← Sirius Fotboll
Bra och dåligt med säsongen???
De positiva var att Sirius klarade ett nytt kontrakt i Superettan.
***Slog ut Djurgården ur svenska cupen borde också kallas för en framgång.
***Vilken är den bästa matchen? Lätt att säga segern mot Qviding, men segern på bortaplan mot Landskrona kändes skönt med tanke på den förnedrande förlusten på Studan.
Negativt
0-8 mot Häcken, hur kunde det hända? 0-4 mot Landskrona hemma var ingen höjdare utan helt tvärtom.
Vad anser ni då??
S L
Förutom det du skrev så tycker jag det var positivt att vi tog poäng mot 14 av 15 lag.
+ Färre hemmaförluster än under succésäsongen 2007
#3 ·
nyg86
· 2008-10-25 16:18
Klart sämst...L/B hemma, fullständigt genomuselt! Antes alla jävla skador.
Klart bäst... Kontraktet, RR, Haris och Hochen
#4 ·
Håwe
· 2008-10-25 19:41
Suttit och räknat lite på superettansäsongen utifrån resultat, skott, skott på mål, hemma, borta och Sirius med och utan RR.
Skott mot mål totalt: Sirius -Motståndarlaget: 288- 401 Snitt 9,6-13,4
Skott mot mål hemma: Sirius –Motståndarlaget 161-188 Snitt 10,7-12,5
Skott mot mål borta: Sirius –Motståndarlaget 117-213 Snitt 7,8-14,2
Skott på mål totalt: Sirius- Motståndarlaget: 149- 201 Snitt 5-6,7
Skott på mål hemma : Sirius- Motståndarlaget: 93-92 Snitt 6,2-6,1
Skott på mål borta: Sirius- Motståndarlaget: 62-112 Snitt 4,1-7,5
Skott mot mål utan RR (15 matcher): Sirius- M: 145-201 Snitt: 9,7-13,4
Skott mot mål med RR (15 matcher): Sirius-M: 133-200 Snitt 8,9-13,3
Skott på mål utan RR (15 matcher): Sirius- M: 82-102 Snitt 5,5-6,8
Skott på mål med RR (15 matcher): Sirius- M: 67-99 Snitt 4,5-6,6
Målskillnad utan RR: 17-34 isnitt 1,1-2,3
Målskillnad med RR: 19-20 inkl Häcken snitt 1,3-1,3 exkl Häcken 19-12 snitt 1,3-0,8
Sirius har tagit 26 p när man inte förlorat skott på mål
Sirius har tagit 13 p när man inte förlorat skott mot mål
Sirius har tagit 20 p med RR och 12 utan.
Slutsatserna är enkla. När Sirius träffar målet mer än motståndarna vinner man som regel. Undantagen är Bunkeflo hemma som man loosade trots mer skott på mål och Assyriska hemma som man vann trots mindre skott på mål.
Sirius har i stort inte presterat mer framåt eller täppt till bättre vad gäller skott med RR, han har tagit klart fler skott i snitt än de andra som stått. Det är skillnaden.
Slutligen har jag tittat lite på vad hörnstatistiken säger. Inget direkt avgörande för vinst eller förlust, däremot har Sirius generellt sett varit dåliga på att göra något av sina hörnor.
Stora slutsatserna: Signa Rickard och se till att avsluta på mål mer än motståndarna.
#5 ·
RRR
· 2008-10-25 21:09
Sämst: Alla jäkla skador
#6 ·
70
· 2008-10-25 21:19
Sämst: Löparbanorna
Bäst: RiRi
#7 ·
johann
· 2008-10-26 20:52
Bäst : Richards mottagande av Årets Spelare- priset i grann Siriushalsduk
http://picasaweb.google.se/ik.sirius.2008/IKSiriusARgryteIS2201#5261138155644373218 En hjälte!
Tvåa blir P:s kyssande av klubbmärket efter 1-0 målet borta mot Landskrona
Sämst :
Gallo:s frilägesmiss mot Bunkis hemma, och efterföljande kontring. Blir arg när jag tänker på det.
I mina mörkaste stunder är jag rädd för att vi inte sett det sämsta med den här säongen än.
#9 ·
70
· 2008-10-26 21:27
I mina mörkaste stunder är jag rädd för att vi inte sett det sämsta med den här säongen än.
