← Sirius Fotboll
Silly season 2006/7
gaffa
· 2006-10-29 02:56
· 70639 visningar
utnyttjar tidsskillnaden för att dra igång en ofrånkomlig tråd. kan verka lite cyniskt att börja redan nu, men jag är liksom i en annan zon på alla sätt och vis just nu.
danny frydman m fl har ett digert arbete framför sig. vilka ska till, vilka ska bort? så fort vi njutit klart (och det kan ju ta ett tag...) är det fritt fram att spekulera!
till att börja med kan vi väl fundera på de blåsvarta i förskingringen - clage är den enda av de senare flyttarna som lyckats etablera sig. vad händer med petter (som iofs äntligen börjar lyfta i gif), antou och p? de två sista är kallare än frysskum på arktis i sina nuvarande klubbar, men knappast i iks.
Absolut. Nu börjar det!
Igår var både Petter och Antou på Vilundavallen och såg sugna ut. Antous kontrakt går ut och det är ingen högoddsare att Danny kommer att ringa honom. Petter och P måste nog bli utlånade för att de ska bli aktuella av ekonomiska skäl.
Satt och diskuterade några av säsongens motståndare som kunde vara intressanta med Brännan igår. Alexander Gerndt är ju ett självklart namn, men där är nog knappast Sirius ensamma om intresset. Besim Kunic imponerade båda matcherna och skulle säkert vara en tillgång. Lille Lantto i Kiruna, men han ryktas vara på väg till Gefle. En annan division ett-spelare som imponerat tycker jag är Kali Ongala.
Hur är det med Djurgårdensamarbetet, då? Någon chans att Sirius kan komma få någon het talang på lån?
Japp
Får vi behålla Smedjegården, undrar jag främst?
Och hur blir det med fam. Dombrowski? Kommer Tighe stanna nu när det blev avancemang? Och bror hans, var ju enligt UNT klar för IKS, men häromdagen stod det att han skulle provträna med pepparrötterna.
#5 ·
gaffa
· 2006-10-29 13:55
linus är här för två säsonger, så det ska vara lugnt. tighe borde vara sugen att stanna, det hade varit annorlunda om vi inte gått upp. ja, allt hade väl varit annorlunda!
#6 ·
RRR
· 2006-10-29 15:38
Hur man överhuvudtaget kan fundera på dynghåla är ett mysterium men det kanske inte är så lätt att förstå om man är amerikan.
Jag tycker dock att Tighe borde ha imponerat lite mer i slutet av säsongen om han ska vara säker på en plats nästa år.
Ska bli kul att se vad ungtupparna gör. Kim har väl visat vad han går för men behöver göra det lite oftare. Marcus har varit lite för ojämn, stundtals lysande men ibland lite för tunn.
#7 ·
RRR
· 2006-10-29 16:06
P verkar ju vara ute i kylan i Örebro, hur långt sträcker sig hans kontrakt tro.
Han har väl kontrakt i typ 2-3 år till. Han blir bara aktuell om ÖSK vill låna ut, men det är nog inte omöjligt.
linus är här för två säsonger, så det ska vara lugnt. tighe borde vara sugen att stanna, det hade varit annorlunda om vi inte gått upp. ja, allt hade väl varit annorlunda!
Enligt djurgårdsartikeln som RRR tipsade om (någon annanstans) så var Linus framtid inte klar, däremot
ville han nog vara kvar i Sirius ett år till.
Gärna inte en spektatulär brasse...
P vore ju finfint och inte helt otroligt. Jag menar, konkurrensen om platserna i Örebros anfall blir säkert än större nästa år iom uppflyttningen.
Tycker att Tighe har varit Sirius bästa spelare i år, i konkurrens med Bertwig och Olle. Han skulle vara en stor förlust om han försvann.
Precis, hålelr med Andreas. Även om han var lite vek (allt är relativt ;)) i går var han nog bäst över hela säsongen. Alltid dom där vassa löpningarna längs vänsterkanten, sedan stannade han framför en back, fintade åt vänster, men tog ett steg åt höger och slog ett farligt inlägg. Alltid likadant, alltid lika bra. Varje match.
Sen appropå Marcus undrar jag lite vad Olof tänkte på i UNTs webb-tv-intervju?
"och så avslutar vi med en riktig jävla supermatch, och då har vi till-och-med Palmqvist på bänken!"
Vänta nu? Jag menar på inget sätt att Palmqvist varit dålig, men så bra har han väl inte varit?
#13 ·
RRR
· 2006-10-29 17:07
Det var nog endast för att han satt brevid vid intervjutillfället
"Jag hoppas ju på speltid i Gefle, men det är klart att det är ett intressant alternativ."
(Petter Österberg öppnar även han för spel i Sirius nästa säsong) ; Segersnack på siriusfotboll.com
#15 ·
gaffa
· 2006-10-29 19:31
p skrev på ett treårskontrakt. jag blev informerad att linus var utlånad till oss under två säsonger, 2006 och 2007, så nånstans är kablarna korsade. hursom ser det ju lovande ut.
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=546311,00.html
intressant artikel där Lasse Svensson blir intervjuad
Ryktet säger att nästa års premiär spelas borta mot BP/kvallaget från allsvenskan.
Mer Silly Season å Kvickt! Jag behöver något mildrande när jag tänder av från helgens Sirius-rus!
#19 ·
Markus
· 2006-10-30 12:31
Brukarn// har serien redan lottats, eller planerar förbundet numera premiärer och spelprogram utifrån strategisk eller annan hänsyn??
Det vet jag inte, premiäromgången hittade jag postad på [link=http://www.svenskafans.com/fotboll/lsk/forum.asp]Ljungskiles gästbok[/link]
#21 ·
RRR
· 2006-10-31 05:58
Då vill jag gärna möta Öster
#22 ·
Hornby
· 2006-10-31 13:02
En spelare i årets serie som jag blev imponerad av är Vasalunds giftige ytter Imad Zatara. Om nu Brekkan verkligen lägger av så kanske det vore en tänkbar ersättare.
Annars så låter ju ett anfall med både P och Kullinger som rena drömmen...
Hoppas bara att Sirius Norra (Gefle) håller fingrarna i styr denna silly season.
#23 ·
gaffa
· 2006-10-31 14:02
zatara var grym redan för flera år sen, så visst! fler vänsterfötter behövs, inte minst en i backlinjen. vad hette syrianskas vänsterback som enligt brännan skulle vara så bra?
Det skulle väl isåfall bli Sirius första landslagsman sedan... ja sedan när? Någon som vet?
Senaste landslagsmannen?
Roland Grip var ju landslagsman när han spelade i Sirius VM-74.
Jag vet inte om Hasse Selander var landslagsman som Sirius-spelare (han var det som UIF-spelare!), dock. Men Rolle Grip borde hur som helst ha varit senare.
Jag tror Selander på nytt fick spela i landslaget först efter försäljnigen till Halmstad. En fin-fin Siriusaffär. Klubben ansåg att Hasse var slut som artist och sålde honom för sisådär 25kkr. Därefter tog han några SM & landskamper sim HBKare.
Grip är således senaste landslagsmannen?
#29 ·
gaffa
· 2006-10-31 17:02
alldeles i detta nu blåses det till prestigematch i celsiushallen. de gamla, sluga mot de unga ("och barnen", som mattias var snabb att tillägga). ska bli mycket intressant at höra hur det hela gestaltade sig. ett lag med brännan och olle lär väl gå för vinst...
#30 ·
70
· 2006-10-31 17:03
jag känner nästan Rolle. Eller han vet iaf om att det finns en siriussupporter som hans yngre släkting berättat om (dvs jag). Hon försöker lura av honom en gammal socka eller liknande, men han blir bara generad då tydligen...
Det måste räknas som att du känner honom.
Jajamen, Farbror har så rätt.
Selander är Sirius sämsta affär all-time!!! Han ansågs vara slut och skulle få ägna sig åt agronomsysslan. Och så lite fotboll vid sidan.
Men den trötte och uttjänte bonden tog två SM-guld och gjorde ett 20 tal landskamper som Halmstadspelare.
#33 ·
RRR
· 2006-10-31 18:17
prestigematch?
#34 ·
gaffa
· 2006-10-31 19:37
ja, dom yngre vill absolut inte förlora mot dom där gamla störarna. och dom äldre vägrar såklart ta stryk mot smågrabbarna...
#35 ·
70
· 2006-11-01 10:39
Inga nyheter idag?? 1 Sallén och 2 esk-rubriker i unt.se... Som tur är ligger ju segerartiklarna uppe ff, men jag vill ha mer NYHETER!
jag tror jag har sett WEBB-TV klippet när vi vinner typ tusen gånger, jag blir lika glad varenda gång.
#37 ·
RRR
· 2006-11-01 11:52
Pablo Pinones Arce i Hammarby är väl kontraktslös och bördig från Uppsala?
bördig från Uppsala? det låter intressant.
nja, enligt Hammarbys hemsida växte han upp i Tumba men flyttade till Uppsala som tolvåring. Några år senare var han dock tillbaka i Stockholm igen, så jag tror tyvärr inte på några större chanser att få hit honom.
Lite Silly från UNT: [link]http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=547367,00.html[/link]
Handlar dock mer om den otrevliga än den trevliga sidan av saken.
#40 ·
70
· 2006-11-02 01:05
Stanna Gurra!! Minns hur han ersatte den oersättlige magnus Svanfeldt. Vem kan ersätta den ännu mer oersättlge Gustav Segerström om han nappar på nåt annat erbjudande (som han verkar ha på lut)?
Jupp, Hela fotbollssverige måste sakna ögon om vår mittbacksmur inte får en hel drös med skamliga förslag.
Stanna Gurra!
#42 ·
LGH
· 2006-11-02 11:30
Hoppas verkligen klubben gör allt för att Hjalmar och Gurra stannar. Skam vore det annars.
Det vore väl fördömt om de skulle lämna precis när Sirius tagit sig upp i eliten.
Det vore väl fördömt om de skulle lämna precis när de hjäpt Sirius ta sig upp i eliten.
#45 ·
Markus
· 2006-11-02 20:52
Har Gurra kontrakt, sa att vi far pengar for honom?
#46 ·
Markus
· 2006-11-02 20:53
Hoppas att klubben har koll pa kontraktssituationen, sa att vi inte skanker bort spelare pa det satt vi gjort tidigare. Det var tungt da P drog, aven om han hade varit mycket lojal.
#47 ·
gaffa
· 2006-11-02 21:06
de har nog bra koll på kontraktens längd. en hel del skrev på tvåårskontrakt ifjol (fr a de nya, men även exvis martin och mani), andra hade redan rullande tvåårskontrakt som då ska omförhandlas och föhoppningsvis förnyas nu.
Hjalmar har iallafall inte kontrakt (även om han också kom gratis till Sirius en gång i tiden).
Men jag hoppas verkligen att vi får behålla så många som det bara är möjligt. Kontinuitet har verkligen inte varit Sirius starkaste gren, Gurra är ju överlägsen ålderman med 6 säsonger, knappt någon annan i startelvan har väl varit med i mer än 2 säsonger. Nu har det iofs gått bra en då, men en klubb måste ju ha en ryggrad. Kolla jävla ESK, de har väl typ 6-7 spelare som var med och spelade upp dem i allsvenskan. Hur lyckas de? Antagligen måste de stanna hemma vid gården och mata grisarna eller nåt.
förbannade jävla näringsliv, att en sådan skithåla som Enköping kan ha haft elitlag utan att rikets 4:e största stad haft det är miserabelt. skitklubben lyckades säkert muta kvar sina bästa spelare. det är dags för det uppsaliensiska näringslivet att vakna och pumpa in pengar i Sirius!
Kolla jävla ESK, de har väl typ 6-7 spelare som var med och spelade upp dem i allsvenskan. Hur lyckas de? Antagligen måste de stanna hemma vid gården och mata grisarna eller nåt.
Förmodligen har du rätt, men samtidigt är detta inte bara bra för ESK. Det måste vara svårt att samla alla till gemensam träning. Någon är iväg och matar grisar, någon harvar, en söker eu-bidrag, och ett par-tre stycken samlar road kill. Då vill det till att de lirat ihop i några år så att de inte behöver ses så ofta.
#51 ·
Tobbe
· 2006-11-03 08:40
Ulmstedt har väl varit i ESK i hundra år? För en ny tränare så blir det väl lite som ha Bildt i den nya regeringen? Att spelare som varit i klubben skitlänge (Ulmstedt t ex) har en tendens att ha mer respekt med sig än den nya tränaren.
#52 ·
Hornby
· 2006-11-03 09:29
Min förhoppning är att Sirius lyckas behålla alla de som varit mer eller mindre ordinarie denna säsong och förstärka med P, Petter, Antou plus en ytterback med rutin från minst superettan.
Självklart är även Clage välkommen tillbaka...
Skulle säga att det är mittfältet som är viktigast att förstärka. Förutsatt att vi skulle få behålla alla ordinarie i dagens trupp.
#54 ·
Tobbe
· 2006-11-03 09:53
Kanske kan vara läge att dessutom gå ner på 4-4-2.
#55 ·
Hornby
· 2006-11-03 09:58
Både ja och nej. Skulle vi lyckas med mina drömvärvningar så blir Mani offensiv mittfältare.
Defensivt kan vi välja bland Daouda, Musse och Fredrik.
Kanske kan vara läge att dessutom gå ner på 4-4-2.
Det är ju rätt vanligt; att man byter till ett defensivare system när man får svårare motstånd.
Men jag tror inte det är absolut nödvändigt att man måste göra så. 4-3-3-systemet börjar köras in och får väl sägas fungera riktigt bra.
Jag tycker man ska spela 4-3-3 som standard, men ha lösningar för riktigt svåra matcher och även för att förändra matchbilder.
Fast det beror ju helt och hållet på vilka spelare vi får ha kvar.
Olle har halvöppnat lite om att fortsätta och halvöppet är ju bättre än helstängt, men jag tror inte att det är något man ska räkna med. Får Hjalmar och Gurra bra förslag så sticker de förstås. Får någon av dem erbjudande från allsvenskan har jag absolut inget att invända mot det, är det bara Superettaklubbar att konkurrera med FÖRUTSÄTTER jag att styrelsen ger dem mer än bara skambud. Min högst privata tolkning (eller kanske snarare förhoppning) är att de uttalanden som varit från de båda i pressen på sistone är löneförhandling. Nog gillar jag klubbkänsla, men jag kan knappast begär att någon ska stanna i Sirius om man får heltidsjob som fotbollare någon annanstans.
Tighe kan förhoppningsvis komma tillbaka i januari, men det är inte heller självklart. Brännan lägger av och det gör väl med största sannolikhet Einar också. Bylle är egentligen värd något bättre än att sitta på bänken, men jag hoppas verkligen få ha honom kvar. Garcia drar väl till Spanien har jag för mig. Gårdarna halvrycker lite i Linus, men jag tror väl att han blir kvar.
Det lämnar oss med följande mycket troliga kvarstannare:
Jon, Pereira, Manne, Lindroth, Palmqvist, Kim, Musse, Daouda, Martin, Lundin, Ljungman, Fredrik, Tobbe samt ett par junisar.
Följande troliga:
Bylle, Linus, Mani, Tighe
Följande inte alls otroliga:
Gurra, Hjalmar, Antou
Följande kanske:
Petter, Olle, P
Det ger 25 spelare samt att det bör komma till något eller några namn till. En dryg handfull skall alltså bort och man behöver ju inte heta Nordahl i efternamn för att inse ur vilken kategori det kommer att försvinna folk.
Det är en sjukt bred bäck att ta sig över innan man ska ropa hej.
#58 ·
Tobbe
· 2006-11-03 11:30
Erlingmark//Word. Kan inte säga att jag skulle bli förbannad över om Gurra och/eller Hjalmar skulle gå till ett Allsvenskt lag. Båda har gjort ett jättejobb i Blåsvart och förtjänar att pröva sina vingar i ett bättre lag OM möjligheten dyker upp. Men naturligtvis så hoppas man ju att de stannar.
Skulle vara trevligt med nån överraskning i Silly season, ungefär som Magnus Pehrsson förra året. Men det brukar ju dröja fram till i mars innan man vet nåt.
Självklart förtjänar de att få spela högre upp, och när det gäller Gurra kan man verkligen tala om klubbkänsla också. Men inombords skulle man svära lite om de sticker.
Håller också med m om att utgångspunkten borde vara att inte byta spelsystem, även om man får se vilka spelare som finns när silly season snurrat färdigt. Spelarna är inkörda i 4-3-3, och nog går det att spela defensivt och säkert i det spelsystemet också.
#60 ·
Tobbe
· 2006-11-03 13:49
Men då måste mittfältet springa ännu mer. I vissa matcher i år så har Sirius kombinerat 4-3-3 med långa uppspel och det känns lite konstigt. Ska man slå långt så behöver man inte 3 på topp.
Har svårt att säga vart det har brustit individuellt i år (inte så ofta då med tanke på avancemang till SE) men mittfältet är väl det som varit mest upp och ner. Det måste bli bättre nästa säsong. Så här efter kvalet så börjar en viss oro att smyga sig in hos mig i alla fall. Har vi verkligen spelarmaterial för SE? Det kan bli tufft.
Jo, det blir ju exempelvis gärna 4-5-1 av 4-3-3 under press. Jag tycker inte heller att man mitt i all offensivyra som vi njutit av under året får glömma att många av di blå-svarte långt fram i banan har varit föredömliga när det gäller defensivt ansvar. I alla fall i bland...
Klart det blir tufft, kolla hur det gick för Umeå och Qviding. Men jag tror att vårt utgångsläge är bättre än ESK's iallafall, sen hoppas jag att vi kan förvalta det. Och det är bra att det gick upp fyra lag till Superettan, då finns det några räddningsplankor. Tror att Bunkeflo faktiskt blir den farligaste konkurrenten bland nykomlingarna, man kan luras av det bonniga namnet, men de kommer att klara sig bra på MFF-rejects.
Brukis: Varför tror du (det låter bra) att ESK har ett sämre läge än vi?
Om 4-3-3: Jag tror att mycket hänger på vad man har för folk på ytteranfallarna. Har man löpstarka "ljungberg-typer" (Fredrik, inte Hanna) fungerar systemet utmärkt i försvar såväl som anfall. Har man dock mer renodlade anfallare, s.k. "ljungberg-typer" (Hanna, inte Fredrik) får man ett spel som fungerar väl mot Anundsjö men inte mot ett anfallsstarkare gäng.
Sämre spelare helt enkelt. ESK vann serien på disciplin, stabilitet, och ett knippe tur. Och jag tror ju också att Sirius är attraktivera att spela i i sig, sen beror det på hur generösa klubbarna kan vara med lönekuverten.
m: Sant, fast jag vet inte om det är Hannor eller Fredrikar Sirius har haft i anfallsbesättningen. Någonting där emellan tror jag, och så Mani som är ingendera av dem. Ytterbackarna agerande är ju en annan förutsättning för ett fungerande 4-3-3, och de har ju skött sig exemplariskt.
#65 ·
Tobbe
· 2006-11-03 15:06
4-5-1 med långbollar på en "Simba" är min medicin. Tråkig fotboll är alltid mest effektiv.
What, vill du återuppleva 1999?
#67 ·
RRR
· 2006-11-03 15:14
Jag åker hellre ur med gladfotboll än stannar kvar med dynghåla-fotboll
#68 ·
70
· 2006-11-03 15:24
Jag går hellre upp i Allsvenskan med gladfotboll än stannar kvar med dyngåla-fotboll.
#69 ·
Tobbe
· 2006-11-03 18:23
Kom igen. De onda vinner alltid. Så man måste anamma de ondas metoder, vilka de nu än är. Gladfotboll är till för bajare och N,N,Nordahl på TV3.
#70 ·
gaffa
· 2006-11-03 18:39
det vore såklart naivt att tro att vi kan rulla ut ljungskile, peking & co på samma sätt som anundsjö, robban & co. men grundspelet satt ju allt mer ju längre säsongen led: hög aggressivitet, tålamod, bra passningsspel och rörelse. rätt utfört av rätt spelare ska det inte behöva ändras så oerhört mycket. däremot måste vi nog bli lite tuffare på bortaplan om det ska bli kul nästa säsong. där kanske det behövs nötas in lite varianter på grunden.
Japp, varianter på grunden. Det är vad jag vill ha.
#72 ·
RRR
· 2006-11-04 07:09
och en frisk Martin hela nästa säsong....
Martin såg verkligen het ut i inhoppen. Dessutom mer kraftfull.
Problemet är exakt som några har sagt är att Sirius sällan varierar sitt spel, där sitter nyckeln. säger experten.
Jag känner mig inte längre lika orolig för att Gurra ska sticka.
#76 ·
Hornby
· 2006-11-07 10:54
Har han månne fått ett lukrativt kontraktsförlag av Sirius...?
#77 ·
Tobbe
· 2006-11-07 10:54
Kan man få veta varför din oro är bortblåst? O du ryktesspridare!
Nä, inget särskilt. Har bara snackat lite med honom. Lukrativa kontraktsförslag tror jag knappast någon kommer att få, men vem vet?
#79 ·
Hornby
· 2006-11-08 09:35
Kan inte låta bli att notera att Klebérs kontrakt med Hammarby går ut nu...
Fast frågan är ju om det vore värt att satsa på honom igen?
Det ska också bli intressant att se vad som händer med Robert Åhman-Persson. Han har ju kontrakt med AIK, men det har nämnts att han möjligen blir utlånad även 2007. En mycket lovande allroundspelare.
