Tänkte att vi kunde ha en separat tråd för mer "allmänna" funderingar kring det vackra Bandyspelet.
Taktik, spelanalyser, regeltolkningar etc.
Har noterat en sak i de senaste Edsby matcherna som jag grunnat lite på. När Byn stressar oss högt i plan (press med understöd) struntar allt som oftast en av de "forecheckande" spelarna i vår bollförande spelare och åker ut för att stänga åkvägen för vår ytterhalv (som då alltså inte har bollen). Detta har praktiserats av såväl Hedqvist som Edling rätt så frekvent så det känns som en medveten taktik för att störa vår speluppbyggnad. Jag undrar om det var därför Rosa var så förbannad på Hedqvist i "mirakelmatchen"? Obstruktion borde väl rendera i 10 minuter?
Vi försöker åka i vägen på ett snyggt sätt så mkt som möjligt...
Jag har sett det åkas i vägen på en del fula sätt också. Det fulaste är när plötsligt ena benet börjar släpa långt efter och vips har man gjort ett krokben för en motståndare i mittcirkeln typ. Maya kan ha mer info. Fast jag tyckte Kandell såg och friade så det kanske är vanligt med så kallat släpben på bandyspelare.
Kantarell tog fram sin kortlek, det blev ruter och därmed friade han. Klöver är för frislag, Spader ger utvisning. Hjärter hade givit frislag åt Maya för knuff i tidigare läge!
Det var lite intressant i andra semin. Kuben(?) stänger Eskhults väg när Sirius har det avgörande frislaget utan åtgärd och man kan verkligen diskutera avstånd och obstruktion. Sen blir det iofs mål ändå.
Blir intressant att se hur Herr Kantarell hanterar sådana eventuella situationer i morgon. Dags att rigga kortleken garligur?
Blir intressant att se hur Herr Kantarell hanterar sådana eventuella situationer i morgon. Dags att rigga kortleken garligur?
Finns även en stilstudie när hörnqvist låter sitt ben släpa ner undertecknad i ultrarapid (för gubbar) (slowmotion) i andra matchen.
Släpben är alltså ett vanligt syndrom?
Vi försöker åka i vägen på ett snyggt sätt så mkt som möjligt...
Självklart ser det både rutinerat och snyggt ut när ni gör det, men man blir ju förbannad när de andra gör det ;-)
Intressant "All Star"-team som experterna på SVT hade. P-A hade Säleby i målet (!). HEJ hade Eskhult.
wow, kan man läsa om hela laget nån stans?
Min uppfattning är att HEJ har koll, mkt bra koll och PA är mest avundsjuk över "västsveriges" brist på slutspelslag... Att inte ta med Eskhult säger allt... plus en hel del andra spelare som inte var med och VAR med i PA lag.
Min uppfattning är att HEJ har koll, mkt bra koll och PA är mest avundsjuk över "västsveriges" brist på slutspelslag... Att inte ta med Eskhult säger allt... plus en hel del andra spelare som inte var med och VAR med i PA lag.
Ord. +1.
Håller med. Tycker iofs att uttagningen av Sälen var ganska bra. :D
Sälen är ju från typ vetis så det passade han ju bra. Fast, Super-Sälens insats ska inte förtas. Helt klar topp-4, men därovan får vi nog erkänna att Bergwall, Skorven, och Anders Svensson är.
Fast P-A hade ju missuppfattat hela all-star grejen typ och körde med ett "lag som kan bli all-stars om några år".
Fast P-A hade ju missuppfattat hela grejen.
Som vanligt.
Det är roligt när PA står på sig och bestämt säger att det inte var Mayborn utan Broberg som kom fri på vänsterkanten när det faktiskt var Mayborn... han får dock ursäktas för att det är hans sista flåt första säsong i rutan
Jag tycker det var kul hur han envisades med att tjata om hur väl Vetlanda styrde ut Eskhult i sista kvarten mot dom. VI VANN JU! Men nej då, hela tiden tjat om hur duktigt man plockade bort Eskhult.