Vad menas? Nu blir jag nervös...
#10 ·
Joint
· 2008-10-26 22:31
[size=30]+[/size] Satsningen på ungtupparna.
[size=30]-[/size]
Kyrkan om Sirius: Problem att dra ungdomar.
[size=30]-[/size] Publiksiffrorna har varit rätt pruttiga i år. Styrelsen budgeterade offensivt med ett publiksnitt på 2500, det blev istället 1850.
Det kanske är så att ungdomarna har problem med Svenska Kyrkan och inte med Sirius?
#12 ·
Sakul
· 2008-10-27 04:23
Självklart nämner dom inte i den där artikeln att man var tvungen att ha internet på mobilen för att få det där gratis säsongskortet. Pajasar!
Snacka om peta-sig-i-näsan-journalistik.
Hörru!! Detaljer!
Jag håller med om det där med svenska kyrkan. Jag mår lite illa varje gång speakern annonserar om sammarbetet.
Jag tycker samarbetet är bra, inte minst för att det ger Sirius en hel del pengar, men också för att det under året gått iväg typ 30' pengar till sånt som att bekämpa barnsexhandel och mikrofinansprojekt och annat vettigt. Men så jobbar jag ju på Svenska kyrkan också.
Svenska Kyrkan är en ganska harmlös sekt. Jag var till en början mycket kritisk till projektet men har veknat med tiden....
Jag hoppas att du inte insinuerar att elitlicensen skulle vara i fara eller nåt sånt.
Sammanslagning med ESK av strategiska marknadsskäl! FC Uppköping United
[quote1225100257=Erlingmark]
Jag hoppas att du inte insinuerar att elitlicensen skulle vara i fara eller nåt sånt.
[/quote1225103840]
Nu blev jag rädd.
Jäkla Erlingmark att komma med antydningar sådär. Nu utgår jag från att det blir konkurs så kan jag iaf bara bli positivt överraskad sen.
Även ur ekonomisk synvinkel kan ju inte denna säsong varit den bästa.
- Mindre publiksnitt än beräknat. (ganska rejält kan jag gissa)
- Sparkade tränare med full lön. Säkert höjda löner för Brännan och Jocke.
- Tre nyförvärv under pågående säsong. Som säkerligen får en del deg.
Men ett klarat kontrakt är ju guld värt.
#23 ·
John
· 2008-10-27 11:48
En snabb överslagsgissning så gör de 650 pers som inte kom och betalade varje match att det blev ca en mille mindre intäkter i år än planerat.
#24 ·
RRR
· 2008-10-27 11:49
fan oxå ingenting får man glädjas åt
Uppmaning till Alla! Betala medlemsskap så får de i alla fall in en och annan peng!
Jäkla Erlingmark att komma med antydningar sådär. Nu utgår jag från att det blir konkurs så kan jag iaf bara bli positivt överraskad sen.
Själv utgår jag från att vi kommer ha följande laguppställning i premiären nästa år:
Ahlm
Luggen - Fenriz - Dillan - Ian
Elon - Östlund - St Cyr - Love
Palme - Olausson
>>Bigbadda
Jo, fast jag har fan svårt att tro att P drar igen. Fast du kanske har honom på bänken?
Elitlicensen för nästa år är så vitt jag minns redan klar och nån konkurs är nog inte heller aktuell i dagsläget.
#28 ·
Joint
· 2008-10-27 13:01
Vad grundar du din startelva på, Bigbadda? Palmen har ju inte ens kontrakt, t.ex.
Jag utgår från följande laguppställning i nuläget:
Ahlm
Tengan - Fernis - Nordh - Luggen
Fredrik - Sunshine
Petter - Love - Mani
P
Bänk: Alpsten, Ian, Elon, Östlund, Olausson.
Frågetecken: Ekan...
Så ja, det ser väl lite bättre ut...
Palmqvists kontrakt går inte ut i höst.
#30 ·
Joint
· 2008-10-27 13:50
Okej. UNT var en falsk källa nu igen.
Men, Palmen kan få utvecklas i GUSK ett år.
Elitlicensen för nästa år är så vitt jag minns redan klar och nån konkurs är nog inte heller aktuell i dagsläget.
Domedagsprofeta ur skägget då. :) Vad är det du befarar?
