← Sirius Bandy
I have a dream...
Brukarn
· 2009-03-12 10:17
· 9667 visningar
...och det är att få till världens mäktigaste växelsång på lördag. "Sjömansramsan" skulle vara skitläcker att köra mellan östra och västra! Så här:
Ö: Heja heja heja Sirius
V: Heja heja heja Sirius
Ö: Heja heja heja Sirius
Ö+V: Uppsala är blåsvart!
Det kräver ju för det första att det står folk på västra som kan svara så att folk hajar galoppen. Folk på bussen påstod att man kan använda facebook till sånt här, kan någon av er ungdomar (eller farbror!) fixa med det?
#1 ·
OG
· 2009-03-12 10:27
Om vi märker att det inte funkar i första så får kan man väl alltid skicka över en delegation för det hela i halvtid?
Jag är på familjesidan på lördag. Jag tror att det räcker med om vi är en tio-20 pers eller nåt för att få igång det hela. Och dessutom tror jag att det kommer att räcka med att katalysera det hela en eller max två gånger innan alla fattar.
Det vore hur som helst tokigt maffigt. Finns några andra som inte kommer stå i klacken på lördag av olika skäl som vill teama upp?
En annan klassiker för växelrop är ÖKA....KÄMPA....ÖKA....KÄMPA....
#4 ·
Tifo
· 2009-03-12 11:55
Jag tror att det kan bli en svårighet att koordinera framför allt det sista, Uppsala är blåsvart. Det är jävligt svårt att sjunka synkat med en annan läktare eftersom ljudet tar lite tid på sig att nå fram. Växelsången borde vi dock få att fungera tycker jag så det skadar ju verkligen inte att försöka!
#5 ·
Joint
· 2009-03-12 12:01
Jag tror det blir svårt för andra läktaren att förstå om vi inte instruerar den lite. Kanske ska börja med "Andra sidan ge oss ett I - K - S, vad blir det?" eller nått i den stilen. Det var en på ansiktsboken som hade föreslagit att vi borde köra "Hej å hej å heja Sirius" som växelramsa. Vore mäktigt.
#6 ·
Golli
· 2009-03-12 14:27
Apropå Brukarns dröm som faktiskt borde kunna vara realistix på lördag, kan man (orkar man) dela ut lappar till publiken i ändarna av västra lång enligt en förtydligad variant av Brukarns ovanstående? Man borde kunna rymma 9 stycken på en A4, minst. Jag kan hjälpa till om vi blir några till.
Det vore tokigt maffigt & fullt realistiskt. Jag tycker att folket på äkt-västra gjorde ganske bra med ljud nu sist.
Mycket bra. Lappar behövs nog inte, det räcker med 10-20 pers på Västra som får i gång det, precis som Erlingmark säger. Om det av nån anledning inte funkar så kör vi på som vanligt bara. :)
#9 ·
Joint
· 2009-03-12 15:54
Det gäller att vi bestämt håller käften efter vårat "hejåhejåheja Sirius" så att de fattar. Vi får se till att ta i högre på våra rader och klämma i gemensamt på "Uppsala är Blåsvart!".
Just det, det är den andra biten, att östra är tysta när det är västras tur. Vi får hyscha rejält.
Vi får peka tydligt också. :)
Ska man ställa sig på västra första halvlek och försöka instruera om våra planer eller?
#13 ·
Joint
· 2009-03-12 16:11
Det vore nog föredömligt om ett par stycken tog på sig det ansvaret. Vore guld.
Jag kan göra ett försök iaf. Men jag kommer nog bara stå där första halvlek. Vill se andra med klacken.
#15 ·
Joint
· 2009-03-12 16:27
Jag ska väl inte vara sämre jag heller, jag kan hjälpa till med att elda igång äkt-västra under första halvlek!
Aja ska försöka kurera rösten tills dess så man kan skrika ut vårt budskap. En megafon skulle ju inte sitta fel.
#17 ·
Joint
· 2009-03-12 18:59
Sitter och kollar på VSK - SAIK. Rätt mycket folk i Gurkburken men ändock dött. De försökte sig på en växelramsa i form av "Kom igen, Grönvitt". Det kan ju vara något för oss att köra vid underläge, jag menar: "Kom igen Sirius!".
Mjo vi kan ju alltid försöka.
Jag står på "sydvästra" och skriker...
