
Skrivs det vid varje årsskifte ut en blank check så funkar det ju, men vi bygger upp ett större och större stup just nu - om det skulle visa sig att de blanka checkerna slutar komma.
Ågerups pengar till bandyn vore en våt dröm. Tänk att ha råd att plocka hit Bella och Lillsigge, ett par försvarsresar och en skarpskytt, SM guld SM guld...eller varför inte lite Skypestålar...
Tycker också att man slängt bort mycket stål och varit alldeles för nonchalanta med pengarna.
Åtta millar för A-lagsverksamheten. Men damlaget kostar alltså 4,5! Rent ekonomiskt var det kanske inte så smart att bilda detta lag, då det ju faktiskt kostar mer än vad det smakar också. Fast svårt att veta specifikt, då man verkar smeta ihop det allra mesta...
När man ändå hostar upp pengar på spelare så tycker jag att det är bra att man gör det på erkänt bra spelare, när man ändå håller på. För superettan måste bli verklighet snart, innan det är fullkomligt tragikomiskt. Därför böjd att vara nöjd med ett nyförvärv som Arneng. Kan tycka att det är bättre att satsa stenhårt ett år, så att man verkligen kan gå upp, så att man når den nivån då tydligen det mesta kan lösa sig av sig självt - med eller utan Usab. Fast det är klart, det blir ett helt annat drag då. Inte minst publikmässigt, där vi fortfarande har mycket att förbättra. Uppsalas bästa sportevenemang..?
Åtta millar för A-lagsverksamheten. Men damlaget kostar alltså 4,5! Rent ekonomiskt var det kanske inte så smart att bilda detta lag, då det ju faktiskt kostar mer än vad det smakar också. Fast svårt att veta specifikt, då man verkar smeta ihop det allra mesta...
När man ändå hostar upp pengar på spelare så tycker jag att det är bra att man gör det på erkänt bra spelare, när man ändå håller på. För superettan måste bli verklighet snart, innan det är fullkomligt tragikomiskt. Därför böjd att vara nöjd med ett nyförvärv som Arneng. Kan tycka att det är bättre att satsa stenhårt ett år, så att man verkligen kan gå upp, så att man når den nivån då tydligen det mesta kan lösa sig av sig självt - med eller utan Usab. Fast det är klart, det blir ett helt annat drag då. Inte minst publikmässigt, där vi fortfarande har mycket att förbättra. Uppsalas bästa sportevenemang..?
Något sorts syfte med Usab är ändå business. Att fostra, förbättra och i sin tur sälja spelare. Nu är det inte vilket bolag som helst - som tur är - vilket gör det möjligt för oss att gå runt. Men får vi fram några supertalanger någon jävla gång, så kan de säljas för miljoner. Övergångssummor existerar dock knappt ens i den lilla sporten bandy. Det är ett skäl, kanske. Förutom att jag gissar att Ågerup själv är ointresserad av bandyn som sport.
Vi fick precis fram en supertalang. Han gick mer eller mindre gratis till IFK Göteborg som bekant. Det är en illustration över varför jag tycker pengarna är felspenderade. Nu vete iofs fasiken om 10 mille av de 20 rätt in i akademin hade spelat så stor roll med tanke på de strukturella problem som finns där.
Ett av de stora problemen just nu med ekonomin är att alla verkar tro att det löser sig bara vi går upp. Det gör det inte. Förra vändan i S1 resonerade vi på samma sätt, vilket nog hade lett till konkurs 2010 om inte Ågerup kommit in. Och då gick vi ändå upp med en starkare intäktssida och lägre kostnader än vi har nu.
Men som sagt, bara vi har Ågerup kvar med den blanka checken löser det sig ju.
Ett av de stora problemen just nu med ekonomin är att alla verkar tro att det löser sig bara vi går upp. Det gör det inte. Förra vändan i S1 resonerade vi på samma sätt, vilket nog hade lett till konkurs 2010 om inte Ågerup kommit in. Och då gick vi ändå upp med en starkare intäktssida och lägre kostnader än vi har nu.
Men som sagt, bara vi har Ågerup kvar med den blanka checken löser det sig ju.
Jag tycker inte man säger att "allt löser sig" om man går upp. Tycker de resonerar ganska vettigt i untbloggen senast. Jag är svinglad över ågerup och tycker att det är för tidigt att bedöma hur bra eller dåligt pengarna används. Bara gubben lever 10 bast till kan det bli kanon. ;)
Nu tänkte jag försöka tagga till inför en cupkvart jag är sjukt stolt över samt en förhoppningsvis rolig säsong i Div.3,eller hur?
Måla fan på väggen sköter andra utmärkt.
Nu tänkte jag försöka tagga till inför en cupkvart jag är sjukt stolt över samt en förhoppningsvis rolig säsong i Div.3,eller hur?
Men hur är det med återväxten på fanmålningsfronten?
Ge mig 3 år så är jag där.
Får privatpersoner skjuta till för underskott när man spelar i superettan?
Nej uttalandet om att det blir mycket lättare bara man går upp är kanske det största problemet tycker jag med.
Gällande hur pengar som får skjutas till så tror jag att det är andra regler för SE än div 1, men jag vet inte. Dock är det ju ingen privatperson det handlar om utan USAB.
Gällande hur pengar som får skjutas till så tror jag att det är andra regler för SE än div 1, men jag vet inte. Dock är det ju ingen privatperson det handlar om utan USAB.
Med "supertalang" menade jag mer än en högstadieelev som fått spela en handfull minuter i division 1. Men det var väl norpat och bra tajmat av Blåvitt. Antar att deras fotbollsstruktur är bättre, med fotbollsgymnasium, etc. Det är inte lätt att konkurrera med lag två nivåer ovan. Jag förutsätter att klubben försökte kontrakta Kindlund'arn, men som sagt. Däremot var det grovt systemfel när Emil Johansson valde Vasalund i stället för att fortsätta i Sirius.
Jag är jättetacksam gentemot Ågerup, men känner mig också lite äcklad mot hur snedvriden den moderna fotbollen blivit, som pengapissar en i ansiktet.
Jag är jättetacksam gentemot Ågerup, men känner mig också lite äcklad mot hur snedvriden den moderna fotbollen blivit, som pengapissar en i ansiktet.
Det är inget problem att lösa kapitaltillskotten när det gäller elitlicensen. det är samma princip som att det går utmärkt för Sandvik att skicka in pengar för att rädda SAIK:s elitlicens, och bara USAB skickar in stålarsen i tid - under räkenskapsåret - ska det inte vara något problem och elitlicensen hotas inte.
På det sättet är vårt fall mer likt Edsbyn under Järven - dvs en privatperson som via bolag boostar intäktsidan i klubben under varje räkenskapsår och därmed möjliggör värvningar och kostnader som inte täcks av den ordinarie intäktssidan. Så så länge det inte visar sig att det är något fuffens med Ågerups slantar ( vilket förefaller osannolikt) så kan jag inte se att det skulle vara några idrottsjuridiska problem med upplägget.
För övrigt tycker jag inte heller att det finns någon motsättning i att glädja sig över cupkvarten, se fram emot superettauppflyttning, etc och att oroa sig över hur ekonomin sköts.
På det sättet är vårt fall mer likt Edsbyn under Järven - dvs en privatperson som via bolag boostar intäktsidan i klubben under varje räkenskapsår och därmed möjliggör värvningar och kostnader som inte täcks av den ordinarie intäktssidan. Så så länge det inte visar sig att det är något fuffens med Ågerups slantar ( vilket förefaller osannolikt) så kan jag inte se att det skulle vara några idrottsjuridiska problem med upplägget.
För övrigt tycker jag inte heller att det finns någon motsättning i att glädja sig över cupkvarten, se fram emot superettauppflyttning, etc och att oroa sig över hur ekonomin sköts.
Nej det handlar bara om min egen mentala hälsa vad jag lägger fokus på.
Chilla grabbs. Konkar vi blir det ju omstart i trean, blir ju asskönt med närmare bortamatcher och så. Tokmys!
Drygt...
http://www.unt.se/uppsala/almtuna-och-sirius-har-miljonskuld-till-kommunen-2710761-default.aspx
http://www.unt.se/uppsala/almtuna-och-sirius-har-miljonskuld-till-kommunen-2710761-default.aspx
Usch vad pinsamt. Och jag som skällt som en bandhund på SAIK... :-(
Har bandylaget också oreglerade skulder?
nä
För jävligt. 90-talet knackade på och gjorde sig påmind igen. Fan vad övriga idrottsklubbar i sta'n irriterade sig på IKS då, ett dåligt omdöme som levt kvar många år in på 00-talet. Ingen bra PR-detta. Man får väl för fan avsätta en av de närmare 20 Ågerup-miljonerna och betala av denna skuld. Man baxnar!
Exakt så. Det är så onödigt att skaffa sig badwill för vad som i sammanhanget är en struntsumma. Man undrar ju nästan om det ligger något i reporterns insinuanta fråga - att Sirius helt enkelt struntat i den här skulden bara för att de har kunnat göra det.
Samtidigt vore det ju trevligt om kommunen kunde hålla sig med anläggningar som är värda att betala för.
Samtidigt vore det ju trevligt om kommunen kunde hålla sig med anläggningar som är värda att betala för.
Att kommunen underlåtit att rusta upp Studan känner alla till men detta är inte ett godtagbart skäl för Sirius att strunta betala sina räkningar till kommunen. Två hemmamatcher med ett snitt på 2500 fullt betalande (150:-/match) och skulden är reglerad. Eller via avbetalning, lite drygt 10% av publikintäkterna under säsongen (räknat på ett publiksnitt på 2500). Sen borde journalister i större utsträckning utkräva förklaringar från kommunen varför man underlåtit att rusta upp Studan och även andra anläggningar. De styrande ska fan inte kunna gömma sig bakom något skrivbord och tro att de slipper ta ansvar. Val nästa år och man kan stryka namn på listor eller rösta på ett annat parti.
Klart idrottsklubbar sätter kommunen sist i kön av fordringsägare. Man utnyttjar att det är en känslig fråga för kommunen att idka aggressiv indrivning gentemot idrottsföreningar och dyl.
F.ö. (1) är det trist att det tycks vara en gyllene regel för så många klubbar att basera sina kalkyler på en ljusare framtid. Hela business caset för IKS FK har ju varit baserat på att gå upp. Man har rättfärdigat superettankostnader i div1 med att man hör hemma i SE. Problemet är bubblan som ett sådant synsätt leder till. Några stabila säsonger i SE kommer motivera en ny kalkyl där allsvensk kostnadsnivå motiveras med att det kommer ordna sig när man går upp i allsvenskan. Om en sådan satsning misslyckas blir risken hög för en på många plan svag förening. Nu behöver ju klubben inte ha ngn rimlighet i hur man spenderar pga av Ågerup, men jag hoppas ändå någon i ledningen driver på för att klubben ska kunna hålla budget varje år samt stå stabilt på egna ben och utvecklas utan avgörande beroende av en eller ett fåtal stora externa bidragsgivare.
F.ö. (2) älskar jag studan precis som den är och är livrädd för ngn ny plastarena. Tycker kommunen kan lägga dom pengarna på ett nytt dagis eller liknande.
F.ö. (1) är det trist att det tycks vara en gyllene regel för så många klubbar att basera sina kalkyler på en ljusare framtid. Hela business caset för IKS FK har ju varit baserat på att gå upp. Man har rättfärdigat superettankostnader i div1 med att man hör hemma i SE. Problemet är bubblan som ett sådant synsätt leder till. Några stabila säsonger i SE kommer motivera en ny kalkyl där allsvensk kostnadsnivå motiveras med att det kommer ordna sig när man går upp i allsvenskan. Om en sådan satsning misslyckas blir risken hög för en på många plan svag förening. Nu behöver ju klubben inte ha ngn rimlighet i hur man spenderar pga av Ågerup, men jag hoppas ändå någon i ledningen driver på för att klubben ska kunna hålla budget varje år samt stå stabilt på egna ben och utvecklas utan avgörande beroende av en eller ett fåtal stora externa bidragsgivare.
