Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Sirius Bandy

Slutspelsspekulation

Först en gubbdisclaimer: Den här tråden är intressant om Sirius går till slutspel. För det har vi ju inte gjort än.

Iallafall så fördjupade jag mig lite i hur slutspelet är upplagt. Elitserievinnaren väljer alltså först mellan lag 3 och 4 som en potentiell semifinalmotståndare. Därefter väljer lag 1-4 i tur och ordning bland lagen 5-8 som kvartsfinalmotståndare.

Idag ligger vi ju trea, men så högt upp tror jag faktiskt inte vi hamnar i slutänden. Topp 3 tror jag blir: 1. Byn, 2. VSK och 3. SAIK.

Slutar Sirius nu på 4:e plats så tror jag att Byn väljer oss på deras "planhalva". Sedan tror jag att Bajen tar sig till slutspel, och att inget lag vill välja dem. Det skulle alltså innebära Bajen i kvarten, och Byn i en mycket eventuell semi. Tufft.

Slutar vi femma så skulle jag kanske gissa att vi blir valda som tredje lag, alltså blir det då SAIK i kvarten, och kanske VSK i en mycket eventuell semi. Tufft.

Slutar vi längre ned kan man ju sluta sig till att vi nog drabbats av en mindre svacka, och då får vi finna oss i att bli valda tidigt. Byn eller VSK i kvarten alltså. Tufft.

Det är ju så klart hemskt spekulativt det här, men ändå lite kul att fundera på!
Topp 4 tror jag blir:
1. Edsbyn
2. Västerås
3. Vetlanda
4. Sirius (!!!)

Byn väljer garanterat Sirius i sin halva och Västerås väljer Vetlanda
Sirius får som Brukarn spekulerar Bajen i en kvartsfinal, kul!
Schysst. Just det här har jag tänkt på sen avblåsning i går. Vetlanda då? Borde inte de komma före oss också? Som bäst 5:a alltså.
Vetlanda är ett smygislag som alla tycks ha glömt bort i kölvattnet efter Sirius framfart. Men de ligger ju faktiskt bara en poäng bakom oss.
Men vetlanda har de fyra stora+sirius kvar att möta de sista elva omgångarna så de kan mycket väl halka nedåt i tabellen.
eller tvärtom....
Ah, vackert med en slutspelstråd. Skönt att slippa en ångestfylld kvaltråd.

Gissar att Claessons Vetlanda trivs bra med att Sirius stjäl rubrikerna omgång efter omgång. Kan bli riktigt giftiga i ett slutspel.
haze du har så rätt....

Edsbyn
Västerås
Vetlanda
Sandviken
Sirius
Hammarby
Broberg
Vänersborg
Bollnäs
Villa
Kungälv
Motala
Gripen
Örebro

Väljande kan bli delikat! Edsbyn kan faktiskt välja trean i sluttabellen för att slippa Hammarby! Jag tror att Hammarby har för långt upp till Topp 4 så att fjärde laget i tabellen kommer att få tampas med Brajen. Grattis!

Byborna kanske tycker att ett extra besök på Studan lockar mer än resan till Vänersborg. Dock borde till och med Byn ha viss respekt för oss så kanske blir det Loaferville för oss?

Edsbyn - Vänersborg
Sandviken - Hammarby
Västerås - Sirius
Vetlanda - Broberg

Hur gärna man än gubbar så har vi nog en icke försummbar chans att nå slutspel. Till och med min lansdragare garligur har ju (bland annat!!) lovat okval.
Ännu ett vackert ord i siriusöron "okval"

Jäpp, allsköns "kval" är ju annars ett siriusalt tillstånd.
jaha ja... Men jag har inte gjort någon tabell ala Farbror... Gör bot, gör bot innan det är försent!!! Sätt dig vid din svartvita TV och titta på kanal 1 hela kvällen!!!

Må forumguden stänga denna förbjudna tråd!!!!
Nästan så man vill spela Underjordiska Lyxorkesterns gamla dänga "Gary Nilsson I love you"
Nu börjar även jag bli orolig när farbror dunkar in oss som 5 a.
Precis!! Vad har du att säga till ditt försvar, du ungdomliga gubbe????
Jag tror att det blir Bajen i en kvart. Och det blir ju väldigt kul; derbyfeeling, möjlig förbipassage (gäller även VBK, men knappast SAIK, EIF eller VSK i en kvart) och laddat på ett positivt sätt efter de fina fighterna i år. Sen blir det väl Byn och rätt ut i tassemarkerna, men det kommer inte göra så förfärligt ont så länge.

Nästan så man vill spela Underjordiska Lyxorkesterns gamla dänga "Gary Nilsson I love you"

Trådbrott:
Jaså, det kunde man ana. Att RRR gillade Lyxorkestern också. :) En av mina all time-favoritgrupper i Sverige.

Precis!! Vad har du att säga till ditt försvar, du ungdomliga gubbe????

Vi har helt enkelt redan en massa poäng som endast Tramsin kan trolla bort....
Tror vi möter Bajen i semi efter att ha slagit ut saik i kvarten. I den andra semin gör giganterna upp, tror vsk vinner den. saik gör en grym avslutning i serien och kommer 2:a efter byn, vetlanda halkar ner lååångt i serien och åker mot vsk i kvarten.

Om inte så gör Broberg och SAIK upp om guldet.
Innan ungdomligheten totalt övertar detta forum så måste jag påpeka att vi har inte klarat "ejkval" ännu. (iaf inte i teorin)

Med omgång 16 färdigspelad så behövs det fortfarande 28 poäng för att vara helt säkra på att slippa kval...

Slutspel ligger på 33 poäng.

Bra gubbat!!!!
Är själv inne på Farbrors resonemang. Fyran får det lag som blir över, dvs Hammarby. Finns viss risk att Edsbyn väljer Sirius eller Broberg eftersom det ligger nära. Inga vill åka långt. Vi får hoppas att Edsbyn väljer det "svagaste" laget och att det är Vänersborg. Då blir det säkert VSK-Sirius. Men jag tror fortfarande att Sirius kan sluta 3:a och får spela mot Broberg isf. Farbror! Edsbyn kan inte välja lag nummer 3. Ettan går till en grupp och tvåan till en annan. Ettan väljer sedan bland trean och fyran om vilket lag som ska hamna i samma "pool" och ev blir semifinallag. Ettan väljer sedan ett lag mellan fem och åtta... tvåan någon av de resterande 3 och trean mellan de två som finns kvar...och fyra får således det lag som blir över, dvs Hammarby.... Så med andra ord. Sluta inte fyra. Bättre att sluta femma, skulle jag tro. Fast alla lag blir svåra i kvarten.
För att vinna SM så ska man slå alla ;-)
Björklinge: Farbror menar nog att Byn väljer trean på sin halva för att sedan slippa riskera Hammarby i kvarten, eftersom de lär möta fyran. Gissar jag.
Jag tror Sirius slutar femma och att kvartsfinalerna blir så här:
1: Byn-Broberg/Bollnäs
2: VSK-Värners
3; SAIK-Sirius
4:Vetlanda-Hammarby

SAIK går om Vetlanda till tredjeplatsen och väljer Sirius. Byn orkar inte åka till värners och väljer Broberg/Bollnäs. VSK tar glatt över Värners och SAIK väljer Sirius för att slippa åka ut mot Bajen redan i kvarten.
De nästa tre omgångarna blir nog rätt avgörande för om Sirius kommer fyra eller femma. Vetlanda möter i tur och ordning Bajen (h), SAIK (b), VSK (h). Klarar de sig ur den holmgången hyfsat kniper de minst fjärdeplatsen. 0 poäng där och jag tror att Sirius kan gå förbi. Sirius har varit hyygligt stabila mot bonkegängen i år och har faktiskt inget hemskt spelschema kvar jämfört med toppkonkurrenterna (märkligt ord att använda i sammanhanget). VSK, Byn och Vetlanda är de tuffaste matcherna och de är alla på hemmais. (I övrigt känns Bollnäs borta och Brobban hemma som de svåraste matcherna, men långt från omöjliga).

