Kosntigt att den gär tråden inte har skapats tidigare! Jag orkar inte skriva min laguppställning och sånt nu, kommer senare...
Väsby - Sirius
Kanske så här:
RR - Luggen, Gurra, Haris, Fernberg - Fredrik, Gallo - Petter, Ante, Mani - P
Fast jag vill nog ha med Sunshine också (om han kan spela). Inte helt lätt.
RR - Luggen, Gurra, Haris, Fernberg - Fredrik, Gallo - Petter, Ante, Mani - P
Fast jag vill nog ha med Sunshine också (om han kan spela). Inte helt lätt.
trupp osv uppe på officiella. lite kul att tänka på att det var brännan som hade koll på ante den där eftermiddagen på vilunda... http://www.siriusfotboll.se
Kul att Tengan är tillbaka i truppen. Men starta? Nja, jag vill nog ha Luggen som högerback. I framtiden vill jag ha en bättre vänsterback dock, tyckte att Fernis var sisådär där senast.
[center]RiRi
Luggen - Haris - Gurra - Fernis
Fredrik - Gallo
Sunshine - Ante - Mani
P[/center]
Bänk: Garre, Tengan, Elon, Antouman, Hochen.
[center]RiRi
Luggen - Haris - Gurra - Fernis
Fredrik - Gallo
Sunshine - Ante - Mani
P[/center]
Bänk: Garre, Tengan, Elon, Antouman, Hochen.
trupp osv uppe på officiella. lite kul att tänka på att det var brännan som hade koll på ante den där eftermiddagen på vilunda... http://www.siriusfotboll.se
Ja, minns särskilt hemmamatchen, vill minnas att Brännan började på bänken men att han bytes in för att ta hand om planens kung, dvs. Ante. Han sprang in och fällde honom fick gult kort, efter det så sågs Ante inte till, varken i den matchen eller i Väsby.
Jo, Brännan stoppade Ante på Studan, men satte vi inte Fredrik på Ante på Vilundavallen?
Riktigt taggad inför morgondagen nu!
Surfade in på Väsbys hemsida och det känns bra att de har koll på Sirius :)
"Framåt har laget AIK:aren Alexander Gerndt (6+2) och Johan Pettersson (6+0), vi bör komma ihåg att bägge endast spelat hälften av årets matcher då båda är nyförvärv under säsongen.
En annan målfarlig herre är också AIK:are från grunden, Daniel Hoch (5+2).
Icke att förglömma är förra Väsbyspelaren "Ante" Eriksson (1+4) som dock i vanlig ordning varit skadad i hälften av matcherna, spelade en halvlek senast och han med två assist innan han byttes ut, är oerhört viktig för Sirius anfallsspel.
"Ante" vill säkert inte missa mötet med sin gamla klubb, så han finns säkert på Sirius mittfält när Lars Olsson blåser igång matchen.
Om eventuella skador vet vi inget, två spelare, Mikael Nordh och Demba Traore är varningsavstängda."
Surfade in på Väsbys hemsida och det känns bra att de har koll på Sirius :)
"Framåt har laget AIK:aren Alexander Gerndt (6+2) och Johan Pettersson (6+0), vi bör komma ihåg att bägge endast spelat hälften av årets matcher då båda är nyförvärv under säsongen.
En annan målfarlig herre är också AIK:are från grunden, Daniel Hoch (5+2).
Icke att förglömma är förra Väsbyspelaren "Ante" Eriksson (1+4) som dock i vanlig ordning varit skadad i hälften av matcherna, spelade en halvlek senast och han med två assist innan han byttes ut, är oerhört viktig för Sirius anfallsspel.
"Ante" vill säkert inte missa mötet med sin gamla klubb, så han finns säkert på Sirius mittfält när Lars Olsson blåser igång matchen.
Om eventuella skador vet vi inget, två spelare, Mikael Nordh och Demba Traore är varningsavstängda."
Jo, Brännan stoppade Ante på Studan, men satte vi inte Fredrik på Ante på Vilundavallen?
äsch, jag smittades av roy-sjukan, sorry. brännan kom in i andra halvlek i båda matcherna. dock spelade han mer på vilunda än på studan.
[center]RR[/center]
[center]Tengan - Gurra - Haris - Luggen[/center]
[center]Gallo - Olsson[/center]
[center]St Cyr - Ante - Mani[/center]
[center]P[/center]
[center]Tengan - Gurra - Haris - Luggen[/center]
[center]Gallo - Olsson[/center]
[center]St Cyr - Ante - Mani[/center]
[center]P[/center]
Tja!
Sitter och laddar som bäst i Väsby!
Tog med en fin gammal sirius-kopp från 70-talet till lärarrummet och så bäddade jag in lärarportföljen med både mössa och halsduk i sirius-färger.
Känner mig ruskigt taggad inför ikväll.
Startelva?
RR
Gurra-Haris-Fernberg-Luggen
Olsson-St Cyr
Mani-Ante-Gallo
P
Hur det går?
Ingen aning, förutom att det ska mulna på ikväll...
Sitter och laddar som bäst i Väsby!
Tog med en fin gammal sirius-kopp från 70-talet till lärarrummet och så bäddade jag in lärarportföljen med både mössa och halsduk i sirius-färger.
Känner mig ruskigt taggad inför ikväll.
Startelva?
RR
Gurra-Haris-Fernberg-Luggen
Olsson-St Cyr
Mani-Ante-Gallo
P
Hur det går?
Ingen aning, förutom att det ska mulna på ikväll...
[center]RR
Tengan - Haris - Fernis - Luggen
Gallo - Sunshine
P - Ante - Mani
Hochen[/center]
Jag bara älskade Tengan i början av säsongen. Även om han kanske inte riktigt är 100% så borde han ju vara fit for fight om han är med i truppen. Hochen är Hochen. Alla har väl märkt vid det här laget att jag kräver att han ska få starta. Han måste starta. Visst, han har varit skadad, men det är samma sak som med Tengan. Är man med i truppen så är man fit for fight. Fernis var grym ett tag, framför allt som mittback. När han flyttades ut på kanten fortsatte han nästan lika bra, men nu tycker jag att han har svalnat rejält. Därför vill jag testa honom i mitten igen. Gurra vill jag också ha in i mitten igen, men idag vill jag hellre se Fernis, så han får faktiskt nöja sig med bänken. Tycker inte att han ska vara självskriven bara för att han är kapten. Han får lämna ifrån sig bindeln idag helt enkelt.
Tengan - Haris - Fernis - Luggen
Gallo - Sunshine
P - Ante - Mani
Hochen[/center]
Jag bara älskade Tengan i början av säsongen. Även om han kanske inte riktigt är 100% så borde han ju vara fit for fight om han är med i truppen. Hochen är Hochen. Alla har väl märkt vid det här laget att jag kräver att han ska få starta. Han måste starta. Visst, han har varit skadad, men det är samma sak som med Tengan. Är man med i truppen så är man fit for fight. Fernis var grym ett tag, framför allt som mittback. När han flyttades ut på kanten fortsatte han nästan lika bra, men nu tycker jag att han har svalnat rejält. Därför vill jag testa honom i mitten igen. Gurra vill jag också ha in i mitten igen, men idag vill jag hellre se Fernis, så han får faktiskt nöja sig med bänken. Tycker inte att han ska vara självskriven bara för att han är kapten. Han får lämna ifrån sig bindeln idag helt enkelt.
