Västra Sidan Forum – arkiv
Användare

← Västra Sidan-relaterat

Syjunta 4/4

Efter årsmötet den 4:e april så kör vi syjunta i minigolfens lokaler. Kom dit och skrädda så bjuppar vi på käk. Medtag gärna symaskin om ni har möjlighet. Meddela gärna om ni kommer, antingen här eller via svar till det utskickade mailet.
Kommer.
1. Joint
2. Bigbadda
1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD

Ska vi ta en tyginförskaffningsdiskussion här måhända?
Gissar att det är Joint och Bigb som har mest erfarenheter på området?
Skulle nog säga Joint där. Vi har massa blått tyg, olämpligt svart tyg (för tungt) och lite gult tyg tror jag.
Jag har varit sugen på att gå till den mycket sympatiska tygaffären Tygcentrum på Kungsängsgatan och diskutera tyginköp trots att den affären är dyr. Tanken var då att köpa så mycket att det blev ngn slags grossistaktigt inköp men det kanske är långsökt då jag är rädd att en hel rulle tyg är typ 200m och då blir det lite dyrt. Annars var tanken att vi kanske kunde få betala inköp +10% och båda parter kunde då känna sig nöjda, men som sagt så blir volymen på sånt förmodligen för stor och dessutom är tiden knapp.
Det finns ju en affär på Dragarbrunnsgatan också, ungefär vid Dragarbrunnstorg. Tyg & Sånt heter den tror jag.
Affärer finns väl i massor, grejen med tygcentrum är att det är en himla trevlig liten affär.
Någon av de hittills anmälda som tar med sig maskin?
Icke jag. Hoppas förresten det blir bättre uppslutning. Trodde att fler skulle gilla tanken på att fortsätta efter årsmötet, särskilt då det erbjuds mat&dryck.
Jag är gärna med. Det är kul med tyg.
Jag är så sjukt jävla dålig på syslöjd och är nog ingen som helst tillgång. Jag kanske dyker upp ändå, men avvaktar lite.
Jag kan kolla upp om jag kan ta med mej maskin.
Jag kan nog inte bidra med symaskin, däremot kan jag bidra med ett hett tygtips och det är IKEA:s bomullstyg (vitt) som kostar 19 kr/meter. Väldigt bra pris.

Sen har vi en rulle blått tyg i förrådet. Tyvärr är det tyget lite tungt men det duger till mindre flaggor.

Vill för övrigt minnas att jag inhandlat svart bomullstyg på IKEA för cirka 22 kr / metern också. Rätt bra pris i sammanhanget.

Jag hade tänkt mig att måla en örlogsflagga. Jag har tyg och blå färg och bidra med.

Färg kan för övrigt inhandlas på Colorama eller Uppsala Färg. Tror jag skulle kunna förhandla lite där.
Det blå tyget vi har en rulle av lämpar sig bäst för enfärgade flaggor, det är nämligen lite väl töjbart vilket innebär att vi som är usla på syslöjd får problem med att sy. Jag vill minnas att vi köpte tyget till syndikalistflaggan och botswanadito på tygaffären på dragarbrunnsg/stpersg?
jag är på.
Jag dyker upp en stund. Har inte maskin dock. I värsta fall så kanske VSS införskaffar en egen.

1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD
4. Johann
5. Tobbe
1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD
4. Johann
5. Tobbe
6. John

John har faktiskt anmält närvaro.
Oops.
Mina sykunskaper är i stort sett obefintliga men jag är gärna med och hjälper till ändå!

1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD
4. Johann
5. Tobbe
6. John
7: Hawkeye
En stund så är jag där.

1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD
4. Johann
5. Tobbe
6. John
8: Lars
Gällande tyg: Som Jint var inne på har Ikea ett vitt bomullstyg för 19:-/m, sen har det ett tyg som heter Ditte för 25:-/m som finns i svart (det billigaste svarta om jag inte missade ngt). Detta Ditte finns även i blått (och gult ser jag nu), dock lite i ljusaste laget, men sett bara på skärmen så anser jag det inte vara helt förkastligt.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10104040
Andra åsikter?
Helt okej färgnyans på det blåa tyget.

Det slår mig nu att jag använt det svarta tyget av Ditte och det funkade bra. Bomullstyg funkar ju helt klart okej, såvida man inte göra några megasize-flaggor. Men MS-flaggor är kanske något som vi borde försöka tillverka... Hade varit snyggt. Och nja, tryckta går väl bort..?
Färgen är bra.

Blir man så här många på en syjunta så är ju en ms-flagga inte en omöjlighet. Jag vill absolut helst ha hemmagjorda, men jag är inte en hårdnackad motståndare till tryckta. Vad behövs det för typ av tyg till ms-flaggor?
Bomull är iaf för tungt. Fodertyg nämns på en MFF-sida. Det låter rimligt, så tunt och lätt som möjligt utan att bli transparent är en hygglig gissning.
Ett tunt tyg som inte väger så mycket. Fodertyg sägs vara bra. Typ som siden. Flaggpinnar får väl bestå av teleskopspön eller så.
Polyester tror jag är materialet att föredra för tunt och lätt tyg. Bauhaus kan vara stället om man inte hittar ngn billig tygaffär med fodertyg i rätt färger.
VP(!)-rör är bra flaggstänger till kortare flaggor, lätta att bära med sig
Jag ska vara med har jag tänkt!