F.ö. (2) älskar jag studan precis som den är och är livrädd för ngn ny plastarena. Tycker kommunen kan lägga dom pengarna på ett nytt dagis eller liknande.
Jag misstänker att ungefär hälften av de obetalda hyrorna är till anläggningen på Löten. Studan kostar 5 000 kr/match och 15 % av publikintäkterna upp till 7 500 kr. Säg ett snitt på 10 000 kr/match, då. Det är dyrt om man jämför med t.ex Umeå, som bara betalar 3 000 kr trots en modern arena. Eller Skytteholm som ligger mitt i Solna och kostar ynka 2 300 kr per match. Jag vet att markpriserna i Uppsala är dyra, men är det marknadsvärdigt egentligen? Återigen, Eskilstuna med hypermoderna Tunavallen kostar bara 1 500 kr per match. Studan är en sunkig friidrottsanläggning, för fan.. Agera, agera!!
5000kr för att hyra studenternas, en hel dag som det säkert innebär, är nog en rabatt på ungefär 90%, resten är förtäckta bidrag, eller idrottstöd eller vad man nu kan kalla det från kommunen, det är knappast marknadsmässigt på något sätt
Men det är onekligen skevt att vi betalar ett femsiffrigt belopp per match på omoderna Studan när man i Eskilstuna kan hyra hypermoderna Tunavallen för 1 500 riksdaler... Dalkurd känner ju sig särbehandlade på Domnarvsvallen på grund av hög hyra och få rättigheter (reklammöjligheterna). Därav deras vilja att byta kommun, bland annat. Dyrast arenaräkningar lär ju dock vi ha. Rimmar inte rätt, tycker jag.
Samtidigt får vi ju inte glömma bort att kommunen målade östra sidans biljettluckor vita inför IKS-Bissarna. Snacka om renovering! Tip Top!
Samtidigt får vi ju inte glömma bort att kommunen målade östra sidans biljettluckor vita inför IKS-Bissarna. Snacka om renovering! Tip Top!
Att jämföra mot Eskilstuna blir luddigt. Men oavsett vad så betalar man hyran först värvar spelare sen. Bara gå ut snabbt med en avbetalningsplan visa att man vill göra rätt för sig.
Jämför arenorna.
Men hälften av pengarna går väl direkt i fick hos de på kommunen som hyr ut om jag har slarvläst UNT rätt
Info från årsmötet, samma kväll (kors i taket!).
Vid årsmötet konstaterades också att klubben har en ekonomi i balans. Omsättningen för 2013 var 20 miljoner kronor och underskottet inte mer än 112 000 kronor, samtidigt som klubben har ett positivt eget kapital på dryga 40 000 kronor.
- See more at: http://www.siriusfotboll.se/web/article/pehr-ostberg-lamnar-fotbollens-styrelse/#sthash.y8tJJblw.dpuf
Vid årsmötet konstaterades också att klubben har en ekonomi i balans. Omsättningen för 2013 var 20 miljoner kronor och underskottet inte mer än 112 000 kronor, samtidigt som klubben har ett positivt eget kapital på dryga 40 000 kronor.
- See more at: http://www.siriusfotboll.se/web/article/pehr-ostberg-lamnar-fotbollens-styrelse/#sthash.y8tJJblw.dpuf
Fotbollsbloggen lyckas hitta en negativ spin på det, att omsättningen "skenat" 2 miljoner jämför med förra året.
Hög omsättning per se är väl inte dåligt? Förlåt en lekman..
Det till och med jag fattar är att en förlust på drygt 100.000 är bättre än en på 6 miljoner eller vad det nu var här om året.
Det till och med jag fattar är att en förlust på drygt 100.000 är bättre än en på 6 miljoner eller vad det nu var här om året.
En fråga till och nej det är inte för att klaga. Är det här ett resultat utan inpetade ågerup miljoner? För då e det riktigt jäkla bra.
Det har jag väldigt svårt att tänka mig.
Nu skrivs det om IKS i GP: http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2313504--vi-har-bevisat-att-vi-kan-sla-allsvenska-lag- :-)
Det mest intressanta där är att Ola säger att vi har ett "budgetmål" på 24 Mkr. Då gäller det hela fotbollssektionen, damerna och akademin inkluderat. Med tanke på att vi omsatte 20 millar i år och att vi i runda slängar får fyra miljoner mer i bidrag i SE kontra D1N så känns det ju som att det är minimumbudget, nästan. Det mesta hänger ju dock på hur mycket USAB slänger in.
Det mest intressanta där är att Ola säger att vi har ett "budgetmål" på 24 Mkr. Då gäller det hela fotbollssektionen, damerna och akademin inkluderat. Med tanke på att vi omsatte 20 millar i år och att vi i runda slängar får fyra miljoner mer i bidrag i SE kontra D1N så känns det ju som att det är minimumbudget, nästan. Det mesta hänger ju dock på hur mycket USAB slänger in.
Khaled lämnar sin post som marknadschef: http://www.siriusfotboll.se/web/article/organisationsforandring/
Väldigt svårt att säga vad det innebär, det viktiga är ju att man jobbar hårt med de här frågorna.
Väldigt svårt att säga vad det innebär, det viktiga är ju att man jobbar hårt med de här frågorna.
Spännande:
"Där kom inbjudan till Sirius presskonferens på måndag. 13.00 presenterar klubben sin första huvudpartner i modern tid"
"Där kom inbjudan till Sirius presskonferens på måndag. 13.00 presenterar klubben sin första huvudpartner i modern tid"
Vilken fantastiskt trevlig nyhet!
När man läser fotbollsbloggens inlägg i frågan låter det ju otroligt bra! Tänk om Sirius kunde hitta något liknande för bandyn också.
Väldigt spännande! Ekonomiska medel + mindre plottriga tröjor vågar man drista sig till att tro.
Hoppas på en tröj-huvudsponsor, så att säga.
Det lär ju knappast bli ett tillskott i kassan om man samtidigt drar ner på sponsorintäkterna på annat håll. Vi kan nog glömma en ren tröja inom överskådlig tid.
Nya sponsoravtalet:
http://www.unt.se/sport/historiskt-miljonavtal-for-sirius-3569479.aspx
http://www.unt.se/sport/historiskt-miljonavtal-for-sirius-3569479.aspx
Vår handlingsplan har godkänts av förbundet!
Assyriska, Värnamo – och AFC United (vad händer, ryssen?) riskerar å sin sida att gå miste om elitlicensen 2016.
Assyriska, Värnamo – och AFC United (vad händer, ryssen?) riskerar å sin sida att gå miste om elitlicensen 2016.
Vågar man hoppas att plastlaget AFCVUCO går direkt i kk utan att passera gå
"Klubben har budgeterat med runt 2 000 i snitt per match"
"– Förra säsongen hade vi runt 1 700 i snitt. Med vårt sportsliga resultat och med det arbete som vi har lagt ned i sociala medier så trodde vi att 2 000 var ett realistiskt snitt."
Snälla, Herr Ordförande, det finns andra aspekter än sociala medier och fri wifi på arenorna (läs intervjun med SEF). Att budgetera över 2 000 utan någon publikplan känns inte heller vettigt. Fan, kom in i matchen.
"– Det svåra i det läge som vi nu befinner oss i är att vi inte har några pengar att satsa på nya saker. Det är inte lätt att få ideella människor att ställa upp på att göra events utan det kostar pengar och tar extra resurser och det har vi inte just nu"
1. Hört talas om att satsa sig ur en kris?
2. Har ni frågat dessa människor?
3. Det finns eventbolag och det finns säkert folk i såväl supporter- och sponsorled som kan göra nytta här.
Jag blir genuint ledsen och bekymrad över situationen.
"– Förra säsongen hade vi runt 1 700 i snitt. Med vårt sportsliga resultat och med det arbete som vi har lagt ned i sociala medier så trodde vi att 2 000 var ett realistiskt snitt."
Snälla, Herr Ordförande, det finns andra aspekter än sociala medier och fri wifi på arenorna (läs intervjun med SEF). Att budgetera över 2 000 utan någon publikplan känns inte heller vettigt. Fan, kom in i matchen.
"– Det svåra i det läge som vi nu befinner oss i är att vi inte har några pengar att satsa på nya saker. Det är inte lätt att få ideella människor att ställa upp på att göra events utan det kostar pengar och tar extra resurser och det har vi inte just nu"
1. Hört talas om att satsa sig ur en kris?
2. Har ni frågat dessa människor?
3. Det finns eventbolag och det finns säkert folk i såväl supporter- och sponsorled som kan göra nytta här.
Jag blir genuint ledsen och bekymrad över situationen.
Skrev ett svar till den andra tråden, men joint han före med att säga samma sak. Nåja, det tåls att sägas två gånger:
Håller med joint om allt det där. Och jag blir inte direkt uppmuntrad av Ove Sjöbloms snack i UNT: ”Det är inte lätt att få ideella människor att ställa upp på att göra events utan det kostar pengar och tar extra resurser och det har vi inte just nu”
Nej, det är säkert inte lätt att få människor att ställa upp gratis. Och därför borde vi betala någon för att göra jobbet. Och det hade vi kunnat välja att göra om vi hade tagit typ en spelarlön ifrån truppen och lagt på en sådan tjänst istället. Hade den personen gjort ett bra jobb och lockat folk till Studan hade hen kanske kunnat betala sin egen lön, och två spelarlöner till nästa säsong.
Tycker att Sirius fotboll har gjort precis samma misstag som Sirius bandy här. Tycka vad man vill om bandy-Zocke, men han har helt rätt i att klubbar generellt lägger alldeles för mycket pengar på spelarkostnader och för lite på organisation.
Sen tycker jag det är idiotiskt att budgetera för ett högre publiksnitt i år, när serien tappat tre av de bästa publiklagen och ersatt dem med de tre sämsta. Och att vi dessutom brutit med marknadschefen utan att ersätta honom. Hur fan tänkte man där egentligen?
Håller med joint om allt det där. Och jag blir inte direkt uppmuntrad av Ove Sjöbloms snack i UNT: ”Det är inte lätt att få ideella människor att ställa upp på att göra events utan det kostar pengar och tar extra resurser och det har vi inte just nu”
Nej, det är säkert inte lätt att få människor att ställa upp gratis. Och därför borde vi betala någon för att göra jobbet. Och det hade vi kunnat välja att göra om vi hade tagit typ en spelarlön ifrån truppen och lagt på en sådan tjänst istället. Hade den personen gjort ett bra jobb och lockat folk till Studan hade hen kanske kunnat betala sin egen lön, och två spelarlöner till nästa säsong.
Tycker att Sirius fotboll har gjort precis samma misstag som Sirius bandy här. Tycka vad man vill om bandy-Zocke, men han har helt rätt i att klubbar generellt lägger alldeles för mycket pengar på spelarkostnader och för lite på organisation.
Sen tycker jag det är idiotiskt att budgetera för ett högre publiksnitt i år, när serien tappat tre av de bästa publiklagen och ersatt dem med de tre sämsta. Och att vi dessutom brutit med marknadschefen utan att ersätta honom. Hur fan tänkte man där egentligen?
Man tänkte inte alls. Att man kan driva ett företag betyder inte att man kan driva en ideell förening. Per Nohr är avlönad med oklar roll. Omsättning på 26,5 mille men kan inte klämma in åtminstone en halvtid på publikarbete? Ta nån ungdom, både låg arbetsgivaravgift och möjlighet till annat stöd.