Hellre Fernberg än Gurra? Humor på hög nivå. Jag vill inte ha Fernberg i mitten för alla pengar i Dynghåla. Tengan - Haris - Gurra - Luggen funkar bra för mej. Att sen sätta ut vår bästa målskytt på kanten är helt meningslöst, plus att släppa in en halvt otränad istället. Hochen är antingen magnifik eller helt anonym. Precis som sades på tränarmötet så är han inte aktuell från start, däremot så är han perfekt som inhoppare med 30' kvar.
RR
Tengan - Haris - Gurra - Luggen
Gallo - Fredrik
Sunshine - Ante - Mani
P
RR
Tengan - Haris - Gurra - Luggen
Gallo - Fredrik
Sunshine - Ante - Mani
P
Allow me to disagree.
För det första så tror jag inte på resonemanget att om man är med i truppen är man fit att starta. Hochen är med i truppen för att han är Hochen och en spelare som kan ändra saker och ting på 20 minuter en bra dag. Han är en gjuten bänkspelare. Tengan är förmodligen med för att han kan hoppa in som ersättare på en av fyra platser, han är också det enda vettiga ytterbacksalternativet på bänken. Om en mittback går sönder kan både Luggen och Fernis gå in i mitten. Jag utgår från att Gurra spelar mittback. Hans svagare insatser på sistone tolkar jag helt och hållet som en positionsfråga. Han är inte självskriven bara för att han är kapten, han är självskriven för att han är vår kanske bästa försvarsspelare.
Jag tror att Joints elva ovan är väääldigt lik startelvan i kväll om inte sena tester på Ante säger annat.
För det första så tror jag inte på resonemanget att om man är med i truppen är man fit att starta. Hochen är med i truppen för att han är Hochen och en spelare som kan ändra saker och ting på 20 minuter en bra dag. Han är en gjuten bänkspelare. Tengan är förmodligen med för att han kan hoppa in som ersättare på en av fyra platser, han är också det enda vettiga ytterbacksalternativet på bänken. Om en mittback går sönder kan både Luggen och Fernis gå in i mitten. Jag utgår från att Gurra spelar mittback. Hans svagare insatser på sistone tolkar jag helt och hållet som en positionsfråga. Han är inte självskriven bara för att han är kapten, han är självskriven för att han är vår kanske bästa försvarsspelare.
Jag tror att Joints elva ovan är väääldigt lik startelvan i kväll om inte sena tester på Ante säger annat.
Gurra ska också kunna bli petad för dåliga insatser. Han är inte helig för att han han är vår "kanske bästa försvarsspelare." Och varför inte chansa på att Hochen blir magnifik, och inte anonym? Men eftersom Jocke och Brännan har sagt att han inte är aktuell för start så visst, då litar jag på dom. Upp med P som anfallare igen, Gallo på kanten och Fredrik bredvid Sunshine.
Jag vet vad tränarna har sagt och så, men jag kan också leka med tanken att starta med Hoch. Dock fullkomligt orealistist. Dessutom har han "tränat" taskigt på sistone p.g.a sin vadskada så idag blir det de sedvanliga 20 skulle jag tro, dock tycker jag alltid att Hochen förtjänar en rättvis chans d.v.s en halvtimme åtminstone.
Ånej, är det Lars Olsson som dömer igen....
Vadå nej? Han var bra nere i Landskrona. :)
Kan inte åka på matchen ikväll. Blä.
Kom igen nu blå-svart!
Härligt Ante!
Helvete, 1-1
Tjoohoo Hochen!
Hoch! Hoch! Hoch!
Hoppas det håller nu.......
Plos: Tre underbara och tokviktiga poäng.
Minoos: Satt hemma framför UNT som ett Fanz i stället för att dyrka Sirius i Väsby. Hoppas ni skrek sönder arenan när Hochen viftade in 2:an.
Minoos: Satt hemma framför UNT som ett Fanz i stället för att dyrka Sirius i Väsby. Hoppas ni skrek sönder arenan när Hochen viftade in 2:an.
Yes! ...och BP-Jönköping S 5-0;)
Fy satan vilka härliga poäng! Surt att inte få uppleva på plats dock. Publiksiffra under 500 pers i superettan borde fan vara direktdiskning på, men jag måste ju ändå säga att jag tycker att det är ganska trevligt att få spela mot Väsby på Vilundavallen!
Sweet!
Sweet!
Sedär, ni ska lyssna på mig. Hade Hochen fått starta hade han hunnit med fler mål. Eller så är det ni andra som har rätt. Han kanske inte hade gjort något alls om han hade fått starta istället för att hoppa in... Äh, huvudsaken är att han är kung.
Nu lär vi i alla fall inte åka direkt. Med tanke på att vi har båda lagen som nu ligger på kvalplats kvar så känns det ganska bra. Seger mot J-Södra så lär det vara lugnt.
Oerhört starkt....denna gigant HOCHEN, ett fotbollsgeni, magisk teknik, touch och placeringsförmåga. Han måste ju bara garva......ska bli kul och höra matchref från de som var där.
Matchen höll Hoch-tempo. Inte konstigt att han är bra då.
Riktigt uselt passnings spel och närkamperna vanns mycket sällan. Det vara bara Mani som sprang och resten gömde sig bakom en Väsby-spelare. Väldigt mycket slarv. Grymt sköna poäng dock.
Var det någon som hejade på Väsby där?
Riktigt uselt passnings spel och närkamperna vanns mycket sällan. Det vara bara Mani som sprang och resten gömde sig bakom en Väsby-spelare. Väldigt mycket slarv. Grymt sköna poäng dock.
Var det någon som hejade på Väsby där?
jodå, jag satt bredvid några väsbygubbar. den ena gick iofs med tio kvar.
så jädra skönt!
så jädra skönt!
- Jag gör ju mål så det är konstigt att jag inte spela mer, funderade matchhjälten Daniel Hoch efter att Sirius besegrat Väsby.
Usch de där var en enda lång plåga, nu vill jag faktiskt bara att säsongen ska ta slut så jag slipper se på skiten.
Tack RR för att du kom och frälste oss - utan dej hade sirius spelat i norrettan nästa år.
Tack RR för att du kom och frälste oss - utan dej hade sirius spelat i norrettan nästa år.
Jag säger då bara det: DANIEL HOCH!!! Fuckin' lovely!
Ska inte glömma RiRi, Mani och Haris var bäst i dagens mediokra match. Kalkon var FF = Fredrik + Fernis. Det är underligt hur Hochen kan komma in och lyfta dimensionen i spelet och få alla andra att springa åt honom. Men han var genialisk i sitt inhopp idag, helt klart. Ja, jag blev väl lite väl exalterad men man såg från första touchen att idag skulle Hochen frälsa oss!
"All you need is Hoch!" är självskriven.
För övrigt är det ett stort skämt att Vilundavallen är godkänd för Superettan, ett enda stort skämt som gör mig grymt förbannad men vad gör det en dag som denna!
Ska inte glömma RiRi, Mani och Haris var bäst i dagens mediokra match. Kalkon var FF = Fredrik + Fernis. Det är underligt hur Hochen kan komma in och lyfta dimensionen i spelet och få alla andra att springa åt honom. Men han var genialisk i sitt inhopp idag, helt klart. Ja, jag blev väl lite väl exalterad men man såg från första touchen att idag skulle Hochen frälsa oss!
"All you need is Hoch!" är självskriven.
För övrigt är det ett stort skämt att Vilundavallen är godkänd för Superettan, ett enda stort skämt som gör mig grymt förbannad men vad gör det en dag som denna!
