← Sirius Fotboll
Matchtröjan
Joint
· 2009-02-17 07:56
· 26316 visningar
Jag tycker att vi supportrar skall ha en viss talan i den här typen av frågor. Matchtröjan. Ja, många av supportrarna väljer även att bära matchtröjan och då skall den ju självklart vara snyggt utformat utifrån våra perspektiv också. Självklart kan vi inte få reklamfria tröjor alá topplagen. Jag tycker heller inte att vi har någon talan om den frågan. Däremot tycker jag att vi ska få tillbaka vår vackra klassiska stjärna bakom klubbmärket. Det var lite av en skymf att ta bort den från första början, tycker jag. Sedan skulle jag önska en förflyttning av klubbmärkets position. Ett emblem skall sitta vid vänsterbröstet tycker jag, inte mellan brösten som det har varit de senaste tre åren. Däremot är jag mycket positivt inställt till det ”nya” klubbmärket med stjärnan integrerad i skölden, men tycker inte det är tillräckligt - jag vill ha den bakom klubbmärket också!
En annan sak jag skulle önska en förändring på är att få ränder på ryggen. Det vore så mycket snyggare. Just nu är vi ju helblåa på ryggen - varför? Trodde det var något disciplinärt skäl då vi tog bort ränderna på ryggen, alltså att man var tvungen att ha en nummerbox eller något, men det behöver man ju inte. Se på Djurgården, till exempel. Så, helrandigt även på ryggen vore läckert tycker jag.
Så: stjärnan bakom klubbmärket och ränder på ryggen.
Bara några tankar från mig såhär innan tröjorna trycks. Kom gärna med egna åsikter i frågan.
Jag tycker att klubben får göra precis som dom vill. Tycker inte att vi har något med det där att göra.
#2 ·
Joint
· 2009-02-17 07:59
Hepp.
#3 ·
Lemon
· 2009-02-17 08:04
Tycka kan vi ju alltid. Ränder på ryggen tycker jag om.
Jag tycker också det gamla klubbemblemet var betydligt finare. Men det kunde väl inte behållas pga bestämmelser?
Något som jag anser vara av större vikt är att replica-tröjorna verkligen är replicor, alltså en kopia av tröjan som spelarna bär och det innefattar inte bara de rätta färgerna, utan även tygmaterial sömmar osv. Ni förstår kanske varför jag inte införskaffat en tröja, även om jag så gärna skulle vilja.
Paketeringen av produkten IKS kan göras "snyggare" och mer säljande. Får replican en autentisk känsla, är ett steg taget.
Att bara ha en huvudsponsor som pryder matchtröjan är en utopi, inte bara för oss utan svenska klubbar oavsett serie. Några Allsvenska klubbar är på god väg dock.
#5 ·
John
· 2009-02-17 08:39
Jag tycker att färgerna har gått mot ljusblå/mörkblå istället för klart svart/blå senaste åren. Fortsätter det så ser vi ut som Djurgården inom ett par år. Viktigt med rätt färgton för egen identitet.
Det handlar rätt mycket om vad tröjtillverkarna kan tillhandahålla också. Vi är för små för att diktera "egna upplagor" utanför vad för designmallar de kör med.
Annars är min absoluta åsikt att fans, oorganiserade eller organiserade inte ska ha något som helst med det som rör klubbens praktikaliteter att göra. För det ändamålet bör den som är engagerad skaffa medlemskap i föreningen.
Jag säger som Lemon, tycka kan man ju alltid göra. Sen får klubben lyssna om den vill.
Tycka - absolut! Det ska man alltid göra. Men det är viss skillnad mellan att tycka och att ha en talan.
#9 ·
Joint
· 2009-02-17 09:29
Då vänder jag på steken. Varför ska vi supportrar inte få ha en viss talan om en sådan här grej? Tycka kan jag göra om allt annat, även om detta.
Jag fick papper om förnyat medlemskap i Sirius här om dagen. Men, vad hjälper det att vara medlem i det här fallet? Är det en årsmötesfråga - "utformning av matchtröjor". Ja, varför inte...
Jag vill i alla fall inte vara med om något mardrömsscenario alá Gefle. Förändringar av matchtröjan tycker jag ske först efter en dialog med supportrarna. Supportrar utgör ju klubben...
#10 ·
Hornby
· 2009-02-17 09:56
Ränder på ryggen!
Det vill inte jag heller. Men hur ska supportrarna ha en talan? Supportrar tycker inte samma sak. En klubb kan också ha ett gäng olika supporterklubbar. Jag kanske är föreningsfundamentalist i överkant, men det finns ju redan en förening med styrelse och årsmöte som beslutar även i den typen av saker, antingen direkt eller via delegation. Det är definitivt på gott och ont, men vad jag menar är att det är den strukturen som bestämmer om IK Sirius och dess olika föreningar. Västra sidan bestämmer om Västra sidan och självklart kan vi (Västra sidan) bestämma oss för att rikta önskemål till Sirius om vi vill. Sedan bestämmer vi (IK Sirius Fotboll) oss för vad vi vill göra med den informationen.
#12 ·
Markus
· 2009-02-17 10:04
Håller med Joint:
"Däremot tycker jag att vi ska få tillbaka vår vackra klassiska stjärna bakom klubbmärket. Det var lite av en skymf att ta bort den från första början, tycker jag"
Klubbmärke, färger etc. är en stor del av klubbens identitet. Att ändra det utan goda skäl tycker jag är historielöst.
Sedan önskar jag snyggare och tydligare siffror på ryggen, på såväl fotbollen som bandyn. Ser lite taffligt och amatörmässigt ut just nu.
Det var klagosången för i dag ;-))
#13 ·
Joint
· 2009-02-17 10:11
Nu ställer jag en intressant fråga här. Vilka är emot ränder på ryggen och stjärna?
#14 ·
Hornby
· 2009-02-17 10:14
Meningen " Det handlar rätt mycket om vad tröjtillverkarna kan tillhandahålla också" gör mig aningen nervös. Jag glömmer aldrig säsongen -95 när jag strax innan seriestarten såg den nya matchtröjan i Siriusnytt. Den klassiskt blåsvartrandiga hade bytts ut mot en tröja med viserligen de rätta färgerna, men de var utkastade som på måfå i något obegripligt mönster. Den chocken vill jag inte uppleva på nytt.
Jo, jag minns exempelvis inför något år då Sirius ville ha en annan bredd på ränderna. Det var en enorm skillnad i kostnad för att få det. Som vanligt är det ju såklart så att allt är en kostnadsfråga till slut.
Jag gillar personligen ränder på ryggen som princip. Vad jag vet så finns inget förbud mot det uttryckligen längre, men att reglerna kräver att siffran ska vara tydligt urskiljbar. Det går ju att lösa. Men det absolut största problemet med matchtröjorna tycker jag är all reklam som måste få plats, men det går ju tyvärr inte att komma runt.
Stjärna bakom klubbmärket spelar faktiskt ingen större roll tycker jag, däremot måste klubbmärket vara påsytt för att jag ska bli glad. Tryckta klubbmärken går fetbort.
#16 ·
johann
· 2009-02-17 10:30
självklart ska vi ha en talan i praktikaliteter om det rör sig om något som hela västra sidan som förening är överens om att vi motsäger oss. annars kan vi ju lätt få en sådan situation som Hornby här ovanför beskriver. eller som i gävle.
dessutom tror jag inte det finns någon klubb som vill ha fans med nån slags låt-gå mentalitet. det är ju människor engagemang som gör en klubb levande och dynamisk och i det långa loppet leder till framgång.