Jag gissar väl isåfall på att han bävar för en usel Silly. Eftersom vi inte haft en sportchef på sådär ett halvår så har man väl klubben inte riktigt sett om sitt hus när det gäller kontraktsförhandlingar o.s.v.
Vad grundar du din startelva på, Bigbadda?
Lagen om alla sakers jävlighet.
Fan jag tycker vi spärrar Erlingmark han oroar mig :)
Vi e sirius oavsett vad som väntar kommer det lösa sig.
#35 ·
Lars
· 2008-10-27 16:06
Jag håller med, banna alla som säger A men inte B.
#36 ·
RRR
· 2008-10-27 16:29
Klart som fan alla vill spela i blåsvart annars är de ju dumma i huvudet?
#37 ·
Håwe
· 2008-10-27 16:35
Då är det väl så då att Sirius ekonomi inte har råd med Gurra, RR, Ante, Hoch, Gallo, Haris, Demba och en heltidsarbetande sportchef. Dessutom ledsnar ordförande Svensson. Och då ska vi klara nästa säsong på i stort sett ren entusisasm. Nu har jag gubboroat mig klart för i år. Utifrån ovanstående scenario kan det bara bli bättre. Eller??
#38 ·
RRR
· 2008-10-27 18:11
Entusiasm vore rätt kul i och för sig!
#39 ·
johann
· 2008-10-27 18:29
Vi har ett flerta egnal unga talanger på väg upp. Varav två redan klarar superettanspel utmärkt (fernis och sunshine). Vi har två unga talanger till på gång ifrån Carlstad. Vi får möjligen behålla Superettans bästa målvakt. Vi har Sveriges bästa supportrar. Vi har en (förhoppningsvis) , duktig tränare med hjärtat i klubben.
Entusiastiskt nog?
#40 ·
RRR
· 2008-10-27 19:24
Nej, mer!!!!!
Vi har ett flerta egnal unga talanger på väg upp. Varav två redan klarar superettanspel utmärkt (fernis och sunshine). Vi har två unga talanger till på gång ifrån Carlstad. Vi får möjligen behålla Superettans bästa målvakt. Vi har Sveriges bästa supportrar. Vi har en (förhoppningsvis) , duktig tränare med hjärtat i klubben.
Entusiastiskt nog?
Nej, sluta! Jag vill vara ultra-pessimist så jag bara kan bli positivt överraskad om vi inte åker ur!
#42 ·
Lemon
· 2008-10-27 20:07
Det är aldrig så dåligt att det inte kan bli sämre.
Pessimisten säger: Nu kan det inte bli sämre.
Optimisten säger: Jo, det kan det!
#44 ·
Håwe
· 2008-10-27 20:28
En bra sak med säsongen är att Häcken och Örgryte gick upp. Två långa Göteborgsresor borta. Syrianska blir en lätt bortamatch att åka på, bra blir det också om Vasalund (där vi har gruvlig revanch att ta) går upp och Bunkeflo ryker. Mindre bra är Trollhättans avacemang, lång resa.
#45 ·
Joint
· 2008-10-27 22:15
"Vi har Sveriges bästa supportrar", men den har man ju hört förr...
Organisationen i sig får väl kvittera ut betyget "dåligt"... Ehrm, IG? Sen ska vissa individer i den ha bättre betyg än andra.
Organisationen i sig får väl kvittera ut betyget "dåligt"... Ehrm, IG?
F, Joint.
#47 ·
Tobbe
· 2008-10-28 00:34
Västras organisation är förståss tip top. Antar att det inte var den du syftade på ;-)
#48 ·
Joint
· 2008-10-28 00:39
Njaee. Tänkte mer på klubben... ;p
#49 ·
gaffa
· 2008-10-28 21:06
Det kanske är så att ungdomarna har problem med Svenska Kyrkan och inte med Sirius?
ett [link=http://www2.unt.se/avd/1,,MC=4-AV_ID=820222,00.html]
svar [/link]publicerades som kommentar precis innan artikeln försvann från radarn. ingen vidare journalistik, för att uttrycka sig milt.
#50 ·
Foley
· 2008-10-29 07:15
Jag måste säga att jag tycker priserna har blivit lite väl höga för att locka marginalpublik till studan den här säsongen. 120 spänn för ståplats är väl ändå överpris?
