← Sirius Bandy
IKS - Väners
Fluff
· 2008-11-21 18:01
· 7285 visningar
Enligt SMHI: -2 och solsken
En dröm för alla bandytörstande Västringar. Solbrillor och risp i isen.
Läckert!
#2 ·
RRR
· 2008-11-21 21:53
och lite snö vad det verkar
ALLA TILL STUDAN!
#3 ·
Joint
· 2008-11-22 01:24
Tips: 6-4.
Kom till Studan nu för fasiken. Ni som förespråkar 13:15 på söndagar lär annars ligga pyrt till, jag tror nämligen inte att den tiden drar så mycket folk längre - men motbevisa mig gärna. Jag hoppas att fler än 10 västringar dyker upp, då blir jag positivt överraskad.
#4 ·
Sakul
· 2008-11-22 05:45
Kanske dags för min första bandymatch... Men det känns ärligt talat inte så lockande att stå och frysa tittandes på en sport som jag inte är så jätteintresserad av.
Sakul: Det tycker jag verkligen att du skall göra! I synnerhet om vädret blir så bra som fluff hävdar. Det finns för övrigt bara bra bandyväder.
Alla till Studan!
#6 ·
nyg86
· 2008-11-22 11:22
Hmmm..låter ljuvligt!!! blir nog ned och kolla in laget.
#7 ·
John
· 2008-11-22 11:52
Det blir 8-1 minst.
-2 grader.... förkastligt!!! En gammal gubbe som jag vågar sig knappt ut i sån kyla. Särskilt inte som man just kommit hem från 25 +!!!
Men eftersom John just slagit till och jinxat matchen, så får jag väl stappla mig ut i kylan för att se när vi spelar oavgjort, 5-5
9-3 enkel seger nu lossnar det.
Ja vi har ju en bra hemmasvit så det är klart vi vinner. 6-4
Hur har vi det med barnvagnshuliganer? Fullt race i stora snöhögen?
#12 ·
RRR
· 2008-11-23 09:16
Jisses vilket väder, nu finns det inga ursäkter att inte gå på bandy!
#13 ·
Fluff
· 2008-11-23 09:49
Jag är "bara" huligan idag...
#14 ·
RRR
· 2008-11-23 10:00
oj bjuds det glögg också
Kommer tyvärr inte kunna gå idag pga. släktmiddag. Speciellt surt när man ser vintervädret. Tror dock på vinst med 5-3.
Broberg X2, Roos, Sudden, Mayborn
Bjud släkten på korv på Studan!!
Ruskigt bandysugen idag!!!!
#17 ·
haze
· 2008-11-23 11:43
Det är för mycket osund optimism här känns det som, till och med garligur tror på poäng. Balanserar upp ungdomligheterna och tippar torsk med 3-5 (men vi hade i alla fall tur med vädret).
Alla till studan!!
#18 ·
LGH
· 2008-11-23 12:44
Någon som vet om det går att lyssna på matchen på webbradio...?
Börjar bli en härlig hemmasvit det här. Spelet kan man inte säga så mycket om med tanke på det taskiga vädret, men att skjuta i stället för att försöka dra målvakten i liknande förhållanden är nog att föredra.
För vi är Sirius och studan är vårt hem...
Känns skönt att tippat fel!! Vänersborg var ovanligt bleka. Trodde de skulle dominera mer i början med vinden i ryggen och spelbar is. När vi kunde gå till halvtidsvila med en pinne och vädret höll i sig så kändes det klart. Måste vara hopplöst att försöka samla ihop sig i andra halvlek, med snön i ögonen, motvind och en boll som fastnar.
Men huga såna målmissar vi gjorde!!!!
Vaffan, blir man så ungdomlig av en överdos pom-pom? Klart i halvtid? Var är den riktige Garligur??
#22 ·
Joint
· 2008-11-23 16:21
Skönt! Ingen bandypropaganda, till stor del snöns fel men fan så skönt. Tycker att Väners var helt ofarliga och Sälen var säkerheten själv där bak.
Det känns skönt att vi blivit såhär hemmastarka som vi ska vara. Det ska vara en skräck att komma till Studan.
Nu tar vi VePe Norra på onsdag. För ingen djävel kommer hit och tar poäng!