Jointen, sök! :P
Man tänkte inte alls. Att man kan driva ett företag betyder inte att man kan driva en ideell förening. Per Nohr är avlönad med oklar roll. Omsättning på 26,5 mille men kan inte klämma in åtminstone en halvtid på publikarbete? Ta nån ungdom, både låg arbetsgivaravgift och möjlighet till annat stöd.
Per Nohrs roll är glasklar.
Jasså? Evenemangsansvarig låter ganska luddigt för mig.
Glasklart för mig då :) Han har hand om det mesta omkring matcher.
Traditionell "Matchansvarig"? Typ fylla på kaffe, koka korv och mobilisera ihop publikvärdar och kioskpersonal samt se till att reklamen är på plats? Evenemang vettetusan om man kan kalla våra matcher för ... Det är ju i princip bara ett trött fejsbok-evenemang bortom själva matchen. Kaffe och korv finns även i division 4. Våra matcher borde vara hetare än så - och framför allt - allt fler borde ha nys om att det är match. För att ha en sportmössa att rädda det budgeterade publiksnittet krävs ju att man avsätter jobb för ändamålet också. En allsvensk toppstrid i höst kan förstås dra massa folk av bara farten, men här och nu är vi tillbaka på ruta ett i norrettan. Så vill vi väl inte ha det..?
Den årliga ekonomirapporten från superettan levererad.
IKS redovisade intäkter: 14,6 Mkr.
Hammarby och Giffarna hade å sin sida intäkter på 64,5 Mkr respektive 34,5 Mkr.
* * *
Damlagets och pojkakademien kostnader är lite oklara.
Enligt den senaste elitettan-rapporten, som utgår från 2013, så är kostnaden där sånär 11 Mkr, men då gäller det "även herrverksamheten" (vilket i ordens rätta lag nog snarare är inklusive akademien).
* * *
Kostnader superettan-Sirius exklusive spelarförvärv: 14,2 Mkr.
Kostnader superettan-Sirius inklusive spelarförvärv: 14,5 Mkr.
Att döma av ovanstående verkar alltså Ahonen kostat IKS 300K i ren övergångssumma till Silkeborg. Dålig valuta för pengarna där. Jag har högt ställda förväntningar på den killen då det ju i särklass är klubbens dyraste värvning någonsin, men de har knappast infriats. Well, han kanske kommer i gång en vacker dag.
* * *
En mer rolig läsning är att vi, sett till resurserna, trots allt gör det grymt bra.
Se bara denna lista:
[list]Kostnad per inspelad poäng säsongen 2014
Hammarby Fotboll 980K/P
Landskrona BoIS 858K/P
GAIS 671K/P
Husqvarna FF 595K/P
Assyriska FF 581K/P
GIF Sundsvall 574K/P
Östersunds FK 440K/P
Varbergs BoIS FC 413K/P
Ängelholms FF 406K/P
IFK Värnamo 405K/P
Degerfors IF 380K/P
Jönköpings Södra IF 373K/P
Östers IF 369K/P
IK Sirius FK 337K/P
Syrianska FC 311K/P
Ljungskile SK 217K/P[/list]
* * *
Endast en handfull klubbar hade i fjol lägre kostnader än superettan-Sirius på 14,5 Mkr. Ängelholms FF (14,2 Mkr), Husqvarna FF (13,1 Mkr), Ljungskile SK (13 Mkr), Östers IF (11,8 Mkr) och Syrianska FC (11,5 Mkr).
IKS redovisade intäkter: 14,6 Mkr.
Hammarby och Giffarna hade å sin sida intäkter på 64,5 Mkr respektive 34,5 Mkr.
* * *
Damlagets och pojkakademien kostnader är lite oklara.
Enligt den senaste elitettan-rapporten, som utgår från 2013, så är kostnaden där sånär 11 Mkr, men då gäller det "även herrverksamheten" (vilket i ordens rätta lag nog snarare är inklusive akademien).
* * *
Kostnader superettan-Sirius exklusive spelarförvärv: 14,2 Mkr.
Kostnader superettan-Sirius inklusive spelarförvärv: 14,5 Mkr.
Att döma av ovanstående verkar alltså Ahonen kostat IKS 300K i ren övergångssumma till Silkeborg. Dålig valuta för pengarna där. Jag har högt ställda förväntningar på den killen då det ju i särklass är klubbens dyraste värvning någonsin, men de har knappast infriats. Well, han kanske kommer i gång en vacker dag.
* * *
En mer rolig läsning är att vi, sett till resurserna, trots allt gör det grymt bra.
Se bara denna lista:
[list]Kostnad per inspelad poäng säsongen 2014
Hammarby Fotboll 980K/P
Landskrona BoIS 858K/P
GAIS 671K/P
Husqvarna FF 595K/P
Assyriska FF 581K/P
GIF Sundsvall 574K/P
Östersunds FK 440K/P
Varbergs BoIS FC 413K/P
Ängelholms FF 406K/P
IFK Värnamo 405K/P
Degerfors IF 380K/P
Jönköpings Södra IF 373K/P
Östers IF 369K/P
IK Sirius FK 337K/P
Syrianska FC 311K/P
Ljungskile SK 217K/P[/list]
* * *
Endast en handfull klubbar hade i fjol lägre kostnader än superettan-Sirius på 14,5 Mkr. Ängelholms FF (14,2 Mkr), Husqvarna FF (13,1 Mkr), Ljungskile SK (13 Mkr), Östers IF (11,8 Mkr) och Syrianska FC (11,5 Mkr).
Utslängda från Studan? Är det nåt slags utspel från kommunen för att slippa renovera? Jävla tomtar
Ja, jävlar. 1,4 milles skuld till kommunen, alltså. Obetald planhyra. Hemskt!
Oroväckande....
Sirius spelar med kniven mot strupen i varje match.
För att folk ska komma till Studan är der viktigt att vi är inblandade i toppstriden i varje hemmamatch, säsongen ut.
Jag hoppas verkligen att publiksiffran mot Varberg blir en bit över 2000.
Sirius spelar med kniven mot strupen i varje match.
För att folk ska komma till Studan är der viktigt att vi är inblandade i toppstriden i varje hemmamatch, säsongen ut.
Jag hoppas verkligen att publiksiffran mot Varberg blir en bit över 2000.
16 juni har kommunen möte om saken, om jag hörde rätt. Absurt att spekulera i annan spelort. Det finns inte riktigt på kartan. Man ska aldrig säga aldrig, men det oroar jag mig egentligen inte för. Däremot oroar jag mig för vårt så kallade "varumärke". Jag har i många år hört surgubbar gnabba om Sirius skulder till kommunen och att kommunen strykt klubben medhårs osv. Som ett skäl till att inte gilla Sirius, typ. Och då ser ju inte det här snyggt att det ånyo blir sådana här skriverier. Återigen skyller Herr Ordf på årets publiksiffror. Come again ...
[size=30]#uPpSaLaÄrBlÅsVaRt![/size]
[size=30]#uPpSaLaÄrBlÅsVaRt![/size]
Apropå det, så twittrades (och skrevs i UNT?) det ju i vintras friskt om hur mycket säsongskortsförsäljningen hade ökat. Hur mycket ökade den biljettförsäljningen i slutändan?
Flytta till Movallen i Skuttunge! Finaste planen i Uppsala.
Utslängda från Studan? Är det nåt slags utspel från kommunen för att slippa renovera? Jävla tomtar
Tomtarna i det här fallet är väl främst IKS som dels har en skuld på 1,4 mille och en avbetalningsplan för detta som man ändå inte kan följa.
Ja, det stör mig att Sirius behandlar sina skulder till kommunen ungefär som pengar man lånat av föräldrarna - man betalar kanske tillbaka om det blir lite över. Det här ger oss badwill som är det sista vi behöver just nu.
Som supporter är det oerhört smärtsamt att höra att Sirius fotboll inte sköter sina avbetalningar till kommunen. Faktiskt analogt med hur SAIK betedde sig gentemot GA vad gäller planhyror för några år sedan. Men till skillnad från SAIK har Sirius fått väldigt lite stöd från kommunen. Underhåll och byggnad av nya idrottsanläggningar lyser med sin frånvaro. Löten är ju ett skämt och Studan har man i princip inte gjort något åt under en herrans massa år.
Man kan naturligtvis ha synpunkter på IKS fotbolls budget och hur illa de skött marknadsföringen av matcher etc. men de kämpar med näbbar och klor för att etablera Sirius i fotbollseliten och samtidigt få ekonomin att gå ihop. Nu har vi ett jäkligt bra lag som med lite tur kan ta sig till allsvenskan. Då sviker Uppsalaborna klubben och kanske också kommunen. Kim och Tolle har gjort ett hästjobb och det vore sorligt om de lämnar klubben p.g.a. att kommunen inte skapar de rätta förutsättningarna att bedriva elitfotboll i staden. Jag tycker faktiskt att kommunen i detta specifika fall ska efterskänka hela skulden eller åtminstone ge dispens att senarelägga avbetalningarna.
Man kan naturligtvis ha synpunkter på IKS fotbolls budget och hur illa de skött marknadsföringen av matcher etc. men de kämpar med näbbar och klor för att etablera Sirius i fotbollseliten och samtidigt få ekonomin att gå ihop. Nu har vi ett jäkligt bra lag som med lite tur kan ta sig till allsvenskan. Då sviker Uppsalaborna klubben och kanske också kommunen. Kim och Tolle har gjort ett hästjobb och det vore sorligt om de lämnar klubben p.g.a. att kommunen inte skapar de rätta förutsättningarna att bedriva elitfotboll i staden. Jag tycker faktiskt att kommunen i detta specifika fall ska efterskänka hela skulden eller åtminstone ge dispens att senarelägga avbetalningarna.
Då får de väl kasta ut oss då! Alternativt om de kan vänta till sommarfönstret så vi får en chans att rea ut alla spelare vi har och ersätta dem med juniorer. Då måste de väl bli nöjda? Har vi tur så uppskattar Uppsalaborna att vi försökt göra rätt för oss också.
Som supporter är det oerhört smärtsamt att höra att Sirius fotboll inte sköter sina avbetalningar till kommunen. Faktiskt analogt med hur SAIK betedde sig gentemot GA vad gäller planhyror för några år sedan. Men till skillnad från SAIK har Sirius fått väldigt lite stöd från kommunen. Underhåll och byggnad av nya idrottsanläggningar lyser med sin frånvaro. Löten är ju ett skämt och Studan har man i princip inte gjort något åt under en herrans massa år.
Jag tror ju att man kommer få dispens, men skulle man efterskänka allt så blir det ju oerhört knepigt att vara konsekvent mot alla föreningar.
Sen kanske det ska vara skillnad på förening och förening, men hur skillnaden i så fall ska se ut kommer ju bli klurigt att få ihop.
Att #UppsalaÄrRödgrönt numera är väl tyvärr en käftsmäll mot den lokala idrotten. De har visat sitt fula tryne nu ett par gånger, och det förvånar mig inte om de lyckas riva upp fotbollsarena-beslutet också. Men jag tycker att det här rimmar illa av IKS. Man köper och värvar spelare för miljoner, men betalar inte sin hyra. Undra hur Ågerup skulle ställa sig till en sådan hyresgäst? Gör rätt för er, IKS FK. Svärta inte ner skölden ytterligare.
Man slits mellan "klart vi ska göra rätt för oss och "fuck off kommunen". Hade varit lättare att hejta på Sirius om kommunen lyft åtminstone ett finger för att ge förutättningar för elitidrott i staden.
Badwillen det här ger är hur som helst åt helvete för klubben.
Badwillen det här ger är hur som helst åt helvete för klubben.
Att #UppsalaÄrRödgrönt numera är väl tyvärr en käftsmäll mot den lokala idrotten. De har visat sitt fula tryne nu ett par gånger, och det förvånar mig inte om de lyckas riva upp fotbollsarena-beslutet också. Men jag tycker att det här rimmar illa av IKS. Man köper och värvar spelare för miljoner, men betalar inte sin hyra. Undra hur Ågerup skulle ställa sig till en sådan hyresgäst? Gör rätt för er, IKS FK. Svärta inte ner skölden ytterligare.