Håller med. Var och kollade på AIK i måndags och dom hade samma priser som oss. Tycker rimligtvis att allsvenskan borde vara dyrare att gå på än superettan.
Så länge vi inte har en sportchef är det jättedåligt.....
Sen vidhåller jag till min död att vi har får många "veklingar", "kärringar", "filmare", "fuskare".... (En är en för mycket och vi har minst två).
Själv tycker jag att vi spelar ungefär som alla andra. Tur att du inte håller på ÖIS då, för jävlar vad dom la sig ner hela tiden och gnällde på Studan.
#54 ·
Joint
· 2008-10-29 12:56
För övrigt kan jag bara instämma gällande biljettpriserna. Oförskämt höga!
160 kr för att få sitta ner och kolla på Superettanfotboll, och inte ens i toppen, är verkligen för högt. 100+20, kanske.
Bra:
1. Klubbens handlingskraft under sommaruppehållet
2. Richard Richardsson
3. Att Mille försvann i ett tidigt skede.
4. Att vi har unga spelare nära a-laget som verkar redo.
Dåligt:
1. Att publiksnittet nära på halverades.
2. Att Hochen och Ekström hamnat ute i kylan. Vad än anledningarna är så hade jag hoppats att de kunnat (motiveras att ?) användas mer. Sirius behöver spelare av den kalibern och med den erfarenheten.
3. Antes skadebenägenhet. En spelare som anses vara så självskriven och tar så mycket plats på planen behöver spela mer kontinuerligt för att ge mer stadga och kontinuitet åt laget.
4. Att vi aldrig hittar en sportchef.
#57 ·
Joint
· 2008-10-29 13:29
Faktum är att det är billigare att gå på allsvenskfotboll. Jag var på om att det var för dyra biljettpriser redan innan säsongen och förutspådde ett publikras redan då. Tyvärr fick klubben hybris efter fjolåret. Jag tycker en halvering av biljettpriserna är rimligt till nästa år. Ja, jag är seriös. Uppsalabor är snåla och jag har hört många "första gången-åskådare" som fått en chock i biljettkön p.g.a de dyra biljetterna.
Ett annat vanligt problem:
- En ungdom på Västra Sidan.
- Ok, 80 kr.
- Ehh, nej? 40 kr borde det väl vara?
- Nej, 80 kr gäller för alla på Västra Sidan.
Ovanstående förklarar varför det endast är en handfull ungdomar som står på Västra-sektionen.
Jag tycker jag hör väldigt mycket om gubbarna som sitter och tar betalt. Har dom inte fått någon information? Kommer dom på alla regler själva?
Håller helt med. Jag skämdes en smula när jag var publikvärd och visade upp två herrar som betalat 160 kr var till "sittplatserna" precis bredvid Västras sektion. Visst, i praktiken går det flesta in billigare eftersom det finns så många rabatter, men det måste vara enkelt att gå på fotboll också. Ju lägre "krångel-tröskel", desto mer marginalpublik.
word!
till allt som rör biljettpriserna
Varför säljer man inte sittplatsbiljetter i kassan för? Det måste kännas konstigt att ta 120 kr i inträde, och sen när nån säger att dom vill sitta ner så får dom betala 40 kr till. Men inte på samma ställe.
#62 ·
Joint
· 2008-10-29 13:57
Dessutom är det pinsamt att biljetterna man får liknar en lott som man får på ett lotteri i Jokkmokk. Det är sjukt pinsamt!
Jag hoppas att evenemangsansvarige-William läser detta.
Jag tycker de flesta lag jag besökt har haft relativt snygga biljetter. Flera allsvenska lag har det till och med på träningsmatcher. Sirius biljetter däremot är inte direkt något man sparar som ett minne. Jag väntar bara på att speakern ska ropa upp mitt nummer så jag kan hämta min pizza.
#64 ·
Joint
· 2008-10-29 14:13
Jag river biljetterna så fort jag får de. Bandybiljetterna har varit exakt lika fula, eller nej, inte riktigt lika ful. Blev positivt överraskad av bandyns nya
biljetter, men de kanske bara var tillfälliga.
#65 ·
Joint
· 2008-10-29 14:14
Jag väntar bara på att speakern ska ropa upp mitt nummer så jag kan hämta min pizza.