Ok fast det känns ju mest naturligt att försöka styra upp mitt emot där västra står. Men självklart vore det ju bäst om hela läktaren gastade lungorna ur sig.
#21 ·
Joint
· 2009-03-12 21:53
Håller med. Tycker att Big Spender och sådana andra som normalt står på västra läktaren kan röra sig mot mitten och försöka skrika någorlunda organiserat. Att få HELA läktaren med sig kan nog vara rätt svårt till en början. Men jag tycker vi testar att vara några personer på äkt-västra i första halvlek. Ju fler vi är, desto fler kan vi nog trigga igång!
Instruera västra, halvlek 1:
1. CarlApan
2. Joint
Då är det väl utmärkt om jag instruerar mitt "gäng" på sydvästra?
#23 ·
Joint
· 2009-03-12 22:04
Utmärkt, gör så! :)
Härligt big spender. Kan bli klurigt att få till det så det är bra att du hjälper till.
#25 ·
Fluff
· 2009-03-13 11:29
Jag kan möta upp på västra för detta.
Andra sidan än ni klara grejen med IKS blir nog svårt för den "vanliga" ramsan är så etablerad att den kommer att överrösta nymodigheter från de som inte är insatta i försöket. Så där! Det blev en lång mening det.
#26 ·
Theo
· 2009-03-13 12:15
Jag har skrivit flera gånger, men nånting är fel. Jag försöker en gång till. Jag är helt ny här. Har blivit förälskad med Sirius och bandy efter min första gång mot Svetlanda! Jag skulle gärna hjälpa Big Spender, jag har en 'stark' röst.
Välkommen, Theo!
Du har nog rätt där fluff men åhh heja heja heja sirius ska vi väll försöka med iaf.
Välkommen theo det är bara att skrika så lungorna går sönder.
#29 ·
Theo
· 2009-03-13 13:08
Tack! Det ska bli roligt! :-)
#30 ·
Joint
· 2009-03-13 14:08
Jepp, vi får tävla om vilken sida som låter mest på lördag... :)
Jag står bland ett par äldre farbröder med tordön i stämman så vi skall försöka dra med oss resten av vår del av läktaren...som motprestation villl jag att "östra" svrarar KÄMPA om vi på västra unisont lyckas ropa ÖKA.
(En klassisk gammal peppar-ramsa från början på 70-talet då MoDo spelade i Kempehallen och hockeyn fortfarande hade plats för dribblers som Krobbe och Kallur, när varje match faktiskt hade betydelse, när motståndarna hette Clemensnäs och Strömsbro och det fanns en enda utländsk import i serien vid namn Des Moroney. Om jag minns rätt var det bara ett par år efter det att hockeyn gick inomhus? Det var också mer än tio år innan jag fick bevittna min första bandymatch och såg ljuset...)
#32 ·
Golli
· 2009-03-13 17:07
DES MORONEY
När Svenne Rubins spelade i ett fullsatt Fagersta Brukshotell i lördags framförde de givetvis den gamla sanningen Finns det nån som har Des Moroney i dubblett?
Och varför "givetvis"? Jo, Fagersta var den klubb som först tog Des till Sverige. 1963 hjälpte transatlanten laget till vinst i division 2.
Här kommer texten till den klassiska Svenne Rubins låten:
Finns det nån som har Des Moroney i dubblett
(S. Rubin)
Jag samlar på hockeybilder
Det är min stora passion
Det har jag gjort sen sexiåtta
Och snart så får jag pension
Sura-Pelle Pettersson
Han var ganska lätt
Lika Nisse Nilsson
Och Per-Arne Hübinette
Fattas bara en
Sen är albumet komplett
Finns det nån som har
Des Moroney i dubblett?
Jag har försökt annonsera
Men utan framgång tyvärr
Och jag har letat förgäves
I varje andrahandsaffär
Sura-Pelle Pettersson
Han var ganska lätt
Lika Nisse Nilsson
Och Per-Arne Hübinette
Fattas bara en
Sen är albumet komplett
Finns det nån som har
Des Moroney i dubblett?
#33 ·
Theo
· 2009-03-13 20:49
Hej igen,
Jag vet inte eller jag kan hitta Big spender, men jag ska ha min orange keps på.
(Holländsk nationale farg...och bandy farg) Annars 'hörs' vi ;-)
Jag har skaffat en liten liten megafon nu iaf. Den ser inte ut mkt för världen men den låter ganska bra. Jag tror den ska räcka.