Jag tror faktiskt till och med att Sirius har lite hugg på tredjeplatsen och att det blir rätt tajt om den mellan SAIK, Sirius och Vetlanda. Så tajt att det i sluttabellen skiljer lika många poäng som idag mellan lagen.
Men till slut blir det så här:

VSK (japp!)
Byn
SAIK
Sirius
Vetlanda
Hammarby
Brobban
Bollnäs

Helt klart väljer VSK bort SAIK. Sedan väljer de att möta Bollnäs. Edsbyn väljer sedan Broberg och SAIK väljer faktiskt Hammarby eftersom de rankar Vetlanda och Bajen som jämnbra och då får de korta resorna och 1000 pers extra i publikum fälla avgörandet.

Alltså:

VSK-Bollnäs
Byn-Brobban
SAIK-Bajen
Sirius-Vetlanda

Sirius fixar inte detta utan får stryk med 3-1 efter förlust med 5-2 i första hemmamatchen. (Övriga matcher 7-1 Vetlanda, 6-3 Sirius och 4-4 (avgörande i förlängning för Vetlanda).

Semifinaler:
VSK-Vetlanda
SAIK-Byn

Final:
VSK-Byn

Vinnare:
Byn

Trist, men sant.
Tror också på att Byn slår VSK i en final.

Det blir en glädjens helg för alla västeråsare att åter få pissa ner Uppsala stad.

...

Alltså:

VSK-Bollnäs
Byn-Brobban
SAIK-Bajen
Sirius-Vetlanda

Sirius fixar inte detta utan får stryk med 3-1 efter förlust med 5-2 i första hemmamatchen. (Övriga matcher 7-1 Vetlanda, 6-3 Sirius och 4-4 (avgörande i förlängning för Vetlanda).

...

Du får fundera en gång till :-)

Kvarten spelas i bäst av tre.

Pirrigt inför drabningen ikväll!! Avgör nog ganska mycket hur serien slutar. Dänger vi VSK på Studan har vi nog en liten (LITEN) möjlighet att komma före mesta mästarna när tabellen slutsumeras!

Vafa...

Då blir det ju däng i två raka! Fan vad trist.
I dagsläget tror jag att Johns tips är klockrent. Så där lagom pessimistiskt/realistiskt så bör Sirius kunna ta runt 8 poäng på de 8 matcher som återstår. Det räcker då inte för att hålla Vetlanda bakom, men Bajen kan knappast gå om, då de har 6 poäng att ta in, och kvar att möta både Byn och SAIK borta.
Jag tror att kampen mellan Sirius och Vetlanda kommer att handla väldigt mycket om just matchen Sirius-Vetlanda. Vinner vi den måste Vetlanda ta tre poäng mer än oss på de övriga 7. Det kan de få det ganska knixigt med om Sirius håller ungefär samma nivå som nu eftersom de har både Byn och VSK kvar (vilka de väl iofs säkert kan rubba på hemmais).

Äh, vafan! Låt oss glädja oss åt möjligheten att slippa okval redan i morgon!
Aktuell tabell:

1. Edsbyn
2. Västerås
3. Sandviken
4. Vetlanda
5. Sirius
6. Hammarby
7. Bollnäs
8. Broberg

Pratade på flustret med någon, tror det var John, om denna tabell står sig. Byn har att välja på ryssdopat Bajen, överraskningen Sirius eller ett galet hälsingederby. Bajen väljer man inte och jag gissar nästan att man bangar ett hälsingederby i detta läge

Det ser ut som om Broberg har aningens lättare program kvar, tror de fixar en slutspelsplats. Bollnäs möter Väners i omg22 och rätt likartat program i övrigt. Gäller nog att ha lite tur och möta lag utan större motivation, precis som blåsvart hade i mötena med Bajen och Villa förra våren

Nåja, vi KAN ju fortfarande missa slutspel med sex omgångar kvar. Fast då ska ALLT gå åt pipsvängen från och med nu.
I det sällskapet tror jag faktiskt att Byn väljer Broberg. Deras sätt att spela bandy passar Byn rätt bra. Jag håller med om att de nog gärna skiter i Bollnäs - eller så vill de bjuda på två riktiga publikmatcher. Bajen väljer de inte, förstås.

Det är förstås teoretiskt möjligt att Bajen kommer fyra, men inte sannolikt. Då kommer fyran få möta Bajen i kvarten, det är helt klart. Det är faktiskt ganska lockande att tänka sig ett dubbelmöte med dem i kvarten (det blir ju bara två matcher - de har ju inte ens varit nära att besegra oss i år...) Annars kan man ju bidra med att slå två flugor på smällen och lägga sig mot Vetlanda och därmed hjälpa till att säkra en kvart mellan Bajen och SAIK så man blir av med en av dem och dessutom säkra upp det på pappret "lättaste" av de möjliga kvartsfinalmotståndarna - Vetlanda. Och därvidlag spelar det inte ens någon roll om Sirius skulle komma trea, då blir det ändå antingen Vetlanda, SAIK eller Bajen i kvarten. Något av de tre lagen blir det, och då föredrar jag nog trots allt Bajen.
Jag tillhör nog de som är räddare för ett Vetlanda i eventuellt slutspel än ett Hammarby, antar att jag är rätt ensam om det. Ser gärna ett par tre eventuella kvartar mot Hammarby
Jag åker hellre ut mot nåt annat lag än Hammarby. Deras supportrar är redan nu så jobbiga på vårt SF. Kan inte AIK eller Djurgården få ett bandylag i Elitserien så de lämnar oss i fred? Fattar inte att de orkar dryga sig, de är ett topplag som kan köpa ett halvt landslag på en vecka när de har lust och vi är ett obskyrt dussinlag som gjort en bra säsong för första gången på 15 år. Vad är de så arga på?
Vetlanda är klart värre än Brajen. Hammarbys försvar har varit för klent.
Bra analys farbror men det är ju ditt levebröd.
& alla kan se att jag knappast svälter!

Vad är de så arga på?

Hm. En gissning är kombinationen

"...de är ett topplag som kan köpa ett halvt landslag på en vecka när de har lust och vi är ett obskyrt dussinlag som gjort en bra säsong för första gången på 15 år."
och

"Aktuell tabell:

1. Edsbyn
2. Västerås
3. Sandviken
4. Vetlanda
5. Sirius
6. Hammarby
7. Bollnäs
8. Broberg
"

Ovant läge att inte kunna vinna lätt kanske? Trist oavsett.
Jag tror du slog huvudet på spiken, Bandytjejen!
Avgörande är att vi kommer topp fyra, så att vi slipper Byn VSK eller SAIK. Resten har vi chans mot i kvarten...
Jag tror tyvärr att vi har chans även mot SAIK på hemmaplan men bortaplan är torsk
VSK hade vi ingen chans mot överhuvudtaget hemma, men i ärlighetens namn var de aldrig nära att slå oss i Gurkburken. SAIK kan vi nog faktiskt störa både hemma och borta. Edsbyn är alla lag utom VSK chanslösa mot om det verkligen gäller. Vi får Vetlanda eller Brajen i kvarten och om vi blir lika mosade hemma mot VBK som borta så är det ju lätt att välja önskisar mellan de två. Det viktiga med att komma fyra är i alla händelser den eventuella extrahemmamatchen.
Jag är gubbig och nöjd och njuter av att vi kommer att hänga kvar. Vem vi möter i slutspelet är mig likgiltigt!!
garligur: Visserligen, men det är ju ändå betydligt bekvämare att ta tuben till Zinken än att behöva ta sig ned till mörkaste Småland. Så visst hoppas jag på att det blir Hammarby i en kvart.
Ja lite så, bara tanken på att få spela kvart är ju helt fantastisk! Att få se minst en slutspelsmatch på Studan igen.. Sjukt stort!
Tar vi Vetlanda bör vi bli trea.
Kvartsfinalklart, hurra!
Nu när slutspelsplatsen är säkrad (!) kan man ju faktiskt på riktigt börja roa sig med spekulationer.. Jag tror ju att det skulle vara en sjukt stor fördel att hamna 4 eller bättre. Kanske framför allt för att en eventuellt avgörande tredje kvart hamnar på Studan då vilket är bra både för våra chanser att klara oss vidare samt publik- och intäktsmässigt.