Ja RR är frälsaren....verkar enl UNT-webben som det var kaos på hörnorna igen, som mot BP?
Sommarvärvningarna överlag måste få väldigt väldigt godkänt. Klarar vi oss kvar är det sommarvärvningarna som gjort det. Plus (jag är inte en vän av tränarkickningar) att man faktiskt gjorde något åt tränarfrågan i tid. Oavsett hur det går framöver kan man se en förändring efter att jocke och brännarn kom in i bilden.
Hoch e chef!
Dock får väl Demba anses som en flopp. Känns inte aktuellt med förlängning där. Däremot är RiRi och Haris underbara. Frågan är bara om vi har ekonomi att ha de en hel säsong. Jag håller tummarna.
Mutumbas överstegsfinter i VU var livsfarliga. Till viss del var det kaos på hörnorna men det var ett snäpp värre mot BP. Bägge lagen såg alltså trötta och ointresserade ut tills Hochen kom in, på något sätt lyfter han laget och tempot. Ja, jag kan förstå hans undran varför han inte får spela mer, men samtidigt borde han ha förståelse över sin fysiska status. Jag sprang nog lika mycket när Hochen gjorde mål som han gjorde under hela sitt inhopp, skämt åsido, mannen är kung med boll och det kommer man långt med på den här nivån.
Mutumbas överstegsfinter i VU var livsfarliga. Till viss del var det kaos på hörnorna men det var ett snäpp värre mot BP. Bägge lagen såg alltså trötta och ointresserade ut tills Hochen kom in, på något sätt lyfter han laget och tempot. Ja, jag kan förstå hans undran varför han inte får spela mer, men samtidigt borde han ha förståelse över sin fysiska status. Jag sprang nog lika mycket när Hochen gjorde mål som han gjorde under hela sitt inhopp, skämt åsido, mannen är kung med boll och det kommer man långt med på den här nivån.
Man vill ju helst inte se Fredrik och Fernberg stå och kortpassa på egen planhalva, men utan Fredrik hade vi torskat den här matchen. Den stora behållningen var Antes sista 30 minuter i första halvlek. Han var fullständigt magnifik, gör ett riktigt lyxigt mål och var tillbaka i gammalt härligt teflonslag. Att sedan Kiruna-Larsa inte blåser frippe och ger det orangea kortet när Ante mejas ner i kontring i slutet av första är skandal. Mani gör en bra insats och Richard räddar oss kvar i matchen i andra halvlek. Den jag är mest besviken på i blå-svart är P idag. Han tar alibilöpningar och skapar zip zero nada på egen hand idag. okej, en nickskarv och assist till Hochens balja, men det är inte godkänt idag tyvärr. Tänk om man hade haft en Torstensson i laget, solklart bäst på planen.
Men, viktigast av allt. Tre pinnar och och sex poäng + fem mål ner till strecket. Vinst mot J-Södra och det är stenklart. Till och med vid torsk alla fyra tror jag på minst 50 % chans till nytt kontrakt. Underbar dag i deprimerande bygd.
Men, viktigast av allt. Tre pinnar och och sex poäng + fem mål ner till strecket. Vinst mot J-Södra och det är stenklart. Till och med vid torsk alla fyra tror jag på minst 50 % chans till nytt kontrakt. Underbar dag i deprimerande bygd.
Jag håller med vad gäller P. Han kan inte ha rört bollen mycket idag heller, kändes som en yr höna på topp.
Tack Hochen! Det målet värmde ända in i själen. Liksom RRs räddningar kort därefter.
Hoppas ingen missade vilka som var dagens matchvärd. Blomsterpinglan på Centralvägen. Klass!
Missa inte heller legendaren Roy och hans något utomjordsliga matchreferat på VU:s hemsida.
Missa inte heller legendaren Roy och hans något utomjordsliga matchreferat på VU:s hemsida.
[i]Jag sprang nog lika mycket när Hochen gjorde mål som han gjorde under hela sitt inhopp, skämt åsido, mannen är kung med boll och det kommer man långt med på den här nivån.[/i]
Ha ha ha....ja va fan när han kommer in händer det saker, även om han springer endast fem meter av inhoppet. RR, Haris, Ante o Hochen....all you need!!!!
Ha ha ha....ja va fan när han kommer in händer det saker, även om han springer endast fem meter av inhoppet. RR, Haris, Ante o Hochen....all you need!!!!
Där har vi grunden vi ska bygga vidare på till nästa säsong. Alla de fyra har ju kontrakt (lån i RR's fall) som går ut efter säsongen och då gäller det snabbt att förhandla.
RR trivs bra, får en bra lön av ÖSK just nu och har kvalitéer för att vara en Allsvensk-målis. Krävs en heltidslön för att få tjing på honom.
Haris trivs också bra och någonting säger mig att han får rätt bra betalt av Sirius. Till nästa säsong så finns det dock kanske alternativ utomlands som lockar? Men han är nog villig för en fortsättning, men jag tror nog att Haris vill kunna försörja sig på fotbollen och ja - så bra är han.
Ante kanske drog ner sitt attraktionsvärde i år tackvare att han varit så pass skadebenägen av sig, i år igen. Dock så känns det som att någon Allsvensk klubb plockar honom nu, och det vore ju fan!
Hochen trivs nog bra på denna nivån. Men vill ha mer speltid. Skön profil och en skön målskytt i sann siriusmentalitet som vi måste behålla och motivera.
För övrigt vill jag nog inkludera Gallo i den här listan, Nyg. ;)
Sen så är ju Gurra och Mani viktiga också med sina siriushjärtan. Men sen så kan man ju faktiskt städa lite truppen också. Eller nått.
Jag älskar Hochen!
Vilken profil!
Även kul att Västra höll igång bra i dag!
Jag säger som Mattson till UNT: "- När Daniel Hoch kommer i det där läget så är det bara för övriga att blunda och gå tillbaka för att göra avspark"
Vilken profil!
Även kul att Västra höll igång bra i dag!
Jag säger som Mattson till UNT: "- När Daniel Hoch kommer i det där läget så är det bara för övriga att blunda och gå tillbaka för att göra avspark"
Yay, presskonferens på SF. http://www.svenskafans.com/fantv/clip.asp?id=6726
"Allt om Superettan" lade ut en felaktig lista över Superettans fem bästa målvakter. Som jag ser det så är RiRi stenklar på Top5. Eller?
Det är bara positivt om andra inte värderar RR lika högt som vi gör.
"Det är klart han är aktuell för start" säger Jocke om Hochen på presskonferensen. Hur ska han ha det?
Eskorterade min väsbyit till guddotter hem till hennes föräldrar efter matchen. De hade tydligen hört Sirius-ramsorna från sin balkong. Ända bort i norra Väsby!
Nån som tappade en Siriusmössa igår i Väsby? Den är upphittad och kan återfås nästa hemmamatch.
Även en Siriushalsduk tappades och kan återfås. :)
Joint skrev...
Där har vi grunden vi ska bygga vidare på till nästa säsong. Alla de fyra har ju kontrakt (lån i RR's fall) som går ut efter säsongen och då gäller det snabbt att förhandla.
RR trivs bra, får en bra lön av ÖSK just nu och har kvalitéer för att vara en Allsvensk-målis. Krävs en heltidslön för att få tjing på honom.