#35 ·
RRR
· 2009-03-14 07:27
räcka vart då?
Till några slags uppmärksammade instruktioner innan match? Men detta är kanske för modernt för herrn?
Steg II vore växelsång & koreografi: en sida sjunger & andra sidan lyfter sina halsdukar
#38 ·
Tifo
· 2009-03-14 08:48
Den sparar vi till nästa vecka! ;-)
Des Moroney är inte att leka med.
Lassievarning!! Det är jag som är webbschäfer för Svenne Rubins hemsida!!
#40 ·
Theo
· 2009-03-14 20:27
Hej KarlApan,
Du görde en jätte bra jobb med din stor megafon! Jätte rolig och jättebra gört!
Hej KarlApan,
Du görde en jätte bra jobb med din stor megafon! Jätte rolig och jättebra gört!
haha antar att "stora" var ironiskt men vafan de vart ju bra drag
#42 ·
Joint
· 2009-03-14 21:51
Ja. Det tokiga är att Chris sågar VSS efter 15 min in i sändningen (kollar på matchen nu), och säger att bara RF låter. Men det är klart, RF lät ju väldigt mycket mer än VSS men vi på äkt-västra höll igång bra, tycker jag. Låter bra i teven. Dessutom hör man i början när CarlApan så pedagogiskt instruerar om hur man skriker "Stor och tung", typ. :)
BRA DRAG I DAG VÄSTRA!!
Växelsångerna gick ju sådär. "Kom igen Sirius!" var väntat nog den enklaste och kraftfullaste.
Lätt att sjunga när man leder. Lätt att vara supporter till ett jävla bonnlag från Edsbyn. Var är utmaningen??? Skulle jag bo i Edsbyn skulle jag hålla på Bollnäs, där är det i alla fall en utmaning.
#44 ·
RRR
· 2009-03-15 06:17
Jaja, det som hämmade oss mest var ju att många som brukar stå på västra inte ens kom upp på huvudläktaren samt att vi stod väldigt utspridda med folk som inte skrek mellan oss, vi skulle ha en egen del av läktaren där folk "måste" skrika
#45 ·
Joint
· 2009-03-15 09:27
Jo, då förklarar det den faktiskt dåliga stämningen..
#46 ·
Joint
· 2009-03-15 11:12
Kom igen Sirius! Som sagt, det lät rätt bra. Uppsala är Blåsvart var svårkomponerad när huvudläktaren stod och sov. :)
#47 ·
RRR
· 2009-03-15 18:12
stod och sov?, vi hörde inte ens att ni försökte dra igång den. På tv både syntes och hördes RF men på Studan hörde jag deras trumma, ljud är bedrägligt.
för övrigt skriker jag så mycket själv att jag har svårt att höra nåt annat... ;-)
Det hörde vi väl visst, en gång fick vi ju faktiskt till det ganska hyfsat. Ingen dundersuccé direkt, men ett bra försök var det.
Jag tycker det var klart godkänt för att vara första organiserade försöket med växelsång.
Jag tycker det gick klart öve förväntan & att resultatet blev maffigt. Det vore toppen att veta hur det uppfattades från banan.
Det var lite knepigt att få det maffigt pga avståndet mellan läktarna mm. Den lilla tid det tar för ljudet att färdas gör det svårt (men inte omöjligt) att få det tajt.
#51 ·
ex17
· 2009-03-16 08:02
NI var grymma.
"Don efter lag" som det borde heta
#53 ·
Golli
· 2009-03-16 15:52
Tänkte skriva ett inlägg med en rättmätig hyllning till Sirius för en kanonsäsong. Fast jag fokuserar istället på en av våra hederssupportrar Garligur som förutom att vara medlem i världens skönaste supporterförening även figurerar i lokalpressen (söndags). Dessutom webbansvarig åt Sveriges skönaste liveband Svenne Rubins. Hur stort kan det bli ?? Jag lyfter på Siriusmössan.
#54 ·
Golli
· 2009-03-16 16:07
Apropå Svenne Rubins så tänkte jag komma med en liten gåta nu när det lugnat ner sig med bandydramatiken.
Varje Svenne Rubins låt är en sann berättelse ur livet. Sanning nr 170 kan förknippas med en spelare i Sirius fotboll, vem? Alla utom Gary får svara. Hedersomnämnande till den som är snabbast.