Dessutom slipper vi Byn, VSK och SAIK (SAIK kniper nog 3:e platsen..). Mycket talar väl för att vi i det läget istället får möta Bajen, men jag tror ju det kan vara ganska bra. Vi kommer få börja hemma och alla vet ju att Bajen varken kan slå oss eller vinna slutspelsmatcher på Studan.. Jag tror ärligt talat att det finns ett ganska stort Studan-spöke hos Bajen och att de inte alls skulle tycka det vore kul att komma hit.. 2:a kvarten blir dessutom som sagt en nära och rolig bortamatch att åka på och i 3:e knyter vi ihop säcken på hemmaplan! 2 matcher med över 5000 på Studan! Sedan väntar Byn i semi (jag antar att de väljer oss på sin halva) och då väntar 2 semifinaler på Studan mot svenska mästarna och det kommer också dra storpublik och bli riktiga bandyfester! Tjoho!
2 semisar mot Byn hemma. Du din optimist!
Kommer vi 5:a får vi möta 3:an (SAIK).
Kommer vi 4:a får vi möta Bajen.
Kommer vi 3:a får vi välja mellan Bajen och Vetlanda.
Inget känns ju så där jättelätt direkt.
det kallas slutspel ;-)
Tifo - Nytt påfund sen ifjol att det sämst placerade laget börjar hemma i kvarten, därefter har det bättre placerade laget hemma i match två och ev tre. Om ditt scenario slår in får ni alltså börja på Zinken.

Likaså i semin där det sämst placerade laget börjar hemma varpå det bättre placerade laget har hemma match 2 och (tror jag) match 3. Samt ev femte då.

Skitkul att ni går till slutspel och att ni fortsätter kriga om plats tre och fyra till och med! Sätt SAIK på fjärdeplatsen så får dom bråka med Bajen i kvarten. Så ses vi i semin på den andra halvan. Tycker jag! (med hjärtat i Edsbyn)
Men varför i hela friden är det så dumt upplagt?
Hellre Bajen än SAIK och Vetlanda alla dagar i veckan.
Har det kommit något bra upplägg från bandyförbundet de senaste åren???
För att man är ute efter få s.k skrällar!... *Suck*

Kommer vi 5:a får vi möta 3:an (SAIK).
Kommer vi 4:a får vi möta Bajen.
Kommer vi 3:a får vi välja mellan Bajen och Vetlanda.
Inget känns ju så där jättelätt direkt.

Slutspel i allmänhet är nog inte så lätt, inte mkt utrymme för missar där... men det är ju kul ändå! :)
ex17: Den meningen kan läsas på två sätt, vill man skrällar eller vill man ha få skrällar?

Det förstnämnda känns mer logiskt, ifall tanken är att det sämre laget ska kunna sätta press på det bättre med en vinst på hemmaplan. Skitdumt är det i vilket fall.
Säg att det blir kvart mot bajen- chans på bra matcher med mycket publik hemma och borta.. Kanon för bandyintresset i stan.

Även vid förlust kanske det kunde vara bättre än att vinna en kvart mot vetlanda och sen torska i tre raka och ojämna matcher mot eif... Eller?
Jaså minsann. Fast det kanske kan gynna oss detta eftersom avgörandet i kvarten garanterat kommer på Studan i det fall vi kommer 4:a. Spelas semin varannan hemma och varannan borta blir ju dessutom inte 2 hemmamatcher mot Byn lika optimistiskt..
De två hypotetiska hemmamatcherna i en hypotetisk semifinal mot Byn skulle ju bli match 1 och 4. Så att vi får två hemmamatcher i en sådan hypotetisk matchserie måste betraktas som lite halvoptimistiskt...
Det var lite så jag menade... Även om match 2 och 4 hade spelats hemma hade jag kanske betecknat det som "lite halvoptimistiskt".
Farbror, vad gör vi åt denna ungdomliga galenskap???

Ungdomarna tittar på hur semifinalen spelas!!! Måntro det är infiltratörer här från Byn...
Det är väl någon hemläxa eller så? Talar dom månne om någon annan sport?

Ack, svårgubbade tider!
Räckte det inte med ett "hypotetiskt" per rad för att få gubb-bifall?
Räcker ICKE!!!

Blotta tanken på annat än kvartsfinal är ungdomliga synder!! (För att inte tala om total jinxning!!)
Är det alltså klarlagt att semin spelas H B B H B? Jag hittade inget om det på förbundets sida.

HBHBB
Vore ju annars tilltalande så att det lägre seedade laget alltid får två hemmamatcher som tröst mot att åka ut tidigt.
H B B H B spelade vi i fjol har jag för mig..
Väldans mycket spånande kring spelordningen i semifinaler. Det må vara hur hypotetiskt som helst men utvecklingen av denna tråd är oroande. Väntar bara på att någon konstaterar att vi har hemmaplan i finalen.

garligur: Har du "På Spåret"-kopior i svartvitt så det räcker?
Är vi klara för slutspel?

Om vi hypotetiskt skulle gå till final så har vi väl automatiskt hemmaplan? ;-)
Ja, vi är klara för kvartsfinal. Jag föredrar möte mot Bajen. Hetsiga Brajjare på SF...
Sluta hetsa dem då.

Jag föredrar också Hammarby
Efter att ha sett Sirius göra isterband av Vetlanda seglar smålänningarna upp som en önskemotståndare i en kvart, då skulle det kännas som att vi hade en seriös chans till semifinal. Med andra ord så börjar det kännas viktigt att behålla tredjeplatsen. Men då lär vi behöva ta full pott mot Villa, Kungälv och Motala, lätt är det inte, men heller inte omöjligt!
Fast, VBK kanske stöd för en fet bottennapp i kväll. Borta torskade vi ju med 5-0 ändå. Känns dock som att ett nytänt brajen (fyndigt?) kan sätta stopp för vilket lag som helst, men vi har trots allt 2/2 mot dem, vilket borde kännas gött rent psykiskt. Å andra sidan lär ju Hammarbrajj känna sig revanschsugna.

Hur som helst, Bajen eller Vetlanda, hugget som stucket. Fruktar bortamatch på Tjust Kulle.
Fruktar Tjust Kulle mer än Zinkensdamm, fast i en eventuell kvartsfinal så lär det ju bli minst en buss med galna Siriussupportrar på plats
En buss till småland? Vore skoj, men kanske inte helt troligt med tanke på reseavstånd, osv. Däremot kan vi nog bli uppemot 10 st bussar i en kvartsfinalmatch på Zunken. Sug på den du.
Men grejen med att komma trea kan ju faktiskt mycket väl bli att få välja mellan SAIK och Baj som tack för insatsen. Av de tre möjliga kvartsfinallagen måste jag faktiskt säga att jag tycker att Bajen ser klart värst ut just nu, i alla fall vad gäller form. De åker runt och krossar lite som de vill medan VBK har en seger på senaste sex matcherna och SAIK har fått kämpa sig gröna för att lyckas ta två pinnar mot Kungälv och Motala.

Otroligt svårt val. Jag lutar nog ändå åt att inte vilja möta Vetlanda. Framför allt för att det är en aplång resa kanske, men också för att jag tror att de har betydligt mer att hämta spelmässigt. Första halvlek var helt jämn och jag har sett få spelare som åker så jävla bra på långbollar som Edlund. Det var bara ett par mäktiga cirkusnedtagningar från Kyller och en eller två tveksamma offsideavblåsningar som hindrade honom från tre-fyra frilägen. Bra fart också på halvorna. Sedan dog de ju helt i andra och såg otroligt mänskliga ut. Lurigt.
Men varken Bajen eller SAIK hade någonsin uppträtt som Vetlanda gjorde igår. Ser man till lägstanivån är VBK uppenbarligen flera klasser sämre än de andra alternativen. Och jag har egentligen ännu svårare att tro att ett Vetlanda på topp kan mäta sig med vad SAIK och Bajen kan prestera i sina bästa stunder. Resan tror jag inte är något större problem, så VBK i kvarten tar jag alla gånger i veckan! Enda nackdelen med det hela är att vi nog får finna oss i att vara favoriter i en sån drabbning.
Och för övrigt så lär skillnaderna bli ännu större när det är dags för kvart, med tanke på all slutspelsrutin som finns både på Zinken och i Sandviken. Nej, jag är övertygad om att VBK är det bästa alternativet om vi vill gå vidare.
Instämmer helt och fullt med Bruk!
Visst vetlanda blir nog bäst att möta i kvarten men vi ska till final så låt dom komma.
Där dog mina förhoppningar!! Total jinxning!! Tack Jonas, nu är det kört!
För att vara logisk, så långt som möjligt.