#23 ·
Joint
· 2008-11-23 16:23
För övrigt anser jag att Fluff får sluta jinxa med väderleksrapporterna! Eller okej då, SMHI...
"-2 och solsken" - kunde du inte lägga till snöstorm också?
#24 ·
John
· 2008-11-23 16:26
Snön var kul i 10 min, varför inte köra 3x30 en dag som denna?
Falls kanon var fin och sen var det roligt att Roos fick leka Björn Borg med bandyklubba sista kvarten.
#25 ·
Joint
· 2008-11-23 16:31
Ett par solklara målchanser brända av Virre och Maya, men satan vad viktig Maya är. Han är ju som Olle och Hellan tillsammans! Han retar upp varenda jävla motståndare. Underbar spelare att ha i sitt egna lag, förjävlig att möta. Såg ni förresten hans rutinerade höger som han fick in, när domaren tittade bort? Fantastiskt!! (Halshugg mig inte nu, Garligur & co.)
#26 ·
RRR
· 2008-11-23 17:19
Starkt gjort men det är ju nästintill bedrövligt att missa så mycket frilägen
Var var Jocke?
#27 ·
Joint
· 2008-11-23 17:26
Sjuk? Hur som helst klarade sig försvaret bra idag utan honom. ;-)
Tyckte det såg mycket stabilt ut nu i dagens försvar och det var verkligen minimering av individuella misstag.
Någon som vet varför spelarna slutat med "vågen"? Sånt kanske man inte gjorde i grönvitt.. ;-)
#28 ·
ex17
· 2008-11-23 17:30
Undertecknad fick följa matchen på unt.se efter släng av magsjuka. =( Dock trevligt med seger.
Vågen kommer inte kommentars ännu... =) Men den kommer väl längre fram...
#29 ·
Joint
· 2008-11-23 17:31
Nej, längre fram (läs: slutspel) ska ni ju säla er! Ta lärdom av Sälen.
Aj då... tur att jag missade en del i snönyran... Vill inte ha såna spelare i laget!!!! Ska det va, så ska det vara rejält, a'la Hellqvist!!! Det måste som Farbror sa, ha varit en för stor dos av cheerleaders och paraplydrinkar...
#31 ·
Joint
· 2008-11-23 17:37
Hellqvist har varit väldigt positiv i år.
#32 ·
RRR
· 2008-11-23 17:39
Olle och Fall tyckte jag var bra idag. Pirre och Kyller är ju lyrornas kungar, bara att tacka och ta emot när motståndarna börjar med sånt lir.
#33 ·
Joint
· 2008-11-23 17:56
Jag tänker göra som Vänersborgarna, skylla publikraset på finanskrisen. Hallå, det råder ju lågkonjuktur. Hihi.
Extra roligt att den legendariske gnällspiken "DJ" snackar om att Sirius spelar kontringsbandy. Hihi.
Trevligt med vinst idag även om jag inte kunde bevittna det själv. Repris på onsdag fast med lite mindre snö önskas.
#35 ·
RRR
· 2008-11-23 18:21
Mer snö!
#36 ·
Golli
· 2008-11-24 08:36
Fluff skrev om vädret:
Hur blir vädret mot Bollnäs på onsdag? Jag ser fram emot en ny lysande prognos... :-) Fast vad spelar vädret för roll när IKS kammar hem tvåpoängare.
Instämmer med John. Innan man lägger mångmiljardbelopp på att bygga hallar kan man väl se till att spela 3*30 när vädret är besvärligt. Det är helt gratis.
I övrigt är jag nöjd. En riktig viljeseger!
#38 ·
haze
· 2008-11-24 09:33
Ja, 3x30 hade funkat utmärkt igår. Antar att det är order till domarna från Tramsinmaffian att undvika detta. Allt för att smutskasta utomhusbandyn.
Sex poäng har vi och känslan är ju att laget har en bit kvar till toppformen, lovar gott!
Fick f.ö en redig skrattattack nyss. UNT-Olov tycker att ESK-Fnasket har proffsiga åsikter. Humor!
Jag skulle drafta Pirre först, om jag skulle sätta ihop ett baseboll lag!! Han är kung!!
Ingen dum idé att skylla på konjunkturen förresten. Det har ju fungerat i alla år för politiker av olika färg.
