← Sirius Fotboll
Sirius - Assyriska
Bigbadda
· 2008-08-22 12:18
· 17284 visningar
Så, dags för ny match. Min önskade startelva:
RR
Gurra - Haris - Nordh - Tengan
Petter - Gallo - Fredrik - P
Mani
Demba
Bänk: Garre, Luggen, Sunshine, Love, Hochen
#1 ·
Joint
· 2008-08-22 12:24
Jag önskar:
RiRi
Gurra - Nordh - Haris - Luggen
Petter - Gallo - Fredrik - Love
Hoch
P
Bänk: Garre, Tengan, Sunshine, Mani, Antouman/Demba.
#2 ·
Lemon
· 2008-08-22 12:27
Jag ser nog helst att vi börjar med Love istället för P, som i sin tur byter med Mani. Varför inte ge Ekan en chans på bänken? Ett inhopp i slutet på en match kanske kan få igång honom.
Edit: I relation till Bigbaddas uppställning
#3 ·
Lars
· 2008-08-22 12:30
Jag vill ha
Richard
Gurra-Nordh-Haris-Luggen
Gallo-Fredrik-Love
Petter-Mani
P
Bänk:Garre, Tengan, S:t Cyr, Hoch, Demba(om han inte kan spela, Antou)
Du kör alltså en klassisk julgransuppställning Lars? Intressant...
#5 ·
Hornby
· 2008-08-22 13:00
Gärna spelare som lirat och tränat med Jon och kan hans svagheter...
Skämt åsido, så här vill jag att det ska se ut:
RR - Gurra, Haris, Nordh, Luggen - Petter, Gallo, Fredrik, Love - Demba, P
Bänken: Garcia, Tengan, Sunshine, Mani och Hochen
Fast risken är väl stor att Love inte klarar att starta.
Hur är hälsoläget? Ante?
#7 ·
Joint
· 2008-08-22 13:20
Palmen borde börja träna igen, typ idag?
Ante tar det easy och är inte fullt igång med träningen. Rehabar lite för sig själv, ibland tillsammans med boll.
#8 ·
Lars
· 2008-08-22 14:12
Anledningen till min lite konstiga uppställning är att det verkade tveksamt om Demba skulle kunna vara med, då har vi bara en anfallare som håller.
Min uppställning:
RR
Gurra, Haris, Nordh, Luggen
Petter, Gallo, Fredrik, Mani
Hochen
P
Bänken: Garre, Tengan, Love, Ante, Antou.
#10 ·
Sakul
· 2008-08-23 15:31
[center]RR
Gurra - Haris - Nordh - Tengan
Love - Fredrik - Gallo - P
Mani
Demba (Hochen)
Bänk: Garcia, Luggen, Petter, Ekan, Hochen[/center]
Matchen slutar 1-1, 2896 i publiken
Hoch startar om Demba inte håller. Han måste ju i alla fall få chansen någon gång.
Demba är skadad enligt unt.
#12 ·
Tifo
· 2008-08-23 17:11
Men Ante är tillbaka i truppen!
#13 ·
Joint
· 2008-08-23 18:31
Det blir förlust. 1-3.
Jinxa inte för helvete.
Härligt med Ante i truppen...och jag känner på mig att Jon får vittja nätet två gånger. Bara att hoppas att vi inte släpper in fler än så. 2-1 således.
Vi har inte släppt in ett enda spelmål på ungefär 400 minuter (2-1 mot Åtvid borta). När hände det senast i Sirius historia?
#17 ·
Joint
· 2008-08-23 20:29
Vad jag vet har vi inte haft 400 minuter utan spelmål under millennium 2. Det var iaf minst 5 år sen, det är jag säker på...
Okej, jag ska inte jinxa. Vi vänder om siffrorna och säger klassiska Jon-resultat 3-1 till Sirius istället, är det okej? Västra psykar Jon genom att gasta "Jon, Jon, Jon" vid utsparkarna, vilket leder oss till seger. Varpå Jon får sitt klassiska omdöme "1 = Underkänd" på AFF:s SF. Dessutom mycket folk på Studan igen, 2500, varav en femte del med assyrisk-koppling. Sen travar Västra hem lyriska efter tredje gången gillt!
Klipp konfetti? Det ska jag göra medan jag gluttar på OS, gör det du också!
Har varken tid (nåja) eller lust att klippa konfetti. Jag måste få tillbaka intresset att göra något. Förresten så börjar skolan snart så...
#19 ·
Joint
· 2008-08-23 21:11
Därför gör man två saker i ett, klippa samtidigt som man ser på TV t.ex. Sant...
Eller så ligger man i sängen i fosterställning för att man inte vill börja i skolan igen...
#21 ·
Tifo
· 2008-08-24 07:12
Shit det är en klurig match detta. Inga givna poäng. Jag är glad för kryss. Fast på jobbet är jag också så det blir till att plågas framför datorn istället för att plågas på Studan.
#22 ·
gaffa
· 2008-08-24 07:37
idag är sista gången för säsongen med pregame på flustret, som inte ser ekonomi i att köra det över de sista hemmamatcherna. eventuellt hittar klubben något annat, men det är inte säkert.
#23 ·
Joint
· 2008-08-24 09:44
Åh, vad synd.. PreGame var en fluga som lockade många... folk som tyckte en bit mat var värt biljettpriset.
Tagga! Snart dags!
#24 ·
fanzi
· 2008-08-24 11:04
Kom igen nu Sirius o Västra.. Dags för ännu en seger.. denna gång blir det 0-1, gissa vem?? jo, hochen såklart!
hoppas på mycket publik.. över 3000? jaa, det tror jag.. 3200 pers? Assyriska kommer med mycket fans
hoppsången?
#25 ·
John
· 2008-08-24 11:43
Trist att pregame läggs ner. Kan inte klubben köra på den där guldklubbsverandan istället, fast strunta i maten salta pinnar och öl går så bra så.
fanzi: Så Hochen gör självmål eller?
#27 ·
fanzi
· 2008-08-24 12:12
Bigbadda: haha nejnej, det blev lite fel.. som jag skrev är det dags för ännu en seger och detta alltså med 1-0. Hochen gör MÅL!
Blir det konfetti-kaos-tifo?
#28 ·
Joint
· 2008-08-24 12:13
Kaostifo är väl att ta i. Konfetti-tifo likaså. Det är väl säkert bara jag som har klippt..? Upp till Bigbadda ifall han vill ta med sig lite creperullar, annars kanske vi dammar av OH:n också somsagt. Får väl se...