Haris trivs också bra och någonting säger mig att han får rätt bra betalt av Sirius. Till nästa säsong så finns det dock kanske alternativ utomlands som lockar? Men han är nog villig för en fortsättning, men jag tror nog att Haris vill kunna försörja sig på fotbollen och ja - så bra är han.
Ante kanske drog ner sitt attraktionsvärde i år tackvare att han varit så pass skadebenägen av sig, i år igen. Dock så känns det som att någon Allsvensk klubb plockar honom nu, och det vore ju fan!
Hochen trivs nog bra på denna nivån. Men vill ha mer speltid. Skön profil och en skön målskytt i sann siriusmentalitet som vi måste behålla och motivera.
Sen så är ju Gurra och Mani viktiga också med sina siriushjärtan. Men sen så kan man ju faktiskt städa lite truppen också. Eller nått.
[/quote1222888033]
Haris håller klar allsvensk klass, har inte sett en sådan vinnarskalle någonsin tror jag. Tänk om man kunde knyta till sig honom och RR.
Håller med dig om allt, förutom Gallo då, han har gjort sitt ;-)
Fan vilken jävla skön seger....
[/quote1222888033]
Haris håller klar allsvensk klass, har inte sett en sådan vinnarskalle någonsin tror jag. Tänk om man kunde knyta till sig honom och RR.
Håller med dig om allt, förutom Gallo då, han har gjort sitt ;-)
Fan vilken jävla skön seger....
Även en Siriushalsduk tappades och kan återfås. :)
ahh perfekt, glömde att skriva de igår men jag glömde faktiskt min på bussen så det känns skönt att den är i trygga händer.
Lite om det där med Richard, Ante, Hochen och Haris och stommen inför nästa säsong.
Vad jag framför allt saknar i årets trupp är 5-6 spelare som är i princip givna i startelvan på sina positioner och som har en hög och jämn lägstanivå och som, kanske framför allt, gör vad de ska hela tiden. Av de fyra som nämnts ovan tycker jag faktisk bara Richard kvalificerar. Richard är inte världens bästa målvakt, men han gör i stort sett aldrig några misstag och därmed är han grunden till ett stabilt försvarsspel. Richard kommer högst på min lista av nyförvärv.
Ante har en spetskompetens som är helt outstanding i Superettan - och egentligen allsvenskan också. Han är helt otrolig på att täcka boll och vända upp med fart. Samtliga spelare bara studsar bort från en närkamp med Ante. Men han gör väldigt lite poäng med tanke på det. Han har inget vidare skott, är ingen kanon i straffområdet och är faktiskt till och med en rätt dålig passningsspelare. Dessutom spelar han faktiskt sällan mer än 15 matcher per säsong. Matchen mot Väsby var också, om jag minns rätt första gången på väldigt länge som Ante faktiskt vann en match med Sirius. Men vist, självklart vill jag behålla Ante, men jag ser hon om inte som en stomspelare. Det finns alternativ på positionen att få tag på. Alternativ som gör betydligt fler poäng.
Hochen skulle spela, om inte i de tre stora ligorna, så åtminstone i en hyfsat profilerad klubb i Europa om inte om varit. Han hade kunnat tjäna en kvarts miljon med artistskatt i månaden i Danmark om han bara hade lagt i en liten växel. Det var inte incitament nog. AIK, en klubb som han vad jag förstår har hjärtat i, kunde inte få honom att träna för att utvecklas. Det kan inte vi heller. Vi får 20 minuter per match och en jävla massa poäng på den tiden och det kan jag definitivt stå ut med, men han är inte en stomme i laget och kommer aldrig att bli det. Påven är katolik och Hochen är Hochen.
Haris har gett oss två numerära övertag och han ger oss värdefull tid genom att vara smart och låta tiden gå i en massa lägen. Han gormar och skriker. Men allvarligt talat, mer än det, vad har han presterat spelmässigt som gör honom till en bättre mittback än exempelvis sådana som typ Erik Skördåker i J-Södra, Jon Stockhaus i Qviding eller Robin Cederberg i Mjällby - för att nämna några hyfsat stabila vettiga men oglamorösa mittbackar i serien? Jag gillar att Haris har fört in en smartness i laget, men jag tycker inte att han levererar. Ta exempelvis Väsbys 1-1 mål senast, defensiva fasta, passningsspelet och hans positionsspel. Jag är inte direkt dödsimpad och jag skulle faktiskt betydligt hellre ha en sådan som Hjalmar som erbjuder 98 % korrekta rensningar under en säsong, men inte så mycket annat. Och den typen av mittbackar finns på marknaden för en betydligt billigare penning.
Till nästa år drömmer jag om att få spelare som Richard, Clage och Tighe till truppen och gärna ett par stabila 28-åringar med ca 100 S1-matcher under kavajen tillsammans med ett gäng lovande 19-20-åringar med grym karaktär.
Viktigaste spelaren vi har just nu?
Pierre Gallo
Vad jag framför allt saknar i årets trupp är 5-6 spelare som är i princip givna i startelvan på sina positioner och som har en hög och jämn lägstanivå och som, kanske framför allt, gör vad de ska hela tiden. Av de fyra som nämnts ovan tycker jag faktisk bara Richard kvalificerar. Richard är inte världens bästa målvakt, men han gör i stort sett aldrig några misstag och därmed är han grunden till ett stabilt försvarsspel. Richard kommer högst på min lista av nyförvärv.
Ante har en spetskompetens som är helt outstanding i Superettan - och egentligen allsvenskan också. Han är helt otrolig på att täcka boll och vända upp med fart. Samtliga spelare bara studsar bort från en närkamp med Ante. Men han gör väldigt lite poäng med tanke på det. Han har inget vidare skott, är ingen kanon i straffområdet och är faktiskt till och med en rätt dålig passningsspelare. Dessutom spelar han faktiskt sällan mer än 15 matcher per säsong. Matchen mot Väsby var också, om jag minns rätt första gången på väldigt länge som Ante faktiskt vann en match med Sirius. Men vist, självklart vill jag behålla Ante, men jag ser hon om inte som en stomspelare. Det finns alternativ på positionen att få tag på. Alternativ som gör betydligt fler poäng.
Hochen skulle spela, om inte i de tre stora ligorna, så åtminstone i en hyfsat profilerad klubb i Europa om inte om varit. Han hade kunnat tjäna en kvarts miljon med artistskatt i månaden i Danmark om han bara hade lagt i en liten växel. Det var inte incitament nog. AIK, en klubb som han vad jag förstår har hjärtat i, kunde inte få honom att träna för att utvecklas. Det kan inte vi heller. Vi får 20 minuter per match och en jävla massa poäng på den tiden och det kan jag definitivt stå ut med, men han är inte en stomme i laget och kommer aldrig att bli det. Påven är katolik och Hochen är Hochen.
Haris har gett oss två numerära övertag och han ger oss värdefull tid genom att vara smart och låta tiden gå i en massa lägen. Han gormar och skriker. Men allvarligt talat, mer än det, vad har han presterat spelmässigt som gör honom till en bättre mittback än exempelvis sådana som typ Erik Skördåker i J-Södra, Jon Stockhaus i Qviding eller Robin Cederberg i Mjällby - för att nämna några hyfsat stabila vettiga men oglamorösa mittbackar i serien? Jag gillar att Haris har fört in en smartness i laget, men jag tycker inte att han levererar. Ta exempelvis Väsbys 1-1 mål senast, defensiva fasta, passningsspelet och hans positionsspel. Jag är inte direkt dödsimpad och jag skulle faktiskt betydligt hellre ha en sådan som Hjalmar som erbjuder 98 % korrekta rensningar under en säsong, men inte så mycket annat. Och den typen av mittbackar finns på marknaden för en betydligt billigare penning.
