fotbollens nya webb är såklart inte buggfri. skriv gärna vad ni stöter på för problem i den här tråden. andra synpunkter och kommentarer (eller beröm! ;-) mottas också tacksamt.
Nya siriusfotboll.se
OK. Jag postade i fel tråd... Men mejlade iaf några skärmdumpar till din siriusadress.
Web-TVn funkar inte för mig, det händer ingenting... Vet inte om det saknas någon installation, men jag brukar kunna titta på liknande på andra sajter.
Det är dumt att det inte går att klicka sig direkt tillbaka till startsidan från webshoppen, eller har jag missat nåt?
En eminent sida må jag säga!
En eminent sida må jag säga!
- Samma här, som sagt. Men det funkar perfa i IE, dock funkar det inte i FF (har nyaste versionen).
- Medlemsregistreringen fungerar ej. Det blir bara "Sidan kan inte visas". Vore trevligare med ett eget felmeddelande än "Sidan kan inte visas".
- Medlemsregistreringen fungerar ej. Det blir bara "Sidan kan inte visas". Vore trevligare med ett eget felmeddelande än "Sidan kan inte visas".
Ja, ett tips. Går det inte att integrera webb-shoppen (http://sirius.sportsprofile.se/sites/sports/sirius/) direkt i sidan? Blir väl en del scrollande, men men. :)
- Hur fungerar sökfunktionen? Antar att den endast letar igenom arkivet? Sökar man t.ex på "Jernberg" (vars nyhet finns på startsidan) så hittar inte sökfunktionen något. Men det var ett överdrivet litet problem.
Nya hemsidan är bättre än den gamla på alla sätt och vis. Förstår inte vad man har för designöga om man tycker att den gamla är snyggare... Men smaken är som baken. ;)
Okej, loggan var lite väl basic, den kan förbättras.Tänkte på de där tre snöflingorna...
- Hur fungerar sökfunktionen? Antar att den endast letar igenom arkivet? Sökar man t.ex på "Jernberg" (vars nyhet finns på startsidan) så hittar inte sökfunktionen något. Men det var ett överdrivet litet problem.
Nya hemsidan är bättre än den gamla på alla sätt och vis. Förstår inte vad man har för designöga om man tycker att den gamla är snyggare... Men smaken är som baken. ;)
Okej, loggan var lite väl basic, den kan förbättras.Tänkte på de där tre snöflingorna...
Tommy: Klicka på loggan på webbshoppen så kommer du tillbaka. Den är dock just nu länkad till siriusfotboll.com istället för siriusfotboll.se.
Dagens i-landsproblem, jag stör mig på att Qvidings logga ligger i mitten tilsammans med Sirius på silly-bilden. Det känns som att dom lagen är jämstälda eller nåt. ;)
Avd. i-landsproblem: stör mig på bilder som är uppladdade i höga format men som sedan är redigerade och pixliga. Exempel: Kolla på klubbmärkena från Tälje.
ang sökning: servern synkroniserar en gång per dygn, vill jag minnas. därför får man inga resultat på jernberg än.
Har för en gångs skull inga problem alls, allt funkar!
Har för en gångs skull inga problem alls, allt funkar!
Helt plötsligt känns framtiden helt kolsvart...
Stör mig lite på att man måste knappa in www framför adressen, så är det på gamla med. Det brukar sällan behövas på andra sidor. Också ett i-landsproblem...
Snygg och bra, men jag tycker att det gråa och ljusblåa är lite för ljust. Vore snyggare om det följde klubbfärgerna mer. Men vad kan jag om webbformgivning.
Stör mig lite på att man måste knappa in www framför adressen, så är det på gamla med. Det brukar sällan behövas på andra sidor. Också ett i-landsproblem...
Ett problem för IE-användare? På FF fungerar siriusfotboll.se klockrent.
gaffa: De allra äldsta matchreferaten går inte att läsa, de på sidan 9 och 10. Jag ville läsa om när Ismail gjorde mål på Sirius ju...
jag ska kolla upp det, bruk.
nu kan du läsa om när haisem sänkte sirius: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_PageNo=6&id=4009&ptid=1508
Intressant läsning. Junioren Fernberg måste väl ha varit storebror?
just. andreas fernberg, som också gjorde en stormatch hemma mot visby gute den säsongen.