Som sagt, creperullar utan biltransport = inga creperullar. Orkar inte släpa på dom.
#30 ·
Joint
· 2008-08-24 12:31
Okej... Någon får väl se till att hämta upp dig då. :)
uFot analyserar lite på UNT.se/sport:
Bänknöt
Oooo en bänknöt platsar i sirius oväntat?? haha i Esk där värvar vi bara proffs och inga amatörer därför startar inga "bänknötare"! Kom o se Esk i cupen det blir cupfest!! sirius får stryk mot assyriska haha forza esk!
Av: Esk Fanz
Sjysst att värva proffs och ligga näst sist. Anywho, om nån vill ha creperullar får dom komma till mej inom fem minuter, för snart drar jag till Pregame. :D
#32 ·
Tifo
· 2008-08-24 15:54
Härligt P! Och Ängelholm har kvitterat! Fast det verkar ju som att AFF har bra tryck..
Petter! Hur fan gör man mål därifrån! Underbart IKS!!
#34 ·
Tifo
· 2008-08-24 16:15
Underbart Petter! Och tack som fan Jon! Bussigt!
#35 ·
Tifo
· 2008-08-24 16:16
Och Ängelholm har vänt mot ESK! Kan inte matcherna bara ta slut nu!?
#36 ·
Tifo
· 2008-08-24 16:18
Let the Sunshine in..
#37 ·
Tifo
· 2008-08-24 16:29
3-0!!!! P! Helt sagolikt!
#38 ·
nyg86
· 2008-08-24 16:39
Skit att man inte kunde gå....härligt med 3-0, islossning!
Kanonförvär med Haris och RR, de har verkligen höjt IKS. Bara att skriva långa kontrakt med....
#39 ·
oskar
· 2008-08-24 16:54
Kom precis hem och så ser man detta!!! Fick en halvtidsraportering men det här är ju fullkomligt lysande! Nu har vinden veerkligen vänt och det känns ju hur bra som helst. Sirius Hej!
#40 ·
nyg86
· 2008-08-24 16:54
Härlig seger med kassaskåpsförsvar....Haris fortfarande obesegrad.
#41 ·
Tifo
· 2008-08-24 16:56
Och ESK blir krossade..
#42 ·
oskar
· 2008-08-24 17:06
och sirius har inte släppt in ett spelmål på hur många minuter???
#43 ·
nyg86
· 2008-08-24 17:08
Inte sen Haris kom in i alla fall.....
Det är kul med fotboll.
#45 ·
Tifo
· 2008-08-24 17:14
Jag får nypa mig i armen. 3 raka! Satte 3-1 på tipset också till 29 ggr degen.. Ye haa! Och så jäkla trevligt att P har börjat näta!
Yiieehaa!! Tillbaka efter klang och jubelföreställningen. Fotboll blir inte roligare än så här. Deras straff var billig tyckte jag men det kan man väl bjuda på en dag som detta. P lysande. Petters mål suveränt. Det var helt enkelt ruskigt kul idag.
Jag får nypa mig i armen. 3 raka! Satte 3-1 på tipset också till 29 ggr degen.. Ye haa! Och så jäkla trevligt att P har börjat näta!
Jag fick bara 28 ggr :-)
Så. 490 minuter utan ett enda insläppt spelmål. Måste vara rekord?
#49 ·
Joint
· 2008-08-24 18:09
Fan, jag skulle ha bettat på 3-1. Skrev ju det i tråden. :)
Satan vad bra insats av samtliga! Otroligt skönt med en backlinje och målvakt som är stabila. Jon kan knappast belastas för målen, men RiRi inger sjukt mycket mer stabilitet. Bara att hoppas att vi får behålla honom nästa år, för då kan det bli ett roligt år...
Deras straff var nog den löjligaste i år, men vem bryr sig när Sirius bjuder på sambafotboll på Studan? ;-)
VI ÄR TILLBAKA!
#50 ·
RRR
· 2008-08-24 18:34
Synd om de som inte orkade masa sig till Studan, det här var kul! Tycker dock att AFF var rätt OK fram till straffområdeslinjen där Nordh, Gurra, Jonas o Haris var kungar och Sirius slarvade mer än nådigt i passningsspelet i första men i andra tog det bra fart. Fasen man borde vara nöjd, och det är man :-)
#51 ·
Joint
· 2008-08-24 19:13
Haris är så grym. Han retar upp motståndarna som bara den. Därmed det röda kortet på Åslund. Nöjder!
Jag älskar Haris! Att det kan vara så vackert att spela fult. Tror inte det blir helt lätt att behålla killen om han fortsätter så här, men jag hoppas att man gör allt för att signa honom för en längre tid.
>>Brukarn
Ja. Förlängda kontrakt med Haris och RiRi.
Saxat ur UNT apropå Haris:
"Vi har inte möjligheten att spela skönt, det kan man göra om man ligger i toppen. Men där vi ligger finns det inget som heter finlir" säger Skenderovic och han har rätt.
Älskar den mannen just nu.
#55 ·
Joint
· 2008-08-24 20:35
Det är nog ingen slump att han blev hyllad för sin tid i Tunisen. To.m när han satt på läktaren. Killen är ju helt otroligt skön. Jag är övertygad om att Haris är en anledning till att Nordh höjt sig. I kombination med RiRi.
Jaså, så det är här Gary håller till: http://lh3.ggpht.com/ik.sirius.2008/SLHBr5K-2vI/AAAAAAAAB-I/wIr0_h1tt0s/_MG_9219.jpg?imgmax=720
#56 ·
70
· 2008-08-24 21:11
man bara glider nu asså.
Idag är jag nöjd. Så otroligt nöjd. Och lugn. Och harmonisk.
