← Sirius Fotboll
Förväntningar på säsongen 2009
Brukarn
· 2009-04-10 12:26
· 4169 visningar
Ja, vad ska Sirius uppnå för att man ska vara nöjd? Jag har två punkter på min önskelista:
1) Hänga kvar, helst utan kval. Resultatmässigt räcker det bra i år.
2) Ett ordentligt genombrott för någon av våra egna unga spelare. Det var skrämmande många år sedan någon kom upp från våra egna led och tog en plats i startelvan på allvar, senast var väl Mani 2004? Nu hoppas jag att S:t Cyr, Olausson, Östlund, Fernberg eller Palmqvist tar ett ordentligt kliv i utvecklingen. Fast det största hoppet just nu verkar faktiskt vara Ian.
#1 ·
Foley
· 2009-04-10 13:13
1) Mittenplacering helt utan kontakt med bottenstriden, jag tycker att vi är för bra för det.
2) Precis som Brukarn vill jag ha ett genombrott. Östlund, Ian och Palmen är de som jag helst skulle önska genombrott.
3) Att publiken hittar tillbaka. Samma snitt eller mer än 2007.
#2 ·
Joint
· 2009-04-10 13:21
1) Mittenplacering helt utan kontakt med bottenstriden, jag tycker att vi är för bra för det.
2) Precis som Brukarn vill jag ha ett genombrott. Östlund, Ian och Palmen är de som jag helst skulle önska genombrott.
3) Att publiken hittar tillbaka. Samma snitt eller mer än 2007.
Om 3 ska bli verklighet, krävs det nog att 1 uppfylls, och lite till. Om 2 ska bli verklighet krävs det att man ger någon av dessa stort förtroende. Hoppas.
#3 ·
Håwe
· 2009-04-10 14:05
Placering
Tror: Nånstans mellan 8-11 plats. Hoppas på 4-5, vi är inte klara att gå upp ännu. Och Uppsala kommun är det definitivt inte.
Genombrott
Ian kommer att få ett genombrott. Tycker Viktor har klar potential också, frågan är väl hur mycket speltid han får. Palmqvist får nog vara nyttig bänknötare i år, han klarar att spela på så många positioner så han kommer nog att vara med i truppen mer än tidigare. St:Cyr verkar ha stagnerat, hoppas jag har fel. Av de nya gillar jag Ismail skarpt och Jernberg blir en klippa på fasta.
Publik
Uppsala är en medgångsstad. Går det bra i början så blir det mycket folk.
Spel
Tror Sirius kommer att gneta hem fler poäng än förra året på klokt men tråkigt passa bollen inom laget spel.
Förhoppning
Att man är bättre förberedda inför bortamatcher då statistiken där de senaste 2 åren är riktigt usel. Det är där man ska ta de poäng man missat förut. Att Sirius kommer att vara fortsatt hemmastarka tror jag på.
#4 ·
Foley
· 2009-04-10 16:14
Joint: Ja det är givetvis så att det krävs goda resultat, främst i början, om folk ska börja gå på fotboll igen. Det som talar för att det faktiskt kan bli mer publik är att bandyn gick så bra. Får folk bara reda på att det är match så tror jag absolut att vi kan sno många från bandyn. Förra säsongens klantande med matchannonser och höjda biljettpriser hoppas jag är över nu. Man får inte vara dumsnål när man har sådan publikpotential i stan..
Håwe: Jag tycker det är lite uttjatat det där mad medgångsstad. Det känns som att det är lite mycket begärt att folk ska börja hålla på Sirius helhjärtat så fort de går upp i superettan. Jag måste säga att jag är imponerad över att det verkar finnas en sån potential i Uppsala. Dessutom börjar ju motgångspublik ofta som medgångspublik. Jag vill verkligen visa kommunen att vi kan fylla studan så att vi faktiskt förtjänar en ny arena!
#5 ·
Sakul
· 2009-04-10 16:27
Blir besviken om vi missar topp 10. Behöver inte vara högre än så, 9-10 räcker. Även om jag självklart hoppas på lite högre.
Jag tror verkligen på ett genombrott i år. Jag vet inte vem, men någon kommer att få det. Ian och Olausson känns heta.
Gillar nyförvärven och hoppas kanske framför allt på Hasani. Vi behöver en riktig målskytt. Fast det vore förstås inte fel om Hochen eller P kom igång ordentligt istället. Eller varför inte Olausson!?
Foley: Men Uppsalapubliken ÄR en extrem medgångspublik, när bandyn var kackig låg vi sist i publikligan, i år blev vi tvåa. Och det behöver man ju inte se som något direkt negativt, det är bara ett konstaterande av fakta. För det är såklart kul att publiken kommer när det går bra, men det är också trist att den stannar hemma när det går dåligt. För oss i klacken kan man väl se det som en utmaning att förvandla alla dessa medgångare till motgångare!