Var lirar han nu?
http://www.gusk.nu
Men han skulle lämna för att flytta till Lund och plugga till läkare.
Men han skulle lämna för att flytta till Lund och plugga till läkare.
om fernberg sr och hans spel mot dåvarande stjärnan partin i vsiby gute kan man för övrigt läsa här: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?val=matcher&teamid=1&nav=202&CS_1513PageNo=9&id=4000&ptid=1508
Kul med lite Siriushistoria på officiella! Inledningen på säsongskrönikan 1982 tål att citeras:
"Fågel, fisk eller mittemellan?, skrevs den frågande rubriken inför årets fotbollssäsong i Siriusnytt i våras. Nu har vi svaret. Fisk. Vilken sort är svårt att säga, förmodligen sandskädda, ulk eller någon annan sort som håller till nere vid botten."
"Fågel, fisk eller mittemellan?, skrevs den frågande rubriken inför årets fotbollssäsong i Siriusnytt i våras. Nu har vi svaret. Fisk. Vilken sort är svårt att säga, förmodligen sandskädda, ulk eller någon annan sort som håller till nere vid botten."
Brinkhagens säsongskrönikor är riktigt läsvärda. Här ännu ett citat från 1979. Uppsala är sig likt...
"I framgångens stund vaknar medgångssupportern och kan tala sig varm för laget. När sedan motgångarna kommer är han antingen helt försvunnen, eller återfinns (dock inte på läktarplats) som förståsigpåare och besserwisser utan att ens ha sett en enda match."
"I framgångens stund vaknar medgångssupportern och kan tala sig varm för laget. När sedan motgångarna kommer är han antingen helt försvunnen, eller återfinns (dock inte på läktarplats) som förståsigpåare och besserwisser utan att ens ha sett en enda match."
haha, ja det verkar verkligen gå från generation till generation
Kul med lite Siriushistoria på officiella! Inledningen på säsongskrönikan 1982 tål att citeras:
Det var denna säsong jag började gå på Sirius fotboll med några kompisar. En rätt omskakande debutsäsong och säkert en av orsakerna till att jag alltid haft högre närvaro på bandyn än fotbollen.
Jag gillar citatet från -81
"Jag tror inte att det längre finns alltför många som tar UNT-sportens omdöme på fullt allvar."
Redan då ställde sig folk tveksamma till Deras sportjournalistik. De har bara haft 27 år på sig att bättra sig och öka trovärdigheten...
UNT är väl ganska okej ändå, det är ju trots allt en lokaltidning.
"Jag tror inte att det längre finns alltför många som tar UNT-sportens omdöme på fullt allvar."
Redan då ställde sig folk tveksamma till Deras sportjournalistik. De har bara haft 27 år på sig att bättra sig och öka trovärdigheten...
UNT är väl ganska okej ändå, det är ju trots allt en lokaltidning.
Siriusfotboll.se mår inte så bra just nu och behöver en omstart.
Gaffa; en teknisk felsida skulle vara bra att visa istället för att visa var i koden det smäller.
Gaffa; en teknisk felsida skulle vara bra att visa istället för att visa var i koden det smäller.
håller med men det där är upp till teknikerna i lule. dom verkar för övrigt inte ha löst det helt och hållet än.
nästa [link=http://www.siriusfotboll.se/]säsongskrönika [/link]publicerad nu. 1986 var sannerligen inget bra siriusår.
Gillar det nya dokument innefrån som Brännan skriver.
Sånt är alltid intressant
Sånt är alltid intressant
Instämmer. Rekommenderar även Mattias Erikssons inlägg.
det önskades tidigare en kalenderfil till outlook med alla matcher sirius spelar 2009. jomenvisst: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=6890&ptid=1198&nav=100
det önskades tidigare en kalenderfil till outlook med alla matcher sirius spelar 2009. jomenvisst: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=6890&ptid=1198&nav=100
Vet inte om jag gör något fel men jag får bara in Vasalundsmatchen i Outlook...
ska undersökas omgående. funkade bra förut.
när jag plockar in den kommer alla matcher med. skumt.