#17 ·
Joint
· 2009-02-17 10:59
Kul att höra dina personliga åsikter, Erlingmark.
När Haisem presenterades så sade Brännan att han fick ta på sig världens snyggaste tröja, då sade jag att det saknades ränder på ryggen bara och han höll med... Det verkar ju de flesta här också göra?
Påsydd stjärna med klubbemblem vore personligen något som skulle tilltala mig otroligt mycket. Matchtröjeerotik!
#18 ·
Tobbe
· 2009-02-17 11:26
Jag kan hålla med samtliga förslag till tröja som nämnts. Men jag håller absolut inte med om att Västra skulle kräva att få inflytande över såna här frågor. IKS får sköta sånt därnt själva. I det här fallet så utgörs knappast IKS av supportrarna, när "supportrarna" uppgår till ca 150 pers och max 10 st av dem betalar medlemskap i IKS.
Jag är inte förtjust i "ställa krav på IKS"-mentaliteten, den brukar man höra bland sthlms-klubbarna med jämna mellanrum och dessutom få se det sprayat på föreningars klubbhus. Självklart ska man protestera mot försämringar och direkta felageranden. Men så länge det gäller laguttagningar, tröjor, tränarfrågor el dyl så lämnar jag med varm hand över det till IKS.
Ursäkta om jag tog i här. Men det är min bestämda uppfattning.
Finns det några problem i att sakligt spalta upp VSS åsikter om tröjutformning och övrig officiell merch, för att sedan låta IKS styrelse ta del av synpunkterna?
Görs detta med proferssionalism och man understryker att detta är funderingar och åsikter, ej krav, så är det för mig bara sunt engagemang.
#20 ·
johann
· 2009-02-17 12:10
POGA formulerade exakt det jag ville men inte förmådde. ;-)
#21 ·
Joint
· 2009-02-17 12:14
Instämmer~
Nu tycker jag att det börjar bli väl gubbgnälligt på vissa håll. Här har ju inte talats om att ställa krav, att "ha en viss talan" är något helt annat och faktiskt ganska rimligt. De frågor som rör någon form av klubbidentitet är ändå i första hand av intresse för just supportrarna (inte bara vi som är med i Västra Sidan dårå, men det är ju en fin idé att bli medlem i VSS om man gillar IK Sirius), och i dessa frågor är det väl ändå klokt av klubben att använda oss som en slags remissinstans? Med supporterinflytande hade missfoster som t.ex mosaiktröjan 1995, eller VSK's "Cucumbers of St Aros"-merchandise aldrig blivit verklighet. Sen får supporterinflytande naturligtvis inte innebära någon form av uttalade eller underförstådda hot, men de utmarkerna har ju Västra Sidan aldrig varit i närheten av.
#23 ·
Tobbe
· 2009-02-17 12:42
Ok. Jag ("Vissa håll") kanske tog i. Om det är så att medlemmarna tycker att det är nåt vi borde ta upp med IKS så får vi väl titta på det. Frågan är bara hur vi ska kunna ha ett samlat grepp kring hur VSS vill att tröjorna ska se ut. Omröstning?
F ö så är det inget fel på "Cucumbers of St Aros".
#24 ·
Hornby
· 2009-02-17 12:46
Det vore intressant att veta om det är bestämt och klart hur årets matchtröja ska se ut. Gaffa?
#25 ·
RRR
· 2009-02-17 14:59
Kan vi ta fram en Cucumbers-tröja ifall vi får möta dem i Sv Cupen eller nåt?
Ja, jo. Gubbgnällig är jag ju, det inser jag. Men jag håller faktiskt inte med. Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt att engagera sig i IK Sirius om man vill påverka sådant som rör klubbens identitet. Om Sirius skulle få för sig att byta namn till Uppsala FC så duger det ju inte att sitta i VSS och skrika att klubben måste lyssna på oss, då måste ju folk vara medlemmar för att kunna förhindra det.
#27 ·
Joint
· 2009-02-17 15:13
Nu är det i och för sig så att jag är medlem. Detta får väl bli en övrigfråga för årsmötet så kanske vi kan bli ryggrandiga 2010.
Men varför ska det vara så stelbent? Vi supportrar som är organiserade i Västra har vissa intressen som kanske inte är prio 1 för IK Sirius, vi vill ha snygga matchtröjor, merchandise vi gillar och bra matcharrangemang. Folk som går med i Västra är förmodligen främst intresserade i dessa frågor, och inte i allt annat vardagsbestyr som ingår i att driva en fotbollsklubb. Framförallt är det ju saker vi kan eftersom det är vi som köper merchandisen och går på matcherna. Publiken har ingen annan röst än vår, och varför skulle då inte Sirius ha kontakt och samarbete med oss i just dessa frågor? Det är ju egentligen det enda det handlar om.
Sen är det såklart jättebra om så många som möjligt blir medlemmar i IK Sirius också (och jag har äntligen fått hem inbetalningskortet jag bad om för ett år sedan!), men jag tycker definitivt att det är eftersträvansvärt att klubben också lyssnar på supporterorganisationens röst i frågor som dessa.
#29 ·
Pinnen
· 2009-02-17 15:27
Ja, det är väl precis det som Erlingmark säger- Va medlem, gå på möten, påverka.
Om man som jag är en otroligt passiv medlem så får man skylla sig själv om beslut fattas om att spela i glassgubbsfärger.
Så kör hårt Joint, ge oss ryggränder.
#30 ·
Joint
· 2009-02-17 15:36
Huvudet på spiken där, Brukarn. Instämmer i allt.
#31 ·
Lemon
· 2009-02-17 15:41
I värsta fall får väl VSS ta fram en t-shirt med ryggränder som ett inlägg i debatten.
"Ränderna går aldrig ur."
Det är väl så att punkterna måste upp på bordet och är som sagt kanske inte prio 1 för IKS (kan det inte vara som det ser ut nu!!!), sedan är det klubben som röstar och klubbar förslagen.
Det känns inte som att IKS har tagit dessa frågor på allvar, eller iaf. inte förstått vikten av dem?!
#33 ·
Joint
· 2009-02-17 15:50
Ja, vi skulle väl rent teoretiskt kunna trycka dessa tröjor till truppen för Bylle-pengarna. :)
" Västra har vissa intressen som kanske inte är prio 1 för IK Sirius, vi vill ha snygga matchtröjor, merchandise vi gillar och bra matcharrangemang."
Matcharrangemang och "varumärkesvård" inbillar jag mig ligger högt upp på priolistan för fotbollsklubben. Supportrarna är nog en målgrupp för detta, men vi är knappast den enda. Rent krasst tror jag att frågeställningen för Sirius är - vad genererar pengar, det vill säga marginalpublik och sponsorer. Och då är det alldeles säkert så att Västra är en viktig del av detta eftersom en bra klack bidrar till stämning och är en god del av klubbens identitet. Men jag inbillar mig också att vi delvis har en annan "smakbarometer" än genomsnittsåskådaren. För egen del skriver jag definitivt upp det på turkontot att jag råkar heja på en klubb som har så jävla bra estetik inbyggd i matchdräkter, klubbfärger och sånt. Tänk om man höll på typ Liverpool eller Varbergs innebandyklubb...