I juli såg jag Helsingborg-GAIS på Olympia. Även fast GAIS förlorade matchen med 1-0 var jag imponerad av deras försvarsspel. I defensiven låg de helt rätt i positionerna och de spelade sig lugnt ur situationerna. Jag sa till dem jag gick på matchen med att vi precis hade sett anledningen till att jag så gärna sett att vi haft kvar MP som tränare i Sirius. Idag såg jag samma sak fast utan MP. Ett Sirius som stod så rätt i positionerna bakåt. Såväl i backlinje som på mittfält. Ett Sirius som lungt och utan att drabbas av panik lugnt spelade sig ur situationerna när de brutit Assyriskas anfall. Ett Sirius som utan att stressa passade bollen längs marken på ett helt annat sätt än vi sett tidigare den här säsongen. Ett Sirius som kändes stabilt och totalt orädda och vågade spela sitt eget spel såväl när det stod 1-0 som när Assyriska reducerade till 3-1. Jag vill påstå att Sirius inte spelat så här bra försvarsspel i Superettan, vare sig den här säsongen eller förra. Förra säsongen levde Sirius enligt devisen att anfall är bästa försvar och hade trots den fina vårsäsongen och den respektabla sjundeplatsen så levde man på offensiven som överskuggade den vacklande defensiven.
Haris lovsjungs här på forumet. Med rätta. Jag är den förste att sälla mig till hyllningskören och förespråka att klubben ska göra allt för att få honom att skriva på ett nytt kontrakt. Han är klockren. Men jag vill samtidigt påminna om de positiva förändringarna som vi först kunde se mot Åtvid hemma och som sedan blivit allt tydligare för varje match. Först och främst så har vi ju en riktig målvakt. RR är grym och hans lugna och stabila agerande har gett hela defensiven en ryggrad som tidigare saknats. Men det stannar inte där. Hela laget ligger mycket bättre i positionerna när motståndarna går till anfall vilket gör vi inte utsätts för det bombardemang som snarare var regel än undantag under hela våren och stora delar av förra säsongen. Mittfältet står rätt och står upp och stöttar försvaret. Backlinjen agerar lugnt och med självförtroende både centralt och på kanterna. Sen har Haris har kommit in som pricken över i:et och satt kronan på verket (fan vad klyschigt, jag vet, men så är det ju). Jag tror att vi nu även ser en viss effekt av tränarbytet. Mille och Gary verkade aldrig ha några vettiga idéer om hur laget skulle sköta defensiven och deras taktik verkade mest bygga på att grabbarna skulle kunna producera så mycket framåt att vi skulle kunna klara ett par mål bakåt. Men efter en och en halv säsong som ett av de mest läckande lagen i Superettan så verkar Jocke och Brännan nu fått ordning på försvarsspelet. Med stor hjälp av RR och Haris.
Sedan vill jag även rätta mig själv på ett par punkter. Efter Falkenbergsmatchen skrev jag "P har tyvärr helt tappat sina striker-egenskaper. Känns som han behöver lira några matcher i Sunnersta eller nåt för att få höra ljudet av nätrassel på nära håll igen och få igång självförtroendet."
Jag vill inte låna ut P till Sunnersta längre.
Innan Mjällby-matchen skrev jag om Petter:
"Kan inte bestämma mig för om jag tycker att man ska satsa på honom och hoppas att det lossnar eller om det är dags att bänka honom".
Nu har jag bestämt mig.
Slutligen vill jag uttrycka vissa farhågor över Antes stundande comeback. Jag hoppas verkligen att laget inte faller tillbaka till det statiska anfallsspelet där alla anfall ska gå via Ante när han är tillbaks på plan. Han är mycket skicklig men vi kan inte förlita oss på att allt offensivt spel ska gå via honom. Jag räknade lite snabbt på hur många poäng Sirius spelat till sig i snitt per match med Ante på plan från start och utan. Det var en obehaglig överraskning även om man räknar bort de senaste segrarna. Se till att han får en uttrycklig roll som lagspelare och se honom inte som ensam frälsare. I sådana fall ser jag hellre Love på hans position. Men det är en diskussion vi kan ta när vi närmar oss Häcken-matchen.
#58 ·
Tobbe
· 2008-08-24 22:39
Synnerligen bra analys. Framför allt Ante-frågan är intressant. Förhoppningsvis så har övriga spelare skrapat ihop så mycket självförtroende på sistone att de låter bli att enbart "lämna bollen till Ante och hålla tummarna" och istället ta eget ansvar.
Noterbart är också hur bra Gallo spelar när hela laget vill spela fotboll. Han fick (ibland med rätta) en hel del kritik i början på säsongen men kan numera spela ut, han får flera passningsalternativ än tidigare och förväntas inte (liksom Ante) bara göra allt på egen hand.
Nordh! Tills för nån månad sen så var jag övertygad om att han hade gjort sin sista match för IKS. Dessutom så var han också den första spelare jag sett spela i en blåsvart tröja som jag önskade bort. Det är bara att ta av sig hatten, han har vuxit massor!
#59 ·
Sakul
· 2008-08-25 05:49
Jag ska aldrig mer klaga på Petter. Assyriska slog ju för långa inlägg hela bunten, så vad gör det om Sirius bara har en som gör det? Dessutom är han grym annars, han snurrade ju upp Assyriskas vänsterback totalt med sina överstegsfinter. Och vilken jäkla rökare han fick på!
P... Jag har bara en sak att klaga på. Hur många nickdueller van han under matchen? Inte en enda! Kan ju också bero på att den mörka mittbacken i Assyriska (nummer 16?) var väldigt bra på huvudet. Men annars finns det ingenting att förbättra. P är grym.
#60 ·
RRR
· 2008-08-25 07:01
Jaså, så det är här Gary håller till: http://lh3.ggpht.com/ik.sirius.2008/SLHBr5K-2vI/AAAAAAAAB-I/wIr0_h1tt0s/_MG_9219.jpg?imgmax=720
Ja där står visst min morbror också snett bakom Garry
Jag är bitter. När man har varit så nöjd och gillat Haris utmärkta match läser man sen att "man måste vara smart och utnyttja läget" . Precis vad jag verkligen hatar inom fotboll... Och jag menar verkligen HATAR!!!
Gubbgrinigt sur och bitter nu. Glädjen försvann över poängen.
#62 ·
olle
· 2008-08-25 08:39
Mycket bra analys av helige herr b. korv. Instämmer i stort sätt rakt av.
Min oro över P var mest innan jag sett honom spela. Vi hade redan flera anfallare med tveksam målform innan han kom och han kändes lite osäker med tanke på hur lite han presterat de senaste åren. När man sedan såg hur sugen han va så har jag inte varit orolig för att målen inte skulle komma.
Petter igår påminde om när han var kung av någon liten gräsplätt i Gamla Uppsala i bortaderbyt för ett par år sedan. Nu visar han att de där extrakilona som han skaffat sig kan användas på ett effektivt sätt mot betydligt tyngre motstånd.