Till nästa år drömmer jag om att få spelare som Richard, Clage och Tighe till truppen och gärna ett par stabila 28-åringar med ca 100 S1-matcher under kavajen tillsammans med ett gäng lovande 19-20-åringar med grym karaktär.
Viktigaste spelaren vi har just nu?
Pierre Gallo
Viktigaste spelaren just nu Pierre Gallo? Utan att nedvärdera den gode Gallo skulle jag hellre avstå honom resten av säsongen än RR. Richard är den i särklass viktigaste spelaren vi har just nu. Om det nu spelar någon större roll.
Gallo är bra, ingen tvekan om det, men han behöver skärpa till passningsspelet och bollhållandet som har varit under all kritik ett tag nu. Mot Väsby var det ett flertal gånger som han antingen tappade boll eller slog bort den. Det var han inte ensam om att göra, men med hans rutin ska han inte gör så många misstag. Men jag håller med om att en Gallo som är så bra som han kan vara är en av Sirius bästa spelare. När det gäller Haris tror jag att haussen av honom i Västra beror på att han kom in och tillförde en stabilitet som verkligen saknades innan, med vissa undantag. Han är en spelartyp som behövs, men jag kan nog hålla med om att det finns spelare i Superettan som är ungefär lika bra. Med det sagt så är även sådana spelare guld i Sirius med det försvarsspel vi hade förra hösten och den här våren.
För att Ante ska bli en stomspelare behöver han vara skadefri om inte en hel säsong så åtminstone stora delar av en. Hans insats blir väldigt lösryckt och inkonsekvent om han bara spelar strömatcher. Men jag skulle inte tacka nej till RR - Haris - Gallo - Ante - Hoch som centrallinje om alla vore i form. Tyvärr är det ju inte så, framför allt inte när det gäller Hoch.
Sedan tycker jag att den absolut viktigaste spelaren vi har nu, alla kategorier, är Richard.
För att Ante ska bli en stomspelare behöver han vara skadefri om inte en hel säsong så åtminstone stora delar av en. Hans insats blir väldigt lösryckt och inkonsekvent om han bara spelar strömatcher. Men jag skulle inte tacka nej till RR - Haris - Gallo - Ante - Hoch som centrallinje om alla vore i form. Tyvärr är det ju inte så, framför allt inte när det gäller Hoch.
Sedan tycker jag att den absolut viktigaste spelaren vi har nu, alla kategorier, är Richard.
Åh, nu blev jag riktigt frustrerad här. Jag förstår inte hur man kan vara missnöjd med Haris. Däremot så kan jag ha förståelse för att det finns spelare i samma position som vi kan ha för en billigare penning. Men nu så vet jag ju dock inget om Haris lön. Jag tror att han tjänar över 15 000:- / månad men det är ju bara en vild gissning, herr infoansvarig svarade ju att "Demba och Haris är 'heltidsproffs' i den bemärkelsen att de inte har något jobb vid sidan av". Av det att tyda kan det ju iofs inte vara så stora pengar det rör sig om. Jag är helnöjd med Haris och skulle inte byta ut honom mot Hjalle en enda dag i veckan. Självklart är Richard grym.
Gallo är viktig, men inte viktigast. Däremot på "topp5" av viktiga spelare till nästa års stomme.
Haris har unika egenskaper i årets upplaga i och med att han kan elda på laget med sitt jävlaranama. Han är den som skriker, ber spelare att visa hjärta och är den som styr och ställer på planen. Han behövs. Den enda som kan likna den mentaliteten är Daouda, men han är ju i Sandviken nu. Gurra må vara en bra lagkapten, men han är ingen som "puschar" på laget precis.
Gallo är viktig, men inte viktigast. Däremot på "topp5" av viktiga spelare till nästa års stomme.
Haris har unika egenskaper i årets upplaga i och med att han kan elda på laget med sitt jävlaranama. Han är den som skriker, ber spelare att visa hjärta och är den som styr och ställer på planen. Han behövs. Den enda som kan likna den mentaliteten är Daouda, men han är ju i Sandviken nu. Gurra må vara en bra lagkapten, men han är ingen som "puschar" på laget precis.
Jo, men det är ju alltså exakt det jag menar. De spelare som kom in i somras var oerhört behövda. Men just det faktum att de behövdes i lagbygget gör dem ju inte automatiskt till de bästa alternativen på just den positionen inför nästa säsong. Och precis som du säger Bigbadda, "om alla vore i form"... Jag tror att det kanske är dags att börja fundera över vad vissa spelare faktiskt presterar i verkligheten snarare än vad de potentiellt sett skulle prestera om de vore i form.
Varför jag skrev att Gallo är viktigast?
Lite för att reta förstås, eftersom de finns så många "gallohatare" här ;). Men framför allt på grund av att det finns vettiga alternativ till Gallo att få tag på.
Jag håller med om att Richards betydelse i dagens siriustrupp inte går att överskatta, men det beror framför allt på alternativen i truppen. Rankingen över seriens fem bästa målisar kan jag knappast tycka är helt galen. Richard är inte en outstanding S1-målis, men han är en väldigt bra och stabil sådan. Vi jämför honom hela tiden med Garcia och Milan och i viss mån Jon, inte med Pär Hansson, Christoffer Källqvist och Stojan Lucic.
Jag ser som sagt var hemskt gärna Richard i Sirius nästa år, för jag tycker att han håller hög S1-nivå, men vad jag menar är att om han inte vill så är det lättare att få tag på en god ersättare än för Gallo.
Om nån känner för det så skulle man alldeles säkert kunna göra en rundringning till samtliga superettalag och fråga om de var intresserade av att ha Gallo i truppen. Alla skulle förmodligen svara ja. När de har genomgångar inför matcherna mot Sirius så pratar de framför allt om en sak; Hur ska vi kunna skärma av Gallo? Huvudtaktiken mot Sirius är typ i alla matcher jag sett i år att skära av Gallo och tvinga ner honom så långt ner i banan som möjligt och göra honom frustrerad. Lyckas de så är halva matchen vunnen. Gallo är inte bara den enda spelfördelaren av bra superettaklass som vi har i truppen, han är en av seriens absolut bästa på en position som kanske är den svåraste positionen att ersätta i ett lag.
Och nej, jag är inte en okritisk Gallo-fan. Jag irriterar mig otroligt på vad jag ibland uppfattar som bristande fokusering, idiotvarningar, fasta situationer som fastnar på första gubbe och slarvigt passningsspel. Men jag vill inte för mitt liv att Sirius ska vara utan den positiva delen med avgörande passningar, målchanser på fasta, tempokontroll och *trumvirvel* spelintelligens.
Varför jag skrev att Gallo är viktigast?
Lite för att reta förstås, eftersom de finns så många "gallohatare" här ;). Men framför allt på grund av att det finns vettiga alternativ till Gallo att få tag på.
Jag håller med om att Richards betydelse i dagens siriustrupp inte går att överskatta, men det beror framför allt på alternativen i truppen. Rankingen över seriens fem bästa målisar kan jag knappast tycka är helt galen. Richard är inte en outstanding S1-målis, men han är en väldigt bra och stabil sådan. Vi jämför honom hela tiden med Garcia och Milan och i viss mån Jon, inte med Pär Hansson, Christoffer Källqvist och Stojan Lucic.