Vem är DJ? Vill nog hävda att han har lite rätt i att vi spelade kontringsbandy i andra halvlek. Dock gav vädret inte mycket utrymme för annat.
#41 ·
RRR
· 2008-11-24 09:59
DJ är skribent på Väners sida på SvenskaFans och har rätt i mycket
#42 ·
Fd 23
· 2008-11-24 10:56
Tror inte IKS var speciellt sugna på 3*30. VBG hade i så fall fått spela 2 kvartar med bra is och medvind och IKS bara 1.
2*45 var mest rättvist i och med blåsten.
Bäst igår var i alla fall att försvarsspelet kändes betydligt tryggare. Hellas var stabil på backen i Jockes frånvaro (men ska givetvis upp på mitten direkt Jocke släpper ratten) och Kyller och Pirre fick upp sitt självförtroende med bra tennisspel. Tycker dock att man föll tillbaka lite långt i plan under 2:a halvlek och skapade lite onödiga situationer.
Rättvis och skön vinst. Bollnäs nästa.
Fd 23: Tja, det är ju faktiskt en poäng. Om det nu är så att medvind är en större fördel när isen är spelbar än när den inte är det. Jag har ju aldrig spelat bandy, så jag har ingen aning. Men det underliga tycker jag är att det säkert var 5 år sedan jag såg en match spelas i 3*30 senast. Förut hände det lite då och då, så jag frågar mig om domarna helt glömt bort den möjligheten?
#44 ·
Fd 23
· 2008-11-24 11:17
Domarna fick för några år sedan order att så få matcher som möjligt ska spelas 3*30. Bra eller dåligt? Har ingen åsikt.
Det är helt klart en större fördel att spela i medvind när isen är bra än när den är dålig.
#45 ·
ex17
· 2008-11-24 11:46
23--> Är det inte så att man brukar byta sida efter 15 i andra tredjedelen? Men håller fortfarande med om att spela 3x30 inte är något som uppskattas. Under ett år i VSK provades det för att man skulle få en paus mer och därmed kunde öka försäljningen av kaffe, korv etc. Men det känns lite kort med bara 30 min
Nu skriver både "Fd 23" och "ex17". Är det inte dags för "G:a 2" också ??? Eller kanske "Tidigare 3" ???
#47 ·
Fd 23
· 2008-11-24 12:10
17-> Japp, du byter sida mitt i andra perioden men snön tas ju inte bort så medvinden blir ju svårare att utnyttja under andra delen av andra perioden. Ehhh, krångligt men du hajjar nog.
Är du fit till onsdag?
#48 ·
John
· 2008-11-24 12:15
Tycker det är bra att 23 lär 17 hur det funkar utanför hallarnas skyddande klostermurar ;)
#49 ·
RRR
· 2008-11-24 13:16
Ja dagens ungdomar på bandyplan börjar bli bortskämda med värme och bra is, dags att åka till Kalix på köldläger i -25 och sedan på slaskläger under motorvägen i Kungälv?
Nu tycker väl inte jag att det såg SÅ jävligt ut att man hade behövt skotta och köra 3x30 i alla fall
Fick f.ö en redig skrattattack nyss. UNT-Olov tycker att ESK-Fnasket har proffsiga åsikter. Humor!
Han tjatar ju bara om samma saker hela tiden, ESk och GS är så bra, D. Sala har 4-5 supportrar, etc. Ändå verkar folk tycka att han är nån slags auktoritet inom Uppländsk idrott. Han kan ju ingenting om bandy tex. Det är ju så man kan börja gråta.
#51 ·
Joint
· 2008-11-24 15:51
Välkommen till forumet, Ubbe!
Intressant diskussion, personligen hade jag föredragit 3x30 men då självklart med jämn fördelning av planhalva (hur funkar detta egentligen?).
ESK-Fjantzet är helt galen. Olov med för den delen. Ett väldigt underligt inlägg:
"Hej Gary. Hej SiriusBigPappa
Hej SiriusBigPappa.
Saknat dina konstriktiva komentarer!! Välkommen tillbax! Undra du vad Olov bidrar med så kan jag säga att han bidrar med Consulting! Han ser Sirius svag heter och styrkor vilket är proffesonelt även om han i bland skriver skit om Esk så är det realistix varje gång och alltid välskrivet...... typ....
Hej SiriusGary.