Nu ska vi inte vara för hårda mot vetlandamannen...men han hade inte lite svårt att se neutral ut efter sista kvarten mot vetlanda och han såg jävligt nöjd ut när han glatt klappade bynmålisen efter intervjun i tv senast.
Annars kan man hoppas att det är både hans första och sista säsong....
Faktum är att Psyko-Pelle var minst fem klasser bättre när han gled runt på skridskor och tjuvlyssnade och gjorde små instick.
Faktum är att Psyko-Pelle var minst fem klasser bättre när han gled runt på skridskor och tjuvlyssnade och gjorde små instick.
Fosshaug = bra TV. Särskilt när han och Thomas Wassberg lägger ner enorma mängder tid och energi på att baka avsiktligt äckliga pizzor med sardiner och blodkorv. Som ett skämt.
Även om P-A är rätt enkelspårig så gör ju Svt en kanonjobb med sin bandysatsning. Skön motpol till vissa kanalers försök att dränka tittarna i den sjukt tråkiga håkkin.
håkkin var väl knappast tråkig igår? idrott är ju skoj... underhållning på hög nivå..
Nä, visst kan slåssbandyn vara kul och spännande ibland, men man blir lätt illamående av att den alltid sväller över alla breddar och tar allt mediautrymme. Sirius-Edsbyn hade betydligt större publik än hockeykvartarna som spelades samma dag, ändå får hockeyn sisådär 4 hela uppslag i kvällsblaskorna, medan bandyn fick en ynklig spalt.
Håller med igår var det roligt. Fattig( i sammanhanget) slog rik, norrland slog söder, Skog&vattenkraft mot JAS och folk grät på läktaren för att deras lag trots ärvda H&M-miljoner aldrig vinner sm.
Håkki är en kul sport i sig men seriesystemet är ju helt uppkört så det attraherar mig inte. SVT:s bandysatsning är däremot kanon! Sen att över 200 000 såg Edsbyn-Sirius (siriussegern) på SVT 24 (!) skadar ju inte... Riktigt klassartad produktion också, man ser det hela bra och Chris + HEJ är kanon! Sen skulle jag gärna ta in Psykhaug i rutan igen, det är en härlig bandyprofil. Helt ärligt. Han är "speciell" och är en jävel på bandy.
Vad tror ni om kvällens avgörande semi i "isladan"? Har lite feeling för att VSK tar hem en ganska bekväm viktoria. Jag tyckte, trots förlusten senast, att VSK på något sätt kändes tyngre än SAIK. Matchen avgjordes ju lite grann när Sjösten missade en utvisning på en SAIKare för slag på klubban (Mossberg på Ted?) för att sekunderna senare istället visa ut den tredje grönvita på kort tid. Sen föregicks ju iofs SAIK målen av några riktigt vassa individuella prestationer...men som sagt, känns som VSK ändå drar längsta strået. Vore om inte annat kul för att slippa en "repris" på fjolårets final! Omväxling förnöjer :-)
Jag tror Mossberg avgör detta. 6-4 till Saik.
Sjösten var ovanligt virrig. Visst kanske bägge situationerna skulle kunna föranleda utvisning, men ändå... dubbelutvisning... nja... För att sen, när det visade sig resultera i mål, då skita i att Mossberg blev jättekapad på väg igenom, och sen hitta en riktigt tveksam Saik utvisning.
Tycker herr Sjösten tappat rejält efter sitt uppehåll. Och jag fattar inte hur domarna nominerats inför slutspelet. De jag tyckt varit mer än ok har inte fått en match.
Sjösten var ovanligt virrig. Visst kanske bägge situationerna skulle kunna föranleda utvisning, men ändå... dubbelutvisning... nja... För att sen, när det visade sig resultera i mål, då skita i att Mossberg blev jättekapad på väg igenom, och sen hitta en riktigt tveksam Saik utvisning.
Tycker herr Sjösten tappat rejält efter sitt uppehåll. Och jag fattar inte hur domarna nominerats inför slutspelet. De jag tyckt varit mer än ok har inte fått en match.