#7 ·
Sakul
· 2009-04-10 16:46
För oss i klacken kan man väl se det som en utmaning att förvandla alla dessa medgångare till motgångare!
Fast om vi skulle lyckas med det så blir det blir väl inge kul om vi har ett publiksnitt på 100 pers när vi vinner Allsvenskan. ;)
Nej, men det jag tror behövs för att få fler som går på matcherna oavsett medgång/motgång är att vi etablerar oss ordentligt i Superrettan, eller ännu hellre går upp i Allsvenskan. Ge det några år så blir det fler, det är jag helt säker på. Folk har bara inte hunnit fastna ordentligt för Sirius än.
#8 ·
johann
· 2009-04-10 18:00
lite off-topic men viktigt att reda ut inför säsongen! http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=4-TYPE=blogg-bi=98,00.html?bin=8243 in å rösta
#9 ·
Joint
· 2009-04-10 18:05
Tycker inte vi behöver utse något officiellt smeknamn. Kärt barn har många namn, liksom.
Jag ska börja kalla Hogge för "Mr. 120 minuter". Lite otympligt kanske...
#11 ·
Tobbe
· 2009-04-10 20:26
Om de hänger kvar så är jag nöjd. Och så vill jag se ett par fina mål, gärna på hemmaplan. Det duger för mig. När det gäller publiksiffran så kan jag ge mig fan på att vi snittar ca 2000 på vårsäsongen och sen när höstmörkret så står vi där bland 800 pers som vanligt. Å andra sidan så hatar jag förändringar så varför inte.
Jag är som vanligt nöjd så länge vi hänger kvar. Det vore självklart kul med lite folk på matcherna och det verkar konstigt om det inte skulle bli lite bandyeffekt även på fotbollen.
#13 ·
Foley
· 2009-04-11 11:00
Brukarn: Jo givetvis är Uppsala en medgångsstad, än så länge, utifrån att det kommer mer publik i ett bandyslutspel än när de håller på att åka ur. Det inser jag också.
Det är mest det att om man har en klubb som i stort sett aldrig nått framgångar i modern tid så tycker jag att det är helt ok med publik. Man kan ju kalla AIK-publiken för medgångspublik eftersom de aldrig (med siriusmått mätt) mött motgång, men det är ytterst få som gör det. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga. Men nåt i stil med att jag tror att publiken fastnar förr eller senare och att man på vägen kanske inte ska hänga upp sig på att inte alla går på alla matcher.
Jag tycker lätt att det blir negativt riktad energi på publiken även när den dyker upp. Inte bara här på forumet (som efter 9000-matchen), utan även i unt.
#14 ·
RRR
· 2009-04-11 11:32
Mina förväntningar på säsongen
1.jag förväntar mig minst 10 mål av P
2. jag förväntar mig att nån av ungtupparna (Ian, Östlund, Viktor, Sunshine) slår igenom rejält
3. jag förväntar mig att vi landar i mitten av tabellen
4.jag förväntar mig sol och vackert väder vid alla hemmamatcher
5. jag hoppas att vi hamnar högre än jag tror
1. Slutplacering mellan 4-8 är min förhoppning. Mitten av tabellen tror jag är realistiskt att förvänta sig. 4 är att ta i, men vore helt perfekt!
2. Jag vill se det tränarna pratar om. Långsiktighet och konsekvens i spelet. En placering på hyggligt avstånd från absoluta botten ger utrymme för att arbeta med sånt.
3. Genombrott av någon, som alla sndra säger. Just nu känns absolut ian hetast. olausson räcker tyvärr inte alls på nivån än så länge tror jag. Patrik har börjat visa sina begränsningar och måste levla på allvar om det ska bli ett genombrott.
4. Anfallare som levererar. Jag vill ha två spelare som står på 10+ i målprotokollet. Jag är säker på att P gör det när allt är klart. Shpetim? Hochen?
5. Inga långtidsskador.
6. Makacha. För första gången sedan jag vet inte när värvar vi en toppspelare med imponerqande cv som vi sedan kan sälja vidare. Går till Djurgården nästa vinter för 5 mille samt 20 % och Twente sommaren 2010 för 27 mille.
Är den önskelistan för mycket begärt?
1. Slutplacering mellan 4-8 är min förhoppning. Mitten av tabellen tror jag är realistiskt att förvänta sig. 4 är att ta i, men vore helt perfekt!