Och uttagen i landslgssammanhang igår.
Hmmm...i UNT idag diskuteras Klebér och RÅP som nyförvärv i IKS. Slump eller...? :-)
Men det var trevligt att de båda var positiva till Sirius. En frisk Klebér skulle vara en fantastisk tillgång, men det var ju just det här med frisk... Han är absolut ingen att bygga en backlinje kring.
#83 ·
Hornby
· 2006-11-09 09:54
Något nytt om ass tränare?
Om jag ställer frågan här så kanske UNT skriver något i morgon...
RÅP vore en kanonvärvning. Han kan ju spela både som mittback och central mittfältare.
#84 ·
Hornby
· 2006-11-11 12:33
Hjalmar blev utsedd till årets spelare och back på distriktets fotbollsgala. Han säger till UNT att förhandlingar med Sirius har påbörjats.
Kullinger blev årets anfallare.
Intervju med Clage i UNT inför dagens cupfinal. Han beklagar sig över att han pga kontrakt med Gefle inte kan spela i Sirius nästa säsong...
#85 ·
gaffa
· 2006-11-11 19:19
extremt sympatiskt av clage. han är varmt välkommen tillbaks närsomhelst!
det rör sig i kulisserna. räkna med att åtminstone något blir klart nästa vecka, sen om det är spelare, ass trän, A2-tränare eller annat låter jag vara osagt så länge.
#86 ·
gaffa
· 2006-11-11 20:08
förresten så ligger det nu uppdaterad statistik för hela säsongen uppe på [link=http://www.siriusfotboll.com]officiella[/link]. vissas önskan om att ta hänsyn till "orsakar straff" har hörsammats, och med ens ökade olles assist från sex till elva!
#87 ·
RRR
· 2006-11-14 21:26
Jonas Henninger i Falu bandy och Slätta fotboll verkar ha fullt upp:
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200611/13/20061113134108_DD821/20061113134108_DD821.dbp.asp
#88 ·
Fluff
· 2006-11-15 07:53
Ojoj, nu har han allt trampat i klaveret. Sånt där tycker vi inte om. Det ska han få höra när han kommer till Studan.
/Fluff miljömupp
#89 ·
RRR
· 2006-11-19 21:22
Automan nära Sirius:
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=552898,00.html
#90 ·
gaffa
· 2006-11-19 21:51
var faktiskt på kansliet när antou och danny samtalade. det såg trevligt ut, men som sagt: inget klart.
inte bara assträn är i princip klar. också a2. blir ett bekant namn, som spontant känns mycket bra. mer under veckan.
#91 ·
RRR
· 2006-11-20 20:08
Klebér blir proffs i Danmark igen:
http://uppsala.expressen.se//index.jsp?d=354&a=760607
#92 ·
Hornby
· 2006-11-21 07:40
UNT har idag en helsida om ev nyförvärv. Utöver tidigare nämnda namn skriver man om Andreas Eriksson, Thomas Lagerlöf och Filip Nekmuche. Det nämns också att Brännan ska ingå i tränarstaben...
#93 ·
gaffa
· 2006-11-21 07:49
klebbe är rätt makalös. "jag blev nästan stämplad som invalid"... vem var det som stämplade, egentligen? var det inte så att ngn ansökte om invaliditet?!?
Ja, de senaste veckornas agerande från Kleber är väl knappast sådant att man känner att han har något at tillföra i Sirius idag.
Intressanta spekulationer i UNT idag. Vissa känns ju mer troliga än andra så att säga.
Brännan var ju med Wikman i Barcelona härom veckan och verkar sjukt seriös med det där med tränandet. Blir nog perfekt inom sin framtida roll i organisationen.
#95 ·
olle
· 2006-11-21 12:36
Om inte annat kan Brännan göra en brekkan i framtiden. Men nog betydligt svårare att bli världens bästa ass. tränare än världens bästa kanslist.
Ska man tolka att Brännan och Wikman åker till Barcelona tillsammans som ett tecken på något speciellt eller va de bara där för nöjets skull?
#96 ·
gaffa
· 2006-11-21 12:58
wikman var där på egeninitierad studieresa. brännan hakade på. var tydligen sjukt bra - mer värt än två års utbildning enl hr dansare.
#97 ·
LGH
· 2006-11-21 14:02
Automan nära Sirius:
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=552898,00.html
Kul! Men borde inte Antous lillebröder vara ganska duktiga vid det här laget? Har för mig att alla Jallow-sönerna (från den framstående förorten Nåntuna) var otroligt duktiga på alla sporter och att de spelad fotboll. Storebror Pa satsade på hockey med god framgång (i Arlanda?) i varje fall.
#98 ·
gaffa
· 2006-11-21 14:04
lillebror tim har följt i antous fotspår och lirar/studerar i staterna.
#99 ·
dimman
· 2006-11-22 20:57
Ska man tolka detta som att Tighes bror Chad är helt klar för Sirius, eller?
[link=hyperlänk url]http://www.misl.net/people/?cat=10&id=4762[/link]
Eller att båda lirar i ESK om vi inte passar oss...
#101 ·
RRR
· 2006-11-23 06:07
Man kan inte frivilligt välja ESK
#102 ·
gaffa
· 2006-11-23 07:26
vad vet man väl om det om man är amerikan...
#103 ·
olle
· 2006-11-23 14:23
Hoppas verkligen att Gurra och Hjalmar skrivit på sina blåsvarta kontrakt. [link=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=591380&previousRenderType=8]Mini-sirius är på jakt...[/link]
#104 ·
Tobbe
· 2006-11-23 15:14
Gaffa//Du är väl informationsansvarig numera? Då kan du ju informera jänkarna vad det betyder att spela för ESK.
#105 ·
RRR
· 2006-11-23 15:17
Inte ens amerikaner kan väl frivilligt sätta sig i en dyngstack?
#106 ·
gaffa
· 2006-11-23 16:25
ha ha tobbe, det borde naturligtvis ingå i mitt uppdrag! till esk:s nackdel (återigen) kan meddelas att tighe tyckte att uppsala var en liten stad. vad säger man då om e-ping?
#107 ·
RRR
· 2006-11-23 17:25
Nära till Uppsala? ;-)
#108 ·
Lars
· 2006-11-23 18:17
Ja, det är ju jättenära till allt....
#109 ·
Tobbe
· 2006-11-23 20:19
Vad brukar de säga...nära till Uppsala, Stockholm, Västerås, Sigtuna och Arlanda. Det är väl det.
Nej tacka vet jag Fagerstas motto: "Här får du livstid".
#110 ·
RRR
· 2006-11-23 21:31
"Välkommen hit, välkommen hem!" känns onekligen rätt OK i sammanhanget...
Men.. Kan inte Dombrowskisarna bo i Hufvudstaden då, och pendla hit. Funkade inte det bra för Linus?
#112 ·
gaffa
· 2006-11-24 08:46
tror tighe trivdes rätt bra i uppsala, trots att det var rätt litet i jämförelse med milwaukee, så det är nog ingen fara. ledningen ser dessutom helst att spelarna bor i uppsala.
Man inbillar sig att skillnaden mellan Uppsala/Stockholm är obetydlig jämfört med skillnaden Stockholm/Milwaukee.
Alltså: Stanna i Lärdomsstaden!
#114 ·
Pinnen
· 2006-11-24 13:30
Kan ha fel men det bor väl bara drygt halv miljonen i Milwaukee
Det blev man ju tvungen att ta reda på mer om, och det bor drygt 500 000 i Milwaukee, men 1,7 miljoner i "stor-Milwaukee". Ganska precis som Stockholm då va?
#116 ·
olle
· 2006-11-24 13:58
Man inbillar sig
Inbullar, sa bill. men stanna i lärdomsstaden ändå, sa bull.
#117 ·
gaffa
· 2006-11-24 14:06
jag älskar det här forumet! inget ämne är för ointressant. stor-milwaukee var inget jag tänkte på när jag vaknade, om man säger så, men sen åkte atlasen fram, och ne, wikipedia etc etc. lärdomsstaden, som sagt...
Överhuvudtaget så gillar jag det där med att platser i USA fortfarande heter sådant som Milwaukee, Tallahassee, Wyoming och Nebraska. Varför säger/skriver vi Kiruna och inte Giron och Luleå och inte Luulejja och Gällivare och inte Jiellevarra?
Fast i Sverige har vi ju andra härliga namn som exempelvis Stygghomomyren. Jag minns att vi under resan till Sundsvall diskuterade vem vi skulle offra till Stygghomot för att ge Sirius en plats i Superettan.
Och Hemavliden förstås.
#121 ·
LGH
· 2006-11-24 23:29
Efterkräkånger har ju bytt namn, likaså Mensträsk. Skulle ha varit roligare om orterna längs E4 norrut haft kvar sina ursprungliga namn...
#122 ·
RRR
· 2006-11-25 09:37
Det känns som dennna diskussion hamnat i fel tråd ...
Själv har jag kört fast i Sexträsk
#123 ·
John
· 2006-11-25 13:30
Blir det någon Luciacup i år?
#124 ·
RRR
· 2006-11-25 15:35
Kolla på Wattholmas sida, de är ju arrangörer.
#125 ·
John
· 2006-11-25 16:04
Två lag från sirius omjag förstog det hela rätt.
http://www.wattholmaif.se/
#126 ·
RRR
· 2006-11-25 21:23
IKS lag 1:
Fre 8/12 22.10 mot Månkarbo
23.30 mot UNIK
00.10 mot Storvreta
IKS lag 2:
lör 9/12 06.10 mot Järlåsa
07.30 mot Uppsala/Ekeby
08.10 mot Upsala IF
#127 ·
Sutra
· 2006-11-26 05:53
jag älskar det här forumet! inget ämne är för ointressant. stor-milwaukee var inget jag tänkte på när jag vaknade, om man säger så, men sen åkte atlasen fram, och ne, wikipedia etc etc. lärdomsstaden, som sagt...
Geografimagister Kritanga blir så nöjd över lärdomsivern.
Finns fler låtar om M, kändast är kanske nedanstående, insjungen av både Jerry Lee Lewis och Rod Stewart; kanske något för Västra att möta The Dombrowskis med?
"It's late and she is waiting, and i know i must go home,
But every time i start to leave, they play another song,
Then someone buys another round and whatever drinks are free,
What made milwaukee famous has made a loser out of me."
#128 ·
Rikard
· 2006-11-27 09:13
Eller varför inte Kräkånger? Det var så fult att de till och med fick byta namn till Lövsele.
#129 ·
Hornby
· 2006-11-27 09:34
ESK har gjort klart med Väsbys back Peter Holm. Samtidigt meddelas att trotjänaren Fritte Ulmstedt lägger av.
#130 ·
gaffa
· 2006-11-27 10:49
det har tydligen varit klart ganska länge enligt eskarnas forum. bra spelare, dryg person. de är nog rätt sugna på (minst) en ny mittback också.
Har inte sett mer än sju matcher i år men det som slagit mig är att speeden som fanns på mittfältet förra säsongen har försvunnit. Det har funnits tendenser till fint kortpassningsspel men det har tyvärr stannat vid fint utan att ta steget vidare till vägvinnande.
De gånger vi har spelat förbi motståndare har varit med höjdbollar (läs: chansbollar). Kontentan av det hela har tyvärr blivit att mittfältet inte hunnit med upp i anfallen och att vi fått ett för långt lag när motståndarna vunnit tillbaka bollen.
Jag hoppas att Martin Eriksson fortsätter nästa år och att han får vara så bra som han spelade under förra hösten. Jag tycker också att Mani passar bättre på mitten än i anfallet. Mani och Martin är de spelare i laget med en naturligt speed och förmåga att göra sin motståndare.
Har inte riktig koll på hur Antou är som spelare men om vi fick tillbaka honom och Petter skulle vi kunna följa den ny trenden med 4-2-3-1 där jag helst skulle se Daouda i en av de två defensiva rollerna. Johansson har inte imponerat på mig i år men jag är villig att ge honom en ny chans bredvid Daouda om de tre spelarna framför blir Petter, Mani och Martin. De tre spelarna har alla förmågan att hitta ytor som mellan motståndarnas lagdelar. Förhoppningsvis skulle Johansson få ut mer av sitt spel med tre spelare av den typen.
Som ensam targetforward hoppas jag att Antou håller måttet. Vem ska vi annars ha om inte Olle vill fortsätta? Klarar storebror Eriksson av ännu en comeback?
I den utvecklingsbara junisligan hoppas jag så klart på att Mackan och Kim tar ytterligare steg till nästa år. Jag ser dock Kim mer som en spelare som slår de första passningarna i anfallet snarare än att han skulle ta någon av de tre mf-positionerna längre fram i banan. Tyvärr så får Kim därför fortsätta att stå tillbaka för den gamla kraften på mittfältet. Möjligen att han skulle kunna vara en central stand in för mani?
Mackan däremot, om han bara tuffar till sig (stämmer det att han aldrig fått en varning?), kommer nog att kunna få en del speltid. Mani, Martin och Petter kommer med sina uppoffrande löpningar att dras med skador. Ingen av de tre är heller en spelare som klarar en hel säsong utan att får tre varningar...
Till sist hoppas jag så klart på att Sirius-Bylle tar målvaktsposten liksom att Goofy och Hjalle stannar!
#132 ·
gaffa
· 2006-11-27 16:57
vilken analys! man bugar i ödmjukhet. (men klurar i tysthet på en dräpande motanalys...)
#133 ·
oskar
· 2006-11-27 19:16
Ja, men vad händer egentligen? Om det cirkulerar rykten så når dem iallafall inte till Norrbotten. Borde inte nyförvärven börja ploppa in snart? Jag vet att jag är otålig..
#134 ·
Tobbe
· 2006-11-27 19:18
Ja, fan Gaffa. Show us some action! Nu har vi haft löften om nyförvärv i två veckor. Informera oss, O du informationsansvarige!
#135 ·
gaffa
· 2006-11-27 19:51
bjud mig på lite öl på fredag så ska ni få se på action! ;-)
#136 ·
RRR
· 2006-11-27 21:42
Visst är Joaquin i Valencia lite lik Olle???
Erlingmark gick inte igång på en eller annan "mut-Fisherman". Allt jag fick ur honom var att det finns Stora & Små hemlisar. Det ni!!
AIK-liraren Robert Åhman-Person, bördig från Bälinge skulle kunna vara ett intressant alternativ som ytterback. Stor, konditionsstark och med en fin vänsterfot skulle han kunna bli en bra offensiv kraft i backlinjen. Det ryktas att han inte vill vara utfyllnadsspelare för Rådisarna.
Problemet är att han kanske inte har den rutinen och de ledaregenskaperna som krävs för ett nyförvärv som kommer till en nykomling. Men å andra sidan har ingen av de spelare som det diskuterats kring någon större erfarenhet från spel högre upp i systemet?
Är det inte så att ungdomlig entusiasm (vilja?) slår avdankade kvarlevor från en annan epok (rutinerad klass?)
#139 ·
gaffa
· 2006-11-28 15:20
om man måste extrapolera så visst, men som truppen ser ut så tror jag på den klassiska mixen mellan rutin och entusiasm. i dagens sirius finns tre spelare med rutin från superettan, och av dom är det bara två (olle, musse) som etablerat sig. och en av dom är osäker inför nästa säsong. alltså: liiite rutin behöver vi definitivt få in.
men robban vore inte helt fel. vänsterfötter har vi väldigt få av.
#140 ·
Hornby
· 2006-11-28 16:42
Det här nya laget, Sirius UF, som ska spela i sjuan; ska det fungera som reservlag för A1 eller som något slags alternativt lag till A2 och A3?
#141 ·
gaffa
· 2006-11-28 16:59
jag ska reda ut begreppen på officiella snart. det blir en hel del lag att hålla reda på - två seniorlag, två juniorlag, ett u21... som sagt, utredning kommer.
Nu är jag liiite sur här, men jag kan tycka att det är på gränsen till pinsamt om en vuxen människa vill att en fotbollsklubb ska fixa en praktikplats åt en som villkor för att spela för klubben. Det känns ungefär som att ta med sig sin mamma på en anställningsintervju. Jag menar, om jag nu var boss för någon bizniz som skulle anställa en snubbe i framtiden skulle jag nog välja att anställa en som kunde söka jobb själv framför en som skickade en förmyndare. Om man sen vill ha klubben som referens så är det en helt annan sak, sånt bör man förstås utnyttja.
Jag känner en fd elitidrottsman som deklarerade själv för första gången vid 35 års ålder och som på sin första anställningsintervju inte hade en aning om vad ett cv är för något. Det är inte något att sträva efter.
/.../Jag känner en fd elitidrottsman som deklarerade själv för första gången vid 35 års ålder och som på sin första anställningsintervju inte hade en aning om vad ett cv är för något. Det är inte något att sträva efter.
Hänger inte riktigt med i svängarna här. Vilken är spelaren och historien bakom denna upprörda stämning?
Kan inte annat än att tycka synd om en spelare med sådana krav. Fast om det är en fråga mellan stor lönepost för klubben eller att fixa till det så att ett företag tar ansvaret för att en sådan lirare hamnar på någon avdelning i en korridor med minimalt ansvar någonstans långt ner i huset så känns det okej för mig... Det blir ju ett mervärde som klubben kan erbjuda spelarna.
Mervärdet är som jag skriver helt okej, jag bara funderar om det är smart rent karriärmässigt att låta någon annan ta hand om ens jobbsökande. Stora löneposter är ju inget som Sirius kommer att pyssla med nästa år oavsett vilka spelare som skriver på eller inte, det är alltid bättre att fokusera på klubbens överlevnad. Om man kan undvika lönekostnader genom att erbjuda sidogrejer är det naturligtvis inte en nackdel. Jag bara filosoferar över det smarta i att som spelare agera på det sättet, i alla fall om man är ute efter något mer avancerat än att plocka disk på krogen.
#145 ·
Fluff
· 2006-11-30 09:46
Hur gick det med ass.tränare? Det lät som om att det i stort sett var klart och att en presentation skulle ske förra veckan. Jag har inte sett något. Har det skitit sig?
#146 ·
gaffa
· 2006-11-30 11:06
det har dragit ut lite på tiden, det är helt rätt noterat. men nu är det iaf klart med ny junistränare: brännan! kolla officiella.
#147 ·
Hornby
· 2006-11-30 11:15
Jag vet inte hur mycket sanning det låg i UNT:s uppgift att Thomas Lagerlöf skulle vara aktuell för Sirius, men nu kan vi i alla fall glömma det då han förlängt med BP.
#148 ·
Fluff
· 2006-11-30 12:49
Kom igen alla! Vi ska försöka ligga steget före IKS informationsansvarige. Läs mer på:
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=556646,00.html
#149 ·
gaffa
· 2006-11-30 12:53
kul, vi kan ha informationsrace! jag har annars som policy att inte hänvisa till andra källor än mig själv och hemsidan, så jag har ett litet handicap där. och just den här gången fick klubbens informationsavd ingen inbjudan till presskonferens, medan unt fick det. erkänner mig alltså besegrad. för den här gången!
#150 ·
Tobbe
· 2006-11-30 13:56
Jag vet inte om jag gillar det s k "utvecklade samarbetet" med DIF. Sirius är en egen förening och så hoppas jag att det blir i fortsättningen. Farmarklubb, nej tack!
#151 ·
Pinnen
· 2006-11-30 15:44
Håller med, man ska akta sig för att bli en farmarklubb. Sen så kan det ju vara bra att låna in en spelare som lyfter laget, men jag tycker nog att vi ska satsa på att utveckla våra egna talanger istället för Djurgårdens.
Exakt! Nu när det bara skiljer en division mellan lagen känns det inte troligt att en spelare som inte platsar i DIF:s trupp skulle kunna vara annat än tolfte spelare i Blåsvart. Alla nya bör gå rakt in i elvan!
Nja, så länge man håller det på en rimlig nivå, d.v.s att ha första tjing på överblivna dif:are, och låna in en eller två i truppen per säsong, så tror jag bara det är till en fördel. Men det måste vara lite långsiktighet i det, jag tror inte på korttidslån där det bara handlar om att spela sig i form i en lägre division.
#154 ·
RRR
· 2006-11-30 17:09
Inget nytt AIK/Väsby förhållande tack, se hur det gick för Väsby
hgj
gah
Tycker det är en ruskigt oroande utveckling. Särskilt när man är en inbiten djyyyrgårdshatare.... Jag säger Usch och tvefalt Usch!!!
#158 ·
olle
· 2006-12-01 08:55
dubbelpost
#159 ·
olle
· 2006-12-01 08:58
Precis som allting annat i vår värld så måste det här användas med måtta. Tror att Sirius är tillräckligt säkra i sin satsning för att inte acceptera annat än hyfsat långsiktiga lösningar. Så länge lånen är minst runt en säsong långa ser jag inga problem. Dessutom borde Millqvist vara en halvgarant för att Sirius inte blir för djurgårdifierat. Sirius och Enköping är de enda klubbarna hyfsat nära stocken som spelar i superettan. Klart man ska utnyttja det för att få hit spelare som ligger i skiktet mellan div ett och allsvenskan. Lån känns då som ett ganska bra alternativ för att inte riskera ekonomin i allt för stor utsträckning. Hellre det än något dyrt kontrakt med någon som kommer hit av fel anledning. Linus verkar trivas i klubben och om stämningen är bra i laget tror jag att inlånade spelare kommer att brinna lika mycket för sirius som vilken annan spelare som helst (frånsett bylle och några andra extremer).