Det där är ju bort förklaringar lång väg!!! Men det var kul att du hittat tillbax. Du tillhör ju D.Salas skrik supportrar skara på 5 pers Men du har varit under jorden typ....kanske är du en med gångs supporter? Och då ska du inte snacka om publik siffror! För jag har inte sätt dig skriva tidigare under säsongen!!!!!
Olov! Som sagt du är så realistix så jag välkomnar dig verkligen till Esks Realistixa Klack!!! Esk behöver fler som dig FORZA ESK!
Av: Esk Fanz"
Sen att Olov ryggdunkar Esk Fanz för att kunna idrott bevisar också på att han är ett troll. Äntligen är det bekräftat. Do not feed the Trolls!
#52 ·
John
· 2008-11-24 17:27
Inte för att var den som är den men har inte fanzet en egen tråd redan, den kanske går att utöka med olov och de andra också.
Fast numera så är ju 99% av alla ESK Fanz-inlägg fejkade.
#54 ·
Joint
· 2008-11-24 17:54
Fast numera så är ju 99% av alla ESK Fanz-inlägg fejkade.
Nu avslöjade du dig allt... ;o)
DJ är skribent på Väners sida på SvenskaFans och har rätt i mycket
Antingen skämtar du eller så har du aldrig läst deras forum stor underhållning.
#56 ·
ex17
· 2008-11-24 19:06
23 --> Jag hoppas det. Vi tränar imorgon och då hoppas jag kunna vara med. Är sugen på revansch från Vetlanda. Tror jag blev matförgiftad under den resan...
Måste även kasta in lite ved på halldebatten och säga att hall rockar! =) Eskhult sa en skön sak när vi tittade på VSK U17.
- Tur att man inte spelar länge till eftersom de här kommer åka åttor runt en när de blir "stora"... Lag med hall/arena kommer få fram mkt bättre skridskoåkare än alla andra. Det kommer leda till ett ännu snabbare spel än idag.
Vem fan hinner läsa Vänersborgs forum??? Har nog med att hinna in här.
Matförgiftad?? Månne för mycket gurka???
#58 ·
haze
· 2008-11-24 20:03
Halldebatten ja. Lär ju inte bli någon hall i här på ett tag. Tills vidare får vi installera sprinklers och snökanoner på studan. Minns hur handlingsförlamade Edsbyn var när vi spelade 4-4 mot dem förra säsongen i hällregnet.
Det kan väl inte vara så svårt att slänga på ett heltäckande tak på vinterarenan, alternativt planen bredvid. Värme verkar ju inte behövas heller.
#60 ·
RRR
· 2008-11-25 15:32
I så fall över Gränbyplanen för träning tills det tas beslut om skrytbygge
#61 ·
Waldau
· 2008-11-25 16:23
MItt förslag
sätt tak över träningsplanen och fortsätt spela matcherna utomhus på studans A-plan.
Spelarna får träna i bra förhållanden, det går att flytta matcher när vädret krisar, behövs inga stora dyra läktare (ABB arena kostade trots allt väldig mycket mer än Ale), och bästa av allt kan vi konservativa nissar fortsätta se på matcherna som vi vill!
Eller nått sånt
#62 ·
Joint
· 2008-11-25 17:59
Tycker det är för mycket begärt att kräva tak på Studan. Då måste 2,5-miljoners belysningen ned. Känns ju lagom ovärt. I så fall över Gränbyplanen som har gamla belysningen från Studans fotbollsplan.
Jag gillar IFK Rättviks hallbygge, som bygger på jävligt mycket ideella eldsjälar.
#63 ·
Fluff
· 2008-11-25 18:45
Äh fan, ge mig en hall ,där det tränas och matchas, vid Studan!
#64 ·
RRR
· 2008-11-25 19:20
Joint, i Uppsala finns det inte lika många "ideella eldsjälar"
Jag funderar på att börja svänga i halldebatten men då är det inte bandy längre, men det kanske inte är det vi vill/får se? Det är det ju i alla fall inte med den idiotiska nya hörnregeln....
Jojjo, vissst vore det bekvämt för spelarna med en hall här & var men vad händer med bandyn? Har publiksiffrorna sprungit i taket i Loaferville? Jag tror att bandyfinalen som event är bandyns pulsåder. Det finns en massa tokar som endast känner till bandyn via finalen. Om finalen byter skepnad så är vi snart fullkomligt marginaliserade.