2. Jag vill se det tränarna pratar om. Långsiktighet och konsekvens i spelet. En placering på hyggligt avstånd från absoluta botten ger utrymme för att arbeta med sånt.
3. Genombrott av någon, som alla sndra säger. Just nu känns absolut ian hetast. olausson räcker tyvärr inte alls på nivån än så länge tror jag. Patrik har börjat visa sina begränsningar och måste levla på allvar om det ska bli ett genombrott.
4. Anfallare som levererar. Jag vill ha två spelare som står på 10+ i målprotokollet. Jag är säker på att P gör det när allt är klart. Shpetim? Hochen?
5. Inga långtidsskador.
6. Makacha. För första gången sedan jag vet inte när värvar vi en toppspelare med imponerqande cv som vi sedan kan sälja vidare. Går till Djurgården nästa vinter för 5 mille samt 20 % och Twente sommaren 2010 för 27 mille.
Är den önskelistan för mycket begärt?
åh nu slipper jag skriva en egen lista :)
känns även som om att chansen finns att allt det KAN uppfyllas.
Apropå 4. Jag tycker mest talar för att Hogge gör det. På försäsongen har Shpetim sett för omständig ut i avsluten plus att allt ska vara så snyggt hela tiden. Hogge nöjer sig med att toffla in bollarna om det behövs. Plus att han ser bättre ut nu än nånsin förut.
Apropå 6. Då får han visa att han platsar också. Dom inledande rapporterna från träningarna som jag fått är att han ser sådär ut. Men, då får man självklart tänka på att det är ett nytt land, nya spelare i laget etc. Det skulle vara väldigt kul att se honom i en U21-match. Varför inte utnyttja den serien när det finns möjlighet att låna in spelare?
De inledande rapporterna från träningarna jag har fått är de omvända, men, men, vi får väl se.
#19 ·
johann
· 2009-04-11 16:47
"Mitt tips som hårdslaktats av Sirius-fans kan ni läsa här intill. Ska erkänna att det är en grymt svårtippad serie." Saxat från Olof Lundhs blogg. Kan det vara en viss Bigbadda eller möjligen en viss Joint som mejlbombat den långe stackarn? :D
#20 ·
Hoff
· 2009-04-11 16:55
Vi kommer trea. Thats that.
#21 ·
Joint
· 2009-04-11 16:57
På långfredagen såg han sisådär ut, ja. Jag filmade 10 min men har inte möjlighet att showa det, eftersom jag befinner mig i Dalarna i skrivande stund. För övrigt tycker jag Lundh är en pajas, och det är ingen jag orkar lägga ned energi på.
#22 ·
johann
· 2009-04-11 16:58
Meh!
#23 ·
Joint
· 2009-04-11 17:05
1. Slutplacering mellan 4-8 är min förhoppning.
Min förhoppning är att vi spöar skiten ur allt och alla, går upp i Allsvenskan och att något byggföretag med hybris får för sig att bygga ett allsvenskt Studan. Sedan hoppas jag på någon "extern finansiär" som vill använda Sirius som sin lilla kattleksak...
Inte jag heller direkt. Tycker det är imponerande många fotbollstyckare i Sverige som faktiskt får betalt trots att dom inte verkar kunna ett skit.
#25 ·
Håwe
· 2009-04-11 17:10
Finns det något annant yrke än sportjournalistens där man kommer undan med att vara så lite påläst. Det verkar ju inte ens gå i styrelserummen längre.
Kan inte komma på vad det skulle vara. Har man tokfel som sportjournalist kan man fyra av att "det är en svårtippad serie" eller, om det kniper, "bollen är rund".
#27 ·
RRR
· 2009-04-11 21:04
"Mitt tips som hårdslaktats av Sirius-fans kan ni läsa här intill. Ska erkänna att det är en grymt svårtippad serie." Saxat från Olof Lundhs blogg. Kan det vara en viss Bigbadda eller möjligen en viss Joint som mejlbombat den långe stackarn? :D
Han har missuppfattat, det är inte tipset som slaktats, det är han själv
#28 ·
70
· 2009-04-12 08:15
Man ska inte ha några förväntningar. Det är inte nyttigt för en Siriussupporter. Möjligtvis kan man vara rädd för att hamna på kvalplats eller under, men man ska ALDRIG ha några som helst förväntingar på framgång för IKS!
Varenda gång jag lämnar in en enkelrad på Stryktipset förväntar jag mig 13 rätt. Köper jag en Triss blir jag alltid förvånad om vinsten inte hamnar på miljonbelopp. Superettan? Jag förväntar mig att vi tar 90 poäng i år.
#30 ·
Tobbe
· 2009-04-13 20:32
Varje framgång i livet är en glad överraskning.