Precis som med bolagiseringen tycker jag att det helt och hållet handlar om hur man använder sig av situationen, varken garanterat bra eller dåligt utan helt upp till klubben att göra något vettigt av. Och än så länge har jag mycket stort förtroende för styrelsen. Och har nu insett att jag låter så jävla korrekt och tråkig att jag genast slutar skriva.
#160 ·
Pinnen
· 2006-12-01 09:24
Det kanske blir en 14 miljoners brasse till nästa säsong då??
#161 ·
Markus
· 2006-12-01 10:10
Jag är positiv till samarbetsavtal så länge det är begränsat och så länge Sirius självständigt styr om och när framtida inlånade DIF:are ska spela. Vi har ju begränsade resurser och ett par spelare som håller halvbra allsvensk klass är inte fel.
#162 ·
Hornby
· 2006-12-01 12:09
ESK värvar vidare. Nu har man gjort klart med Gutes målkung Anders Lindberg.
#163 ·
Markus
· 2006-12-01 14:54
Känner någon Siriussupporter igen sig?
http://www.youtube.com/watch?v=4iDAZ94ayNs
#164 ·
Markus
· 2006-12-03 21:43
Bara IKS, Oster och Atvidaberg som inte presenterat nyforvarv...
http://www.fotbolldirekt.com/IndexNews.cfm?ID=21187
Vänta bara tills ESK presenterar sitt nästa nyförvärv...
Well, låt oss fokusera på det positiva; det ligger ändå en hel del spännande i den så kallade pajpen. Nära till hands ligger väl exempelvis Antou och bröderna Dombrowski, men det finns även annat godis som det inte är otroligt att detgår i lås.
Sedan får man ju faktiskt titta lite på verkligheten. Sirius är just uppflyttade i Superettan och har kackig ekonomi, det är inte de hetaste kriterierna för en klasslirare som letar nytt lag. Vi får i viss mån ta vad som blir över samt lita till speciallösningar som studieplatser och häftiga trejniijobb...
I just det sammanhanget tycker jag att det är viktigt att se samarbetet med Zoo IF. Ett samarbetsavtal är ett sätt att få mycket bra och dessutom ambitiösa fotbollsspelare i laget utan att det kostar skjortan. Självklart är långa lån att föredra, men farmarsystemet är ju inte ointressant om man skulle få skador på båda målisarna exempelvis. Man får inte glömma bort att även Sirius kan dra fördelar av ett avtal.
Gärna spektakulära värvningar, men först en sanerad ekonomi.
#166 ·
Tobbe
· 2006-12-04 12:07
Gärna sanerade värvningar, men först en spekulativ ekonomi.
Gärna ekonomiska spekulationer, men först en värvad sanitör.
#168 ·
RRR
· 2006-12-04 13:23
Sanitör behövs i ESK-dynghålan. Fan kan de inte hitta talanger själv utan måste jämt sno från oss?
Dom är SKurkdjävlar av rang!! Må dom tyna bort på Enahandavallen till tonerna av "Galnagreken-å-hans-trumma"!
#170 ·
Hornby
· 2006-12-04 15:16
Vad? Vem har de snott?
Ingen.
För ögonblicket.
#172 ·
RRR
· 2006-12-04 15:23
Hur man kan ens fundera på att byta ned sig från en blåsvart till en grön urtvättad tröja är mig ofattbart.
#173 ·
Tobbe
· 2006-12-04 20:41
Jag förstår inte, var hittar ESK sina "sugar-daddys"? Varför har vi inga miljonärer i Uppsala?
#174 ·
gaffa
· 2006-12-04 21:00
jaha, nu har ösk värvat rodevåg. ytterligare en forward är på väg in. p ska kanske ha heder för sin inställning att vilja stanna och kämpa för en plats, men...
#175 ·
gaffa
· 2006-12-04 21:02
för övrigt börjar det nu inte bara bli fånigt utan direkt tokpinsamt att sirius a-lag, som ju spelar i superettan, byter om - inte i ett omklädningsrum - i en barack. hallå?! förutsättningar för elitidrott, någon? uppsala kommun?
#176 ·
Robin
· 2006-12-04 21:58
Hm, sist jag tävlade på studan, 1985 i mjölkkannan, så bytte man om under läktarna, redan då så framstod det som riktigt slitet, har dom utrymmena blivit totalt utdömda numera?
#177 ·
gaffa
· 2006-12-05 07:43
omklädningsrummen under läktarna används vid match, men sirius tränar på löten såväl vinter som vår, sommar och höst. utan ett vettigt omklädningsrum.
och att det sen inte finns en uppvärmd konstgräsplan gör inte saken bättre! vore helt perfekt att samla verksamheten vid löten, med fullt utbyggd hemvist, omklädningsrum och ny konstgräsplan (den gamla borde väl snart kunna klassas som direkt farlig att spela på?).
#178 ·
Hornby
· 2006-12-05 08:46
Har Millqvist kört igång träningen?
#179 ·
Pinnen
· 2006-12-05 09:14
Får de inte använda omklädningsrummen inne i Diös?? Det fick ju tom vi när hallen va nybyggd.
Angående gräset så har det alltid varit farligt.
Är det bara å glömma P helt å hållet?
#180 ·
gaffa
· 2006-12-05 09:21
hornby: ja, de körde igång igår. släpper bara förkylning lite grann ska jag dit och bevaka.
pinnen: får får de väl, men de vill nog ha ett mer stadigt omklädningsrum med tanke på att de tränar där 4-5 dagar/vecka i princip året om.
man ska aldrig glömma p! fråga bara pereira! ;-)
#181 ·
John
· 2006-12-05 13:11
Jag vill köpa årskort, tror ni det kommer vara möjligt? Klubben borde ju vara i behov av pengar nu under vintern.
(kom på att jag kanske skrev detta i fel tråd)
#182 ·
gaffa
· 2006-12-05 14:08
säsongskort, menar du? dom måste få klart hur det blir med sittplatserna först (numrerade stolar är en prioritet). din gest uppskattas annars helt säkert!
#183 ·
John
· 2006-12-05 14:14
Ja säsongskort menade jag. Dock borde det inte vara så svårt att sälja sådana till västra läktaren.Det är ju en perfekt julklapp.
#184 ·
Tobbe
· 2006-12-05 14:27
Du kan nog avvakta med det, John. Vi ska snacka ihop oss med Brekkan i god tid före säsongen vad som kommer att gälla för oss (VSS) nästa säsong. Kommer info om det på hemsidan efter nyår.
Men det är förståss upp till dig.
#185 ·
John
· 2006-12-05 14:36
Då väntar jag.
Jag önskar mig ett nyförvärv i julklapp. Eller iallafall ett förlängt kontrakt.
I Enköping kan de gärna få gå igång på HB. Är det så, så är det. Jag föredrar ädla drycker med karaktär... förvisso gärna från en ö, men ändå.
#187 ·
Rikard
· 2006-12-06 07:18
Jag måste hålla med Agnes Dunder i Nyan i dag. Värva lillebror Dombrovski om inte annat så för namnets skull. Zeke Dombrovski är ett otroligt coolt namn som dessutom för tankarna till Dr Zeke som ju ligger bakom en av den svenska punkhistoriens allra bästa låtar: "Jag ska aldrig dö".
#188 ·
Sutra
· 2006-12-06 08:13
Men det fanns ett hemskt band från Gävle som hette Zeke Varg. Så då blir det ju kvitt på ett jobbigt sätt. Fan att jag blev påmind om detta.
Jag blev nyfiken på en annan sak i dagens Dunder-krönika. Vem är Andreas Erikssons pappa med ett stort Siriushjärta?
Peppe Eng?
Hmpf, inte precis [link=http://expressen.se/index.jsp?a=780944]den här sortens uppmärksamhet[/link] klubben behöver. Dags att skicka Lasse på en kurs i mediaträning?
#192 ·
gaffa
· 2006-12-06 10:25
så nådde det till slut upp på riksnivå. lade upp en grej på officiella igår kväll. att det skulle vara någon "rasistattack" är, om man känner Lasse (och enligt alla andra som jag pratat med och som känner honom ännu bättre), ett orimligt antagande. däremot var det oerhört slarvigt sagt, och det inser han själv. han ringde "bossarna" igår kväll efter att jag pratat med honom och enligt dom var det inga som helst problem.
som sagt, det är inte den sortens publicitet vi vill ha.
Hehe.... tyckte det var rätt kul....
Det var bättre när Lasse var med i DI (var det väl) och på reporterns fråga om han inte skulle ta på sig ett ytterplagg innan fotograferingen utomhus svarade något i stil med -Ähh jag har rocken i blodet. Det här kändes extremt klumpigt.
-------------------
[link=hyperlänk url]http://herralarik.blogspot.com[/link]
#195 ·
RRR
· 2006-12-06 11:31
Känns som ett mindre klavertramp av Lasse när man känner honom men risken är att det blåses upp som i Xpressen
#196 ·
John
· 2006-12-06 11:47
På tv4 morgontv så utalar sig en man från centern att de inte vill kosta på studenternas för mycket om det skulle ta ett annat beslut 2007. Jag väljer att tolka detta som att en ny arena skall byggas.
Klantigt av Lasse...
#197 ·
OG
· 2006-12-06 12:00
Det där känns som en kommentar man snarare föväntar sig av Liston. Jag tycker inte äns "förklaringen" är så där lysande.
Trist eftersom man gärna ser sig själva som moraliskt oklanderliga i jämförelse med läskiga västeråsare.
#198 ·
Sutra
· 2006-12-06 12:15
Mmm. Klantigt. Och en föraning om vad som komma kan; allt som sägs och sker kring Sirius fotboll framöver kommer att uppmärksammas om det innehåller något som kan anses intressant. Och det innebär att alla runtomkring laget måste bli profsigare, inklusive Lasse S. Och som sagt, jag tycker det var ett extrem dumt ordval, men kan faktiskt förstå hur han menar, även om jag tror att det är en väl enkel förklaring. Det är inte svårt att hitta miljöer som klarar att hantera flera olika språk (och "kulturer") framgångsrikt, tror jag. Liksom motsatsen.
Men...
...det slår mig att jag aldrig tillräckligt tydligt har uttryckt hur otroligt glad jag är över Lasse Svenssons engagemang i Sirius. Utan honom tror jag att Sirius bandy hade varit nedlagd och fotbollslaget harvandes i tvåan. När han kom (eller kom, han har väl alltid funnits nånstans i närheten kanske) hade han med sig sitt namn, kontakter och (kanske) pengar, men också, och framförallt, en entusiasm och ett självförtroende som var extremt välkommet.
Flera gånger har han också visat hur viktiga han tycker Västra är; jag minns en trött och hes Lasse kliva på och åka med supporterbussen på väg upp till en solklar monstertorsk mot Edsbyn, bara för att han "ville berätta lite vad som var på gång"; eller när han dök upp med bland andra Jonas Claesson i en sunkig lokal, i ett sunkigt industriområde, och fick dricka sunkig bärs lyssnandes på sunkig punk, på den lysande siriusrocken.
Det är lätt att ibland raljera om en krogkung som gillar snygga bilar och sådär, men vi skall inte glömma bort ovanstående.
Med det sagt säger jag igen; dumt sagt, men hyfsat reparerat!
#199 ·
gaffa
· 2006-12-06 12:16
nä, det var väl inget klockrent uttalande på något sätt. han upplevde nog hur svårt det var med catimba (fr a språkmässigt), och tolkade över det på dif. och snärtade till det för att det skulle vara lite roligt mitt i allt tråkigt planeringssnack.
#200 ·
John
· 2006-12-06 12:27
Håller helt med Sutra om Lasses betydelse för Sirius.
Nu har Aftonbladet kopierat Expressen, nu väntar DN och om det händer så är det sportspegeln ikväll... suck.
#201 ·
gaffa
· 2006-12-06 12:38
sportbladet lade iaf till lasses ursäkt efter påstötning, det är mer än man kan säga om xprs. morgontidningarna håller sig undan - låt det fortsätta så, tack.
Jag gjorde också en påstötning på Expressen om ett förtydligande. Jag undrade också varför de illustrerar artikeln med en bild på Jones Kusi-Asare - en svensk spelare som talar flytande svenska.
#203 ·
Pinnen
· 2006-12-06 13:22
Extremt klantigt sagt av Lasse, det är väl bland det värsta man kan förknippas med som fotbollsklubb.
Sen kan man ju fundera på vad som är mest fördomsfullt, Lasses uttalande eller Expressens bildval.
Bra, Brukarn.
Instämmer med Sutra m.fl. Jag är oerhört tacksam för Lasse S. och hans insats för Sirius. Visst var det ett klantigt uttalande, men vi (jag, media och alla andra) tenderar att överreagera på vissa skämt. Jag tänkte på det igår när Viasat kommenterade Eidur Gudjohnsens dribblingsraid med orden (typ) "precis som när han snittar upp en val hemma på Island".
Att vara skoj-dra-alla-över-en-kam-etnicitetsparallell-dragare är liksom helt OK om personen är isländsk, skotsk, norsk eller fransk. Jag tror inte en endaste en reagerade på val-parallellen.
Och det skulle nog inte jag heller gjort, om det inte var för att det skedde samma dag som djungel-uttalandet.
På samma sätt är det OK att i varenda reklam skämta om att män är inkompetenta städare, meckare o.s.v. Inkompetenta överlag faktiskt, medan det inte är OK att skämta om att kvinnor skulle vara det. Nu gled jag iväg å det grövsta här.
#205 ·
Hornby
· 2006-12-06 13:43
ESK har presskonferens kl 18. Hoppas att det handlar om ny tränare och ingenting annat...
Den människa som jag förknippar mest med jungeln är Tarzan och han var väl ändå vit överklass?
För övrigt vill jag ropa ett klassiskt brittiskt överklass-"hear, hear" för Sutras tidigare inlägg.
#207 ·
RRR
· 2006-12-06 17:55
Dyngköpings nya tränare påminner om Hasse Eskilsson avdankad spelare/oprövad "tränare" och får hand om ett elitlag som första lag, ska vi gissa att han får gå efter halva säsongen, nån som sätter emot?
Men det var väl ett jäkla klagande och moralväkteri mot hela samhällets "smygrasism".
Tycker att all publicitet är bra för Sirius och Uppsala, som hittils varit mer eller mindre dött fotbollsterritorium.
Tveksamt om "Rasistattack" är god reklam... Det finns faktiskt dålig publicitet. Kom in i matchen.
#210 ·
Tobbe
· 2006-12-06 23:03
Västra Sidan vill inte ha nånting med "smygrasism" att göra. Och det är inte bra reklam.
#211 ·
olle
· 2006-12-07 08:39
Klantigt av Lasse men tycker inte att det på långa vägar är av Listonklass. Har han nu snackat med alla berörda parter tycker jag att hans ursäkt räcker för fortsatt förtroende. Instämmer också med tidigare inlägg om hans betydelse för klubben. Det är dock i sig ingen anledning till att släta över eller förringa det inträffade. Men tycker inte att det var så mycket mer än väldigt klantigt.
Jeppe B i ESK... Utan att på något sätt göra en värdering på hans kvaliteter som tränare kan man konstatera att han passar ganska bra in på den profil som Sirius ville ha på sin tränare. Och han kommer från samarbetsklubben Djurgården. Ansåg Sirius honom som för orutinerad för att leda ett lag själv eller va vi aldrig med i matchen? Eller har plötsligt det av spelarrådet ratade alternativet dykt upp?
Det som kan konstateras är att det är otroligt bra publicitet för ESK (och ja, det är enorm skillnad på bra och dålig publicitet). Tränarkvalitéerna kan jag inte bedöma men Millqvist förlorar stjärnglamourkampen i alla fall. Ska dock bli intressant att se hur ESK ska gå från kamp till finlir med en "ung och intressant" trupp i ny serie. Jeppe sa att han ville ha mindre löpträning och mer spel med boll.
Inlägget är inte menat som surt sa räven utan som ett inlägg från en supporter som inte har några egna nyförvärv att spekulera om för tillfället.
Hav förtröstan Olle.
#213 ·
Markus
· 2006-12-07 09:58
Håller fullt ut med "m" i hans kommentarer om Lasses uttalande.
Självfallet formulerade Lasse det ogenomtänkt och klumpigt. Det finns dock en påtaglig förmåga i vårt samhälle att avsiktligt tolka ogenomtänkta uttalanden som rasism. Man kan skämta om vissa saker, men inte andra. Och kvällstidningarna gottar sig i det direkt för att försöka sälja något ytterligare lösnummer. Även det är osmakligt.
Sedan har ju en hel del klubbar lyckats trots att det talas många språk i omklädningsrummet. Även om jag anser att Lasse har en poäng, det finns en förmåga att enbart se till spelaren och inte till den språkliga och kulturella omställning som väntar, kolla på Tevez och hans landsman i West Ham, bland VMs stjärnor men är totalt misslyckade (hittills) i Premiership.
Jag har fullt förtroende för Lasse, men håller givetvis med om att han agerade oproffesionellt i detta sammanhang och borde valt sina ord bättre.
Tevez var grymt bra senast... Men Mascherano har ju en del kvar att bevisa.
Västra Sidan vill inte ha nånting med "smygrasism" att göra. Och det är inte bra reklam.
Instämmer.
Det är mycket, mycket dålig reklam.
Om ESK:s tränarförvärv:
Att döma av de analyser Jeppe bjudit som expert i TV skakar jag inte direkt av oro...
Om djungeltassen i klaveret: nyheten är nu även en het potatis på Uppsala universitet, ILU... det är synd att detta är det första som en lärare på ILU påtalar om Sirius.
#217 ·
Pinnen
· 2006-12-08 08:34
Jeppe är jag inte ett dugg avundsjuk på.
Däremot så vill jag ha in Perra Hansson även fast han är över 40 som ingen tränare får vara nu för tiden.
#218 ·
Tobbe
· 2006-12-08 15:04
Nu har också TV4 Uppland fått ett surt mail för att de illustrerade ett inslag om Lasses "groda" med bilder av Västra Sidan. Dessutom bilder av VSS från en bandymatch!!
Sensationslystna klåpare och bettlare!
#219 ·
oskar
· 2006-12-08 15:44
De Onda fortsätter värva.... http://www2.unt.se/article2/1,3908,MC=4-AV_ID=559443,00.html?from=latestnav
Skulle onekligen sitta fint med några nyförvärv nu. Nästan så man börjar bli lite orolig... Man kan dock inte beskylla Sirius för att panikvärva så det kanske bara är positivt att det dröjer lite?
UNT har outat att Olle kör en säsong till i alla fall. Det är inte dumt. Det tillsammans med det faktum att Antou finns i träning med Sirius och lite annat som jag tror är på gång gör att jag känner mig trygg för anfallet.
Dessutom kommer en bra mittback och provspelar nästa vecka och tillsammans med den trupp som finns tycker jag att mittförsvaret också ser väldigt bra ut...
Lägg till det de troliga Dombrowskibrollorna och det ser helt okej ut överlag. En stabil mittfältare vore dock jäkligt skönt att få in.
#222 ·
RRR
· 2006-12-10 17:22
Är Musse klar för en säsong till? Kim måste ju bara blomma ut nästa år.
#223 ·
RRR
· 2006-12-10 19:42
Garry Sundgren biträdande tränare, se där en person som jag tror kan göra nytta. Kul!
#224 ·
John
· 2006-12-10 20:19
Coolt med Gary! Nu blev jag glad!
#225 ·
Tobbe
· 2006-12-10 20:38
Bravo! Nu känns det lite bättre. Gary Glitter!
NÄäääääääääääääääääääääääääääääjjjjjjjjjjjjjjjjjjj Nu går jag och lägger mig igen och går inte upp förrän det är dags att förnedras av saik på onsdag.
Nog för att jag är en grinig gubbe, men inte en av de spelare jag hata mest genom åren............. FAN, jag tror jag får krupp!!! Han må bli hur bra som helst som tränare, men allt kommer ändå inte att förlåtas av gångna synder. Tro mig, det här kommer att bära utför. Nu är det kört! Minns var ni hörde det först!
Hördu Helge, nu får du väl ta och samla ihop dig. Jag är sjukt nöjd med denna värvning. Precis den balans som jag tror kommer att behövas för att få ordning på träningarna.
#228 ·
gaffa
· 2006-12-11 08:37
jag är också optimistisk. ska bli mycket intressant att se hete mille och coole gary i samspel.
Kul med Gary! Svårt att säga något om hans egenskaper som tränare, men lite mer glitter kring tränarstaben känns inte alls fel!
#230 ·
Hornby
· 2006-12-11 09:19
Det känns spännande med Mille och Gary! Nu kanske spelarförvärven kan börja ramla in...
Jag tror nog det kan rassla till på den fronten nu. Kanske redan idag.
#232 ·
RRR
· 2006-12-11 10:29
Garry är bara avundsjuk på att det blir en till med nästan samma namn som han själv ;-)
Välkommen Gary ! Det blir inte så lätt att ersätta din föregånagre men välkommen till blåsvart !!
#234 ·
Tobbe
· 2006-12-11 11:33
garligur//Är du från Götet? Jag minns en match mot Luxemburg (?) för några år sen när göteborgspubliken buade ut Gary Sundgren mest för att han var Stockholmare. Sillstrypare! Usch för västkusten.