S L
Hammarby i två matcher på Studan, då tror jag faktiskt att Sirius vinner. SAIK i två matcher på Studan, där är det ovisst, Vetlanda i två matcher där vinner Sirius. Skit samma, alla lag ska slås

Lyxproblem! Smått overkliga lyxproblem!
Intressant hur någon sorts general consensus om att Bajen är att föredra har svängt till att VBK är att föredra. Personligen tycker jag som sagt att det är väääldigt jämnt skägg mellan de tre kandidaterna och gläds åt att vi nog kommer kunna ge dem alla en hygglo match om det hela. Givet att första kvartsfinalen kommer att spelas på bortais tror jag en match på Zinken kommer att funka sämst. Liten plan, fullt på läktarplats och ett topp tunnor taggat Bajen. Hemskt jobbigt. Möta SAIK borta i första kvarten tror jag däremot kan passa ganska bra.
Jag må höra till kappvändarnas skara, men det är väl inte så konstigt att Vetlanda inte skräms lika mycket efter igår... Om man dessutom funderar över Vetlandas sviktande form överlag, Hammarbys motsatta formkurva, samt det faktum att Bajen gått vidare från kvarten 8 av de 9 senaste åren så blir det rätt enkelt att välja mellan de två.
Inte så konstigt att man inte vill ha bajjen i kvarten nu när dom har spelat ihop sig är dom ruggit bra.
Men tänk... Mot Hammarby skulle det bli grymma publikfester. Rädd att Vetlanda hemma bara skulle dra ca 3000. Och borta en buss.
Men går det ekonomiska före det sportsliga? Är helt övertygad om att bajjen är ett mkt bättre lag än vetlanda, dom har fler individuellt skickliga spelare som kan avgöra matcher.
Hur det än blir och vart i landet jag än måste åka så ser jag fram emot det här slutspelet så galet mycket.
Kniv-jonas, detta inlägg är inte på något sätt officiellt från laget men... vilken arena är roligast att spela på mellan Tjustkulle och Zinken? Jag möter nog hellre Bajen än VBK. Jag skulle gärna se att en kvartsfinal mellan Bajen och Blåsvart gick till 3 matcher.. publikfest ala annandagen en hel vecka! Välkomna till slutspel Västra, det är ni väl värda!

... Jag skulle gärna se att en kvartsfinal mellan Bajen och Blåsvart gick till 3 matcher.. publikfest ala annandagen en hel vecka! ...

Jag föredrar också Bajen jmf med VBK eller SAIK i kvarten. Tänk er tredje avgörande en solig söndag kl 13:15 :-) Då blir det mer än 6000 på Studan!!

Och kniv-jonas...så ruggigt bra är det väl svårt att bedöma om Hammarby är? Efter bortaförlusten mot Byn med 6-2 har man betvingat Kungälv hemma, Motala borta och nu senast Gripen med 7-4 hemma. Jag får inte direkt skrämselhicka! Förutom att vi har dubbla segrar mot Bajen så tycker jag också att de två senaste hemmamatcherna (7-0 mot Broberg och andra halvleken mot VBK) borde göra IKS till en skräckmotståndare för vilket som helst av de tre aktuella kvartsfinalmotståndrana.

ex 17 jag kan förstå vilket som är roligast för spelarna.

Big Spender jag tror att hammarby är ett bättre lag men som sagt det e vad jag tror.

Jag vill möta vetlanda jag vill åka 80 mil tur o retur dels för att jag aldrig har varit där och för att jag tror att vi slår ut dom i 2 raka.
För att överhuvudtaget få en chans att välja motstånd måste vi förmodligen slå Villa, Kungälv och Motala. Sen måste Sandviken tappa en poäng på de matcher som är kvar (alt vi tar en poäng mot Byn). Då är vi 3:a. En bit kvar alltså.
Jag vill helst möta Vetlanda.
Äsch bägge lagen är bra, man ska slå alla om man ska vinna sm-guld, kniv-jonas ;-)
Håller med Jonas, heller Vetlanda.

Förresten, publikfest... man vet ju inte om Brajjen smiter in gratis som vanligt. Nån kanske köpte 1000 plåtar i förväg.....

Lyxproblem! Smått overkliga lyxproblem!

Väl talat Farbror!

Jag vill möta vetlanda jag vill åka 80 mil tur o retur dels för att jag aldrig har varit där och för att jag tror att vi slår ut dom i 2 raka.

Det gäller att åka i tid med tanke på antalet pisspauser man måste hinna med på väg in i mörkaste småland. Har inget emot att möta vetlanda - det är en gullig liten stad som jag slagit runt i många ggr.
Angående allt slutspelssnack. Jag känner igen mig rätt mycket i Kungälv-supportern "Senap på korven":
"Underbara lyxproblem - vem skall vi möta i slutspelet? Vår 5-1 seger på Skarpen hoppas jag innebär att vi slipper kvalet:-) På Zinken blev vi fullständigt utspelade, men vi lever gott på vinsten mot Sandviken - jävla skillnad på hemma och bortplan. Skall ni vinna hela skiten kvittar det väl om ni möter Sandviken, Vetlanda eller Sirius i kvarten... Streck på Er, ni har all chans i världen att ta hem hela kalaset?"

Nå väl. Oavsett motstånd kommer man vara heltaggad och det förutsätter jag att övriga Västringar också är. Det kan vara en once-in-a-lifetime-upplevelse (för att vara gubbig)! Vid en eventuell kvartsfinal mot Vetlanda hoppas jag på buss, det vore häftigt. Alla andra lag får med så otroligt många medgångare när det vankas slutspel, vore bra om vi i Västra också kan locka till oss varenda medlem ned till Studan och bussen. Hypea detta!

Om man säger så här.
Bajen vore häftigast med tanke på vilka jäkla publikfester det kan bli.
VBK vore dock charmigt och kanske "mindre svårt".

Gud så kul det ska bli med slutspel!
Jag strutar blankt i vilka vi möter! Dock tror jag fortfarande att många underskattar VBK. Dom har försvarsspelare. Det har knappast Brajen.
Sekonderar ovanstående. Jag hoppas på SAIK. Då kan vi tapetsera lite halvtaskigt i ena utvisningsbåset.
Hmm, var var dessa försvarsspelare i söndags då? Nej, jag kan inte tro annat än att VBK är några klasser sämre än Bajen.

Jag håller såklart med om att det är ett lyxproblem, och att det blir sjukt kul vilka det än blir. Men någonting ska man ju diskutera!
Klart det måste diskuteras. Det här är en karamell man måste suga på så mycket man kan.
Men SAIK är ju ett helt galet önskemål anser jag. Att de torskar nu handlar ju bara om att de håller på med läggmatcher, eftersom de försörjer sig på odds-spelande. Anars vinner de ju gärna med 12 -2 och sånt därnt. Kolla deras hiskeliga målskillnad. Galet är det att önska detta. Galet!
Hit med SAIK. Det vinner vi lätt. Mot Bajen blir det jämnt skägg, mot VBK torskar vi helt säkert.
skitsamm nu är jag så snorpackad så fan ge mej vilket lag som helst så ska jag skrika ut de....IKS - vart vi än är....
Uppenbarligen kan man konstatera idag att vi inte ska bör mötaHammarby!! Tramsin kommer med all sannolikhet att se till att Brajjen går vidare till vilket pris som helst.
Jag tycker att Västra skall skicka en motion till bandyförföndet och föreslå ett namnbyte. Något i stil med: "Hammarbys Stödtrupp"
"Tramsin Arena" lär vara arbetsnamnet på Hammarbys hallprojekt..
Hammarbys Arena kommer dessutom att bli rejält påkostad. Det blir mycket Sjösten istället för betong.

Ooooohhhhh.... Och än är det inte Oldsberg fredag!!!

Den där gjorde ont!!!
Jahopp, torsk för SAIK mot Bajen och kryss för Vetlanda. Vi håller tredjeplatsen oavsett hur det går mot Byn.