Asgarv! Exakt så tänker jag, kom bara inte på hur jag skulle uttrycka mig. ;)
#66 ·
Sakul
· 2008-10-29 14:17
Varför får man biljetterna över huvud taget?
#67 ·
Joint
· 2008-10-29 14:20
Varför får man biljetterna över huvud taget?
Jag gav tillbaka min biljett till gubben i biljettluckan (på sydvästra) och frågade exakt samma sak. Han hävdade att de är ett kvitto för mig att jag betalat. Men problemet var bara att det inte stod hur mycket jag hade betalat på mitt "kvitto", utan endast "Nr 00123" typ. Vilket jag tyckte var bedrövligt!!
#68 ·
John
· 2008-10-29 14:30
Biljetter är till för att vinna presentkort från Uppsala Taxi.
Jag tycker att 120kr totalt för bästa sittplatserna är ganska rimligt. 80 kr för ståplats och 100kr för övrig sittplats. Sedan kan man dra av 20 kr för student/barn/pensionär/västra
#69 ·
RRR
· 2008-10-29 16:02
eftersom jag av nån outgrundlig anledning alltid betalar fullpris på matcherna är inte pengarna för biljetterna nåt problem men det finns för många knasiga rabatter samt den där extra pengen för att få sitta. 160 spänn är på tok för mycket. inte undra på att man halverat publiken, samt att nyhetens behag drog folk till LBois och Peking ifjol.
#70 ·
Foley
· 2008-10-29 17:51
Biljetter är till för att vinna presentkort från Uppsala Taxi.
Jag tycker att 120kr totalt för bästa sittplatserna är ganska rimligt. 80 kr för ståplats och 100kr för övrig sittplats. Sedan kan man dra av 20 kr för student/barn/pensionär/västra
Utan att veta vad det kostar för sirius att låna studan så låter det som en bättre prislista. Kan till och med tänka mig att sänka det ytterligare. Det är ingen direkt upplevelse att varken stå eller sitta på den arenan...
Bra
Hej då esk
Dåligt
Att dom hade chansen i sista matchen
#72 ·
Tobbe
· 2008-10-30 00:19
Bra:
Uppslutningen för resan till Enavallen
Att vi har ett fortsatt högt medlemstal (Lars, hur många?) och trots en ljummen säsong verkar ha hittat en kärna på mer än 100 pers.
Dåligt:
Resultatet på Enavallen, det kändes på resan dit som att vi kanske kunde vinna.
#73 ·
Joint
· 2008-10-30 00:34
Kändes som en kärna på 10 st och resten (90) "hangarounds", sett till senaste matchen..
#74 ·
Tobbe
· 2008-10-30 01:25
Jag syftar nog snarare på en kärna när det gäller medlemmar än kärna när det gäller klack. Så länge vi har en fungerande förening som sköter sig (ordning å reda med pengar, medlemskap etc) så finns alla förutsättningar att öka i antal, vilket vi har gjort. Sköter man det däremot inte, så riskerar vi att förlora allt. Du får se det över en längre tid, för tre år sen så hade vi ca 20 medlemmar. En match hit eller dit är inget.
#75 ·
RRR
· 2008-10-30 10:04
Det är ju ett gäng av oss äldre som inte längre orkar stå och skrika men som kan göra det om det kniper. Det är dags för ungdomarna att växa och ta över!
Det är ju ett gäng av oss äldre som inte längre orkar stå och skrika men som kan göra det om det kniper. Det är dags för ungdomarna att växa och ta över!
Jag vet inte hur du definierar ordet skrika men jag tyckte jag hörde några ord från din käft under ÖIS-matchen.
#77 ·
olle
· 2008-10-30 14:36
Jag tycker denna säsong har varit något av ett styrkebesked av västra. Jag trodde att vi eventuellt växt för snabbt förra säsongen och att det skulle kunna falla ihop ganska lätt bara vi fick lite motgångar. Så har inte varit fallet. Visst är det kul om vi bli ännu större men jag ökar gärna i lagom takt.
#78 ·
RRR
· 2008-10-30 14:57
Hellre få och bra än ett gäng som bråkar
#79 ·
Lars
· 2008-10-30 16:29
Bra:
Uppslutningen för resan till Enavallen
Att vi har ett fortsatt högt medlemstal (Lars, hur många?) och trots en ljummen säsong verkar ha hittat en kärna på mer än 100 pers.