Det kommer aldrig att finnas en hall som rymmer 25000 och det är orimligt att spela finalen utomhus efter en hel säsong i skolåda då det vore som att spela finalen i Wimbledon på grus.
Hur brukar det gå vid större byggprojekt? Världspromise, detta kommer att kosta x miljoner. Oj, blev det tre gånger så dyrt men hälften så isolerat? Tummetott på dig, rotarybroder.
Det kan vara så illa att bandyn tynar bort men jag har lätt att tro att hallivern kommer att skynda på processen.
#66 ·
ex17
· 2008-11-25 19:31
Farbror --> Jag vill nog se en sådan här lösning. Ny hall med kapacitet på 3-4000 personer gärna sittplats någonstans i Uppsala. Behåll studenternas ip tills vidare och spela finalen utomhus. Trots allt så har det inte varit snökaos i mars... Det finns för många fördelar med hall sedan att det kommer förändra bandyn är ett faktum. Problemet är i övergångskedet om inte alla har samma förutsättningar så kanske sporten självdör pga att vissa springer (snarare åker)ifrån? Publiken har också blivit väldigt bekväm och tillika olika företag som driver föreningarna i dag genom sponsring. Hall hjälper föreningar att få större intäkter genom mer publik, bättre försäljningsmöjligheter och bättre erbjudande till partners och sponsorer. Håkkin i Uppsala kommer förändras genom ett nytt arena bygge, möjligen till nyhetensbehag till en början men publiksnittet kommer att höjas rejält det vill jag lova. Problemet som finns med att inte ha hall är många ekonomiskt. Det är svårt att planera kring aktiviteter, försäljning etc. Men nu ska jag inte fastna där.. Det finns även en vardag för spelarna och ni vet själva hur ofta det är -2 och vindstilla på en säsong. Farbror kan säkert räkna ut sannolikheten för det på träning men med hall får han troligen en bättre siffra med is kvaliten i beaktning. Nej hall ger bra is och bra is ger bättre spelare.
Visst blir det bättre förutsättningar med en ombonad miljö. Ingen tvekan. Blir det mer publik? Stor tvekan.
#68 ·
Tommy
· 2008-11-25 19:50
De lag som har bra förutsättningar till att spela bra bandy har helt klart större möjligheter att locka stor publik. Men om all bandy i hall, kontra all bandy utomhus generar mer publik? Tveksamt, men det är nog mest beroende på kvaliteten på rikets hallar.
Jag tror att fina (=kostsamma) hallar kan skapa bra arrangemang kring bandyn och locka publik till arenorna.
Att Uppsala behöver en hall för att kunna hänga med i toppbandyn är självklart. Väggar och tak över Gränbyplanen är ett bra förslag för bra träningar.
#69 ·
RRR
· 2008-11-25 20:35
Jag vill ha hall i Söderfors!
#70 ·
haze
· 2008-11-25 21:12
Ja, det är hallar som krävs. Edsbyn satte ju bollen i rullning för ett par år sedan och det finns inget alternativ, tyvärr blir bandyn ojämnare under ett par år. Hoppas bara att publik och media hittar tillbaka när hallarna är byggda.
Nu finns det saker som bandyförbundet kan syssla med under tiden, här kommer två:
1. Fixa en vettig hemsida med en livescore som inte kraschar flera gånger per säsong. Senaste exemplet var i söndags då man hade 6-3 till SAIK mot Kungälv som slutresultat någon timme innan det visade sig att matchen slutade 7-3. Vet inte var felet låg men det är bandyförbundets ansvar att fixa i vilket fall. Blev viktigt ur spelsynpunkt också då över/under 9.5 mål fanns att spela. Ingen bar bandyreklam.
2. Samlade omgångar (som det faktiskt är i morgon, kors i taket). Kombinerat med fungerande och väl uppdaterad resultattavla lockar vi mer folk till matcherna då man kan följa de andra matcherna. Borde funka utmärkt i studentstaden Uppsala. Åtminstone gjorde det så under början på 90-talet när Lomanov härjade och det vimlade av publik som sympatiserade med andra lag än Sirius, nu har vi Eskhult som ledstjärna och det funkar lika bra det. Är övertygad om att alla klubbar skulle få ökade publiksiffror av samlade omgångar.