Alla i laget var bra igår. Det säger sig själv när man totalt stänger igen mot ett av seriens bästa lag och dessutom gör tre mål framåt. Men måste lyfta fram en sak med Nordh som jag tycker är den stora skillnaden mellan hur han spelade i våras och hur han spelar nu och dessutom något som tidigare saknas i Sirius försvarsarbete. Han är otroligt bra på att ta ett par kliv upp och direkt bryta ett läge som uppstått mellan mittfält och försvar. I våras kom han ofta helt fel i samma läge och då var han överspelad och det blev livsfarligt. Sen hade vi en lång period där ingen gjorde något och det andra laget fick hur mycket tid som helst att slå passningar genom en rak backlinje där ingen vågade stöta. Nu hinner det inte ens bli en chans eftersom Nordh är där och bryter. Mycket bra och väldigt värdefullt.
Jävligt synd att Love inte håller en hel match. Kul att Sunshine visar han ska vara med och slåss om en plats. Grymt att Mani visar att han är på väg in i fin form igen. Gallo och Fredrik gör ett jävla jobb och får spela äntligen så som de gör bäst och det gör de bra.
Vi kommer att ha kniven mot strupen i stort sätt resten av säsongen men känns otroligt skönt att spelet äntligen börjat stämma och att laget spelar bra matchen igenom (paniken sista fem är förlåten…). Svettigast jobb nu under hösten får nog sportcheferna. Mycket jobb måste göras så att det lag som nu visar hur bra de är faktiskt står på plan även nästa år.
Varför kan man inte se målen någon stans? Fan va jag vill se Petters skott igen!
Jag skulle faktiskt vilja lyfta på hatten åt lite oväntat håll efter gårdagens match. Bland annat åt Martin Åslund. Killen går på en riktigt nit när han blir utvisad. En situation där han blir ordentligt provocerad och sedan faktiskt - om man frågar de inblandade - inte gör särskilt mycket alls. Ändå så inser han att han gått på en situation som han själv framkallat en och annan av och erkänner sig besegrad. Istället för att sparka sönder skyltar och skrika på domaren går han och kramar om Haris och tackar för match (förmodligen väsandes något om "nästa gång, då du...") innan han lommar av. Stort. Hade jag varit assyriskaspelare eller fan hade jag varit ungefär lika glad som österspelarna/fansen var efter Da Silvas utvisning i fjol. Vidare måste man skicka en eloge till Zelge fans som var många och (i alla fall inledningsvis) röststarka och som trots att deras lag fick brallorna neddragna ändå höll nivån hyfsat och till och med körde en "andra sidan är ni klara" med Västra. Seriens bästa klack?
Annars är jag så jävla nöjd efter gårdagen! Mest nöjd är jag över att se det stora lugnet som verkar ha lagt sig över lagbygget. Helt plötsligt ser vi till att vinna frisparkar högt uppe i plan. Vi flyttar upp i lugn och ro. Kastar inkast snabbt när det behövs och tar rejält med tid om det är läge för det. Indianarna är reducerade till om inte ett minimum så i alla fall färre än motståndarna vilket väl var första gången på Studan i år.
Backlinjen har det snackats en hel del om och de har fått ordentligt med välförtjänt beröm. Och det säger ju en hel del bara det att Gurra har fått flytta ut på kanten.
På mitten har Fredrik och Gallo hittat en perfekt rollfördelning. Fredrik måste vara superettans mest spelbara spelare. Och det är inte bara för att motståndarna släpper honom. Han löper kopiöst för att ständigt vara spelbar. Visst, han är inte den bästa passningsspelaren, men han ser till att vi alltid, alltid har ett alternativ. Och han ser till så att farbror Gallo får den tid han behöver. Petter har fått tillbaka sitt kantspelarsjälvförtroende som Gefle så effektivt hade dödat. Äntligen en spelare som utmanar sin back i fart, som bryter in och tar egna avslut och som kan lägga djupledsmackor från kanten. Ge mig några vettiga inlägg och killen är det närmsate komplett man kan få på den här nivån.
Anteproblematiken som redogjordes för ovan är väl kanske en av de sakerna vi siriusnördar grubblat mest över. Sedan motståndarna började bry sig om att kartlägga oss i typ maj/juni i fjol så har Ante trampat vatten, åkt på mer skador och faktiskt producerat väldigt få poäng i förhållande till hans exeptionella kvalitet. Jag är dock lite inne på att Petters pånyttfödelse räcker ganska bra. Sätter Fi två man på Ante öppnar det ännu mer på kanterna och nu har vi en spelare som kommer att utnyttja det. P är en utpräglad djupledsspelare och om dessutom Petter börjar sätta av i de löpningarna kommer Ante att ha fler alternativ när han tar sig framåt i banan. Jag väljer att se ljust på det.
Idol nummer 1 just nu är ändå Richard. Han hänvisar i all blygsamhet till sitt försvar. Men jag anser att han är den främsta anledningen bakom varför försvararna lyft sig så in i Nordhen. Helt plötsligt vet alla att de har en kille bakom sig som gör exakt vad han ska. De behöver inte räkna med knepiga returer och tappade inlägg och kan fokuseraenbart utåt i banan.
Igår efter matchen öppnade han för en fotsättning i klubben om vi klarar oss kvar. Att säkra Richard känns för mig som prio ett efter att säkra kontraktet.
#64 ·
Lars
· 2008-08-25 08:54
När det gäller andra sidan är ni klara så är jag väldigt osäker om man ska hylla Zelge, jag är nämligen helt övertygad om att de inte alls sa andra sidan är ni "klara" utan bytte ut det sista ordet. Joint presenterar en tes vad de sa tidigare i tråden, jag hörde inte vad som sas exakt men det hördes tydligt att det inte var klara.
Men i början imponerar dem, väldigt hög volym som dock klingar av under matchen.
#65 ·
olle
· 2008-08-25 08:54
Vidare måste man skicka en eloge till Zelge fans som var många och (i alla fall inledningsvis) röststarka och som trots att deras lag fick brallorna neddragna ändå höll nivån hyfsat och till och med körde en "andra sidan är ni klara" med Västra. Seriens bästa klack?
Tror iofs att de skrek "andra sidan är ni bögar". Även om jag tycker att det är stenåldersnivå att använda sådana skällsord (hörde inte jättetydligt så kan varit något annat i så fall ber jag om ursäkt) så måste man fan säga att det är ett jävligt kul skämt som vi köpte rakt av. Men man är jävligt imponerad av hur många de är och att de sjunger jävligt bra. Hatten av för dem.