Yes, men det är precis därför jag tycker att Västra ska jobba för att ha en röst i de frågorna. Även om Sirius och Västra i de allra flesta fallen jobbar mot samma mål så kan det också finnas områden där våra intressen går i sär. Sportsligt är det ju inget snack, både Sirius och Västra vill se Sirius spela i en så hög division som möjligt, och det sportsliga lämnar vi bäst över till de som kan den biten. Men när det gäller andra bitar kanske vi inte är lika överens om vad som är viktigast, om Sirius arbetar för att maximera intäkterna så är Västras största intresse att vi bevarar vår identitet. Om klubben trodde att vi skulle få in en halv miljon extra i intäkter genom att byta ut vårt klubbmärke mot en kaja i en vikingahjälm så skulle vi förmodligen ändå vara emot det. Och visst är det bra om vi i Västra blir medlemmar i klubben och får direkt inflytande, men jag tror det är mycket effektivare om vi har hela vår förening i ryggen.
Och jag kanske ska säga att jag idag är nöjd med hur Sirius sköter både sitt varumärke och kontakterna med oss. Men det är ju inte givet att Sirius har förnuftiga personer i styrelsen i all framtid.
#36 ·
gaffa
· 2009-02-17 17:12
hornby: 2009 års tröjor är just nu på tryckning inför morgondagens fotografering.
#37 ·
Lemon
· 2009-02-17 17:22
Vilken cliffhanger!
#38 ·
RRR
· 2009-02-17 18:53
Ja jisses, är man inte medlem har man inget att säga till om, så enkelt borde det vara, tycker jag
#39 ·
johann
· 2009-02-17 19:29
om det vore så enkelt skulle väl fotbollsvärlden bli ganska tråkig och byråkratisk...
#40 ·
RRR
· 2009-02-17 19:40
jag är en tråkig statsanställd byråkrat
#41 ·
Tobbe
· 2009-02-17 19:52
Jag kan förstå om klubben och allmänheten ibland har svårt att ta oss (VSS) på allvar, vi har slagits mot bilden av att vi är "ett gäng som gillar att festa ihop" i flera år nu och behöver förmodligen ytterligare ett par år och några hundra medlemmar till för att vi ska anses som en maktinstans i sammanhanget. Och vill man få respekt och inflytande så behöver man inte tifo eller roliga ramsor, utan ordning och reda. VSS ska helt enkelt vara minst lika bra skött som klubben. När vi uppnått det så kommer vi att få mer inflytande. Och jag är f ö statsanställd.
När vi är stora nog att fraktioneras så skall jag starta Byråkrat Ultras, typ!
#43 ·
olle
· 2009-02-18 12:04
I princip tycker jag såklart att det är smart och bra om klubben lyssnar på fansen när de ska utforma tröjorna. Men samtidigt tycker jag att det finns en charm i att inte veta och inte kunna påverka. Man blir så mycket gladare för snygga tröjor då.
+1 för statligt anställd byråkrat
#44 ·
Joint
· 2009-02-18 12:17
Jag tycker idéen med att vara medlem och gå på årsmöten är jättefin, men - hur många av medlemmarna i klubben går ens på årsmötena? 5 %? Vi har väl en 20-40 pers på våra årsmöten? Ja, rent teoretiskt skulle GS kunna bli medlem i IKS och ta över vår klubb. :D
Nä, klart vi ska bli medlem i klubben, men samtidigt tror jag inte att så många promille klacksupportrar kommer att göra det..
#45 ·
gaffa
· 2009-02-18 18:18
vad gäller ränderna på ryggen så finns det vad jag vet inte några sådana matchtröjor i pumas katalog för 2009.
Saxat ur P's blogg (lät ju inge' vidare)...
"Vi hade fotografering idag till SEF katalogen och jag är inte helt nöjd med dom nya matchtröjorna, vi har dom snyggaste grunderna i våran matchtröja men dom förstörde det genom att trycka viss reklam med vit bakgrund. Ser inte bra ut alls..."
#47 ·
gaffa
· 2009-02-19 14:28
lite (men rätt lite, iofs) kan man se här: http://www.siriusfotboll.se/default.aspx?id=7116&nav=104
Har Shpetim fått #14 permanent nu?
#49 ·
Joint
· 2009-02-19 16:51
Noterar även att Blomman använde sitt tredje skopar (gröna, röda, vita) på bara ett par dagar. Han byter skor lika ofta som en annan byter kallingar...
#50 ·
oskar
· 2009-02-20 01:55
Det kan väl knappast gå emot svensk föreningsteknisk sed att Västra sidan kan komma med synpunkter på matchtröjans utformning, Om jag skulle sitta i en grupp som har mandat att ta fram en tröja skulle jag bara vara tacksam om supportrarna kunde komma med lite tankar.
Däremot har vi ju absolut ingen som helst rätt att kräva medbestämmande eller rösträtt i den frågan. Då får man väl gå den vanliga demokratiska vägen och nominera sig till "merch-gruppen" eller vad den kan heta på IKS årsmöte.
Joint<<Ang att årsmöten blir "kuppade" och är en risk i alla föreningar men till viss del skyddas föreningen (förhoppningsvis) av sina stadgar då stora frågor som rör tex föreningens nedläggande och även stadegändringar och dylikt måste väckas i motioner och ingå i utskick en viss tid innan osv. Men man kan ju alltid kuppa in folk i styrelser osv, det är inte helt ovanligt.
#51 ·
oskar
· 2009-02-20 02:25
Och när vi ändå pratar matchtröjor/replikor: Jag vet att jag tjatar om detta varje år men det måste finnas fler än jag som vill ha SMALL. Kan vi inte försöka göra en gemensam förbeställning när tiden är kommen? Jag antar att det inte är ekonomiskt hållbart att tillverka 2 exemplar men om vi blir 10-20 st så kanske det går vägen...
#52 ·
RRR
· 2009-02-20 06:27
Västra Sidan verkar vara antingen small eller XL, vart tog alla medium-människor vägen?
Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat och lämnat efter mig många ex......
Eller kanske var det tvärt om, men hoppas Farbrors ordvits filter är på nu....
Det finns gränser för vad ett filter klarar av!!!
#55 ·
Joint
· 2009-02-26 21:22
Hörde av en Elfsborgare att de (Guliganerna) lämnade in en motion angående just matchdräkten för två år sedan. Förstår därför inte varför vi skall skilja oss från den byråkratin. Vi får väl också lämna in en motion till årsmötet om vi vill!
#56 ·
RRR
· 2009-02-26 21:25
om vi är medlemmar, vi är faktiskt en fristående supportergrupp. vet inte om guliganerna är en del av elfsborg, såsom den förra sirius support var en del av sirius.
Bli medlem och motionera på årsmötet då.
#58 ·
Tobbe
· 2009-02-27 07:02
Det är en bra väg att gå. Har svårt att se att vi ska driva frågan som supportergrupp.
Tröjorna verkar ju vara tryckta?
Då borde enl. min mening också ett gäng replicor av Pumas matchställ vara på väg?
Det skulle vara kul om de kunde säljas i och med säsongspremiären! Föregående säsong anlände väl dessa tröjor först till hösten?
Kommer fler butiker sälja IKS-merch?
Kan inte släppa "the tröj issue"...
#60 ·
Lars
· 2009-02-27 07:36
Vi har väl visserligen en del att säga till om som supportergrupp, Sirius är måna om att ha oss på sin sida. Men om vi ska lägga ett förslag om detta så måste vi väl först tycka lika inom gruppen. Har svårt att tro att alla tycker lika i VSS.
Dessutom så är ju tröjan redan klar så det får väl bli till nästa säsong i så fall.
#61 ·
Joint
· 2009-02-27 08:23
Tycker du kan bli medlem själv, BigB.
Det krävs ju en majoritet för att det ska gå igenom, eller om det är 2/3, så jag föreslår att fler engagerade supporters blir medlemmar..