Jag ser som sagt var hemskt gärna Richard i Sirius nästa år, för jag tycker att han håller hög S1-nivå, men vad jag menar är att om han inte vill så är det lättare att få tag på en god ersättare än för Gallo.
Om nån känner för det så skulle man alldeles säkert kunna göra en rundringning till samtliga superettalag och fråga om de var intresserade av att ha Gallo i truppen. Alla skulle förmodligen svara ja. När de har genomgångar inför matcherna mot Sirius så pratar de framför allt om en sak; Hur ska vi kunna skärma av Gallo? Huvudtaktiken mot Sirius är typ i alla matcher jag sett i år att skära av Gallo och tvinga ner honom så långt ner i banan som möjligt och göra honom frustrerad. Lyckas de så är halva matchen vunnen. Gallo är inte bara den enda spelfördelaren av bra superettaklass som vi har i truppen, han är en av seriens absolut bästa på en position som kanske är den svåraste positionen att ersätta i ett lag.
Och nej, jag är inte en okritisk Gallo-fan. Jag irriterar mig otroligt på vad jag ibland uppfattar som bristande fokusering, idiotvarningar, fasta situationer som fastnar på första gubbe och slarvigt passningsspel. Men jag vill inte för mitt liv att Sirius ska vara utan den positiva delen med avgörande passningar, målchanser på fasta, tempokontroll och *trumvirvel* spelintelligens.
Vad menar vi med form? Snacka vi fysisk forum eller psykisk? En sådan som Ekan har det nog jävligt jobbigt rent psykiskt just nu... Vad gäller Hochen känns det som att han har samma fysiska form som under fjolåret. Varken sämre eller bättre.
Lika väl som det finns många "gallohatare" här så finns det "ekanhatare" här. ;)
Sen vågar jag tro på Erlingsmark resonemang att vi kan hitta en superbra S1-målvakt enklare än en Gallo-kopia, eller en playmaker i mitten. Klubben var otroligt inkompetenta på målvaktsscoutningen och hade fleeeeeeeera månader på sig att hitta en ersättare till Jon, men där misslyckades man brutalt, i kombination med att Milan kanske inte var så bra som man hoppades på (?) och det finns risk för det blir så även nästa säsong om man tänker att det är lugnt. Till nästa säsong kanske vi varken har Richard, Milan eller García. Så, jag vägrar tro att klubben enklare kan få tag på en målvakt i Richards klass än en mittfältare i Gallos dito.
Lika väl som det finns många "gallohatare" här så finns det "ekanhatare" här. ;)
Sen vågar jag tro på Erlingsmark resonemang att vi kan hitta en superbra S1-målvakt enklare än en Gallo-kopia, eller en playmaker i mitten. Klubben var otroligt inkompetenta på målvaktsscoutningen och hade fleeeeeeeera månader på sig att hitta en ersättare till Jon, men där misslyckades man brutalt, i kombination med att Milan kanske inte var så bra som man hoppades på (?) och det finns risk för det blir så även nästa säsong om man tänker att det är lugnt. Till nästa säsong kanske vi varken har Richard, Milan eller García. Så, jag vägrar tro att klubben enklare kan få tag på en målvakt i Richards klass än en mittfältare i Gallos dito.
ahh perfekt, glömde att skriva de igår men jag glömde faktiskt min på bussen så det känns skönt att den är i trygga händer
Jaha okej, du får din halsduk på nästa hemmamatch. :)
Kanske säkrast att fixa kontraktet först! Gör vi inte det så kan vi definitivt glömma RR, Haris, Ante och ett flertal andra namn.
Jag tror också att Ekan har det jobbigt mentalt, men det är ju inte en anledning till att ha med honom i truppen om man säger så.
När det gäller scouting så kommer vi inte att hitta en bra någonting alls om inte klubben har en seriös sportchef och scoutingverksamhet. Att vi inte hittade en ersättare till Jon i god tid beror på att inget av det fanns och det är inget annat än skandal. Jag har aldrig sagt att jag tycker att Richard är dålig, tvärtom. Han vore ett utmärkt alternativ, gärna tillsammans med Bylle. Då skulle vi ha två jämna högkvalitativa målvakter. Det var inte igår.
En likvärdig ersättare för Gallo hittar vi helt enkelt inte med den budget vi har.
Jag tycker inte Haris är dålig. Han skulle förmodligen få plats på min top-25 lista över superettamittbackar. Men jag hade högre förhoppningar på hans kvalitéer och de senaste matcherna har han inte åstadkommit särskilt mycket annat än just att skrika och gorma. Mot Väsby var han den stora säkerhetsrisken bakåt tillsammans med Fernberg, men Fernberg har jag helt andra krav och förväntningar på. Fick jag välja mellan Hjalmar i fjolårsform och Haris skulle jag alla gånger välja Hjalmar.
En likvärdig ersättare för Gallo hittar vi helt enkelt inte med den budget vi har.
Jag tycker inte Haris är dålig. Han skulle förmodligen få plats på min top-25 lista över superettamittbackar. Men jag hade högre förhoppningar på hans kvalitéer och de senaste matcherna har han inte åstadkommit särskilt mycket annat än just att skrika och gorma. Mot Väsby var han den stora säkerhetsrisken bakåt tillsammans med Fernberg, men Fernberg har jag helt andra krav och förväntningar på. Fick jag välja mellan Hjalmar i fjolårsform och Haris skulle jag alla gånger välja Hjalmar.
Lars: Mössan är min! Trodde den var förlorad för Vilundavallen för gott.
[quote1222942626=CarlApan]ahh perfekt, glömde att skriva de igår men jag glömde faktiskt min på bussen så det känns skönt att den är i trygga händer
Jaha okej, du får din halsduk på nästa hemmamatch. :)
[/quote1222964111]
Är tyvärr i jönköping (av alla ställen) när jönköpingsmatchen spelas, men jag ska be nån polare plocka upp den då istället så det löser sig. Tack så mkt för att den kom till rätta.
Är tyvärr i jönköping (av alla ställen) när jönköpingsmatchen spelas, men jag ska be nån polare plocka upp den då istället så det löser sig. Tack så mkt för att den kom till rätta
Haha, okej. Den finns i flaggförrådet om inte annat.
Lite orättvist tycker jag det är att säga att Ante har en dålig poängutdelning, för på slutet är det faktiskt ganska många han har levererat. Två finfina assist mot Qviding, en straff grejad mot BP och ett mål mot Väsby. Det är inte illa med tanke på vilken sönderryckt säsong han har haft. Skadebenägenheten är ett minus, såklart, men också säkert anledningen till att han spelar i Sirius och inte i allsvenskan.
Om man ska gå efter det här med poängutdelning borde ju Hochen toppa den ligan.
Att vi inte tagit så många pinnar beror ju inte på att Ante varit på banan. Ante har varit klockren de senaste matcherna, den tiden han kunnat spela.
Att vi inte tagit så många pinnar beror ju inte på att Ante varit på banan. Ante har varit klockren de senaste matcherna, den tiden han kunnat spela.
Det finns ju folk som går på matcherna enbart för att se Ante in action. Jag hoppas verkligen vi kan behålla honom, och Hochen.
Ante är min husgud och jag skulle gråta blod om vi förlorade honom.
Jag tycker inte Haris är dålig. Han skulle förmodligen få plats på min top-25 lista över superettamittbackar.
Hmm, en lönnfet luftsparkare med andra ord.