Har just varit på presskonf med vår nye assisterande tränare. Det känns faktiskt riktigt bra! Någon som har gjort 32 A-kamper och har fem år i Spanien som proffs bakom sig kan säkert tillföra en hel del när det gäller att förklara vad det kostar att ta sig till topps.
Det låter fint, och jag tror också på den här tränarkonstellationen. Men blev det inga nyförvärv idag? Eller några förlängda kontrakt?
#237 ·
gaffa
· 2006-12-11 12:55
ge dig till tåls, bruk. förhoppningsvis är något klart till i morgon iaf.
#238 ·
RRR
· 2006-12-11 13:11
Nu börjar t.o.m jag bli otålig.
Men tränarkonstellationen känns fin
Nej huu för göteborgare. Men även en knivstabo känner igen ett träben när han ser ett!
Kan inte herrarna Redaktörerna kasta till oss något litet köttben? Vilken sorts spelare är det som kan komma att presenteras som nyförvärv i dagarna?
#241 ·
gaffa
· 2006-12-11 13:40
viskningar här blir till rop i blaskan, så eventuella köttben (brukarn väljer nog ett annat alternativ) delas med fördel ut öga-mot-öga (eller öra-mot-öra om det första inte går).
#242 ·
Tobbe
· 2006-12-11 15:00
Ta det på rövarspråket! Det fixar de aldrig!
jojagog sospoporordode momedod Åhohmomanon-Poperorsossosonon idodagog. Dodetot lolätot lolovovanondode! Gogroratottotisos totilolol boblolasoskokanon...
#244 ·
Tobbe
· 2006-12-11 16:47
Lysande! UNT ringer till CIA i detta nu för dekryptering.
Den här missade vi trots AIK-anknytning på ledarsidan:
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=560144,00.html
#245 ·
RRR
· 2006-12-11 17:58
Herregud vad det plötsligt dräller av avdankade Gnagare överallt. Rimbo????
#246 ·
oskar
· 2006-12-12 03:47
ÄNTLIGEN!!! http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=4-AV_ID=560448,00.html
#247 ·
olle
· 2006-12-12 06:54
Mycket trevligt med Hjalmar. Och spännande med Gary. Är ändå lite nervös eftersom Gefle tappade en back till örebro. Deras vana trogen så kollar de nog in den blåsvarta truppen för ersättare.
#248 ·
gaffa
· 2006-12-12 07:29
känner mig inte lika orolig, olle. som det ser ut nu kommer vi åtminstone att ha ett bra mittförsvar till nästa säsong.
#249 ·
gaffa
· 2006-12-12 07:45
vi har spekulerat alldeles för lite. dags för första sillyelvan! inte så oerhört mycket att kasta in ännu, iofs.
truppen luktar 4-3-3 fortfarande. eller åtminstone 4-2-3-1
jon
linus, hjalle, gurra, rövarspråksråp?
chad/fredrik, musse/daouda
mani, olle, martin
antou
bänk: kim, mackan, tobbe, stoffe, luggen...
#250 ·
Hornby
· 2006-12-12 08:15
luggen???
#251 ·
gaffa
· 2006-12-12 08:17
återkommer ikväll. lite måste ni (och blaskan) ha att fundera på.
vi har spekulerat alldeles för lite. dags för första sillyelvan! inte så oerhört mycket att kasta in ännu, iofs.
truppen luktar 4-3-3 fortfarande. eller åtminstone 4-2-3-1
jon
linus, hjalle, gurra, rövarspråksråp?
chad/fredrik, musse/daouda
mani, olle, martin
antou
bänk: kim, mackan, tobbe, stoffe, luggen...
...men var har redaktörn Tighe? Hur ser det ut på P-fronten?
#253 ·
gaffa
· 2006-12-12 08:37
körde efter devisen "en dompa i taget", men det har inte nödvändigtvis någon grund i verkligheten.
johan siktar på att ta en (bättre) plats i ösk 2007; önskar honom lycka till. han vet att han är varmt välkommen tillbaka om det skulle bli så, men det är närke som gäller.
Jojjo, Herr P är naturligtvis varmt välkommen tilbaka. Klubben får väl snickra ihop något slags stödjande program för hemspråksundervisning.
Jahaja, är det spekulationsdags...
Jon
Linus, Hjalmar, Gurra, Chad
Mani, Fredrik, Chardonnay-killen, Martin
Olle, Skyttekungen
Bänken: Musse, Daouda, Tighe, Luggen, Antou
Otroligt skönt att Hjalmar förlängt, löser det sig med Gurra har vi en väldigt bra stomme att stå på. Alla som panikar över ESK's värvande får ju komma ihåg att de tappar viktiga spelare som Ulmstedtarna, Stolpa, Reuterwall, Dinko (OK, ingen större förlust) och kanske Runar och Pavo och Averstad också.
Det jag är lite, lite orolig över är vem i tränarstaben som är den slipade taktikern. Jag hade ett grymt förtroende för Mattias på den punkten, och så länge han var i klubben så kan man väl säga att Sirius förlorade ytterst få matcher på coachmissar (E-tuna borta och Valsta hemma kanske). Nu vet jag inte hur det är med Mille, men det hade känts tryggare att ha Mattias, eller någon annan riktig fotbollsprofessor i klubben.
Kan inte informationsansvarig läcka lite om det preliminära spelschemat förresten? Jag är ivrig att börja planera semestern!
#258 ·
olle
· 2006-12-12 11:45
Blir inte speciellt nervös över ESKs nyförvärv men det jobbiga har varit bristen av nyheter om Sirius. Sen måste man kanske vakna upp lite och inse att det finns 14 andra lag att börja kolla in också, inte bara ESK som vi ska komma före. Känns lite jobbigt dock eftersom man inte har superkoll från början (läs: Brukarn gör en bra och lättöverskådlig sammanfattning och prognos av hela supperettan!).
Jojipoppopi! Kokododnoninongogenon fofunonkokaror, såg inget om det lilla utspelet på rövarspråk undertecknat med Dunder-honung i blaskan idag... synd bara att det var en ren lögn jag drog till med. Anser dock att det alltid borde finnas en spelare med Bälingeanknytning i Sirius. Jobba alltså på RÅP!
Skönt att Ringmjuren gjorde ett bra val!
#260 ·
gaffa
· 2006-12-12 20:56
läs officiella. vi har numer inte bara en mittback, utan två! den här är dessutom en jäkel på överstegsfinter.
#261 ·
gaffa
· 2006-12-12 21:21
och för att dämpa den här idén om att esk är så tidigt ute och värvar så många spelare. jaha? innan de började värva bestod a-truppen av, count 'em, fem spelare. kan tro att man har lite bråttom att värva då!
Fan vad fint med både Gurra och Hjalmar. Bättre än vad jag hoppats på. Olle då? Blir det en fortsättning?
Är det ngn som har koll på vilket spelsystem som kommer att användas? Känns som förra säsongens 4-3-3 passade truppen fint. Kom exempelvis ihåg problematiken med Mani under 4-4-2-regimen (var ska han spela?). Hur har Millqvist spelat tidigare?
#263 ·
Tobbe
· 2006-12-13 06:11
Det stod i UNT för ett par dagar sen att Olle kommer att fortsätta.
Jahaja, är det spekulationsdags...
Jon
Linus, Hjalmar, Gurra, Chad
Mani, Fredrik, Chardonnay-killen, Martin
Olle, Skyttekungen
Bänken: Musse, Daouda, Tighe, Luggen, Antou
Två mycket intressanta namn i Redaktörns uppställning. Ytterligare en Skyttekung (Olle var ju helt klart den Moraliske segraren i skytteligan) skulle ju vara välkommet.
#265 ·
gaffa
· 2006-12-13 07:42
andreas: ja, olle fortsätter, men kommer nog att få stå över en och annan träning eftersom han börjar nytt jobb i stockholm efter nyår. känns jäkligt bra att han fortsätter.
#266 ·
olle
· 2006-12-13 08:02
Grymt med Gurra! Bara att få dit kim på papper också så känns det som en riktigt bra början. Hur ser det ut med Linus och amerikanerna? Om vi inte tappar mer än Brekkan och Brännan från förra årets trupp känns det som ett trendbrott. Får gärna komma in nya namn med kontinuitet är också väldigt viktigt.
#267 ·
Hornby
· 2006-12-13 08:26
Ja, kontinuitet har ju inte direkt varit Sirius kännetecken de senaste åren så det känns mycket bra. Men jag skulle nog vilja ha in åtminstone ett riktigt "tungt" nyförvärv. Gärna en hårt arbetande mittfältare med offensiva kvaliteter.
Hur går det förresten med Antou?
Mille verkar vara en 4-4-2-tränare om man tittar på Boden och Assyriska. Hoppas han inte låser sig vid något bara, jag ser vissa fördelar med att behålla spelsystemet när vi nu i stort sett får behålla truppen.
#269 ·
olle
· 2006-12-13 14:24
Vet inte om det spelar någon större roll om det blir 433 eller 442. Alla har nog spelat 442 tillräckligt för att kunna grunderna och ett millqvist-433 behöver inte vara liknade ett pehrsson-433. Det viktiga tycker jag är att det finns en tydlig spelide och tankar om vad spelarna ska och kan uträtta på planen. När man vet det kan man bestämma sig för om det passar bäst med 433 eller 442. Sirius har ju både lyckas och misslyckats med båda varianterna tidigare...
#270 ·
OG
· 2006-12-13 20:03
Bylle till Valsta enligt UNT.
Trist, Bylle har alltid varit en av mina absoluta favoriter i Sirius, men samtidigt så är han för bra för att inte få spela regelbundet. Så det är bara att önska honom all lycka till.
Dessutom så öppnar ju det för en spektakulär målvaktsvärvning till nästa supportermatch (även om vi klarade oss utmärkt i år).
#271 ·
Tobbe
· 2006-12-13 20:54
Instämmer. Tråkigt, men jag förstår honom. Tycker dock att han allt som oftast hållit måttet i Siriuströjan. Dessutom så har han en bra inställning, i alla fall på matcher.
#272 ·
RRR
· 2006-12-13 21:14
Bara att önska honom lycka till i V/S, vi vet i alla fall var han har hjärtat. Hoppas han slipper bli inblandad i nåt paraplybråk.
#273 ·
gaffa
· 2006-12-13 21:24
bylle kommer till tals på officiella. han hälsar att han kommer att sakna västra och att vi är varmt välkomna ner på valstas matcher. kan förresten bli en intressant träningsmatch mot valsta i februari!
Instämmer! Bylle är Sirius.
#275 ·
Hornby
· 2006-12-14 08:32
Frågan är nu vem man satsar på som backup till Rytterbro? Får Alexander Garcia chansen eller kommer det att värvas?
Tipset är väl Garcia.
En grej kunde ju vara om vi kunde samla ihop lite folk och åka till förorten och se Bylle mot nåt obskyrt lag. Jag är övertygad om att det räcker med 8-10 pers för att dominera ljudbilden med ramsor som "Vi älskar Bylle, svart och blå" och "Bylle hej - hej, hej, hej".
Enbart ett citat som "man kan bara inte gå till ESK om man har spelat för Sirius. Så smutsiga hjärtan har man bara inte" borde räcka som motivering.
Lycka till Bylle! Och välkommen tillbaka i framtiden!
#278 ·
RRR
· 2006-12-14 10:46
Det där citatet skulle vi trycka på en t-shirt inför matchen mot dynghögarna
#279 ·
John
· 2006-12-14 11:40
Lycka till i Valsta Bylle!
Helt utan grund.. men borde inte millqvist kunna knyta till sig lite intressanta namn från Assyriska.. såg att den allsvenskt meriterade Daniel Hoch står utan kontakt, och Kabba Samura därtill..
#281 ·
Tobbe
· 2006-12-14 13:46
Jo, han borde väl utnyttja sina tidigare kontakter. Å andra sidan, med det han vet om t ex nämnda spelare så kanske han inte vill ha dem? Han lät inte jättepositiv när han kommenterade inställningen hos Assyriskaspelarna på middagen på Birger Jarl.
Jag är också skeptisk, Hoch verkar inte ha gjort sig vidare populär i varken AIK eller Assyriska.
#283 ·
John
· 2006-12-14 16:50
Chad Dombrowski till Sirius i jan enligt unts sillysida.
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=88-AV_ID=561566,00.html
#284 ·
gaffa
· 2006-12-14 18:40
Ska man tolka detta som att Tighes bror Chad är helt klar för Sirius, eller?
[link=hyperlänk url]http://www.misl.net/people/?cat=10&id=4762[/link]
detta skrevs i november. ingen kan ju, som erlingmark surt påpekade då, vara säker att det är just sirius han sparar sig för. även om vi väl har "första tjing".
Han ska ju tydligen provspela för både Sirius och ESK och bestämma sig sedan. Och bondjävlarna har väl antagligen mer flis att erbjuda...
Hur är det med Tighe då, kommer han tillbaka? Isåfall är det väl större chans att brorsan hänger på?
Suck, ännu en vecka utan nyförvärv. Men jag hoppas att det smäller till kring jul! Jag kommer ihåg att för två jular sedan poserade nyförvärvet Daouda i tomteutstyrsel i UNT.
UNT-artikeln rörande Chad tillhör återigen de sämsta i genren. Nu kan det ju vara så att skribenten i fråga ringt upp Chad och Chads tränare och fått exakt samma svar som han gav i november till Milwaukees egen hemsida, och i så fall ska jag be om ursäkt.
Annars kan man ju anta att reporten efter att ha frågat Danny om det blir någon Dombrowski helt enkelt antingen googlat lite eller följt trådar i detta forum, knyckt artikeln från nätet och formulerat sig som vore det egen intervju utan att hänvisa till källan. Om jag var redaktionschef på UNT-sporten skulle jag ha ett litet samtal och kolla hur det ligger till med det.
Hon hänvisar ju till en källa? Och hon verkar ju ha pratat med Khaled om saken också.
#289 ·
gaffa
· 2006-12-15 11:42
jo, biten om khaled verkar vara ny för just den artikeln, och det var ju intressant info dessutom.
[link=http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=88-AV_ID=561855,00.html]UNT[/link] avslöjar "Luggen". Äntligen något konkret!
Kul!!! Nu väntar vi (eller hoppas?) att två rutinerade ynglingar på sisådär 31år skriver på!!
#292 ·
Rikard
· 2006-12-15 12:51
Är det här första nyförvärvet?
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=88-AV_ID=561855,00.html
#293 ·
gaffa
· 2006-12-15 16:10
kolla in officiella, vetja!
#294 ·
John
· 2006-12-15 17:43
ojojoj vilken ny sida! bra jobbat.
Om Chad håller måttet så kan man ju hoppas han väljer rätt.
Citat: SiriusFotboll.com
"Från 2007 kommer vi att erbjuda numrerade säsongskort. Mer information kommer senare."
Wooohooo!
Ser jäkligt bra ut, bara att visa Chad hemsidorna så ser han ju innan han satt sin fot i Sverige vilken klubb som är bäst. Ifall det mot alla odds skulle vara några tvivel i den frågan.
#296 ·
dimman
· 2006-12-17 11:56
Wow, officiella är verkligen imponerande och nu funkar den prickfritt i Opera (och Firefox). Lysande!! För er som inte provat Opera, gå till Opera.com och ladda hem.
#297 ·
Tobbe
· 2006-12-17 13:54
Den var fin, men den där bakgrunden med "grönt gräs" kunde man kanske kunnat hoppa över. Sidan påminner väldigt mycket om ett dataspel.
Jo, kan jag faktiskt hålla med om, dessutom ser det ut som konstgräs =(
#299 ·
gaffa
· 2006-12-17 18:59
håller med till punkt och pricka! det finns en tanke från websnickarnas håll att ha det som genomgående tema och byta gräs mot is resp golv för bandyn och innediton. som förklaring; erlingmark och jag var rätt sugna på att bli av med det.
#300 ·
Tobbe
· 2006-12-17 19:50
Ok, det var väl iofs lite fyndigt. Det viktigaste är väl att den är mer överskådlig och lättnavigerad.
#301 ·
Sutra
· 2006-12-18 08:43
håller med till punkt och pricka! det finns en tanke från websnickarnas håll att ha det som genomgående tema och byta gräs mot is resp golv för bandyn och innediton. som förklaring; erlingmark och jag var rätt sugna på att bli av med det.
Men Studans "gräs" är ju i så fall mer beige-gul-brunt. Kanske man kan ha khaki som bakgrund?
#302 ·
KMR
· 2006-12-18 10:23
Här där det verkar finnas koll på det mesta, stämmer det att Pierre Gallo är på ingång till Sirius?
#303 ·
RRR
· 2006-12-18 11:50
Kanske det kanske
Det är kanske den typ av fråga som knappast får ett ärligt svar när den kommer som första inlägg......
Man kan ju hoppas att det stämmer, för det är precis vad vi behöver!
Men om det är sant så bör vi nog utfärda besöksförbud för Farbror:
http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1035783&ArticleStateID=2
#306 ·
gaffa
· 2006-12-18 14:03
kolla officiella och stilla er nyfikenhet. känns som en kanonförstärkning, måste jag säga.
Och då var det officiellt helt plötsligt, och det känns som ett mycket bra förvärv! Jag har förstått det som att Gallo var en av de viktigaste i Peking under den gångna säsongen, och att de helst hade velat behålla honom. Får han bara vara hel och får allt att funka vid sidan om planen så är många av Sirius problem lösta!
Kolla Pekings statistik för matcher med resp. utan Gallo:
Med Gallo:
20 spelade 11 vunna 7 oavgjorda 2 förlorade
Utan Gallo:
10 spelade 4 vunna 2 oavgjorda 4 förlorade
#308 ·
Hornby
· 2006-12-18 14:28
Kul! Nu börjar det äntligen hända saker!
#309 ·
olle
· 2006-12-18 14:43
Känns som en bra värvning! Kul att det händer saker. Inte för att jag inte trodde det men eftersom man ändå av gammal vana (även om det inte riktigt stämmer de senaste åren) börjat misströsta lite.
#310 ·
dimman
· 2006-12-18 15:30
Kanon! Med eller utan ett spelberoende i bagaget så är han onekligen fortfarande en mycket bra fotbollspelare på superettannivå. Veckan är fylld med glada nyheter. Nu hoppas jag att Dombrowskibröderna blir klara, att Smedjegården blir kvar på lån och att det förstärks med en anfallare, sen är jag faktiskt ganska nöjd.
Med en anfallare som går in i uppställningen, och om Dombrowskiarna ritar på, så tycker jag att vi har en godkänd startelva idag. Den anfallaren kan iofs vara Antou, svårt att veta var han står egentligen. Hittar han tillbaka till sin amerikanska målform borde han definitivt vara en tillgång i Superettan.
Däremot saknas bredden, och den blir viktig eftersom Superettan är en så lång och tuff serie. Och det är här jag tror att samarbetet med Djurgården kan bli enormt värdefullt, då kan vi skaffa oss den bredden utan att det kostar! Jag reagerade lite på att Millqvist siktade på en 18-mannatrupp, är inte det lite litet? Vi hade väl en större trupp i ettan?
#312 ·
Tobbe
· 2006-12-18 15:46
Som Tommy Söderberg skulle ha sagt, "härligt!"
Lite paradoxalt är det dock att vi får fler och fler gamla gnagare när vi har nån form av formellt samarbete med Djurgårn. Inte mig emot dock.
#313 ·
RRR
· 2006-12-18 15:51
Poäng där Tobbe, det ser lite kul ut.
Då var chardonnaysnubben på plats i sillyelvan... Däremot ser det tydligen mörkt ut för min "skyttekung".
Hur som haver så ser truppen som den ser ut idag (och då räknar jag med Smedjegården, Antou och Kim även om det inte är helt klart vad jag förstår) rätt stabil ut. Detta tillsammans med det väntande januariskrapet funkar!
"Skyttekungen" drog tydligen till sig intresse från högre divisioner såg jag - tråkigt.
#316 ·
Hornby
· 2006-12-18 17:13
18-mannatruppen som Millqvist pratade om tror jag var minus målvakter och "lärlingar".
#317 ·
Fluff
· 2006-12-18 18:30
Är det Johan Pettersson som avses med "skyttekungen"?
#318 ·
dimman
· 2006-12-18 19:34
"Skyttekungen"? Min gissning med tanke på Millqvists och Sundgrens AIK-anknytning så borde det vara Hoch...eller?
#319 ·
gaffa
· 2006-12-18 21:10
korrekt, hornby. och det kan nog tänkas bli en eller ett par lärlingar fler än annars med tanke på U21.
Är "Skyttekungen" helt förlorad??
#321 ·
gaffa
· 2006-12-19 07:29
man ska ju aldrig säga aldrig, särskilt inte förrän papper är skrivna, etc., men den person som gömmer sig bakom namnet har tackat nej till den kommande säsongen. däremot öppnar han för sirius i framtiden, förhoppningsvis redan 2008.
Välkommen Gallo!!
Kul att stilla sin sillyseason huger.
gallo känns som en sund värvning. skönt att arbetet bakom kulisserna har burit lite frukt. började bli lite orolig. en eller ett par nyförvärv till av den här kalibern så kommer vilopulsen att vara tillbaka på en behaglig nivå.
Ryktet säger att informationsansvarige fortfarande har visst grepp kring skyttekungen och törhända planerar en träff. Sidotecknad yrkar å de grövsta på avancerad övertalning då mig veterligen inget kontrakt med annan klubb är påskrivet. Och, nej, det rör sig verkligen inte om Hoch skulle jag tro. Det faller på sin egen orimlighet då herr Hoch näppeligen kan inkluderas under rubriken "skyttekung" med trovärdigheten i behåll.