Jag lyckas också med bedriften att bara få in Vasalundsmatchen. Hur gör jag för att lyckas? Jag har klickat på länken och sen svarat öppna...
går det att visa på annat sätt i era outlooks? man kan välja dag, vecka, månad i min version (outlook 2007).
För mig fungerade det fint. Dock allra finast om man inneifrån Outlook väljer (typ):
Arkiv - Importera -
Om man direkt dubbelklickar på bilagan kan det få andra följder (hos mig fick jag in filen som en separat kalender & inte som händelser i min kalender. "Import" fungerade perfa)
** Outlook 2007 **
Arkiv - Importera -
Om man direkt dubbelklickar på bilagan kan det få andra följder (hos mig fick jag in filen som en separat kalender & inte som händelser i min kalender. "Import" fungerade perfa)
** Outlook 2007 **
Importera var nyckeln. Nu funkar det för mig med. Har nästan för mig att det var samma problem något tidigare år...
webb-tv med petter: http://www.siriusfotboll.se/
Det är bara att hålla med Petter och även hoppas att fortsätter på den nivån han lämnade säsongen -08.
Roligt med lite rörliga bilder så och då. Bra jobbat.
Outlook.... tacka vet jag fickalmanacka!!
Outlook.... tacka vet jag fickalmanacka!!
Vad är det för fel på snöre runt fingret ;-)
Fickalmanacka? Jag trodde du körde kilskrift och solur...
Fickalmanacka är en fin gammal företeelse som förekommit i snart 100 år!! Man måste vara gubbig med måtta och måttlighet är en dygd....
fredrik söderbrings världsbild har fått sig en törn: http://www.siriusfotboll.se/
oj han kunde verkligen skriva "bringan".
kul med spelarbloggens comeback!
kul med spelarbloggens comeback!
En sak, på mac så autostartar videon på framsidan, klart irriterande...
knasigt irriterande! i koden för spelaren står "autostart: false". ska ta upp det med tekniknissarna.
klippte ihop målen mot sandviken. inte lätt att filma bra på löten, men ni får ta det för vad det är. http://www.siriusfotboll.se/
robin: tekniknissarna säger att man på mac kan ställa in själv om sånt material ska spelas upp automatiskt. inte vet jag. däremot är webb-tv:n på siriusfotboll.se inställd på att INTE börja automatiskt.
robin: tekniknissarna säger att man på mac kan ställa in själv om sånt material ska spelas upp automatiskt. inte vet jag. däremot är webb-tv:n på siriusfotboll.se inställd på att INTE börja automatiskt.
Gaffa, jag hade ett önskemål om att filmfilerna inte skulle vara wmv för att det skulle vara kompatibelt med fler operativsystem och webbläsare. Vad sa tekniknissarna om det?
Tack för bilderna från träningsmatchen. Var ju helt ok kvalitet, klart sevärt.
Tack för bilderna från träningsmatchen. Var ju helt ok kvalitet, klart sevärt.
de sa väl mer eller mindre att det fick jag isf fixa själv. om någon är haj på att bygga in en flashspelare (typ jw player) så tar jag mycket tacksamt emot tips. lyckades få upp det mesta, men spelaren kunde inte hitta klippet hur jag än försökte.
Äh det är lugnt Gaffa, jag ser ju urlen till videon i felmeddelandet i webläsaren. Det är bara att kopiera den och köra den i VLC, mao inte allt för jobbigt. Det är antagligen inte allt för många besökare på officiella som använder linux gissar jag.
nytt inlägg i spelarbloggen! http://www.siriusfotboll.se/
gurras vita jubileumströja auktioneras ut: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7413&ptid=1198&nav=100
Det är tråkigt att namnen inte står på tröjorna.
Ett år hade Sirius det i fotbollen vill jag minnas.
Men det är väl en ekonomisk fråga, synd att det är så för jag gillar när de har namn på tröjan.
Men det är väl en ekonomisk fråga, synd att det är så för jag gillar när de har namn på tröjan.
stämmer. 2006 stod namnen högst upp på ryggen. som du säger är det ekonomi i det där, och till skillnad från bandyn kan fotbollen inte heller ha det längst ner på tröjorna (för den delen av tröjan syns inte när den är instoppad).
fredrik olsson går igenom årets cd: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=1404&teamid=1&nav=205. läsvärt!