Sen är det Kungälv borta. Törs man hoppas på bra bandyväder? Får Kungälv sina +10 med regnoblåst är de jäkligt tunga. Motala som avslutning, laget som aldrig åker ur...
Hammarby visa idag att dom e riktigt på g vinst mot saik borta e riktigt starkt.
Trodde Kungälv borta skulle bli nyckelmatchen för att komma trea.. Nu kan man tro att poängen mot byn blev rätt avgörande..

Tippar slutspelslagen så här:

EIF 47 Poäng
VSK 42 P
SIRIUS 37 P
VBK 35

SAIK 34
HIF 33
BROBERG 27
VÄNERS 24

Byn väljer Broberg, för långa resor till Vbg.
Vsk får Vbg.
Kan Sirius välja vbk i kvarten har vi ena foten i semi..

Är dock rädd att EIF inte ger järnet borta mot Vetlanda i sista, vilket tyvärr betyder att VBK blir fyra och sirius tvingas välja mellan saik och bajen. Bajen verkar va i ruskig form så då väljer man väl saik?

Svårtippat som tusan. SAIK har ett par spelare som kanske lyfter sig i slutspelet, Sirius känns hetare just nu. Oavsett vilket så blir vinnaren sen utslagen av byn.

Bajen är bra men inte så bra- i semin tar det stopp.

VSK- EIF i final. Känns ganska öppet mtp hur bra vsk varit mot byn i år (och förra). Sen känns det ju mindre öppet mtp att byn utgör stommen i landslaget, vsk har ingen i landslaget... Byn har massor av finalrutin, (dagens) vsk liten..

Får väl tro att Byn tar hem det igen..
Jag tror faktiskt det räcker med en pinne till för att klara 3:e platsen och att jag tror att SAIK håller fjärdeplatsen vilket ju då lär innebära att vi får välja mellan Bajen och Vetlanda. Att döma av Berglunds uttalande i UNT idag väljer man då Bajen, men jag hade nog tagit Vetlanda i det läget jag. Jag tror Bajen kommer bli riktigt svåra i slutspelet..

Det är nog inte helt givet att Byn tar oss i sin grupp heller såvida inte Bajen kravlar sig upp på fjärdeplatsen..
Jag tror vi kniper 3:e platsen. Bägge IFK-lagen som vi möter i nästkommande två matcher kommer att ge allt, men jag tror inte att det kommer räcka. Sirius grejar minst 2 p. SAIK möter ett Bollnäs som gör allt för att få en slutspelsplats och sedan mesta mästarna. Max 2 p, där. VBK möter ett Villa på bortais som krigar om att undvika kval (SAY WHAT!?) och sedan världens bästa lag. Max 2 p, där.

Vi kommer 3:a. Sedan vill jag nog ha Vetlanda i kvarten.
Man kan inte välja Brajjen!!! Det är dödsdömt!! Även om vi spelar kanonbra så kommer vi att förlora.

Tramsin och hans lakejer har redan skrivit in Hammarby i semifinalschemat. Inte ens Edsbyn skulle kunna vinna mot förbundet... jag menar Hammarby, i det här läget!!
Det är väl bara att hoppas att Bajen snor 4:e platsen (om vi lyckas fixa 3:e alltså) så vi slipper möta dem. Den här idén med att fullständigt strunta i sportsliga framgångar i all ära (har ju funkat bra nu i 17 år...) men man behöver ju inte välja svårast möjliga motstånd bara för att "utveckla sitt spel". Kan det inte vara utvecklande för spelet att spela semi också?
Nu var det inte exakt så som Magnus Berglund sa. Han svarade rent hypotetiskt och det är inte samma sak som att det kommer att bli så. Jag tror helt uppriktigt att han faktiskt inte har spekulerat i vilken motståndare det blir i kvarten. Väljer man Hammarby så ligger det säkert något i strategin med att det kommer att bli publikfest. Hoppas och tror att Sirius ändå väljer Vetlanda, även om det inte blir några lätta matcher mot dem, men tror ändå att vi har större chans mot dem än mot Hammarby. Men som sagt. Ingenting är ju klart ännu och på söndag vet vi hur det blir. Direktsänt "val" i radion... från Uppsala.
Läste en intressant analys av Sirius framgångar på Redfarmers sida:

"Det känns lite med Sirius som Hasse Johansson sa med ca tio minuter kvar av SM-finalen 2004 när Byn hade vänt finalen mot Hammarby då han sa något i stil med att: ”Det känns som Edsbyn bara kör och kör och sen läser av efter 90 minuter vad resultatet blev”. Lite så känns det med Sirius i år, dom bara kör och kör och kollar sen av efter säsongen hur bra det blev i slutänden."

Det är ungefär den känslan man själv har fått, och isåfall lär det stämma att Berglund inte börjat fundera på kvartfinalmotståndet än så länge.
Klar analys av rödbönderna! Helt rätt av laget att inte spekulera lika mycket som vi gör. En kvartsfinal är ändå en kvartsfinal. Det gäller att ge allt bara och sen så får man väl se hur långt det räcker.

Personligen ser jag slutspelet som en häftig blåsvart-upplevelse och en positiv grund för framtiden, samt extra klirr i kassan - som kanske kan räcka till att fixa några nya signaturer tillkommer till nästa säsong! Vem fan vill inte fortsätta den resan?
Precis som Berglund vill man ju ha en publikmatch i kvarten...men som det känns nu borde det väl komma rätt mycket folk oavsett om motståndarna är svartvita, grönvita eller gula?

Man kan ju också fundera över om det är taktiskt rätt att välja motstånd för att fylla läktarna redan i kvarten när det inte känns orealistiskt (jag nyper mig i armen) att även fylla läktarna i en semi?

Måtte aldrig denna bandysäsong ta slut...

Jag förstår ärligt talat inte ens diskussionen.

Självklart ska man välja det lag man anser sig ha bäst chans att vinna mot. Alla lags slutmål måste ju vara att ta SM-guld, och lyckas man inte med det vill man väll iaf ta sig så långt man kan? Skitsamma om en match spelas inför 6000 på zinken eller 2500 i mörkaste småland.

De sportsliga framgångarna ska väll alltid komma först?
och alla lag måste slås för att vinna
Jag håller med Carlapan, Sirius har ju predikat långsiktighet hela säsongen och nu när det börjar hetta till så tänker man helt plötsligt att man måste få in snabba pengar så fort som möjligt på bekostnad av... ja, allt. Märkligt. Resonerar de att de ändå är chanslösa i en kvart så det är lika bra att få in så mycket pengar på en match det bara är möjligt? Eller sa han så där för att Edsbyn inte skulle välja oss på sin halva dvs att de måste möta Bajen i en semi? Många frågor nu. Mycket paranoia nu.
Ett som är säkert är i alla fall att inte MB öppnar käften utan en tanke bakom det. Jag litar till 100 % på deras eventuella val och räknar med att de har bättre koll än oss. ;)
Angående publik. Jag tror att det skulle skilja ca 2000 pers på läktarna på Studan mellan Vetlanda (~3000-3500) och Bajen (~5000-5500). SAIK skulle dra något där mellan. Det är ca 160.000 :-. Det dubbla vid två matcher. Vidare kostar en resa till Vetlanda säkert 10 ggr så mycket som enbuss till Stockholm. Jag minns att vi förra året att hade svårt att få råd att ens genomföra bortamatcherna i kvalet. Jag utgår ifrån att ekonomin inte har blivit så vansinnigt mycket bättre än att de pengarna inte vägs in i spekulationen.

För övrigt så tror jag nog att Sirius har bättre koll på motståndarna än vad vi har. Jag tror inte heller att man ser sig slagna på förhand av något lag i år, utan att man tvärtom skulle ha ungefär lika goda chanser att ta sig förbi kvarten oavsett motstånd. Men vad vet jag. Sjukt spännande ska det bli i alla fall.
dissteffe: Precis som joint säger så finns det alltid en tanke bakom Berglunds kryptiska yttringar. Vad det handlar om är att Berglund och Sirius vägrar prata resultat i även i slutspelet. Hade Berglund sagt "Vi väljer det lag som är enklast att möta" hade jag blivit orolig. Men så länge han pratar publikmatcher och glädje känner jag mig lugn.
Det kan ju vara så att herr Berglund mörkar en hel del också.