Angående det där med majoritet. Om vi som Västra sidan vill vårda våra relationer med IK Sirius fotboll tror jag vi ska nöja oss med att via supporternärvaro på föreningens möten visa att vi bryr oss om föreningens frågor - det vill säga motionera och kommentera frågor som VSS finner relevanta. Alltså skapa ett bra debattklimat på årsmöten osv. Att ragga upp tillräckligt många medlemmar för att DRIVA IGENOM beslut på årsmötet är naturligtvis inte särskilt svårt med tanke på att det brukar vara typ 20 pers där, men jag tror att den typen av medlemsaktioner bör sparas till väääldigt tunga frågor a la hopslagningar och sådant. Inte för att försöka flytta ett klubbmärke några centimetrar. Annars är det möjligt att den goda relationen mellan VSS och IK Sirius skulle kunna få sig en törn.
#63 ·
Joint
· 2009-02-27 09:27
Använde mina feta paint-skills för att förklara hur jag menar: http://img7.imageshack.us/my.php?image=asdasdadssa.jpg
Och på ryggen vill jag ha randigt, inte blått.
Sen förstår jag inte varför inte supportrar ska få ha en åsikt/"en viss talan" om en sån här löjlig sak.
Är du medlem i IKS Jointen?
#65 ·
Joint
· 2009-02-27 09:31
BigB: Jag var det, men vet inte om jag ska förnya. Du då?
Om du inte själv är medlem ska du väl inte säga åt mej att bli det? Eller? Har inbetalningskortet framför mej men inte jättemycket pengar direkt.
#67 ·
Joint
· 2009-02-27 09:43
Eh, samma här, sen var du faktiskt först med att be mig bli medlem. Men som sagt, är jag osäker på en förlängning, dels av ekonomiska skäl och sen tycker jag inte att det har givit mig så mycket som medlem. Pallar inte "motionera" om något, då det antagligen inte skulle gå igenom eftersom att det är just jag. Många som stör sig på mig förstår jag... :D
Samtidigt så gnäller ju inte jag alls lika mycket som du på alla möjliga olika saker. :) Håll koll på bbb förresten, snart kommer ett inlägg om ditt kära Red Lions.
#69 ·
Joint
· 2009-02-27 10:02
Gnäll??? Åsikter, kallas det!! Ser mig själv som en ganska engagerad supporter.....
Och vadå, mitt älskade Red Lions? Jag är inte ens med i Red Lions. Men det är väl en okej klack som dock haft sina glansdagar. Din blogg är rätt motbjudande btw...
Men get a room eller nåt. Från och med här ska den här tråden handla om matchtröjor, allt annat raderas.
#71 ·
Pinnen
· 2009-02-27 10:10
Det ger mig mycket att vara medlem i Sirius eftersom det gynnar Sirius
#72 ·
Joint
· 2009-02-27 10:11
Tack mod.
#73 ·
Joint
· 2014-04-08 16:24
Någon som har koll på hur våra klubbmärken sett ut genom åren? Har ju sett ett par versioner.
Apropå matchtröjan. Orkar inte ens diskutera reklamen. Därför över till en annan, men ack så viktig, detalj: Personligen har jag lite svårt för vår position av klubbmärket. Tycker att emblemet ska sitta på bröstet - och helst med broderad stjärna som bakgrund. 2017 borde vi definitivt ha det som 110-årströja i alla fall. Funderar på att motionera om det!
Edit: Såg nu att jag egentligen bara behövde bumpa tråden... Mina åsikter har inte förändrats. :-)
Då kan jag kontra med att jag skiter i var klubbmärket sitter och även bakgrundsstjärnan. Känns som en icke-fråga för mig personligen. Men som sagt förut, vill du ha till en förändring kan du ju alltid motionera till IKS årsmöte.
#75 ·
Joint
· 2014-04-08 16:48
Eskilstuna City-supportrarna blev av med sina ränder för att göra plats för reklam. Ett skräckexempel.
Klubbmärken är klubbmärken, inte varumärken.
Som sagt, ska nog lämna in en motion om detta på nästa årsmöte. ;)
För övrigt är nog min favorit-kombo på matchställ när vi kör vita shorts och randig tröja.
#76 ·
Nyllet
· 2014-04-08 16:55
Håller med Joint. Blåsvartrandig tröja, vita byxor plus blå strumpor med en svart bård. Skulle också gärna se att den blå färgen blev lite mer klarblå även fast den inte blir identisk med klubbmärkets blå färg.
#77 ·
Joint
· 2014-04-08 16:57
Sedan kan man ju alltid definiera vad "Siriusblå" är. Det nuvarande klubbmärket (med ljusare blånyans) kom ju till först när vi gick upp till SE förra gången.
Jag tror att anledningen till att det inte är randigt på ryggen är för att siffrorna ska vara synliga, säkert nån typ av förbundskrav. Innan vi hade svarta "boxen" med nuvarande leverantören så hade vi ju blå "box". Jag gillar blåsvart/svart/svart.
#79 ·
Markus
· 2014-04-08 20:37
Jag vill absolut ha tillbaka det gamla klubbmärket och stödjer alla motioner som föreslår det. Samt att märket ska sitta på bröstet. Och med det gamla klubbmärket menar jag den stora stjärnan med IKS-märket i mitten, så mycket snyggare än den nuvarande versionen!´
Sirius hej!
#80 ·
Markus
· 2014-04-08 20:40
Och det här med en särskild tröja 2017 är en alldeles lysande idé! 100 årsjubiléet måste uppmärksammas. Utgår från att Upplandsmuséet och Stadsarkivet redan nu planerar en utställning om Sirius historia lagom till jubiléet... ;-)
#81 ·
RRR
· 2014-04-08 21:41
2017 är väl 110 år?
#82 ·
Markus
· 2014-04-09 05:15
RRR// Sant. Blev uppspelt av tanken på en klassisk matchtröja :)
#83 ·
Sutra
· 2014-04-09 19:07
Någon som har koll på hur våra klubbmärken sett ut genom åren? Har ju sett ett par versioner.
Jag har en ganska bisarr klubbjacka från åttitalet - gissar jag - i gul poplin med stickade mörkblå ränder i muddarna (ja, ni hör...) med den mystiska uppochnervända stjärnan. Har för mig att det har nämnts någon gång när och varför den var upp och ner, men jag har glömt hur det var.
#84 ·
RRR
· 2014-04-10 06:02
Jag har Kjelledines avslutströja, den är egentligen ganska anskrämlig med "ränderna" som nån slags smala trianglar. Vilket år var det Brukarn? Sedan har jag även Jocke Mattssons gamla tröja utan några ränder alls, mer blå och vit
Jag har Kjelledines avslutströja, den är egentligen ganska anskrämlig med "ränderna" som nån slags smala trianglar. Vilket år var det Brukarn?
1998 borde det vara.
#86 ·
Hornby
· 2014-04-10 08:32
Sedan har jag även Jocke Mattssons gamla tröja utan några ränder alls, mer blå och vit
Minns fortfarande chocken när man helt utan förvarning bytte ut den klassiska blåsvartrandiga tröjan mot denna ganska smaklösa variant. Måste ha varit 1995.
Fanns åtminstone två varianter på den fula blåvita tröjan. En med någon sorts mosaikmönster, och sedan 1997 års tröja, ännu fulare, med något sorts shejdat vitt fält på magen.
#88 ·
70
· 2014-04-10 21:02
Tog fem minuter innan jag insåg att jag läste igenom fem år gamla inlägg haha :)
Blåsvartrandig tröja och vita byxor är så jävla fräscht! Viktigast är dock att målvakten har grönt matchställ för så var det förr och då är det rätt och riktigt.