Hmmm. Det var ju Garys fel att vi torskade. Han försökte jinxa när det var jinxfritt och det straffar såklart jinxgudarna med en redig motjinx.
Apropå Svenne Rubins så tänkte jag komma med en liten gåta nu när det lugnat ner sig med bandydramatiken.
Varje Svenne Rubins låt är en sann berättelse ur livet. Sanning nr 170 kan förknippas med en spelare i Sirius fotboll, vem? Alla utom Gary får svara. Hedersomnämnande till den som är snabbast.
"Det fixar sig, Olsson" förefaller lättkopplat men aningen modernt.
#57 ·
Kalle
· 2009-03-16 19:39
Apropå växelsången "Kom igen Sirius" var det jävligt häftigt att höra ljudvågorna rulla fram och tillbaka över planen.
Jag ställde mig på kortsidan i andra halvlek och det lät maffigt som tusan. Fördröjningen gav en konstig elektrisk laddning, det gillade jag att lyssna på men svårt att tajma med sången.
Bra gjort av oss alla västringar!
Nu är vi lite OT, men den Bengt det sjungs om i Långa bollar på Bengt, Bengt Daleflod, gjorde en misslyckad säsong i Sirius 1975. Vet ej om det är sanning nr 170.
Brukarn >> Det är en liten fågel som viskat den sanningen i mitt öra också.
#60 ·
Golli
· 2009-03-17 07:22
Bra och snabbt uppsnappat Farbror. Refrängen kanske kan peppa Fredrik i sommar:
Det fixar sig, Olsson
Det löser sig nog
Det reder sig alltid
Sanna våra ord
O-o-o-Olsson
O-o-o-Olsson
Det fixar sig, Olsson
Det gör det till slut
Det fanns en väg in
Och det finns en väg ut
Kom igen Olsson, kom igen!
Kom igen Olsson, du hittar den
Till slut
#61 ·
Golli
· 2009-03-17 07:46
Stjärna i kanten till Brukarn också som hittade en annan Siriuskoppling bland de samlade sanningarna.
Alla sanningar finns att skåda under "Kuriosa" på www.svennerubins.nu
Många skulle förresten kunna anknyta till bandy.... "Gubbe e du dum i huvve" har vi ju sagt åt domarn många gånger. "Man behöver inte ge sig bara för att man har fel" passar in på många griniga bandygubbar.
Med tanke på Mayas frisyr och dagens UNT artikel, så plockar jag fram "Klipp dig och skaff dig ett riktigt jobb".
Bara vi inte står nästa år och tänker "Förr var vi ganska många"......
"Han försökte jinxa när det var jinxfritt och det straffar såklart jinxgudarna med en redig motjinx"
Varför skulle jinxgudarna straffa en, när det är jinxfritt??
För när det är jinxfritt så håller man inte på med jinxning av ngn sort förstås.
Alla sanningar finns att skåda under "Kuriosa" på www.svennerubins.nu
#46. "Sälen saknar fjäll"...???
#66 ·
Golli
· 2009-03-17 10:37
Kan inte webbschäfen ordna en Uppsalaspelning under vårkanten? Parksnäckan före en Siriusmatch skulle vara nåt. Gratis för alla med matchbiljett. Apropå namnet på tråden - I have a dream
Ska se vad som kan göras. Vi hade sommaravslutning på Flustret i somras, som var ruskigt välfyllt, så det borde väl gå.
"Dom kom per båt och cykel
Skepp och hoj
Nils Krok och Svarte Tryggve
Drack, Oboy
De segla mot Antarktis i mastigt flytetyg
Trots skeppareexamen med BC i betyg
Strax för om styrbords akter
Skepp å hoj
Såg Tryggve uti kikarn
Något skoj
- En fisk med päls jag siktat vid havets horisont!