Uppsala kommun eller "Elitidrott Uppsala", som det kanske heter, sponsrar ju en del elitlag. Fan t.o.m Storvreta har ju haft sådan tröjreklam. De kan väl stödja Sirius också (om de inte redan gör det?), kanske inte med 1,4 Mkr men något snarlikt övriga elitklubbar. Sedan får ju IKS 90 % av hyrorna subventionerade. Är verkligen kommunen så dumma då? Övrig planskötsel bortom Studans gräs är dålig, ja, men jämför med exempelvis Örebro. De hade ingen gräsmatta långt in i maj och då är ju de ändå allsvenska.
Det man kan begära av kommunen, efter många år och många men, är en fräsch Studan. En arena värd namnet. Annars vet jag inte vad vi kan begära. Nytt plast på Löten månne. Men allt detta finns det ju äntligen beslut om. Fine! Som jag har förstått det har IKS haft förstatjing på träningstider etc. Jag kommer inte förlåta alla Uppsalabor som svikit klubben och uteblivit på matcherna (delvis klubbens fel), men jag kan förlåta att Uppsala inte pysslar med kommundoping.
Det man kan begära av kommunen, efter många år och många men, är en fräsch Studan. En arena värd namnet. Annars vet jag inte vad vi kan begära. Nytt plast på Löten månne. Men allt detta finns det ju äntligen beslut om. Fine! Som jag har förstått det har IKS haft förstatjing på träningstider etc. Jag kommer inte förlåta alla Uppsalabor som svikit klubben och uteblivit på matcherna (delvis klubbens fel), men jag kan förlåta att Uppsala inte pysslar med kommundoping.
Alla sådana här situationer skulle ju enkelt kunna undvikas om Sirius bara kunde hålla sig med ett eget kapital på en rimlig andel av omsättningen. Säg ett par miljoner eller så. Begriper faktiskt inte varför det ska vara så svårt.
För det går inte att satsa och spara samtidigt.
Det är inte så ofta man håller med Zocke om något, men det här tåls att upprepas:
"Ett barn som hamnar på glid med droger och ungdomsbrottslighet beräknas kosta samhället 16 miljoner. Den politiker som nämner ordet "kostnad" i samma mening som idrott borde omyndigförklaras. Utan idrottsrörelsen skulle samhället gå åt helvete. Så är det."
Hur mycket samhällsnytta gör Sirius i och med Ronjabollen, Nattfotbollen och Gränslös Fotboll? Och vad blir det översatt i pengar? Sedan betyder självklart inte det att Sirius kan strunta i att betala sina planhyror. Men det är en motbild som borde föras fram till alla gnälliga Uppsalabor som tror att Sirius bara kostar pengar.
"Ett barn som hamnar på glid med droger och ungdomsbrottslighet beräknas kosta samhället 16 miljoner. Den politiker som nämner ordet "kostnad" i samma mening som idrott borde omyndigförklaras. Utan idrottsrörelsen skulle samhället gå åt helvete. Så är det."
Hur mycket samhällsnytta gör Sirius i och med Ronjabollen, Nattfotbollen och Gränslös Fotboll? Och vad blir det översatt i pengar? Sedan betyder självklart inte det att Sirius kan strunta i att betala sina planhyror. Men det är en motbild som borde föras fram till alla gnälliga Uppsalabor som tror att Sirius bara kostar pengar.
Generell trend i samhället tyvärr, räknar bara kronor det kostar, inte andra värden eller sparade pengar. Högerpolitik helt enkelt.
Här kom en artikel om den ekonomiska rapporten: http://unt.se/sport/sa-stor-var-sirius-lonebudget-3769609.aspx
Inte så mycket nytt från inlägget jag skrev innan, men anmärkningsvärt att klubben har det kämpigt även med marknadssidan ...
För övrigt sjukt trist att läsa dessa ekonomiskt vinklade artiklar vecka ut och vecka in. Men ett nödvändigt ont att skriva om eländet. Börjar dock likna vidriga IdrottensAffärer snart.
Inte så mycket nytt från inlägget jag skrev innan, men anmärkningsvärt att klubben har det kämpigt även med marknadssidan ...
För övrigt sjukt trist att läsa dessa ekonomiskt vinklade artiklar vecka ut och vecka in. Men ett nödvändigt ont att skriva om eländet. Börjar dock likna vidriga IdrottensAffärer snart.
Ganska intressant att Värnamo och Varbergs näringsliv lyckas dunka in mer stålar än Uppsalas. Skäms Uppsala
Som kontrast var det 2753 i publiken igår mellan Umeå och Piteå i Norrettan. Visserligen gratis inträde, men ialla fall. Kom igen nu Uppsala.
Hysch-hyschet kring USAB fortsätter. Men noterar: "Från toppnoteringen på 9,8 miljoner kronor 2012 till 6,3 miljoner (6 284 250) för fjolåret." Lägger man dock till "superettan-bidragen" (cirka 4 Mkr) så överstiger ju fjolårets bidrag 10 Mkr.
Vore för övrigt intressant att veta exakt var USAB:s pengar öronmärks. kan tänka mig att den räcker herrarnas spelarbudget, men än sen? Skulle vara intressant att ta del av diskussionerna hur upphandlingen går till.
Vore för övrigt intressant att veta exakt var USAB:s pengar öronmärks. kan tänka mig att den räcker herrarnas spelarbudget, men än sen? Skulle vara intressant att ta del av diskussionerna hur upphandlingen går till.
Sirius hade budgeterat för ett snitt på 2000/match inför säsongen. Efter en katastrofal första halva, där vi låg på ett snitt runt 1400 är vi nu uppe på 1805.
Drömscenariot inför sista hemmamatchen mot J-södra är att det endast skiljer en poäng mellan oss och Östersund och därmed en publiksiffra på över 5000, vilket betyder att budgeten är i hamn.
Drömscenariot inför sista hemmamatchen mot J-södra är att det endast skiljer en poäng mellan oss och Östersund och därmed en publiksiffra på över 5000, vilket betyder att budgeten är i hamn.
4700 räcker. Det känns ändå lite mycket. Men de kan ju omöjligt ha lagt in en kvalmatch i budgeten så där kan det ju bli lite extrastål även om det är en lång, dyr bortaresa extra.
Skulle Östersund torska nästa match och vi vinna ser jag det inte som omöjligt att 5000 pers dyker upp mot J-Södra.
Men då ska ju som sagt allt gå vår väg innan dess.
Men då ska ju som sagt allt gå vår väg innan dess.
Sista hemmamatchen á la seriefinal med allsvensk betydelse och vips, så kan det nog av bara farten komma mellan 4-6 000 pers. Med en kvalmatch i beräkningen klarar vi publikbudgetering anyway, men det budgeterade publiksnittet i kombination med den många gånger bristfälliga marknadsföringen har varit naivt från styrelsens/klubbens sida.
Sedan kan man ju diskutera hur publikbudgeten egentligen är satt. Har man räknat på 30 000 sålda biljetter så har man fortfarande ett stort budgeterat intäktsbortfall. Det är nämligen så att en del fribiljetter varit i omlopp nu igen. I går kunde alla med UNT gå gratis (well ok, UNT sponsrar IKS, men dock). Jag är rädd för att i våra publiksiffror är en stor del icke-betalande så att säga. Förutom fribiljetterna i omlopp så har vi ju gratiskategorierna Under 16 år och UU-studenter.
Jag tror att en viktig aspekt i dagens liveidrott är – stämning! Förstå vad förödande det skulle kunna vara utan Västra. Klubben skulle nog vinna på att försöka utgå från den klack som finns och bygga vidare på det. Eller åtminstone låta klacken ta plats. Som det är nu är det en stor diskrepans mellan sitt- och ståplats. De som sitter centralt hör inte ens klacken, så skevt är ljudet på huvudläktaren. Nåja, det finns mycket att fundera på gällande publikfrågorna ...
Sedan kan man ju diskutera hur publikbudgeten egentligen är satt. Har man räknat på 30 000 sålda biljetter så har man fortfarande ett stort budgeterat intäktsbortfall. Det är nämligen så att en del fribiljetter varit i omlopp nu igen. I går kunde alla med UNT gå gratis (well ok, UNT sponsrar IKS, men dock). Jag är rädd för att i våra publiksiffror är en stor del icke-betalande så att säga. Förutom fribiljetterna i omlopp så har vi ju gratiskategorierna Under 16 år och UU-studenter.
Jag tror att en viktig aspekt i dagens liveidrott är – stämning! Förstå vad förödande det skulle kunna vara utan Västra. Klubben skulle nog vinna på att försöka utgå från den klack som finns och bygga vidare på det. Eller åtminstone låta klacken ta plats. Som det är nu är det en stor diskrepans mellan sitt- och ståplats. De som sitter centralt hör inte ens klacken, så skevt är ljudet på huvudläktaren. Nåja, det finns mycket att fundera på gällande publikfrågorna ...
Jag tror nästan att det blir en publikmässigt ännu hetare match om vi och ÖFK vinner - då ligger vi visserligen längre efter, men det skulle bli en mer spännande match mot Södra eftersom båda lagen skulle ha något att spela för. Och mer uppmärksamhet kring matchen.
Men det viktiga är att vi vinner vi bara mot Varberg så bäddar vi för en schysst publikfest.
Men det viktiga är att vi vinner vi bara mot Varberg så bäddar vi för en schysst publikfest.
Jag tror att en kvalmatch mot Kalmar skulle dra 5000 lätt. Falkenberg kanske med. Vem trodde t.ex. att IFK Norrköping 2007 skulle dra över 9000?
Jag tror att kval mot vilka som helst skulle dra 10 000 eller mera. Uppsala älskar happenings. Synd att Studan bara rymmer drygt hälften.
Om bara vädret är med oss så blir det myyyycket folk.
Dom inofficiella siffrorna från Peking-matchen 2007 är väl uppemot 9000?
De släppte ju in fritt från en grind när trycket var som störst, är hörsägen iaf. Det var nog närmare 10 000 på plats då.
Ett kval kan bli kaoz!
Ett kval kan bli kaoz!
Kommer någon ihåg om det är möjligt att smälla upp temporära läktare på kortsidorna? Och vad det kostar? Finns det inte gamla trådar om sånt? Eller var det bara bandyrelaterat?
Tror man på 10' och bara 6,5' får plats kundereju vara värt.
Tror man på 10' och bara 6,5' får plats kundereju vara värt.
De extraläktare som kom upp på kortsidorna mon Norrköping sades vara så dyra att det gick plus minus noll mot motsvarande intäkter, om jag minns rätt...
37 000 kr kostade kalajset.
Matchtråden: http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?6201.0
Matchtråden: http://vastra.smode-demo.se/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?6201.0
Tack research! 37000; vilket guldläge för en sponsor!
Om det blir kval tycker jag att det vore en självklarhet att sätta in extraläktare på kortsidorna. Det är en historisk match som lätt drar 10 000 vid hyfsat väder.
Borde som sagt vara ett ypperligt tillfälle för ett eller ett par företag att sponsra. Det är ju också ett läge för Sirius att visa på stort publikintresse då man har knorrat över kapaciteten på det nya läktarförslaget.
Skulle vara maffigt om man gick in för att slå det gamla publikrekordet på ca 12 000.
Borde som sagt vara ett ypperligt tillfälle för ett eller ett par företag att sponsra. Det är ju också ett läge för Sirius att visa på stort publikintresse då man har knorrat över kapaciteten på det nya läktarförslaget.
Skulle vara maffigt om man gick in för att slå det gamla publikrekordet på ca 12 000.