Supersnygg jubeltröja. Ja tack!
En god vän till mig, hans företag tog precis över kontraktet över officiella sirius mörchet.
Jag har redan påpekat att en gammal retro-tröja skulle lätt bli en försäljningsuccé.
Är det nån som sitter på nån bild på nån speciell årgång så vidarbefodrar jag mer än gärna till honom.
Han har slarvat bort massa singlar som va mina (bl.a lädernunnans "ensam inatten" jeppe) så han är skyldig mig en tjänst kan jag tycka.
En god vän till mig, hans företag tog precis över kontraktet över officiella sirius mörchet.
Jag har redan påpekat att en gammal retro-tröja skulle lätt bli en försäljningsuccé.
Är det nån som sitter på nån bild på nån speciell årgång så vidarbefodrar jag mer än gärna till honom.
Han har slarvat bort massa singlar som va mina (bl.a lädernunnans "ensam inatten" jeppe) så han är skyldig mig en tjänst kan jag tycka.
Ja, skulle inte det duga som hållhake så.....
#91 ·
Donk
· 2014-04-11 07:48
När kommer mörch då? Tvinga din goda vän att mörcha kaffemuggar, det saknas.
#92 ·
Tifo
· 2014-04-14 20:07
Och baby-/småbarnskollektion!
#93 ·
Joint
· 2014-04-15 00:16
Den nya halsduken som fotbolls- och innebandyklubben säljer är snygg. Jag gillar att den är sektionsneutral. Sirius-al, liksom. Jag kan störa mig lite på att bandyn så hårt profilerar "Sirius bandy" på samtliga souvenirer. Det ser inte så snyggt ut när folk skyltar med dessa på fotbollen t.ex.
#94 ·
Sutra
· 2014-04-15 05:51
Den nya halsduken som fotbolls- och innebandyklubben säljer är snygg. Jag gillar att den är sektionsneutral. Sirius-al, liksom. Jag kan störa mig lite på att bandyn så hårt profilerar "Sirius bandy" på samtliga souvenirer. Det ser inte så snyggt ut när folk skyltar med dessa på fotbollen t.ex.
Exakt.
Det ser inte så snyggt ut när folk skyltar med dessa på fotbollen t.ex.
Vad spelar det för roll? Sirius som Sirius...
#96 ·
Joint
· 2014-04-15 13:53
Det spelar roll. Om det står "Sirius Bandy" stort över hela halsduken kanske man ska köpa en annan halsduk att hålla upp när man går på annan Sirius idrott.
Annads påminner det nästan lite om när en del djurgårdare går på hockey och drar på sig en blåblå-randig tröja. Dif som Dif, liksom...
Jag håller inte med.
#98 ·
RRR
· 2014-04-16 04:21
Håller med Apan jag
Och jag är alltid stolt om det står bandy på mina saker :-)
#100 ·
Joint
· 2016-02-19 14:12
[size=20]Nu är fan måttet rågat!
Årets dräkt[/size]
$irius har tappat det.
#101 ·
Robin
· 2016-02-19 14:18
Insamling, hungerstrejk, blockad?
Hur löser vi detta?
#102 ·
johann
· 2016-02-19 14:26
Ni som är medlemmar i IKS FK får gärna kontakta mig på 0737521248. Har redan innan detta debacle skrivit en motion till årsmötet som ska hindra att sånt här skit sker.
#103 ·
Håwe
· 2016-02-19 14:31
Blått och svart?
Reklam det vart!
%#}%^+$€\
#104 ·
Joint
· 2016-02-19 14:34
Som sagt: Kom på årsmötet. Skriv gärna under motionen Johann hintade om, som bör skickas under någon gång i helgen. Ska finslipas lite detaljer.
#105 ·
Joint
· 2016-02-19 16:50
Klubben gör en pudel och skyller allt på Nike. Seriöst, det måste ju gå att få en vanligt randig tröja levererad till sig. Patetiskt!
#106 ·
Jocke
· 2016-02-19 17:05
Marknadsansvarig inom fotbollen verkar ju nöjd och tycker till och med de är snyggare än förut!
http://www.unt.se/sport/randerna-gar-aldrig-ur-4119259.aspx
Vi älskar Sirius svart å öhhhh svart! Sirius svart å ... å svart
Illa, illa...
OMG! De gör det inte lätt för klubben. Reklam i skrevet dessutom...
#109 ·
Nyllet
· 2016-02-19 20:47
Jag känner mig kränkt som Siriussupporter. Har alltid varit stolt över våra färger, snyggast av alla och så detta? Fy f-n! Man få ju för f-n SAIK vibbar! Osmakligt och pinsamt.
1.dags att skriva om sångerna om inga ränder.eller nästan inga och svart med lite blått.
2.Fast tjejer,bilar och musik kan man ju lära sig att tycka om med tiden. Gäller dessa tröjor med?kanske?
Tröjan är bara sorglig men vi kommer garanterat att få en annan, mer traditionell, nästa år nu när folk visat vad de anser om den. Ett år går fort.
#112 ·
Robin
· 2016-02-19 21:28
Ja i norrettan är det inte så noga med reklam
Fast Krehla skrev att Nike meddelat att "det här är vad vi har att erbjuda de närmaste två åren". Så om vi inte kan bryta avtalet får vi dras med den så länge.
Äsch då. Fan.
Då borde man sajnat med en annan leverantör än Nike. Bra att ni driver det här på årsmötet, själv betalade jag för sent som vanligt så jag har inte rösträtt...
Alltså jag köper att vi måste ha reklam, men hur fan kan man nästan helt ta bort ränderna? Avgå alla.
Första april kom tidigt i år! När kommer den riktiga?
#118 ·
RRR
· 2016-02-20 05:56
sorgligt, bedrövligt. det värsta är att meisels återigen får vältra sig i klubbens skam, fast han lovat att inte skriva om fotbollen
#119 ·
Jocke
· 2016-02-20 11:59
Fast Krehla skrev att Nike meddelat att "det här är vad vi har att erbjuda de närmaste två åren". Så om vi inte kan bryta avtalet får vi dras med den så länge.
Fast alla tröjor är väl sk sublimerade tröjor dvs de sys ihop efter det att de tryckts
Hur kan det då endast erbjudas denna variant? Hade det som förr i tiden varit färdiga tröjor som man sedan trycker på hade det kanske varit ett argument.
Jag köper inte argumentet från Nike. Det kan inte stämma!
Gör om och gör rätt!
#120 ·
bylund
· 2016-02-20 17:52
Hur kan man ha ett kontrakt med Nike där de har rätt att leverera sina egna mönster efter eget tycke? Om de inte hade blått, hade vi får gulsvarta då istället, och fått leva med det?
#121 ·
Sutra
· 2016-02-21 09:05
Pinsamt.
#122 ·
Sakul
· 2016-02-21 09:15
Nike har ett visst urval av modeller som de erbjuder. Avtalet är skrivet på flera år, och i år var det den här modellen Nike erbjöd. Sirius har inte suttit och specialdesignat den här tröjan, för att det är inte så Sirius avtal med Nike ser ut.
Det enda som står i klubbens stadgar för närvarande är för övrigt att tröjan ska innehålla färgerna svart och blått och klubbmärket, så det är fantastiskt om det äntligen händer något på den fronten och någon bryr sig om årsmötet.
Man blir ju irriterad när man ser ungar gå runt på stan i en Barcatröja när de hade kunnat ha en Siriuströja istället. Men med årets modell så är det faktiskt förståeligt att man gör det valet. Tröjan är en viktig del av Sirius varumärke, och om vi vill stärka det kan vi inte spela i en jävla speedwaydräkt.