#71 ·
Joint
· 2008-11-25 21:49
Iofs så är ju inte halldebatten det viktigaste frågan för sporten i Uppsala. För de som någon gång sett isbokningsschemat på Studan kan inse att problemet ligger i för få träningsmöjligheter. Vi har totalt 3 (just nu 2, om de inte spolat Gränbyplanen) bandyplaner i hela Uppsala. Det leder till väldigt otrevliga tider för de sämre lagen, och även ungdomslagen.
För Uppsala och Sirius krävs senare en bandyhall för att kunna bedriva elitverksamhet. Och även för att knyta till sig marginalpublik och sponsorer. Det behöver inte vara något machobygge, bara en hall att främst kunna spela och träna i. Sen kan den ju rymma 1000 sittplatser och 2000 ståplatser. Alldeles lagom. Sen är det ju helt otroligt hur man - idag - kan bygga en arena med pelare på? Satan vad det skymmer sikten, bedrövligt.
Samlade omgångar föreslår jag i alla sporter, det är häftigast. Tyvärr är det nog som så att SvS har ett finger med i spelet. De vill ju gärna placera sina spelobjekt på så varierade dagar som möjligt. Utöver detta måste klubbarna i stan - när de planerar hemmamatcherna - lägga det på olika tider. Som det är imorgon (och många andra gånger) så krockar Sirius med Almtuna, vilket drar bort 2-300 riktigt sportintresserad publik.
Sen börjar jag bli kritisk till ifall 13:15 på söndagar verkligen är så bra. Visst, det är charmigt och trevligt, men uppenbarligen verkar det inte dra mer publik. Tyvärr...
Sen tror jag att en grym klack skulle dra mer folk till stacken.
Suck... verkar som jag kan stanna kvar i Florida hela vintern i fortsättningen. Kanske komma hem till jul, åka upp till Söderfors och titta på annandagsbandy, sen åka tillbaks igen.
Kampen går dock vidare!! Våga vägra hall!!
Ropen skalla, låt hallarna falla!!!
#73 ·
Joint
· 2008-11-25 22:16
Söderförs! Där ville de ju ha bandyhall.
Jag respekterar din åsikt Garligur, däremot har jag svårt att respektera resonemanget "hellre Division 1 utomhus än Elitserien inomhus". :)
#74 ·
John
· 2008-11-25 22:21
Även om en hall måste till så bor vi ju faktiskt i Uppsala vilket betyder att vi får en sist av alla möjliga orter i svea rike. Sen tycker jag att det inte har byggts någon riktigt bra hall än från publikens synvinkel. Byn ser ut som en hemmasnickrad veranda, Grukburken har pelare och Ale ser ut som ett kylskåp med räfflad plåt. Ingen är särskilt trevlig att se bandy i om man jämför med hockey i en hockeyhall. Då tror jag mer på Sandviken och Värners modell med valvtak som en gammal hederlig handbollshall.
#75 ·
70
· 2008-11-25 22:50
Med en hall så kan man ju inte knäppa så här fina kort:
http://jespersbilder.blogspot.com/2008/11/studenternas-ip.html
De enkla argumenten är ofta de bästa. När Öresundsbron debatterades hette det "Vem fan vill tura på en bro?". Och idag frågar jag mig, "Vem fan vill dricka glögg i en Gurkburk?"
#77 ·
RRR
· 2008-11-26 17:16
Joint, tror man att det kommer fler folk till matcherna med en större klack så kanske man får se till att det blir det. Det gjorde vi på tidigt 90-tal, nu är det nog trots allt ni yngres tur att dra det tunga lasset, du ser ju att de flesta av oss äldre mest står med barnvagnarna vid stora snöhögen....
#78 ·
Joint
· 2008-12-20 17:04
http://www.youtube.com/watch?v=ou2csaAc_Ek
#79 ·
RRR
· 2008-12-20 18:29
Den här filmen hade inte jag sett förr, Bollnäs Flames gör skäl för namnet, imponerande.
http://www.youtube.com/watch?v=LPDFXTzzGqo&feature=related
#80 ·
Joint
· 2008-12-20 22:13
Flames kör bengaltifon rätt ofta. Riktigt fint.