Nejnej, lönnfet är han verkligen inte. Det finns inte så många lönnfeta superettaspelare.
Det var en omskrivning för "ganska sunkig spelare".
Jag förstår inte. Haris har gjort typ ett stort misstag och Hjalle gjorde väl typ fem stora misstag per match under vårsäsongen. Fan, alla gånger att Haris är bättre.
Hjalle hade en sån fin klumpfot när han skulle göra uppspel men huvet var han grym på, dessutom hade han en gulligare dialekt
Jag förstår inte alls detta gnäll på Haris. Jag tycker han verkar ha ett riktigt krigarhjärta och det är exakt vad vi skulle behövt fler av denna säsong.
Hjalle hade en sån fin klumpfot när han skulle göra uppspel men huvet var han grym på, dessutom hade han en gulligare dialekt
Förklara för mig hur många nickdueller som Haris har förlorat... ;) Men jag håller med, Hjalle var också bra med huvudet men det fanns mycket att önska i övrigt. Dock höjde han sig enormt under hösten.
Haris är helt OK
Alla blåsvarta är bäst!
Alla blåsvarta är bäst!
Jag skrev om Haris:
"Haris har gett oss två numerära övertag och han ger oss värdefull tid genom att vara smart och låta tiden gå i en massa lägen. Han gormar och skriker. Men allvarligt talat, mer än det, vad har han presterat spelmässigt som gör honom till en bättre mittback än exempelvis sådana som typ Erik Skördåker i J-Södra, Jon Stockhaus i Qviding eller Robin Cederberg i Mjällby - för att nämna några hyfsat stabila vettiga men oglamorösa mittbackar i serien? Jag gillar att Haris har fört in en smartness i laget, men jag tycker inte att han levererar. Ta exempelvis Väsbys 1-1 mål senast, defensiva fasta, passningsspelet och hans positionsspel. Jag är inte direkt dödsimpad och jag skulle faktiskt betydligt hellre ha en sådan som Hjalmar som erbjuder 98 % korrekta rensningar under en säsong, men inte så mycket annat. Och den typen av mittbackar finns på marknaden för en betydligt billigare penning."
Jag vet inte om jag tycker att det är så mycket gnäll. Som jag skrev senare tycker jag Haris är en okej mittback som bör rankas någonstans mellan 20-30 i Superettan. Då är man inte så pjåkig. Det jag försöker göra är att föra en sansad diskussion om hans kvaliteter. Han kom in i somras och var oerhört viktig. Han har tillfört det som många har skrivit om (och som jag också skrev i det jag citerade ovan); smartness och vinnarskalle. Spelmässigt som mittback jämför vi honom med Nordh, Fernberg, Gurra och Luggen. Det jag försöker säga är att det är en ganska gynnsam konkurrens att bli jämförd i. Jag tycker att Haris var helt rätt man på rätt plats i somras. Nästa år hoppas jag vi kan hitta en bättre mittback samt att vi får behålla Gurra.
Jag ska försöka underbygga mitt resonemang om varför jag skulle föredra en sådan spelare som exempelvis Erik Skördåker (för att nämna en superettaback med utgående kontrakt) framför Haris.
Det viktigaste som saknats i Sirius försvarsspel i år tycker jag är stabilitet och kontinuitet. Vi behöver spelare som gör vad de ska och som har en väldigt hög lägsta nivå snarare än en öjämn, men hög högstanivå.
Erik Skördåker har spelat nästan 80 matcher i superettan de senaste tre säsongerna och blivit utbytt en gång. Han missar i genomsnitt två matcher per säsong. Han är 1.95 lång och stabil huvudspelare. Han är osnabb, men skolad och står oftast rätt och har inget behov av att hävda sig själv. Det är den typen av spelare som Sirius har saknat.
Det största problemet jag har med Haris exemplifieras bäst med en annan situation från Sirius-Väsby. Vid ett tillfälle har Haris bollen i försvarsposition och med närmaste väsbyspelare ca 10 meter bort. Gallo, Fredrik och någon till, Patrik tror jag gör sig spelbara. Haris får press på sig, avancerar upp i banan och sparkar iväg bollen så långt han kan samtidigt som han gestikulerar och skriker så det hörs över hela norrort "men visa er då för fan!". I det läget har han tre spelval. Vi på läktaren tänker "fan vad grymt att Haris ryter ifrån och visar hjärta", spelarna tänker förmodligen "vad fan håller han på med? Varför spelar han inte bara bollen?". Sådana situationer skapar inte bara förlorade bollar, det skapar också frustration bland medspelarna. Jag är heller inte särskilt imponerad av Haris positionsspel. I synnerhet inte på fasta situationer. Han måste vara lagets sämsta markeringsspelare, och det säger inte lite. På i stort sett samtliga fasta situationer som det blev farligt på i matchen mot Väsby uppstod situationen på Haris yta. Varför? Varför sökte sig hela tiden Thorstensson in på ytan bakom Haris och inte bakom Gurra?
Jag tycker Haris är en okej mittback, men känslan är att om vi inte hittar två mittbackar som är bättre (Gurra är bättre) till nästa säsong så ligger vi risigt till. Jag köper att Haris har kommit in sent i truppen och inte kan vara samspelt med de andra så som han varit om han hade kört sedan januari, men jag tycker utvecklingen går åt fel håll. Och han är definitivt inte en nyckelspelare att behålla för nästa år i min bok.
Krigarhjärta är bra, men det finns kvaliteter hos en försvarare som jag tycker är ännu vikigare.
"Haris har gett oss två numerära övertag och han ger oss värdefull tid genom att vara smart och låta tiden gå i en massa lägen. Han gormar och skriker. Men allvarligt talat, mer än det, vad har han presterat spelmässigt som gör honom till en bättre mittback än exempelvis sådana som typ Erik Skördåker i J-Södra, Jon Stockhaus i Qviding eller Robin Cederberg i Mjällby - för att nämna några hyfsat stabila vettiga men oglamorösa mittbackar i serien? Jag gillar att Haris har fört in en smartness i laget, men jag tycker inte att han levererar. Ta exempelvis Väsbys 1-1 mål senast, defensiva fasta, passningsspelet och hans positionsspel. Jag är inte direkt dödsimpad och jag skulle faktiskt betydligt hellre ha en sådan som Hjalmar som erbjuder 98 % korrekta rensningar under en säsong, men inte så mycket annat. Och den typen av mittbackar finns på marknaden för en betydligt billigare penning."
Jag vet inte om jag tycker att det är så mycket gnäll. Som jag skrev senare tycker jag Haris är en okej mittback som bör rankas någonstans mellan 20-30 i Superettan. Då är man inte så pjåkig. Det jag försöker göra är att föra en sansad diskussion om hans kvaliteter. Han kom in i somras och var oerhört viktig. Han har tillfört det som många har skrivit om (och som jag också skrev i det jag citerade ovan); smartness och vinnarskalle. Spelmässigt som mittback jämför vi honom med Nordh, Fernberg, Gurra och Luggen. Det jag försöker säga är att det är en ganska gynnsam konkurrens att bli jämförd i. Jag tycker att Haris var helt rätt man på rätt plats i somras. Nästa år hoppas jag vi kan hitta en bättre mittback samt att vi får behålla Gurra.
Jag ska försöka underbygga mitt resonemang om varför jag skulle föredra en sådan spelare som exempelvis Erik Skördåker (för att nämna en superettaback med utgående kontrakt) framför Haris.