För det första, klart att Nike hade kunnat ge oss en snygg, randig tröja om man ville. Uppenbarligen ville man inte det. Om det sen är så att vårt avtal är sånt att Nike kan skicka oss vilka tröjor som helst, eller om det inte fanns någon på kansliet som hade tid/ork att säga ifrån vet jag inte. Men jag hoppas verkligen att vi får ett bättre avtal med en annan leverantör i framtiden.
För det andra så fattar jag naturligtvis varför tröjorna är fulla av reklam, men det blir värre och värre för vartenda år. Visst, ekonomin går först, men jag tycker det är dags att åtminstone fundera över en annan modell än att bara sälja så många platser på tröjan som möjligt. Var betalar Luthagens Livs för att ha sin logga inklämd någonstans vid höger bröstvårta? Och var är det egentliga marknadsvärdet för att ha en logga på tröjan som man knappt ser med förstoringsglas? Om man begränsade sig till en, två eller max tre sponsorer på dräkten som faktiskt syns så måste ju samtidigt marknadsvärdet gå upp massvis. Kanske kan man hitta en modell som faktiskt lönar sig ekonomiskt samtidigt som vi inte behöver ha en matchtröja som gör oss till åtlöje?
#124 ·
Lemon
· 2016-02-21 11:30
Nike har i alla fall inga problem att leverera snygga tröjor i blåsvart till Inter... Att det är galet mycket reklam på våra är en annan sak.
#125 ·
Sakul
· 2016-02-21 11:49
Men snälla nån, ingen tror väl på allvar att Sirius deal med Nike går att jämföra med Inters?
Jag tror inte det är allmän kunskap hos en vanlig supporter hur avtalet med dräktleverantören är skrivet. Men eftersom tröjan nu ser ut som den gör kan vi iaf säga en sak: Vårt avtal med Nike är för dåligt.
#127 ·
Sakul
· 2016-02-21 12:55
Förlåt om jag låter dryg. Trött på allt bara. Såhär ligger det till:
Tröjorna suger. Avtalet med Nike suger. Ett bättre avtal med Nike kostar mycket pengar. Sirius har inte pengar.
Sirius säljer tröjreklam för att få pengar. Tröjreklamen har inte ökat i omfattning i år jämfört med i fjol.
Nike bekräftade själva igår att detta var vad de hade att erbjuda. De personer i klubben som godkände tröjorna tidigt i höstas är inte kvar i klubben. De var inte så bekymrade över utseendet och bråkade inte med Nike om det. Jag försökte bråka med de ansvariga om det när jag fick se en bild på tröjmodellen (samma dag som det bestämdes). De sa bara att det var omöjligt att göra något åt det, för detta var vad Nike hade att erbjuda. Jag har ingen aning om vad som hade hänt om de ansvariga faktiskt hade satt sig totalt på tvären gentemot Nike. Kanske hade det hjälpt. Kanske inte. Jag vet inte.
#128 ·
Hornby
· 2016-02-21 13:42
Vad jag absolut inte kan förstå i denna soppa är varför inte Nike kan erbjuda en helrandig tröja. Det kan ju inte vara ett så speciellt ovanligt önskemål. Rätta mig om jag har fel, men helfärgade och helrandiga tröjor är väl de två vanligaste varianterna? Vårt avtal är ju med Nike, inte med någon liten obskyr tröjtillverkare nere i någon källare någonstans.
Cilla fisher tycker den är fräsch hahaha lallare.
#130 ·
Sakul
· 2016-02-21 13:52
Men snälla Jonas, vad kräver du? Att klubben ska gå ut och totalsåga tröjan, som vi är fast med åtminstone för den här säsongen, stenhårt i alla kanaler?
#131 ·
Hornby
· 2016-02-21 13:55
Tröjan är en viktig del av Sirius varumärke, och om vi vill stärka det kan vi inte spela i en jävla speedwaydräkt.
Dagens sanning!
#132 ·
Joint
· 2016-02-21 13:56
Jättesnygg och jättenöjd, t.o.m. Hennes företrädare Sevanna tyckte väl desamma dårå. Märkligt att dessa har mandatet med tröjorna. Att detta ställ är Nikes one and only kan jag heller bara inte köpa.
UNT ska gräva lite i detta i morgon, tror jag. Nike och Sevana/Stefan känns vettiga att prata med.
Men snälla Jonas, vad kräver du? Att klubben ska gå ut och totalsåga tröjan, som vi är fast med åtminstone för den här säsongen, stenhårt i alla kanaler?
Har jag aldrig påstått. Men att gå ut och försvara den är bara löjligt samma sak med svaren på fb som är direkt usla. Minns en tid då du va supporter inte en talesman för sirius fotboll....
Som joint påpeka är provocerande att man går ut o säger att man är jättenöjd o den e snygg blablabla.
#135 ·
Sakul
· 2016-02-21 14:20
Ja, det var ett onödigt positivt uttlande. Bra så.
Jag borde väl bara ha hållit käften egentligen (det borde jag ganska ofta), men efersom jag i stora drag vet hur det har gått till kände jag en skyldighet att föklara. Det är inte så att jag sitter här och ljuger. Jag förstår heller inte riktigt hur ni tycker att klubben borde hantera det här, nu när vi faktiskt hamnat i det här läget.
#136 ·
Joint
· 2016-02-21 14:54
Men Sakul, först lägger du över allt ansvar på Nike och nu säger du: "Jag har ingen aning om vad som hade hänt om de ansvariga faktiskt hade satt sig totalt på tvären gentemot Nike. Kanske hade det hjälpt. Kanske inte. Jag vet inte."
Nike borde å sin sida vara lacka på denna usla marknadsföring. Det verkar inte särskilt glasklart ifall man brytt sig om sakfrågan. En tolkning jag kan göra är ju att Nike skickat detta som förslag varpå "vi" bara köpt det. Det känns ju som en "skitsamma"-inställning kring matchstället, vilket reklamen också vittnar om.
Aktiva supportrar har för övrigt löjligt lite att säga till om i denna pengastinna slipsklubb.
#137 ·
Sakul
· 2016-02-21 15:35
Vad jag säger är:
Det här är den tröja Nike hade att erbjuda. Sirius har avtal med Nike. Det är ett faktum. Samtidigt: Självklart fanns det ändå ingenting som rent fysiskt stoppade de ansvariga då från att sätta sig på tvären och säga "nej, vi vägrar". Det fanns alldeles säkert en bristande förståelse för betydelsen av matchtröjan och klubbens symboler hos dem.
Det finns inget motsägande i det. Svart och vitt osv.
Framför allt: De personer som var ansvariga för detta är inte längre kvar i klubben. De som är det har, är jag övertygad om, för jag har pratat länge med både Cilla och Mats om det, full förståelse för situationen. Förhoppningsvis går det att lösa till nästa år.
Vi håller med varandra här. Jag tycker bara inte vi behöver ta fram högafflarna direkt utan leta efter konstruktiva lösningar. Det finns självklart en hel massa struktur- och kommunikationsproblem runt klubben. Jag känner väldigt ofta att jag står och dunkar huvudet mot en vägg.
Ett sätt att påverka är genom att vara medlem och gå på årsmötet. Det är helt fantastiskt att det är en motion på gång. Det är precis den typen av genomtänkta, samlade aktioner som behövs för att faktiskt förbättra den här klubben.
Ring gärna om du vill diskutera något mer.