Tyvärr är jag så desillusionerad av bandyn numer, att jag är helt övertygad om att Hammarby redan är "klara" för semifinal. I tveksamma lägen kommer man att få precis allt med sig, och jag tror bara Edsbyn är mäktiga att hantera en sån situation.

Jag vill inte uppleva att behöva sluta en sån här underbar säsong med att må illa över tillståndet i svensk bandy. Låt mig därför slippa se Sirius - Hammarby. Snälla, snälla, snälla herr Berglund!!!!
>>garligur
Precis, alla vet ju att Svenska Bandy-för-bajen, ooops Förbundet menar jag ju, får Internationella Brottningsförbundet att framstå som Läkare Utan Gränser. Domarteamet som som blåser Sirius-Bajen kommer ju att bli av med licensen om de låter Sirius få en ärlig chans att vinna.

>>garligur
Precis, alla vet ju att Svenska Bandy-för-bajen, ooops Förbundet menar jag ju, får Internationella Brottningsförbundet att framstå som Läkare Utan Gränser. Domarteamet som som blåser Sirius-Bajen kommer ju att bli av med licensen om de låter Sirius få en ärlig chans att vinna.

Nja... Stödet för Bajen är nog mer på ett annat plan än på just planen.

Däremot är det ju lockande med en kvartsfinal mellan SAIK och Bajen eftersom det garanterar att minst ett av de lagen inte går till semi.
Minns min gubbiga varning, när Nordin blåser en Hammarbystraff för en förseelse 5 meter utanför straffområdet i 93:e minuten....
Dissteffe, Jag håller med Carlapan, Sirius har ju predikat långsiktighet hela säsongen och nu när det börjar hetta till så tänker man helt plötsligt att man måste få in snabba pengar så fort som möjligt på bekostnad av... ja, allt. Märkligt. Resonerar de att de ändå är chanslösa i en kvart så det är lika bra att få in så mycket pengar på en match det bara är möjligt? Eller sa han så där för att Edsbyn inte skulle välja oss på sin halva dvs att de måste möta Bajen i en semi? Många frågor nu. Mycket paranoia nu.

Ja långsiktigheten stannar inte upp vid ett slutspel... och därmed kan en annan vinkel på det hela vara att ju fler personer som besöker Studenternas samtidigt lockas att komma tillbaka pga "publikfest"...
Mycket kan ju fortfarande hända med placeringarna under de två sista omgångarna. Om nuvarande tabell gäller då tycker jag att det skulle vara konsekvent och roligt om vi väljer Bajen. Konsekvent genom att vi som trea väljer sjätte laget rakt av, som vi dessutom slagit två gånger av två och helt klart har chans att göra igen, speciellt med hemmaplansfavör. Roligt genom att vi får ett upphaussat derby som vid fint väder säkert kan locka över 6000 åskådare.

Alternativet att taktiskt välja Vetlanda och sedan kanske åka ur skulle kännas tuuungt.
Jo jag tycker du har en poäng Golli. Jag åker hellre ut mot Bajen än mot Vetlanda.
Detta [link] http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=867432,00.html[/link] kan ändra förutsättningarna kanske...

Jag kan inte länka...klåpare.
kom ihåg att vi kan fortfarande sluta 6:a i tabellen...

Detta http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-AV_ID=867432,00.html kan ändra förutsättningarna kanske...

Det vore ju fantastiskt!!! Broderg tror jag defenitivt vi klår i en kvart om nu västerås skulle välja bajjen. Fan vart så till mej så jag hoppar omkring i stolen.

Apropå slutspelet - när drar det igång? Är det nåt slags uppehåll eller drar det igång direkt följande onsdag eller kanske söndag?
Fortsätter ganska omgående men på lite nya dagar...
Så här är det tänkt:
Speldagar för SM-slutspelet
Kvartsfinaler (preliminärt)
Lö-Sö 28/2-1/3, Kvartsfinal 1
Må-Ti 2-3/3, Kvartsfinal 2
To 5/3, Kvartsfinal 3

Semifinaler (preliminärt)
Lö-Sö 7-8/3, Semifinal 1
Må-Ti 9-10/3, Semifinal 2
On-To 11-12/3, Semifinal 3
Lö-Sö 14-15/3, Semifinal 4
Ti 17/3, Semifinal 5

SM-final
Lö 21/3, FINAL (Uppsala)
Jamen va skönt så man slipper vänta alldeles för länge. Även om den där veckan nog kommer kännas som ett år...minst.
Klart som fan att VSK vill ha Bajen i kvartsfinal, de lär ju gå back iår (också) med tanke på deras vikande publiksiffror i gurkburken och hoppas få in en skön slant på en kvartsfinal mot Hammarby
Skillnaden mellan att ha en match mot Broberg eller två matcher mot Bajen måste röra sig om uppåt halvmiljonen. Bajen i kvarten och Sirius i semi måste vara idealiskt för VSK.
Ja med tanke på att VSK som förening gick back cirka 250 000:- på Bandy-VM så förstår jag att de vill ha in varenda publikintäkt de kan få. Men Broberg, tror ni inte att Edsbyn väljer dessa? Det är nära geografiskt, sen har de spöat de med 3-4 mål bägge gångerna i år. Sen får vi väl se, går Väners till slutspel lär Edsbyn välja de, tror knappast de väljer Bollnäs i alla fall.

Vänersborg (eller Bollnäs) och Broberg känns ju i alla fall fullt realistiska att slå ut. Viktigt att vi kommer 3:a nu så att vi får välja. Om nu VSK väljer Brajen... ;o)

Shit! Nu blev jag till mig...
Vill inte ha Bollnäs i en kvart.... Sävstaåsbortamatcher är inte min favvo direkt
Kul att Berglund och ex17 tycker som jag ang att möta bajen ;)

Och det långsiktiga som ex17 var inne på...Om sirius har tänkt vara med och kriga i toppen några år till- då är det ju en sjukt bra kick-off att ha 5000+ åskådare på de sista matcherna i år! Sen att bajen sett starka ut på slutet- jag tycker sirius ser rätt starka ut också..

Drömscenariot:

Slå ut bajen efter tre hårda matcher.
Sen spela riktigt bra mot byn i semi...

(om ovanstående skulle slå in- vilket skönt klirr i klubbkassan!)
Men för f-n tror ni inte att det skulle bli bra mkt folk i en semifinal mot vilket lag som helst!? Klart vi vill gå så långt som möjligt och med andra ord vill jag personligen ha ett så lätt motstånd som möjligt i en kvart.

Förlåt att jag tar i men jag blir så upphetsad över möjligheterna och jag har så svårt att förstå ert resonemang.
Jag tror faktiskt inte den här stan kommer lyckas få ihop mer än 3200 pers - max - en tisdagkväll mot Vetlanda.
Publiksifforna är ju ändå inte det som är avgörande för mej. Så även om det bara blir 3200 hemma mot vetlanda en tisdagskväll så tycker jag att vi ska välja dem om det ger oss större chans att gå vidare till en semi.
Nog fan ska det kunna komma fler än så i en kvart även om motståndet är Vetlanda! Det är trots allt den första slutspelsmatchen i bandy på ganska många år.. Minst 4k ska vi bli!
Anar många kluvna tungor och rävar bakom öronen i UNT's artikel.....

Jag säger det än en gång.... Hammarby vinner sin kvart i två raka.... (Om dom inte tar sig upp på fjärde plats, då blir det tre matcher, eftersom dom behöver stålarna).
Om Västerås får duktigt med däng mot Bajen i morgon kanske de blir rätt osugna på att möta dem igen.
VSK kommer inte att välja Bajen.. var så säkra..
Jag vill ha Bajen i kvarten, Västerås i semi och Väners i finalen.

Kanske blir det inte så, då tänker jag denna morgon att

Edsbyn knappast lär vilja ha Bajen i semi. Så de väljer kanske snarare bort Bajen från sin halva än Sirius/SAIK/VBK, det vill säga att de väljer trean på sin halva. Om inte laget som kommer trea går ut oerhört tydligt och slår fast att de kommer att välja Hammarby i kvarten. Och jag vill inte ha Edsbyn i en EVENTUELL semi, så om vi kommer trea tycker jag att vi ska slå fast beyond any reasonable doubt att vi kommer att välja Bajen om vi kommer trea. Sedan väljer Edsbyn bort oss från sin halva och i momentet efter väljer vi som vi känner för...
Erlingmark >>

Klokt sagt. Det där är den enda anledningen jag kan acceptera ett val av brajjen.
>>Erlingmark
Fast säg inget till Edsbyn...