Flaming Groovies! Säsongen lovar gott med kampsånger av den kalibern.
Dante, Kafka & Flaming Groovies låter som Uroxen 1982. Ack, hågkomster
Dante, Kafka & Flaming Groovies låter som Uroxen 1982. Ack, hågkomster
Ja jag säger detsamma! Flaming Groovies!
Rolig var annars den här sarkasmen:
"Pierre Gallo har en förmåga få förunnat att hitta de gamla bortglömda guldkornen och hyllas ofta och välförtjänt just för detta. I år letade han fram Bob Marleys ”No Woman No Cry”. Hur gör du Gallo?"
Rolig var annars den här sarkasmen:
"Pierre Gallo har en förmåga få förunnat att hitta de gamla bortglömda guldkornen och hyllas ofta och välförtjänt just för detta. I år letade han fram Bob Marleys ”No Woman No Cry”. Hur gör du Gallo?"
Heja Fredrik! Kul, kul, kul.
Det var en riktigt rolig krönika faktiskt.
"What do you want from me" med Monaco, Söderbring stiger i aktning. Vilken snubbe.
Hahaha, jag dör. Ians låtval!!! Hahaha!!!
"Jacco - Vår Betong" Hahaha!!! Gottsundaunge!
Låten och musikvideon kan skådas här:
http://www.youtube.com/watch?v=KjgEuUbl9CE
=D =D =D
=D =D =D
Undrar om Söderbring bara vill ställa sig in eller om han platsar i VSS dj-bås hädanefter tillsammans med Ubbe. Flamin Groovies och Monaco, kunde nästan inte ha sagt det bättre själv
Hahaha, jag dör. Ians låtval!!! Hahaha!!!
=D =D =D
Hur kommer det sig att alla kids i Gottsunda vill framställa det som värsta gettot? Det händer inte ett skit här och vi bor ändå nära "betongen". Jacco, klipp dej och skaffa ett jobb istället.
gurras vita jubileumströja auktioneras ut
Vad ligger budet på?
600 kronor. http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7413&ptid=1198&nav=100
Grymt med SiriusTV! Hoppas det fortsätter också.
SiriusTV-kul som fan
[link]http://www2.unt.se/UNT_TV/1,,,00.html?ID=2496[/link]
[link]http://www2.unt.se/UNT_TV/1,,,00.html?ID=2496[/link]
Hoppas de fortsätter! Riktigt bra initiativ.
Läckert med SiriusTV. Snart i var människas kabel.
SiriusTV är ett fantastiskt initiativ där UNT står för tekniken och publiceringsforumet och Sirius för innehållet. kan bli hur kul som helst!
Fan va kul, det ska UNT ha en eloge för.
Hur ofta är det tänkt att det ska komma nya program?
Hur ofta är det tänkt att det ska komma nya program?
Är det okej att såga det här eller är det pariastämpel då?
UNT ska ha väldigt mycket eloge egentligen. Tycker att vi generellt sett är väldigt hårda mot dem. Visst, journalistiken är ibland sunkig, men UNT både sponsrar och ger oss väldigt mycket publicitet. Att sedan Sirius får låna deras utrustning etc är ju schyst. Själva idéen är ju jättetrevlig...
Jo, men personligen tycker jag det känns lite pajas att Siriusfolk ska sitta och kommentera Sirius. Lär ju knappast bli mycket ifrågasättande av beslut och annat där, men jag kan ju förstås ha fel. Sen att så kallad oberoende media har ett finger med i spelet säger egentligen mer om UNT än om Sirius.
Word, BigB. Kullinger passar dock väldigt bra in i en "Siriuspanel".
"Det svänger fort". :P
Vad menar du..? :)
Stämpel Lör Apr 11 2009, 07:05pm, av Joint. Ska inte skriva mer. Vill ju inte att den här tråden ska bli tjafs så Brukarn måste låsa... :P
Sirius TV var ju råbra! Lite TV-ovana personer som ändå gör en helhyfsad insats. Det här blir ju skitkul att följa. Lite lustigt dock med avbrottet mitt i: "Vi är strax tillbaka". Och så var ju Olle lite kvick när han tippade "en mittenplacering i Ljungskile-matchen" :D
Ludde helt ok som programledare också. Passar honom.