I kvalmatchen mellan Sirius och Landskrona Bois på Studan 1968 kom det 12546 pers! Jag var där, tretton år gammal och trängdes vid räcket på västra sidans långsida. Uffe Wahlqvist gjorde 1-0 målet och jag tror jublet på Studan hördes ända till Stockholm :-D!
http://www.vastrasidan.se/web/nyheter/default.asp?pId=809&modVID=102&modID=663
http://www.vastrasidan.se/web/nyheter/default.asp?pId=809&modVID=102&modID=663
Finns en vacker symbolik i att J-Södra spelade sin senaste allsvenska säsong just '69. Träffade en gammal gubbe på Stadsparksvallen som var med och spelade på den tiden. Sirius var fruktade, men levde knappast upp till förväntningarna när man väl tog klivet upp till finrummet. Tycker därmed det vore värdigt om vi och Södra tog steget upp, efter flera decenniers väntan. ÖFK – pfft, plast. Kom igen om 30 år.
Jaja, för att vara lite on topic så tycker jag absolut att man borde undersöka möjligheten med extraläktare. Vi har X antal byggbolag som sponsorer, som därmed skulle kunna utföra själva "arbetskostnaden" i utbyte mot att den tillfälliga ståplatsen döps till, säg, "SH-Bygg-läktaren". Då kostnar det nog inte några 37 lax för IKS. Jag själv var med och byggde ihop en mobilläktare åt en annan förening i sta'n, och då var det bara en arbetsledare med från själva arenauthyrningsföretaget.
Jaja, för att vara lite on topic så tycker jag absolut att man borde undersöka möjligheten med extraläktare. Vi har X antal byggbolag som sponsorer, som därmed skulle kunna utföra själva "arbetskostnaden" i utbyte mot att den tillfälliga ståplatsen döps till, säg, "SH-Bygg-läktaren". Då kostnar det nog inte några 37 lax för IKS. Jag själv var med och byggde ihop en mobilläktare åt en annan förening i sta'n, och då var det bara en arbetsledare med från själva arenauthyrningsföretaget.
Något liknande har väl knappt hänt i stan sedan 1968, så absolut extraläktare....om vi inte går upp direkt vill säga.
Något liknande har väl knappt hänt i stan sedan 1968, så absolut extraläktare....om vi inte går upp direkt vill säga.
Almtuna i kvalserien 2010. Men detta är så klart större. ;)
Jag utgår från att det tittas på möjligheter att fixa extraläktare. Det är ju inte varje dag det spelas kval till allsvenskan i den här stan.
Undrar om de där bandyläktarna från finalerna finns kvar?
Friplåtarna fortsätter husera lite här och där. Senast i raden:
"Som en del av att UL-appen fyller 1 år den 13 oktober bjuder Sirius på fotboll. Den 25 oktober får alla som laddat ner UL-appen och visar den i entrén på Studenternas gå in gratis på matchen Sirius-Jönköping."
Blir lite orolig för att även om vi nu klarar publikbudgeten så får vi in mindre publikintäkter än budgeterat. Och Uppsalaborna riskerar få en skev bild av elitidrott. Börjar lukta desperation ...
"Som en del av att UL-appen fyller 1 år den 13 oktober bjuder Sirius på fotboll. Den 25 oktober får alla som laddat ner UL-appen och visar den i entrén på Studenternas gå in gratis på matchen Sirius-Jönköping."
Blir lite orolig för att även om vi nu klarar publikbudgeten så får vi in mindre publikintäkter än budgeterat. Och Uppsalaborna riskerar få en skev bild av elitidrott. Börjar lukta desperation ...
Shit! Det där kommer vi att förlora vansinnigt mycket pengar på. Det här är ju potentiellt en match som kan dra jävligt mycket folk och så släpper de in alla gratis?! Vad blir det till kvalet? Dressmann fyller 25 år, alla som har en jacka eller tjock tröja på sig kommer in gratis?
Det där låter ju helt knäppt. Vanligtvis ligger det väl någon sponsringsdeal bakom såna här erbjudanden, men UL sponsrar ju knappast Sirius.
Det finns garanterat pengar inblandade i dealen, om Sirius just den matchen tjänar mer eller mindre på det känns tveksamt (om man inte reggar alla som går in och UL ersätter alla biljetter, känns osannolikt), men kan man få till ett samarbete med UL så kan det ju löna sig i längden.
Bandyn borde ha ett avtal med UL. Behov av parkerade bussar etc.
Fan vad jag hatar det uttrycket.
Från UNT-chatten:
"Andersson: UU är det ett fast belopp. Jag skrev om det i vintras. 75 000 kronor för hela säsongen var det. UL har jag ingen om, men troligen handlar det om något liknande."
"Andersson: UU är det ett fast belopp. Jag skrev om det i vintras. 75 000 kronor för hela säsongen var det. UL har jag ingen om, men troligen handlar det om något liknande."
Jag utgår från att Sirius inte tappar pengar på UL-jippot. Nån djävla ordning får det väl vara.
Nu är det skit samma. Matchen kommer kanske dra 1 700 pers.
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-malmo-ff-vill-kopa-mrabti-bra-spelare-intressant-for-bra-klubb/
Förhoppningsvis får vi kanske en slant här. Om det blir av dvs
http://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/avslojar-malmo-ff-vill-kopa-mrabti-bra-spelare-intressant-for-bra-klubb/
Fanns det någon klausul att Sirius skulle få pengar om DIF sålde honom vidare?
JA
JA
Hur mycket i %?
Inget som förmedlats men fotbollbloggen har spekulerat i 10-20%
Gårdagens match inräknad, blev publiksnittet för säsongen 2118.
Med tanke på höjda biljettpriser och inga fribiljetter borde kvalmatchen gett ett överskott på dryga miljonen.
Med tanke på höjda biljettpriser och inga fribiljetter borde kvalmatchen gett ett överskott på dryga miljonen.
Har du räknat bort säsongsplåtarna då?
Är de 6000 mot Elfsborg i cupen medräknade?
Chansräknade lite. Priset/biljett ca 130kr x 7100 blir 925000, plus övrig försäljning. Borde landa över miljonen, har i och för sig inte räknat med läktarkostnaden på 38000.
Elfsborgsmatchen var förra året.
Elfsborgsmatchen var förra året.
Ja, årets cuppublik var inte mycket att räkna hem ... 242 pers.
http://unt.se/sport/blogg/fotbollsbloggen/superettan-efter-beskedet-storsponsorn-i-mote-med-sirius/?blog=1718009&entry=4001401
Illavarslande för ekonomin om treårsavtalet omförhandlas till det sämre. Synd också att personerna sätter en sådan egen prestige i projekten så att de inte kan drivas vidare i klubbens regi.
Kansli-silly: Sevana och Bärra lämnar organisationen. Sedan tidigare även (delvis) Ola. Shit vad det roteras nu då.
Illavarslande för ekonomin om treårsavtalet omförhandlas till det sämre. Synd också att personerna sätter en sådan egen prestige i projekten så att de inte kan drivas vidare i klubbens regi.
Kansli-silly: Sevana och Bärra lämnar organisationen. Sedan tidigare även (delvis) Ola. Shit vad det roteras nu då.
Jaha det var kul så länge det varade
Lite väl mycket omsättning på personal på kansliet....känns inge bra det här!
I Blåvitt har man blivit tvungen att sparka kocken, så långt ska det väl inte behöva gå i Sirius...?!
Men chilla för fan. Folk går vidare hela tiden, dom lämnar ju inte av missnöje.
Är dte någon som har koll på vilka som jobbar på kansliet just nu? Vilka sköter marknad, är litre orolig för att det är nu man måste ta in pengarna vill inte att det blir som i bandyn att man börjar försent. Sen undrar jag överlag vilka som jobbar känns tunt på kansliet. Visst vi har säkert pengar från ågerup och så men vi måste ha en stark orginisation.
Den här sidan verkar väl vara up-to-date. Cilla Fischer är hon som tog över efter Bärlin.
http://www.siriusfotboll.se/kontakt/
det här är ett vad jag vet ett uppdaterat kansli
det här är ett vad jag vet ett uppdaterat kansli
aha va bra det finns några som jobbar iaf :) Men jag hoppas den kommer fyllas på för det är onekligen tunt.
smurf Brukarn.
Skulle nog inte säga att Fischer är en rak ersättare för Bärlin, som den senare tiden mest var CSR-ansvarig. Men som den titeln Bärlin en gång i tiden anställdes i, visst. Marknadschef. Sedan är jag rätt säker på att det finns en eller ett par säljare till.
Skönt/skrämmande att det varit så tyst om ekonomin. Undra om vi får veta något innan årsmötet?
Skönt/skrämmande att det varit så tyst om ekonomin. Undra om vi får veta något innan årsmötet?
Den här sidan verkar väl vara up-to-date. Cilla Fischer är hon som tog över efter Bärlin.
Är det Nillas syster?
Haha. Cilla/Nilla – klockrent, men tror inte det då det finns ett 1 000-tal Fischers. Cecilia är ju dock inte helt ny i organisationen, utan var ju med förra året också, varför jag håller med om att det känns tunt på kansliet (som för övrigt har flyttat till Löten-området). Klubbchef..?
Håller man väl på och rekryterar va? Nån med ekonomiprofil.
"Lite kanslinytt. Sirius har i dagsläget ingen klubbchef på gång utan det lär dröja. De uppgifterna sköts av styrelsemedlemmar till vidare."
Aha. Den där modellen som funkade så jättebra i bandyn.
Ja, låter instabilt. Då VD:n har avgått så är det väl även styrelsen som borde ansvara för att anställa en klubbchef. Att gå via ett bemanningsföretag som sist det begav sig är ju inte heller någon garant. Att rekryteringsprocessen dragit ut så på tiden är ett underbetyg till de ansvariga. Det borde vara hög tid. Vore bättre att anställa en på kansliet än än en spelarvärvning.
http://www.siriusfotboll.se/jag-far-jobba-med-min-passion/
I intervjun med Sjöblom i dagens[?] UNT står det att klubbchef ska anställas närmsta månaden men att de är kräsna med vem som får den posten.
I intervjun med Sjöblom i dagens[?] UNT står det att klubbchef ska anställas närmsta månaden men att de är kräsna med vem som får den posten.
Qvarne, nytt jobb på G????
Qvarne kör personalmöten i IKS i bar övis.
Qvarne installerar Kir-kran på kansliets kaffemaskin.
Swishkampanj startad, tydligen.
Du menar den där "Drömmen om Allsvenskan" eller? Det är iaf ett privat initiativ, och det är ju bara positivt.
Privat initiativ av krögaren Glenn. Bra att han hetsar övriga krogar i Uppsala att bidra.
Jag ska också bidra när jag är rik igen.
Den här "Drömmen om Allsvenskan"-kampanjen som ett par sponsorer/supportrar dragit igång tycker jag är mycket sympatisk. En miljon tror jag nog inte de drar in men kanske 250k är realistiskt. Gå in och kolla/gilla/dela på Facebook. Ni som har det.
Jag skulle älska ett jobb som klubbchef! Men är ju inte kompetent nog tyvär. Annars helt klart ett riktigt drömmjobb.
dissteffe skrev...
Den här "Drömmen om Allsvenskan"-kampanjen som ett par sponsorer/supportrar dragit igång tycker jag är mycket sympatisk. En miljon tror jag nog inte de drar in men kanske 250k är realistiskt. Gå in och kolla/gilla/dela på Facebook. Ni som har det.
Ge mig en länk! Jag bidrar gärna. 100:- för varje Siriusvinst i SE.
Ge mig en länk! Jag bidrar gärna. 100:- för varje Siriusvinst i SE.
Citerar facebook-sidan:
"Det går bra nu. Den totala summan är nu uppe i 47 500 kr på en vecka.
Fortsätt stödja vägen mot Allsvenskan. Alla bidrag är värdefulla.
Du lägger 1 kr till XX MSEK.