Hatten av för Åslund också. Tror kanske inte att det var matchavgörande att han åkte ut men det gjorde det betydligt lättare för oss. Såg för övrigt inte vad som hände och mycket möjligt att det va billigt. Kan köpa delar av Garys kritik men helt krasst så ser jag hellre fulspel i superettan än ädelt bollande i gärdsgårn.
Känns helt galet att Richard degraderades till tredjemålis i ÖSK när Alvbåge värvades. För två år sen fans det ta mig fan Champions League-lag med sämre tredjemålis än Richard.
#67 ·
olle
· 2008-08-25 09:05
Känns helt galet att Richard degraderades till tredjemålis i ÖSK när Alvbåge värvades. För två år sen fans det ta mig fan Champions League-lag med sämre tredjemålis än Richard.
Utan att ha sett honom tidigare så är jag ändå beredd att hålla med. Undrar dock om han hade sådant självförtroende innan han kom till Sirius. Nu verkar det var helt enormt. Helt otrolig pondus i straffområdet. Igår gjorde han kanske inge jättesvåra räddningar men han plockade verkligen varenda boll som var i närheten och han är säkrare på fötterna än många utespelare. Grymt!
Man såg också skillnaden mellan Richard och Jon. Milsvid skulle jag vilja säga. Jag tror Zelge skrek "bögar" eller "horor", båda är lika infantila. Däremot var vårt svar helt klockrent. :D Zelge har också fått intern kritik på deras SF-sida där en krönikör klagat på att dom skriker okvädningsord framför allt på bortamatcher. Sen kunde dom ju ha begravt trumjäveln någonstans tillsammans med de bajtade Bajenramsorna, men det är ju en annan femma...
"tror Zelge skrek "bögar" eller "horor", båda är lika infantila."
Där ser man, mina gubböron börjar tydligen bli lite slitna. Då är jag inte riktigt lika imponerad längre.
#70 ·
John
· 2008-08-25 10:19
Jag trodde verkligen Åslund hade sparkat av Harris ben, för han sparkade faktiskt på Harris ben bakifrån så helt oförtjänt var inte kortet.
Härligt att ha en spelare som kan provocera så mycket.
Petters mål skulle vara kul att se igen.
Man såg också skillnaden mellan Richard och Jon. Milsvid skulle jag vilja säga. Jag tror Zelge skrek "bögar" eller "horor", båda är lika infantila. Däremot var vårt svar helt klockrent. :D Zelge har också fått intern kritik på deras SF-sida där en krönikör klagat på att dom skriker okvädningsord framför allt på bortamatcher. Sen kunde dom ju ha begravt trumjäveln någonstans tillsammans med de bajtade Bajenramsorna, men det är ju en annan femma...
I det här fallet tycker jag trumman är ok, han/hon som spelade dunkade ju inte bara på i en enda takt/otakt utan "spelade" ju. Det enda negativa är att man dränker en del av rösterna så om man kör nån lite mer avancerad text så drunknar den. Mycket värre när man är typ 10 pers och lever på bara en dunkande trumma.
#72 ·
gaffa
· 2008-08-25 10:35
får jag en stund över ikväll ska jag försöka utvinna ett par höjdpunkter ur matchfilmen. annars kommer det senare i veckan.
#73 ·
Joint
· 2008-08-25 11:37
Äh, trumma kan vara ett trevligt inslag i många ramsor. Zelge utan trumma skulle kännas lite fel. Det värsta jag tyckte var nog annars att de körde en total ripoff på "Åh, vi är alltid för vårt lag, alltid två mot en, för evigt Djurgården, olé olé olé olé olé olé olá" och även "På Södermalm *på Södermalm*, kommer vårt lag *kommer vårt lag*, som spöar Djurgården och Gnaget varje dag *varje dag*, och fanan vår *och fanan vår*, är grön och vit *är grön och vit*, för ni ska passa er för vi är Hammarby...". Var många andra bajtade ramsor också, en del bra, en del mindre bra. Vissa ramsor kan man ju bara inte bajta... Typ som ovanstående.
Men annars. Trumma är fett många gånger. Men det kan jag lova att jag är ensam om att tycka här. =D
Helt otroligt vilka kverulanter det finns bland UNT kommentarena
#75 ·
Joint
· 2008-08-25 11:54
Angående Haris om ett förlängt kontrakt: "Det blir svårt, men man ska aldrig säga aldrig".
#76 ·
Tobbe
· 2008-08-25 12:16
Fantomas// Ang UNT-kommentarerna. Kärt barn har många namn. Olov Larsson, Benny Bredfot el dyl är ofta samma människa med alldeles för mycket tid över. Personen ifråga sitter förmodligen i detta nu och skummar igenom det här som vi skriver för att kunna "sätta dit oss" på UNT's kommentarutrymme.
Det är kul att det är så mycket uppmärksamhet kring Sirius på kommentarplats i nätblaskan, och de som kallar UNT för "Siriusnytt" och dylikt gör mest bort sig själva. Jag skulle önska att dessa kommentarer går helt obesvarade från Siriusfans. Så fort de får lite mothugg blir de bara mer benägna att skriva, eftersom de uppnått vad de var ute efter. Det bästa botemedlet är att ignorera. Då sänker vi oss inte heller till deras nivå.
#78 ·
John
· 2008-08-25 13:06
Håller helt med. Ge dem ingen uppmärksamhet, skriv över deras huvuden, svara inte på öppna frågor osv. Det finns gott om stollar med för mycket fritid därute.
All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet. Typ.
#80 ·
Markus
· 2008-08-25 15:59
I debatten om huruvida det skrivs för mycket eller för lite om Sirius respektive ESK så kan jag konstatera att UNT har 1306 prenumeranter i Enköping, vilket motsvarar 6 procent av befolkningen. Räckvidden är något större, 10,7 procent av Enköpingsborna läser UNT. Detta enligt dagspress.se
http://www.dagspress.se/tidningskarta_region.jsp?region=3
Utifrån detta kan man verkligen ställa sig frågan varför UNT skriver så mycket om ESK. Konstaterade för övrigt det i ett inlägg på UNT:s forum, men av oförklarliga skäl publicerades aldrig den texten. Så jag kände ett behov av att framhålla dessa enkla statistiska fakta i ett annat sammanhang, även om just denna tråd inte var den korrekta för det ändamålet.