Dåligt:
Resultatet på Enavallen, det kändes på resan dit som att vi kanske kunde vinna.
Exakt 150 just nu. Det är 18 fler än i fjol vilket jag tycker är mycket bra eftersom allt annat har gått ner i Sirius i år (publik, resultat osv.)
#80 ·
Sakul
· 2008-10-30 16:57
Jag känner att jag har väldigt dålig koll, så nu vill jag veta; 1. Måste man vara medlem i Västra för att stå på den sektionen? 2. Det är väl bara plaststolarna som kostar extra, inte resten av den läktaren? Inte för att jag har någon större lust att sitta ner, men kan vara bra att veta.
1. Nej. 2. All sittplats kostar +40 kr, även bänkarna. IIRC.
#82 ·
Sakul
· 2008-10-30 19:28
Kostar även Västras sektion extra?
Västras del är ståplats, så ståplatspris om man inte är Västramedlem. Sen vet jag inte om man kan deala till sig något om man går in med en Västring.
#84 ·
Sakul
· 2008-10-30 19:53
Okej, tack för hjälpen! Kanske blir till att stå lite där nästa säsong istället för bara på västra läktaren.
#85 ·
Joint
· 2008-10-30 20:29
Dock hoppas jag att vi nästa år står på västra läktaren, på en riktig ståplatssektion. Blir det någon ny omröstning om detta??
#86 ·
RRR
· 2008-10-31 08:10
Nej
#87 ·
Tifo
· 2008-10-31 09:19
Det borde vi ha tycker jag!
#88 ·
Tobbe
· 2008-10-31 11:46
Nej, ingen ny omröstning. I så fall får man väl väcka frågan på kommande årsmöte.
#89 ·
Joint
· 2008-10-31 11:49
Okej... Förra året höll vi ju en omröstning om det vid den här årstiden.
#90 ·
olle
· 2008-10-31 11:55
Det var väl för att vi behövde fatta ett beslut när vi skulle snacka med klubben inför första säsongen i SE. Nu finns det inget direkt behov och då får man väl gå den vanliga vägen om inte styrelsen känner för att prioritera ärendet.
Personligen ser jag ingen poäng med en flytt. Vi hörs och märks mer där vi står och vi är en mer integrerad del med övriga publiken. Det tycker jag är bra.
#91 ·
Lars
· 2008-10-31 14:07
Vi kan ju inte ha en omröstning varje år bara för att några vill stå på västra. Detta är något som vi måste ta med klubben också, eftersom vi få rabbater på vår sektion så vore det inte bra om vi bara flyttade.
#92 ·
Tifo
· 2008-10-31 14:19
Det som vore rimligt och naturligt med en omröstning nu är att vi faktiskt först nu kan göra jämförelsen. Nu vet vi vad vi röstar om, det gjorde vi inte senast när det begav sig.
Jag har flera gånger under denna säsong smugit iväg inåt läktaren för att få se lite av matchen också. Jag vill inte behöva välja! Jag vill stå i klack OCH se fotboll, inte antingen eller!
#93 ·
Joint
· 2008-10-31 15:11
Jag har flera gånger under denna säsong smugit iväg inåt läktaren för att få se lite av matchen också. Jag vill inte behöva välja! Jag vill stå i klack OCH se fotboll, inte antingen eller!
Samma här. Jag är sugen på Västra nästa år. Jag vill stå på en riktig jävla ståplats. Om vi ska stå kvar på östra får vi väl ställa lite krav på förbättringar!
#94 ·
Tobbe
· 2008-10-31 15:41
Vi får väl ha en omröstning om vi ska ha en omröstning. På årsmötet. Eller om nån i styrelsen vill väcka frågan inom styrelsen. Så stelbent får det nog vara. Som CH Hermansson sa, "nån jävla ordning får det vara".
Jag gillar direktdemokrati. Fram för fler folkomröstningar!
#96 ·
Tobbe
· 2008-10-31 15:44
Vi kan inte initiera omröstningar via ett forum på www. Där sätter jag ner foten. Det ska fan i mig protokollföras etc. Lex CH Hermansson.
