← Sirius Bandy
Bandykval
Brukarn
· 2009-02-25 10:08
· 6330 visningar
Tycker att det förtjänar en egen tråd.
Norra: Stackars Gripen, vilken mardrömsgrupp man hamnade i! Jag hoppas främst på att Happis går upp, för jag tycker det behövs ett Norrbottenslag. Falun skulle också vara välkomna tillbaka. Pelleberga vill jag verkligen inte se i Elitserien igen! Ska jag tippa så lär det gå precis motsatt vad jag hoppas på. Pelleberga defilerar hem det, Happis viker ned sig när det gäller, och Gripen kämpar sig till den andra elitserieplatsen.
Södra: Hoppas på Kungälv här, och de klarar det hur lätt som helst. Sen står det mellan tre lag som knappast vill gå upp, åtminstone inte än. LAIK är ju uteslutet, GAIS tror jag det gått alldeles för snabbt för, därmed hoppas jag faktiskt på Katrineholm, vilket jag aldrig trodde jag skulle säga. Men med Tramsins uttalade önskan att få upp ett Göteborgslag så får han det väl också på något sätt.
Ja, det är verkligen anmärkningsvärt hur de typ 7 milen mellan Kungälv och Gripen makes all the difference. Synd om Gripen, de är ett lag med publik och engagemang och Vätterderbyna är kul, men särskilt efter torsken i gårdagens nyckelmatch lär de få kämpa för detta. Personligen tycker jag det vore trist med Eurocity i ES. Jag ser hellre att BS kommer tillbaka och att Gripen stannar. Bara inte Tillis kommer tillbaka, vilket dock lär bli fallet...
Jag håller vidare med om att Kungälv bör kunna åka på ena grickan genom det hela och det känns bra. De ruskade om lite i år och det är schysst nostalgi i att ha IFK tillbaka i ES. Sedan måste man faktiskt vilja ha Värmbol också. Hyfsat tillgänglig bortamatch och LAIK går ju faktiskt bara inte. GAIS känns så där även om bandy på Heden är rätt kul. Jag gillar centrala arenor.
Nästa år hoppas jag få upp Ljusdal, Finspång och Nässjö!
Jag har inget emot Gripen alls egentligen, men det är lite för tätt mellan lagen i Västra Götaland. Nästa år kan det bli fem. Långa resor och för mycket hallar...
Långa resor till trots så vill jag ändå ha Norrbotten representerat i ES, även om Kalix känns lite mer genuint än Eurocity. Sen är jag lite partisk eftersom jag har svärsläkt i trakterna. Ska man ändå hälsa på kan det vara trevligt att få lite bandy på köpet.
Nässjö och Finspång hoppas jag också på i framtida elitserier. Ljusdal, nja, återigen lite för tätt mellan lagen däruppe, det räcker med tre hälsingeresor per säsong. Västanfors skulle jag hellre få upp. Och Slottsbron, fast de rör sig ju i andra riktningen.
#3 ·
RRR
· 2009-02-25 11:39
Jag vill ha upp Skutskär och Slottsbron men det är jag väl ensam om i bandysverige
Fläkten ja, gärna. Men där verkar det gå utför. Stjärnan på sikt.
#5 ·
Joint
· 2009-02-25 15:26
I norrgruppen har jag inte emot något lag. Jag kan hålla med om att Pelleberga är ett tråkigt lag med lite publik, men de spelar i alla fall en rolig bandy att titta på. Sen är ju Rydberg en riktig klasspelare som jag hoppats på till Blåsvart ett par år nu... Fast i själva verket tycker jag att Gripen med mäktiga Yellow Front förtjänar att vara kvar.
I södergruppen vill jag ha kvar IFK Kungälv. De andra lagen är crapklubbar utan ambitioner och/eller historia.
Skutis vore nice, men å andra sidan så jobbar de ju för en sån där hall.
#6 ·
haze
· 2009-02-25 15:37
Jag vill ha upp Lesjöfors!
#7 ·
John
· 2009-02-25 16:02
Eftersom Trollhättan och Värnersborg är så sammanvuxna får ett lag per stad principen gälla. De borde döpa om stan till Trollersborg eller nått istället. Sen ser jag gärna ett Göteborgslag men kanske hellre ett som hela staden kan hålla på lex Frölunda HC än just GAIS.
Ser gärna Falun och Happis men tror som de flesta att Pelleberga tar en plats.
#8 ·
Joint
· 2009-02-25 19:17
Yellow Front, grymt bra.. http://www.youtube.com/watch?v=8jKSnnUMro8
Fint, Masarna slog Pelleberga! Och Katrineholms bokstavskombo ser ut att slå GAIS också.
#10 ·
haze
· 2009-02-26 21:07
Norrserien kan bli en superrysare. Lite press på Gripen mot finnarna i morgon.
Kommentar från en visserligen partisk Falufan, men Tillberga verkar vara sig lika:
"Jo TB kan tacka domaren att det bara blev 4-3. Det är sjukt hur dåliga svenska domare är. Ex från idag, Micke Jernberg får en klubba upp i ansiktet utan åtgärd. Bentacklingar hit och dit utan åtgärd. Nej bandyförbundet lär hitta på nya domare som håller klass, det här håller inte.
BS till eliten 2009"
Annat kul från KVBS direktrapport:
Minut: 55
Domaren skadad
avvaktande....linjedomaren har lämnat isen...för en maskin..
Robotdomare? Ja varför inte, det kan väl bara bli bättre!
Man är inte förvånad....