Får man betalt av tröjtillverkarna för att använda deras ställ när man är på Sirius nivå eller hur funkar det? Jag menar att jag antar att tröjtillverkarna vill synas bland elitlag, men kanske bara på typ champions league nivå som de slantar för det. Fast om de inte betalar Sirius så undrar man ju vad ett avtal går ut på?
#139 ·
Joint
· 2016-02-21 17:25
Gissar att Nike sponsrar i någon form då avtalet sträcker sig genom hela verksamheten, från ungdomslag till damlag osv. Skor, träningsställ, matchdräkter etc. Sakul vet säkert mer exakt. Och jag klandrar inte dig, Sakul, men tycker ursäkterna är dåliga. Det känns som att du chansar när du säger att detta var det enda alternativet.
Vad gäller den absurda tröjreklamen tycker jag man, utan att behöva framstås som en idiot, även kan ifrågasätta det. Det finns ju massor av svenska elitlag (även som inte är superduper-storklubbar) som inte jobbar så här. Och ändå omsätter ju de mer. Vi har väl tveklöst Sveriges värsta tröja på så sätt, och samtidigt säger du/klubben att man inte har några pengar. Lite paradoxalt, kan jag tycka … :-D
#140 ·
Robin
· 2016-02-21 17:59
speedwaydräkt, tack, jag har letat efter den beskrivningen nåt dygn nu ...
Hela den här diskussionen är ju fö rätt kulturell, vi är the Who och Sirius har plötsligt blivit Def Leppard
Skönt att man snart bara är bandysupporter. Jag väntar på svar från mitt välskrivna brev till fru/fröken Fischer.
#142 ·
Robin
· 2016-02-21 21:10
55.30 in här så pratas det om tröjorna, dom var själva lite förvånade när det packades upp http://mixlr.com/fotbollsbloggenunt/showreel/svenska-cupen-sirius-umea-2/
#143 ·
Nyllet
· 2016-02-22 09:00
Gick in på Nike:s hemsida http://niketeam.nike.com/sv/sv_SE/ klickade på products/soccer/men och på sidan 4/26 fanns minsann randiga tröjor i alla möjliga färger.
#144 ·
Joint
· 2016-02-22 13:56
"@UNTFotboll: Karlström berättade även att det skulle kosta Sirius närmare 150 000 kronor att ta fram nya tröjor."
Tjäääna …
#145 ·
Joint
· 2016-02-22 14:00
Jag kanske är naiv, men borde det inte gå att ta fram tröjorna för en röding styck iaf. Då skulle det kosta 20 lax för representationslagen. Men vafan, jag trodde Nike sponsrade … 150 loppor låter även det helt sjukt! Dock låter det ju plötsligt som möjligt åtminstone …
Jävla tröjsoppa.
#146 ·
Joint
· 2016-02-22 14:08
UNT:s försök till klarhet i frågan: http://mobil.unt.se/sport/blogg/fotbollsbloggen/trojgate-tyst-fran-nike/?blog=1718009&entry=4122578
#147 ·
Joint
· 2016-02-22 20:03
Stadgevidrigt t.o.m det som skett.
På vilket sätt är det stadgevidrigt?
#149 ·
Joint
· 2016-02-26 13:12
Går emot klubbens grafiska profil, lite luddigt men det finns personer med insyn som påstår att så kan vara fallet.
Vad gäller "Veckans bonnjävel"-kritiken om t.o.m passformen så beror väl det på att bilden är på en dam.
#150 ·
Markus
· 2016-02-26 16:49
Störande med nya tröjan men minst lika irriterande att stora Siriusstjärnan rök från matchtröjan för ett antal år sedan.
#151 ·
Nyllet
· 2016-03-01 16:23
Hört ryktesvägen att man diskuterat byta matchtröjorna p.g.a. stort missnöje bland västrasupporters.
Känns dyrt.
#153 ·
Joint
· 2016-03-01 21:08
150 lax låter ju dock orimligt dyrt. 20 tröjor borde fan inre kosta mer än 10 lax. Ok då, säg 20 så får tjejerna klä sig med värdighet också.
Väl investerade 150 lax tycker jag. Den ser förjävlig ut.
#155 ·
johann
· 2016-03-02 08:36
100 tuss är det senaste från meisels som tycker det är idiotiskt. själv tycker jag det är välinvesterat.
Konstigt att man kan byta tröja när det där var den enda tröja som Nike kunde erbjuda?
Konstigt att man kan byta tröja när det där var den enda tröja som Nike kunde erbjuda?
Haha ja men vi kanske inte sitter fast i det avtalet vi antagligen aldrig har setat fast i?
Vi lär ju knappast ha en tröja per skalle, mer 3-5 kanske. Sen ingår väl även U19 och kanske U17, plus damerna. Sen tar väl leverantören en avgift för tryck också.
#159 ·
Hornby
· 2016-03-02 09:32
Kosta vad det kosta vill. Speedwaydräkten gör mig genuint deprimerad. :-(
#160 ·
Saemor
· 2016-03-02 14:19
Förstår inte upprördheten över årets matchtröja.Ränderna är ju till viss del kvar.
Annat var det 1998.
http://www.svenskafotbollsklubbar.se/zenphoto/index.php?album=Allsvenskan-Division-1-1998&image=IK-Sirius-Div-1-Norra-.JPG
Är det verkligen värt att kasta ut 100-150000kr på ett nytt matchställ?
Förstår inte upprördheten över årets matchtröja.Ränderna är ju till viss del kvar.
Annat var det 1998.
http://www.svenskafotbollsklubbar.se/zenphoto/index.php?album=Allsvenskan-Division-1-1998&image=IK-Sirius-Div-1-Norra-.JPG
Stjärnan fanns där, det förlåter det mesta. Jag vill ha den åter på tröjorna
#162 ·
Joint
· 2016-03-02 20:03
Nya tröjor är den bästa investeringen klubben kan göra.
#163 ·
Markus
· 2016-03-04 08:23
[quote1456934721=Saemor]
Annat var det 1998.
[/quote1457079586]
EXAKT. Förstår inte att det aldrig blev ramaskri över att stjärnan rök. Nästan alltid fel att göra om ett klubbmärke om man inte gör om för att återgå till en mer ursprunglig version. Klubbmärket är en stor del av föreningens identitet och jag tycker verkligen att föreningen borde återgå till den gamla stjärnan som många förknippar med Sirius. Byte av klubbmärke måste verkligen föregås av en process och förankring...
#164 ·
Joint
· 2016-03-04 08:55
Instämmer. Kan tycka att Västra förr om åren var alldeles för defensiva gentemot klubben osv. Komflikträdsla, typ. I dag är det andra tongångar, vilket kanske hänger ihop med den sociala medier-samtiden, men ändå.
Hoppas klubben kan se värdet i dessa mjuka värden. Nu tycker de säkert att Siriusloggan är ett bättre varumärke och må så vara, men IKS-varianten är ett bättre klubbmärke och inte minst med den broderade (!) stjärnan som grädde på moset.
#165 ·
Markus
· 2016-03-04 09:02
Instämmer. Kan tycka att Västra förr om åren var alldeles för defensiva gentemot klubben osv. Komflikträdsla, typ. I dag är det andra tongångar, vilket kanske hänger ihop med den sociala medier-samtiden, men ändå.
Hoppas klubben kan se värdet i dessa mjuka värden. Nu tycker de säkert att Siriusloggan är ett bättre varumärke och må så vara, men IKS-varianten är ett bättre klubbmärke och inte minst med den broderade (!) stjärnan som grädde på moset.