Allt gott. Leve Sirius!
#81 ·
Joint
· 2008-08-25 21:13
UNT nekar massor av inlägg. I synnerhet om man råkar rätta något fel i deras artiklar. Löjligt, tycker jag...
Intressant sida du länkade Markus. Jag håller med dig.
#82 ·
fanzi
· 2008-08-26 22:52
Klen insats av västra tycker jag.. vart var konfettit osv ?? tycker att många sånger är lite trötta också.. Zelge hade mer fart!
Hade du klippt konfetti fanzi? Inte vad jag såg i alla fall. Sen upprepar jag det jag sagt tidigare. Gnäll mindre, gör mer själv.
#84 ·
Sakul
· 2008-08-27 14:25
Fanzi är säkert en av dom som skriver kommentarerna på UNT och kommer in här för att jävlas lite också... Det enda Zelge gjorde var ju att banka på sin trumma var 5:e minut och sjunga var 20:e. Förstår verkligen inte "hyllningarna". Förresten tycker jag att det är lite roligt att folk klappar mycket mindre på "hela Studan" än på andra ramsor.
#85 ·
Sutra
· 2008-08-27 16:31
"Välkommen Sutra
Det finns 491 nya inlägg sedan ditt senaste besök"
Bedrövligt. Bättring utlovas. Tre raka; känns fint. Ses mot klasslaget Qviding.
Blåsvart är på husorganets, Vi Tippas, "Heta Lista" denna vecka. Hoppas det är något bättre än att bli utsedd till "Årets Svensk"
Jag som trodde PRO tidningen var husorganet??!!
#88 ·
fanzi
· 2008-08-28 11:54
Förstå mig rätt nu Sakul o Bigbadda.. Jag klippte inte men ni skulle ju klippa.. hehe
Tycker också det är sorgligt att inte hela studan klappar med!! lika sorgligt som att andra sidan inte svarar på om dom är klara.. Pinsamt!!
nejdå jag är inte ufter att provocera.. bara efter att lysa igenom hur dålig support det faktiskt är ändå. Men det är väl omöjligt med en bra klack i uppsala??
fanzi: Men du provocerar ju. Är du Dynghåla-supporter eller? Vi vet nog själva hur pass bra eller dåliga vi är.
#90 ·
Joint
· 2008-08-28 12:04
Men det är väl omöjligt med en bra klack i uppsala??
Såvida 018-människorna fortsätter att ta tåget till hufvudstan för att se AIK/Bajen/DIF, ja. Den dagen då folket i stan kan sluta upp och visa lokalpatriotism, den dagen lovar jag dig att vi har en bra klack. Den dagen...
#91 ·
fanzi
· 2008-08-28 12:12
Bigbadda: förlåt om du blir provocerad. Kanske är det jobbigt med sanningen att klacken inte är så bra som man kanske tror? hehe.. jag är inte dynghåla-supporter.. jag är bara kritisk! :-)
Är man gubbe och har varit med från grunden från 20 pers till 200 så kanske man är jättenöjd med dagens klack men faktum är att den är gubbig trist och ja.. lite trista ramsor!
#92 ·
Golli
· 2008-08-28 12:54
Tror inte att du är blåsvart supporter.
Om du med bra klack menar snorvalpar i tonåren som skickar ut raketer på planen, vandaliserar och hotar spelare och ledare, ja då är vi en dålig klack.
Själv tror jag att både spelare och övrig publik uppskattar VSS och att vi har del i det ökade intresset för fotboll i stan.
Fast med nedanstående sång på repertoaren skulle vi bli ännu vassare...
Melodi: Oh Paokara ( http://www.youtube.com/watch?v=vqo_rqMc8NA )
Text:
Oooh, blå o svarta, evigt trogna, vårt Sirius.
Vi är Sirius och mot toppen ska vi gå.
För alltid bästa laget o de ska ingen ändra på.
#93 ·
Lars
· 2008-08-28 13:10
Vi vet att vi är uppskattade av spelarna samt av den övriga publiken, det tycker jag räcker för att vi ska vara en bra klack.
Om man tycker att våra ramsor är trista då undar jag vilken klack i sverige man jämför med.
#94 ·
Sakul
· 2008-08-28 13:38
Trista ramsor? Västra har dom bästa ramsorna. Alla andra lag bara kopierar varandras och byter ut några ord här och var.
Fast fanzi kanske menar att vi ska ha mer hatramsor och inte såna som har Rövarvisan som melodi...
Golli: Den skulle vara kul, men den är ju också kopierad. :) Men lägg in "IK" framför Sirius i andra raden och ta bort "o" i sista raden så passar den perfekt med melodin.
#96 ·
Joint
· 2008-08-28 16:29
Klart vi är uppskattade och bra, men vi kan bli bättre. På allt. Sen, Fanzi, är du på riktigt? Hjälp oss med utvecklingen istället för att bara tycka, tycka och tycka. Visst kan det vara bra med kommentarer, men lite konstruktivt tack... Och som sagt, vill du förändra och förbättra något, var delaktig själv.
På tal om Paokara-sången, så var det jag som skrev den och det för länge sen, finns det fortfarande intresse av den? Bigbaddas korrigering gör den bättre. Men den kanske börjar bli lite väl uttjatad på de svenska läktarna?
Slår ett slag för våran Fear of The Dark-vers:
"Blååå, Blåsvart olé olé
Blåsvart olé olé
IK Sirius...
Oooh, oooooo oooooo oooo
Blå..."
Kanske satsa på 2-3 nya sånger tills Dynghåla borta? Ett par sånghäften kanske?
#97 ·
fanzi
· 2008-08-28 19:58
Jodå.. jag gillar Sirius! alltså västra är ju inte dåliga men det jag menar var att söndagens insats var sådär och att ZELGE var bättre. Västra måste bli bättre!
Dina ramsor är bra Joint.. se till att köra dom nästa match då ?
BIGBADDA: nej jag menar inte hatramsor.. Möjligtvis nån till esk men annars ska det vara stötta Sirius och siriusramsor.. vi har inte så många ramsor och då kan vi koncentrera oss på det!!
SAKUL: Nej
Zelge var fan inte bättre. Trumma och bajtade ramsor gör inte en klack bättre.