Hur som helst blir det BST (Ballt Som Tusan, Mayborn-språk) att följa lottningen live från Studan efter matchen.
Det här talar ju för Garligurs teorier ovan:

"Vid ställningen 4-1 till Bollnäs, spelar en Hammarbyare bollen rätt i gapet på Patrik Larsson som blir ren med målvakten. Då blåses han av för offside!"
Men om Patrik Larsson får bollen skall det absolut blåsas
Ja den domartavlan kan kosta Bollnäs mkt pengar det är strålande hur dåliga domare kan vara.
Sjukt irriterande att all målservice från bandyn verkar hämtas från svenskbandy.se som ligger nere.. Hur slutade Vetlandamatchen? Torskade dem? Jag antar att SAIK och VSK höll sina ledningar och vann? Vi borde alltså vara garanterade en plats på övre halvan och 1 pinne mot Motala räcker för att klara 3:e platsen.

SAIK borde då likaså vara klara för övre halvan tack vare bättre målskillnad om inte annat.
VSK vann med 8-5, Vetlanda fick 3-3 och SAIK vann. Tror jag. Det betyder att vi är klara på topp-4.

NAAAAJS!
Jag svarar mig själv. 4-3 till Villa mot Vetlanda och vinst för SAIK och VSK vilket ger just det jag skrev ovan. SAIK och vi slåss om 3:e platsen och vi måste torska samtidigt som SAIK vinner för att de ska gå om oss. Men alldeles oavsett kommer vi alltså få hemmaplan i en eventuell 3:e och avgörande kvart! Varken Bajen eller Vetlanda kan gå förbi!
Korrektion, you honour! Villa slutmålade i sista. SAIK vann med 6-2. Det är sjuuukt tajt om sista slutspelsplatsen...
Jaha, då var serien slutspelad... "Tråkig" säsong av IKS!

I kväll väljer man motståndare så här:

EIF-Broberg
VSK- Väners
IKS - VBK
SAIK- HIF

Men egentligen.. Har inte en aning om hur de blåsvarta resonerar. Kanske vill man spöa bajen i stället. Säkert bättre för taggningen att åka till zinken samt att få hit ett "storlag" till studan.. Billiga och bekväma resor också.

Till syvende och sist, bäst är att gå vidare och få fler matcher och fler åskådare!

Spännande att se valet...
Fel fel.. Hade INTE trott att Edsbyn skulle vilja åka ända till V-borg.

Blev alltså så här:

EIF-Väners
VSK- Broberg
IKS- VBK
SAIK- HIF

EIF valde Sirius på sin sida..

Men fan vad kul, nu kan det här bära riktigt långt!
Men vad är det för trams att man spelar lördag eller söndag.... Jag vill veta vilken dag det är så jag kan planera resan!!!
Bra gubbat i svårgubbade tider!
I vilken tråd skall vi gubbgnälla om speldagar? Denna eller Vetland - Sirius?

Det är ett skickligt gubbigt gnäll. Att gnälla om var man skall gnäll!
Ja, fy fan vad hemskt, bortamatchen kommer spelas på en lördag. Fy. Fan. Vad. Hemskt.
Jag kan gubba!

Med facit i hand hade det varit bättre att komma fyra. O-Edsbyn på vår halva (de valde bort Bajen och inga andra) och en sjukt maffig kvartsfinalserie mot Bajen. I stället får vi ett Vetlanda som är precis lika tuffa som Bajen och en måndagskvartsfinal med 2612 åskådare.
Jag är ungdomlig!!! Vi har en 50-50 chans mot Vetlanda i mina ögon. Däremot hade den varit 5-95 mot Tramsin, domarna och det där stokkhålmslaget. Jag tar 50-50 och mindre publik!!
kan vi inte stänga denna tråd nu, nu är det inte spekulation längre
Nejnej! Det finns ju massor med slutspelsrelaterat att spekulera om.

Väners - Edsbyn
Kan ju egentligen bara sluta på ett sätt. Men hur lång tid tar det för Byn att växla upp? De har åkt lite på en skridsko sen de säkrade seriesegern. Tre poäng sista tre och enda segern efter en Hedqvistpärla mot just Väners. Två plus och snö Vid Vättern på lördag och myran avstängd. Där kan de nog ge Byn en match, men i ladan kan det ju bara sluta på ett sätt va? Men Väners är äckliga. Alla är profillösa och heter typ Henrik Eriksson, men är rätt bra egentligen. Jag tror fan det blir tre matcher.

Vetlanda - Sirius
Vetlanda avslutade med att åka åttor runt ett ointresserat (?) Edsbyn i det som de själva säger var årets bästa insats. Jag har fet ångest för det här. Personligen hade jag föredragit Bajen. Då hade vi varit underdogs så det sprutar om det och till skillnad mot Bajen som har ett riktigt pruttigt försvarsspel och en riktig kompis i målet är ju Vetlanda normalt rätt bra defensivt och Skorven är en riktig målis. Det känns som en fet nackdel att börja borta. Ska bli riktigt intressant om Sirius lyckas fortsätta med sin laissez faire-stil och bara "jobba med sitt spel" även i slutspelet. Dessutom krävs det nog att Virre kommer igång igen. Vetlanda har varit det klart bättre laget (jag såg inte bortamatchen, men de som såg den är rätt eniga...) i tre av fyra halvlekar mot Sirius och de kommer nog tyvärr att ta hem detta i två matcher. Sirius fastnar i säcken på bortaplan och får stryk med 4-1. Hemmamatchen inför drygt 2500 pers vinner Vetlanda med 6-3 efter att ha kontrollerat det hela från början till slut.

Hammarby-SAIK
Det enda glädjeämnet när Sirius åkt är att antingen SAIK eller Bajen försvinner här. Magnus Muhrén får matchstraff i den första matchen efter att ha satt det avgörande friläget med 4 minuter kvar och därefter skrikit till Lisell "vad säger su nu då gubbjävel!". Hemma vinner SAIK med 8-2 sedan.

Broberg-Västerås
Målsnålt och sjukt tjurigt i Söderhamn, men Brobergs kids viker ner sig på slutet och Carlsson avgör med två snabba mål till 4-2 sista 10. Broberg kan nog sedan streta mot ganska bra helt utan press i Gurkburken. Och tack vare just den höga pressen på bortaplan lyckas de göra pressgurka av VSK och hyllas välförtjänt i pressen efteråt. Ångestavgörandet i tredje matchen blir faktiskt extremt rafflande med förlängning och allt. Anderbro avgör.
Jag förstår egentligen inte vad det är som gör Bajen så usla och Vetlanda så otroligt bra enligt dig.
bajen är bra men också tacksamma att möta då de kör gång på gång på gång på gång på gång... vilket ger kontring, kontring och åter kontring...
Bajen är inte usla och VBK är inte otroligt bra. ÖSK är usla och Edsbyn är otroligt bra. Fast jag tycker att Bajen har ett rätt risigt försvarsspel och att VBK är bättre i den ligan. Framåt är väl dock Bajen kanske seriens vassaste just nu. Men Sirius har å andra sidan det bästa försvarsspelet efter VM. 21 insläppta på 9 matcher är rätt vasst.

Vetlandas post VM-rad förtjänar, precis som lasse sandlin uppmärksammat, viss uppmärksamhet för sin estetik:

Vetlanda 9 3 3 3 33-33 9

Äh, jag känner helt enkelt att Sirius skulle haft probs med att gå vidare oavsett. Och man får väl göra sitt bästa för att jinxa Claesson.

bajen är bra men också tacksamma att möta då de kör gång på gång på gång på gång på gång... vilket ger kontring, kontring och åter kontring...

Precis! Brajen har ett försvar av låg slutspelsklass. Dessutom skulle vi slå ur underläge med söderbröderna.