Håller tummarna hårt! "Skyttekungen" vore en spännande värvning. Han borde påbörja sin framtid i klubben redan nu!
OK, då låter 18-mannatrupp mer rimligt. Kan informationsansvarige informera om vilka spelare som är helt klara för spel 2007? Jon, Gurra, Hjalmar, Smedjegården (?), Lundmark, Gallo, Daouda, Musse, Olsson, Mani (?), Martin, Olle, Tobbe, Lundin, Palmqvist, Ljungman, stämmer det?
#327 ·
Hornby
· 2006-12-19 13:07
Pereira tror jag ska vara med på listan oxå.
Kim är kanske fortfarande aktuell? 20-mannatrupp?
#329 ·
gaffa
· 2006-12-19 14:20
har påbörjat en sån lista, men inte lagt ut den ännu. ljungman kan vi räkna bort, iaf. mani har kontrakt. luggen har inte skrivit på än, linus beräknas skriva på inom den närmsta tiden, kim funderar och förhandlar, garcía kommer sannolikt att finnas med nånstans. som sagt, återkommer innan jul med definitiv preliminär lista.
#330 ·
gaffa
· 2006-12-19 14:21
och vet inte om det hjälper att jag bedriver hård övertalning, erlingmark. "skyttekungen" har nog skrivit på vid det här laget, om än bara för ett år om jag gissar rätt.
http://www.brommapojkarna.se/page.cgi?id=1166529416
Annars måste jag berömma informationsansvarige för det fantastiska löftet att leverera en definitiv preliminär lista över truppen.
Jävla skit, det förstärker BP's position bland de genuint onda lagen.
#333 ·
RRR
· 2006-12-19 15:52
Kan den förstärkas?
Jojjo, Sauron BK skall städse vara deras namn!
.... förvisso trodde jag att det var en annan skyttekung som var "Skyttekungen".
Här kommer motvalls-kärring!!! Jag tänker supporta BP i allsvenskan nästa år!! Första och enda Stockholmslag jag någonsin kommer att hålla på!!!
#336 ·
Hornby
· 2006-12-20 08:22
Vart tar Ljungman vägen?
Jag trodde också på en annan skyttekung...
Mattias Moström får kicken från AIK. En ytterfältare/ytterforward är exakt precis vad som behövs i Siriustruppen!
exakt, han vill ju utomlands för att slippa möta Gnaget, det räcker ju faktiskt att åka till U-a- för det
#339 ·
RRR
· 2006-12-20 13:57
NWA till Gnaget, igen....
Puh, jag är ju jävligt glad att vi inte spelar i division 1 norra nästa säsong, det lär bli stenhårt:
UFC - Ex superettanlag, värvar hem Hermansson.
Väsby U - Ex superettanlag, blir bra med en massa ex-gnagare
Assyriska - Ex superettanlag som vill upp igen
Syrianska - Satsar lika hårt som förra säsongen
Boden - Satsar uppåt, värvar Sedunov och Stringheim bl.a.
VSK - Måste gå upp, bl.a med ett gäng intressanta afrikaner
Vasalund - Tappar en del, men är alltid farliga
Valsta Syrianska - Tre Jevtusjenkos i klubben, och Bylle i målet!
Mer än halva serien bör ha Superettaambitioner alltså, så skönt att vi inte är kvar i skiten!
#341 ·
RRR
· 2006-12-20 15:09
Toli går till GAIS
#342 ·
70
· 2006-12-20 17:43
Puh, jag är ju jävligt glad att vi inte spelar i division 1 norra nästa säsong, det lär bli stenhårt:
UFC - Ex superettanlag, värvar hem Hermansson.
Väsby U - Ex superettanlag, blir bra med en massa ex-gnagare
Assyriska - Ex superettanlag som vill upp igen
Syrianska - Satsar lika hårt som förra säsongen
Boden - Satsar uppåt, värvar Sedunov och Stringheim bl.a.
VSK - Måste gå upp, bl.a med ett gäng intressanta afrikaner
Vasalund - Tappar en del, men är alltid farliga
Valsta Syrianska - Tre Jevtusjenkos i klubben, och Bylle i målet!
Mer än halva serien bör ha Superettaambitioner alltså, så skönt att vi inte är kvar i skiten!
Huga. Intressant iakttaglese. Så skönt, så skönt att slippa det där nu.
#343 ·
gaffa
· 2006-12-20 21:33
så. då är kim klar för två år till. det rullar på!
#344 ·
Pinnen
· 2006-12-21 09:52
Härligt med Kim.
Det är ganska tjockt på innermittfältet nu, så det bord väl luta mot att man spelar med tre på mitten??
#345 ·
Hornby
· 2006-12-21 12:01
Det börjar onekligen se rätt bra ut. Men det saknas ytterbackar, så det vore väldigt bra om det kunde bli klart med Linus och Tighe.
#346 ·
olle
· 2006-12-21 13:33
Precis. Även om de inte ingick i Sirius trupp rent formellt så var de definitivt med i det som kan kallas "vinnartruppen". Hoppas verkligen att de finns med nästa år också. Men visst börjar det kännas jävligt fräscht.
Jag har skrivit ihop ett litet brev till Chad Dombrowski undertecknat VSS styrelse där jag (på ett sakligt och objektivt sätt förstås!) listar för och nackdelar med Uppsala/Sirius respektive Enköping/ESK. Vi får se om det hjälper, men det vore kul att få ett litet finger med i värvningarna!
Brukarn, du är ju för härlig!
Great!
:-)
En gammal legendar kanske gör comeback i blå-svart på en fotbollsplan nära dig. Klar för Sirius är han i vart fall.
http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=48&team=0&news=765
#351 ·
RRR
· 2006-12-21 18:54
Kan vara värt att kolla div 7 nästa år alltså!
#352 ·
Hornby
· 2006-12-22 11:09
Välkommen tillbaka Antou!
Yes, skönt med Antou! Bra merit att ständigt vinna tvålagsspelet på träningarna. En vinnare!
Trevligt med Antou i klubben, och jag tror det är rätt melodi att satsa på folk med uppsalaanknytning vilket förhoppningsvis kommer att späda på publliksiffrorna och förankringen till uppsala. Antou får väl ändå anses som ett något osäkert kort med en del att bevisa. ett par Ytterbackar nu bara. Hmm ska verkligen Kullinger och Antou vara på topp, blir lite orolig. betyder det 4-4-2?.. då behövs nån ytterfältare till med fart..petter österberg kanske?
#355 ·
olle
· 2006-12-22 12:09
Ganska väntat men grymt ändå! Ny-gamla spelare som Antou borde ha ganska lätt att smälta in i truppen dessutom. Känns skönt att inte behöva börja en ny serie med en helt ny elva, även om det gick bra förra säsongen. Nu ser det dessutom ut som att vi kan få en riktigt bra elva att starta med.
#356 ·
Fluff
· 2006-12-22 12:34
Ja som sagt, Antou har en del att bevisa. Han imponerade kanske si så där övertygande på mig innan han drog till staterna men verkar ha blommat ut. Vi får se (sa blinda Sara) om han är fisk eller fågel.
#357 ·
Pinnen
· 2006-12-22 13:17
Om han sätter 20 baljor nästa säsong så är jag nöjd.
#358 ·
RRR
· 2006-12-22 13:22
Automan är kalas!
#359 ·
John
· 2006-12-22 15:27
Välkommen hem Anto!
Jävligt najs med Antou!
Trots allt har han nog utvecklats en hel del sedan vi såg honom sist. Av någon skum anledning har jag faktiskt lyckats se Antou båda gångerna jag sett Gefle i allsvenskan de senaste åren och han har verkligen inte gjort bort sig. Jag är övertygad om att han kommer att kunna tillföra en hel del. Dessutom har han siriushjärta (var i Väsby och hejade tex) och är sjukt trevlig. Välkommen hem igen, Antou!
I kategorin övrigt. Mattias Moström fick prislappen 1.000.000. Då svalnade Sirius intresse. Däremot tror jag en annan ex-gnagare knackar på dörren. Ledtråd: han tjänade exakt 1175 kr mer i månaden än Jenny Kallur år 2005.
#361 ·
Alias
· 2006-12-22 22:30
Skulle vara bra nyförvärv. Men den lönen kan han gömma i IKS. Kanske 1175kr/ Månad allt som allt :)
Hoppas bara att hans korsband håller. Eller blir helt. Bara två inhopp i år pga just de.
#362 ·
RRR
· 2006-12-22 23:03
Jag ser gärna Jenny Kallur i Sirius. :-)
#363 ·
Tobbe
· 2006-12-22 23:51
Hon skulle springa ifrån vilken backlinje i Superettan som helst.
F ö så börjar det här samarbetet med DIF komma på skam. Vi samarbetar ju bevisligen med AIK.
#364 ·
RRR
· 2006-12-23 08:34
Åh vilken utsökt vacker mustasch Automan har. Bara det, en riktig valross!
#365 ·
Sutra
· 2006-12-27 14:26
Några bra rykten på gång? Inte är väl bygget klart?
#366 ·
RRR
· 2006-12-27 17:47
Det som saknas är helt klart nån med helskägg. Varför inte en målvakt eller en tuff forward??
#367 ·
Tobbe
· 2006-12-27 18:41
Vi borde ha Thudin i mål. Han är en av oss. I alla fall andligen.
#368 ·
RRR
· 2006-12-28 09:09
Som reserv ja. Jon är betydligt bättre. Fan vad han växte under säsongen.
#369 ·
70
· 2006-12-28 14:28
jag fattar inte varför varenda fotbollsspelare i landet inte är beredda att bryta sina kontrakt och skriva på för blåsvart nu när det äntligen finns ett anständigt lag på elitnivå...
#370 ·
Markus
· 2006-12-28 17:38
Instämmer med 70...
Skulle vilja ha en riktigt bra tvåfotad back och en målspruta.
#371 ·
Hornby
· 2006-12-29 13:21
Nja, målsprutor har vi förhoppningsvis 2 st nu. Snarare behövs en kraftfull ytterfältare.
med tanke å Gallos skadehistorik äe det i mitt tycke fortfarande miffältet som behöver förstärkas. det var vår svagaste lagdel förra säsongen, särskilt mot de lite bättre motsåndarna hade vi svårt att stå upp (minns Valsta och Väsby hemma samt Vasalund och Västerås borta). Jag tror dessvärre inte att Musse räcker till i det högre superettan-tempot. Har Andreas Eriksson skrivit på någonstans ännu?
#373 ·
Tobbe
· 2006-12-29 17:35
En annan grej kan ju vara att nån av de spelare vi redan har tar ännu ett steg fram. Det har ju hänt tidigare.
Johan Pettersson var t ex inte den stora stjärnan från början, det var väl snarare Arnesson som var given på forwardplats ett tag. Sen blev P vår bästa spelare. Saker kan hända.
#374 ·
RRR
· 2006-12-30 12:52
Glöm inte att Martin var skadad hela säsongen, han har en hel del att visa framöver!
"jag fattar inte varför varenda fotbollsspelare i landet inte är beredda att bryta sina kontrakt och skriva på för blåsvart nu när det äntligen finns ett anständigt lag på elitnivå..."
Johnny Rödlund och Mål-Otto är säkert beredda att bryta sina nuvarande kontrakt för att spela elitfotboll med Sirius.
#376 ·
Hornby
· 2006-12-31 12:42
Tittar man på den befintliga truppen så är det ju uppenbart att det saknas ytterbackar. Förhoppningsvis så blir det klart med Linus och åtminstone en broder Dombrowski, men jag hoppas verkligen att Danny och Lasse har mer på gång.
Mardrömsscenariot är ju att Djurgården får för sig att behålla Linus och att bröderna Dombrowski faller för locktonerna från ESK... (hemska tanke).
#377 ·
Markus
· 2006-12-31 13:28
Vad har förresten hänt med den gamla klassiska Siriusstjärnan? Det nya IKS-märket, har det någon historisk koppling? Den stora Siriusstjärnan har väl "alltid" suttit på den blåsvarta tröjan? Inget ramaskri över detta??
Jag ogillar traditioner vanligen, men då det gäller Sirius är jag konservativ. Däremot ser jag inte något ont i det nya märket ändå. Jag pratade en gång för ett par år sedan med han som designat det och han förklarade det utifrån en del aspekter:
1 - Stjärnan identifieras verkligen med IKS, men har aldrig haft en plats i emblemet. Dags för det således.
2 - Jag har för mig att han sade att den blå färgen var mer "korrekt" i det nya märket. Alltså att den stämde bättre med dräkternas färger. Tidigare var den för ljusblå.
3 - Det nya märket är framtaget med tanke på jubileet, även om det introducerades "i förväg". Och en ny grej med emblemet är att årtalet 1907 är med.
4 - Jag har också för mig att han sade att en del av lull-lullet runt emblemet, typ lagerblad och så, ströks pga att det blir för otydligt. Det är lättare att ha den enklare, renare loggan på produkter t.ex. Men denna punkt är jag osäker på om jag har hittat på själv.
Så sammantaget tycker jag att det är klart bra argument för en förändring och jag tycker nog att nya märket är snyggare.
1 - Stjärnan identifieras verkligen med IKS, men har aldrig haft en plats i emblemet. Dags för det således.
Förtydligande om denna punkt. Tanken är alltså att statushöja stjärnan som siriussymbol.
#380 ·
Markus
· 2007-01-01 16:17
För mig är Siriusstjärnan helig och jag tycker att det går tokbort att ta in ett nytt märke som inte har konkret koppling. Viktigt att ha ett sgtarkt varumärke, en symbol som folk identifierar sig med.
#381 ·
Markus
· 2007-01-01 16:17
Lite som om vi skulle överge våra blåsvarta färger, med risk för att överdriva.
För mig är Siriusstjärnan helig och jag tycker att det går tokbort att ta in ett nytt märke som inte har konkret koppling. Viktigt att ha ett sgtarkt varumärke, en symbol som folk identifierar sig med.
Detta håller jag med om, fast jag anser att det nya märket just har en konkret koppling.
Men Sirius har väl sedan urminnes tider representerats med två symboler, både Siriusstjärnan och klubbemblemet? (eller tre om man räknar med loggan med texten Sirius och en boll). Det nya är att Siriusstjärnan saknas på tröjorna, vilket även jag saknar litegrann.
#384 ·
Markus
· 2007-01-02 11:02
Brukarn// Absolut, stor Siriusstjärna med IKS-märke i har varit det traditionella, så vitt jag vet.
Tycker att man ska vara försiktig med att ta fram nya symboler och verkligen förankra det. Kan någon tänka sig att AIK eller DIF skulle tumma på deras respektive klubbemblem? OK, Bolton och Fulham, med flera, har fulat till sina respektive klubbmärken på senare år, men knappast till det bättre.
Nog med sura kommentarer från min sida. Lite som om man är tillsammans med en tjej som över en natt färgar håret, klipper det, skaffar en näskedja och lägger på tio kilo i vikt. Samma person som man fortfarande gillar, men det kan smärta lite.
#385 ·
Tobbe
· 2007-01-02 13:15
Färga håret funkar väl. Men näsring är inte fint. Tankarna går genast till John Bauer-troll.
Jag tycker att stjärnan ofta har varit för stor i de sammanhangen den förekommit. Stort e fult. Smått e smakfullt.
Och det nya klubbmärket är riktigt fint faktiskt.
Markus: Men jag räknar inte det "nya" märket till någon nymodighet. Jag ser det bara som en (lyckad) putsning av det gamla traditionella emblemet.
#387 ·
gaffa
· 2007-01-02 13:56
som lök på laxen kommer när som helst ett tillfälligt jubileumsklubbmärke. vad jag förstått ligger det mycket nära det vanliga.
#388 ·
Alias
· 2007-01-02 13:59
För att prata lite silly igen.
På offsidan på söker man lägenhet för 2st utlänska spelare. Är bröderna bäver från US and A klara?
Eller är de några andra Djungelspelare som behöver den. ;)
Hörts något mer om ex Gnagaren?
#389 ·
gaffa
· 2007-01-02 14:24
undrade hur länge det skulle dröja innan någon började fundera på det där! det är inte klart exakt vilka två spelare som ska dela lägenhet, men det mesta tyder på att det blir åtminstone två utländska spelare i sirius nästa år. räkna med lite spännande provspel under januari/februari!
Gaffa>> Ledtrådar!! På tiopoängsnivån....
#391 ·
RRR
· 2007-01-02 15:00
Jag har ett litet förråd på 10 kvm om nån är intresserad, kanske kan locka en Sjölund från Åland/Djurgårn i alla fall... ;-)
Markus: Men jag räknar inte det "nya" märket till någon nymodighet. Jag ser det bara som en (lyckad) putsning av det gamla traditionella emblemet.
Det är ju inte alldeles ovanligt med putsningar nu för tiden.
Apropå det. För ett par år sedan läste jag en historia om en kille som älskade Arsenal över allt annat. Han gick till tatueraren och gjorde sig en riktig emblem-bläffa. Dagen efter han gjorde detta lät Arsenal offentliggöra att de skulle byta emblem. :-)
#393 ·
gaffa
· 2007-01-02 15:42
på 10-poängsnivån: ett prospekt skulle man förvänta sig att se i dreads...
En jamaican? Någon som heter Bob? Äh, jag vill hellre ha ledtrådar på 1-poängsnivån.
#395 ·
Markus
· 2007-01-02 16:04
m// är det inte detta du tänker på?
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,60043,00.html
dvs då Fulham bytte klubbmärke??
#396 ·
RRR
· 2007-01-02 16:38
Har också bestämt för mig att det var ett Fulham-fan eller möjligtvis Chelsea?
#397 ·
RRR
· 2007-01-02 16:39
Med stor sannolikhet en vandringssägen mao....
Nej då, jag läste en intervju med ett arsenal-fan när de bytte (när nu det var, 2004?) emblem.
Till skillnad från fulham-supportern i artikeln du länkade till, Markus, var arsenal-supportern heller inte arg. Han garvade rätt glatt åt ödets nycker faktiskt.
#399 ·
Sutra
· 2007-01-02 20:50
Apropå det. För ett par år sedan läste jag en historia om en kille som älskade Arsenal över allt annat. Han gick till tatueraren och gjorde sig en riktig emblem-bläffa. Dagen efter han gjorde detta lät Arsenal offentliggöra att de skulle byta emblem. :-)
Fast det där skulle väl inte vara så jobbigt, egentligen. Coolast att ha det gamla emblemet, kan man väl tänka.
Och apropos det - och det här har vi nog dryftat förut, men jag minns inte vad vi kom fram till - min kanske käraste siriusrelik är en slags halvsnofsig jacka i mörkgul poplin, med smala mörkblå revärer på ärmarna. (Den är ganska ful med andra ord, och jag skulle tro att den är från sent sjuttital, och förmodligen avsedd att resa i när man skall åka buss till bortamatch i div 2 norra. Jag gillar hur som helst att föreställa mig hur en a-trupp mangrannt klädda i mörkblå gabardinbyxor och gula poplinjackor kliver ur bussen utanför någon idrottsplast i mellansverige.) Nåväl, på denna jacka sitter stjärnan upp och ner. Men bokstäverna är rättvända. Varför var det så? Hårdrocksinfluenser? Hur länge? Vet någon?
På lagtröjorna årsmodell 68 vet jag att stjärnan satt upp och ned. Likaså så sent som 74. Mer vet jag ej.
#401 ·
gaffa
· 2007-01-04 10:05
på 9-poängsnivån: å ena sidan kan namnet föra en att tänka på en amerikansk poet med förkärlek för dramatisk interpunktion.
#402 ·
RRR
· 2007-01-04 10:30
Apropå peot, var tog veckans dikt vägen...?
#403 ·
gaffa
· 2007-01-04 10:34
poesredaktörn har just nu väldigt mycket annat att tänka på, som den (mkt) uppmärksamme läsaren av unt kan ha noterat.
Gaffa>> Tror Du att (mkt) uppmärksamma läsare på något sätt kan bidra för att hjälpa poesiredaktörn?
#405 ·
Hornby
· 2007-01-04 14:30
AIK kickar ännu en mittfältare enligt fotbolldirekt.com...
#406 ·
RRR
· 2007-01-04 21:09
Verkar som Chad är på väg hit i alla fall.
Hoppas nu han väljer IKS framför dynghåla.
Kul att Khaled jobbar hårt för sin gamla klubb (och sig själv givetvis... :-)), kör hårt Khaled!
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=88-AV_ID=567220,00.html
#407 ·
Tobbe
· 2007-01-04 21:34
Det kanske blir styrelsens personliga brev till Chad som blir tungan på vågen?
Damn mina bristande kunskaper i amerikansk nutidspoesi! När kommer 8-poängsnivån?
#409 ·
gaffa
· 2007-01-05 14:51
jag sa inte att det var nutidspoesi, iofs. (och nej, detta var inte 8-poängsnivån, den kommer på måndag!)
på 9-poängsnivån: å ena sidan kan namnet föra en att tänka på en amerikansk poet med förkärlek för dramatisk interpunktion.
.....då måste den kategoriska gissningen vara "e e cummings"...... å andra sidan gör det mig inte klokare (och det behövs)
#411 ·
gaffa
· 2007-01-05 22:19
att du skulle bli klokare var inte riktigt meningen heller. 9 poäng är trots allt 9 poäng. och den gode e.e var inte den ende amerikanen av sin generation som experimenterade med formen.