Exakt. Dessutom känner jag tveksamhet inför varför nya loggan ens skulle vara ett bättre varumärke. Har verkligen en seriös analys av det gjorts eller är det mer ett infall från någon som tror sig ha kunskaper om marknader? Sedan minns jag tröjan från -98 (och åren omkring?) den var inget vidare men hade åtminstone "rätt" klubbmärke. Man får väl drömma om att ränderna kommer tillbaka till tröjan och likaså det gamla klubbmärket samt att vi slipper alla reklamblaffor och får ett diskret "QMed" eller liknande på magen istället... ;-)
[quote1456934721=Saemor]
Annat var det 1998.
[/quote1457089625]
98-tröjan är verkligen gräslig. Trots oplastigt klubbmärke och stjärna. Då spelar jag hellre i årets styggelse.
Kul med en bild på Brännan i yngre år (och bylle och sundfors m.fl. för all del)!
[edit: lyckades visst spränga in min text i citatet..]
#167 ·
RRR
· 2016-03-04 21:06
jag har minst två tröjor här hemma som är värre än årets
#168 ·
Joint
· 2016-03-04 23:00
Saken är biff! Ränderna går aldrig ur!!
#169 ·
Jocke
· 2016-03-05 07:15
Vad menas med det sista i detta fall! Byter de ut tröjan?
#170 ·
Joint
· 2016-03-05 09:35
Ah, yeah!
#171 ·
Hornby
· 2016-03-05 09:53
:-)
#172 ·
Saemor
· 2016-03-05 10:27
Bortkastade pengar :-(
#173 ·
Joint
· 2016-03-05 10:38
Deppa då. Bättre att kasta bort 300 lax på Ahonen (+ dyr lön), Tankovic, Saleh, Bayon och allt vad de heter..? Hur långt vill vissa gå för framgång egentligen? What's next? Ännu ett nytt klubbmärke? Ännu fler reklamloggor? Byte av klubbfärger? Byte av klubbnamn? Osv. Detta var ju riktigt bra av klubben!
#174 ·
Robin
· 2016-03-05 12:19
Dom byter tillbaka!
http://www.unt.se/sport/efter-protesterna-sirius-byter-troja-4140010.aspx
Fast Joint. Två fel gör väl ine ett rätt. Jag hade kunnat spela med årets tröjor mot ett löfte att vi får ordentliga nästa år. Kan nog tycka att pengarna hade kunnat komma bättre till pass någon annanstans.
[edit: nåja. 20-30k var väl iofs inte så farligt. Härligt med riktiga ränder!]
#176 ·
Joint
· 2016-03-05 14:34
Det kostade en månadslön, kanske. Fine. Snyggt av Kapten NBT att komma fram och kasta upp en replika av tröjan fri från reklam och texten: "Vi är ett! Ränderna går aldrig ur!" <3
Jerka som fick den, klart välförtjänt!
#178 ·
nyg86
· 2016-03-05 19:04
Visst den nygammla är ju snyggare än den som var tänkt i år även om jag inte såg det som något jätteproblem. Synd bara att man kanske inte tänkt till fr början och det blir en extrakostnad.
Men efter som jag är så jävla gammal har Sirius alltid för mig varit helvit dress med gula stjärnan ..så jävla snyggt o tidlöst, så mer eller mindre ränder har aldrig stört mig. Det värsta är dock att stjärnan är borta tycker jag.
Men kul att föreningen lyssnar på vad supportrar tycker o tänker om Sirius.
#179 ·
Markus
· 2016-03-05 22:37
Deppa då. Bättre att kasta bort 300 lax på Ahonen (+ dyr lön), Tankovic, Saleh, Bayon och allt vad de heter..? Hur långt vill vissa gå för framgång egentligen? What's next? Ännu ett nytt klubbmärke? Ännu fler reklamloggor? Byte av klubbfärger? Byte av klubbnamn? Osv. Detta var ju riktigt bra av klubben!
Håller med... Men klubbmärket har ju redan bytts ut för några år sedan. Utan större rabalder.
Det finns hopp!!!
#181 ·
Joint
· 2016-03-06 13:03
Ja, jag skrev "ännu ett". Jag var ett barn då de bytte klubbmärke, hade det hänt i dag jag ju lackat värre än vid detta. Ni som var vuxna och aktiva supporters för drygt 10 år sedan får självrannsaka er.
Talar bara för mig själv här, men anledningen att jag inte lackade när vi bytte klubbmärke var att jag inte tyckte att det nya var direkt sämre än det gamla. Och framförallt för att vi samtidigt (eller ett år tidigare var det nog) fick en betydligt snyggare tröjmodell, så tröjorna i sin helhet såg ändå bättre ut än vad jag van vid.
Det stora problemet med årets tröja var ju inte bara att den var fel, utan även för jävla ful. Men att tröjor och klubbmärken annars förändras med åren är inte så konstigt. Finns ju uppenbarligen Siriussupportrar som skulle vilja gå tillbaka till helvitt också.
#183 ·
70
· 2016-03-06 21:32
Komma här och avkräva oss veteraner nån sorts självrannsakan för vad vi gjorde eller inte gjorde för tio år sen... Nja jag har då inget att skämmas för. Vi accepterade det nya klubbmärket och var glada att ränderna var tillbaka. Vi fortsatte engagera oss och åka på matcher och lyckades hålla den här klacken vid liv trots att det var nära undergång ibland.
#184 ·
Joint
· 2016-12-24 20:25
https://mobile.twitter.com/siriusfotboll/status/812606611407650816
Klubbmärket tillbaka där det hör hemma, tack och bock! God Jul så tar vi tillbaka den broderade stjärnan nästa jul. :-)
Tyck det du, jag tycker det är bra som det är nu. Tycker inte den stora stjärnan är särskilt snygg.
#186 ·
Joint
· 2016-12-25 19:51
Ja, jag tycker den (stora stjärnan) är snygg och jävligt Sirius. Den har varit med i klubbens tidigare allsvenska säsonger.
#187 ·
Markus
· 2016-12-26 01:03
Håller helt och fullt med joint. Stjärnan är väldigt mycket Sirius och jag har ännu inte accepterat det "nya" (tio år sedan?) klubbmärket istället för klassiska "IKS-märket".
#188 ·
Golli
· 2016-12-26 10:47
Det stora misstaget är dock reklamen. Ska egentligen vara omöjligt att kunna förstöra ett så tjusigt matchställ med de vackraste av färgkombinationer, men myriaden av småloggor har nästan gjort den patetisk och en snackis ute i fotbollssverige. Givetvis är det bra med sponsorer, men även de måste inse att deras varumärken förstör mer än de tillför på matchdräkten. Det finns så många andra forum/exponeringsplatser kring Sirius där de kan figurera. Man borde istället ersätta myllret med småsponsorer på matchdräkten med en storsponsor tillsammans med kanske två-tre mindre som förutom att lyfta matchdräkten estetiskt även får en tydlig exponering.
Sirius spelade i vitt också i allsvenskan senast, betyder inte att vi ska återinföra det också. Sen har Sirius haft svårt att hitta storsponsorer, därav den röriga tröjan. Hoppas det går att göra nåt åt det, men hellre en stabil ekonomi än en renare tröja.
#190 ·
Golli
· 2016-12-26 22:20
Fast jag menar att en klubbs ekonomi står inte och faller med om man klottrar ner ett matchställ med en massa små loggor som ändå ingen lägger märke till. Det finns idag många andra sätt att tillfredställa sponsorer och deras behov av att synas, och en stilren tröja och byxa har enligt mig också ett stort värde.
Gör den inte? Nu har jag förstås inte full insyn i Sirius ekonomi, men jag kan tänka mig att alla dessa småsponsorer är ganska viktiga för klubben.