#97 ·
Joint
· 2008-10-31 16:02
Varför måste allt vara så jäkla byråkratiskt? Det är ju en supporterklubb vi snackar om...
#98 ·
Lars
· 2008-10-31 16:49
Vi är inte särskilt byråkratiska i VSS, jag håller med Tobbe, årsmötet är till för sådana här frågor.
Dessutom så har vi väl stått på Östra i två säsonger nu va?
#99 ·
Tobbe
· 2008-10-31 16:55
För att jag är ordf. Skämt åsido, om vi ska ha omröstningar så måste vi ha regler för hur det ska gå till när de ska genomföras och hur de ska initieras. Annars står vi snart med 2-3 grupperingar på varsina sidor av Studan. Västra Sidan Supporters, The Original Västra Sidan Supporters & Östra Västra Sidan Supporters.
Ska man locka folk till VSS/klacken så måste man ha ett långsiktigt tänk och ordning på torpet. Om vi flyttar mellan östra och västra sidan då och då så blir folk bara förvirrade. F ö så är det inte särskilt byråkratiskt, vi har t ex inte ens nämnt stadgarna (som vi förståss alltid följer hrrm) och det är inget som jag vill hålla på med.
Dessutom så är det så att tack vare den minimala byråkratin så har vi ett gott samarbete med IKS. Skulle hela verksamheten enbart baseras på nån form av hörsägen och att man sprider saker och fattar beslut några grabbar emellan så skulle inte IKS bry sig om oss, de vill veta vilka det är som "styr skutan" och vem de ska kontakta när det gäller vissa bitar IKS-VSS.
Nackdelen med att bestämma sådant på årsmötet är att så få kommer på mötet. Därmed kan en liten välorganiserad grupp driva igenom beslut mot majoriteten. Fråga Skattebetalarnas Förening bara.
Mig kvittar det om vi står på västra elelr östra. Men som herr Ordf. tycker jag att det inte är bra med massa flyttar. Ett år är för kort tid för att rösta om ett beslut.
#101 ·
Joint
· 2008-10-31 17:14
Då ställer jag mig frågan: varför skedde en omröstning ifjol? Jag avskyr nuvarande sektion. =P
Taket har jag börjat gilla men som sagt man ser för dåligt vill stå närmre mitten men e nog rätt kört.
#103 ·
Joint
· 2008-10-31 18:14
Det saknas räcken för banderoller.
#104 ·
Tobbe
· 2008-10-31 19:24
Vi hade väl omröstning för att frågan väcktes helt enkelt.
Dessutom är det väl bra om vi tar såna här grejer på årsmötena, då kanske det lockar fler deltagare?
#105 ·
Tifo
· 2008-10-31 20:27
Jag tycker nog också att det är bra om beslut i såna här frågor tas under någorlunda ordnade former och definitivt ska ju besluten vara stadgeenliga!
Vi har stått på östra två säsonger, men från början fick vi ju stå i mitten vilket är en HELT annan sak än att stå på kanten som vi gör nu. Vi har ju nästan de sämsta platserna på hela studan och det stör mig mycket. Jag tycker nämligen om att se fotboll och man får så jävla risig överblick av spelet där vi står nu. Jag kan köpa att föreningen inte vill släppa mittplatserna på huvudläktaren till oss, men då tycker jag att mittplatser på Västra slår tak vilken dag som helst i veckan. I synnerhet som det alltid är fint väder när Sirius lirar boll plus att man slipper solfan i ögonen då!
När är årsmötet?
#106 ·
Joint
· 2008-10-31 20:37
När är årsmötet?
April...
Om Studan skulle, tja, råka gå sönder, så måste man bygga en ny arena och då skulle det här problemet lösas.
#108 ·
Joint
· 2008-10-31 21:09
Ja, för det är väl bara i Boden man bygger fotbollsarenor med pelare på 2008?
Så planen blir att hoppa sönder östra läktaren till nästa år då? Eller är det sabotage du förespråkar? :P
#110 ·
RRR
· 2008-11-01 09:08
Vilket jävla trams, går man inte på årsmötena kan man fan inte förvänta sig demokrati. Röstar man inte får man fan ta den regering som sitter och ge fan i att gnälla.
För övrigt kan man ju inte hoppa på plankorna på östra, då lär man få en liknande scen som i gävle för nåt år sedan.