#99 ·
Lars
· 2008-08-29 05:30
Zelge var verkligen inte bra i andra halvlek, man hörde knappt något alls av dem, det ända som var röststarkt då var domarjävel.
#100 ·
Golli
· 2008-08-29 08:16
Visst, Paokara-sången har vi försökt lansera länge nu. Håller med om att föreslagna förändringar är till det bättre.
Melodi: Oh Paokara ( http://www.youtube.com/watch?v=vqo_rqMc8NA )
Text:
Oooh, blå o svarta, evigt trogna, vårt Sirius.
Vi är IK Sirius och mot toppen ska vi gå.
För alltid bästa laget det ska ingen ändra på.
Apropå klack, Göteborgs-klacken gick visst hårt åt stackars Jeppe i gårdagens cupmöte. Västra har betydligt högre nivå.
Tydligen har Sirius-AFF visats på Suroyo TV (enl AFF forumet). Något som man kan komma åt?
#103 ·
fanzi
· 2008-08-29 18:42
Zelge har bättre potential.. Västra består av 50-100 personer HUR blir klacken större?? STORSTAD.. det borde finnas bra möjligheter!!
ifk glenn är totalt ointressant vi är ljusår ifrån deras storlek KOM IGEN VÄSTRASIDAN..
#104 ·
Sakul
· 2008-08-30 04:30
Men nu handlade ju inte diskussionen om klackarnas potential... Klacken blir större genom att det går bättre för laget, så enkelt är det. Sirius har ju fan varit nere och harvat i division 2 hur länge som helst. Du kan väl inte förvänta dig att man då ska ha en klack av Assyriskas storlek? Dom låg ju i Állsvenskan för ett par år sedan och har spelat i Superettan betydligt mer än Sirius. Jag anser fortfarande att Västra är bättre än Zelge, storlek och trummor är inte allt...
Sakul slog hammaren på spiken.
#106 ·
fanzi
· 2008-08-30 18:00
Jaja men frågan kvarstår.. varför det finns en sång som heter hoppsången men som ingen hoppar till??
Jaja men frågan kvarstår.. varför det finns en sång som heter hoppsången men som ingen hoppar till??
Fan sluta gnälla hela tiden eller sluta skriva.
#108 ·
Joint
· 2008-08-30 19:47
Tjatis har talat. Hur skulle någon kunna svara på frågan varför inte folk hoppar till en hejaramsa kallad "hoppsången"? Det är nog väldigt individuellt och sen så blir det nog ketchup-effekt av det hela, när några väl tar tag i hoppandet och sprider vidare sig det. Domino-effekt helt enkelt.
Tycker också att Sakul hade en bra åsikt. Dessutom så har ju Västra växt så det brakar och jag anser faktiskt att potentialen är ganska god i klacken, om än lite hög medelålder kanske. ;)
fanzi >> Hoppa på du. Ingen lär hålla fast dig.
Joint >> Värva fler i din egen ålder då.
#110 ·
Joint
· 2008-08-31 09:07
St. ShitSausage >> Lättare sagt än gjort.
Det är lättare sagt än gjort att värva folk till en klack. Vi är inte direkt ett politiskt parti. Fotboll handlar om att älska sitt lag, det kan man inte övertala folk till att göra, det är något som måste komma spontant.
Joint >> Ja, det är möjligt. Men klackens medelålder har nämnts mer än gång på forumet och om det nu upplevs som ett problem så lär det ju bara finnas två sätt att ändra på den saken.
A. Att värva fler yngre.
B. Att förmå de äldre att hoppa av.
Vad föredrar du?
Bigbadda >> Självklart. Ordet "värva" ska inte tolkas så bokstavligt. Vi lär ju inte hålla några torgmöten med megafon på Forumtorget i försök att aktivera den genomsnittlige Uppsalabon. Handlar snarare om att få försöka få sina fotbollsälskande polare som har ett litet Siriushjärta men inte går på så många matcher lite mer entusiastiska. Eller att få människor som ser nästan alla matcher från andra platser än klacken att känna sig välkomna att komma till oss om de så önskar.
#114 ·
Joint
· 2008-08-31 09:23
St Bajskorv, vad fan tror du?
#115 ·
Joint
· 2008-08-31 09:33
En hög medelålder drar ned klackens potential. Och det var just vad vi pratade om; potential. Men jag vill ju knappast att folk ska hoppa av bara för det… Tänkte mest på ordet ”potential”. Om 5-10 år: hur ser det ut på läktaren då? Står det äldre gardet kvar? Tveksamt. Hur är då återväxten? Tveksam. Så det där med medelåldern kopplade jag direkt med potentialen. Dessutom tror jag det är lättare att aktivera Anders, 18, studerande än Runar, 48, heltidsanställd, 3-barnsfarsa till en tifo-träff.
Och om du inte förstått vad jag föredrar ännu: alternativ A.
Joint >> Jag är helt övertygad om att du föredrar alternativ A. Vill mest belysa frågeställningen eftersom det "gnällts" en del om medelåldern och att för stor andel är över 30 etc. Det kan lätt tolkas som att det är för många "gubbar" i klacken. Flera av "gubbarna" har gjort mycket för Sirius, stått i klacken i tio år och är bland dem som skriker mest. Det finns inte för många "gamlingar" hos VS, det finns för få "ynglingar" och det är bra det uppmärksammas på rätt sätt.
Joint >> Tror vi kan lägga ner diskussionen nu. Vi har båda klargjort vad vi menar och vi tycker ju egentligen samma sak.
Just Assyriska hade iofs en jävla massa folk även när de låg i fyran. Sedan måste jag säga att det är en jävla massa snack om ålder här. Sedan när spelar det roll hur gamla folk är? Min erfarenhet är - inte bara från Västra, utan från andra typer av engagemangsbaserad verksamhet - att det faktiskt snarare är de yngre som försvinner och de äldre som kommer tillbaka. Sedan är det ju förvisso så att de äldre en gång har varit yngre som inte tröttnat...
Personligen tycker jag faktiskt att storleken på klacken är av mindre betydelse och att anledningen bakom att de som står där gör det är viktigare. Jag tycker det är skitkul att det här finns folk både i Joints ålder och i Farbrors. Personer vars engagemang för Sirius ingen kan tvivla på. 200 framgångssupportrar mer eller mindre är åtminstone för mig en ointressant fråga.
#119 ·
Joint
· 2008-08-31 09:57
Vi är överrens. Fanzi är väl den enda av annan åsikt....