Ludde helt ok som programledare också. Passar honom.
Jag kritiserar inte själva genomförandet eller dom som sitter med i studion, utan är lite kritisk till hela idén.
ingen av gästerna fick några som helst restriktioner i vad de kunde säga. de siriusmänniskor som dyker upp i programmen (hoppas!) pratar av förklarliga skäl utifrån sina roller, men kan knappast förvänta "kommentera" sirius på samma sätt som en utomstående tyckare.
viktigare: vilka gäster skulle ni vilja se i (förhoppningsvis) kommande program? andra idéer?
Jag gillar det! Alla spelare och ledare i Sirius är förstås intressanta, men ska man titta lite utanför den kretsen så skulle t.ex Maria Thuré, Magnus Berglund, Lars Olsson, Daouda Sall och Ali Moulavi kunna vara kul av olika anledningar.
Om jagvar redaktionschef på UNT hade inte jag heller fattat det beslutet, nej, men jag är görglad att de gjorde det. Sedan är det inte så konstigt att det är "siriusfolk" som sitter och kommenterar Sirius. Det är inte Real Madrid vi talar om. Det finns inga andra än "siriusfolk" som kan tillräckligt mycket och är tillräckligt intresserade för att kommentera Sirius.
Kjelledine!
Siriushistoria med Svante Brinkhagen!
hochen! västra-representant! olof lundh!
Stämpel Lör Apr 11 2009, 07:05pm, av Joint. Ska inte skriva mer. Vill ju inte att den här tråden ska bli tjafs så Brukarn måste låsa... :PVad fan menar du?
Nån ungtupp, typ Olausson, Ian eller Östlund vill jag se i SiriusTV! Det johann sa lät ganska bra också.
Siriushistoria med Svante Brinkhagen!
Ord!
Vad fan menar du?
[quote1239530395=Bigbadda]Stämpel Lör Apr 11 2009, 07:05pm, av Joint. Ska inte skriva mer. Vill ju inte att den här tråden ska bli tjafs så Brukarn måste låsa... :P
[/quote1239538968]
Jaa du, först så creddar du UNT och tycker det är en jättetrevlig idé, sen håller du med mej när jag är kritisk. Det svänger fort som sagt. :)
Om man säger så här, BigB, så wordade jag dina två första rader. Jag tycker fortfarande att UNT gullar som fan med oss. Du svänger fort, Mr.Jag-bojkottar-28-timmar.
Finns en tråd för det här killar ;-)
Det börjar med bråk och slutar med barnbidrag
Jag måste bara säga att jag tycker hemsidan är sjukt bra! Snygg, lätt att hitta det man behöver samt roliga och intressanta artiklar. Heder åt er som jobbar med den!
Javisst! Kanonbra!!
Jag har två saker som jag tänkt på; Lite mer mellanrum mellan artikelkommentarerna. Det blir lätt lite rörigt när det blivit några kommentarer. Svårt att se vem som skriver vad.
Sen har jag hakat upp mig på att om jag klickar på en rubrik på förstasidan så kommer jag bara vidare till en annan sida där jag måste klicka på en länk för att komma till tex "matchreferat". Varför inte komma direkt till matchreferatet?
Men som sagt grymt bra!
Jag har två saker som jag tänkt på; Lite mer mellanrum mellan artikelkommentarerna. Det blir lätt lite rörigt när det blivit några kommentarer. Svårt att se vem som skriver vad.
Sen har jag hakat upp mig på att om jag klickar på en rubrik på förstasidan så kommer jag bara vidare till en annan sida där jag måste klicka på en länk för att komma till tex "matchreferat". Varför inte komma direkt till matchreferatet?
Men som sagt grymt bra!
Håller med Tommy där. När jag klickar på en länk så vill jag komma någonstans, inte bara få upp en ny länk.
Håller med om att det som skrivs håller hög klass.
På spelarsidorna så skulle jag vilja se tidigare säsonger också. Inte bara innevarande säsong.