När det byggs ett tak på östra läktaren så kan man fundera på att flytta. Dessutom har jag hört att när vi stod där så hördes vi knappt över till huvudläktaren. Hur gör man med bortasupportrarnas bur? Jag vill inte stå nära dem och skämmas över ett antal småglin som ska stå och peka finger åt motståndare. Nog.
Omröstningar sker på årsmöten. punkt
#111 ·
Tifo
· 2008-11-01 15:37
Som sagt, jag tycker att det är helt ok att väcka frågan och ta röstning på ett årsmöte. Det gjorde vi ju iofs inte förra gången, varför vet jag inte. Det kanske också var ett jävla trams, RRR?
Problemet blir ju då att beslutet kommer ganska sent och därmed tätt inpå säsongen vilket jag skulle kunna tänka mig ställer till problem för Sirius. Ska man ta beslutet på årsmötet får man kanske anse att det får gälla för nästkommande säsong isf.
Bortaburen kan väl stå kvar, det är ju inte direkt ofta den är fylld och även om den är det ibland behöver man ju inte stå precis bredvid. Jag har hoppat ett otal gånger på Västra, det har gått utmärkt varje gång. Nu hoppar jag inte så mycket längre, och inte övriga klacken heller, så jag ser inte riktigt att det skulle vara ett relevant argument. Tak kan jag ha och mista.
#112 ·
Joint
· 2008-11-01 16:20
RRR: De som sitter på sydöstra delen av huvudläktaren hör inte heller oss...
#113 ·
Lars
· 2008-11-01 17:56
Men, det är väl bättre att några på huvudläktaren hör oss än inga alls?
#114 ·
Joint
· 2008-11-01 18:05
Men, det är väl viktigast att spelarna hör oss än några kaffemuggssupportrar!?
#115 ·
Foley
· 2008-11-01 18:45
Word!
#116 ·
Lars
· 2008-11-02 00:37
Jo, men det var du som tog upp det här med var vi hörs... Vi vet redan nu att spelarna hör oss därifrån vi står, så det är inget problem.
#117 ·
Joint
· 2008-11-02 00:52
Borde ni inte ha i åtanke att Västra är fem gånger större nu än när vi stod på västra? Kanske var just därför inte västra hördes så väl till huvudläktaren. För övrigt hörde jag västra rätt hyfsat de få gånger jag satt på "töntläktaren", trots att klacken var rätt liten då. "Sirius hej!" och sådana lite kraftfullare hörs ju skitbra, men barnvisor som "Drängarna" (borompbompbompbomp) hörs betydligt mindre.
#118 ·
RRR
· 2008-11-02 08:09
Lägg ned nu och ta det där när det är årsmöte.
Jag flyttar inte i alla fall så vi kan väl ha en gubbsektion på östra
#119 ·
Foley
· 2008-11-02 08:27
Jag väntar med spänning på nya arenan ist. Det är först då vi kan höras överallt i alla fall!
#120 ·
Håwe
· 2008-11-02 10:36
Man ska inte förakta kaffemuggssupportrar. Jag tror att de flesta av dessa dessutom sätter stort värde på Västra Sidans sånger och hejande och att VS är en av de stora anledningarna att man vill se matchen på plats med tillhörande stämning. Sen att få hela studan att sjunga, det sker väl möjligen om Sirius skulle vinna allsvenskan.
#121 ·
Tifo
· 2008-11-02 16:09
Vadå lägg ner? Man måste väl få uttrycka sin åsikter även om vi inte kommer fatta beslut nu? Det är väl det ett forum är till för. Det är dessutom en passande diskussion för tråden;
Jag tycker att en jävligt dålig sak med denna säsong var vår placering eftersom man såg så dåligt. Du får givetvis tycka annorlunda, men saken måste få diskuteras, oavsett om du vill flytta eller ej, RRR.
[...] men barnvisor som "Drängarna" (borompbompbompbomp) [...].
¿Que? Drängarna?
#123 ·
Joint
· 2008-11-02 20:33
Rövarvisan. Den hör man inte så bra... :)
#124 ·
RRR
· 2008-11-02 22:38
om den inte hörs så skriker du väl inte tillräckligt?
Dessutom tycker jag att det är just rövarvisan som har den fyndigaste texten...