Bankkontonr: 5399 - 1006588
Bankgiro 731-8777
Swishnr 1234993085"
"Det går bra nu. Den totala summan är nu uppe i 47 500 kr på en vecka.
Fortsätt stödja vägen mot Allsvenskan. Alla bidrag är värdefulla.
Du lägger 1 kr till XX MSEK.
Bankkontonr: 5399 - 1006588
Bankgiro 731-8777
Swishnr 1234993085"
Tack Johann! Betalt 200:-. Känns bra. Hoppas jag får förmånen att betala 28 vinster till :-D!
Gå in och kolla/gilla/dela på Facebook. Ni som har det.
Bumpar detta! Ett företag skänker 10 kr per "gilla". (Y)
Jag ändrar min insats till 200:- för varje vinst eftersom insamlingen håller på i 2 mån om jag fattat det korrekt.
[quote1460496718=dissteffe]Gå in och kolla/gilla/dela på Facebook. Ni som har det.
Bumpar detta! Ett företag skänker 10 kr per "gilla". (Y)
[/quote1460789569]
Ni som inte har FB kan väl fixa det och bara gå in och gilla och sedan gå ur igen?
http://www.siriusfotboll.se/sirius-fotbolls-nya-klubbchef-klar/
Spännande! Ingen aning om vem det är och en snabbgoogling gav inte mycket heller. Men vi hoppas väl på att han är den rätte!
Ser ut att ha en lämplig profil i alla fall.
Jag ser gärna Cilla Fischer i bikini badandes i Fyrisån :)
Jag med, eftersom det innebär att kampanjen dragit in minst en halv mille.
Kämpa på svart och blå!
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/63024
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/63024
Drömmen om Elitlicens …
Sånt här oroar mig:
"– Visst sparar vi lite, men de stora åtgärderna kommer att ge effekt först 2017. För oss gäller det nu att trycka på så att vi får mycket publik till Studenternas och säljer bra i övrigt så att pengarna kan rulla in."
Så vår lösning för att klara elitlicensen är att öka intäkterna. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
"– Visst sparar vi lite, men de stora åtgärderna kommer att ge effekt först 2017. För oss gäller det nu att trycka på så att vi får mycket publik till Studenternas och säljer bra i övrigt så att pengarna kan rulla in."
Så vår lösning för att klara elitlicensen är att öka intäkterna. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Fan vad bull. Jag har hört att Ågerup går in igen om det krisar i augusti, vilket Ove säger "inga kommentarer" om och samtidigt räknar med att klubben får in ett par miljoner på egen hand.
Ang. Insamlingskampanjen går väl allt bara direkt ner i klubbkassan? Inga öronmärkta pengar, va?
Styrelsens arbete med ekonomin är oroväckande naivt. Huvva. :-(
Ang. Insamlingskampanjen går väl allt bara direkt ner i klubbkassan? Inga öronmärkta pengar, va?
Styrelsens arbete med ekonomin är oroväckande naivt. Huvva. :-(
Jag hoppas Ågerup gör det, för Sirius själva verkar ju inte kapabla att förstå verkligheten.
Jag delar er oro vad det gäller styrelsens förmåga till ekonomiskt ansvarstagande. Å andra sidan, vad finns annars att göra i det här läget? Finns ju knappast några kostnader att skära ned på till augusti. Säga upp spelarkontrakt är väl en yttersta nödlösning, och att börja skära i organisationen gör bara situationen längre i förlängningen.
Min oro bottnar mest kring en irritation. Speciellt nu när det sportsliga går knackigt och vikande publiksiffror är att befara. Men Ove säger också "– Visst sparar vi lite". Samtidigt ett par investeringar (?) i form av anställningar som borde kunna generera cash. Sådant som stör mig lite är väl att vi värvar in ett par bänknötare efter att truppen spikats och ekonomin blöder. En sådan som Torres lär ju ändå sitta på en hyfsad lön. Fatta om Ågerup skulle svika i sommar, då står vi med byxorna neddragna. Förnedrade.
Jo, håller helt med där. Torres känns som en lyxvärvning som vi gott kunnat hoppa över (hoppas han motbevisar mig som fan senare under säsongen).
Alternativet är att skära, det är rätt. På fyra månader ska 1,5 mille in på kontot, minst. Att då blunda och hålla tummarna är inte en lösning som jag tror jättemycket på.
Fast på intäktssidan finns det enormt mycket mer man kan göra som jag ser det. Ser inte speciellt mycket initiativ, och de initiativ som sker är från privatpersoner utanför marknadsorganisation.
Hur gick ex. billotteriet för bandyn? Tycker det var en bra idé. Skulle i samband med match vara ypperlig marknadsföring för både bilmärke och bilfirma att ha den stående innanför entrén bakom huvudläktaren nu under matcherna i maj-aug med vinstdragning på någon av hemmamatcherna i aug, däremellan skulle den kunna stå uppe vid Gränby centrum. Lottförsäljningen skulle kunna gå under namnet "Drömmen om Allsvenskan, och en bil" ;-)
3 000 lotter a 200 kronor, så är man en bit på väg.
I övrigt finns det förstås mycket mer aktiviteter som skulle dra in cash och öka intresset för Sirius.
Hur gick ex. billotteriet för bandyn? Tycker det var en bra idé. Skulle i samband med match vara ypperlig marknadsföring för både bilmärke och bilfirma att ha den stående innanför entrén bakom huvudläktaren nu under matcherna i maj-aug med vinstdragning på någon av hemmamatcherna i aug, däremellan skulle den kunna stå uppe vid Gränby centrum. Lottförsäljningen skulle kunna gå under namnet "Drömmen om Allsvenskan, och en bil" ;-)
3 000 lotter a 200 kronor, så är man en bit på väg.
I övrigt finns det förstås mycket mer aktiviteter som skulle dra in cash och öka intresset för Sirius.
Nu är det svart på vitt! Vi fick 1 800 000 SEK för Kerim.
Lägg därtill kvalet som genererade sjusiffrigt intäktsbelopp också så fattar man hur uselt ställt det är i klubben.
Lägg därtill kvalet som genererade sjusiffrigt intäktsbelopp också så fattar man hur uselt ställt det är i klubben.
Fått höra att Sirius fått en ansenlig summa pengar (miljonbelopp) av Sunderland för unge akademispelaren Benji Kimbioka. Bra Sirius men samtidigt lite tråkigt att förlora en talang.
UNT-twitter: "I dag kommer lite nyheter om Sirius ekonomi och jakten på elitlicensen."
Usch, obehagligt att sitta och vänta på detta. Men kanske är det samma som Nyllet skriver om?
Usch, obehagligt att sitta och vänta på detta. Men kanske är det samma som Nyllet skriver om?
3 mille för att vara exakt.
Om 3 millar stämmer så är det ju oerhört bra och innebär att elitlicensen är i hamn. En än större anledning att FIRA midsommar!!!
Hälften av underskottet borta alltså, jag väljer att tycka att det är positivt.
50-70000 euro för Benji enligt UNT. Stämmer inte med det jag fick, via omvägar, höra men det kan som sagt handla om en delbetalning. Sirius vill ju inte tala om totalbeloppet så....
Jag har dålig koll på försäkringar, men att dra in damlagets premiumförsäkring låter lite skakigt. Nu kanske den är onödig vad vet jag, men om vi börjar tumma på spelares säkerhet då tycker jag vi kan skita i elitlicensen.
Som det såg ut i tidningen så är den onödig. Den är inget krav i Elitettan utan man tar det case by case istället. Ser väl inte det som nåt större problem egentligen.
Som det såg ut i tidningen så är den onödig. Den är inget krav i Elitettan utan man tar det case by case istället. Ser väl inte det som nåt större problem egentligen.
Som sagt jag är inte insatt, men antar att det är ett skydd för om du får skador som påverkar resten av livet tex. Och om den är onödig varför ett krav på högre nivå? Jag hoppas ju att någon har koll går in och skriver här.
Jag är lite nyfiken på hur det står ut ekonomiskt i föreningen efter sommar sillyn, och dom dåliga publiksiffrorna vi haft på dom senaste matcherna.
Tveksamt surr av ord kring ekonomin i UNT. Men vafan, skönt att elitlicensen är mer eller mindre i hamn. Hur? Sch …
Är det inte i dag, 31:a aug, det var nån slags deadline för licensen?
Det låter som att vi (SvFF & co.) får vänta på siffrorna ett par veckor till så så mycket för den deadlinen. Men det låter ju som att saken är biff. Puh! När det framkommer att Assyriska har miljonbelopp i bara skatteskulder så hajar man ju att det är chill för oss dock. Det och Ängelholms cirkus gör ju att man baxnar lite smått. ÄFF knyter till sig en brasse medan AFF sommarvärvar som bara tusan och sparkar tränare kors och tvärs. Det med en obefintlig ekonomi som bara består av skulder. Som sagt detta med idrottsekonomier är ett kapitel för sig.
Nej, fotbollens elitnämnd tycks faktiskt slappare än bandyns, och det säger en hel del.
Lite oroande är dock hur Meisels twittrar om att Sirius inte har råd att inte gå upp i år. Och man kan ju tolka Ove Sjöblom på ett liknande sätt i intervjun.
Lite oroande är dock hur Meisels twittrar om att Sirius inte har råd att inte gå upp i år. Och man kan ju tolka Ove Sjöblom på ett liknande sätt i intervjun.
Vi kan ju välja att tolka det som att Sirius inte har råd att inte gå upp i år med nuvarande struktur. Missar vi avancemang blir det kånken eller att kapa kostnader med motorsåg.
Går vi inte upp så säljs Sarfo. Det borde rimligen bli sjusiffrigt belopp. Det och lite uppstädning bland löpande kostnader borde räcka för att det inte ska bli totalhaveri får man hoppas.
F-n vilken deprimerande läsning! Skräckscenariot är väl att vi missar allsvenska och kånkar medan Dalkurd går upp och flyttar till Uppsala.
det är väl Malmströms dröm
Såg att "Drömmen om allsvenskan" gav 119000 och att summan ska överlämnas vid nästa hemmamatch. Är lite besviken på att det bara blev det och märkligt då man var uppe i 110000 i slutet av april.
fast det kommer tydligen åtminstone 50kkr till inom kort
Ja tjena. Det är skillnad på kommun och kommun.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article23575836.ab
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/helsingborg/article23575836.ab
Skrämmande läsning i DN där Andersson numera huserar:
"Bengt Ågerup har investerat miljoner i fotbollen i IK Sirius, men är på väg bort som finansiär."
"Inte minst då miljardären Bengt Ågerup ser ut att ha gjort sitt som mångmiljoninvesterare i klubben."
Enligt Anderssons uppgifter har Ågerup pumpat in närmare 50 Mkr. På vad är det, sisådär sex år. Fan vilket avbräck om han slutar pumpa in kosingen nu. Förut hade han väl sagt att han skulle stödja Sirius ekonomiskt ända in i döden. Nu verkar det dessvärre oklart. :-(
Tredjepartsregeln sägs vara anledningen till att USAB-eran kanske är över. Jag trodde mer det var ett spel för galleriet.
"– Inga avtal lever för all framtid. Alla har ett slut. Bengt (Ågerup) har gjort sitt och har uppnått målsättningen som vi hade med att göra Sirius till en elitklubb, säger Hans-Börje Fritjofsson som tidigare var vd för Usab och var dess talesperson."
Artikeln i sin helhet, där det bland annat snackas om att återuppta Sirius Fotboll AB: http://www.dn.se/sport/fotboll/pa-vag-mot-allsvenskan-men-sirius-kan-ga-miste-om-miljoner/
Fan, fan, fan ... Allsvenskan nu, bära eller brista!!!
"Bengt Ågerup har investerat miljoner i fotbollen i IK Sirius, men är på väg bort som finansiär."
"Inte minst då miljardären Bengt Ågerup ser ut att ha gjort sitt som mångmiljoninvesterare i klubben."