Nils sa: - ja' ska förklara, ty jag begriper sånt
Sälen, Sälen den har inga fjäll
Sälen, Sälen har istället päll
Den är av arten skäggdjur
En släkting till vår get
Sälen, Sälen nu Svarte Tryggve vet
De plockade upp djuret
Skepp å hoj
Och döpte den till Svante
Den dela deras koj
Nu Tryggve vet berätta, han sjunger om sin säl
Han tacksam är mot Nisse, som alltid vet så väl
Sälen, Sälen den har inga fjäll
Sälen, Sälen har istället päll
Den är av arten skäggdjur
En släkting till vår get
Sälen, Sälen nu Svarte Tryggve vet"
(populär After-Ski allsång uppe i dalafjällen)
Jag vill minnas att Brukarns tolkning var fritt fram att jinxa.... Du hävdar alltså att allt är mitt och voodoo dockans fel nu??? Då får Brukarn allt ta en del av ansvaret!! (Samt en viss ung man från Knivsta som gärna stämde upp i SM-guld, SM-guld....)
Hmmm...du kanske klarar dig, men jag kände väl att man fick negg-jinxa, men knappast sedan positiv-jinxa när jinxgudarna nu tillåtit all denna negg-jinx utan att straffa oss.
Nu måste jag få ett och annat utrett... Vad är en negg-jinx och vad är en positiv-jinx? Jag vill hävda att det bara finns en sorts jinx.
Att ha en vodoo docka har ju syftet att positiv-jinxa, men att skrika SM-guld är ju en negg-jinx...eller?
Har inte det en med skrock, och det andra med jinx att göra? (Som brukarn så vältaligt förklarade det på väg upp till byn.)
Positiv-jinxa är väl vad garligur, jag och alla andra surgubbar gjort hela säsongen, d.v.s alltid förutsätta att det går åt skogen, vilket i slutänden belönas med en SM-semi! Voodoo skulle jag precis som CarlApan skriver vilja likställa med skrock, typ som att ha blåsvarta kalsonger på sig, vilket naturligtvis alltid ska uppmuntras!
Aha. Ja, jag kanske får ge mig då. Fast det hade varit skönt att kunna skylla på Gary.
#74 ·
RRR
· 2009-03-17 11:43
förklara för en medelålders man vad jinx är. lynx är lodjur vet jag
Det är sk "slang", ett ungdomligt och fräsch sätt att uttrycka sig. När man talar "slang" byter man ut ord mot andra ord enligt ett förbestämt mönster. Tex ordet "plugg" kan betyda både skola och potatis!
Även vi gubbar kan låta oss ryckas med av ungdomliga ibland!!
#77 ·
Golli
· 2009-03-17 12:35
Lars Forsell ansåg att att Svenne Rubins texter var poesi på hög nivå, bara att hålla med.
Nedanstående sanning, gubbe e du dum i huvve brukar framföras så snabbt som möjligt. Gary kanske vet vad deras personliga rekord är på den. Prova själva hur snabbt ni klarar den...
Många pratar utan att säga nånting
Som fotboll när det bara är sparka och spring
Ord utan mening
Nån slags luftförorening
Men kanske spelar det i och för sig
Ingen större roll hur man uttrycker sig
Kan det vara så
Kanske kan man lika gärna säga
Tjabba-dabba-dapp-tjabba-dabba-dapp
Tjibbi-dibbi-dipp-tjibbi-dibbi-dipp
Dooo-wapp
Tjabba-dapp
Ibland kan det vara svårt att få inspiration
När man vill få igång en liten konversation
För att bekanta
Sig med folk som är intressanta
Man prövar olika alternativ
Försöker initiativ
För att få kontakt
Tjibbi-dibbi-dipp-tjibbi-dibbi-dipp
Dooo-wapp
Tjabba-dapp
En gång sa jag till en kvinna så här:
- Ni är mycket vacker att se på
Säg mej äter ni surströmming
Hon såg på mej och sa:
- Gubbe, e du dum i huvve
Så kanske borde man ägna sig åt
Nånting nyttig, man kunde bygga en båt
Åka och fiska
Knyppla, diska, lära sig ryska
För kanske spelar det i och för sig
Ingen större roll hur man uttrycker sig
Kan det vara så
Tjabba-dabba-dapp…
dissteffe ansåg att Långa bollar på Bengt är den bästa politiska text som någonsin skrivits på svenska. Han kanske kan utveckla det själv.
Tror Gubbe rekordet låg på 1.12. Allt beroende på i vilken form Roine var på trummorna!
#80 ·
Golli
· 2009-03-17 13:35
1.12 är svårslaget
Att det är den bästa politiska texten som skrivits i Sverige har jag inte sagt. Däremot tycker jag att den är bättre än vad alla palestinasjalspunkband från GBG och Jönköping/Kalmar nånsin spytt ur sig.