Det stämmer så bra! Enligt min snabbkalkyl var han en av 11278 tänkbara kandidater som föddes i Oktober.
Hur blev det egentligen med Filip Nekmouché ifrån Kalmar FF? UNT skrev att utbildningen inte var något problem, och att det borde vara fritt fram att värva, men sen har det varit dött om honom?
#414 ·
gaffa
· 2007-01-06 19:44
rykten säger att han ville kolla läget utanför landets gränser först, men mer än så vet jag inte.
#415 ·
Alias
· 2007-01-06 23:37
Är det Teddy Niziolek som kan tänkas klä i Dreads?
#416 ·
Tifo
· 2007-01-07 03:52
AIK kickar ännu en mittfältare enligt fotbolldirekt.com...
Dennis Östlundh? Han lär ha varit på besök i Uppsala ryktas det. Han är dock skadad och borta från spel i ett par månader.
#417 ·
RRR
· 2007-01-07 09:06
Teddy Niziolek? Låter väl OK. Skumt att han ska till dynghåla också.
#418 ·
Alias
· 2007-01-07 09:18
Om Teddy Teddy Niziolek skulle vara smart och välja att att ha två amerikanska vänner i sitt nya lag (Sirius). Är då inte kvoten för spelare utan för EU fylld då?
Då då måste de 2 som söker lägenhet vara från Europa.
Eftersom det inte var någon av dom Från US and A.
#419 ·
Tobbe
· 2007-01-07 11:38
Varför ska alla provspela med både ESK och Sirius? Det är väl inte så vanligt att en spelare kommer till Stockholm och provspelar med AIK, DIF, Bajen och Spårvägen?
#420 ·
RRR
· 2007-01-07 12:21
Dynghåla har tydligen ingen egen organisation för att spåra upp talanger, det är därför de bara snor från Blåsvart och GUSK
#421 ·
gaffa
· 2007-01-07 20:00
nej, teddy är inte den som gömmer sig bakom mina ledtrådare. låter intressant ändå.
vem har förresten sagt att lägenheten inte var tänkt för amerikaner? med tanke på att det mest är såna som är på gång verkar det väl rimligt att dom ligger nära till hands där.
#422 ·
Alias
· 2007-01-07 21:39
Ingen egentligen.. Var bara ett försök att få någon att försäga sig. :)
#423 ·
Hornby
· 2007-01-08 09:03
UNT utlovar webb-TV från kvällens träning.
#424 ·
RRR
· 2007-01-08 10:45
Var sker denna träning? Diös?
#425 ·
Alias
· 2007-01-08 10:52
När?
#426 ·
gaffa
· 2007-01-08 12:37
18.00 i diös börjar dom
Är Gaffa där & väger in dom? Det vore kul med en fyllig rapport över vilka som tränar mm.
#428 ·
gaffa
· 2007-01-08 13:12
kommer inte att vara där ikväll, om inte en medredaktör får för sig att gå just idag. i morgon, däremot, är jag på plats. rapport utlovas. unt får duga så länge...
#429 ·
RRR
· 2007-01-08 19:08
Chad är på plats:
http://www2.unt.se/avd2/1,3908,MC=88-AV_ID=568138,00.html
#430 ·
gaffa
· 2007-01-08 19:47
liten rapport från träningen idag (jo, jag tog mig dit iaf...) på officiella. unt var på plats med fyra (!) man. liksom var daniel hoch.
#431 ·
Sutra
· 2007-01-08 20:45
Hoch? Hur känns det, ni som kan sånt här?
#432 ·
RRR
· 2007-01-08 21:30
oops, det var en överraskning
Utmärkt brev av styrelsen!
Det är ju rent sagolikt hur unt laddar på inför Superettan. Stor bevakning av första träningen samt en utflykt till unt för att kolla in Chad.
Häftigt.
#434 ·
Sutra
· 2007-01-09 09:04
Fantastiskt brev! Otroligt bra! Glädjetårar!
#435 ·
Hornby
· 2007-01-09 09:07
Hoch känns väl sådär, men brevet till Chad är helt underbart!
Oavsett vilket val han gör, så är det fantastiskt med så hängivna supportrar!
När det gäller meriter så är väl Hoch inte alls illa, fast jag är lite orolig eftersom han inte verkade särskilt populär i varken AIK eller Assyriska. Det är farligt att ha för många individualister i truppen, vi måste ha lite lojala bänknötare också.
Jag kunde ju lagt till i brevet att de saknar humor i Enköping också: [link=http://www.svenskidrott.se/Discussion.asp?WCI=wiDiscussionArticle&Id=483401&OrgElementId=3505]ESK's forum[/link]
Jupp! Dessutom undrar man hur det är med förmågan att läsa. Vissa i ESKs GB tycks ha läst inlägget som en hyllning till en spelare "vi" inte har sett.
#439 ·
gaffa
· 2007-01-09 09:40
kan bara stämma in i hyllningskören - fantastiskt bra brev!
höll nästan på att glömma vår "på spåret"-silly. 8-poängsnivån: en annan del av namnet kan å andra sidan föra tankarna till fettitdagsbullar.
#440 ·
Markus
· 2007-01-09 09:45
Jag är mycket positiv till Hoch. Tror att han har stor potential att skrälla i superettan. Han var ju riktigt lovande bitvis i AIK. Om han är en diva eller inte har jag ingen aning om, men rimligtvis vet Mille det utifrån erfarenheterna av honom i Assyriska. En skadefri Hoch som spelar för laget tror jag är en stor tillgång.
#441 ·
70
· 2007-01-09 10:21
Jag kunde ju lagt till i brevet att de saknar humor i Enköping också: [link=http://www.svenskidrott.se/Discussion.asp?WCI=wiDiscussionArticle&Id=483401&OrgElementId=3505]ESK's forum[/link]
Det var inte länge sedan vi kallade UNT för Lilla Enköpingsposten, nu heter det Sirius Klubbtidning i esk-lägret, haha.
#442 ·
Hornby
· 2007-01-09 11:54
Lite oklart i pappers-UNT om det är en eller två Dombrowskis som anländer till Uppsala i dag?
8 poäng - Hotwall?
#443 ·
gaffa
· 2007-01-09 12:07
kul försök, hornby!
det ska bara vara chad som kommer nu. tighe vet ledningen tillräckligt mycket om.
Hoch dansade väl någon vår i AIK men jag tycker att det känns som han har en del att bevisa. Hur som helst, hittade lite statistik om nu någon är intresserad
http://www.svenskfotboll.se/t3allpl.aspx?playerid=1454&p=287489
Maic Sema!
Han har dreads, och Sema är inte alltför långt ifrån Semla ;)
Han var uttagen till FramtidsFighten och verkar högst intressant...
#446 ·
gaffa
· 2007-01-09 19:27
mycket kreativt förslag!
men tyvärr, fel ändå. kan avslöja att felstavningen i ledtråden inte var oavsiktlig.
Men. Damn. Jag var ju helt hundra på att jag hade "vunnit" =(
#448 ·
RRR
· 2007-01-09 19:51
gaffa, nu börjar det bli för svåra ledtrådar, ägna er i stället åt att fixa ett nytt poem att njuta åt i stormen.
#449 ·
gaffa
· 2007-01-09 20:59
jag är kass på grötrim (öh...). inte mycket bättre på krystade ledtrådar, iofs, men har jag väl börjat är det lika bra att fortsätta. tanken är också att det ska bli lättare efterhand.
på den tråkigare sidan rekommenderas officiella; martin tar timeout.
Vaaa?!? Men Martin!
#451 ·
RRR
· 2007-01-09 21:42
Fan också, trodde faktiskt att Martin skulle få SITT år i år. Förstår honom i och för sig, han måste nog visa sig rätt framåt på försäsongen om han ska ta en plats efter sin skadesäsong och han har ju alltid varit bättre när det är varmt och bra väder. Synd. Kör hårt, Martin!
#452 ·
Hornby
· 2007-01-10 07:53
Mycket tråkigt med Martin.
Nu känns det verkligen som att det behövs en ytterfältare!
Well, dags att ta en liten titt tillbaka i forum igen efter ett par veckor. Finns ju en hel del att kommentera i den här delen av världen och nu när den garanterat minsta västringen är lite mer stabil kan man ju ägna sig åt värdsligare ting... (trodde aldrig jag skulle kalla Sirius och fotboll för värdsligare ting...)
Martin:
Jag beklagar å det djupaste det beslutet. Jag kommer ihåg det samtal vi hade i baren på Svenssons på segerfesten. Martin lät sjukt taggad på att få visa vad han kan i superettan. Ta det lugnt i några veckor Martin och låt suget komma tillbaka. Som jag ser det så finns det faktiskt bara möjligtvis ett par spelare till i Sirius som har högre potential än Martin. Och hans lägsta nivå är betydligt bättre än ryktet. Killens fotboll räcker till allsvenskan med konsekvent satsning och någorlunda skadefrihet. Kom tillbaka snart, Martin!
Hoch:
Är inte säker på att han tar en plats. Hoch gör bevisligen en del mål och har bevisligen spelat på hög nivå. Jag sätter dock ett frågetecken för attityden. Hur gärna vill han spela i Sirius i superettan? Hur reagerar han om han sitter på bänken? Vad tillför han på träningar? Förutsättningslöst provspel är väl dock alltid okej.
Amerikanerna:
Det blir nog tre nästa år. Tror jag. Chad och Tighe kommer att vilja spela tillsammans, och de kommer att välja Sirius. Detta förutsatt att Mille gillar vad han ser, men om nu Chad enligt de flesta bedömmare är vassare än Tighe så borde båda platsa. Jag är dock inte dödligt imponerad av Tighes höst. Och han är definitivt inte en idealisk vänsterback. Vilket för oss in på nästa rubrik...
Vänsterback:
Nyckelposition att fylla. Pereira är inte dålig. Chad kanske blir en riktigt bra vb och både Gurra och Luggen kan väl vara där till nöds. Men, jag vill (och indikationer tyder på att även tränarna vill det) ha en tänkt startelvavänsterback. Läser man igenom Sillyn för allsvenskan hittar i alla fall jag en klockenren kandidat!
Bör komma in:
Gaffas "på spåret-snubbe" låter verkligen intressant på pappret. Så även Teddy. Provspelare är dock alltid provspelare och det är ju viktigt att de passar in i laget också. Jag vågar inte räkna med att båda är startelvaspelare. Jag vill ha in sådana i truppen. Min vänsterback är en, Östlundh skulle kunna vara en annan och jag hoppas fortfarande lite naivt på P. Med Martin ute ur leken skulle jag gärna se lite avlastning på Mani i en kreativ offensiv mittfältare. Gaffas man kanske gör susen!
Reservmålis:
Jon är grym. Bylle är grym. Bylle är inte längre kvar. Garcia är fortfarande knappast mer än lovande. Det var synd att vi inte hann först på Thudin, men jag tycker nog att det bör satsas på en back-up till platsen bakom Jon. Även om Jon skulle hålla sig frisk över 30 matcher plus cup så blir det säkert en och annan varning.
För övrigt så hoppas poesiredaktörn vara tillbaka på måndag.
Utmärkt analys!! Hoppas Martin ändrar sig.....
Vårt samarbete med Djyrgården? Man förmodar att Djyrgården vill ha alla sina spelare under utvärdering så länge som möjligt men finns det någon slags garanti/målsättning att vi kommer att få Xst. spelare på lån??
Aj aj angående Martin. Redan innan skulle jag ha sagt att ytterfältare/anfallare är vad som saknas i truppen, och nu blir det än mer akut. Den ende i truppen som kan förväntas ta en kant är väl Mani, och inte heller han är en utpräglad kantspringare.
#456 ·
gaffa
· 2007-01-10 13:40
inte bara chad som testar nu - filip nekmouche också. se officiella.
Hoppsan,
har visst missat att logga in under några dagar och pörskans vad som hänt på både officiella och här under tiden. Som tur är har jag unt som aldrig är sena att rapportera nyheter (läs: rapportera referat från officiella). Det är egentligen smått otroligt att de inte har lagt ut nyheten om Nekmouche på webben ännu. Men det är klart, om de hade fyra korrar på träningen igår så förstår jag om de ligger hemma och sover nu (borde inte fyra man kunna producera något annat än en videofilm på webben förresten).
Angående ESK så får de gärna reta sig på Sirius om de inte har något vettigare för sig. 0171 är bevisligen ett humorbefriat område! Trots det lillebrorskomplex jag besitter tänker jag inte håna ESK varken för deras amatörmässiga hemsida eller för deras styrelses inblandning i diverse skumraskaffärer.
Martin, Martin, Martin, som jag trodde på honom som Sirius stora ess i rockärmen. Hjälp honom till ett jobb i Uppsala! Det funkar inte att jobba sju till fyra i Sthlm för att sedan börja träna halv sex i Uppsala. Klart man blir trött. Kan inte Lasse installera lite nätverkskabel på restaurangerna? I så fall kunde Martin fixa detta på 75%-tjänst under säsongen.
Hoch: Den första alkoläsken hette väl något liknande. Jag gillade inte den heller. Men som mina äldre vänner sade: "Om man bara provar tillräckligt många gånger så lär man sig"
Vänsterback: Min favorit känns på något vis ganska rimlig med tanke på hur vi har värvat hittils.
Mani: borde spela mera centralt.
Ytterfältare: Var är ni? Nekmouche kanske...
Ah, nu kopplar jag, felstavade fettitagsbullar måste ju syfta på Ture Sventon! Frågan är vad det betyder? Hm, vi har dreads + amerikansk poet + Ture Sventon. Jag chansar på Bob Sventon-Whitman, finns det någon sådan spelare?
#459 ·
gaffa
· 2007-01-11 07:41
heja, brukarn! helt rätt att det var ture sventons värld som jag syftade på. klar bonuspoäng till dig.
#460 ·
Sutra
· 2007-01-11 08:20
Ture Sventons värld; Omar. Omar Pouso (Gaffa tror att Mario Puzo är en amerikansk poet, vilket man ju kanske kan säga). Född -80. Då har de dreads och röker knark. Mittfältare. Slutsnackat.
http://news.bbc.co.uk/sport1/shared/bsp/hi/football/statistics/players/p/pouso_249813.stm
#461 ·
Hornby
· 2007-01-11 09:55
UNT skriver i dag att en engelsman från Västerås ska provspela nästa vecka. Är det Gaffas mystiske man?
#462 ·
gaffa
· 2007-01-11 10:02
nix, det är den hårdföre killen som lirade i vik. nick greenhouse tror jag han hette. min mystiske man har så vitt jag vet aldrig satt sin fot i sverige förut.
#463 ·
Hornby
· 2007-01-11 13:13
Spännande med alla provspelare, kända som okända.
När kommer den mystiske "Gaffamannen" att visa sig på träningen?
#464 ·
gaffa
· 2007-01-11 13:46
en bit in i februari, som det ser ut nu. därför portionerar jag ut ledtrådar med rätt långa mellanrum också...
#465 ·
GA
· 2007-01-11 21:51
Västerås IK:s Nick Greenhouse (engelsmannen som enl "gaffa" ska provspela) har tydligen ambitioner att spela högre upp i seriesystemet än vad VIK kan erbjuda. Flickvännen finns tydligen i Uppsala.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=262048
#466 ·
Fluff
· 2007-01-12 08:31
Vi kanske får en Växthuseffekt i Sirius nästa säsong...
Fluff>> Ordvitsvarning!
O'Learys är mycket positiva till en Sirius-fest i samband med ngn TV-sänd drabbning.
Underbart, väl mött där den 31:a maj då ;P
#469 ·
gaffa
· 2007-01-15 10:31
sillyelvadags igen, med spelare som redan tränar med laget denna gång.
jon
linus, gurra, hjalmar, luggen
fredrik, gallo, musse
mani
olle, antou
mittfältet kan varieraras efter behov (daouda, kim, amrisar...). ytterbackarna blir nyckelspelare eftersom vi har få yttrar och därför kör mer centrerat på mittfältet. vore väldigt mkt värt att få in en "riktig" vänsterback. kända alternativ till linus (och tighe) hittills: chad, greenhouse, luggen. mani blommar ut ordentligt i släpande roll. längst fram är alternativen än så länge få, där behöver det förstärkas mer.
Ser att Claudio Leal är ny målvaktstränare, var inte det den där tjocka målisen som hade sin matchvikt som tröjnummer? Typ 130 kg?
#471 ·
gaffa
· 2007-01-15 11:00
jepp. och som dessutom var grym. kommer info om dom nya mv-tränarna snart.
#472 ·
RRR
· 2007-01-15 18:13
Saknar Tobbe som forwardavbytare....
#473 ·
gaffa
· 2007-01-15 19:31
märk väl att jag inte angav någon bänk. tobbe kan nog vara bra att ha, men det räcker inte med bara honom som avlastning.
#474 ·
Hornby
· 2007-01-16 10:46
Enligt officiella så lämnar Tobbe Sirius...
Trist! Varför?
#476 ·
Sutra
· 2007-01-16 11:16
Här kommer en lös spekulation som infoansvarig gärna får dementera: Jag tror att det betyder att hans erbjudande inte blev så bra - dvs inga garantier för någonting - vilket betyder att det är tyngre anfallare på väg in.
Och då hoppas jag på två etablerade landslagsmän. (Detta behöver inte dementeras i särskild ordning. Det begriper jag nästan själv.)
#477 ·
RRR
· 2007-01-16 11:48
Skit jag är övertygad att han kunde få en kalassäsong, precis som Martin. Jaha så är det tydligen med mina kunskaper om fotboll, bäst att hålla sig till bandy....
#478 ·
Tobbe
· 2007-01-16 11:54
Jag kommer inte att lämna Sirius.
#479 ·
Hornby
· 2007-01-16 13:27
Fler nyheter på officiella; Luggen och Garcia är klara, Fredrik förlänger.
#480 ·
olle
· 2007-01-16 15:27
Syn med Tobias. Men förstår om man inte vill pröjsa resor själv. Med honom och lillebror ur leken känns det både lite trist och lite tunt. I dessa tider när fornstora spelare blommar upp igen så ser jag ingen annan lösning än att det är dags att återuppväcka Henke och SuperKjelle. Svårt att komma på några andra jag hellre ser klädda i blåsvart i superettan.
hmm... vad sägs om Uffe Wahlqvist?
lät på intervjun i tidningen som om att Sirius mest var glada att bli av med honom.
#483 ·
RRR
· 2007-01-17 06:39
Nån som vet en målfarlig forward som ställer upp gratis?
Nej, nej! Tobias Lindström trodde jag kunde bli en ny målspottare alla Olle Kullinger. Tycker det är helt fel prioriterat av sirius. Det verkar ju inte vara några stor pengar inblandade heller. En spelare med ett sådant målsinne som honom ska man vara rädd om och upplänning dessutom.. Väldigt Synd!
Jupp! Det måste finns gravade hundar i den häringa storyn...
Fast jag vet inte jag. Exakt hur imponerade har ni varit av Tobbe i norrettan? Hur bra kan man tro att han håller i Superettan? Hur vettigt är det att ha en spelare som måste pendla typ 11 mil enkel väg till varje träning och inte vill flytta in till stan?
Att Sirius inte vill betala resorna handlar nog mer om att klubben vill ha honom i stan än att det är för dyrt. Bedömningen är nog helt enkelt att det inte är prisvärt att ha kvar Tobbe till de villkor som han kan gå med på.
Jag gillar personligen Tobbe. Han har bra kaxighet och psyke och har stor potential, men jag tror inte för en sekund att han skulle hålla i Superettan nästa år. Ett tydligt tecken på det tycker jag är att han uppenbarligen inte inser att det är de små små detaljerna som gör skillnaden på hög nivå. Att pendla fram och tillbaka till Väddö håller helt enkelt inte och man måste vara beredd att göra uppoffringar för att platsa.
Håller med Erlingmark på pricken. All lycka till Tobbe, men jag tror han hade fått det för tufft i Superettan. Hoppas klubben har något ess i bakfickan nu, för vi har det väldigt tunt på forwardsidan.
#488 ·
RRR
· 2007-01-17 10:17
Henke som supersub?
eller brekkan?
Efter säsongens slut verkade Sirius primära mål vara att behålla hela truppen och utöka med 2-3 spelare.
"- Det kan hända att det blir fler spelare som får gå." säger Danny Frydman i dagens UNT med anledning av att Tobias Lindström.
Varför denna vändning? Finns det problem med attidtyd eller moral i truppen? Och är det så bra att gå ut i pressen med ett sådant uttalande? Kan kanske skapa osäkerhet bland spelarna? Och varför diskuterade Sirius överhuvudtaget en fortsättning med TL om man nu inte tror att han håller för Superettan?
Vill inte göra en höna av en fjäder men det är ofrånkomligt att några frågor väcks med anledning av artikeln i dagens UNT.
#491 ·
Tobbe
· 2007-01-17 18:13
Förmodligen så kunde de tänka sig att behålla honom om han fortsatte med den tidigare överenskommelsen. Men att de inte var redo att betala mera för att ha honom kvar.
Sen kan det tyda på att dom har några spelare på gång som de bedömer håller en högre standard än Tobbe. Och det gäller förmodligen för flera spelare. Jag är inte orolig än, Lindström var en duglig målskytt men knappast del av stommen i truppen.
#492 ·
RRR
· 2007-01-17 21:37
Jag är fortfarande övertygad om att Tobbe hade gjort en mycket bra säsong i ettan men nu är det kört, nästa diskussion.