Enligt Anderssons uppgifter har Ågerup pumpat in närmare 50 Mkr. På vad är det, sisådär sex år. Fan vilket avbräck om han slutar pumpa in kosingen nu. Förut hade han väl sagt att han skulle stödja Sirius ekonomiskt ända in i döden. Nu verkar det dessvärre oklart. :-(
Tredjepartsregeln sägs vara anledningen till att USAB-eran kanske är över. Jag trodde mer det var ett spel för galleriet.
"– Inga avtal lever för all framtid. Alla har ett slut. Bengt (Ågerup) har gjort sitt och har uppnått målsättningen som vi hade med att göra Sirius till en elitklubb, säger Hans-Börje Fritjofsson som tidigare var vd för Usab och var dess talesperson."
Artikeln i sin helhet, där det bland annat snackas om att återuppta Sirius Fotboll AB: http://www.dn.se/sport/fotboll/pa-vag-mot-allsvenskan-men-sirius-kan-ga-miste-om-miljoner/
Fan, fan, fan ... Allsvenskan nu, bära eller brista!!!
[size=36]"Allt har ett slut."[/size]
Ångest.
Om, hemska tanke, det inte blir avancemang nu så sitter vi alltså på förhållandevis dyra kontrakt med i princip hela laget förutom mittbackarna. Har vi råd med det?
Alltid är det något som ligger och gnager runt ens blåsvarta hjärta. Kan det inte få vara lite chill någon gång!?
Ångest.
Om, hemska tanke, det inte blir avancemang nu så sitter vi alltså på förhållandevis dyra kontrakt med i princip hela laget förutom mittbackarna. Har vi råd med det?
Alltid är det något som ligger och gnager runt ens blåsvarta hjärta. Kan det inte få vara lite chill någon gång!?
Ett gott råd: Tänk inte på det.
Ahh ... Den dagen, den sorgen.
Just det. Inget vi kan göra något åt. Någon som har en Prozac att låna ut?
det händer alltid nåt runt sirius. det var kul i div 2 oxå
Årets upplösning av serien blev helt perfekt ur publiksynvinkel, som borde generera extra pengar, eller vad sägs om sammanlagt 14966 de sista tre hemmamatcherna. Snittet för säsongen 2916.
Kan jämföras med förra årets 11695, kvalet inräknat (snitt 2118).
2013, när vi tog steget upp i SE kom det 5468 de sista tre (snitt 1773).
2014, 3751 med kraftigt rabbaterade priser (snitt 1779).
Kan jämföras med förra årets 11695, kvalet inräknat (snitt 2118).
2013, när vi tog steget upp i SE kom det 5468 de sista tre (snitt 1773).
2014, 3751 med kraftigt rabbaterade priser (snitt 1779).
Hur många kommer en ombyggnads-Studan att ta in?
Samma kapacitet som nu är det sagt.
Hur är det tänkt nästa säsong? Läktare på kortsidorna? Kapacitet?
Ja precis, när västra läktaren rivs så ska kapaciteten ersättas av kortsideläktare.
Man kan ju hoppas att kortsideläktarna uppförs i god tid innan västra sidan stängs av. Allra bäst vore ju om de fick upp kortsidorna redan till premiären så kanske vi kunde maxa kapaciteten under vårsäsongen. Skulle ju vara perfa till stormatcherna.
Man kan ju hoppas att kortsideläktarna uppförs i god tid innan västra sidan stängs av. Allra bäst vore ju om de fick upp kortsidorna redan till premiären så kanske vi kunde maxa kapaciteten under vårsäsongen. Skulle ju vara perfa till stormatcherna.
Jag har svårt att se att man vill ha Black Army på långsidan mittemot oss. Lär ju bli inburad läktare på kortsidan med nät och skit.
Elitlicensen beviljad. Bra jobbat!!!
En VSK-sida insinuerar att Sirius har fuskat till sig seriesegern.
https://www.facebook.com/ANNO-1904-595189824002140/
https://www.facebook.com/ANNO-1904-595189824002140/
Ingen källkritik. Vafan, Sirius släppte ju fler spelare i sommarfönstret men det framgår ej. Varför skriver UNT en rewrite om detta? De om några borde kunna ha lite källkritik.
Okej att VSK verkar bra skött nu, men hyfsat sten i glashus. Bror duktig- folk finns ju överallt men just därifrån känns det oväntat..
Dock blir ju inte ekonomiångesten mindre av att läsa den märkliga rewriten.
Dock blir ju inte ekonomiångesten mindre av att läsa den märkliga rewriten.
En VSK-sida som verkar ha noll koll på hur elitlicensen funkar. Den handlar inte om att en klubb ska vara "skuldfri", det handlar om att skulderna inte får överstiga tillgångarna (negativt eget kapital). Förfallna skatteskulder är ett problem, men likviditetsproblem är inte samma sak som negativt eget kapital. Sen artikeln i UNT, är det inte lite slö journalistik att inte själv begära ut såna uppgifter från Kronofogden utan istället gå på vad nån jeppe skriver på en Facebook-sida?
VSKK skriver skit om andra...
Bolagsstämma för USAB? Noterar att den förre styrelseordf i bolaget avlidit och nu har Ove och ett par andra välbekanta Sirius-styrelsemedlemmar tagit över bolaget. Men finns det någon framtid för USAB? Ågerup skulle väl stötta livet ut, men hur var det med den saken? Gissar att han gått in med minst sex miljoner bara i år. Noll nästa?! Tur att vi får extra miljoner i och med allsvenskan och att damverksamheten försvinner bidrar rent krasst också till minskade utgifter. Men USAB vore guld värt. Varför duger de inte att köpa "aktieandelar" som alla andra uppmanas att göra? Då finns det ju business-perspektiv i det också, men mestadels goodwill. Gott så!?
Vad jag vet så har Ågerup överlämnat USAB till Sirius. Jag vet inte riktigt vad det är du menar? "USAB vore guld värt", på vilket sätt? Köpa aktieandelar? Jag fattar liksom inte.
Vad är det du inte fattar? USAB (läs: Ågerups) ekonomiska uppbackning. Läs: Miljoner som försvinner.
Var snårigt skrivet imo.
Stöttepelaren Glenn ligger efter med 1,3 Mkr i skatt. 1 298,7 Mkr från Ågerups skattesmäll, men lär väl tyvärr även påverka den blåsvarta stöttningen negativt. Btw, varit lite tyst ett tag, tycker jag. Hur tar man "Drömmen om Allsvenskan" vidare? "Drömmen om Europaspel", kanske? ;-) #2027
"Drömmen om förnyat kontrakt"
"– Vi kommer att göra ett ganska kraftigt plusresultat då vi återhämtade hela vårt underskott. Vi har jobbat fantastiskt bra och kan verkligen slå oss för bröstet. Vi kommer att ha ett eget kapital som är intakt, säger Sjöblom."
Såja!
Såja!
Grymt!!
Kanoners!
Hoppas det är så bra som det låter och inte konstgjord andning á la "tvungen att redovisa positivt kapital p.g.a. elitlicensen". Vore bra om vi kunde få lite stabilitet på denna front, med eller utan B.Å. Jag hoppas att man budgeterar med miljonvinst. Publiksnittet var då inget önsketänk, för storlagen genererar ju i sig lapp på luckan per automatik. Sedan är det ju dock en komplex verksamhet, jag menar; ligger vi risigt till i sommar vill man ju ha in nyförvärv. Men förhoppningsvis är det lugna puckar!
Gällande publiksnittet så är det ju dock så att man inte har så stor kapacitet att det går att slå med någon jättemarginal.
Jag kan tyvärr inte gå på årsmötet. Om nån vänlig medlem skulle kunna ta med sig ett ex av den ekonomiska redovisningen till mig skulle jag bli väldigt glad. :)
750 000:- plus! Kanoners!
Vilka datum löper räkenskapsåret mellan? Om man räknar in de sålda årskorten så är ju hela överskottet där.
"Granting, vd och marknadsansvarig på Göransson Arena ansluter och kommer bland annat att arbeta med frågor som rör utvecklingen av evenemangen."
Hahaha
Hahaha
Man räknar inte med årskorten, sades på mötet.
Man räknar inte med årskorten, sades på mötet.
Bra!! Då är det ett imponerande resultat.
Skiter i hur så länge det har gått rätt till plusresultat är strålande! Våra evenemang måste stärkas om han bara gör precis tvärtemot allt man har gjort i göranssons så kommer det gå galant ;)
Snart: Sambaorkester och maskot.
Får vi se en siriusvariant av Pigge :-D?
Sjöstjärnan Sirre.
Pelle Svanslös i studentmössa och OD i pausen!
Kaj Krokodil och godisregn!
Fast tar tillbaka, även om han va vd o evenemangsansvarig för göranssons så antar jag att saik har en egen till sina event?
Ja, och får man in någon med idéer och visioner gällande arrangemanget så är jag nyfiken på det. För det känns som det finns en utvecklingspotential där...
Finns så klart en massa pajasgrejer när det gäller event/arrangemang, men man måste nog också ha i åtanke att de inte är riktade till oss/Västra utan till en väldigt annorlunda målgrupp. Sen tror jag inte klappor är en bra sak, men det primära måste ju vara att locka fler även om det inte tilltalar oss.
"Granting, vd och marknadsansvarig på Göransson Arena ansluter och kommer bland annat att arbeta med frågor som rör utvecklingen av evenemangen."
Hahaha
Vet inte vad som är roligt?
Det är en driftig kille, som lockat rätt stora akter och lyckats fylla denna arena ute i bushen många gånger. Sen vad man tycker om de showerna han fyllt arenan med är en sak.....men folk till Sandviken får han. Så vad är roligt?
Det roliga är att arrangemangen i Göransson Arena är värdelösa (nu grundar jag utifrån bandyupplevelser) och det skriver nog alla bandyvästringar under på. Lägger ingen värdering i hur han som person är, det har jag ingen uppfattning om. Som sagt imponerande att sälja in diverse evenemang till den där arenan, bara det. Typ som att paketera en påse hundbajs. Så han är säkert jättekompetent och som sagt bra att det blir lite snurr på arrangemangstänket (hoppas dock inte det är på bekostnad av jippo, plast och klappor). Jag har dålig koll på Göransson Arena för övrigt, hur går den rent ekonomiskt?
50cent!!!!!
Det roliga är att arrangemangen i Göransson Arena är värdelösa (nu grundar jag utifrån bandyupplevelser) och det skriver nog alla bandyvästringar under på. Lägger ingen värdering i hur han som person är, det har jag ingen uppfattning om. Som sagt imponerande att sälja in diverse evenemang till den där arenan, bara det. Typ som att paketera en påse hundbajs. Så han är säkert jättekompetent och som sagt bra att det blir lite snurr på arrangemangstänket (hoppas dock inte det är på bekostnad av jippo, plast och klappor). Jag har dålig koll på Göransson Arena för övrigt, hur går den rent ekonomiskt?
Som sagt är Västra inte imponerade (och gällande bandyn kanske inte så många andra heller), men är det så att klappor (av någon outgrundlig anledning) skulle höja publiksnittet med 500 pers kanske man får tugga i sig att de finns.
Vad gäller Göranssons ekonomi så vet jag inte vad man bör ha för förväntningar, men 2015 var finansnettot -9.6 miljoner (-12 miljoner 2014). Årserdovisningen för 2015 finns här: http://goranssonarena.se/wp-content/uploads/2014/06/%C3%85rsredovisning-2015.pdf
[quote1489125594=Joint]
Hahaha
[/quote1489142803]
Har du varit där själv nån gång?
Otroligt illa till mods att vi ens diskuterar klappor på fotboll!?
Svär vid Bylle att det inte höjer några publiksnitt.
Otroligt illa till mods att vi ens diskuterar klappor på fotboll!?