Kan hålla med om att Sjösten inklusive Kandell dömt aningen "godtyckligt" de sista matcherna. Dock tycker jag att de får alldeles för dålig hjälp av de assisterande domarna. Dessa herrar verkar mest rädda för att "blåsa" överhuvudtaget. Även ståendes alldeles intill en situation (vilket inte alltid de hinner med) så tittar de alltsom oftast först på huvuddomaren innan de viftar till med armen för att indikera hörna eller liknande. Om huvuddomarna fick lite mer assistans från sina assisterande så tror jag faktiskt de skulle ha ett lite lättare jobb...
Jag tror på ett nytt lag i finalen men Muhren-Mossberg kan ju få för sig annat. Dock tror jag Kjörling tar med sig plexiglaset ikväll.
SAIK har sprattlat klart över mina förväntningar. Nog blir väl Loafers för tunga ikväll?
VSK-klacken är så trött så att Holgersson måste mana på dem. Rätt så klent med tanke på att det är avgörande semi.
Så trött tycker jag inte den var den här gången. Helt okej för att vara VSK i en gurkburk.
Kul med en ny utmanare till Byn i finalen...
VSK var klart starkast första halvan av första halvlek. Efter det skakade man fram ett uselt passningsspel, började köra solo och bjöd därmed in SAIK i matchen.
Sen imponerade de grönvita i inledningen av andra, medan SAIK kom tillbaka starkt på slutet (faan vad Mossan är bra!). Kändes lite som Bella kom bort idag trots idén var att han skulle få mer boll som högerhalv.
Tror att VSK kan störa Byn med bättre fokus på passningsspelet över hela matchen och att fler än Ted och Carlsson tar initiativ. Joneby och Holmberg glimtade till emellanåt men måste nog vara med och trycka på fler gånger.
Efter Sirius "succeförlust" mot Byn känns det ändå kul att få avsluta säsongen med ännu en publikfest på Studan...sympatierna hos gurkorna denna gång!!
VSK var klart starkast första halvan av första halvlek. Efter det skakade man fram ett uselt passningsspel, började köra solo och bjöd därmed in SAIK i matchen.
Sen imponerade de grönvita i inledningen av andra, medan SAIK kom tillbaka starkt på slutet (faan vad Mossan är bra!). Kändes lite som Bella kom bort idag trots idén var att han skulle få mer boll som högerhalv.
Tror att VSK kan störa Byn med bättre fokus på passningsspelet över hela matchen och att fler än Ted och Carlsson tar initiativ. Joneby och Holmberg glimtade till emellanåt men måste nog vara med och trycka på fler gånger.
Efter Sirius "succeförlust" mot Byn känns det ändå kul att få avsluta säsongen med ännu en publikfest på Studan...sympatierna hos gurkorna denna gång!!
Åjo en till hedersam förlust kommer nog de blåsvarta åka på den här säsongen. Det kanske inte blir samma publikfest, men spelet kommer vara desto mer bländande.
[/quote1237364087]
NEJ NEJ NEJ man har ALDRIG sympatierna hos VSK, fel fel fel, du kommer snart att förstå varför när staden är sönderslagen, studan pissad på och ett antal människor misshandlade
De har lugnat sig, lite. =)
Heja Byn
Heja Byn
Heja Byn, Heja Byn, Heja Byn!!!
Gurkor ska hållas svalt. Dessutom hackade, tillsammans med lök och paprika!!
Heja Byn
Heja Byn, Heja Byn, Heja Byn!!!
Gurkor ska hållas svalt. Dessutom hackade, tillsammans med lök och paprika!!
De har lugnat sig, lite. =)
du tror alltid gott om människan du
Det kändes onekligen lugnt, och på gränsen till sovande, i samband med gårdagens semi. Den enda man hörde nån skrika var nån galning med megafon som försökte väcka folk, dock utan större succé. Dom var mer vakna på Jernvallen.
Nej, han med bockskägget låter nästan som Mikko. :D
Klart att man somnar i en gurkburk men enligt min tv-apparat så var det i alla fall hyfsad stämning i går.
Klart att man somnar i en gurkburk men enligt min tv-apparat så var det i alla fall hyfsad stämning i går.
Han med bockskägget heter Wille och håller Mikko klass.