#493 ·
Tobbe
· 2007-01-17 21:39
Jag kommer dock att sakna att få höra mitt eget namn ropas från Västra (eller Östra) läktaren.
Herr Ordförande har alltid rätt till en hyllnigskör! Nån hum-hum ordning skall det väl vara i en supporterklubb.
#495 ·
Tobbe
· 2007-01-18 12:01
Ja, vi får väl se om jag får titulera mig det efter årsmötet. Har hört att det samlats kuppmakare i föreningen som lanserar Farbror som deras kandidat.
Nix, han faller för ålderstrecket! Det vet jag från säker källa.
tillbaka till Tobbe... personligen tycker jag att han har sprungit runt i en alibibubbla. Förvisso passar han bäst centralt eller i en traditionell 4-4-2-uppställning och nu har han fått spela en del på kanten. Men. På plan har det ofta sett ut som att han hellre skulle vilja vara hemma på ön. Allt för många passningar bakåt i plan och ingen riktig passion i blicken.
Jag sällar mig också till dem som tror att han har mer att ge men inte i Sirius. Jag tror inte att han klarar den mentala biten att i år ta sig förbi affischnamnen Antou och Olle i jakten på en (eller två) centrala forwardsroller.
Min gissning är att Vargarna får en välbehövd förstärkning i trean (om inte GUSK vädrar lädret ordentligt förstås)!
#498 ·
gaffa
· 2007-01-18 19:10
länge sen det kom någon ledtråd nu. vill ju inte att ni knäcker det i förtid!
nåväl, på 7-poängsnivån: sirius är inte det enda blårandiga laget som spanat in denna spelare. (en del kanske förbannar att skåpet och dess förteckning över blåsvarta lag ligger nere nu, men det är inte säkert att ens den skulle hjälpa.)
Det har ju redan givits en 8-poängsledtråd. Fusk! Fusk!
Orimliga alternativ:
Atalanta
Internazionale
Hamburger SV
Rimliga alternativ:
F.C. International Turku
MyPa 47 (visserligen bara blåsvart bortaställ)
Något annat lag från finska ligan?
Känenr faktiskt inte till några Svenska lag som har blåsvart. Eller. Procyon* BK förståss...
* som tydligen betyder före hund(-stjärnan) på grekiska =(
#501 ·
Tobbe
· 2007-01-18 21:01
Genk är blåsvarta.
Känenr faktiskt inte till några Svenska lag som har blåsvart. Eller. Procyon* BK förståss...
* som tydligen betyder före hund(-stjärnan) på grekiska =(
Procyon är den ljusstarkaste stjärnan i Lilla hunden, till skillnad från Sirius som är detsamma i Stora hunden. Dessutom är procyon det vetenskapliga namnet på släktet tvättbjörnar (!).
Domsjö är en svensk klubb som uppträder i blåsvart. Blåsvart-randigt tror jag dessutom.
#503 ·
olle
· 2007-01-18 22:19
dubbelpost
#504 ·
olle
· 2007-01-18 22:19
fall inte i den lömska gropen. blårandigt stod det, inte blåsvart. till och med vp skulle kunna kvala in på det. kan vara en felskrivning men troligen bara en lömsk fälla.
AHA! Som fettitdagsbullen som min Sema snubblade över =(
Ack, en annan får nog vänta tills ledtrådarna kommer till minusnivån. Gärna sista vokalen i ett parti "hangman" i stil med:
"Viktig målskytt" K_llinger
#507 ·
gaffa
· 2007-01-19 08:25
brukarn: mittåt, jag skäms.
däremot skäms jag inte över mina lömska och dubbeltydiga ledtrådar. nästan raka motsatsen, faktiskt. vilket iofs kanske är något man borde skämmas över. :-)
Gaffa>> Hur stor andel av deltagarna i frågesporten har (tror du) någonsin hört talas om den spelare vi gissar namnet på?
#509 ·
gaffa
· 2007-01-19 08:40
kanske någon enstaka. det är inget "household name" direkt.
Jag räknar med en ordentlig Oldsberg-genomgång av ledtrådarna när vi har fått facit.
#511 ·
gaffa
· 2007-01-19 09:09
det behöver du sannerligen inte vara orolig för. dock håller jag inte samma ordvitsnivå, på gott och ont.
Stabaek är blåsvarta. Wigan var blåsvarta 1993-95.
#513 ·
Hornby
· 2007-01-20 08:33
Gaffa säger ju blårandigt, så det skulle kunna handla om Djurgården med vilka Sirius sägs ha något slags samarbete. Kanske finns svaret där någonstans?
#514 ·
Fluff
· 2007-01-20 12:03
Jag tänkte också på >Djurgården men kom fram till att det var för simpelt på den här nivån. Eller så är det precis så som Gaffa vill att jag ska resonera. Din jäkel!
#515 ·
gaffa
· 2007-01-20 14:11
tack, fluff, du har gjort min helg (ännu) ljusare!
#516 ·
Alias
· 2007-01-20 14:28
Okej jag kan inte lösa ledtrådarna.
Men jag tycker att det är trist att man inte kan prata lite silly seson här.
Utan man ska få reda på det när det står klart om han valt Sirius eller något annat lag. Som Arash Talebinejad.
Eller ledtråden om ex gnagaren som var Dennis Östlund som visade sig inte alls hade något på gång med Sirius.
Just nu kollar man runt på andra lags sidor om Silly Season för att hos oss finns det ingen.
Dra ut på tiden med led trådanrna så att man inte ska kunna komma på innan han är här och provspelar. Varför?
Varför ledtrådar?
Säg vilka som rýktas vara på väg in.
Sen om det inte stämmer tillhör just Silly Season.
#517 ·
gaffa
· 2007-01-20 19:00
sirius har ingen sida på svenska fans. starta en, vetja! sf vill hemskt gärna ha sirius där.
jag önskar också att jag kunde skriva rakt ut, men för klubbens bästa mörkar jag en del saker. och klubbens bästa måste väl också i slutändan vara supportrarnas bästa?
#518 ·
Alias
· 2007-01-20 19:40
Med andra lags sidor så menade jag deras officiella.
Men jag tycker att SF är bra. Har inte den tiden det krävs för att sköta en sf sirius sida.
Klart att klubbens bästa är fansens bästa, dock inte alltid.
Men innan Chad varit här och provtränat så visste alla det och jag tror inte det ska fälla förhandlingarna. Eller?
Kanske det där brevet kan gjöra sitt. Just pga att man visste om vem, var och när.
Jag förstår vad du menar när du mörkar för klubbens bästa. Man jag tror inte Arash beslut varken gått framåt eller bakåt om det gått rykte om han och sirius.
Dennis Östlund tror jag inte heller bryr sig ett dugg om han nämdes vid namn här på forumet istället för att beskiva han som ex gnagare med liknande Kallur lön 05.
Tror inte andra klubbar snokar runt här för att kunna stjäla spelare det surras om. Dom har nog bra koll så det räcker..
Åter igen så förstår jag dig.
Men jag ser inte varför skvaller om nya spelare ska vara dåligt för klubben
#519 ·
gaffa
· 2007-01-20 21:50
visst, alla grejer är det inte lika noga med. och kanske inte andra klubbar snokar runt just här, men blaskan gör det, och kommer det i blaskan når det bra mycket längre. det finns flera exempel på att sånt har påverkat värvningsförsök.
hursom, med det som kommit fram hittills har vi en helt ok silly, tycker jag.
senaste: esk nobbar chad och teddy. den senare kommer till uppsala nästa vecka.
#520 ·
Tobbe
· 2007-01-20 22:50
Alias//Om jag kände till nåt rykte om en spelare så skulle jag kanske läcka det till forumet, men Gaffa är ju anställd av klubben (eller hur, Gaffa?) så jag förstår att han inte glappar mer än nödvändigt.
#521 ·
Alias
· 2007-01-21 07:33
Ni har rätt.
Men ledtrådarna är väl till för att lösas?
Om någon löser dom fast dom är svåra som 17. Vad händer då? Kanske är det just Unt som kommer på vem det är. Om dom inte redan gjort det.
Vad skulle då vara skillnaden?
Ledtråden om Dennis Ö. hade jag bar tur som löste. Jag hade googlat samma dag om hur mycket systrarna Kallur tjänade 05.
#522 ·
Markus
· 2007-01-22 09:36
Håller med om att det inte vore professionellt att som informationsansvarig presentera namn i förväg. Men är det bra att då hinta namn och skapa spekulationer? Tycker inte jag, med risk för att bli betraktad som tråkig...
#523 ·
Pinnen
· 2007-01-22 15:47
Vet inte om jag ser det så positivt att ESK nobbar Chad. Hade hellre sett att det var Chad som nobbade ESK.
Är han fortfarande aktuell? Han imponerade väl inte alltför mycket på träningarna??
#524 ·
Hornby
· 2007-01-23 10:39
Har Teddy Niziolek börjat träna med Sirius?
#525 ·
gaffa
· 2007-01-24 21:11
teddy är på plats, liksom - helt oväntat - en brasse. mer på officiella.
positivt: de allra flesta är hela; till och med musse deltog idag (om än inte hela träningen).
Hehe, Vi stod och surrade på LundeQ om det ständigt återkommande vårtecknet: "En brasse provspelar i Sirius"
Kristallkulan är med andra ord polerad.
#527 ·
Otof
· 2007-01-25 08:45
En fråga bara, varför verkar det så viktigt att inte blaskan får reda på något, trodde det var tvärtom, att ett pressmeddelande syftade till att visa upp nyheter från klubben så at vi blir omskrivna....och inte försöka dölja vilka spelare som tränar med oss....???
Niziolek gav ju ett mycket sympatiskt intryck i tidningen idag, och har bildat sig en helt korrekt uppfattning om Enköping och ESK. Hoppas att han är tillräckligt bra för Sirius! Men vilken position spelar han på, är det ytterligare en innermittfältare det handlar om? Det är ju typ det sista som behövs i truppen.
#529 ·
gaffa
· 2007-01-25 09:00
visst vill sirius bli omskrivna, och onödigt hemlighetsmakeri gentemot blaskan har inget egenvärde. men eftersom sirius inte har ekonomiska muskler att konkurrera med en hel del andra lag i samma serie är det ibland smart att hålla inne med info, åtminstone ett litet tag. de andra lagen läser också tidningar och hemsidor.
#530 ·
gaffa
· 2007-01-25 09:02
teddy kan enligt tränade ögon spela var som helst i de två bakre linjerna. beror naturligtvis på hur man ställer upp laget; får känslan att han är mer defensiv än offensiv, men jag har bara sett honom inne i diös en gång.
#531 ·
gaffa
· 2007-01-25 09:04
på tal om blaskan undrar jag f ö varför intervjun med teddy inte publicerats på webben.
Han sa typ att Enköping var tråkigt och att han var sur på ESK för att de förstört för honom och att han extra gärna ville spela för Sirius eftersom de var ESK's rivaler. Mycket sympatisk ung man!
#533 ·
jp
· 2007-01-25 10:48
Läste på UNT att det var en brasse på besök i Uppsala som tidigare under vintern provtränat för Örebro SK, det kan jag direkt säga att han inte har gjort. Däremot var det två brassar som provtränade med vårat ÖSK Ungdom i div 3 före jul, kanske var han en av dom?
#534 ·
Alias
· 2007-01-25 11:03
Jo det var en av dom.
Han gjorde 4st mål i en träningsmatch.
#535 ·
RRR
· 2007-01-25 11:29
Hej jp! Kör hårt i vår så syns vi i allsvenskan nästa vår!
Härligt! Jag misstänker att Lasse, Danny och co är lika skrockfulla som jag och att de sätter ihop Brassemisslyckandena med klubbens framfart i seriespelet. Catimba var rultig med pingislunga - Sirius kom tvåa i div. två.
Bomba har ett fantastiskt namn, var lite bättre än Catimba men dög inte - Sirius gick upp i Superettan
Pauleta sägs vara skolad och tycks ha Håkan Mild-lungor. tredje gången gilt! - Sirius etablerar sig i Superettan och säljer Pauleta dyrt i sommar
2008: Paulinho kommer gratis som Bosman från Hammarby och Sirius går upp i Allsvenskan!
Verkar det inte ganska självklart allt ihop?
#537 ·
Otof
· 2007-01-25 12:24
Ingen brasse kan trots allt mäta sig med Musses blick, Olles steg och Svenssons kavaj...
#538 ·
RRR
· 2007-01-26 07:02
Gurras hår....
Hmm, "Mille" verkade inte helt nöjd i dagens unt... Hur är värvningsstatus?
Inga kontrakt för provspelarna vad det verkar, och det är väl iofs bra att vi inte tar vad som helst. Dessutom spelade väl de flesta på fel position?
Men vi måste ju bara få in en vänsterback och en anfallare av Superettaklass. Börjar bli otålig snart...
#541 ·
Hornby
· 2007-01-26 10:41
I UNT nämns bara de utländska provspelarna. Vad hände med Hoch och Nekmouche?
Det har du rätt i, jag vill väldigt gärna ha Nekmouche! Och gärna Hoch också faktiskt, om han verkar ha rätt inställning. Och Andreas Eriksson!
#543 ·
Hornby
· 2007-01-26 11:14
Är det inte snart dags för en ny ledtråd Gaffa?
#544 ·
gaffa
· 2007-01-26 12:37
vet inte om jag vågar, hornby! :-)
hoch tränar vidare med sirius, liksom nekmouche, som nu äntligen är kvitt den skada han ådrog sig det första passet.
#545 ·
Alias
· 2007-01-26 15:25
Jag blir lite rädd.
Skulle vara mycket skönare om alla praon var kanon och skrev på billiga kontrakt. :)
#546 ·
Tamb
· 2007-01-26 16:11
Är det någon som vet något om Johan Petterson... Eller var det bara ett önsketänkade?
#547 ·
Alias
· 2007-01-26 16:17
Har hört att han vill försöka ta en plats i Örebro. Så han är inte aktuell i år iaf. Sägs det.
#548 ·
Tobbe
· 2007-01-26 18:28
Han är ju här på forumet ibland. Så han kanske vill svara själv?
#549 ·
Otof
· 2007-01-27 19:49
P kommer när tiden är inne. Ingen oror där...värre med Hochen....MIlle gillar killen men han har ett tungt rykte kantad av divalater och rent osocialt leverne...är det verkligen mannen för en svart-blå offensiv?
Å andra sidan måste väl Djurgården snart börja sålla och erbjuda en del talanger till vänorten i norr....
Fråga: Vad händer om/när Jon blir skadad? Målvaktssidan känns inte helt övertygande.
#550 ·
gaffa
· 2007-01-27 20:05
glöm inte att vi har samarbete med fyris, där bl a johan thell återfinns. vi delar t o m målvaktstränare med dem i år.
#551 ·
RRR
· 2007-01-28 08:33
Garcia är ju vuxen nu, han känns helt OK som andre målis
#552 ·
Hornby
· 2007-01-29 10:27
På målvaktsfronten tycker jag inte att det finns någon direkt anledning till oro. Men jag börjar bli lite smått frustrerad över att det inte verkar hända någonting när det gäller ytterbackar och forwards...
#553 ·
Fluff
· 2007-01-29 10:30
Hur är det med Sillyn på supportersidan? Händer det något där? Jag väntar in ett nyförvärv i mitten av augusti.
Håller med om målvaktsfrågan, García duger som back-up. Skulle det hända något allvarligare med Jon får vi väl försöka låna någon, det går nog att hitta vassare korttidslösningar än "Mål-Janne" (måtte jag aldrig mer behöva uppleva en säsong som 99).
#555 ·
Hornby
· 2007-01-29 14:00
Ja, hösten -99 var ingen höjdare precis.
Jag är helt övertygad att om vi hade fått behålla NWA hela säsongen, så hade det blivit superettan redan 2000.
Tror iofs inte att det hade hjälpt mycket om NWA stannat, det var bara en av 100 begravna hundar under den säsongen. Ingen höjdare att inte betala ut spelarlönerna t.ex...
#557 ·
70
· 2007-01-29 20:01
Hur är det med Sillyn på supportersidan? Händer det något där? Jag väntar in ett nyförvärv i mitten av augusti.
Va? Det var som fan... :D
Grattis!
#558 ·
gaffa
· 2007-01-29 20:23
heja, fluff! grattis!!
#559 ·
Lars
· 2007-01-30 07:53
Hoch och Nekmouche ska få kontrakt enligt UNT. Stämmer detta? Tyckte artikeln sa annat än rubriken när det gäller Nekmouche.
#560 ·
gaffa
· 2007-01-30 08:06
det var precis vad jag tyckte också. artikeln sa bara att nekmouche skulle få veckan på sig att visa vad han kan. så det var nog en liten redaktörsgroda skulle jag tro.
på träningen igår: gary svarade för tvåmålspelets delikatess med en välavvägd chipp/lobb. hoch imponerade, antou visade att han har tempo från en högre nivå.
Jag blev inte mycket klokare av artikeln. "Vi har plats för 1-2 spelare till säger Danny Frydman", syftar det på 1-2 spelare till efter att Hoch och Nekmouche eventuellt signat? Eller?
Annars tycker jag att Kullinger, Jallow, Hoch, Nekmouche och Tourang är en högst intressant offensiv kvintett. Faktum är att samtliga har allsvenska meriter (fast rätt blygsamma sådana).
Way to go Fluffski!
Kan meddela att Västra sidans ultraminior Joel fortfarande ligger på minus ett par månader, men att han mår finfint och ser fram emot att börja öva överstegsfinter vilket år som helst.
#563 ·
Otof
· 2007-01-30 09:43
På tal om artikeln i UNT.
Frydman säger att han ska ta hit 1-2 spelare som går rätt in i startelvan OCH då räknar han in Hock i laget redan. Lyckas Frydman är jag inte orolig.
Frågan är bara hur framgångsrik Frdyman är som förstevärvare av allsvenska/etablerade superettaspelare.
För övrigt är ytterbacksprobelmet löst.
Linus till höger och T Dombrowski till vänster, håller de inte klassen tar Gary över....för gott.
Lovar at han skulle ta en plats om inte Mille höll tillbaka honom.
#564 ·
Hornby
· 2007-01-30 10:26
Frågan är också hur många svenska spelare(som går rätt in i startelvan) det finns tillgängliga på den s k marknaden?
Djurgården lär väl få några över, men blir det spelare som tar en tröja i blåsvart?
Danny får nog rikta blickarna utrikes och det är ju som bekant inte helt lätt.
Go Gary go!
#565 ·
RRR
· 2007-01-31 06:16
Studan rustas och kanske bandyhall:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=575319,00.html
Underbart om det blir mer än ord =)
Det är väl som vanligt kommunens dimridåer för att bättra på förhandlingsläget om Bandyfinalerna.
#568 ·
Markus
· 2007-02-01 19:57
Angående upprustning av bandyarenan (och i bästa fall fotbollen också): Ös trevliga och uppmuntrande e-mail över kommunpamparna och skriv insändare i denna fråga. Detta är så avgörande för vår (Sirius) framtid. Och av egen erfarenhet vet jag att lobbyism inte ska underskattas i politiken...
#569 ·
Markus
· 2007-02-01 20:07
Värt att kolla upp möjligheterna för IKS del?
http://www.timraik.nu/nyheter/index.php?nid=304
#570 ·
Markus
· 2007-02-01 20:17
Fast hmmm... Uppsala tillhör inte något målområde för EU-stöd.
#571 ·
RRR
· 2007-02-01 21:04
Borde göra. Jäkla u-stad
#572 ·
GA
· 2007-02-01 22:50
De här sista inläggen (och en del om barn på väg m.m.) känns kanske viktiga för avsändarna att få in men knappast under tråden Silly Season va´?
Den 26 nov var det under tråden Superettan 2007 en (kort) diskussion om det här med trådar o ett forum och såvitt jag kan se slutade det med att moderatorn "Tobbe" konstaterade att han "...föredrar den ordning vi har nu, till skillnad från den som vi hade förut, där vi hade två trådar som innehöll 1345 inlägg vardera. Då var det stört omöjligt för nytt folk att komma in efterhand. Då var man tvungen att kolla forumet 2-3ggr om dagen. Ska vi locka nya människor till diskussion så är det här bättre."
Kan inte eg se annat än att vi nu faktiskt är just i den situationen att "allt" eg skrivs i de nu nämnda trådarna.
Men jag kanske som "Sutra" undrade i inlägget som föranledde svaret från Tobbe, bara ska hålla käft? Å andra sidan är jag ny och kan lockas till diskussion ....
Håller med fullständigt. Om man har ett nytt ämne bör man öppna en ny tråd och inte skapa det virrvarr av diskussioner som det tyvärr har blivit nu. Om det görs blir överskådligheten finfin. Och ingen ska inte bara hålla käft...
#574 ·
gaffa
· 2007-02-02 20:39
två fd juniorer lyfts upp till a-laget: eldin podrug och adam frydman. mer på [link=http://www.siriusfotboll.com]officiella[/link].
#575 ·
Otof
· 2007-02-06 08:20
Sirius har något på gång, hörde något jag inte borde men det var inga dåliga nyheter. Kan någon här bekräfta. Ny spelare, duktig sådan till klubben....WOW......!!!!!
#576 ·
gaffa
· 2007-02-06 09:44
hmm... intressant. presskonferens i eftermiddag, kolla officiella!
#577 ·
Pinnen
· 2007-02-06 10:19
Tycker att det låter som Hoch...
Men det låter intressant vem det än blir.