Sen info om mesta målskytt genom tiderna, flest matcher i Siriuströjan osv. Sånt tycker jag är intressant.
Håller med om att det som skrivs håller hög klass.
På spelarsidorna så skulle jag vilja se tidigare säsonger också. Inte bara innevarande säsong.
Sen info om mesta målskytt genom tiderna, flest matcher i Siriuströjan osv. Sånt tycker jag är intressant.
Eftersom infoansvarig sköter sitt profana jobb under dagen, kanske jag kan svara delvis på en del av de frågor som rests (så får han komma in och rätta mig sedan).
Förutsättning 1 a för hemsidan som den ser ut just nu rent tekniskt är att alla förändringar kostar rätt mycket pengar eftersom företaget som gjort plattformen livnär sig på att ta betalt för att ändra och lägga till saker. Mouseover finns inte ens i plattformen om jag har förstått rätt. Därför kommer det att vara så att (vilket även jag tycker är sjukt irriterande) man måste klicka två gånger för att komma till en länk.
Tidigare säsonger på spelarsidorna borde gå att ordna skulle jag tro, men Gaffa får återkomma om det.
Statistiknörderidelen förtjänar absolut en egen artikel och det tipset tackar vi för.
Förutsättning 1 a för hemsidan som den ser ut just nu rent tekniskt är att alla förändringar kostar rätt mycket pengar eftersom företaget som gjort plattformen livnär sig på att ta betalt för att ändra och lägga till saker. Mouseover finns inte ens i plattformen om jag har förstått rätt. Därför kommer det att vara så att (vilket även jag tycker är sjukt irriterande) man måste klicka två gånger för att komma till en länk.
Tidigare säsonger på spelarsidorna borde gå att ordna skulle jag tro, men Gaffa får återkomma om det.
Statistiknörderidelen förtjänar absolut en egen artikel och det tipset tackar vi för.
Jag hittar inga biljettpriser på officiella sidan. Bara till säsongskort.
ska tipsa wille om att han ska lägga till det, gissningsvis har det tappats bort i o m arbetet runt nya biljettsystemet. ska självklart stå där.
angående dubbelklick så hade vi mouse-over i vår kravspec men fick släppa det eftersom systemet enligt uppgift inte tillät det. rätt annoying.
angående dubbelklick så hade vi mouse-over i vår kravspec men fick släppa det eftersom systemet enligt uppgift inte tillät det. rätt annoying.
precis som erlingmark skriver så kostar all vidareutveckling väsentliga pengar för klubben, pengar som vi inte har.
när vi planerade nya webben fanns kodknäckarkompetens på kansliet, men det är lite sämre med det nu. därför skulle vi med öppna armar ta emot lite hjälp från västring(ar) med kompetens inom området!
när vi planerade nya webben fanns kodknäckarkompetens på kansliet, men det är lite sämre med det nu. därför skulle vi med öppna armar ta emot lite hjälp från västring(ar) med kompetens inom området!
Vad är det för kodning? Vanlig HTML/CSS eller php eller nått sånt?
det är mest html, dock inne i ett publiceringsverktyg (content studio).
jens t andersson pratar om säsongsinledningen: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7923&ptid=1198&nav=100
johan pettersson skriver om tålamod i spelarbloggen: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=1404&teamid=1&nav=205
Yay, Siriusnytt!
som sagt: vi tar med öppna armar emot någon/några som kan lite programmering och liknande. vi vill bland annat byta mediespelare till en flashspelare (jag har nästan lyckats, men nära skjuter ingen hare), ändra i vissa scripts och mallar, m m. tror inte att det är så betungande uppgifter.
sugen? kontakta mig! johan.gille@siriusfotboll.se
sugen? kontakta mig! johan.gille@siriusfotboll.se
När jag för muspekaren över mediaspelaren på officiella så visar den upp massa klipp med AIK. Det känns lite konstigt och fel.
Men detta sker bara ibland.
Men detta sker bara ibland.
beror sannolikt på att just den senaste filmen är inbäddad från youtube. nya filmer på väg upp senare i veckan.
Enligt tabellen har Norrköping spelat 1+5+3 = 9 matcher
det var då märkligt. tack.