Kommentar från en visserligen partisk Falufan, men Tillberga verkar vara sig lika:
"Jo TB kan tacka domaren att det bara blev 4-3. Det är sjukt hur dåliga svenska domare är. Ex från idag, Micke Jernberg får en klubba upp i ansiktet utan åtgärd. Bentacklingar hit och dit utan åtgärd. Nej bandyförbundet lär hitta på nya domare som håller klass, det här håller inte.
BS till eliten 2009"
Annat kul från KVBS direktrapport:
Domaren skadad
avvaktande....linjedomaren har lämnat isen...för en maskin..
Robotdomare? Ja varför inte, det kan väl bara bli bättre!
Korrigerades ju faktiskt med "För egen maskin" i rapporten precis efter :-)
#14 ·
haze
· 2009-02-27 20:36
Gripen-Happis 5-3 och Happis startade tydligen sin bussresa i förrgår. Stenhård serie och långa avstånd. Vinnare blir kanske de lag som satsar mest pengar på bortamatcherna?
Räkmacka för Kungälv som sagt, 11-2 mot LAIK idag.
#15 ·
RRR
· 2009-02-27 20:52
Det lär ju vara Haaparanta som satsar mest pengar på bortaresor vare sig de vill eller inte
#16 ·
haze
· 2009-02-27 21:25
jo, jag uttryckte mig väl lite slarvigt. Var mer inne på bortatransporterna, flyg spar ju rätt många timmar även om det kanske tär mer på budgeten.
#17 ·
Joint
· 2009-02-27 21:28
Inte nog med att det sparar timmar med flyg, det sparar energi. Det är ju tur att "Sirius gillar att resa" i alla fall. Hoppas Maya också uppskattar att snöra på sig skridskorna efter sex timmar i en buss. Jag tycker det är coolt med Happis, de förtjänar en ES-plats. Att komma till Gränsvallen kan inte vara lätt. Upp med Happis.
Upp med va fan som helst utom Katrineholm/Värmbol. Jag vill inte att Hugo får nån form av hemlängtan. Där har vi nästa Eskhult!!!
#19 ·
haze
· 2009-02-27 22:13
Nu blir jag orolig garligur. "Upp med va fan som helst utom Katrineholm/Värmbol" - innebär att du inkluderar t.ex Multic?
Nja.... men dom slåss ju inte direkt om uppflyttning, så....
#21 ·
RRR
· 2009-03-01 18:44
Rättvik slog UNIK med 7-5 i kvalet till allsvenskan, retur på tisdag på Studan
#22 ·
Joint
· 2009-03-01 18:52
Kom igen nu UNIK... Inte bra för Uppsalabandyn om UNIK åker ut.
Underbar bandyvecka... bandy idag, bandy i morgon och förhoppningsvis bandy torsdag!!
Falun överraskar, det trodde jag inte. De får gärna komma tillbaka, men fixar de det? De är ju konkursmässiga.
#25 ·
haze
· 2009-03-04 21:25
Hmm, Gripen har uppenbarligen konserverat sitt klena bortaspel även i kvalserien. Ändå har man fortfarande allt i egna händer. Vinst mot Happis och Tillis så passerar man dessa. Hyfsat jämn serie.
#26 ·
RRR
· 2009-03-04 21:40
Mycket jämn serie, kul att Haparanda vann mot det enda laget jag inte vill ha upp. Killen från Vetlanda skrev i sin krönika om hur illa omtyckta Vetlanda var och hur det gullades med Sirius men inget lag kan väl vara värre omtyckt än Tillberga (Västerås och Boltic möjligen?).
Men bortaresorna känns mer överkomliga mot Tillis än Happis...
Fast skönt att slippa besöka den trista, gråa och sterila gurkburken.
dubbel
#30 ·
Joint
· 2009-03-06 22:22
Välkommen tillbaka
Falu BS - kul! Jag gillar Lugnet och dess kryddkorv.
Jag gläds med Falun, och imponeras också. Trodde att de skulle vara med i kvalet mest på som utfyllnad. Hoppas att de kan få ihop till ett lag nästa år bara.
Ikväll får de hemskt gärna förlora mot Happis bara, så vi slipper mer av Pelle. Och i söder ska väl Katrineholmvärmbol klara det.
Och snart kan vi nog välkomna Happis också. Kul - fast det är det kanske bara jag som tycker?
#33 ·
RRR
· 2009-03-08 15:14
Haparnada leder med 3-0 just nu så det ser ut som Falun får sällskap av just Haparanda
Där var det klart, välkommen Haparanda. Då hoppas jag bara att bokstavslaget från Katrineholm vinner så gick kvalet faktiskt exakt som jag hoppades!
#35 ·
Joint
· 2009-03-08 16:12
Bokstavslag och bokstavslag...
IFBG, "BG", skulle man ju kunna kalla Boltic/Göta för också. Finns ju en del "bokstavslag" om man säger så, men som inte valt att använda sina förkortningar.
Haparanda Tornio är ett annat "bokstavslag", HTBF...
Visst, varken Happis eller Katrineholm är något för en klubbromaniker vilket jag faktiskt är. Men jag tyckte att andra skäl övervägde den här gången, det är bra för bandyn att få spridning. LAIK i Elitserien skulle ju vara rena öken, hur mycket publik skulle de dra liksom?
#37 ·
Joint
· 2009-03-08 17:29
Nu ser LAIK ut att greja det. Haha. Nä, klubbsammanslagningar är inte så trevliga.
Och där blev KVBS ett elitserielag. Grattis, det är en lagom resa också.