Hoch är inte så dumt tror jag nu när jag fått tänka lite på det. Killen gör ju mål i i stort sett alla lag han spelar i. Med tanke på att killen dessutom har fått sitt första jobb och verkar väldigt nöjd med tror jag att han kan komma att trivas riktigt bra i klubben. Trivs han bra kommer han att göra 12 mål i år.
#579 ·
gaffa
· 2007-02-06 13:01
håller med erlingmark. även jag var skeptisk till en början, men inte nu. antou-olle-hoch. hur gör vi nu? :-)
text uppe på officiella nu.
#580 ·
Hornby
· 2007-02-06 13:11
Hur ska egentligen Hoch uttalas?
#581 ·
gaffa
· 2007-02-06 13:24
ungefär som det låter, faktiskt. bakre sje-ljud på "ch". svenskt-tyskt uttal, ungefär.
det ska uttalas "ungefär som det låter"!
Årets citat! :-)
Underbart att se en spelare med en sådan rutin samt ett bra öga för fotboll kommer till Sirius.
Hoch varmt välkommen till Sirius.
#584 ·
Pinnen
· 2007-02-06 15:52
Anfallsbesättningen ser ganska bra ut nu tycker jag.
Blir det en, två eller tre man i kedjan i år??
#585 ·
Hornby
· 2007-02-06 16:17
Ja, nu finns det gott om alternativ framåt och på mitten. Hoppas att det ramlar in ett par ytterbackar snart.
#586 ·
gaffa
· 2007-02-06 16:50
det ska uttalas "ungefär som det låter"!
Årets citat! :-)
ibland är man smartare än man tror!
#587 ·
Otof
· 2007-02-07 08:00
Jag som har hoppats på Gary in i det sista. Mille verkar hellre ställa sig naken på kyrktaket än chansa på honom. Ett bra uttalande i vilket fall....och vem vill ha kaffe-latte-spelare i sitt lag? ;-)
#588 ·
Hornby
· 2007-02-09 14:59
UNT tycker att Sirius ska kallas för AIK Norra...
#589 ·
gaffa
· 2007-02-12 14:23
kanske inte mycket till ledtråd, men det blå(svart)randiga lag som också var intresserat av vår mystiske man har bytt kläder och är nu inte alls randiga längre. än mindre blå-svartrandiga.
Gillingham spelade i blåsvartrandigt för några år sedan. Något år senare gjorde de inte det. Nu vete fan.
#591 ·
RRR
· 2007-02-13 08:59
Ny brasse??? LivetsOrdare? skämt eller?
#592 ·
gaffa
· 2007-02-13 10:22
nästan. det kan nog vara dags att sluta vara givmild med provträningar.
#593 ·
RRR
· 2007-02-13 10:34
Bara för att man är brasse kan man ju inte få provspelning
Min granne är brasse, ska höra med henne om hon känner nån....
"Brasse" Brännström kanske kan vara aktuell???
(Förlåt)
nästan. det kan nog vara dags att sluta vara givmild med provträningar.
Finns ju de som är värre. (dock så tar dom betalt av sina provspelare)
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,998691,00.html
#596 ·
Sutra
· 2007-02-13 22:03
Skall inte säga att jag har björnkoll på de förvärv vi har fått, men visst känns det som man kan ha grymma förhoppningar framåt. Det borde verkligen kunna bli åka av och det tycker jag skall bli vår melodi; det finns ingen anledning att vara skraja och försiktiga som nykomlingar.
Superettan 2007 består i stort sett av tre kategorier lag:A) Grymt coola lag med stil och karisma. Här hittar vi IK Sirius, och inga andra. B) Baktunga bättre förr-gäng, aka PFD, typ Norrköping, Degerfors, Landskrona, Åtvidaberg och Öster. C) Totalt onödiga och okarismatiska lag "utan varken mening eller mål" som Mauro en gång skaldade. ESK, Falkenberg och Ljungskile hittar vi här.
Grejen är att både kategori B och C fruktar full satsning och entusiasm från de som har framtiden för sig. Däremot behärskar de säkert system och gnet bättre än oss, såklart.
Vet inte riktigt vart den här analysen tar vägen, mer än att jag tror att Hoch kommer att visa sig vara en kanonvärvning.
#597 ·
nr 4
· 2007-02-13 23:44
Sutra:
Anfallare kan bara leverera om de får rätt bollar att jobba på.
Jag tror att mittfältet är nyckeln till en lyckad säsong. Spelarna där måste vara hårda och vinna sina närkamper. Om de inte gör det duger det inte med bra anfallare och mittlås. Jag tror, baserat på de matcher jag såg i somras, att mittfältarna är för svaga, alternativt för temposvaga för att det ska lyckas. Gallo är nog en bra värvning och Mattias Johansson vet vad det handlar om, men det finns fler positioner.
Vidare är ytterbackarna ett effektivt vapen i modern fotboll. Man hoppas ju att linus och Pereira utveckas lite till tills iår, men om de inte gör det kan det bli tungt.
Tighe, är han klar? Det är en spelare som jag tror kan räcka till.
#598 ·
Sutra
· 2007-02-14 12:26
Nr 4; naturligtvis är mittfältet på många sätt nyckeln; men de bollar vi vinner där - eller de som kommer upp via kanterna - vad vill vi med dem? Avvakta och spela snålt eller trycka gasen i botten? Plattan i mattan är mitt oinitierade recept. (Skall det gå åt pipan skall det gå med musik, men det skall det ju inte, i o f s.)
Och nu får ni hoppa över resten om ni bara vill ha gravallvarliga Hasse Backeanalyser här i sillyspalten; hade årets första siriusdröm (fotboll) i natt, och vi vann premiären efter ett mål av Antou i första matchminuten. Totalt blev det 3-0, men övriga målskyttar missade jag. Kanske någon annan som drömde samma dröm han skriva upp? (Vår arena såg för övrigt mycket märklig ut, men hade en frän jättetavla där man såg vilka spelare som var inne på plan.)
#599 ·
nr 4
· 2007-02-14 17:52
Sutra: Tror också på Sirius forwards och det är naturligvis bra att ha dessa, inget snack om den saken.
Framför allt om man ska våga spela mer offensivt menar jag att det behövs ett starkt mittfält.
Annars så hoppas jag att du får vara med i tv4+:s höstomgång av "övernaturligt". :)
#600 ·
gaffa
· 2007-02-15 09:54
bra nyhet: tighe fortsätter! mer på officiella.
Stiligt, nu känns det som om det inte finns några större luckor kvar att fylla. Sen hoppas jag fortfarande att Nekmouche lyckas övertyga (tränar han fortfarande?), och att gaffas hemlige Ture Sventon-spelare visar sig vara en mångsidig mittfältare med goda kvaliteter.
#602 ·
gaffa
· 2007-02-15 10:08
filip tränar vidare, men har haft lite problem med en fot och inte kört kontinuerligt sen han kom egentligen.
det finns nog luckor kvar att fylla. kanske snart?
Jag tycker åtminstone att det nu finns en startelva som inte behöver skämmas för sig (med frågetecken för vilka som ska spela yttermitt). Men visst, det är rätt dåligt med konkurrens på vissa platser, så fler förstärkningar är såklart välkomna.
filip tränar vidare, men har haft lite problem med en fot och inte kört kontinuerligt sen han kom egentligen.
det finns nog luckor kvar att fylla. kanske snart?
Ju "snartare" desto bättre (hur snart är snart?)!
Är Teddy & Chad avskrivna som värvningar?
hade årets första siriusdröm (fotboll) i natt, och vi vann premiären efter ett mål av Antou i första matchminuten. Totalt blev det 3-0, men övriga målskyttar missade jag. Kanske någon annan som drömde samma dröm han skriva upp?
Pierre Gallo satte 2-0 i fyrtioandra och Ulla Kullinger avslutade snyggt med 3-0 i åttiosjunde.
#606 ·
Hornby
· 2007-02-15 12:42
Det känns mycket bra att Tighe fortsätter!
Samarbetet med Djurgården? Kommer det att visa sig på något sätt? Det enda resultatet hittills är lånet av Linus, och han är fortfarande inte helt klar.
#607 ·
KMR
· 2007-02-15 22:41
Pekings sillysida fortsätter att övertyga, Özgur Yasar rapporteras vara på ingång till blåsvart, borde kunna stämma då Syrianska tycks vara beredda att släppa honom? Var f-n snokar östgötarna reda på allt?
#608 ·
Alias
· 2007-02-16 06:13
Trodde Özgur Yasar var klar för Syrianska från Väsby ?
#609 ·
Fluff
· 2007-02-16 07:32
Han känns väldigt klar för Syrianska.
http://www.lt.se/index.asp?kat=st&i1=index_red.asp&i2=1&Id=18231&isp2=hela
Pekings sillysida imponerar onekligen. Ibland skulle man kunna tro att de hade haft folk på plats i Diös. Vad gäller Özgur kan man väl konstatera såpass mycket som att han knappast lär spela fotboll i Södertälje i år.
#611 ·
Alias
· 2007-02-17 06:01
Såg nu att ÖY även provpelat i Peking. Märkligt av Syrianska att låta han göra det.
http://www.svenskafans.com/fotboll/syrianska/artikel.asp?id=140569
#612 ·
Hornby
· 2007-02-19 07:49
Även om det varit på gång så är det skönt att få det helt klart; Linus fortsätter!
#613 ·
gaffa
· 2007-02-21 13:49
nu har lundin förlängt också. som vanligt: mer på off.
Skulle inte vår mystiske ledtrådsman vara på plats en bit in i februari? Vart har han tagit vägen?
#615 ·
gaffa
· 2007-02-21 14:43
rätt uppfattat. han har visst varit småskadad, och alla parter vill vänta tills han är hel innan testet. we'll see, helt enkelt.
Gaffa>> några nya ledtrådar?
#617 ·
Hornby
· 2007-03-01 10:35
Då är vi inne i mars och det berömda transferfönstret är öppet i 30 dagar till.
Tittar man på den befintliga truppen så ser den väl ganska OK ut, men jag oroas lite över 2 saker:
Till skillnad från övriga lagdelar så saknar försvaret rutin från superettan/allsvenskan och där skulle jag vilja att samarbetet med Djurgården äntligen visade sig existera mer än på papperet.
Det ser lite tunnsått ut med kantspelare. Vi har Mani, Lundin och kanske Palmqvist. Det skulle nog behövas någon lite mer "rejäl" spelare på den positionen.
För övrigt återvänder Tobbe till BKV.
#618 ·
gaffa
· 2007-03-01 11:49
instämmer till fullo med synpunkterna. på kantsidan kan du och vi - peppar, peppar - räkna med åtminstone en förstärkning relativt snart.
ledtråd: en ledtråd är att om man lägger ihop valda delar av era gissningar så har ni redan prickat in vår mystiske man. ett annat litet tips kan vara att det skulle behövas visum för att få in honom i landet.
hmmm, vi har ju fortfarande inte sett någon mer eller mindre varaktig brasse i år!?
#620 ·
gaffa
· 2007-03-01 20:18
syrianskas sida på svenska fans hävdar att özgur yasar är mer eller mindre klar för sirius. ta det med en nypa salt.
En brasse från Djurgården (med stor potential men som inte lyckats anpassa sig något vidare till svensk fotboll)..!? Inte så troligt kanske men ibland kan det löna sig att testa ett långskott...
[link=http://www.siriusfotboll.com/index.php?page=12&m=&team=1&news=829]Nyförvärv[/link] presenteras idag, med allsvenska meriter. Vem kan det vara, Nekmouche?
#623 ·
Pinnen
· 2007-03-02 13:38
Lysande, finns det fler på g??
#624 ·
gaffa
· 2007-03-02 13:57
den nyfikne kan nu kolla [link=http://www.siriusfotboll.com]officiella[/link].
ja. helt perfekt med Andreas Eriksson. bästa nyförvärvet hittills
Svinbra! Sen känns truppen återigen lite framtung med en hop duktiga offensiva krafter, men väldigt lite alternativ på backsidan. Minns hur det var 2004, då hade väl Sirius typ 9 anfallare i truppen.
#627 ·
Fluff
· 2007-03-02 14:08
Mmmmmummma, den där satt fint.
#628 ·
Hornby
· 2007-03-02 14:13
Mycket bra värvning!
#629 ·
Pinnen
· 2007-03-02 14:51
Skitbra värvning!
Hur ser startelvan ut nu egentligen?
Eriksson lär väl få en kant i ett 442??
#630 ·
olle
· 2007-03-02 14:57
Kul! Silly hittills har varit över förväntan måste jag säga. Håller med om att det är lite trångt framåt i mitten men viktigast bakåt är ändå den intakta backlinjen.
På [link]http://www.studan.blogspot.com[/link] finns följande sillyelva postad:
Jon
Linus, Gurra, Luggen, Tighe
Hr Myra (aka Mr X), Gallo, Fredrik, Mani
Antou/Hr Poet (aka Mr Y), Hoch
Jag gissar att Ante är Hr Myra, men vem är Hr Poet? Gaffas mystiske provspelare kanske? Ännu en forward mao?
Jag tror att poeten är Erlingmark.
#633 ·
RRR
· 2007-03-02 16:57
Bra värvning
Lite AIK oldboys varning.... ;-)
#634 ·
oskar
· 2007-03-02 17:04
Det känns riktigt bra. Grattis Andreas!
Läckert! Är han alltid lika bra på Studan som i första matchen mot Väsby så....
#636 ·
Hornby
· 2007-03-03 11:03
I dagens UNT säger Lasse Svensson att det inte är slutvärvat. Kanske är det "poeten" han har i åtanke?
Vart tog Ljungman vägen? :S
#638 ·
Alias
· 2007-03-07 09:22
Yannick Ngabu Bapupa
Bapupa? Försöker du säga något med det?
#640 ·
Alias
· 2007-03-07 11:13
Har fått ihop han med några av ledtrådarna.
Tom. lite skadad så han inte kan träna för fullt.
Plus att man får ju önska, hoppas och dröma om att det kan vara han. =)
#641 ·
Alias
· 2007-03-07 11:14
Har fått ihop han med några av ledtrådarna.
Tom. lite skadad så han inte kan träna för fullt.
Plus att man får ju önska, hoppas och dröma om att det kan vara han. =)
#642 ·
Hornby
· 2007-03-07 12:52
Nja, Bapupa lär väl knappast behöva visum för att ta sig till Uppsala...
Själv hoppas jag på defensiv förstärkning.
#643 ·
Alias
· 2007-03-07 13:55
Nej men behövde för att ta sig till Sverige. Då.
#644 ·
gaffa
· 2007-03-08 20:02
antar att många redan sett det. annars: nyhet om musse på officiella.
roliga nyheter
Syrianska påstår återigen att det är klart med Özgur Yasar till Sirius:
[link]http://www.svenskafans.com/fotboll/artikel.asp?id=140569[/link]
Kanske fortfarande ska tas med en nypa salt? Men annars, alltid välkommet med nyförvärv förstås, men det känns som att vi gör värvning efter värvning på den offensiva sidan. När kommer förstärkningarna till backlinjen?
#647 ·
Hornby
· 2007-03-09 11:07
Om det stämmer så är det mycket bra att få in ännu en spelare med rutin från superettan.
Men det skulle helt klart innebära att truppen börjar få lite väl mycket slagsida åt det offensiva hållet...
#648 ·
Markus
· 2007-03-10 10:15
Vad galler?
Lördag 10 mars 2007, 00:00
Länstidningen | Sport
Syrianska missar Özgur Yasar
Södertälje LT
Förra året gjorde Özgur Yasar fem mål för Väsby i superettan - när laget åkte ner i ettan valde han att skriva på för konkurrenten Syrianska. Där blev han dock inte långvarig. Efter att ha provtränat med IFK Norrköping och Sirius är det nu klart att Özgur kommer att bli lagkamrat med östersundarna Fredrik Olsson och Jonas Lundmark i Sirius.
#649 ·
gaffa
· 2007-03-10 23:07
inget klart ännu. murvlar har svårt för gråzonen, som vanligt.
#650 ·
RRR
· 2007-03-11 17:22
F.ö. kul att Özgur tränar med Sirius, tyckte att han var tongivande och intressant tung forward på den tiden vi mötte Spåret (laget med näst snyggast tröjor i Sverige)
#651 ·
Hornby
· 2007-03-13 09:16
Försäsongen har ju inte varit direkt lysande hittills,
även om resultaten egentligen inte spelar någon roll. Mer oroande då att man inte varit i närheten av att spela ihop den startelva som Mille troligen har i huvudet.
Tittar man på truppen så ser den mycket stark ut med ett undantag; försvaret. Där saknas både alternativ och rutin. Ett lån från någon av "samarbetsklubbarna" i Stockholm vore inte helt fel.
Hur är det förresten med Linus?
Håller med Hornby. Kan inte informationsansvarige lugna oss oroliga angående hålen i backlinjen?
#653 ·
gaffa
· 2007-03-13 11:04
jag ska försöka! :-)
det är två och en halv vecka kvar till transferfönstret stänger. många allsvenska klubbar har än så länge mycket stora trupper. fr o m nästa vecka kommer dom att börja slimmas. det kommer att lossna några backar där.
och det kommer helt klart stå ett par namn på samarbetslistan dif-sirius, och då i första hand försvarare, men den behöver inte lämnas in förrän precis innan första seriematchen, så det är relativt lugnt än så länge.
skulle någon kunna lista alla spelare som är skadade/sjuka och någon form av prognos angående hur länge de kan tänkas bli borta. Känns som om jag börjar tappa kontrollen på läget.
#655 ·
gaffa
· 2007-03-13 20:01
det är nog mindre än du tror och faktiskt inte mycket att tappa kontrollen över just nu.
skadade: musse (?), gurra (?), garcía (?), linus (2-3 dagar)
sjuka: hjalmar
#656 ·
RRR
· 2007-03-14 06:52
Skönt att Linus skada inte var långvarig. Nu måste snart Hjalle o Gurra bli friska så att vi får tillbaka vårt stabila backpar från i fjol. Litar inte riktigt på de eventuella lån vi skulle kunna få från DIF
Jurgården skulle väl kunna tänkas släppa Boskailo och/eller Kebba Cesay. Det är faktiskt rätt hyggliga alternativ båda två.
#658 ·
RRR
· 2007-03-14 13:14
Med hur stor känsla för klubben....
Äsch, sånt spelar väl mindre roll, Linus kom ju på lån, och det har ju varit lyckat! Däremot är det en fördel om vi kan komplettera truppen så fort som möjligt, så att Mille kan spela ihop en startelva, litegrann åtminstone.
Gnällig gubbe tycker det blir för mycket Stockholmsjävlar..... bunt ihop o slå ihjäl bara!!
De är inte så mycket stockholmare. Boskailo är från Köping och Ceesay är gambian från Borlänge.
#662 ·
Hornby
· 2007-03-26 12:17
Sista veckan med öppet transferfönster. Blir det några fler nyförvärv? Özgur Yasar?
#663 ·
dimman
· 2007-03-26 14:56
Ja hur blir det med Özgur? Poeten? osv. Känns som det kanske behövs NÅN mer i truppen!
Apropå Özgur:
http://www.svenskafans.com/fotboll/syrianska/artikel.asp?id=158788
Och enligt Norrköpings hemsida, silly season:
Klara nyförvärv: Özgur Yasar (Väsby United via Syrianska), Andreas Eriksson (Väsby United), Daniel Hoch (Assyriska), Eldin Podrug (Sirius U), Adam Frydman (Sirius U), Jonas Lundmark (Östersund), Alexander Garcia (Fyris, åter efter utlåning), Antou Jallow (Gefle), Pierre Gallo (IFK Norrköping)
Klara förluster: Tobias Lindström (?), Martin Eriksson (Gamlis), Jonas Bylund (Valsta Syrianska), Einar Brekkan (slutar), Andreas Brännström (slutar)
Rykten nyförvärv: Steven Adam (BRA) (Masters College USA), Nick Greenhouse (ENG) (Västerås IK), Teddy Niziolek (USA) (Jersey Shore Boca USA), Filip Nekmouche (Kalmar), Petter Österberg (Gefle), Johan Pettersson (Örebro), Johan Claesson (Gefle)
Rykten förluster: -
Är Filip Nekmouche avskriven eller?
#664 ·
Fluff
· 2007-03-26 19:26
Den däringa ledtrådsliraren då?
#665 ·
gaffa
· 2007-03-29 19:45
så, då kan vi stänga den här tråden för den här gången, åtminstone om man ska tro sportchefen. mer på officiella.
Men. vafan. Jag vilel ju ha en back till!
#667 ·
gaffa
· 2007-03-30 06:56
du är nog inte ensam om att tycka så!
det kan ju fortfarande komma till en utlåning från dif. deadline för att registrera en potentiell utlåning är före seriepremiären.
Ahh, bra förtydligande! Man kunde ju annars kunna tro att vårt sammarbete med Djyrgården skulle förbli en tummetott (Linus räknar jag nästan som blåsvart & inte som blåblå).
#669 ·
Tobbe
· 2007-03-30 08:35
Jag väntar med att låsa tråden tills seriepremiären.
#670 ·
gaffa
· 2007-03-30 08:59
gör du det. sen får vi kanske starta en ny till sommaren, iofs: silly season sommar 2007. nästa transferfönster öppnas 1 juli.
#671 ·
Hornby
· 2007-03-30 10:05
Djurgården har i dagsläget 9 försvarsspelare i truppen plus en provspelande tysk mittback, så nog borde de kunna släppa någon till samarbetsklubben.