Det viktigaste som saknats i Sirius försvarsspel i år tycker jag är stabilitet och kontinuitet. Vi behöver spelare som gör vad de ska och som har en väldigt hög lägsta nivå snarare än en öjämn, men hög högstanivå.
Erik Skördåker har spelat nästan 80 matcher i superettan de senaste tre säsongerna och blivit utbytt en gång. Han missar i genomsnitt två matcher per säsong. Han är 1.95 lång och stabil huvudspelare. Han är osnabb, men skolad och står oftast rätt och har inget behov av att hävda sig själv. Det är den typen av spelare som Sirius har saknat.
Det största problemet jag har med Haris exemplifieras bäst med en annan situation från Sirius-Väsby. Vid ett tillfälle har Haris bollen i försvarsposition och med närmaste väsbyspelare ca 10 meter bort. Gallo, Fredrik och någon till, Patrik tror jag gör sig spelbara. Haris får press på sig, avancerar upp i banan och sparkar iväg bollen så långt han kan samtidigt som han gestikulerar och skriker så det hörs över hela norrort "men visa er då för fan!". I det läget har han tre spelval. Vi på läktaren tänker "fan vad grymt att Haris ryter ifrån och visar hjärta", spelarna tänker förmodligen "vad fan håller han på med? Varför spelar han inte bara bollen?". Sådana situationer skapar inte bara förlorade bollar, det skapar också frustration bland medspelarna. Jag är heller inte särskilt imponerad av Haris positionsspel. I synnerhet inte på fasta situationer. Han måste vara lagets sämsta markeringsspelare, och det säger inte lite. På i stort sett samtliga fasta situationer som det blev farligt på i matchen mot Väsby uppstod situationen på Haris yta. Varför? Varför sökte sig hela tiden Thorstensson in på ytan bakom Haris och inte bakom Gurra?
Jag tycker Haris är en okej mittback, men känslan är att om vi inte hittar två mittbackar som är bättre (Gurra är bättre) till nästa säsong så ligger vi risigt till. Jag köper att Haris har kommit in sent i truppen och inte kan vara samspelt med de andra så som han varit om han hade kört sedan januari, men jag tycker utvecklingen går åt fel håll. Och han är definitivt inte en nyckelspelare att behålla för nästa år i min bok.
Krigarhjärta är bra, men det finns kvaliteter hos en försvarare som jag tycker är ännu vikigare.
Nu har ju Skördis haft lite skadebekymmer med sin fot (med storlek 46?), men han är ändå inte given i J-Södras startelva. Idag sitter han på bänken igen. Jag rankar faktiskt Haris som en bättre back än denna Skördåker. Dock skumt att han inte fick plats i dagens backlinje, jag menar; efter 0-5 i baken senast kan det inte varit helt hundra. För att citera en inbiten Södra-supporter: "Tycker Skördis varit ganska skakig efter sommaren". Eller en annan: "Känns framförallt som att Blomma är bättre med boll än både DK och Skördis." Så sant. Jag minns också han som en back som är dålig med boll, påminner väldigt mycket om mittbacken i UIF.
Det är just därför jag jämför Haris med Skördåker. Skördåker är verkligen ingen av Superettans bästa mittbackar.
Ja jävlar...här ser man hur olika man ser på spelare, sågar Haris i princip och hyllar alltid Gallo.....
Vad har hänt? Över ett dygn har gått utan ett enda inlägg om Erik Skördåker, känner mig grymt besviken...
Vet att det är fel forum och att det är för tidigt att tala om superettan 2009, fast jag måste få kommentera ovanstående gällande backlinjen. Förstår inte detta fokus på mittbackar. Jag är helt nöjd om vi får behålla Haris, Gurra, Fernis och Nordh. Då kan dessa fyra herrar konkurrera om två mittbacksplatser. Problemet som jag ser det är ytterbackarna, Fernis och Gurra vill jag inte se som ytterbackar nästa år, Luggen har inte haft någon lyckad säsong på vänsterkanten, Tengroth har jag knappt sett. Önskescenario är därför två nya riktigt vassa ytterbackar som matchas mot Luggen och Tengroth, det och nämnda mittbackskvartett samt nytt kontrakt med dubbelrickard och det kommer kännas stabilt defensivt.
Luggen har växt mer och mer under säsongen, tycker inte direkt att hans säsong varit misslyckad. Som den form han är i just nu känns han given på högerbacken. Tengan har ju haft osis med skador men samtidigt tyckte jag han var för vek i sina agerande. Såg stundtals juniormässig ut på planen och blev yr som en höna så fort han fick bollen. Hoppas verkligen att han kan växa och bli en seniorback!
Jag håller med föregående talare. Luggen tror jag kan bli ett vettigt ytterbacksalternativ nästa år. Han har tagit ett par rejäla kliv i höst och framför allt börjat bete sig klokare defensivt. Offensivt är han ju redan ett vasst kort. Sedan hoppas jag att Erik Z ska ansluta från GUSK, det är en riktigt bra ytterback som jag tror kan hålla finfint i superettan. Tighe...
Håller med om Luggen, men då tycker jag han helst ska hålla till på högerbacken. En ny vänsterback behöver vi då akut!
Z är vänsterfotad...
Instämmer.
Vi har under våra två år i superettan haft en på tok för tunn backlinje. 8 man bör vara målsättningen till 2009 där mittbackar spelar i mitten och ytterbackar på kanterna.
Luggens säsong har väl inte varit direkt misslyckad, han har haft en otacksam roll på vänsterkanten. Nyckeln till framgång för blåsvart nästa säsong är komplettering med två starka ytterbackar samt att vi får behålla övriga nyckelspelare.
Luggens säsong har väl inte varit direkt misslyckad, han har haft en otacksam roll på vänsterkanten. Nyckeln till framgång för blåsvart nästa säsong är komplettering med två starka ytterbackar samt att vi får behålla övriga nyckelspelare.
Jag tycker det är talande när Mille tyckte att det räckte med sex backar, varav en var mittfältare egentligen.
Ser man till de två senaste matcherna tycker jag att Luggen varit den bästa backen, både framåt och bakåt. Luggen håller. Däremot behövs en vänsterback. Z låter som ett billigt intressant alternativ, men jag har inte varit på en enda jäkla GUSK-match i år så jag kan inte uttala mig om honom. Amazing Tighe vore ju också önskvärd, en grym offensiv back men som ibland också blev kostsamt bakåt.
Rory då? Hygglig hjälpgumma som kan lösa en uppgift både här och där....
Rory tror jag har lagt ner allt fotbollande för barnvagnsputtning och civilt liv. Kanske lika bra det. Han hade varit intressant för att fylla ett krishål i somras, men knappast någon som jag är sugen på i truppen till nästa säsong. Om vi inte åker ur då...
Hmmm, jag brukar inte gå ut och kritisera spelare men när det gäller Luggen så måste jag faktiskt säga att han är alldeles för tafflig och obeslutsam i sina försvarsinsatser. Men han är ju mycket bättre än mig så egentligen ska jag vara tyst.
Härmed läggs locket på gällande alla spelardiskussioner då alla spelare faktiskt är bättre än alla i västra.
Må så vara, men jag är varken skadad eller avstängd.
Härmed läggs locket på gällande alla spelardiskussioner då alla spelare faktiskt är bättre än alla i västra.
Möjligt, men nån dag skulle jag vilja ha en målvaktsduell med garre för att se hur det verkligen ligger till...