Tror inte heller att det höjer något publiksnitt, men tog det som ett exempel. Vidhåller att det finns lyft i arrangemanget att göra som kanske inte tilltalar Västra men ändå är en bra sak ur ett helhetsperspektiv för publiken.
"Vi" är ju ganska bra på att tycka att det görs för lite för att få mer publik, men "vi" är också rätt kräsna när det kommer till vad man får göra förutom att affischera för att det inte ska bli plastigt. Jag är nog också rätt konservativ personligen och hatar också klappor och Pigge, men OM nu dylika saker provas med förhoppning att locka fler så kanske man får tugga i sig det.
Är fullt medveten om att den större delen av publiken inte är Västra och inte delar samma syn på allt. Dock tror jag att synlighet på stan och en bra fotboll är nyckeln snarare än jippon. Bra tryck på ståplats är inte heller bara något som gynnar oss som står i klacken utan något som vanligt fölk också tycker är viktigt, trots att de inte deltar aktivt. Det visar alla undersökningar.
Såg förresten att en sittplats kostar 330 spänn i år. What da funk? Dessutom har man tagit bort gratis entré för ungdomar. En 7-åring som ska sitta får pynta 200.
Till exempel djurgården tar 210 för sittplats på en hypermodern arena. att vi tar 330 på en byggarbetsplats känns riktigt magstarkt.
Såg förresten att en sittplats kostar 330 spänn i år. What da funk? Dessutom har man tagit bort gratis entré för ungdomar. En 7-åring som ska sitta får pynta 200.
Till exempel djurgården tar 210 för sittplats på en hypermodern arena. att vi tar 330 på en byggarbetsplats känns riktigt magstarkt.
Jag tror absolut på de saker som du nämner, men kanske att det även finns plats för/behövs lite jippon.
Priserna är ju horribla kan jag också hålla med om. 2 vuxna och 2 barn (över 6 år) får alltså langa upp 1060: för en match, det är svettigt. Sen gissar jag att det är lurigt att få in 3-6 åringar gratis om man vill ha sittplats också.
i och för sig kostar varje match ca 250:- med säsongskort och det är ju rimligt att det ska vara billigare än lösbiljetter, men kanske borde man haft bägge prissättningarna lägre.
Priserna är ju horribla kan jag också hålla med om. 2 vuxna och 2 barn (över 6 år) får alltså langa upp 1060: för en match, det är svettigt. Sen gissar jag att det är lurigt att få in 3-6 åringar gratis om man vill ha sittplats också.
i och för sig kostar varje match ca 250:- med säsongskort och det är ju rimligt att det ska vara billigare än lösbiljetter, men kanske borde man haft bägge prissättningarna lägre.
Pigge Pingvin och diverse jippon kan jag svälja. Det kanske lockar barnfamiljer och förstör iallafall inte min upplevelse i någon större utsträckning. Men jag ligger en meter under jorden innan jag accepterar några jävla handklappor på Studan. Det är supporterkultur för en hjärndöd robotpublik.
Angående biljettpriserna. Tja, ett bättre vin kostar mer. Vi spelar ju i allsvenskan och tror man att det blir "lapp på luckan" kan man ta ut lite mer. Visst, det kan bli en flopp men jag tror folk kommer att gå ändå, trots priserna, speciellt när AIK, Bajen, DIF, imiff och Änglarna kommer till stan.
Kom ihåg, det var plus 0,75 förra året, men minus 1,6 året innan. Vi har fortfarande minussiffror totalt. Jag har inte sett kapitalet vi har, men antar att det är negativt med tanke på detta.
Allt är skit med andra ord?
Nädå, vi är på väg upp, men inte helt över ytan ännu. Vi måste hjälpa vårt lag framåt i vått och torrt!
Kom ihåg, det var plus 0,75 förra året, men minus 1,6 året innan. Vi har fortfarande minussiffror totalt. Jag har inte sett kapitalet vi har, men antar att det är negativt med tanke på detta.
Nej. Plus ca 2,65 miljoner förra året. 750tkr är kvar efter tidigare års minus räknas bort.
Kom på årsmötena, där får man en årsredovisning.
Tack för info. Hade inte möjlighet att gå på årsmötet. Skulle du kunna lägga upp årsredovisningen, för oss som inte hade möjligheten att delta?
[quote1489142803=nyg86]
[quote1489125594=Joint]
Hahaha
[/quote1489142803]
Har du varit där själv nån gång?
Flera gånger! Varför frågar du?
Det handlar väl inte om Sandviken som ort, hallen eller SAIKSs bandyarren i sig, de skiter väl han i. Han hyr ut arenan så gott det går.
http://www.bandypuls.se/bandy/elitserien/saik-tvingas-ut-ur-arenan-fem-av-13-hemmamatcher-spelas-utomhus-i-vinter-utvecklingen-gar-bakat
Var just inne på GA:s hemsida. Evenemangen som finns inbokade är: Sabaton, en bomässa, en Freddie Mercury-hyllningskonsert och en – kattutställning. Wow!
"När de preliminära siffrorna nu är klara ser resultatet ut att landa på minus 9,5 miljoner kronor. Det går att jämföra med 2014 då budgeterat resultat låg på 10,7 miljoner, men landade på minus 12 miljoner."
Kan rekommendera denna länk för lite mer läsning/lyssning: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=99&grupp=23731
Det är långt ifrån harmoniskt där och en VD som vill vräka SAIK och bara ha en evenemangsarena. Stiftelsen i sin tur sura på det och SAIK säger sig förlora miljoner. Skattebetalarna också sura som fått pröjsa ett par hundar millar för spektaklet. OK, det är inte lätt att driva arena, men GA imponerar inte på mig – och detta med superfloppen bandy-VM i färskt minne. Det är ett svagt "event" i sig, men nu var det blekare än någonsin.
"När de preliminära siffrorna nu är klara ser resultatet ut att landa på minus 9,5 miljoner kronor. Det går att jämföra med 2014 då budgeterat resultat låg på 10,7 miljoner, men landade på minus 12 miljoner."
Kan rekommendera denna länk för lite mer läsning/lyssning: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=99&grupp=23731
Det är långt ifrån harmoniskt där och en VD som vill vräka SAIK och bara ha en evenemangsarena. Stiftelsen i sin tur sura på det och SAIK säger sig förlora miljoner. Skattebetalarna också sura som fått pröjsa ett par hundar millar för spektaklet. OK, det är inte lätt att driva arena, men GA imponerar inte på mig – och detta med superfloppen bandy-VM i färskt minne. Det är ett svagt "event" i sig, men nu var det blekare än någonsin.
Men vänta tar vi 330 spänn för sittplats? Verkar väldigt högt speciellt när det som johann påpekar är över 100 kr billigare på tele2. Och visst nyllet bättre vin kostar mer men inte fasiken e vi tele2 eller djurgården bra? Aja vi får se efter säsong det är då man kan utvärdera om priserna va bra eller inte.
Var det verkligen Granting som ville ha VM i GA? Att SAIK förlorar miljoner p.g.a. de olika "eventen" är väl inget som är negativt ;-)?
Så här ligger det till. http://www.unt.se/sport/sa-dyrt-blir-det-att-se-sirius-4576855.aspx
Högre priser på matcher där man förväntar sig "lapp på luckan". Övriga matcher 250:- sittplats.
Högre priser på matcher där man förväntar sig "lapp på luckan". Övriga matcher 250:- sittplats.
50 cent å hör sen GA-kramare!
Håller med angående prissättningen. Tack och lov att priset på ståplats är densamma oavsett lagtillhörighet. Hade blivit duktigt dålig stämning (med all rätt…) annars hos storlagen. Jag var med och påverkade så det blev gratis för ungdomar sist det begav sig (när Khaled var anställd). Tycker det är synd att det ska kosta så för denna målgrupp. Ett tidigt vunnet supporterhjärta är kanske inget som genererar så mycket kortsiktiga intäkter, men en livslång investering. Våga värna återväxten! Att knyta till sig dessa generationer borde det jobbas hårt på, sällan har det varit så tacksamt läge som nu.
Håller med angående prissättningen. Tack och lov att priset på ståplats är densamma oavsett lagtillhörighet. Hade blivit duktigt dålig stämning (med all rätt…) annars hos storlagen. Jag var med och påverkade så det blev gratis för ungdomar sist det begav sig (när Khaled var anställd). Tycker det är synd att det ska kosta så för denna målgrupp. Ett tidigt vunnet supporterhjärta är kanske inget som genererar så mycket kortsiktiga intäkter, men en livslång investering. Våga värna återväxten! Att knyta till sig dessa generationer borde det jobbas hårt på, sällan har det varit så tacksamt läge som nu.
Snabb uträkning (och med risk att det kan ha blivit fel) visar att Sirius sålt säsongskort för cirka 2.7 miljoner kronor.
Det som jag tycker är lite märkligt är att säsongskortet (sittplats) kostar från 3600:- vilket blir 240:- per match alltså "bara" en tia mindre än det vanliga biljettpriset. Då ingår i och för sig "stormatcherna" som ju kostar 80:- mer än de andra matcherna. Om man verkligen ska tjäna på säsongskortet ska man alltså gå på samtliga hemmamatcher (då sparar man 600:-) vilket jag tror få har möjlighet att göra (utom västringar såklart ;-)). Men man är ju garanterad en plats vilket kan visa sig vara smart och tidsbesparande.
Det som jag tycker är lite märkligt är att säsongskortet (sittplats) kostar från 3600:- vilket blir 240:- per match alltså "bara" en tia mindre än det vanliga biljettpriset. Då ingår i och för sig "stormatcherna" som ju kostar 80:- mer än de andra matcherna. Om man verkligen ska tjäna på säsongskortet ska man alltså gå på samtliga hemmamatcher (då sparar man 600:-) vilket jag tror få har möjlighet att göra (utom västringar såklart ;-)). Men man är ju garanterad en plats vilket kan visa sig vara smart och tidsbesparande.
Arenan är ju väldigt underdimensionerad, och någonstans behöver ju Sirius få in intäkterna. Så jag tycker det är helt OK att ta rejält betalt för sittplatserna eftersom de ändå lär gå åt. Däremot håller jag helt med om att det är för dyrt för barn och ungdomar. Man måste ju kunna gå med familjen. Dagens barn är morgondagens supportrar.
Va fasen folk har råd att köpa iPhone för tusentals kr och en massa annat till sina bortskämda ungar. Klart som fan de har råd att gå på fotboll
Instämmer i att det är viktigt att satsa pa just ungdomar. Kan man se Manchester United "gratis" (inom ramen för kanaler man redan har) kommer tyvärr en hel del göra det istället för att se Sirius, i vilket fall om laget fölorar flera matcher och möter medioker motstandare i taskigt väder...
Själv har jag säsongskort men bor i Bryssel, lär inte kunna se saaa manga matcher men har fixat tva flygresor hem i April för att se hemmapremiären mot IFK Goteborg samt bortamatchen mot IFK Norrkoping. Tyvärr missar jag premiärmatchen mot DIF eftersom jag maste vara i Strasbourg med hjobb :-( Riktigt tungt!!!
Själv har jag säsongskort men bor i Bryssel, lär inte kunna se saaa manga matcher men har fixat tva flygresor hem i April för att se hemmapremiären mot IFK Goteborg samt bortamatchen mot IFK Norrkoping. Tyvärr missar jag premiärmatchen mot DIF eftersom jag maste vara i Strasbourg med hjobb :-( Riktigt tungt!!!
Jag tror inte vi konkurrerar särskilt mycket med tv egentligen. Om vi gör det har vi alltid gjort det, oavsett pris.
Glöm inte bort att välja Sirius Fotboll och Sirius Bandy på Svenska Spels Gräsroten. Det ger faktiskt en hel del pengar till klubbarna. Och påtala det till era vänner.
Fr.o.m. 2020 är det Unibet som gäller för fotbollen.