VP(!)-rör är bra flaggstänger till kortare flaggor, lätta att bära med sig

Nähä..? Vad brukar vi annars ha för rör på våra flaggor? :D
Nu snackar vi dock flaggpinnar till MS-flaggor, och då är nog teleskopspö lämpligare. :)

VP-rör inhandlas för övrigt billigast på Byggmax, 3 meter för 10 kr. Men det ligger lite off. Finns 2 meters rör för 12 kr på Clas Olhson också.
Teleskopspön är perfekta för ms-flaggor. Tar liten plats och lätta att bära med sig och packa ihop efter viftande :)
Värt att lägga en 100ing eller två extra, de billiga varianterna (ÖB) går sönder lite väl lätt. Ta bort toppen bara.
Vad står MS för i MS-flagga?
Megastor?
MS = Megasize. ;)
Bauhaus kan vi skippa, dom säljer inte längre tyg. (Om dom inte gömt det på nåt hemligt ställe)
Duschdraperi?
Med blåsvarta fiskar på?
Utan att ha gjort ngn jättestor marknadsundersökning på duschdraperimarknaden i stan så känns det mycket långsökt att det ska finnas i rätt färger och material.
Förut fanns det faktiskt enfärgade blåa duschdraperier på Rusta för 70:-, men nu är det tyvärr löjliga motiv på dessa (se: http://www.rusta.se/search.asp?s=duschdraperi&action.x=0&action.y=0).

Jula har "blått med marint motiv" och "vitt med guldstjärnor".

IKEA har däremot helfärgade duschdraperin, dock kanske inga förnämliga färger. Men "turkos" finns, som enligt bilden dock ser ut att vara allt mer Siriusblå än turkos (och nä, jag är inte färgbild). Finns här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30132495 - Riktigt billigt i alla fall!

Polyester-material verkar rent allmänt bra.
Fast materialet PEVA som är en ersättare till PVC gissar jag är mycket mer plastigt än polyester och därmed också tungt, men jag gissar bara. IKEA har ju nyöppningspremiär på onsdag, vi får kolla då eller iaf innan lördag.
duschdrapperi? den här klacken är fan mer urflippad än jag trodde, det vore för jävla kul :-)
Mmm. Det är ju inget fel på duschdrapperier, det används av andra klackar också. :)
Mmm om alla kommer utkädda till dusch som han gör i karate kid I där på skoldiscot när han nästan lyckas ragga upp tjejen innan de onda från Cobra Kai kommer och jagar honom med sina mopeder och han bara har en BMX till den fräcka musiken. Det vore årets bästa tifo.
Ha ha det där var inte igår man kollade på. Utklädd till dusch, det måste vara det bästa med hela filmen.
Sirius here.
Sirius here.
Sirius never here.
Finns det inte vissa likheter mellan Mr Miyagi och coach Berglund?
Frågan är väl om det finns några skillnader? Efter 0-5 mot Vetlanda i början av säsongen sa han ju tom "Too big advantage your dojo" till Claesson efter matchen. Har jag för mig.
Haha fan nu måste man se filmen igen:)
Inför säsongen 08/09:
Sjonis: Säleby? Aldrig hört talas om.
Coach B: Ah... Boy, eh, black belt.
Snygg kapning av syjuntetråden :-)
Är det fler än jag som kan skrämma fram en symaskin att ta med? Kan bli lite stiltje om vi är 6-10 pers på en maskin.

syjuntetråden

Fniss... Brukar man inte kapa trådar i en syjunta?
Somebody stop him.
Ja försök få rätsida på det här du!
Mmm. Väldigt offtopic just nu...

Jag har ingen symaskin men kan nöja mig med att måla.
Finns det en plan på vad och hur många flaggor som skall göras eller kan man dyka upp med en ide? Jag är sugen på en två pinnsmodell med en svart julgran mot blå bakgrund med stor siriusstjärna på toppen
John: Det är nog välkommet. Låter som en kul idé. Glöm inte att måla stjärnan gul. ;)
Personligen tänkte jag hugga tag i projektet solflagga.
Blir nog till att måla det hela ska se om jag har några gamla rollers, färg och skyddspapp på vinden.
Ideér är säkerligen välkomna ja, bra idé förutom att jag inte gillar tvåpinnare då dessa tenderar att skymma sikten även under viktiga spelsekvenser ibland.
Jag kan försöka ta med en symaskin om jag får för frugan men jag måste hem rätt tidigt. Jag ska med på syjuntan alltså en liten tid
Har tyvärr inte någon maskin på lut.

BigB & Joint: Köper ni tyg så kan VSS finansiera det.
sorry ingen symaskin men jag kommer
Tyginköp överlåter jag till "Tifoansvarig"/övrig styrelse. Men som sagt, IKEA är billiga!
Det tyg vi köpte förra året, vart finns det? Vill minnas att det fanns ett blått, ett gult och ett svart.
Måste backa ur när det gäller syjuntan, däremot kommer jag på årsmötet.
Jag och Thomas drar till Ikea innan mötet och handlar tyg.
Har du nån rabattkupong du kan använda?
Nej. Tyvärr inte. Fan nu har man fått rabattkupongsstämpeln.
Folk vågar tracka dig nu. I morgon har du ingen makt över oss längre.
Baronen fick tyg av mig om jag kommer ihåg rätt
Skall sy...

1. Joint
2. Bigbadda
3. ThomasD
4. Johann
5. Tobbe
6. John
8: Lars
9. Tor
Bra jobbat på juntan idag. Fina flaggor blev det. Lägger upp några bilder på facebook för er som håller på med sånt.
Nice. Tror det blev fem flaggor sammanlagt. Apropå bilder och bildarkiv så kanske detta är en aktuell flik för denna hemsida? Bra juntat idag! :D