Jag tänkte skriva mitt första inlägg här som nyregistrerad på forumet. Jag har följt debatten och tänkte komma med min åsikt. Det är väl sånt man gör på forum :).
Först ska jag säga att jag har börjat gå på Sirius i år och har efter ett antal hemmamatcher på den västra läktaren hittat in till er under tak. Så jag är en rätt så ny supporter förutom ett par besök på bandymatcherna när jag var 13-14 bast.
Nu är jag född 89 så jag är väl en av de efterfrågade "ynglingarna".
Det är mycket tjat från "fanzi" att klacken ska bli bättre och fler, och mer aktiva men det känns som han har missat grejen. Jag håller på Brynäs i hockey och varit på en del hemmamatcher i Gävle. Där är klacken under 20 i medelålder och fler än Västra sidan är. Men de saknar en sak, hängivenhet, många klackar över landet är någon slags wannabe firman boys där man skriker på domaren och är "coola" helt utan finess.
Därför är det befriande med en klack som Västra Sidan som är hängiven, sjunger matchen igenom fast vi är få, och verkligen ställer upp för laget i vått (ESK i cupen) och torrt. Jag tycker att Västra Sidan är ett underbart exempel på vad kärleken till ett fotbollslag handlar om. Och jag själv är glad över att jag efter ett evigt tittande på fotboll på TV, äntligen hittat en arena att gå till och ett lag i Sverige att hålla på.
Däremot skulle jag ju inte ha något emot att det var fullsatt på varje match och hela västra läktaren var full med sjungandes supportrar, men det finns ingen anledning att klaga på det engagemang som finns inom klacken.
Alla som kan hjälpa till med nåt inom klacken är ju välkomna. Och sen jag ställde mig med västra sidan så har jag känt mig mer än välkommen att sjunga med.
Om jag skrivit för mycket, för osammanhängande och upprepande så är det för att jag har feber, nu ska jag hålla käften.
Heja, heja och heja
Välkommen!
Välkommen! Du har valt en mycket värdig avatar. Hawkeye forever!
Apropå Assyriska. De har något som vi inte har, de har en supporterbas grundad på annat än bara ort eller tradition, nämligen etnicitet. Assyrier över hela världen har Assyriska som sitt landslag. Södertälje har en stor assyrisk befolkning och då blir klackstorleken därefter. Att vi inte kan matcha det vår andra säsong i Superettan är väl ganska självklart.
#123 ·
Foley
· 2008-08-31 22:27
Västra sidan är världens bästa klack, punkt!
Sen vill jag passa på att även hälsa fanzi välkommen, du verkar ny här på forumet. Det är kul med återväxt och som du själv säger så vore det kul om vi växte, även om det kanske inte är ett självändamål. Kul med nya ansikten!
#124 ·
fanzi
· 2008-09-01 13:30
Tack foley.. äntligen en som är välkomnande hehe tack. Målet måste vara att bli sveriges fjärde bästa klack.. Helt seriöst!!
joint medelåldern det säger ju allting i och för sig men jag har samma åsikt som er.. Mer yngre förmågor till klacken men bevara alla andra tillslut kan vi bli några hundra...!!
Byt ut namnet på HOPPSÅNGEN då om ni inte ska HOPPA..
#125 ·
Sutra
· 2008-09-02 20:41
Målet måste vara att bli sveriges fjärde bästa klack.. Helt seriöst!!
Målet måste ju vara att Sveriges bästa lag har en klack värdig det epitetet. Vilket Västra i sina bästa stunder naturligtvis är.
Fyra är för mig en märklig målsättning i det perspektivet.
Kanske baserat på att Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Men då bortser man ju från att Stockholm har tre stora lag. Jag skiter i att jämföra Västra med andra klackar. Jag tycker att den stora poängen, och faktiskt en stor anledning till att jag står i klacken, är att spelarna uppskattar oss och känner ett stöd.
Jag tycker att den stora poängen, och faktiskt en stor anledning till att jag står i klacken, är att spelarna uppskattar oss och känner ett stöd.
Bakåtsträvare där!
Hur kan man mäta att man e sveriges 4 bästa klack??
Ska man gå efter kvälls pressen som har bajen som 2 sen en vecka senare skämmer dom ut sig igen. Tycker västra är stor och bra trots tabelläget.
#129 ·
Sakul
· 2008-09-03 20:10
Sveriges fjärde bästa klack när man är i botten av Superettan? Det löjligaste jag någonsin hört. Det kanske är ett bra mål om Sirius blir det fjärde bästa laget i Sverige. Men nu är det väldigt långt där ifrån och frågan är om Sirius någonsin kommer att bli så bra. Fanzi, allt du har skrivit hittils på det här forumet är rena önsketänkandet. Skitsnack helt enkelt.
Men det är såklart tillåtet att ägna sig åt önsketänkande.
kniv-jonas: Man kanske kan mäta det med en enkät? SIFO-rundringning? Flygfoto över arenor när det spelas match? :)
#131 ·
Sakul
· 2008-09-04 04:59
Jo, men det är stor skilnad på att hoppas på det och att kräva det...
#132 ·
Tobbe
· 2008-09-04 12:04
Det som tyvärr är gemensamt för många yngre förmågor är att man kräver en färdig lösning innan man själv ställer sig med klacken/engagerar sig i supporterföreningen. Inget går av sig själv och det enda sättet man kan få VSS att växa eller bli "bättre" är att själv dra ett strå till stacken.
Jag tycker VSS är godkänt i antal, vi har de bästa ramsorna i Sverige och framförallt så är vi fan i mig roliga. Jag kan brista ut i garv 5-6 ggr på match även om vi torskar, tack vare dödgrävarhumorn som är så typisk för ett gäng med supportrar som inte alltid räknar med att vinna. Jag tycker VSS är helsköna och det känns fan som det är idel kamrater på vår läktare, även om jag inte ens kan namnet på hälften av er/oss. Och det är viktigare än att vi bränner av ett galet tifo varje match.
Håller med dej Tobbe. När jag först började stå med klacken och skriva på forumet så lärde jag mig forum-login först och sen tog det ett antal månader innan jag fick ett ansikte eller riktigt namn till det.
#134 ·
johann
· 2008-09-04 12:47
vackert och sant skrivet tobbe. nu är det slutgnällt tycker jag. ikväll tar vi häcken!
#135 ·
RRR
· 2008-09-04 12:49
Bra skrivet ordf!