Ja-ja, alla dessa lyxproblem..... Tur att UNIK sköter kvalabstinensen åt oss.
Jag hoppas verkligen Erlingmarks tips mellan SAIK och Brajjen slår in. Skulle verkligen vilja se den situationen... (jag har inga större sympatier för Muhrén, men jag tycker Lisell är bland det suraste som finns, inte nödvändigtvis sämsta, men rejält grin-gubbig). Skulle Lisell döma matchen har dessutom SAIK en riktig chans, för han är den enda som är så grinig att han inte skulle låta sig påverkas av förbundets locktoner. 2-1 i matcher till SAIK

Edsbyn förnedrar Väners i två raka. Västerås får det tuffare, men vinner två uddamålssegrar.

Hur det går i vår match vägrar jag fundera på, ser det dock som 50-50....

Stackars, stackars SAIK!!! Ronny Andersson dömer där!! Vi fick Fager borta, Öhrlund hemma

Äsch då, Ronny Andersson är en okej Uppsalait.

Vi är obesegrade med Öhrlund i år, han brukar kunna vara okej i bandydomarmått. Fager har jag ingen uppfattning om.
Jag hade hellre sett Sirius mot Hammarby, Bajen kör som sagt hela tiden och är enkla att få kontringar på, när dessutom deras försvar är sämre än UNIKs så kunde man ha vissa förhoppningar där. Jag är tyvärr pessimist men vad fan vilken kul säsong det här är! Den kan ju bara bli bäst på 15 år.

Har lite svårt med att UNIK får kvala, särskilt om det blir mot Rättvik som jag tycker ska spela i allsvenskan.
Bajens usla defensiv och halvdana målvakt visade sig verkligen i dag. Samtidigt var SAIK med Mossberg, Murren och Bella i spetsen otroligt bra. Men kan inte undvika att tänka på hur en kvart mot Bajen hade varit.. ;) Är dock förvånad över att de hade en nästintill obefintlig klack.

Västerås - Sandviken
Edsbyn - Sirius ;)

Där har vi semisarna. ;)
3500 åskådare på Zinken får väl anses som dåligt trots TV-sändning.

Domare Ronny hade som vanligt ingen bra dag och lyckades t.o.m reta upp annars kolugne Lillis så pass att han sprang in på isen. Wow!
Jo men man kan ju faktiskt förstå Lillis, solklarare straff får man leta efter. Måste kännas ovant för Bajen att bli "bortdömda". Dålig publiksiffra.
Jo, det var bara fingret som saknades innan Lillis gjorde en Boork.

Nä, Ronny Andersson har varit väldigt ojämn. Personligen värderar jag Herr Nordin som bandy-Sveriges bästa domare. Invändningar på det? Garry?
Visserligen var det en rejäl domartabbe, men Lillis planstormning var väl årets hjärnsläpp. Där, om inte annat, förlorade Bajen matchen.
Bajen hade förlorat matchen redan i första halvlek. Resten var bara utfyllnad.

Bajen hade förlorat matchen redan i första halvlek. Resten var bara utfyllnad.

Nja, 4-6 i 2:a halvlek och en klar straff som kanske uteblev för att bajenspelaren slänger sig väl enkelt. Sen kontrar SAIK in 4-7 och först där släcks väl hoppet för Tramsins hjältar.
Nordin är helt ok även i mina ögon. Öhrlund ikväll har jag också på plus sidan, men sånt kan ju ändras fort....

Bara apropå domare, gringubben Lisell har jag svårt för, samtidigt som jag har respekt för honom (en gringubbe är ju egentligen alltid värd respekt). Han håller sin linje oavsett, men.....
no comments
Håller med Lundh i blaskan. Hade Sirius satt sina frilägen så hade vi avgjort redan i första halvlek.
I måndags kunde man inte sova för att man var så upp i varv efter den klassiska snömatchen (som hade en dramaturgi som Hitchkock hade varit avundsjuk på)!

I kväll kommer man inte kunna sova för nervositeten börjar krypa utanpå skinnet inför morgondagen!

En liten fundering...håller isen för en hel dags Bandykul innan matchstart?

Slutligen: Kul för hockeyfansen att AIS vann mot Mora...men snacka om årets krock på lördag om vi tar VBK i morgon. Då lirar vi mot Byn samtidigt som AIS tar emot Växjö. Nåja, det är väl en smäll man kan ta om vi skulle gå till semi :-)

I måndags kunde man inte sova för att man var så upp i varv efter den klassiska snömatchen (som hade en dramaturgi som Hitchkock hade varit avundsjuk på)!

I kväll kommer man inte kunna sova för nervositeten börjar krypa utanpå skinnet inför morgondagen!

En liten fundering...håller isen för en hel dags Bandykul innan matchstart på lördag?

Slutligen: Kul för hockeyfansen att AIS vann mot Mora...men snacka om årets krock på lördag om vi tar VBK i morgon. Då lirar vi mot Byn samtidigt som AIS tar emot Växjö. Nåja, det är väl en smäll man kan ta om vi skulle gå till semi :-)

klart uppsalamedgångarna väljer vacker seminfinalsbandy före käppakrigs-kval i en sån eventuell situation..
Är bandyn och hockeyn i så fall samma tid?
Bandyn 15:45 och hockeyn 16:00....
Hockeyn 17 har jag läst då TV-sändningen skulle starta 16:45. Oklart alltså, men typ samtidigt kan man gissa.
Vilken normalt funtad människa väljer amatörhockeybockey i en iskall, ful lada där du får betala 200 pix för att trängas på en plaststol med skumgummilapp under arslet och se en match som inte är direkt avgörande, när man kan se vackert, smaskigt, "vinna eller försvinna"-bandygodis på Studenternas i perfekt väder med Sveriges vackraste lag på isen och 4500 pers på läktarna för halva priset?
Jag har sällan haft så trist, som den timme jag orkade tillbringa framför TV'n för att se lite hockey igår!!
Big Spender: Semisarna spelas ju lördag-söndag, är det givet att Edsbyns semi spelas på lördagen alltså?
På bandyförbundets hemsida spelas SAIK - VSK den 8, 10 och 12:E
Jag såg att Farmarna ordnade sin resa till Vartdetnublir på lördagen också. Potentiellt synd med en sådan krock!
Sjukt trist i så fall... Nästan glad att jag är i Danska Sverige så jag slipper välja ;)
På tal om publik, vad är publikrekordet på studenternas i modern tid om man räknar bort bandyfinalerna?
Redan från och med nästa år kommer kvartsfinalerna i slutspelet att spelas i bäst av FEM matcher. BRA FÖRBUNDET! Mer klirr i kassan för slutspelslagen. Kvartsfinal '09/10, hoppas jag.
Det är redan kört med 09/10, eller?
Bra med fler kvartar, tyckte det var för långt mellan måndagen och torsdagen. Spelarna hinner bli tjocka och slöa på den tiden se bara på byn.
de lever för gott däruppe
Vilken sektion ska man köpa finalbiljett till?
Säg bara att du vill stå på Sirius sida
E tror jag
"Supporter till finalist från grupp A rekommenderas sektioner på den norra halvan, E1-3 samt F1-3. För semifinalgrupp B gäller sektionerna D1-3 samt C1-3"

Vilken grupp är vi i?

Jag ska alltså gå på finalen i vilket fall som helst och vill bara för säkerhets skull köpa på rätt sektion. :)
Vi är i grupp A!
Fan jag har ju biljett på D1
Tänkte bara skriva det... har en biljett på F1 som jag inte kan använda på lördag (jobbar). Kan fås för hundringen jämnt om nån är sugen på att gå, trist om biljetter går till spillo! :)
Wow, det var ett generöst pris. Jag gör som dissteffe och bojkottar alla finaler Sirius inte spelar i. Men om du säljer den till en bybo eller en gurka hoppas jag du tar bättre betalt!
Hellre det än att den inte används... Har fått biljetten själv och hade gärna utnyttjat den, men som sagt, jag skall jobba under finalen och då är det ju roligare om nån som vill se matchen får göra det än att jag har en biljett att spara :).
Byn - VSK i final då. Kanske kan bli lite dramatiskt ändå.
Ja det var ju inte mina drömlag direkt. Men jag hoppas faktiskt att vsk vinner. Det är aldrig bra när ett lag dominerar så många år i rad som edsbyn nu har gjort.
Ord. Det känns som att VSK har större chans än SAIK att hota Byn.